برگزاري همايش آموزش براي بهتر و با هم زيستن
معاونت آموزش عمومي اداره آموزش و پرورش منطقه ۱ تهران با همكاري گروه علمي هدايت (مديران مدارس راهنمايي حوزه شرق) و مؤسسه مديران خلاق گردهمايي «آموزش براي بهتر و با هم زيستن» را برگزار كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين همايش بر ضرورت فراگيري مهارت هاي زيستن توسط مديران و كادر مدرسه و تهديد هاي عدم آموزش اين مهارت ها به دانش آموزان تأكيد و سبك هاي آموزشي اين مهارتها براي حاضران تشريح شد.
در اين نشست علمي كارشناسان اين همايش، آقاي دكتر رستمي، روانپزشك، خانم رحيم زاده، روانشناس و خانم فلاح، روانشناس و مدرس مهارت هاي زندگي، هر يك به بررسي موضوعات مذكور پرداختند. برگزاركنندگان و نيز شركت كنندگان در اين همايش اميد دارند با استمرار اين گونه همفكري ها، توجه ديگر مديران را نيز به ضرورت اجراي اين آموزشها در مدرسه ها با توجه به امكانات موجود جلب كنند.
پژوهشگاه علمي آموزش و پرورش گشايش يافت
وزير آموزش و پرورش اظهار اميدواري كرد: پژوهشگاه علمي آموزش و پرورش حصارهاي محدودكننده دسترسي به نظام موفق تربيتي و آموزشي را بشكند.
مرتضي حاجي در مراسم آغاز به كار پژوهشگاه علمي آموزش و پرورش گفت: دستاوردهاي عميق و جدي كه اين پژوهشگاه ارائه مي كند بايد تكيه گاهي قوي براي برنامه ريزان و تنظيم كنندگان برنامه هاي كلان و جدي آموزش و پرورش باشد. وي ادامه داد: تأسيس اين پژوهشگاه، انتظاري كه از آموزش و پرورش در حوزه پژوهش مي رود را به طور كمي و كيفي افزايش داده و تصميم گيري ها را مبتني بر مطالعات دقيق و يافته هاي پژوهشي قرار خواهد داد. حاجي با اشاره به اين كه در گذشته به علت بعضي نگرشها و محدوديتها، امر تحقيق در آموزش وپرورش، بخوبي محقق نشده است، تصريح كرد: پژوهشگاه آموزش و پرورش با تأسيس بخش هاي تخصصي و گروه هاي تخصصي حوزه هاي مختلف تعليم و تربيت، بايد پژوهش هاي بنيادي را در موضوعات تعيين كننده فلسفه آموزش و پرورش كشورها، تدوين صحيح و جامع آموزش و پرورش در حوزه هاي مختلف مديريتي و آموزشي و...انجام دهد.
به گفته وي هم اكنون از پژوهشگاه انتظار مي رود تا در بعضي حوزه ها كه در گذشته مستقيماً به آموزش و پرورش مرتبط نبوده همانند مسائل مهمي چون چگونگي مشاركت مردم در تعليم و تربيت، اقتصاد آموزش و پرورش و... بپردازد. وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر اين كه آموزش و پرورش نه براي «ديروز» و «امروز» ، بلكه براي «فرداست» ، تصريح كرد: بر اين اساس اين كه محتواي آموزش و هدف هاي تعريف شده، معطوف به امروز يا ديروز باشد، ما را به مقصود نرسانده، بلكه بايد مسير آينده و حركت دنيا به آن سمت را شناخته و بر اساس آن حركت كرد.