شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۸ - Mar 12, 2005
شهردار تهران در ديدار از منطقه ۱۰ تهران:
«اتاق امن» ارزان ترين روش دفاع در برابر زلزله است
گروه شهري: طرح ابتكاري شهرداري تهران در زمينه ساخت اتاق امن پس از صرف ۳ هزار نفر ساعت كار كارشناسي و مطالعه ۱۲۰۰ مقاله بين المللي در اينباره سرانجام بعد از يكسال و ساخت ۶۰ نمونه آزمايشگاهي در آخرين مرحله با مشابه سازي يك ساختمان سه طبقه و تخريب آن با زلزله فرضي ۷ ريشتري موفق شد بار آوار حداقل سه طبقه را بر روي خود تحمل كرده و محتويات داخل خود را بدون هيچ آسيبي كاملا حفظ نمايد. اين درحالي است كه چنانچه در هر سه طبقه واقع شده بر روي هم اتاق امن تعبيه شده باشد ضريب ايمني سه برابر و در چهار طبقه به چهار برابر افزايش خواهد يافت.
خبرنگار ما به نقل از دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در جريان آخرين بازديد منطقه اي شهردار تهران در سال ۸۳ كه از منطقه ۱۰ صورت گرفت، مي نويسد اتاق امن يك شبكه فلزي سه بعدي است كه در عين سادگي در ساخت ارزان، سبك و سريع النصب بوده و مي تواند در زير نازك كاري ساختمان پنهان شود و آسيبي به معماري و منظر و سيماي واحد مسكوني وارد نكند.
به گفته احمدي نژاد از ميان ۱۳ ميليون واحد ساختمان موجود در كشور براساس تحقيقات انجام شده و برآوردها، ۹ ميليون واحد مسكوني فاقد مقاومت لازم در برابر لرزه خيزي زمين ارزيابي شده است.
به اعتقاد وي، از يك طرف در خوشبينانه ترين فرض و درصورت بالاترين حمايت ها از جانب دولت مقاوم سازي اين تعداد واحد مسكوني بيش از ۳۰ سال به درازا خواهد كشيد و از طرف ديگر، مقاوم سازي با روش هاي معمول به ازاي هر متر مربع نياز به ۱۵۰-۵۰ هزار تومان هزينه دارد كه از عهده مردم خارج است.
شهردار تهران گفت: هزينه احداث اتاق امن كمتر از نصف مقاوم سازي (يك پنجم) به روش هاي معمول است و يك امكان بسيار مناسب براي صيانت از خانه مردم در برابر حوادث طبيعي به شمار مي رود؛ ضمن اينكه در اين اتاق امن براي خانواده ها امكان نگهداري از وسايل امدادي نيز وجود دارد و هر خانواده به نسبت بضاعت مالي خود مي تواند بيش از يك اتاق را در واحد مسكوني خود امن سازد.
احمدي نژاد در مورد اجراي هرچه بهتر اين طرح از چند گروه تقاضاي همكاري كرد؛ اول سازندگان و صنف آهن كاران، آهنگران و جوشكاران كه با جدي تلقي كردن اين طرح و حذف نگاه سودآوري از اجراي بهينه اين طرح به عنوان يك وظيفه ملي ياد كنند.
وي همچنين خطاب به مهندسان ناظر گفت: از آنجا كه شهرداري تهران در احداث اين اتاق ها نهايت همكاري را با شهروندان خواهد داشت لذا كار بر روي احداث اتاق امن و نظارت دقيق بر اجراي آن از منظر شهرداري جزء سهميه مهندسان ناظر محسوب نخواهد شد و شهروندان مطلقا نيازي به پرداخت عوارض به شهرداري نخواهند داشت.
وي همچنين از بانك ها خواست اين طرح را مورد حمايت مالي قرار داده و با درنظرگرفتن تسهيلاتي ارزان براي اجراي هرچه سريعتر اين طرح وام هايي در قالب وام تعميرات و جعاله به مردم اختصاص دهند كه البته هماهنگي هايي در اين رابطه با بانك ها صورت گرفته است.
خبرنگار ما در ادامه همچنين از قول شهردار تهران مي نويسد، امروز (شنبه) مديرعامل جديد تاكسيراني معرفي خواهد شد و به دنبال آن شاهد يكسري تغييرات ساختاري و نگرشي در اين سازمان خواهيم بود.
به اعتقاد وي ريشه برخي نابساماني ها و مواردي از سوءاستفاده رانندگان تاكسي از فضاي كاذب يكي دو ماه آخر سال تا حدودي تحميلي است چراكه وقتي مجلس شوراي اسلامي طرح تثبيت قيمت ها را مطرح كرد و بسياري از شركت هاي عمومي و دولتي به دلايل نامعلوم يكباره قيمت ها را بالا بردند همين بهانه اي شد براي عده قليلي تا فرهنگ سوءاستفاده را ترويج كنند اما سازمان تاكسيراني حتما اين قضيه را حل خواهد كرد.
وي به همه كساني كه چنين انديشه هايي در سر دارند اكيدا توصيه كرد با مردم مهربان باشند چه بسا روزي اينگونه نامهرباني ها به سمت خودشان هم كمانه كند.
وي سيستم فعلي تاكسيراني را بسيار پيچيده ارزيابي كرد و گفت: اينكه قريب به اتفاق تاكسي هاي شهر آزادانه بگردند و خود تصميم بگيرند در كدام مسير تردد كنند در هيچ كجاي دنيا سابقه ندارد؛ چراكه اساسا مبدا و مقصد تاكسي ها بايد كاملا مشخص باشد و يا با يك پيام از طريق تلفن و بي سيم مسير جابه جايي مسافر از جايي به جايي ديگر به آنها اعلام شود.
وي تاكيد كرد سيستم تاكسيراني، نيازمند خون و انرژي تازه است و اصلاحات آن با مديريت جديد آغاز خواهد شد.

در گفت وگوي رئيس شوراي شهر با همشهري اعلام شد
برنامه چشم انداز ۲۰ ساله و توسعه راهبردي شهر تهران
002397.jpg
002382.jpg
عكس:مسعود خامسي پور
گروه شهري: مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در گفت و گو با همشهري، ضمن تشريح فعاليت ها و عملكرد  شوراي اسلامي شهر تهران، ماحصل برنامه هايي را كه براساس مصوبات شوراي شهر و در خصوص چشم انداز ۲۰ ساله و توسعه راهبردي شهر تهران در دست تدوين است، را توضيح داد.
رئيس شوراي شهر تهران با تأكيد بر تلاش هاي شوراي شهر براي بهينه سازي حمل و نقل شهري تهران، به ويژه توسعه راه آهن شهري و به ثمر رساندن ديگر روش هاي حمل و نقل ريلي به خصوص منوريل و بطور كلي تكميل و تجهيز شبكه حمل و نقل عمومي پايتخت، خاطرنشان كرد: چنانچه منابع مالي در نظر گرفته شده براي توسعه مترو تأمين شود ۳ خط جديد مترو به طول ۲۰۰ كيلومتر ظرف ۶ سال آينده به بهره برداري مي رسد. وي همچنين از تكميل خطوط اتوبوسراني، اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده براساس مصوبه شوراي شهر خبر داد. رئيس شوراي شهر با اشاره به مصوبه ها و اقداماتي كه براي دفع بهداشتي زباله در تهران و متوقف شدن دفن غيربهداشتي زباله در كهريزك صورت گرفته، اعلام كرد كه سعي شده است با برنامه ريزي درست ۷ هزار تن زباله اي كه روزانه در تهران توليد مي شود، به كود تبديل گردد.
مهندس چمران با تشريح وضعيت خطرناك بافت هاي فرسوده تهران و تسهيلاتي كه شوراي شهر براي نوسازي اين بافت ها قايل شده، ابراز اميدواري كرد كه تمامي دستگاه هاي دولتي از جمله وزارت مسكن و وزارت كشور در اين زمينه با شوراي شهر همكاري كنند. رئيس شوراي شهر همچنين با اشاره به مصوبات و اقداماتي كه طبق تصويب نامه هاي شوراي شهر در زمينه توسعه فضاي سبز و پاركهاي شهر تهران از جمله بوستان هاي مادر، حفظ باغ ها و فضاي سبز طبيعي، حفظ حريم تهران، طرح هاي جامع و تفصيلي شهر تهران صورت گرفته و يا در جريان مي باشد، خاطرنشان كرد: با تدوين برنامه چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه توسعه راهبردي شهر تهران داراي برنامه اي مشخص و مدون خواهد شد كه در آن صورت ديگر براساس سليقه و تصميم هاي يك شبه و نظاير آن اداره نخواهد شد.
در اين برنامه، حمل و نقل جامع و تأمين كننده نيازهاي شهري كلانشهر تهران، تحقق مديريت واحد شهري، حفظ حريم قانوني شهر و جلوگيري از ساخت و سازهاي بي رويه، نوسازي بافت هاي فرسوده شهري بر مبناي كمك به اقشار كم درآمد ساكن در اين بافت ها، تبديل زباله به كود و بازيافت مواد و همچنين كمك به حفظ هويت شهر تهران بر مبناي احياء هويت محله ها و ارتباطات انساني، گنجانده شده است.
مشروح گفت و گوي همشهري با رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در روزهاي آينده از نظرتان خواهد گذشت.
از سوي ديگر رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : در برنامه  چهارم  توسعه ، جايگاه  شوراهاي  اسلامي شهرها تثبيت  بيشتري  خواهد يافت .
«مهدي  چمران » در حاشيه  سومين  مجمع  مشورتي  و كميسيون  اقتصادي  شوراهاي  اسلامي  كلانشهرها و مراكز استانهاي  كشور افزود: پيشنهادها و اصلاحاتي  در اين  زمينه  به  مجلس  شوراي  اسلامي  ارايه  شده  است .وي  اضافه  كرد: در چشم  انداز ۲۰ ساله  توسعه  كشور نيز مطالعه  عميقي  را با به كارگيري  تعدادي  از استادان  دانشگاهها و اعضاي  شوراي  شهر آغاز كرده  و با اجراي  آن دنبال  اين  هستيم  كه  چگونه  مي توان  مسايل  مربوط به  شهرها را در چارچوب  اين  چشم  انداز، پياده  و اجرا كرد.چمران  ادامه  داد: قرارداد اين  طرح  مطالعاتي  منعقد و كار شروع  شده  است  و همزمان  با آن ، برنامه  استراتژي  توسعه  شهري  را در دست  اجرا داريم  كه  در چارچوب  اين  چشم  انداز شكل  مي گيرد. وي  درباره  درآمدزايي  سالم  در شوراهاي  اسلامي گفت : معتقديم  شوراها در جاي  خود بايد درآمد داشته  باشند و درآمدزايي  كنند اما متاسفانه  برخي  از شيوه هاي  درآمدزايي  شوراها روشهايي  است  كه  ممكن  است  به  مردم  فشار آورند.

تخريب جنگل ها
002394.jpg
آسمان آبي ايران: جنگل زدايي دومين عامل اصلي انتشار گاز دي اكسيد كربن و گرم شدن زمين اعلام شد. بررسي ها نشان مي دهد از بين ۶ گازي كه به عنوان گازهاي گلخانه اي معرفي شده اند گاز دي اكسيدكربن بيش از ۸۰ درصد از مجموع گازهاي گلخانه اي موجود در كشورهاي توسعه يافته را به خود اختصاص داده است.سوخت هاي فسيلي بيشترين نقش را در توليد اين گاز بر عهده دارند و تخريب هاي گسترده در مناطق جنگلي با كاهش نرخ جنب CO2 باعث انباشتگي اين گاز در جو زمين مي شود.به همين دليل يكي از اهداف پروتكل كيوتو افزايش سطح جنگل ها و ديگر جاذب هاي طبيعي اين گاز عنوان شده است.

«مترو» و كاهش آلودگي هوا
002391.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  محيط زيست  انساني  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت:  مترو در كاهش آلودگي  هوا بسيار مؤثر است.  به  گزارش  روابط عمومي  مترو، يوسف  حجت  افزود: مترو براي  حمل  و نقل  هاي  طولاني  بهترين گزينه  است .
حجت  اضافه  كرد: در كشورهاي  توسعه  يافته  وسايل  نقليه  عمومي دو سوم حمل  و نقل  را انجام  مي دهند اما در كشور ما عكس  اين  موضوع  صادق  است .وي  گفت مترو سطحي  از خيابانهاي  شهر را اشغال  نمي كند و مانعي  براي  رفت  و آمد مردم  نيست.
حجت  با اشاره  به  جابجايي  حجم  وسيعي  از مسافر با مترو گفت  مترو در حال  حاضر روزانه  بيش  از ۷۵۰ هزار مسافر را جابجا مي كند كه  حدود ۵ درصد مسافران  موجود در شهر تهران  را تشكيل مي دهد.

۵۰۰ تن نان در زباله هاي تهران
002388.jpg
آسمان آبي ايران: روزي ۵۰۰ تن نان در تهران به زباله تبديل مي شود.سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران اعلام كرده است كه ۶/۶ درصد زباله هاي تهران هر روز ضايعات نان است.بر اين اساس، روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در شهر تهران توليد مي شود.آمارهاي استخراج شده نشان مي دهد سالانه ۱۸۵ هزار تن نان در تهران دور ريخته مي شود.ارزش دلاري اين ضايعات در طول يك سال فقط در تهران ۴۸ ميليون دلار است.الگوي نادرست مصرف نان افزايش قابل توجه واردات گندم در سال هاي گذشته را در پي داشته است. بر اين اساس خودكفايي گندم نيز در صورت ادامه روند فعلي امكان پذير نخواهد بود.

صدور شناسنامه بهداشت محيط براي شهروندان
ايرنا: طرح تفكيك زباله از مبدا در شرق تهران فراگير مي شود. معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۱۳ همچنين از فراگيرشدن اين طرح در مدارس خبر داد و افزود: با بهره گيري از آموزشگران و ايجاد ۱۳۰ آموزشگاه، دانش آموزان تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.
وي گفت: مشاركت گروه هاي دانش آموزي به عنوان گروه هاي تاثيرگذار اين طرح، چشم انداز نويدبخشي را فراروي مديريت شهري قرار خواهند داد.
وي گفت: در پوشش اين طرح كد بهداشت به شهروندان ارائه و مشخصات هر يك از شهروندان در اتاق فرمان منطقه ثبت مي شود تا با مطالعه نوع كيفيت همكاري آنان بتوانيم در درازمدت حتي افرادي را كه تمايل به همكاري ندارند، با اين طرح محلي همراه كنيم.
وي افزود: براي شهروندان منطقه شناسنامه بهداشت محيط صادر خواهد شد و شهروندان نمونه طرح تفكيك، شناسايي و مورد تقدير قرار مي گيرند.

نگاه
002385.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |