گودزيلا در پياده رو
۷۵ سال پيش، در يكي از روزهاي گرم و بي باران اولين ماه تابستان، آه و ناله 18 نفر آدم عاقل و بالغ زير سقف موسسه اي به نام پاستور پيچيد و آنقدر ادامه پيدا كرد كه ترس و ولوله به جان مردم شهر انداخت.خبر گوش گوشك مي چرخيد و سينه به سينه نقل مي شد. خيلي زود چو افتاد كه يك حيوان درنده و هار راست راست براي خودش توي پياده رو و خيابان قدم مي زند و هر وقت دلش مي كشد قرباني مي گيرد. همه مي گفتند ظرف 2 روز توي يك محله 10-20 نفر ناكار شده اند. البته در طهران آن روزها آدم هايي هم بودند كه حرف حساب سرشان مي شد و گوششان بدهكار شايعه و اباطيل نبود. براي همين به زن و فرزند دلداري مي دادند و ترسخورده ها را دلگرم مي كردند، اما وقتي روزنامه صبح را باز كردند و خبر رسمي را خواندند، يكهو توي دلشان خالي شد و به دندان هاي تيز و زهرآلودي فكر كردند كه مي توانست هر كسي را از پا درآورد. خبر اينطور شروع شده بود. به طوري كه اطلا ع يافته ايم اخيرا در شهر طهران سگ هاري ديده شده كه عده اي را گزيده و 18 نفر آنها در موسسه پاستور تحت معالجه قرار گرفته اند.
و چند روز در اضطراب و هراس گذشت تا تب ترس با تشكيل كميسيون بحران بند بيايد و مردم با اشتياق در روزنامه صبح بخوانند كه: براي اتلا ف سگ هاي هار و رفع مزاحمت آنها روز چهارشنبه نهم تيرماه كميسيوني با حضور رئيس موسسه پاستور و نماينده تشكيلا ت نظميه كل مملكتي تشكيل شد و به شرح زير مقرر شد، اقدام شود.
۱تمامي سگ هاي ولگرد توسط بلديه و تشكيلا ت نظميه مملكتي تلف شوند.
۲سگ هايي كه با قلا ده بيرون آيند و صاحب آن همراه نباشد، توسط اداره نظميه توقيف و تا مدت 3 روز اگر صاحب آن پيدا شد با اخذ جريمه مسترد والا معدوم خواهد شد.
۳به بلديه طهران و تشكيلا ت نظميه كل مملكتي نوشته شود كه به شرح فوق اقدام كنند.
مقررات عبور عابران
تهران در سال 1308 درگير جا انداختن مقررات راهنمايي و رانندگي بود. بايد به عابران پياده آموزش داده مي شد كه چگونه با رعايت كامل مقررات از عرض خيابان بگذرند. بايد به رانندگان آموزش داده مي شد كه چطور و چگونه برانند تا تهديدي براي جان يكديگر نباشند. بايد به عابران و رانندگان آموزش داده مي شد كه چطور حقوق يكديگر را رعايت كنند كه كار به يقه گيري و زد و خورد و نظميه نكشد. روي همين حساب وضعيت چنان بغرنج شد كه تشكيلا ت كل نظميه مملكتي اداره پليس وادار شد اعلا نيه منتشر كند و مقررات را مو به مو به سمع و نظر اهالي شهر برساند. پس بازي اين طور ادامه پيدا كرد. در تعقيب اعلا نات منتشره راجع به رعايت مقررات عبور و مرور و پيش بيني هاي كافي در نظامنامه دوچرخه هاي سواري باز هم مزيد تاكيد براي جلوگيري از مخاطرات محتمل الوقوع خاطر عموم اهالي مخصوصا راكبان دوچرخه هاي مزبور را به رعايت كامل مندرجات ذيل تذكر مي دهد.
- 1 سوار شدن دو نفري روي يك چرخ، حمل طفل در جلو يا عقب آن به كلي ممنوع است. همچنين عبور با دوچرخه از پياده روها.
۲ عبور سه چرخه هاي دستي كه اطفال سوار مي شوند در معابر عمومي قدغن است و چرخ هاي مزبور فقط در نقاط كم جميعت حق اياب و ذهاب خواهند داشت.
۳ اشخاص پياده از حدود پياده رو نبايستي تجاوز نمايند و در موقع عبور از عرض خيابان قبلا متوجه اطراف شده و در صورت نزديك نبودن وسايط نقليه بگذرند والا تامل نمايند تا وسايط نقليه رد شده بعد عبور كنند. با مرور اين سه بند مي شود باقي تصاوير و موقعيت آن روز و روزگار را در ذهن زنده كرد و ادامه داد تا به امروز رسيد و بعد لبخند زد و گفت روزگار غريبي است.
تولد اولين بزرگراه
در 20 فروردين 1342 هجري شمسي كلنگ اولين بزرگراه در ايران به زمين زده شد. جاده كرج به تهران براي اولين بار در حضور مسوولا ن شهري وقت ساخته شد. امروزه انبوه بزرگراه ها و اتوبان هاي مختلف بر اين اولين اتوبان ساخته شده در ايران سايه افكنده ا ست . بعد از تقريبا 2 سال اين اتوبان به بهره برداري رسيد . باور نمي كنيد اگر بگوييم كه در طول ساخت اين بزرگراه بسياري از مردم براي تماشا به محل فعلي آن مي رفتند.بزرگراه تهران به كرج بعد از قريب به 40 سال حالا روزهاي سالخوردگي خود را سپري مي كند و با حفره ها و چاله هاي بيشمارش به روزهايي مي انديشد كه كارگران روي سينه آن قدم بر مي داشتند و راه باريك راپيش مي بردند.