شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۴ - Apr 16, 2005
رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از دانشجويان:
جنبش دانشجويي، پيشتازي حركت عمومي ملت
براي تحقق اهداف ملي را برعهده داشت
004044.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي روز پنجشنبه در ديدار اعضاي مجمع عمومي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي كشور - دفتر تحكيم وحدت - ضمن تبيين هدف عمومي همه تشكل هاي دانشجويي، تأكيد كردند: جنبش دانشجويي در پرتو بصيرت و احساس مسئوليت  و با نشاط و شادابي و نوآوري، پيشتازي حركت عمومي ملت را براي تحقق اهداف ملي بر عهده دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سابقه و عملكرد درخشان انجمن هاي اسلامي دانشگاه ها در دوران قبل و بعد از پيروزي انقلاب افزودند: اگرچه تشكل هاي مومن و انقلابي دانشجويي به علت سلايق مختلف با نام هاي متفاوت فعاليت مي كنند، اما اين اسامي مهم نيستند، بلكه آنچه در اين تشكل هاي دانشجويي اهميت دارد انتخاب يك هدف كلي واحد و استفاده از شيوه هاي منطقي، علمي و كارآمد براي تحقق اين هدف صحيح است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به معنويت به عنوان روح و جوهره اهداف مردم ايران، ايجاد جامعه اي آباد - آزاد و مستقل - برخوردار از آزادي انديشه و بيان و داراي جايگاه شايسته جهاني را هدف ملي مردم ايران و نظام اسلامي برشمردند و افزودند: مجموعه هاي دانشجويي نيز همين هدف را دنبال مي كنند و با توجه به خصوصيات حركت دانشجويي نظير آگاهي - نشاط و شادابي- ابتكار و نوآوري و جرأت خطر كردن، جنبش دانشجويي مي تواند در روند تحقق اين اهداف والا پيشتاز و پيشاهنگ حركت عمومي ملت باشد.
ايشان در همين زمينه يادآوري كردند: البته اين هدف ملي بايد در پرتو معنويت دنبال شود وگرنه به طور صحيح محقق نخواهد شد و نتايجي منفي به بار خواهد آورد.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين بخش هاي اساسي هدف ملي مردم ايران و تشكل هاي دانشجويي، به عزم عمومي براي آباد كردن ايران اشاره كردند و افزودند: ما مي خواهيم ضمن برخورداري از سرزميني آباد و پيشرفته از سلطه بيگانگان و زورگويان جهاني نيز كاملا آزاد باشيم و بر اساس مصالح و منافع خودمان، مستقلا تصميم  بگيريم و عمل كنيم.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در تشريح بخش ديگري از هدف عمومي ملت و جنبش دانشجويي، آزادي انديشه و بيان را لازمه رشد و پيشرفت خواندند و تأكيد كردند، از ديدگاه اسلام نياز جامعه به آزادي مانند نياز انسان به هوا، ضروري و حياتي است و ما جامعه اي مي خواهيم كه در پرتو آزادي انديشه و بيان، رشد و شكوفايي همگاني را تضمين كند كه اين مساله بايد در حركت دانشجويي مورد توجه قرار داشته باشد.
ايشان در همين زمينه با انتقاد از برخي عناصري كه آزادي را با اخلالگري اشتباه مي گيرند، افزودند: نبايد آزادي را با ترويج فساد و نقض قوانين رسمي و خيانت اشتباه گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان اخير مقامات آمريكايي در تشريح اهداف و روش هاي مورد نظر واشنگتن براي دشمني با ملت ايران و نظام اسلامي افزودند: آمريكايي ها با اين كار،  جدول عملياتي خود را در ايران افشا كردند و اگر دستگاه هاي مسئول مشاهده كنند كه جمعيت يا گروهي در حال پر كردن خانه هاي جدول عملياتي دشمن است، طبعا اجازه نخواهند داد دشمن از اين طريق و تحت شعارهاي به ظاهر فريب، اهداف خود را در ايران تعقيب كند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي رسيدن به جايگاه شايسته جهاني را بخش ديگري از هدف ملت و مجموعه هاي دانشجويي دانستند و خاطرنشان كردند: تحقق اين هدف، به پيشرفت علمي كشور، وابستگي كامل دارد و همانگونه كه جوانان ما اخيرا در مسابقه مخترعان جوان جهان و قبلا در المپيادهاي مختلف علمي نشان داده اند، دانشمندان اين ملت مي توانند با مضاعف كردن تلاش هاي خود، عقب ماندگي علمي موجود را جبران كنند.
ايشان در همين زمينه خاطرنشان كردند: با توجه به تسلط غربي ها در مقولات علمي، اكنون براي درك غالب نظريه هاي علمي بايد به زبان انگليسي تسلط داشت و ما اميدواريم ايران به چنان جايگاه علمي برسد كه براي درك نظريه هاي علمي، دانستن زبان فارسي ضروري باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي معناي حقيقي حركت دانشجويي و مفهوم واقعي حضور سياست در دانشگاه ها را توجه كامل و مستمر تشكل هاي دانشجويي به اهداف ياد شده دانستند و با توجه به تحولات بي وقفه جهان افزودند: در قبال اين تحولات نبايد دچار افراط و تفريط شد و به حصاربندي جامعه و تسليم و انفعال فكر كرد، بلكه بايد در برابر تحولات جهاني آگاهانه تصميم گرفت، انتخاب كرد و مسئولانه وارد عمل شد.
ايشان بصيرت و احساس مسئوليت را دو نياز اساسي مجموعه هاي دانشجويي برشمردند و افزودند: براي شناخت هدف و منحرف نشدن از راه به بصيرت و هوشياري و براي حركت خستگي ناپذير و مداوم در راه تحقق هدف به احساس مسئوليت نياز داريد و بايد با درك جايگاه ايران به عنوان پيشاهنگ مبارزه و پايداري در مقابل استكبار شيطاني، همواره برنامه ها و حركات دشمنان را تحت مراقبت داشته باشيد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان جوان را مظهر صفا و پاكي و نورانيت برشمردند و افزودند: اگرچه استفاده متعادل از نعمت هاي مادي الهي، امري طبيعي است اما مساله اصلي زندگي، درخشش روز افزون جوهره معنوي انسان و افزايش تقوا و قرب الهي است كه ذخيره اي واقعي و تضمين كننده زندگي پرافتخار انسان در حيات اخروي به شمار مي رود.
در اين ديدار قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب، خانم حاج علي اكبري به نمايندگي از شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت در سخناني، استكبارستيزي و استبداد ستيزي را ويژگي مستمر تشكلهاي دانشجويي خواند و با اشاره به تلاش مستمر تشكل هاي دانشجويي براي تحقق اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي اعلام كرد: افزايش مشاركت مردم به ويژه دانشجويان در انتخابات رياست جمهوري از مهم ترين برنامه هاي اين تشكل دانشجويي است.

آيت الله جنتي:
هدف آرا درانتخابات تقويت نظام و تأمين
مصلحت مردم است
نمازگزاران نماز جمعه تهران پس از پايان مراسم نماز جمعه
در حمايت از قدس شريف راهپيمايي كردند
ايسنا: آيت الله جنتي گفت: آنجا كه خطري نظام را تهديد مي كند و چاره اي جز برخورد مسلحانه وجود ندارد اين كار صورت مي گيرد، اما برخي جاها به آرامش نياز است. از برخي توطئه ها مي توان عبور كرد بدون آنكه آسيبي به نظام برسد.
جنتي خطيب اين هفته نماز جمعه تهران در خطبه اول با اشاره به توطئه منافقان براي از بين بردن نظام جمهوري اسلامي گفت: امروز نيز افراد منافق صفت وجود دارند كه حركات نفاق انگيزي مي كنند و نقشه براندازي نظام را مي كشند. بسياري از آنها از نظر قضايي يك پرونده كامل دارند كه، اگر مشكلي نباشد و پرونده هاي آنان به دادگاه بيايد، هيچ وكيلي نمي تواند از آنها دفاع كند و هر قاضي كه باشد حكم به اعدام آنها مي دهد. حتي حكم برخي از آنها صادر و در تجديدنظر نيز تأييد شده است. ولي اين حكم به اين دليل( مصلحت انديشي) باقي مانده است.
وي در ادامه گفت: ممكن است عده اي در اين راستا حتي دستگاه قضايي را به سهل انگاري و بي تفاوتي متهم كنند، در حالي كه مصلحت در اين كار مدنظر است. در واقع حفظ نظام از همه چيز واجب تر است و حفظ نظام يعني حفظ اسلام. آنجا كه خطري نظام را تهديد مي كند و چاره اي جز برخورد مسلحانه وجود ندارد اين كار صورت مي گيرد، اما برخي جاها به آرامش نياز است. از برخي توطئه ها مي توان عبور كرد بدون آنكه آسيبي به نظام برسد.
خطيب موقت نماز جمعه تهران ، در خطبه دوم با تسليت شهادت امام حسن عسكري(ع) آن را حادثه اي جانگداز دانست و به پيام مقام معظم رهبري در آغاز سال هشتاد و چهار اشاره كرد و توجه به شعار همبستگي ملي و مشاركت عمومي از سوي مسئولان، مردم، دستگاه هاي تبليغاتي و رسانه ها را خواستار شد.
خطيب موقت نماز جمعه، به بحث انتخابات رياست جمهوري و اهميت آن اشاره كرد و گفت: كسي كه به عنوان كانديدا وارد عرصه مي شود، نبايد مسائلي مطرح كند كه نظام را با مشكل روبرو كند؛ اين به نفع نظام نيست. اما مردم ما هوشيارند و اين طور نيست كه افراد را نشناسند. داروي بسياري از فتنه ها بي توجهي و عبور از آنهاست ولي مردم مي دانند چه كسي براي رضاي خدا و مردم كار مي كند. همبستگي و مشاركت بايد به حد اعلا رعايت شود.نبايد چيزي باعث لطمه زدن به نظام و صيانت از آن شود.
جنتي ادامه داد: براي مشاركت حداكثري رسانه ها، سخنرانان بايد اين مساله را به عنوان يك مساله روز مورد توجه قرار دهند. البته بايد حدود آن نيز رعايت شود و هدف آن تامين مصلحت نظام و مردم باشد. مردم نيز در اين مدت باقيمانده بايد افراد را بشناسند چرا كه با انتخاب آنها فردي به مقامي مي رسد. در درجه اول مشاركت و حفظ اقتدار نظام بايد مورد توجه قرار گيرد و آراء بايد بالا و همچنين جهت دار باشد. به وسيله آرا هدف از آنها مشخص مي شود. هدف آرا در انتخابات تقويت نظام و تامين مصلحت مردم است و در اين راستا دشمن فكر و كار خود را خواهد كرد. اما نظامي را كه مردم و مسئولان آن با هم باشند، هيچ دشمني نمي تواند با مشكل مواجه كند.
خطيب موقت نماز جمعه تهران، تصريح كرد: كسي كه انتخاب مي شود بايد توان اين كار را داشته باشد. عده اي به عمق مشكل پي نمي برند. براي تبديل وضع موجود به وضع مطلوب و بهتر، بايد شناخت داشته باشد. تورم، فساد و گراني ها قابل قبول نيست. اين مسائل مردم را بدبين و نگران مي كند.
وي به گراني هاي اخير اشاره كرد و افزود: از مجلس مي خواهيم مساله گراني ها را پيگيري كند و نتيجه را به مردم اعلام و مقصران را معرفي نمايد. رئيس جمهور آينده نيز بايد اين گراني ها را مهار كند. چرا بايد از تركيه عقب باشيم؟ تركيه توانسته تورم را يك رقمي  كند.
جنتي اظهار كرد: رئيس جمهور آينده بايد بر روي تصميمات خود قاطع بايستد. در واقع وي بايد سياستمدار باشد نه سياست  باز. بايد دلش به حال مستضعفين بسوزد و كاري براي آنها انجام دهد.
وي استفاده از اموال عمومي را در بحث تبليغات كانديداها از نظر مردم و شرع جايز ندانست و گفت: همچنين از تخريب چهره ها بايد دوري شود. اينكه ديگران را خراب كنيم كه خود آباد شويم، ناپسند است و مردم بايد به افرادي كه اين كار را انجام مي دهند، تذكر دهند.
خطيب موقت نماز جمعه، در ادامه به هتك حرمت مسجدالاقصي اشاره كرد و گفت: اين مساله بي احترامي  و بي اعتنايي به مسلمانان است. همه مسلمانان و حتي مسيحيان به اين مسجد احترام مي گذارند و از هتك حرمت آن ناراحت مي شوند. ولي اسرائيل چشم بر هم گذاشته و با بي اعتنايي با حركت هاي هتك آميز و حرف هاي بي مورد، قصد تخريب اين مسجد را دارد. انتظار است كه سازمان كنفرانس اسلامي و دولت هاي اسلامي در اين راستا يك حركت جدي انجام دهند.
سخنراني پيش از خطبه فرمانده نيروي زميني ارتش
همچنين امير سرتيپ محمدي فر فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران با تبريك فرارسيدن روز ارتش (۲۹فروردين) ياد و خاطره شهداي ارتش از جمله امير سرتيپ صياد شيرازي، سرلشكر فلاحي، آبشناسان، قرني، نامجو و ظهيرنژاد را گرامي داشت.
امير سرتيپ محمدي فر روز ارتش را روز همبستگي و پيوند عميق ارتش با مردم و روز قدرشناسي مردم از ارتش دانست و افزود: ارتش جمهوري اسلامي افتخار دارد كه برخاسته از بطن ملتي بزرگ است.
وي افزود: ارتش جمهوري اسلامي در جنگ تحميلي، در مرزي به طول۱۶۱۰ كيلومتر با دشمن درگير شد و براي دفاع از ناموس، شرف، حيثيت، حريت و تماميت ارضي كشور جنگيد و از تجزيه آن جلوگيري كرد.
وي افزود: ارتش جمهوري اسلامي پس از جنگ با ادامه حضور در مناطق مرزي، در پاكسازي هزاران هكتار از مناطق آلوده به مين، بيش از نه ميليون مين و گلوله عمل نكرده را خنثي و ۱۵۸ شهيد و۶۴۳ مجروح را تقديم انقلاب كرد.
وي با تأكيد بر اين كه تلاش ارتش بر اين است كه با بكارگيري فناوري هاي پيشرفته، از سلاح هاي روز دنيا عقب نماند افزود: در سال هاي اخير تانك هاي ارتش به سيستم كنترل آتش ليزري مجهز شده اند.
فرمانده نيروي زميني ارتش اظهارداشت: اكنون اين نيرو علاوه بر جنگ هاي منظم، جنگ هاي چريكي و پارتيزاني را به نيروهاي خود آموزش مي دهد و در رزمايش پيروان ولايت، تلفيق اين سه جنگ به نمايش گذاشته شد.
راهپيمايي جمعي از نمازگزاران
صدها تن از نمازگزاران نماز جمعه تهران پس از پايان مراسم عبادي - سياسي نماز جمعه و در اعتراض به تهديدات اخير رژيم صهيونيستي و در حمايت از قدس شريف راهپيمايي كردند.
در پايان اين راهپيمايي جمعي از اين نمازگزاران قطعنامه اي را قرائت كردند كه در آن آمده است: ما ريشه اين توطئه را همكاري آمريكاي امپرياليست و رژيم اشغالگر صهيونيستي در تشكيل كشور خاورميانه به مركزيت اسرائيل مي دانيم كه به وسيله بوش جنايتكار و شارون خون آشام در حال اجرا مي باشد كه تنها در مقابل صخره عظيم هويت بپاخاسته اسلامي و انقلابي شكست خواهد خورد؛ از اين رو تنها همبستگي ملي اسلامي كشورهاي خاورميانه اي مي تواند توطئه آمريكايي صهيونيستي را متوقف كند و دولت ايران اسلامي بايستي پيش قدم در اين همبستگي اسلامي باشد.
اين قطعنامه مي افزايد: حال كه ۲۰ هزار شهادت طلب فلسطيني با مشاركت همه جانبه، مسجدالاقصي را در حلقه حفاظتي خويش از گزند توطئه رژيم صهيونيستي حفظ كردند، برهمه دولت هاي اسلامي است كه با مشاركت دادن شهروندان
شهادت طلب خود، نيروي دفاعي از اماكن مقدس را تشكيل دهند، از اين رو ما آمادگي خود را براي حضور در اين نيروي دفاعي اعلام مي داريم.

خاتمي موفقيت مخترعان جوان ايراني را تبريك گفت
ايسنا: سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور به مناسبت درخشش جوانان كشورمان در سي و سومين نمايشگاه بين المللي اختراعات و فن آوري هاي نوين در سوييس پيام تبريكي خطاب به مردم ايران و خانواده هاي اين جوانان صادر كردند.
در اين پيام آمده است: درخشش افتخارآميز جوانان عزيز در سي و سومين نمايشگاه بين المللي اختراعات و فناوري هاي نوين در كشور سوييس و كسب مقام نخست و دريافت ۴۷ مدال و جايزه ويژه در ميان كشورهاي جهان را به مردم شريف ايران، خانواده هاي تلاشگر آنان و همكاران خود در دولت تبريك عرض مي كنم و صميمانه از تلاش و كوشش جوانان شركت كننده در اين نمايشگاه قدرداني مي نمايم.خاتمي افزود: جوانان سرمايه هاي ارزشمند و ظرفيت كم نظيري براي توسعه و پيشرفت ميهن اسلامي هستند كه هرگاه فرصت حضور و مشاركت براي آنان فراهم گردد، افتخارات و حماسه هاي بزرگي براي سربلندي كشور و انقلاب به همراه خواهند داشت.وي در پايان ابراز اميدواري كرد: اهتمام به امور جوانان و نيازهاي آنان و بستر سازي براي رشد و موفقيت بيش از پيش آنان مورد توجه ويژه دست اندركاران امور جوانان كشور قرار گيرد.
پيام رئيس مجلس
همچنين حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي هم در پيامي موفقيت جوانان ايراني در سي و سومين دوره مسابقات جهاني اختراعات و تكنولوژي هاي جديد ژنو را افتخارآميز خواند و آمادگي مجلس شوراي اسلامي  را براي حمايت از تلاش ها و دستاوردهاي مخترعان كشور در همه زمينه ها اعلام و تصريح كرد: نمايندگان مجلس، حمايت همه جانبه از دستاوردهاي علمي و فناوري جوانان ايران اسلامي را سرلوحه كار خود مي دانند.
دكتر حداد عادل ، ازمخترعان دعوت كرد در يكي از جلسات علني مجلس شوراي اسلامي در هفته آينده حضور يابند تا نمايندگان ملت به صورت مستقيم از طرف همه مردم ايران از اين اميدهاي كشور قدرداني و تشكر كنند.

در مدت كمتر از دو هفته تكرار شد
رايزني هاي خرازي در خصوص لبنان در دمشق
004047.jpg
ايرنا: كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  روز پنجشنبه  در فرودگاه  دمشق  گفت : تحولات  منطقه  ايجاب  مي كند كه  مشورت هاي  دائمي و مستمري  با كشورهاي  دوست داشته  باشيم .خرازي  كه  براي  ديداري  كوتاه  مدت  به  سوريه  سفر كرده  است ، در گفت وگو با خبرنگاران  افزود: آنچه  امروز در لبنان  مي گذرد و نيز ناكامي  لبناني ها در تشكيل  دولت ، نشانگر يك  خلاء سياسي  و سبب  نگراني  همه  كشورها در اين  منطقه است .وزير خارجه  ايران  تأكيد كرد: اين  خلاء سياسي  به  مصلحت  لبنان  و منطقه  نيست  و بايد با همفكري  چاره اي  براي  آن انديشيد.وي  رژيم  اشغالگر قدس  را تهديدكننده  اصلي  در اين  منطقه  دانست  و گفت : بايد با مشورت هاي  خود اجازه  ندهيم  كه  تل آويو از چنين  شرايطي  سوءاستفاده  كند.
از خرازي  درباره  علت  انجام  دو ديدار به  فاصله  كمتر از دو هفته  از سوريه  سئوال  شد كه  وي  در پاسخ  گفت : تحولات  اخير به  اندازه  كافي  اهميت  دارد كه  مشورت ها دايمي باشد.وي  افزود: اوضاع  منطقه  و به  ويژه  آنچه  در فلسطين  مي گذرد، بسيار حايز اهميت  است .
سخن  از تخريب  بيت المقدس  چيزي  نيست  كه  هيچ  مسلماني  را تحريك  نكند و نيازارد.
ديدار خرازي با همتاي سوري
كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  روز پنجشنبه  در ديدار با فاروق الشرع  همتاي  سوري  خود در دمشق ، گفت : رخدادهاي  لبنان  موجب  نگراني  جمهوري  اسلامي  ايران  است  و پيامدهاي  تحولات  لبنان  مي تواند كل  منطقه  را متأثر سازد.وزير امور خارجه  ايران  در اين  ملاقات  كه  يك  ساعت  به  درازا كشيد، پيامدهاي  ناشي  از خلاء حاكميت  و نبود دولت  در لبنان  را تشريح  كرد.
وي  تصريح  كرد: رايزني ها ميان  تهران  و دمشق  و نيز طرف هاي  مختلف  در لبنان  مي تواند موجبات  تقويت  همبستگي  و وحدت  ملي  لبنان  را در برابر مداخلات  خارجي  فراهم  سازد.وزير امور خارجه  سوريه  نيز در اين  ديدار، رايزني  مستمر ميان  مقامات  دو كشور را ضروري  خواند و گفت : در مقطع  كنوني ، رايزني  در مورد مسايل  منطقه  و بين المللي  بسيار حايز اهميت  است  و نقطه  نظرات  مشترك  دو كشور مي تواند راهگشاي  حل  بحران هاي  گوناگون  باشد.
گفت وگوي خرازي با بشار اسد
وزير امور خارجه كشورمان همچنين در ملاقات  با رئيس جمهوري  سوريه  گفت : تبادل  پيام  ميان  رهبران  دو كشور و رايزني هاي  مستمر در شرايط كنوني  كه  منطقه  به ويژه  لبنان  و فلسطين  در معرض  تحولات  زيادي  است ، امري  مهم  و حياتي  است .
وزير امور خارجه  ايران  در گفت وگو با بشار اسد، رايزني هاي  سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  با مقامات  اروپايي  به ويژه  فرانسوي درباره  تحولات  منطقه  را مورد اشاره  قرار داد.خرازي  در مورد رخدادهاي  عراق  اظهار داشت : تحولات  جديد در اين  كشور و شكل گيري  حاكميت  ناشي  از آراي  مردم  مي تواند در تامين  خواست  مردم  عراق  و حل  مشكلات  اقتصادي  و امنيتي  آن موثر واقع  شود.
رئيس  جمهوري  سوريه  نيز در اين  ملاقات ، نتايج  رايزني هاي  دو كشور را مثبت ارزيابي  و تأكيد كرد: تماسهاي  مستمر ميان  دو كشور در حل  چالش هاي  فراروي منطقه ، امري  ضروري  است .بشاراسد افزود: سوريه  و جمهوري  اسلامي ايران  نگراني  مشترك  نسبت  به  مسايل منطقه  داشته  و دارند و همواره  تبادل  آرا ميان  رؤساي  دو كشور، مي تواند در حل  مشكلات  منطقه  سازنده  و موثر باشد.
رئيس  جمهوري  سوريه ، به  موضع  كشور خود در قبال  تحولات  عراق  اشاره  كرد و گفت : دمشق  از تحولات  جديد در مسير تحقق  حاكميت  قانوني  در عراق  حمايت  كرده  و اميد دارد كه  روند جديد، خواست  مردم  اين  كشور را برآورده  سازد.
گفتني است سفر خرازي همزمان با ديدار احمد نجدت سزر رئيس جمهور تركيه با بشار اسد و گفت وگو در خصوص مسائل لبنان بود.

در گفت وگو با پرويز مشرف مطرح شد
حمايت خاتمي از تشكيل كنسرسيوم
بين المللي انتقال گاز ايران به هند
ايسنا: سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان طي مكالمه تلفني با پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان با اشاره به تحكيم و توسعه مناسبات فيمابين، روابط تهران اسلام آباد را خوب و با اهميت دانست.خاتمي  با ابراز خرسندي از سفر پرويز مشرف به هند اظهار اميدواري كرد كه با حل مشكلات، شاهد آرامش و پيشرفت كشورهاي منطقه باشيم.
رئيس جمهور موضوع انتقال گاز ايران به هند از طريق پاكستان را يادآور شد و گفت: اين پروژه مي تواند در جهت آرامش، امنيت و پيشرفت در منطقه موثر و مفيد باشد و مقامات هند نيز علاقه مند به اجراي سريع آن پروژه هستند.
خاتمي درادامه يادآور شد: ما آماده ايم براي تامين ضريب امنيت پروژه انتقال گاز ايران به هند يك كنسرسيوم بين المللي نيز تشكيل شود.
پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان در اين گفت وگوي تلفني ديدگاه هاي تهران اسلام آباد را درخصوص مسايل منطقه اي نزديك به هم خواند و از پيشنهاد تشكيل كنسرسيوم از سوي خاتمي، استقبال كرد.وي با اشاره به اين كه در سفر به هند درمورد پروژه خط لوله گاز ايران با طرف هندي مذاكره خواهد كرد، افزود: پاكستان آماده همكاري لازم در اين خصوص مي باشد.مشرف همچنين ابراز اميدواري كرد كه در سفر به هند تشنجات و مسايل ميان هند و پاكستان از بين برود و درمورد كشمير نيز به موفقيت هايي برسيم.
همچنين امان الله خان جادون وزير نفت پاكستان پس از پايان مذاكراتش با وزراي نفت افغانستان و تركمنستان گفت: پاكستان برنامه خط لوله گاز ايران _ پاكستان _ هند را به رغم مخالفت آمريكا با اين پروژه، رها نخواهد كرد.
به گزارش روزنامه اينديا ديلي، وي تصريح كرد: ما به نفع پاكستان و نه به نفع كس ديگري تصميم گيري خواهيم كرد.اين درحالي است كه كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريكا طي سفر اخيرش به پاكستان مخالفتش را با احداث اين خط لوله اعلام كرده بود.

سيد حسن خميني با تأكيد بر عدم دخالت نيروهاي نظامي در عرصه سياست:
فداكاري الزاماً به معناي حضور
در صحنه مسئوليت هاي گوناگون نيست
ايسنا: فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي ايران، روز پنج شنبه با نثار گل به مرقد بنيانگذار انقلاب اسلامي، به مقام حضرت امام(ره) در آستانه روز ارتش، اداي احترام كردند. در اين مراسم، اميرسرلشكر محمد سليمي، فرمانده ارتش جمهوري اسلامي ايران، طي سخناني به پيام حضرت امام در روز ارتش و توصيه هايشان در حفظ و حراست از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: اي امام عزيز! ارتش با امكانات و ساز و برگ نظامي از وجب به وجب اين خاك دفاع مي كند و دشمنان را با همه  امكاناتشان در رسيدن به اهداف شومشان ناكام گذاشته است. وي روحيه  ارتشيان را بسيار عالي توصيف كرد و افزود: تكرار  تجربه هشت ساله  دفاع مقدس در مورد ايران براي آنان كه به اين امر فكر كنند، هزينه  گزافي خواهد داشت.
در اين مراسم، حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني نيز، در سخناني ضمن تشكر از حضور نظاميان بر عنصر فداكاري در برابر جامعه، در نظاميان تأكيد كرد.
نوه امام با گراميداشت روز ارتش گفت: عزت هر دولت و حكومتي مرهون اقتدار نيروي نظامي آن دولت و حكومت است؛ تا آنجا كه نام هيچ دولت و حكومتي در تاريخ به عزت برده نشده مگر اينكه نيروي نظامي مقتدري داشته باشد و حفظ نظام وظيفه بسيار مهمي است كه بر دوش ارتشيان، سپاهيان و نيروي نظامي غيور كشور است.
فرزند يادگار امام، فداكاري و ايمان را دو خصلت بزرگ نيروي نظامي نام برد و افزود:  فداكاري و ايمان دو شرط بزرگ براي موفقيت نيروهاي نظامي است.
وي از خود گذشتگي براي حفظ نظام را وظيفه تمام اقشار ملت برشمرد و با اشاره به نامه امام (س) به سيد احمد خميني (ره) ادامه داد: فداكاري الزاما به معناي حضور در صحنه مسئوليتهاي گوناگون نيست، بلكه خيلي وقت ها به اين معنا است كه فرد خود را كنار بكشد، كاري كه مرحوم يادگار امام كرد. سيد حسن خميني در بخش ديگري از سخنان خود، بر عدم حضور نيروهاي نظامي در سياست تاكيد كرد و اظهار داشت:  تاكيد بر عدم دخالت نيروهاي نظامي در عرصه سياست، تاكيد بر بعد فداكاري آنها است.
وي ادامه داد: ميدان سياست،  ميداني است كه بازيگران خاص خودش را دارد. وقتي ديگران اينكار را مي توانند انجام دهند،  بعد فداكاري نيروهاي نظامي، آنها را وامي دارد كه از حضور در سياست اجتناب كنند. حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني عدم دخالت در سياست را به معناي جدايي از مردم ندانست و خاطرنشان كرد: ضعف ارتش در حكومت هاي گذشته ايران به خصوص در حكومت ديكتاتوري رضاخان به علت مردمي نبودن نظاميان بوده است؛ مساله اي كه بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي با درايت امام (س) به نقطه قوت ارتش مبدل شد. وي گفت: علت بزرگ توفيق ما در جنگ وجود نيروي نظامي بود كه در دل مردم جا داشت، اگر خلباني پرواز مي كرد،  در زمين هزاران دل او را بدرقه مي كردند. فرزند يادگار امام (ره) با اشاره به حساسيت منطقه خليج فارس اظهار داشت:  در طول تاريخ، همزمان كه حكومت مركزي ايران تضعيف شده، عملكرد دول متجاوز را در پي داشته است. وي ادامه داد: بر تمامي دلسوزان نظام است از اختلافاتي كه موجب تضعيف نظام مي شود، پرهيز كنند.

جلسه غيرعلني مجلس با حضور حسن روحاني تشكيل مي شود
فارس: عضو هيات رئيسه مجلس گفت: مجلس شوراي اسلامي براي شنيدن آخرين اطلاعات هيات مذاكره كننده ايراني با اروپا، با حضور دبير شوراي عالي امنيت ملي جلسه غير علني تشكيل خواهد داد.
حميدرضا حاجي بابايي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بنا به دعوت مجلس از آقاي حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، وي روز چهارشنبه در مجلس حاضر خواهد شد تا در جلسه اي غير علني، آخرين اطلاعات مربوط به مذاكرات هسته اي ايران با اروپا را به نمايندگان انتقال دهد.
همچنين جلالي مخبر كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي هم در گفت وگو با ايسنا از دعوت مذاكره كنندگان ايراني به اين كميسيون براي ارايه مشروح مذاكرات و گزارش مذاكره با هيات اروپايي در آ ينده نزديك (احتمالا تا دو هفته ديگر) خبر داد.

كاندوليزا رايس:
آمريكا پس از انتخابات در مورد ايران تصميم مي گيرد
بي بي سي: كاندوليزا رايس، وزيرخارجه آمريكا در گفتگو با روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال گفت: دولت آمريكا تابستان آينده تصميم خواهد گرفت كه آيا موضع سخت تري در قبال برنامه هسته اي ايران بگيرد يا نه.
رايس در اين مصاحبه گفته كه به مذاكراتي كه ميان سه قدرت عمده اروپا و ايران بر سر فعاليت اتمي اين كشور در جريان است ايمان دارد و معتقد است كه بايد تمام دولتهايي كه به نحوي با موضوع فعاليت اتمي ايران ارتباط دارند هدف مشتركي اتخاذ كنند.
اظهارات وزيرخارجه آمريكا درمورد ايران پس از آن صورت مي گيرد كه آريل شارون، نخست وزير اسرائيل در ديدار با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا خواهان اتخاذ موضعي سخت تر عليه ايران شد.شارون كه هدف برنامه هسته اي ايران را دستيابي به جنگ افزار اتمي مي داند ابراز نگراني كرده كه ايران در حال نزديك شدن به نقطه غيرقابل بازگشت در مسير توليد سلاح هسته اي است.
با اين حال، رايس به وال استريت ژورنال گفته كه اسرائيل هيچ اطلاعات تازه اي درباره فعاليت هسته اي ايران فاش نكرده است.
در همين حال آريل شارون نخست وزير اسرائيل در گفت وگو با شبكه تلويزيوني سي.ان.ان كوشيد جامعه جهاني را عليه ايران تحريك كند.شارون با تأكيد بر اين كه ايران يك مشكل بين المللي است گفت: اسرائيل قصد حمله نظامي به ايران را ندارد.
شارون با ادعاي اين كه هدف ايران از فعاليت هسته اي دست يافتن به جنگ افزار اتمي و در خطر قرار دادن اسرائيل است به سي ان ان گفته كه اسرائيل بر سر فعاليت هسته اي ايران با آمريكا تبادل اطلاعات و نظر مي كند اما در اقدام عليه ايران پيشقدم نمي شود.
وي طي گفتگوي ديگري با تلويزيون آمريكايي فاكس نيوز تأكيد كرده كه اسرائيل به هر اقدام احتياط آميزي براي دفاع از خود در برابر خطر احتمالي برنامه اتمي ايران دست خواهد زد.
شارون در گفتگو با سي ان ان ضمن ابراز افتخار در شركت داشتن خود در تصميم بمباران تأسيسات اتمي عراق تصريح كرده كه شرايط كنوني ايران با عراق آن زمان متفاوت است و برخورد با فعاليت اتمي ايران بايد به ائتلافي بين المللي سپرده شود.
خانم رايس همچنين به وال استريت ژورنال گفته كه دولت آمريكا تصميم گيري درمورد موضع خود در قبال فعاليت هسته اي ايران را به تابستان موكول كرده، يعني زماني كه انتخابات رياست جمهوري ايران برگزار شده و رئيس دولت آينده اين كشور مشخص شده باشد.بدين ترتيب آمريكا هم اكنون موضوع سياست خود در قبال ايران را موقتاً متوقف ساخته و همراه با اسرائيل به انتظار نشسته است تا مذاكرات هسته اي ايران و اروپا نتيجه بدهد.
بمب ايراني، پنج سال ديگر
آمريكا، ادعاي اسرائيل را مبني بر اين كه ايران به توليد سلاح هسته اي نزديك شده نپذيرفت و اعلام كرد: ايران دست كم پنج سال تا توليد بمب اتمي فاصله دارد.
به گزارش روزنامه ورلدتريبيون، ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، گفت: جامعه جهاني درمورد اهداف ايران، حساس است، اما منابع اطلاعاتي آمريكا مي گويند كه تهران هنوز راه درازي تا توليد سلاح هسته اي در پيش دارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |