امير موسي كاظمي
2 سال است كه قيمت هاي ما ثابت است و امسال نيز هيچ افزايشي نخواهيم داشت
سالها از زماني كه چاپارها كار حمل و نقل مرسولا ت و امانات مردم را بر عهده داشتند مي گذرد و حال در ابتداي قرن بيست و يكم به نظر مي رسد يكبار ديگر چاپارهاي نوين سوار بر اسب هاي بنزيني عرصه را بر دستگاه عريض پست تنگ مي كنند.
تشكيل پيك هاي موتوري كه اكنون جزو اشتغالزاترين حرفه هاي كشور به شمار مي روند، ريشه در سالهاي اخير دارد؛سالهايي كه ازدحام جمعيت و ترافيك سنگين در شهرهاي بزرگ به خصوص تهران به اوج خود رسيد و زمان به عنوان عنصر تعيين كننده در زندگي شهروندان، لحظه به لحظه و ساعت به ساعت بيشتر قرباني گره كور خيابان هاي مسدود شد.
در چنين شرايطي بود كه نياز به وسيله اي سريع تر از گام هاي انسان و كوچكتر از اتومبيل هاي در هم گره خورده احساس شد و موتورسيكلت به عنوان رقيبي براي ناوگان حمل و نقل شهري، جلوه اي كاسبكارانه به خود گرفت. حالا بر سر هر خياباني و بر تقاطع هر چهارراهي انبوه موتورسواران مسافركش به چشم مي خورد كه امكان جا به جايي مسافر را در كوتاهترين زمان فراهم مي كنند. چيزي نگذشت كه وقت، بيشتر عرصه را بر انسان ماشيني تنگ كرد به گونه اي كه ديگر براي رساندن محموله هاي ريز و درشت نه انتظار پست را كشيدن ممكن بود و نه بر ترك موتوري غريبه نشستن و محموله را همراهي كردن. اينچنين بود كه پيك هاي موتوري به عنوان مراكزي معتبر براي جا به جايي مسافر و كالا شكل گرفت و در اين ميان شركت پيك بادپا وابسته به شهرداري تهران گوي سبقت را از رقيبان خود ربود.
در حال حاضر پيك بادپا به تنهايي 200 نمايندگي در سطح شهر تهران دارد و با احتساب ساير پيك هاي موتوري كه زير نظر اتحاديه صنف تاكسي بار تهران فعاليت مي كنند، مي توان گفت پست بايد به دنبال راهكارهاي جديدي براي جلب مشتري در زمينه جا به جايي مرسولا ت در محدوده شهري باشد.
به خاطر بياوريد زماني را كه براي رساندن يك محموله از هر نقطه شهر به نقطه ديگر، حداقل چيزي حدود 2 ساعت را در ترافيك سنگين سپري مي كرديد و غير از صرف هزينه اي بالا ، از كار و زندگي خود مي افتاديد.
اما هم اكنون تنها با برقراري يك تماس تلفني و پرداخت مبلغي متناسب با زمان و مكان مي توانيد هر جاي شهر كه باشيد كارهاي اداري و خدماتي خود را انجام دهيد.
حتي با استفاده از پيك موتوري، ديگر نيازي به استفاده از سيستم كلر بانك ها نداريد، چرا كه مي توانيد چك هاي خود را از بانك هاي سطح شهر به راحتي پاس كنيد.
كرايه ها افزايش نمي يابد
با آغاز سال نو و رويه افزايش قيمت ها در ابتداي هر سال، تصور غالب در جامعه بر اين اصل استوار است كه با گران شدن فرآورده هاي نفتي، كرايه هاي وسايط نقليه مسافري و باري سير صعودي پيدا كند، اما امسال و با توجه به اجراي طرح تثبيت قيمت ها اين فرضيه نمي توانست شكل واقعيت به خود بگيرد. محسني، رئيس اتحاديه تاكسي بار تهران در اين باره مي گويد، حتي اگر بنزين گران شود، باز هم قرار نيست نرخ كرايه پيك هاي موتوري افزايش پيدا كند، چرا كه تا وقتي مجمع امور صنفي تصويب نكند هيچ تغييري در نرخنامه مصوب قبلي ايجاد نمي شود.
اما آيا در عمل هم اينگونه است؟ فيضي، مسوول يكي از پيك هاي موتوري خيابان آفريقا كه اتفاقا با مجوز رسمي اتحاديه تاكسي بار فعاليت مي كند، مي گويد: تا وقتي بنزين گران نشده يا اتحاديه اعلا م نكرده، كرايه ها همان نرخ هاي سال گذشته است.
وي از مردم مي خواهد كه به پيك هاي غير معتبر اطمينان نكنند و فقط با مراكزي كار كنند كه تحت نظر اتحاديه تاكسي بار تهران فعاليت مي كنند.
مگر پيك هاي غير مجاز هم در تهران فعاليت دارند؟ رئيس اتحاديه تاكسي بار در پاسخ به اين سوال مي گويد: پيك ها موتوري قبلا اتحاديه نداشتند و به همين دليل نظارت خاصي روي آنها نبود، اما از هنگامي كه تحت پوشش اتحاديه تاكسيبار درآمدند، كمي قانونمند شده اند. محسني از ساير واحدهايي كه تاكنون اقدام به دريافت مجوز نكرده اند مي خواهد هرچه سريعتر نسبت به طي مراحل قانوني اقدام كنند.
قيمت هاي رقابتي
تا به حال شده در مسيرهاي مشابه كرايه هاي متفاوتي پراخت كرده باشيد؟ البته اين اتفاق در جامعه ما عجيب نيست. شايد خيلي هم حساسيت برانگيز نباشد ولي به هر حال وجود دارد. مسوول يكي از واحدهاي مستقر در خيابان شيخ بهايي در اين باره مي گويد: كار رقابتي است و در همه مشاغل اينگونه رقابت ها وجوددارد. جعفري درباره تفاوت قيمت هاي واحد متبوعش با يكي از مراكز همان محدوده معتقداست: كرايه ها بيشتر روي عرف منطقه است و تفاوت 200، 300 توماني در مسيرهاي مشابه براي جذب مشتري بيشتر است.
اما به نظر مي رسد ادامه اين روند به هرج ومرج در قيمت ها منجر شود. خانم صدرايي، مسوول روابط عمومي شركت پيك بادپا در واكنش به اين اختلا ف قيمت مي گويد: در حال حاضر 2سال است كه قيمت هاي ما ثابت است و امسال نيز هيچ افزايشي نخواهيم داشت. هدف شركت، مشتري مداري و رفاه حال شهروند است و بر همين اساس در صورت مشاهده چنين مواردي حتما با متخلفان برخورد مي كنيم.
همكاري بادپا و تاكسي بار
در شرايطي كه اتحاديه صنف تاكسي بار از قانونمند كردن پيك هاي موتوري خبر مي دهد، اما گويا نمايندگي هاي شركت بادپا قصد ندارند تحت پوشش نظام هاي صنفي درآيند. محسني مي گويد: پيك بادپا يك شركت است و هر شركتي مجاز به اعطاي نمايندگي به اشخاص است، اما اين نمايندگي ها مي بايست به اتحاديه صنفي مربوطه مراجعه و مجوز فعاليت بگيرند. اظهارات رئيس اتحاديه تاكسي بار از حسن نيت اتحاديه براي همكاري با بادپا حكايت دارد: البته چون شركت وابسته به شهرداري است ما جلو فعاليت نمايندگي هاي آن را نمي گيريم و با صحبت هايي كه با مسوولا ن شركت داشته ايم به توافقاتي نيز رسيده ايم و قرار شده كه نمايندگي ها براي دريافت مجوز اقدام كنند.
هزينه هاي جانبي
نرخ كرايه ها را كه برايتان گلچين كرده ايم اما يادتان باشد كه اين قيمت ها براي مسيرهاي رفت است و براي برگشت باتوجه به مسير از 300 تا۵۰۰ تومان به اين نرخ ها اضافه مي شود. براي توقف هم بايد ساعتي 1500 تومان پرداخت كنيد. اگر هم بار اضافي داريد بهتر است همان ابتدا بر سر قيمت به توافق برسيد تا در مقصد دچار مشكل نشويد.