پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۷
وداع با كوهستان برفي
031044.jpg
برديا يادگاري
- 1 يك نگاه به شمال كافيست تا سپيدي البرز چشمت را بزند. سپيدي انبوه و سنگيني كه از صدقه سري لبخند مكرر آسمان پابرجاست. البرز نماد تهران است و سپيدي اش اميد بخش. گرچه روزهاي ساكنان كوهپايه جنوبي در ترافيك و عجله مي گذرد ، اما امروزه و اساسا چه كسي حوصله دارد نگاهي به شمال بيندازد!
شما اگر جزو اين گروه كثير گرفتار هستيد... كه متاسفانه هيچ، اما اگر نه، مي توانيد تا پايان اين مطلب روي دامنه هاي شمالي همراه ما سر بخوريد.
-2 از آخرين برف تهران آنقدر گذشته كه سوژه هاي برفي  آرام آرام ذهن را ترك كنند تا تنگ هاي بلور و ماهيان قرمز جاي آن را بگيرند. با اين حال تا برف هست ، سوژه هاي يخي زنده اند حتي اگر قفل كردن چوب اسكي روي باربند و پر كردن كوله از لباس هاي گرم، اين شب عيدي، كمي غريب به نظر برسد. عرض كرديم كه ... اگر گرفتار كارهاي ديگر هستيد، به سر خوردن نمي رسيد!
- 3 خورشيد مشغول تجديد قواست و انرژي اش را هنوز نگه داشته براي بعد از اواسط ارديبهشت. كسي چه مي داند، شايد تابستان امسال روي زمستان سپيد را كم كند! آنها كه وقت و انرژي كافي دارند و نااميدند از تابستان، از روزهاي فترت خورشيد نهايت استفاده را مي برند. البرز برفي است و در واقع آنقدر برف دارد كه عينك را روي صورت بكشي و مثل باد لا ي موانع اسكي كني. بنابراين آنها كه لذت اسكي را چشيده اند، با تشكر از خورشيد خانم مهربان كه با درك كافي شعله را كم كرده )!( كار خودشان را مي كنند. پيشنهاد ما اين است كه با وجود تمام گرفتاري حداقل همين پنج شنبه و جمعه را بگذاريد براي برف بازي. يادتان باشد آدم برفي ها هيچ وقت به مرداد نمي رسند.
- 4 به هر حال هر زماني متعلق است به يك واگن چرخ و فلك. يعني ممكن است اگر اتاقك از جلوي چشمت بگذرد، ديگر گذشته باشد. برف انبوه امسال و حال و هواي بي نظير پيست هاي اسكي را عرض مي كنيم كه بهترين شرايط را براي اسكي آماده كرده، گيريم كه مسوولا نش ... بگذريم.
- 5 خبر آمده سومين دوره مسابقات اسكي اسنوبرد قهرماني ايران در پيست بين المللي شمشك برگزار مي شود. در اين رقابت ها 41 تيم از سراسر ايران حضور دارند. تيم هاي زنجان، تبريز، اصفهان، كرج، گيلا ن، مازندران، خوزستان، همدان و شش تيم از تهران در اين مسابقات شركت خواهند كرد. اين مسابقات طي روزهاي 20 و 21 اسفند ماه برگزار مي شود. قرار است قهرمانان اين مسابقات به اردوي تيم ملي جهت مسابقات المپيك زمستاني 2006 تورينو دعوت شوند. همچنين نفرات برتر اين رقابت ها به يك اردوي برون مرزي نيز اعزام مي شوند.
با اين تفاسير در اوج سرما، اوج گرماست. يعني حتي اگر اسكي باز نباشيد، دنياي دور و بر امكانات كافي را براي سرگرم شدن در اختيارتان گذاشته. برويد و لذتش را ببريد كه دنيا، دنياي آدم هايي است كه براي زندگي وقت مي گذارند!
- 6 اول مطلب نوشته بوديم با آدم هاي گرفتار كاري نداريم، اما اينجاي مطلب كه رسيديم نظرمان تغيير كرد. آدم هاي گرفتار، آدم هاي غير گرفتار، آدم هاي پولدار، آدم هاي كم پول، سفر به دامنه هاي شمالي در حالي كه صداي پاي عمو نوروز مي آيد، خود زندگي است. شايد بشود اسمش را گذاشت وداع با كوهستان هاي برفي و ... به هر حال فرصتي است كه اگر از دست بدهيد، درست يك سال ديگر بايد چشم انتظارش باشيد، اما تا يك سال ديگر كي مرده است كي زنده!

يك نمايشگاه عجيب در شمال تهران
خروس، آتيلا، سيامك
بي خيال سينما و ذوق پرده نقره اي شده اند و كمي آنطرف تر از سينماي معروف قلهك با خنزر پنزرهاغوغا به راه انداخته اند
031011.jpg
  عكس : گلناز بهشتي
جست و جوي خروس در نمايشگاه نتيجه اي ندارد. ديدن كاتالوگ ها مگر كارساز شود. اين عكس ها خروسي ترين شيء نمايشگاه چيدمان خروس ها هستند.
مسعود مير
قلهك براي خيلي از تهراني ها با فرهنگ زنده مي شود. مجهزترين سينماي تهران كه خاطرات ريز و درشت سينمايي شهروندان را هجي مي  كند، اما اين روزها تنها بهانه ديدن آثار هنرمندان سينمايي در اين محدوده نيست. بايد چشم را به نام خيابان ها دوخت و مغز را به آدرسي كه گوشه يك كاغذ نوشته شده است. خيابان نصيري _ كوچه ژيلا  _ چيدمان خروس ها در خاك.
وارد گالري شدن به معني مواجه شدن با مجسمه يا تابلوهاي نقاشي از خروس نيست. حجم و چيدمان آثاري است كه در گالري چشم را پر مي كند. يك صورت عروسك، يك تل سر، يك برف پاك كن، دو شيشه شكسته عينك دودي روي يك تخته سبزي خردكني، شده يك اثر حجم جالب. از اين مدل آثار در راهروهاي گالري فراوان به چشم مي خورد. گوني قهوه اي شده پس زمينه يك تابلو كه فندك، مسواك و زرورق شكلا ت كاكائويي بار زيبايي هايش را به دوش مي كشد. جعبه هاي كهنه و صورتك هايي كه وجه مشخصه شان تيغ جوجه تيغي است كه از ميان صورتشان عبور كرده و خلا صه كلي چيدمان جالب و ديدني همه آن چيزهايي است كه هنوز بخش فروشش مشخص نشده است. به دنبال نام هنرمندان گشتن خيلي طولا ني نمي شود هنگامي كه لا ك و مهر نام ها روي گوني ها كه از آثار آويزان شده ديده شوند. نام ها كه در ذهن بنشينند باز هم بوي سينما در قلهك مي پيچد.
سيامك احصايي در مهرماه آبادان به دنيا آمده و فارغ التحصيل رشته نقاشي از دانشگاه كليولند اوهايوي آمريكا است. در سال 74 كار طراحي صحنه را آغاز و در چند نمايشگاه بين المللي شركت كرده است. اگر از روي آثار چيدمان احصايي به حرفه اصلي اش پي نبرديد راه نااميدي را طي نكنيد كه احصايي پيش از اين كارهاي متفاوتي در زمينه طراحي هنري انجام داده است. تياتر اجباري به كارگرداني حسين كياني نمايش جشنواره فجر امسال بود كه احصايي آن را طراحي كرده بود و اگر با نظر انداختن به سينما دنبال كارهاي احصايي بودن روش پسنديده تان است، در سينما قلهك فيلم قدمگاه را تماشا كنيد. طراحي هنري اين فيلم درخشان برعهده هنرمندي است كه پاي آثارش شمع هايي كوچك در ظرف هاي شيشه اي مربا و ترشي روشن كرده اند.
آتيلا  پسياني را اهالي هنر مي شناسند. از پسر بد محله برو و بيا تا آقاي دكتر در فيلم گاهي به آسمان نگاه كن فاصله اي است كه آن را فيلم هاي متعدد پسياني با نقش هاي متنوع پر كرده است. زماني كه پسياني در يك برنامه تلويزيوني گفت كه آشپز خوبي است خيلي ها نمي توانستند بين چهره جدي و خاص آتيلا  و يك آشپز ماهر ارتباط برقرار كنند و حالا  كه كارهاي چيدمان او در گالري كنار هم نشسته اند فكر اينكه او اين همه خرت و پرت را از كجا آورده، چگونه از آنها نگهداري كرده و با چه سليقه اي آنها را به هم پيوند زده است ذهن را مشغول مي كند. اما هنوز معادله خروس در ميان خنزر پنزرهاي نمايشگاه حل نشده است.
بايد هر طور كه شده اين مجهول با جواب آشتي كند و راه حل هم در كاتالوگ هاي نمايشگاه خوابيده است. ماه مهر آبادان را بايد با ارديبهشت ماه تهران جمع زد و براي نتيجه منتظر سال تولد اين دو هنرمند ماند. 1384 را بايد منهاي سن آنها كرد و 48 منهاي 1384 مي شود .1336 سال 84 سال 36 سال خروس ... معادله چيدمان خروس ها اگر بي توجه انگاشته شود يك سوال هميشه حوالي قلهك در ذهن پرسه مي زند.

ستون شما
گزارش از دخترم
خانمي تماس گرفتند و گفتند دخترشان براي مناطق محروم از جمله منطقه زلزله زده بم يا شيرخوارگاه آمنه و بچه هاي سرطاني پول جمع مي كند. منظورشان اين بود كه گزارشي بنويسيم از اين بانو. مشخصات را گرفتيم، شايد بشود.

عصباني
يك شهروند شاكي: تقريبا نصف مسير هر روزه ام را پياده آمدم. جواب داديم: ما هم. بنابراين خوشحال شدند و عصبانيت شان رفع گشت!

چرا؟
خانمي تماس گرفتند و گفتند از اهالي منطقه 19 هستند، همان منطقه اي كه گزارش ترك خانه از ترس انتقام قنات تهيه شده. ايشان گفتند چرا بين مردم ترس و وحشت به وجود مي آوريد؟
نكته: به هر حال سعي مي كنيم از اين به بعد به چشم هاي خودمان هم اعتماد نكنيم،  چشمژ!

زمونه
از آقاي فردوسي پور گله داشتند: چرا درگيري هاي مشهد را درست پخش نكرديد؟ گله هم گله هاي قديم. مي  گفتند چرا پخش كردي!

از اين ستون
آقاي پيري تماس گرفتند و از ستون درد دل تشكر كردند و گفتند به درد زياد مردم در اين ستون رسيدگي شود.
توضيح: مي بينيد كه ما چقدر چشم و دل سيريم. احترام به رقيب را از ما بياموزيد.

كارگري
فهرست برنامه هاي نوروزي را بنويسيد.
فهرست كنسرت هاي نورزوي را بنويسيد.
فهرست هتل هاي نوروزي را بنويسيد.
فهرست مراكز خريد نوروزي را بنويسيد.
توضيح: همانطور كه مي بينيد ما شده ايم كارگر عمو نوروز!

جشنواره پويانمايي در روز آخر
031047.jpg
امروز روز آخر است، البته نه آخرين روز هفته كه آخرين روز چهارمين جشنواره پويانمايي.
انگار تمام سالن هاي مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودك ونوجوان به همراه سينما كانون و سالن كنفرانس مي خواهند با هم به كار اين دوسالا نه هم پايان بدهند. بنابراين آخرين فيلم هاي رنگي اين دوره را هم به اين ترتيب مي توانيد ببينيد: سالن اصلي در ساعت 9 صبح ادامه فيلم هاي بخش پانزدهم مسابقه بين المللي را به نمايش مي گذارد. نتايج آخرين بررسي هاي داوران را هم از ساعت 13:30تا 23:30 در مراسم اختتاميه اين جشنواره و در همين سالن مي توانيد ببينيد.
در سالن شماره 2 هم آثار بخش يازدهم مسابقه بين المللي در ساعت۹ به نمايش درمي آيند و بخش لحظاتي با داوران كه براي ارزشيابي آثار شركت كننده و با حضور داوران داخلي و بين المللي برگزار مي شود، در ساعت 11 ميهمان همين سالن است.  آثار بخش دوازدهم و سيزدهم مسابقه بين الملل هم به ترتيب در ساعت هاي 13:30 و 15:30 در اين سالن روي پرده مي روند. در همين ساعت ها فيلم هاي بخش چ هاردهم و پانزدهم مسابقه بين المللي اين بار اما در سالن شماره۳ به نمايش درمي آيند.
سينما كانون هم با نمايش بخش هاي پنجم و دوم آثار پويانمايي براي كودكان در ساعت هاي 9 و۱۱ سهم خود را در  آخرين روز جشنواره ارايه مي دهد و بالا خره سالن كنفرانس در ساعت۱۵ ميزبان كنفرانس نشست تخصصي نانو تكنولوژي است.
اين نمايشگاه هم احتمالا  مي تواند جزو تجربه هاي جالب زندگيتان بشود. يادتان نرود امروز روز آخر است!

شاتر
031095.jpg
 عكس : ساتيار
يكي به صحنه مي پيوندد، ديگري هم به صحنه، اما صحنه داريم تا صحنه. حكايت همان عبارت شاعرانه معروف است كه زندگي صحنه زيباي هنرمندي ماست. هركسي نغمه خود خواند و از صحنه رود. صحنه پيوسته به جاست... يكي روي تابلو مينشيند و ديگري روي شاخه درخت، بايد هركسي سرجاي خود باشد.
 

جعبه
فوتبال و فيلم
يك هفته ديگر مانده به اينكه بنويسيم آخرين پنج شنبه سال از راه رسيد و براي آخرين بار ستون جعبه را با برنامه هاي روز پر كنيم. تلا ش خواهيم كرد يك روز از هفته آينده را به معرفي برنامه هاي عيد بپردازيم.
پنج شنبه: ساعت 13:40 مي توانيد تكرار سريال سايه آفتاب را از شبكه سوم تماشا كنيد. از سري مسابقات ليگ برتر فوتبال ايران امروز مي توانيد شاهد مسابقه فوتبال استقلا ل اهواز و پرسپوليس باشيد كه ساعت 15:30 انجام خواهد شد. روز پنج شنبه است و به عبارتي روز فيلم سينمايي. ساعت 19 و 20: 15 به ترتيب از شبكه تهران و شبكه سوم شاهد فيلم سينمايي خواهيد بود. گورفي مدنس را مي توانيد ساعت 21 تماشا كنيد از شبكه دوم سيما. عكاس جنگ عنوان فيلم سينمايي است كه امشب در برنامه سينما يك به نمايش در خواهد آمد. فيلم را كريستين فري در سال 2001 ميلا دي ساخته. اين فيلم مستند محصول سوئيس است و به 2 زبان انگليسي و آلماني ساخته شده، مي توانيد ساعت 22:30 شاهد اين برنامه باشيد.
جمعه: اگر علا قه مند به برنامه هاي ورزشي هستيد ساعت 9 فردا مي توانيد از شبكه اول شاهد ديدار در وقت اضافه باشيد. فيلم سينمايي ساعت 13:15 از شبكه تهران پخش مي شود. فيلم سينمايي دخيل را مي توانيد ساعت 16 از شبكه اول ببينيد. هواداران استقلا ل فردا بازي تيمشان مقابل ذوب آهن اصفهان را ساعت 17:30 خواهند ديد. وكيل ساعت 19 از شبكه تهران پخش مي شود. عمر خيامساعت 20:15 از شبكه سوم پخش خواهد شد.
سينما 4 را مي توانيد ساعت 20:30 ببينيد. گروشگو را هم مي توانيد ساعت 22:10 ببينيد از شبكه اول. آخر هفته خوبي داشته باشيد.

امروز
عطر مهرباني
همه چيز از زماني شروع شد كه يك مراسم بهانه انجام دادن يكسري آداب ويژه شد. نه، شايد هم از زماني شروع شد كه بعضي ها رفتند بالا  و بعضي ها چسبيدند به زمين. اگر هم بخواهيم بفهميم كه قصه از كجا شروع شده زمان همه چيز را كبود خواهد كرد. اينطور هستيم كه بايد بعضي آداب را به انجام رسانيم و رهايي از آن هم ميسر نيست. امروز پنج شنبه است و حتما شما هم مي دانيد كه احسان و نيكوكاري چه معنايي دارند و ما نبايد چيزي بگوييم، اما بد نيست همين امروز كه در خيابان ها راه مي رويد به اين موضوع فكر كنيد كه چند نفر در روستا و شهرهاي زلزله زده بايد مراسم آئيني نوروز را به سرانجام برسانند. همين چند لحظه فكر كافي است كه شما معجزه احساس همدردي را ببينيد. خيلي از هموطنان، خشم زمين و آسمان را تجربه كرده اند. مهربانيتان را از آنها دريغ نكنيد.

فرهنگ
قرآن و عيدي
نمايشگاه خود اشتغالي؛ اين عنوان برنامه اي است كه فرهنگسراي كار به منظور حمايت و هدايت افراد خود اشتغال و كارآفرين مبادرت به برگزاري آن كرده است. اين نمايشگاه در محل خانه فرهنگ با صفا داير است و علا قه مندان مي توانند تا تاريخ 29 اسفند ماه از اين نمايشگاه كه واقع در فلكه دوم صادقيه، خيابان آيت الله كاشاني است ديدن و البته خريد كنند.
خانه فرهنگ ميعاد براي ايام نوروز دست به اقدام جالبي زده است. خانه فرهنگ ميعاد به منظور بسط و گسترش فرهنگ قرآني و ترغيب عموم به ويژه كودكان و نوجوانان جهت آشنايي با معارف اسلا مي از تاريخ اول لغايت پنجم فروردين اقدام به برپايي ايستگاه قرآن بخوانيد، عيدي بگيريد كرده است. علا قه مندان به ويژه كودكان و نوجوانان در اين ايام مي توانند از ساعت 8 الي 18 به محل اين خانه واقع در خاني آبادنو، 25متري ميعاد مراجعه كنند.

هوا
شنبه، شنبه آفتابي
مي گويند مراقب باشيد هواي اين روزهاي تهران فريبتان ندهد؛ بهار تنها روز اول فروردين از راه مي رسد و فريب هواي اين روزها را خوردن، يعني دچار شدن به دردسري بزرگ.
راستش خيلي دلمان مي خواهد براي يكبار هم كه شده نصيحت پذير باشيم، اما اگر آدم سرش به سنگ نخورد، چطور مي خواهد سنگ را بفهمد؟ پس ايمان مي آوريم به آغاز فصل بهار، پيش از رسيدن به روز اول فروردين. هواي فرداي تهران نيمه ابري است و شنبه هم كاملا  آفتابي. نمي شود كه در آسمان آفتابي و دماي 15 درجه سانتيگراد در گرم ترين لحظه ها و 9 درجه سانتيگراد در خنك ترين لحظه ها به فصلي غير از بهار فكر كرد. به آغاز بهار ايمان مي آوريم، حتي اگر مارا فريب خورده بنامد!

ذهن زيبا
اگر يك ملت بزرگ معتقد نباشد كه حقيقت در درون خود او يافت مي  شود، اگر معتقد نباشد كه به تنهايي، به جان دادن و رهايي بخشيدن جهان به وسيله حقيقت خود فرا خوانده شده است، بي درنگ از يك ملت بزرگ بودن باز مي ماند تا به يك ماده نژادشناسي تبديل شود.
هرگز يك ملت بزرگ نمي تواند به وظيفه درجه دوم در جهان انساني قناعت كند. حتي تنها يك وظيفه مهم برايش كافي نيست، حتما بايد وظيفه و نقش درجه اول را برعهده بگيرد. ملتي كه از اين اعتقاد چشم مي پوشد، از هستي چشم پوشيده است.
داستايوفسكي
هر چه عده متاهلين زيادتر گردد، جنايت كمتر مي  شود.
ولتر

پرده 1
هوش مصنوعي
ستون پرده امروز را با خبري از فرهنگسراي نياوران آغاز مي كنيم. در آخرين يكشنبه سال 83 در برنامه يك فيلم، يك فيلمنامه در فرهنگسراي نياوران اثري از استيون اسپيلبرگ اكران مي شود. قرار است يكشنبه فيلم هوش مصنوعي در سالن سينماي فرهنگسرا به نمايش گذاشته شود. نقد و بررسي اين فيلم كه محصول سال 2001 آمريكاست را احمد طالبي نژاد به عهده خواهد داشت.
خبر بعد اينكه سومين ساخته سينمايي اصغر فرهادي كه اثري اجتماعي است، هجدهم اسفندماه كليد خورد. اين فيلم چهارشنبه سوري نام دارد وداستان زندگي يك زن و شوهر طبقه متوسط است و اتفاقاتي كه در شب چهارشنبه آخر سال براي آنها رخ مي دهد را بيان مي كند. هديه تهراني، حميد فرخ نژاد و ترانه عليدوستي در اين فيلم ايفاي نقش مي كنند. احتمالا  زمان آغاز فيلمبرداري با فيلمبرداري مهمترين قسمت هاي فيلم است چون به هر حال آخرين سه شنبه سال نزديك است.

پرده ۲
تاكنون 3 فيلم
كم كم آخرين روزهاي سال از راه مي رسند و تعطيلا ت نوروز آغاز خواهد شد. ايام نوروز فرصت مناسبي است براي سفر كردن، اما آنهايي كه از تهران خارج نمي شوند اوقات خالي زيادي دارند. سينما يكي از اين پر كننده هاي اوقات فراغت است. اين مقدمه را گفتيم تا بهانه اي باشد در اينكه خبري بنويسيم از 3 فيلمي كه تاكنون قراردادشان را براي اكران نوروزي امضا كرده اند.
مجردها به كارگرداني اصغر هاشمي يكي از اين فيلم هاست. محمد رضا فروتن، مريلا  زارعي، مجيد صالحي و آتيلا  پسياني در اين فيلم ايفاي نقش مي كنند. اين فيلم در گروه قدس به نمايش درمي آيد. شاخه گلي براي عروس   قرار است در گروه استقلا ل اكران شود. قدرت الله صلح ميرزايي كارگردان اين فيلم است. جواد رضويان، حديث فولا دوند، مجيد صالحي و ... هم ايفاكنندگان نقش در اين اثر هستند. گل يخ هم كه قبلا  مفصل راجع به آن نوشته بوديم را به اين مجموعه اضافه كنيد. اما فيلم هاي رستگاري در 8:20 و در به درها از جمله فيلم هايي هستند كه هفته آينده قرار داد خواهند بست. صحبت هايي مبني بر اضافه شدن فيلم  زني در دور دست ساخته علي مصفا و خيلي دور، خيلي نزديك ساخته مير كريمي به اين ليست هم به گوش مي رسد.
تقويم با يك روز تعطيلي بيشتر
داوود احمدي مونس را جز دوستان صميمي اش، كسي نمي شناسند. آروين را اما آنهايي كه به مطالعه روزنامه معتاد هستند و به خصوص به كاريكاتور خيلي علا قه دارند، خوب مي شناسند.
اينكه اين شخص گمنام _ داوود احمدي مونس _ و آروين چه ارتباطي با هم دارند، سوال بيهوده اي است كه پاسخ جز هيچ نيست. اين دو نفر هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند، چون يك نفر هستند.
اين مقدمه اي بود براي نوشتن خبري درباره داوود احمدي مونس، ملقب به آروين. اين بار مي توانيد تمام روزهاي يك سال را با كاريكاتورهاي آروين سپري كنيد. تازه ترين كار او تهيه تقويم سال 1384 است كه البته كاريكاتورهايش هم در اين تقويم حضور دارند. اين تقويم يك تفاوت با ساير تقويم ها دارد و آن هم يك روز تعطيلي بيشتر است. آروين روز تولد خودش را تعطيل اعلا م كرده.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |