مصاحبه با مهندس علي آبادي درباره ابهامات ،مسايل و مشكلا ت برج ميلا د
لحظه شماري براي تماشاي لا نگ شات تهران
شهرداري تهران در 2 سال گذشته با سالي 8 - 10 ميليارد تومان كارهاي عمراني خود را جلو برده، در حالي كه تنها برج ميلا د و مجموعه هاي اطراف آن براي اتمام، نيازمند 400 ميليارد تومان اعتبار است.
از سالها قبل يعني دوران پيش از انقلا ب و باز خيلي پيش از آن، هنگامي كه طرحي به نام طرح جامع شهري تهران شكل گرفت ضرورت احداث يك برج مخابراتي و تلويزيوني براي شهر تهران پيش بيني شد، از آن زمان مدتها گذشت تا اينكه طي سالهاي 69-70 از طرف شهرداري وقت از گروهي متخصص دعوت به عمل آمد تا براي ساخت يك سازه مرتفع و نهادين طرح هاي خود را ارايه دهند. بعد از بحث و بررسي ها و مطالعات فراوان بالا خره قرار بر ساخت يك مجموعه چند منظوره با اين كاربري ها شد: ايجاد و گسترش شبكه دسترسي بدون سيم به اطلا عات بهينه سازي پوشش راديو و تلويزيون، كاربري هاي هواشناسي، گسترش و بهينه سازي پوشش شبكه هاي بي سيم و پي جو، ايجاد جاذبه گردشگري و بهره مندي از فضاهاي گردشگري، تجاري و فرهنگي. از آن زمان تاكنون هم اين برج 5 دوره مديريت شهري مختلف را به چشم خود ديد تا اينكه بالا خره امسال سال تكميل برج ميلا د و پايان چشم انتظاري ها اعلا م شد. برجي با ارتفاع 435 متر كه چهارمين برج مخابراتي تلويزيوني دنيا لقب گرفته است.
با مهندس محمد علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران، وقت مصاحبه اي تنظيم شد كه ابتدا قرار بود محورهاي چندي را در حوزه عمران شهري شامل شود، اما در نهايت وقتي يك ساعت و نيم از وقت مصاحبه به مسايل ومشكلا ت و ابهامات حول و حوش برج ميلا د اختصاص يافت، ادب حكم كرد در قبال حسن خلق و سعه صدر ايشان بقيه حرف ها را به موعدي ديگر واگذاريم.
اجازه دهيد ابتدا به برج مخابراتيتلويزيوني ميلا د بپردازيم؛ سازه عظيمي كه نمونه اي گويا براي اثبات توانمندي هاي فني متخصصان ما و به عنوان نماد ملي كشور مايه اعتبارمان نزد جهانيان به شمار مي رود. اما به نظر مي رسد باوجود همه تلا ش هاي صورت گرفته مبني بر لزوم رعايت استانداردهاي فني در ساخت اين برج، از استاندارد زمان بهره برداري اين سازه عقب مانده باشيم. از سال 1371 كه مدير عامل و چارت سازماني و موجوديت شركت يادمان شكل گرفت تاكنون حدود 13 سال مي گذرد. شنيده ها نيز حاكي است تا پايان امسال تنها امكان تكميل خود برج فراهم خواهد بود، نه 400 هزار متر مجموعه فضاهاي مربوط به چند هزار پاركينگ، مركز تجارت جهاني، سالن هاي همايش، مجموعه IT و هتل هاي 5ستاره طراحي شده در محوطه آن . حال اگر در خوشبينانه ترين حالت، زمان تكميل اين مجموعه ها را نيز 2 سال در نظر بگيريم مي شود 15سال، در حالي كه مشابه همين برج در مالزي با 421 متر ارتفاع ظرف 5سال به پايان رسيد، البته در كار مقايسه از كشوري چون مالزي نام بردم كه همچون ما جزو كشورهاي در حال توسعه به شمار مي رود.
به عنوان معاون فني عمراني شهرداري تهران كه ساخت اين برج و مجموعه اطراف آن درمدت 2 سال گذشته تحت مديريت جنابعالي قرار گرفته، چه توضيحي در اين باره داريد؟
بله، درست است حدود 13-14 سال قبل كار ساخت برج ميلا د به عنوان يك سازه ويژه درسطح كشور و حتي خاورميانه شروع شد، اما اساسا در مورد چنين پروژه هايي 3 بحث مطالعاتي، اجرايي و اقتصادي توامان مطرح است، بنابراين نمي توان گفت صرفا موانع اجرايي، بهره برداري از اين پروژه عظيم را به تعويق انداخته، بلكه تحولا ت اجتماعي، سياسي پيش آمده در برهه اي از زمان تاثير ويژه اي در طولا ني شدن زمان بهره برداري آن داشته. بدون اينكه بخواهيم وارد اين بحث كه به چه دلا يلي در سالهاي گذشته و در دوره مديريت هاي سابق شهري تكميل برج با ركود مواجه شده، شويم به جايگاه مسايل اقتصادي و كمبود اعتبارات مي پردازيم و اينكه شهر تهران براي رفع كمبودهايش نياز به بودجه اي چند برابر بودجه فعلي دارد و باز اينكه در 2 سال اخير و در دوره مديريت جديد شهري، كمبود اعتبارات و منابع مالي جزو موانع عمده پيش روي كارها بوده كه باوجود آن با ظرفيت سازي هاي صورت گرفته و اصلا ح ساختار و روش ها، در مجموع اتفاقات خيلي خوبي افتاده و در اين حوزه خاص، بالا بري 3هزار و 100 تن سازه فولا دي راس ساخت دكل و نصب آن در آينده نزديك و عقد 3قرارداد مهم براي راه اندازي آسانسورها و نماي شيشه اي به همراه 12هزار متر فضاي رستوران گردان، گنبد آسمان و ساير چشم اندازها و 16هزار متر ساختمان هاي اداري و تجاري كه به شكل قارچ مانند در پاي برج واقع شده، تا پايان امسال قابل انجام است.
آيا همين عنوان منتخب نماد ملي براي برج ميلا د كافي نبود تا شوراي اسلا مي شهر تهران را بعد از اين همه مدت به فكر تخصيص بودجه بيشتري به منظور تكميل سريعتر برج بيندازد؟ اين كار موجبات بازگشت هرچه سريعتر سرمايه به كار گرفته شده در اين پروژه را نيز به خزانه عمومي تضمين مي كند.
هدف و اراده مجموعه فني، عمراني شهرداري تهران بر اين است كه كار را امسال به اتمام برسانيم، اما اين تنها يك اراده اجرايي است، طبيعي است اگر منابع مالي به موقع و به ميزان مورد نياز تامين نشود عملي نيست
در وضعيت فعلي براي تصميم گيرندگان و سياست گذاران حوزه مديريت شهري فعاليت هاي عمراني عقب افتاده متعدد و مهمتري در شهر تهران وجوددارد كه واجبتر از تكميل برج ميلا د است، امروز مساله اصلي، تردد روان و راحت مردم است، حل مشكل ترافيك احداث پل ها، باز كردن بزرگراه ها و اتوبان ها از جمله اين اولويت هاست.
در هر حال اين برج در مسير تردد روزانه مردم قرار دارد و تقريبا از همه جاي شهر هم قابل مشاهده است و به نوعي مردم مدت هاست چشم انتظار هستند و نسبت به سرنوشت اين برج و تعيين تكليف آن حساس شده اند.
فعلا اعتبارات ما در همين حد است ضمن اينكه تاثير كمبود اعتبارات تنها در به تعويق افتادن بهره برداري از برج ميلا د خلا صه نشده، براي احداث پل ها و بزرگراه ها به عنوان اولويت نخست مديريت شهري به جاي 150 ميليارد تومان اعتبار فعلي، نياز به 500ميليارد تومان اعتبار هست، اگر اين اعتبار تامين شود ما مي توانيم به جاي سالي 10 پل، سالي 25دستگاه پل بسازيم، چرا كه اين توانايي به لحاظ فني و اجرايي در شهرداري تهران موجود است آقاي علي آبادي! شما به عنوان يك مدير اجرايي با سابقه حتما با محاسبه سود و زيان در اجراي پروژه هاي شهري به خوبي آشناييد، طولا ني شدن زمان بهره برداري پروژه ها حال به دلا يل سياسي، اجتماعي، نبود اعتبار يا برخوردار نبودن از اولويت، در مقايسه با ساير پروژه ها موجب هدر رفتن منابع، دور ماندن از تكنولوژي روز دنيا و حاكي از خالي بودن جايگاه علم اقتصاد در انجام پروژه هاست.
حرف شما درست است شهر زيان هاي فراواني بابت ركود پروژه ها و رشد 20درصدي تورم در هر سال، افزايش قيمت ها و عقب ماندن از تكنولوژي روز دنيا تحمل كرده است.
بنابراين مي شود گفت طي سالهاي 76-81 كه مديريت شهري در چند نوبت و به دلا يل مختلف مواجه با در گيري هاي متعدد شده بود و متعاقب آن اداره شهر با ركود نسبي مواجه و انجام فعاليت هاي عمران شهري به حالت نيمه تعطيل درآمده بود موجب شده ما الا ن هزينه هاي گزافي را بابت آلودگي هوا، ترافيك، اتلا ف وقت، انرژي و ... بپردازيم و كار به جايي برسد كه تمام هم و غم شوراي اسلا مي فعلي شهر تهران معطوف به ترافيك شده و تلا ش كند به عنوان اولويت نخست راهي براي حل ترافيك غامض تهران پيدا كند.
بله، خودتان توضيحات كاملي داديد. من هم حرفي جز آنچه شما گفتيد ندارم. در هر حال وقتي جهت گيري هاي يك مجموعه از موضع كار تبديل به نزاع شود، طبيعي است به جاي كار، نزاع انجام شود، البته اين قضايا خاص دوره هاي قبلي مديريت شهري نيست، گروه هاي آينده هم اگر بخواهند در هر مجموعه اي حتي با هدف خدمت كار كنند، اما درگير مناقشات فرعي و جنبي شوند، از مسايل اصلي باز خواهند ماند و يقينا زيانش متوجه مردم است. حال چه كسي مقصر است؟ يا علت ها چه هست؟ بحث جداگانه اي است. امروز هم اگر در شوراي شهر فعلي يك چنين اختلا فاتي پيش آيد و كار به بحث هاي جنبي كشيده شود، همين وضع خواهد بود، اما سياست امروز شوراي شهر و شهرداري تهران با پند گرفتن از تجربه گذشتگان، پرهيز از مناقشات است. بين مديران شهرداري تهران دايما اين بحث مطرح است كه هرگز نبايد در چاله و چاهي كه ديگران افتادند، بيفتند، لذا پرهيز از هرگونه گروه گرايي، سياست و سياست زدگي خط مشي اصلي مديران شهرداري است.
آيا شما برآوردي واقعي از زيان هايي كه از اين بابت عايد شهروندان شده است، داريد؟
بايد معياري داشت تا براساس آن مقايسه و محاسبه كرد.
فرض كنيد نسبت به تهران سال .1400
بر اين اساس شهر تهران از سرانه هاي استاندارد يك شهر خوب فاصله دارد. در زمينه سرانه فضاي سبز، فضاهاي ورزشي، خدماتي، حمل و نقل و عبور و مرور روان، آلودگي هوا، اتلا ف وقت مردم، مصرف سوخت و از منظر شهرسازي و بلوك بندي شهري، يك شهر عقب افتاده محسوب مي شود. 60-70درصد كيفيت ساختمان ها در سطح شهر كاملا فرسوده و غير مقاوم در برابر زلزله است و 30 درصد باقيمانده هم مشكوك به مقاوم بودن در برابر زلزله، پس به اين ترتيب شهر تهران يك دهكده بسيار بزرگ است، نه يك شهر منضبط، عاقل و هوشمند در حالي كه همه جاي دنيا در شهرهاي بزرگ و پايتخت ها، روابط مردم، خريدهاي روزانه، كارهاي اداري، ترافيك، آلودگي هوا و نقل و انتقال مردم به طور هوشمند و با برنامه كنترل و هدايت مي شود. براساس برآوردها و تورم امسال رقمي حدود 20هزار ميليارد تومان براي توسعه زيرساخت هاي ترافيكي تهران مثل مترو، بزرگراه ها، ترن هوايي، اتوبوسراني و تراموا نياز است. از طرف ديگر از 10 سال پيش تا به حال قيمت زمين ده ها برابر افزايش يافت، قيمت ساختمان سازي از 10 سال پيش بر اساس هر متر مربع زيربنا، 60 هزار تومان به 400 هزار تومان و حقوق كارگر روزانه از 2 هزار تومان به 10 هزار تومان رسيده. حال هر چقدر كارها عقب بيفتد مردم بايد از جيب خود هزينه بيشتري بپردازند. از طرف ديگر همه ضرر و زيان ها را كه نمي شود با عدد و رقم محاسبه كرد، چون بسياري از آنها آشكار نيست، اما مي توان گفت 12 ميليون ليتر مصرف بنزين در روز با توسعه حمل و نقل عمومي چنانچه به 6 ميليون ليتر كاهش يابد يعني صرفه جويي 6 ميليون و۲۰۰ هزارتومان سوبسيدي كه دولت براي بنزين مي پردازد يا صرفه جويي ميليون ها تومان دارو براي درمان بيماري هاي مرتبط با آلودگي هوا يا ميلياردها تومان ارزش وقت تلف شده مردم در ترافيك تهران.
در وضعيت فعلي براي تصميم گيرندگان و سياست گذاران حوزه مديريت شهري فعاليت هاي عمراني عقب افتاده متعدد و مهمتري در شهر تهران وجوددارد كه واجبتر از تكميل برج ميلا د است
اجازه بدهيد مثال ديگري بزنم، در طول 2 سال گذشته مجموع بزرگراه هايي كه شهرداري تهران شروع كرده، حدود 40 كيلومتر است كه 10 - 15 كيلومتر آن در اين مدت محقق شده و بقيه هم در حال انجام است، هر يك كيلومتر بزرگراه در تهران حداقل 30 ميليارد تومان هزينه دارد و 40 كيلومتر آن مي شود يكهزار و 200 ميليارد تومان. حال هر سال كه بگذرد 20 درصد به قيمت اعلا م شده اضافه مي شود و هر چقدر كار ساخت شهر عقب بيفتد اين زيان بيشتر مي شود. ضمنا بعضي ها در جامعه ما اصولا در برابر هر حرف جديد، كار جديد و روش جديد مقاومت مي كنند، عده اي از آنها مقاومت مي كنند، چون اصلا كار را نمي شناسند، عده اي چون حب و بغض هايي دارند و عده اي ديگر به خاطر اينكه اساسا از شكستن سنت ها خوششان نمي آيد. اينها نيز آسيب هاي فراواني به شهر و در ابعاد كلا ن تر به كشور وارد مي كند.
اجازه بدهيد برگرديم به محور اصلي مصاحبه. زمان قراردادهاي شما در مورد ساخت و نصب نماي شيشه اي برج و آسانسورها كه در اسفند ماه سال 83 منعقد شده، هر كدام 18 ماهه است كه روي هم مي شود 36 ماه، ضمن اينكه شنيده شده به لحاظ فني امكان نصب همزمان نماي شيشه اي و آسانسورها ميسر نيست. در اين صورت آيا بهره برداري از سازه اصلي برج تا پايان امسال همچنان قطعي است؟
از آنجايي كه به شدت دنبال كاهش زمان قراردادها بوديم موفق شديم مدت 2 قرارداد مذكور را به 14 ماه كاهش دهيم. مانعي نيز در پيشبرد كارها به طور همزمان در بخش آسانسورها و نماي شيشه اي برج نمي بينيم.
اعتبار تخصيص داده شده براي تكميل برج در سال جاري چقدر است؟
۱۰ ميليارد تومان.
و رقم مورد نياز شما؟
۳۰ ميليارد تومان .
20 ميليارد كمبود اعتبار را چگونه تامين مي كنيد؟
اجازه بدهيد اين طور توضيح بدهم كه هدف و اراده مجموعه فني، عمراني شهرداري تهران بر اين است كه كار را امسال به اتمام برسانيم، اما اين تنها يك اراده اجرايي است، طبيعي است اگر منابع مالي به موقع و به ميزان مورد نياز تامين نشود عملي نيست. با اين همه اميدواريم امسال درآمد شهرداري بالا رفته و دولت آينده هم كمك بيشتري به شهرداري بكند تا دست ما بازتر شود و خداي ناكرده نزد مردم بد قول نشويم.
در برخي مصاحبه ها شهردار تهران درخواست استفاده از منابع مالي خزانه عمومي را براي اداره شهر تهران به عنوان پايتخت كشور مطرح كرده است، نظر شما چيست؟
بله، ما نيازمند منابع مالي جديدي هستيم. مثلا استفاده از صندوق ذخيره ارزي يا فاينانس هاي خارجي. شهرداري تهران در 2 سال گذشته با سالي 8 - 10 ميليارد تومان كارهاي عمراني خود را جلو برده، در حالي كه تنها برج ميلا د و مجموعه هاي اطراف آن براي اتمام، نيازمند 400 ميليارد تومان اعتبار است.
|