چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۶ - Mar 9, 2005
نخستين مجمع عمومي انجمن جامعه اطلاعاتي برگزار شد
كمي تأخير داشتيم
گروه انفورماتيك: دبير شوراي عالي اطلاع رساني، معتقد است براي پيوستن به جامعه اطلاعاتي كمي دير كرده ايم.
به گزارش خبرنگار ما،  نصرالله جهانگرد در نخستين مجمع عمومي انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي، درباره تاسيس آن، گفت: خلاء وجود مجموعه اي غير از دولت براي پي گيري مقوله جامعه اطلاعاتي در سطح ملي و بين المللي احساس مي شد كه محلي براي انجام مطالعات و تجميع آراي صاحبان انديشه و نظر براي ابراز و به چالش كشيدن مناسبات داخلي و بين المللي باشد.
او افزود: به طور كلي بعد از انقلاب، تمام امور را دولت تصدي كرده و مسائل را پيش برده و اهداف خود را در قالب برنامه هاي توسعه اي تعيين كرده است اما بتدريج عمق مطالب و اتفاقاتي كه در صحنه ملي بوجود  آمده و ريشه هاي بين المللي نيز ايجاب مي كند نهادهاي مدني شكل بگيرند و محلي براي تضارب آراء و انديشه ورزي ملي باشند كه از دل آن ها ديدگاه ها، برنامه ها و راهكارهايي پديد مي آيد كه در توسعه كشور نقش اساسي دارند.
جهانگرد ادامه داد: در ايران به مقوله جامعه اطلاعاتي كمي ديرتر از ساير كشورهاي دنيا توجه شده است اما به هرحال در مقايسه ا ي با اصل موضوع در سطح بين المللي كه در دهه اخير شكل گرفته اگر برنامه ريزي مناسبي انجام شود مي توانيم اين فاصله را جبران كنيم چراكه جهان در خصوص اين موضوع در حال تجربه كردن است.
به گزارش ايسنا، جهانگرد با اشاره به اينكه در سطح بين المللي نهادهاي مدني و مطالعاتي براي تحقق جامعه اطلاعاتي شكل گرفته اند، گفت: در بسياري موارد ديده مي شود اين نهادها كه در مجامع بين المللي حضور پيدا مي كنند مطالعات بسيار قويتري از دستگاه هاي دولتي انجام داده اند.
وي، افزود: تشكيل اين مجموعه و شاخه برگ پيدا كردن آن در حوزه مختلف دانشگاهي و رسانه اي مي تواند از دو جهت خدمت به توسعه و رشد ايران كند، كه يكي از جهت توليد انديشه و فكر بوده و ديگري مسئول تعميم اين موضوع به سطح وسيع تري از جامعه  اعم از مسئولان اجرايي و نخبگان و تا سطوح پايين تر باشد.

بروز اشتباه در ارسال مريخ نوردها به سياره سرخ
گاف هاي ناسا
002157.jpg
ايرنا: پروژه ارسال سفينه هاي فضايي به مريخ عليرغم موفقيت هاي چشمگيري كه در گشايش برخي رازهاي سياره سرخ به همراه داشته از اشتباه هاي باور نكردني نيز خالي نبوده است.
مسئولان سازمان فضايي آمريكا(ناسا) اينك پس از گذشت چند ماه ، براي نخستين بار به بعضي از اين اشتباه ها اعتراف كرده اند.
به نوشته هفته نامه علمي نيوساينتيست يكي از بزرگترين خطاها و گاف هاي متخصصان ناسا در ارسال مريخ نورد «بيگلي» به وقوع پيوست.
اين سفينه كه عمدتاً به وسيله دانشمندان انگليسي طراحي و ساخته شده بود به وسيله ناسا به سمت مريخ روانه شد، اما هيچگاه اثري از آن به دست نيامد چنانكه گويي اساساً چنين سفينه اي هيچگاه به فضا پرتاب نشده بود.
اينك روشن شده كه مسوولان ناسا در هنگام ارسال بيگلي به تفاوت ميان ۲ سيستم اندازه گيري؛ يعني سيستم متريك و سيستم امپريال توجه نداشته اند و همين بي توجهي موجب شده اعدادي كه بر حسب يكي از اين دو سيستم تنظيم شده بود به اشتباه بر حسب سيستم ديگر قرائت شده و در نتيجه همه محاسبات مربوط به مدار بيگل و نحوه فرود آمدن آن بر سطح مريخ دچار اختلال شده و به اين ترتيب بيگل عملاً در فضا ناپديد شد.
گاف ديگر مسوولان ناسا كه به تازگي آشكار شده مربوط به دو مريخ نورد «آپرچيونتي» و «اسپيريت» است؛ اين دو مريخ نورد با موفقيت توانسته اند وجود آب را در مريخ در زمان هاي گذشته اثبات كنند، اما يكي از محققان موسسه علمي «ماكس پلانك» به نام «رالف گلبرت» كه مسئول يكي از دستگاههاي اندازه گيري روي اين مريخ نورد است به اين نكته توجه كرد كه نتايج حاصل از اين دو دستگاه كه در دو بخش مختلف مريخ به جستجو سرگرمند با يكديگر تفاوت زيادي دارد.
اين دستگاه كه يك طيف سنج ذرات آلفا در پرتو ايكس است ، بايد در هر ۲مريخ نورد نتايج يكسان ارايه دهد زيرا سطح مريخ دستخوش بادهاي دائمي است و بنابراين توزيع اين ذرات در سطح آن بايد كم و بيش يكنواخت باشد.
بررسي هاي بعدي اين محقق نشان داد كه مهندساني كه اين دو دستگاه طيف سنج را در دو مريخ نورد كار گذاشته اند دستگاه مربوط به آپرچيونتي را در اسپيريت كار گذشته اند و بالعكس .
به اين ترتيب همه اندازه گيري هايي كه اين دو دستگاه گزارش داده اند نادرست تفسير مي شده است. البته اكنون با روشن شدن اشتباهي كه صورت گرفته محققان ناسا تلاش براي تصحيح محاسبات نادرست خود را آغاز كرده اند.

نمايشگاه
002151.jpg
نمايشگاه World Expo از معتبرترين نمايشگاه  هاي تحولات تكنولوژي محسوب مي شود. موضوع محوري ورلد اكسپو را روبات ها تشكيل مي دهند. به طوري كه شركت هاي معتبر سازنده روبات در دنيا و به خصوص ژاپن، آخرين دستاوردهاي خود را در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار مي دهند.

قطار مغناطيسي
002154.jpg
اولين قطار مغناطيسي دنيا در ژاپن شروع به كار كرده است؛ اين قطار قرار است براي تسهيل حمل و نقل بازيدكنندگان نمايشگاه World Expo سال ۲۰۰۵ استفاده شود.
اين نمايشگاه كه قرار است در شهر آيچي  ژاپن برگزار شود مجموعه ايست از آخرين تحولات فناوري دنيا.

نرم افزار
براوزتر
گروه دانش: شركت «براوزتر» (Browster) نرم افزار كوچك اما جالبي ويژه نصب روي مرورگر «اكسپلورر» عرضه كرده كه به كمك آن مي توان صفحات اينترنتي مشاهده شده در گذشته را بدون نياز به رجوع مجدد به آنها و براي يادآوري مطالب موجود درونشان ، مشاهده كرد.
به گزارش مركوري نيوز، اين نرم افزار كه به زودي نگارش ويژه نصب روي مرورگر «فايرفاكس» آن نيز عرضه مي شود، با نمايش بخشي از وب سايتهايي كه قبلاً توسط كاربر رويت شده اند موجب صرفه جويي در زمان گشت وگذار در اينترنت شده و بدون نياز به باز كردن هر سايت ، به كاربر يادآوري مي كند كه محتويات آن چه بوده تا كاربر مجبور نشود به لينك هاي ناخواسته رفت و برگشت كند.
نسخه نهايي اين نرم افزار كه هم اكنون نگارش آزمايشي آن عرضه شده ، در ماه آوريل ارائه مي شود.

موتور جستجوي دسك تاپ گوگل بالاخره كامل شد
گروه انفورماتيك:  گوگل بالاخره نسخه كامل نرم افزار موتور جستجوي خود را به همراه جعبه ابزاري براي توسعه دهندگان و نسخه هاي پشتيباني براي فايرفاكس و مرورگر شبكه نت اسكيپ معرفي كرد.
به گزارش IRITN، گوگل يك برنامه كاربردي تحت pc براي جستجوي اسناد آفيس مايكروسافت، تصاوير، ايميل و صفحات شبكه اينترنتي اكسپلورر منتشر كرده است. نسخه كامل اين نرم افزار كه تقريباً ۵ ماه در مرحله آزمايشي بتا بوده است هم اكنون شامل قابليت هاي جستجو براي فايل هاي تصويري و موسيقي، PDF هاي كامل و History وب گردي شبكه در سه مرورگر شبكه از جمله مرورگر برجسته فاير فاكس است.
اين نرم افزار همچنين شامل يك نرم افزار جعبه ابزار يا SKD براي برنامه نويسان است، بدين منظور كه افراد ديگري نيز بتوانند plug-in هاي جديد جستجو بسازند. گوگل تقريباً يك plug-in براي جستجوي مكالمات در نرم افزار گفت وگوي Trillion ساخته است.
مدير توليد گوگل خاطر نشان كرد: «نرم افزار جستجوي دسك تاپ گوگل يك كپي از هر چيزي كه مشاهده مي كنيد را ذخيره مي كند. اين كپي مي تواند بي نهايت مفيد باشد به عنوان مثال اگر يك برنامه به طور ناگهاني خراب شود مي توان از اين كپي استفاده كرد. با اين نرم افزار افراد مي توانند به متني از آخرين سندي كه در حال كار روي آن بوده اند دسترسي داشته باشند.
ويژگي هاي ديگري كه به اين نرم افزار اضافه شده است شامل امكان جستجو در ايميل نت اسكيپ و تاندر برد است. اين نرم افزار در كره و چين نيز موجود است.

زهرمار پروتئين دارد
پژوهشگران استراليايي دريافتند مواد سمي موجود در زهر مار از پروتئينهاي تغيير يافته بافتهاي بدن اين جانور ساخته مي شود.
به گزارش INN، پيشتر دانشمندان بر اين باور بودند اين سم از بزاق دهان مار تشكيل مي شود.
يافته جديد به دانشمندان در ساخت داروهاي دفاعي براي بدن انسان در مقابل سم مار كمك خواهد كرد.

تومور هاي مغزي شناسايي مي شوند
دانشمندان ادعا مي كنند كه مي توانند با بررسي هاي خود، وجود تومورهاي مغزي در بدن را به درستي تشخيص دهند.
محققان دانشگاه Duke آمريكا راهي پيدا كرده اند كه به وسيله آن به راحتي مي توان با اسكن مغز و بدون انجام عمل جراحي، وجود تومور مغزي را تشخيص داد.
در حال حاضر محققان دانشگاه Birmingham بريتانيا نيز با اسكن مغز، نوع تومور و نحوه پاسخگويي آن در مقابل روش هاي درماني را تشخيص مي دهند.

سخت افزار
چند سيستم عامل در يك كامپيوتر
گروه انفورماتيك: فناوري جديد AMD اجراي همزمان چند سيستم عامل در كامپيوتر را ممكن مي كند.
«اي ام دي» تا پايان ماه جاري جزييات مربوط به فناوري جديدي را كه مي توان به كمك آن ۲ يا چند سيستم عامل را به صورت همزمان در كامپيوتر هاي شخصي اجراكرد، منتشر مي كند.
به گزارش سي نت،  فناوري جديد شركت «اي ام دي» موسوم به «پسفيكا» (Pacifica) از سال۲۰۰۶ در پردازنده هاي اين شركت جاي خواهد گرفت و اين درحالي است كه بزرگترين توليدكننده پردازنده هاي كامپيوتري جهان، «اينتل» ، فناوري مشابه اينتل؛ ويرچواليزيشن ( Virtualization Intel) خود مشهور به «وندرپول» (Vanderpool) را از سال جاري در محصولات جديد به كار خواهد گرفت.
استفاده همزمان از بيش از يك سيستم عامل هم اكنون در كامپيوتر هاي مركزي شبكه ها كاملاً جا افتاده و در كامپيوتر هاي بزرگ و سرورهاي قدرتمند توليد شده از سوي شركت هاي «آي بي ام» ، «سان مايكروسيستمز» و همچنين «هيولت پاكارد» استفاده قرار مي شود.
اين درحالي است كه شركت هاي «اي ام دي» و «اينتل» در حال كار روي  فناوري هاي جديدي هستند كه امكان اجراي همزمان چند سيستم عامل را براي سرورهاي كوچكتر و حتي كامپيوتر هاي شخصي فراهم مي كند.
بنا بر گزارش ايرنا، قابليت استفاده همزمان از چند سيستم عامل كه هر كدام در حال اجراي يك نرم افزار خاص هستند، ميزان تداخل كاركرد اين نرم افزارها را در مقايسه با زماني كه آنها به صورت همزمان در يك سيستم عامل اجرا شده اند، كاهش مي دهد.
به طور مثال كاربر كامپيوتر شخصي كه به صورت همزمان دو سيستم عامل را اجرا كرده مي تواند از يك سيستم عامل براي كار سنگيني نظير ضبط ديجيتالي ويدئو و از سيستم عامل ديگر براي ساير كارهاي خود استفاده كند.
در حال حاضر استفاده از چند سيستم عامل در سرورهاي كوچك و كامپيوترهاي شخصي تنها با استفاده از يكي از سه نرم افزارهاي پيچيده «ويام ور» (VMware) ساخت شركت «يي ام سي» ، نرم افزار «ويرچوال سرور» شركت مايكروسافت و يا نرم افزار داراي كد آزاد «زن» (Xen) ممكن است .
دو شركت «اي ام دي» و «اينتل» هم اكنون تلاش مي كنند با فناوري هاي جديد خود كه در پردازنده هاي آينده مورد استفاده قرار مي گيرند، كارايي اين نرم افزارها را به ميزان بسيار زيادي افزايش بدهند.
به عقيده كارشناسان ، تنها نگراني موجود در اين زمينه ، ميزان سازگاري و هماهنگي دو فناوري جديد «اينتل» و «اي ام دي» است، زيرا اگر اين دو فناوري براي اجراي همزمان چند سيستم عامل در يك كامپيوتر با يكديگر سازگار نباشند، اين امر مي تواند مشكلات زيادي را براي توليدكنندگان سيستم عامل ها و همچنين نرم افزار در جهان ايجاد كند.
«مارگارت لوييز» يكي از مديران بلند پايه «اي ام دي» اعلام كرد كه اين شركت در پايان ماه ميلادي جاري، جزييات مربوط به فناوري «پسفيكا» را اعلام مي كند و در آن زمان ميزان هماهنگي آن با فناوري «وندرپول» شركت «اينتل» مشخص خواهد شد.

آف لاين
درمان بيماري پيري زود هنگام
گروه دانش: دانشمندان موفق شدند با اصلاح ژن عامل بروز پيري زود هنگام در دوران كودكي اين بيماري را درمان كنند.
به گزارش IRIB، موسسه ملي سرطان آمريكا اعلام كرد: پژوهشگران اين مركز با بررسي ژن عامل پيري زود هنگام موفق شده اند اين ژن را پيش از ظهور علايم بيماري اصلاح كنند.
به گفته اين پژوهشگران روشي كه آنها براي جلوگيري از بروز بيماري پيري زود هنگام بكار مي برند، نمي تواند از روال طبيعي پيرشدن در انسان جلوگيري كند.
بيماري پيري زود هنگام بر اثر جهش در ژن «لامين» بروز مي كند و در جهان از هر ۴ ميليون نفر يك نفر به اين بيماري مبتلا مي شود. اين افراد به طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ سال بيشتر عمر نمي كنند.
تشخيص ميزان كلسترول از روي پوست
گروه دانش: با آزمايش پوست مي توان ميزان كلسترول را سريع تعيين كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نتايج تحقيقات پزشكان آمريكايي روي 80 نفر نشان مي دهد، يك آزمايش ساده تعيين ميزان كسترول روي پوست، علائم اوليه بيماري هاي عروقي را در افراد به ظاهر سالم نشان مي دهد.
اين پژوهشگران تاكيد كردند، اين آزمايش به اندازه آزمايش هاي پيچيده تر و پرهزينه تر رايج كنوني در تشخيص بيماري هاي قلبي عروقي موثر است.
نتايج اين تحقيق در نخستين روز از پنجاه و چهارمين كنفرانس سالانه قلب ارائه شد.
سرمايه گذاري يك ميليارد پوندي انگليس در پژوهش بيوتكنولوژي
گروه انفورماتيك:  دولت انگليس قصد دارد تا سال۲۰۰۸ يك ميليارد پوند در پژوهش حوزه بيوتكنولوژي سرمايه گذاري كند.
به گزارش بي بي سي،  اين سرمايه گذاري در بخش بيوتكنولوژي، صرف تحقيقات برروي سلولهاي پايه با نگاه ارائه درمانهاي جديد براي بيماري ها مي شود.
دولت انگليس پيش از اين اعلام كرد كه قصد دارد اين كشور را به قطب تحقيقات علمي جهان تبديل كند.
علاوه بر يك ميليارد پوندي كه به شوراي تحقيقات علوم بيولوژيكي و بيوتكنولوژيكي اختصاص يافته است ، بودجه شوراي تحقيقات پزشكي نيز تا
۱‎/۵ ميليارد پوند افزايش خواهد يافت .
«پاتريشيا هويت» وزير تجارت و صنعت انگليس اين برنامه ها را بخشي از طرح دولت در حوزه علوم اعلام كرد.
به گفته هويت ، سرمايه گذاري دولت در بخش علوم ، بزرگترين سرمايه گذاري است كه تاكنون توسط ساير دولتهاي انگليس در بخش علم صورت گرفته است.
دولت انگليس اعلام كرده است كه در پي كاهش فاصله با آمريكا در بخش علوم است.
هويت گفت كه سرمايه گذاري در بخش تحقيقات مرتبط با «نانوتكنولوژي» نيز تا۲۰۰ ميليون پوند افزايش خواهد يافت و۳۰۰ ميليون پوند نيز به دانشگاهها و موسسه هاي مرتبط با بخش اشتغال و شركتها اختصاص خواهد يافت .

آن لاين
اعضاي حقوقي انجمن رمز ايران گردهم آمدند
ايسنا: گردهمايي اعضاي حقوقي انجمن رمز ايران با حضور «عارف» معاون اول رئيس جمهور برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه «حسين ثامتي» رئيس انجمن رمز ايران هدف از تشكيل جلسه را ارتباط رو در روي اعضاي انجمن عنوان كرد تا بتوانند مسايل، مشكلات و راهكارهاي خود را مطرح كنند.
وي، ادامه داد: اعضاي حقوقي انجمن به عنوان دست اندركاران مجموعه بايد تشكل و زمينه لازم را براي تاثيرگذاري در سياست هاي مربوط به اين حوزه فراهم كنند تا مجموعه بتواند براي موارد شبكه و ارتباطات روز به روز تاثيرگذاري بيشتري داشته باشند.
او با اشاره به برخوردهاي اخيري كه با مجموعه فعالان در حوزه امنيت شبكه صورت گرفته است، گفت: متاسفانه مسؤولان ديد لازم را در اين رابطه نداشتند.
در ادامه ،ميزگردي با حضور «مجيد ثقفي» عضو كميته اجرايي در سازمان انرژي اتمي، «جواد حاجي  غلامعلي» عضو كميته ارتباطات انجمن رمز، «علي اصغر بهنام» مشاور ارشد دولت الكترونيك در پايلوت مشهد، «عباس  پورخصاليان» كارشناس ارشد شركت مخابرات ايران و «جعفري» دبير و قائم مقام انجمن رمز برگزار شد.

نانو فناوري
گردش ميله هاي نانو متري
ايرنا: مهندسان و پژوهشگراني كه در حوزه «فناوري نانو» تحقيق مي كنند مدتها است در اين انديشه هستند كه چگونه انرژي حركتي را در تراز نانو به حركت چرخشي تبديل كنند.
اينك يك گروه از محققان به سرپرستي مهندس «كچمارك» در نخستين شماره يك نشريه علمي جديد به نام «اسمال» (Small) گزارش داده اند كه موفق شده اند چنين پديده اي را محقق كنند.
اين گروه از پژوهشگران يك ميله نانو از جنس طلا را به يك ميله نانو از جنس پلاتينوم متصل كردند و آن را در محلولي از پري اكسيد هيدروژن قرار دادند.
پلاتينوم در اين محلول اكسيژن توليد مي كند و حضور اين گاز در محيط موجب ظهور يك شيب يا گراديان سطحي مي شود كه ميله را به حركت درمي آورد.
محققان براي آنكه بتوانند اين حركت طولي را به حركت دوراني تبديل كنند به جاي ميله يك ساختار كوچك ۱۵۰ نانو متري چرخ دندانه مانند از جنس طلا درست كردند كه در نوك دندانه هاي آن پلاتينوم كار گذارده شده بود.
اما زماني كه اين چرخ دندانه دار در محلول پري اكسيد هيدروژن قرار داده شد هيچ چرخشي از خود ظاهر نساخت. در اين مرحله محققان چند قطره اسيد به محيط اضافه كردند. اين امر سبب شد تا سطح طلا خاصيت ضد آب پيدا كند و چرخ با سرعت يك دور در ثانيه به گردش درآيد. اين سرعت بالاترين حد سرعت چرخشي است كه تاكنون در تراز نانو به دست آمده است.
محققان اكنون در تلاشند تا از فعل و انفعالات شيميايي كه موجب به حركت در آمدن چرخ مي شود، شناخت بهتري به دست آورند. در گام بعد، اين ساختار گردنده در اجزاي پيچيده تري جاي داده خواهد شد تا زمينه را براي توليد ماشين هاي نانو آماده سازد.

ويروس
۱۰ ويروس برتر فوريه
سلام : شركت امنيتي سوفوس به تازگي گزارشي را منتشر كرده و در آن اسامي ۱۰ ويروس برتر ماه فوريه سال ۲۰۰۵ را كه بيشترين ميزان خرابكاري و گرفتاري را براي كاربران اينترنت ايجاد كرده اند، اعلام كرده است.
اين گزارش كه با استفاده از ايستگاه هاي جهاني نظارت بر اينترنت شركت سوفوس تهيه شده نشان مي دهد كه ويروس Zafi-D كه اولين بار در اواخر سال ۲۰۰۴ مشاهده شده است، كماكان در صدر فهرست ويروس هاي خرابكار قرار دارد.
اين ويروس از ۳ ماه پيش تاكنون اين رتبه را از آن خود كرده است.
اكثر ويروس هاي ماه فوريه همان ويروس هاي قديمي هستند و تنها دو نام جديد يعني Bagle-BK و Sober-k به آنها اضافه شده است.
اسامي ۵ ويروس ابتدايي اين ليست zafi-D ، Netsky-p ، zafi-B، Bagle-Bk و Netsky-D هستند.

كاشف ايراني جايزه ساينس را گرفت
گروه دانش: جايزه معتبر بين المللي انجمن آمريكايي توسعه علمAAAS
( ناشر مجله علمي ساينس) به كاشف جوان ايراني تعلق گرفت .
به گزارش INN، صبا ولدخان ، استاديار ايراني دانشگاه كيس وسترن رزرو با كشف عملكرد پيچيده ترين ماشين سلولي ، جايزه بزرگ جهاني دانشمند جوان را دريافت كرد.
اين استاديار جوان در تحقيقات خود با بررسي ساختار پيچيده يك سيستم سلولي كه وظيفه آماده سازي اطلاعات ژنتيكي را بر عهده دارد به رهيافتهاي جديدي درباره عملكرد حياتي آن دست يافته است .
كشف بزرگ ولدخان راه را براي تحقيقات راهبردي در عرصه زيست شناسي مولكولي و شناخت اساسي مولكولي بيماري ها فراهم مي  كند. پژوهشگر ۳۱ ساله ايراني كه تحصيلات پزشكي عمومي خود را در دانشگاه علوم پزشكي ايران و مقطع دكتري زيست شناسي را در دانشگاه كلميبا نيويورك به پايان برده ، به علت تحقيقات بنيادي خود در چهار سال گذشته جوايز علمي معتبر ديگري از جمله جايزه علمي Searle را نيز كسب كرده است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |