شايد شما از جمله شهرونداني باشيد كه طي روزهاي آينده قصد اسباب كشي دارد. براي اينكه قيمت اتوبار دستتان بيايدگزارش را بخوانيد
امير موسي كاظمي
اسباب و اثاثيه هايت را بسته اي و دورخود چيده اي .كاسه و بشقاب هاي شكستني درون كارتن هاي موز و لحاف و تشك هاي اضافي لا ي ملحفه هاي گل گلي. فرش ها لوله شده كنار هم دراز كشيده اند و مبل ها سر به هوا روي هم قطار شده اند.
منتظري كه زنگ خانه به صدا درآيد و گروه باربري، توشه ات را بر دوش گيرند و به سرنوشتي جديد پيوند زنند. توخانه به دوشي و اگر هر سال نباشد، دو سال يكبار ميهمان دست هاي امانتدار آنهايي.
زنگ مي خورد و آماده هجرت مي شوي، اما نمي داني اين بار به سلا مت بار خود بر زمين مي گذاري يا نه؟
حكايت اسباب كشي و جابه جايي، حكايت خاطره اي است تلخ و ملا ل آور كه در طول زندگي هر شهروندي به كرات تكرار مي شود. براي مستاجران بيشتر و براي صاحبخانه ها كمتر و وجه اشتراك همه آنها وسيله نقليه اي است كه كار حمل ونقل وسايل را برعهده دارد. خودرويي مثل خاور، نيسان، وانت و حتي موتور 3 چرخ!
قديمترها فقط كافي بود بسته به حجم وسايل و بعد مسافت يكي از اين خودروها را انتخاب و چند نفري از اهل فاميل را هم خبر كنيد تا دست تنها نمانيد. راننده هم روي بار ماشينش مي ايستاد و از آن بالا كار را هدايت مي كرد. اگر هم خيلي لطف داشت، دستي به سر و گوش چند وسيله بزرگ و كوچك مي كشيد، اما با گذشت زمان و افزايش حجم نقل و انتقالا ت در شهرهاي بزرگ و همچنين گرفتاري هاي بي شمار مردم، نياز به افرادي كه به عنوان كمك رسان، مسير سخت اسباب كشي را هموار كنند بيشتر احساس شد.
در چنين شرايطي بود كه مراكز حمل ونقل كالا در كنار سرويس دهي به امر جابه جايي وسايل، با به كارگيري نيروهاي فعال و مطمئن و با شعار جابه جايي كالا بدون متحمل شدن خسارت اقدام به بسته بندي و حمل ونقل دستي اسباب و اثاثيه از منزل يا محل كار مبدا به درون ماشين و سپس تخليه آنها از ماشين به درون ساختمان مقصد پرداختند.
حالا ديگر كار اتوبار ها به عنوان متخصصان بسته بندي و حمل و نقل صحيح مبلمان و اثاثيه گرفته بود و مانند هر شغل نوپاي ديگر، روز به روز بر تعداد آنها افزوده مي شد.
الو... اتوبار...
كافي است نگاهي به قسمت خدمات حمل ونقل راهنماي همشهري بيندازيد و يكي از اتوبارهاي نزديك محل خود را پيدا كنيد. با رد و بدل شدن چند ديالوگ كوتاه و يك حساب سرانگشتي از ميزان هزينه اي كه بايد براي اسباب كشي خود پرداخت كنيد مطلع مي شويد.
البته اين مبلغ به شدت تحت تاثير حجم وسايل و موقعيت مكاني ساختمان مبدا و مقصد است. مثلا ميزان بار شما تعيين كننده تعداد سرويس هايي است كه مي بايست استفاده كنيد. همچنين فاصله زماني مبدا و مقصد در محدوده شهر و موقعيت مكاني ساختمان از اين نظر كه طبقه چندم به چندم است در افزايش يا كاهش قيمت تاثير دارد.
صبوري، مسوول يكي از مراكز حمل و نقل كالا در اين باره مي گويد: مبناي تعرفه حمل و نقل، سرويس هاي 3 ساعته است. يعني هر سرويس 3 ساعته با كانتينر مسقف در محدوده شهر تهران حدود 25 هزار تومان محاسبه شده، اما اين قيمت در فصل ركود با كاهش روبه رو مي شود.
البته هرگز تصور نكنيد كه با 25 هزار تومان همه چيز تمام مي شود. اين فقط قيمت خودرو باركش است. حق الزحمه كارگرها جدا محاسبه مي شود. ترابي كه مسوول يكي از اتوبارهاي بالا ي شهر است مي گويد: حق الزحمه كارگر ساعتي يكهزار و 500 تومان محاسبه مي شود، يعني براي يك سرويس 3 ساعته نفري 4 هزار و 500 تومان. وي هزينه هر ساعت اضافي ماشين را 8 هزار تومان و كارگر را يكهزار و۵۰۰ تومان عنوان مي كند و مي گويد: با اين شرايط شما بگوييد ما ضرر نمي دهيم؟
چانه زني
مرحله بعد از تعيين تعرفه حمل ونقل، چانه زني بر سر تعداد كارگرها است. طبق يك قانون نانوشته براي جابه جايي كالا از طبقه همكف به همكف حداقل 3 كارگر نياز است.
براي طبقه هاي دوم و سوم 4 كارگر و طبقه هاي چهارم و پنجم 5 كارگر توصيه مي شود. اما در هر صورت حق با مشتري است كه تعداد آنها را تعيين كند. هرچند شايد اصرار شما به تعداد كارگر كمتر موجب كند شدن كار و در نتيجه افزايش ساعات به بيش از 3 ساعت مقرر منجر شود.
با اين حساب اگر شانس بياوريد و وسايل تان به اندازه يك سرويس باشد و با استفاده از 4 كارگر در زمان مقرر موفق به جابه جايي و تخليه بار شويد، حسابتان از 45هزار تومان بالا نمي زند.
جبران خسارت
شايد كمتر اسباب كشي را سراغ داشته باشيد كه بدون بر جاي ماندن هيچ خسارتي به پايان رسيده باشد. به هر حال هيچ كاري نيست كه خطري در كمين آن نباشد. يكي ديگر از اتوبارداران تهران در اين باره مي گويد: كار حمل و نقل كالا تضمين شده است و در صورتي كه اتفاقي رخ دهد و شركت مقصر باشد خسارت وارده را جبران مي كند. ضمن اينكه بيشتر مراكز اتوبار تحت پوشش بيمه هستند و مشكلي از اين بابت ندارند.
قيمت ها فعلا ثابت است
يكي از اصنافي كه در سال جديد قيمت هاي خود را افزايش نداده و با همان تعرفه سال گذشته خدمات ارايه مي دهد، همين صنف باركش هاي شهري است. البته نبايد تصور كنيد كه گران نشدن بنزين عامل ثابت ماندن نرخ اتوبارها است، بلكه به گفته رئيس اتحاديه باركش هاي شهري حتي افزايش قيمت بنزين هم نمي تواند تعرفه خدمات اصناف اين اتحاديه را افزايش دهد. زندي مي گويد: تعرفه هاي فعلي را در سال 82 براي تصويب شوراي عالي نظارت به وزارت بازرگاني ارسال كرديم و تا وقتي اين شورا موافقت نكند قيمت ها افزايش نمي يابد.
وي در مورد تعريف اتحاديه از محدوده شهر و استان مي گويد: ملا ك ما براي شهر تهران، محدوده اي است كه طبق عرف داخل شهر به حساب مي آيد و اين محدوده شامل سرويس هاي 3ساعته مراكز حمل و نقل مي شود، اما شهرهاي كرج، ورامين، شهريار و اسلا مشهر جزو محدوده استان تهران در نظر گرفته شده اند كه تعرفه آنها طبق توافق تعيين مي شود.
زندي حمل و نقل بار به خارج از استان تهران توسط باركش هاي شهري را غيرقانوني مي داند: واحدهاي صنفي تحت پوشش اتحاديه باركش هاي شهري مجاز به حمل و نقل بار در مسيرهاي بين شهري نيستند و اين كار تحت نظر اتحاديه باركش هاي بين شهري و با تعرفه آنها انجام مي شود.
فصل خوب گرما
اتوبارها هم مثل خيلي از مشاغل ديگر، روزهاي كساد و بي فروغ فعلي را به اميد رسيدن تابستان و ايام پررونق جابه جايي ها مي گذرانند. روزهايي كه ديگر نه مي توان از آنها تخفيف گرفت و نه معطل شان كرد. فقط يادتان باشد قبل از تصميم گيري و عقد قرارداد، يك بار ديگر جدول قيمت هاي مصوب اتحاديه باركش هاي شهري در اين گزارش را مرور كنيد.
مهاجران
هرچه تا به حال نوشتيم و خوانديد مربوط به اسباب كشي در محدوده تهران بود، اما بسيارند افرادي كه از شهرهاي مختلف كشور هوس پايتخت نشيني كرده و راهي تهران مي شوند. در برابر اين هجوم مهاجران، عده قليلي هم عطاي زندگي دودي را به لقايش مي بخشند و بار و بنه را به قصد زندگي آرامتر مي بندند. اينگونه افراد نيز از مشتريان اتوبارها به شمار مي روند، با اين تفاوت كه سر و كارشان با موسسات حمل ونقل بين شهري است. به گفته رئيس انجمن صنفي موسسات و شركت هاي حمل ونقل برون شهري تهران، نرخ تعرفه حمل و نقل بين شهري در بخش بار توافقي بوده و با ميزان عرضه و تقاضا ارتباط مستقيم دارد.
احمدي زاده، شرايط مختلف را در تعيين اين نرخ دخيل مي داند: مبدا بارگيري، زمان حمل ونقل، حجم كالا و مقصد مورد نظر از جمله عواملي است كه در نرخ هاي برون شهري تاثيرگذار است.
در هر حال فراموش نكنيد همين توافق نيز براساس يك عرف صورت مي گيرد، عرفي كه مي توانيد با استعلا م از مراكز مختلف به حدود آن پي ببريد.