شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۰
هنر فرانسوي زبانان آفريقا در شمال تهران
همه آنچه از هنر قاره سياه ميخواهيد
آفريقا و آفرينش برنامه اي است كه به پيشنهاد سفارتخانه هاي كشورهاي عضو خانواده فرانسه زبان و با همكاري بخش فعاليت هاي فرهنگي سفارت فرانسه در تهران ترتيب يافته و فرهنگسراي نياوران برگزار كننده آن است
000396.jpg
مسعود مير
داستان مصيبت هايي كه به اين قوم رفته است در كتاب هاي مختلفي نوشته شده است. فيلم هاي بسياري از مبارزات آنها ساخته شده و در حافظه تاريخي دنياي هنر هفتم ماندگار شده است. جنگ هاي چندين و چند ساله داخلي و خارجي از پازل سياه كره زمين تصوير غريبي در ذهن ها ساخته و روايت زنجير شدن مردم كشورهايش به جرم ثروتمند بودن و طن شان حديث تازه اي نيست.
زنجيرها اما بعضي اوقات قراردادي اند و موجب اتصال. نمونه اين جريان را در نحوه گويش آدم ها مي توان جست و جو كرد. البته اين حلقه اتصال در مورد قاره آفريقا با بوي مانده استثمار همراه بوده، ولي ديگر روزهايي كه كشورهاي آفريقايي تحت سلطه ابرقدرت ها اداره مي شدند گذشته و از آن حكايت تلخ تنها خاطرهاي باقي مانده است. زبان بهانه گفت و گوي تمدن هاست و هنگامي كه چند كشور به يك زبان سخن گويند، مي توان رگه هاي مشترك متعددي را هم بينشان يافت. مردم بعضي از كشورهاي آفريقايي به زبان فرانسه تكلم مي كنند و اين زبان مشترك مي تواند فرصتي باشد براي برگزاري يك همايش فرهنگي.
كشور فرانسه با همكاري كشورهاي فرانسوي زبان قاره آفريقا برنامه هنري ويه اي را در دستور كار دارند كه بخش ويه اش به ايران مربوط است.
آفريقا و آفرينش برنامه اي است كه به پيشنهاد سفارتخانه هاي كشورهاي عضو خانواده فرانسه زبان و با همكاري بخش فعاليت هاي فرهنگي سفارت فرانسه در تهران ترتيب يافته و فرهنگسراي نياوران برگزار كننده آن است. فرانسه زبان بودن تنها دفاع از يك زبان نيست، بلكه راه مبارزه اي است براي كسب ارزش ها. فرانسه زبان بودن تنها دفاع از زبان فرانسه نيست، بلكه تعهدي است در دفاع از تنوع زباني و تنوع فرهنگي و گفت و گو ميان فرهنگ ها اينها جملا ت عبدوديوف مدير كل سازمان بين المللي فرانسوي زبانان است كه براي برگزاري هفته آفريقا و آفرينش، تلا ش هاي فراواني انجام داده است. اين برنامه چشم اندازي از تنوع خلا قيت هاي هنري در آفريقا را در زمينه هاي عكاسي، سينما و موسيقي در بر مي گيرد. عكس هايي كه براي شركت در نمايشگاه انتخاب شده اند گزيده اي است از عكس هاي نمايشگاه باماكوي مالي كه همواره پذيراي هنرمندان و عكاسان حرفه اي است و جايگاه مناسبي است براي ارزيابي كميت و كيفيت آثار عكاسان مبتكر.موضوع عمومي عكس ها با مفهوم آئين در هم پيچيده شده است. آئين ها گاه مذهبي اند و گاه غير مذهبي، اما هر چه باشد بهانه اي هستند براي ثبت آنچه كه در قاره اي دور جزو زندگي مردم شده است. علا وه بر عكس هايي كه 3 هنرمند الجزايري، 2 هنرمند اهل آفريقاي جنوبي و عكاسان گابن، كنگو و رئونيون و مراكش در نگارخانه هاي فرهنگسراي نياوران به نمايش مي گذارند، 4 فيلم برگزيده هم در روزهاي برپايي نمايشگاه آفريقا و آفرينش روي پرده مي رود. 4 فيلم با 4 قصه از 4 كشور اين امكان را به علا قه مندان مي دهد كه طراوت و رنگ هاي قاره را كشف كنند. قصه ها و افسانه ها، بازي هاي كودكانه و آئين  هاي مذهبي، نقش تعيين كننده اي در اثبات خلا قيت و هويت فرهنگي اين قاره توسط ابزار سينما ايفا مي كنند. فيلم علي زائوفه از نبيل عيوش مراكشي، كفتارها به كارگرداني جبرئيل ديوب سنگالي، نامه عاشقانه زولو اثر رمضان سلمان آفريقايي و سكوت كاخ به كارگرداني موديفه طلا طلي تونسي كه جايزه ويه هيات داوران و دوربين طلا يي كن درسال 1994 را از آن خود ساخت، از جمله آثاري هستند كه مي توان در آنها بازتاب طراوات توليدات سينمايي نسل جديد سينماگران آفريقا را كه با الهام از زندگي روزمره، جلوه هايي از تنوع فرهنگي موجود در اين قاره را به نمايش مي گذارند، ديد. بخش ديگر برنامه هاي هنري اهالي قاره سياه كه در فرهنگسراي نياوران به اجرا در مي آيد مربوط است به آنچه كه از ذات قوم هاي آفريقايي جدا ناپذير است. اجراهاي موسيقي در نياوران موقعيت مناسبي است براي گشت و گذار موسيقايي در مناطق گوناگون قاره ناشناس.
مايه هاي زنده موسيقي آفريقايي براي هر علا قه مند به موسيقي جذاب است و بخش جالبتر قضيه اينجاست كه به دليل نزديكي موسيقي سنتي نواحي جنوب ايران با موسيقي آفريقايي، گروه هاي اجراي موسيقي، يك گروه ميهمان را هم به اجراي برنامه تشويق كرده اند.
موسيقي سنتي بوشهر تلفيق منحصر به فردي از سنت هاي ايراني، عربي، هندي و آفريقايي است كه قرن ها پيش در چهارراه فرهنگي جنوب ايران در حاشيه خليج فارس با يكديگر تلا قي كرده اند. تنوع اين موسيقي حاصل از غناي سنت ها است كه در آن موسيقي نقش عمده اي در جنبه هاي مختلف زندگي ايفا مي كند و حالا  در نمايشگاهي كه از هفتم تا چهاردهم اين ماه برگزار خواهد شد مي توان ردپاي نوازنده هاي بوشهري را هم جست و جو كرد. آفريقا و آفرينش عرصه اي است براي آشنايي هر چه بيشتر با مردم قاره اي كه بايد بيشتر بشناسميش.

آثار تازه در موزه آبگينه
از آخرين بار كه سري به موزه آبگينه زديد چقدر گذشته؟ نه، نمي خواهد به اين سوال پاسخ بدهيد، ما تنها پرسيديم تا اين سوال بهانه اي باشد براي نوشتن يك خبر.
۵۵ قلم شي ء سفالين كه براي تكميل مجموعه سفال هاي موزه آبگينه و سفالينه به اين موزه انتقال يافته، همزمان با روز جهاني موزه ها و هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي به نمايش در مي آيد.
فرزانه قاپيني، مدير موزه آبگينه و سفالينه مي گويد: مجموعه سفال هاي موزه ناقص بودند. تعدادي از اشياي موجود هم سفالينه هاي بسيار بزرگ بودند كه در ويترين ها جا نمي شد. به همين دليل سير تاريخي و هنري بخش سفال در تالا ر موزه نقص هايي داشت، براي جبران اين نقيصه با موافقت موزه ملي توانستيم 55 قطعه سفال را به گنجينه موزه اضافي كنيم. ظروفي با نقش گاو كوهان دار مارليك، سفال هاي لبه واريخته و سلا دون از جمله آثاري هستند كه به موزه آبگينه و سفالينه انتقال يافته اند.
تالا ر لا جورد در شرايط عادي آثاري از سده ششم ه. ق را در خود جاي داده است. ظروف سفالي لعاب فيروزه اي شامل ظرف هاي دو پوست، نقش هاي برجسته، نقاشي روي لعاب، نقاشي هاي قلم مشكي،  مجسمه هاي حيوانات و اشياي شيشه اي در اين تالا ر به نمايش در مي آيد.
ساختمان موزه آبگينه و سفالينه ايران در حدود 95 سال پيش به دستور احمد قوام (قوام السطنه) براي استفاده شخصي او ساخته شد. اين مجموعه شامل 2 ساختمان مسكوني و دفتر كار، در باغي به وسعت 7 هزار متر مربع ساخته شد. قوام السطنه تا سال 1332 در آن زندگي مي كرد. پس از آن به مدت 7 سال در اختيار سفارت مصر بود. پس از تيره شدن روابط ايران و مصر، بانك بازرگاني مجموعه را خريد. در سال 1355 دفتر مخصوص فرح به منظور ايجاد موزه، ساختمان را خريداري كرد و موزه در بهمن 1359 افتتاح شد.
خلا صه اينكه اگر ميان مشغله هاي كاري فرصتي داشتيد، سري به موزه آبگينه بزنيد و آثار تازه منتقل شده به اين موزه را ببينيد.

موزه اي براي تئاتر
اين هنر تنها يك موزه كم داشت. بعد از موزه سينما، حالا  نوبت تئاتر است كه صاحب موزه شود. طرح ساخت موزه تئاتر در سال 83 ريخته شد و با امضاي تفاهمنامه بين فرهنگستان هنر و خانه تئاتر اين طرح قرار است به شكل جدي پيگيري شود.ايرج راد، مديرعامل خانه تئاتر مي گويد: شوراي هنر و ادبيات نمايشي فرهنگستان هنر براساس توافق صورت گرفته در آذر سال 83، متولي راه اندازي موزه هنرهاي نمايشي ايران است. طي اين زمان، راه اندازي موزه از طريق هيات مديريه خانه تئاتر نيز پيگيري شد و طرح آئين نامه، توسط شوراي هنر و ادبيات نمايشي فرهنگستان مورد بررسي قرار گرفت و قرار شد اجرا و راه اندازي اين موزه زيرنظر اين شورا هرچه زودتر پيگيري شود. اين موزه به منظور تحقق اهداف فرهنگي و حفظ و پاسداري از تلا ش هاي انجام شده در زمينه هنرهاي نمايشي و به ويه هنر تئاتر و تحقيق و پوهش در اين زمينه در موزه هنرهاي نمايشي ايران تشكيل مي شود.
هدف از ساخت اين موزه جمع آوري و پاسداري از مدارك و اطلا عات در زمينه تئاتر، شامل متون، اسناد، نشريات ادواري، فيلم ها و آرشيوهاي تصويري، بازسازي آنچه در زمينه تئاتر اهميت دارد و جمع آوري و حفظ خاطرات شفاهي و تصاوير نوشته ها، همكاري و مشاركت در حمايت از پوهش هاي بنيادي و طرح هاي نمايش در سطح ملي و منطقه اي، تلا ش براي گسترش ادبيات نمايشي، فرهنگسازي نقد نمايش، برپايي نشست ها، هم انديشي ها، همايش هاي علمي گوناگون در عرصه نمايش، حمايت ازترجمه منابع تئاتري، ارايه گزارش سالا نه وضعيت نمايش كشور، حمايت از صنف هاي تئاتري، كمك به ساماندهي آنها، تلا ش در جهت افزايش قدرت تصميم گيري و ... است. ايرج راد مي گويد: اين موزه زيرنظر هيات امنا اداره خواهد شد و اركان آن شامل مديرعامل، شوراي اداره و بازرسان است. هنوز مكان موزه را نتوانستيم مشخص كنيم. چندي آن محل پيشنهاد شده، اما هنوز توافق لا زم براي آن انجام نشده است.اين تنها يك خبر بود. صبر كنيد تا محل موزه پيدا شود، بعد آجرها روي هم بنشينند و ... اگر حوصله اي بود، سرپيري در موزه تئاتر با هم آشنا مي شويم.

شاتر
هميشه گردش كردن در طبيعت لطف خاصي دارد؛ آن هم در روزي به نام روز زمين پاك. شايد اين نام ما را مجبور كند تا طبيعت را كمتر آلوده كنيم.
000393.jpg

امروز
ديروز پاك بود، امروز...
000399.jpg
از آلودگي محيط زيست و مشكلا ت بي پايانش زياد نوشته ايم. ديروز روز زمين پاك بودم. همين نامگذاري تقويمي كه شايد براي خيلي ها اصلا  مهم نباشد و حتي خيلي ها اصلا  از آن با خبر نباشند، مي تواند بهانه مهمي باشد براي انجام كارهايي كه بايد انجام دهيم. چشمدواندن در شهر شايد اولين انگيزه را براي رعايت بعضي اصول ايجاد كند. خيابان هايي كه آلودگي شان را ديده ايم، كوچه هايي كه ابتداي ورود به آنها با زباله گره خورده و جوي هايي كه پر است از نتيجه بي حوصلگي شهروندان براي پيدا كردن يك سطل زباله حالتان را چگونه مي كند؟ در روز زمين پاك چند بار زباله هايتان را بي موقع جلو درگذاشتيد؟ چند بار به بهانه نبود سطل زباله خيابان ها را با آشغال هايتان نشانه رفته ايد؟ و ... همه مي گويند كه بهداشت را رعايت مي كنند، اما  آلودگي هاي شهر بدون خبط ما ايجاد نمي شود، پس كمي به خودمان سخت بگيريم و بعضي از اصول را رعايت كنيم. يك پلا ستيك ضخيم يا يك سطل فلزي براي ميهماني آشغال ها چقدر خرج دارد؟ شهرداري ها توزيع پلا ستيك رايگان را در دستور كار دارند. شما هم از اين داستان بي تفاوت رد نشويد. روز زمين پاك تنها بهانه است، بهانه اي براي آغاز ساختن شهري پاك...

پرده
گل يخ سقوط كرد
باز هم اول هفته است و مروري مي كنيم بر فروش فيلم هايي كه روي پرده سينماهاي تهران هستند. اين هفته مجردها از گل يخ پيشي گرفت و صدر جدول را از آن خود كرد. مجردها با اكراني 31 روزه در 16 سينما موفق شده 110 ميليون تومان فروش داشته باشد و عنوان پرفروش ترين فيلم هفته را از آن خود كند. گل يخ يك پله هم نه، دو پله سقوط كرده. اين فيلم در مدت يك هفته جايگاه اول را با سوم تعويض كرد و بعد از 34 روز نمايش در 17 سينما 106 ميليون تومان فروخته. شاخه گلي براي عروس در رده دوم اين جدول فروش قرار گرفته است. اين فيلم 109ميليونتومان فروخته و نزديكترين رقيب مجردها براي كسب عنوان نخست است. اين 2فيلم 200-300 هزار تومان اختلا ف دارند.
ازدواج صورتي و در به درها هم در رده هاي بعدي قرار دارند. در ميان 3 فيلم خارجي هم هوانوردي با اختلا ف زيادي نسبت به قهرمان و در جهنم در رده اول فيلم هاي خارجي است. هوانورد 12 ميليون تومان فروخته.
پشت خط استارت
كم كم پرونده فيلم هاي سينمايي كه روي پرده هستند در حال بسته شدن است. تا چند روز ديگر اين فيلم ها كه در قالب اكران نوروزي روي پرده رفته بودند، جاي خود را به فيلم هاي جديدتر مي دهند كه ترتيب آنها به اين شكل است.
شارلا تان دومين ساخته بلند آرش معيريان بعد از كما و شاخه گلي براي عروس در گروه سينمايي استقلا ل نمايش داده مي شود.
جواد رضويان، مهران غفوريان و امين حيايي از بازيگران اين فيلم هستند. جايي براي زندگي ساخته محمدرضا بزرگ نيا بعد از ازدواجصورتي در گروه عصر جديد اكران مي شود. جايي براي زندگي به سرنوشت خانواده اي در بحران شروع جنگ ايران و عراق مي پردازد. عزت الله انتظامي و هديه تهراني بازيگران اين فيلم هستند. خطقرمز و مسافري از هند را كه حتما به خاطر مي آوريد. قاسم جعفري كارگردان اين 2 سريال بود. حالا  او اولين فيلم سينمايي بلند خود را ساخته. بازنده قرار است جاي گل يخ را در گروه آفريقا بگيرد. فروتن، ميترا حجار و حميد گودرزي بازيگران بازنده هستند.
زن زيادي كاري از تهمينه ميلا ني هم جاي مجردها را خواهد گرفت و در گروه قدس روي پرده خواهد رفت. اين فيلم ها خودشان را گرم كرده و پشت خط آماده شروع اكران هستند. رقابت از نوروز ديدني تر خواهد بود.

جعبه
مراقب باشيد
خبر از آغاز يك سريال جديد داريم. مجموعه تلويزيوني ريحانه به كارگرداني سيروس مقدم از امشب روي آنتن شبكه سوم سيما مي رود. سريال، بازيگر آشنا زياد دارد. قابل توجه شما عزيزان اينكه اگر امشب اين سريال را ببينيد مجبور خواهيد شد 25هفته تعقيب گر آن باشيد. حواستان را حسابي جمع كنيد.
به سراغ فوتبال مي رويم. چلسي به مصاف فولهام خواهد رفت و ميلا ن با پارما پيكار خواهد داشت. بازي اول ساعت 16: 15 و بازي دوم ساعت 23 روي آنتن خواهد رفت. سريالي ها اين چند خط باقيمانده را مطالعه كنند. مجموعه عمر خيام ساعت۱۳: 40 از شبكه۳ و خرس بزرگ ساعت 15: 10 از شبكه اول پخش خواهد شد، البته تكرار آنها . تهراني ها و كرجي ها ساعت 19 سريال فرانك ريوا را ببينند. سريال ريحانه هم كه بالا  تعريفش را كرديم ساعت۲۰: 10 روي آنتن مي رود. ارثيه فاميلي ساعت۲۱ از شبكه۲ پخش مي شود. اين آهوي ماه نهم چند هفته است كه پخش مي  شود و ما كه راستش را بخواهيد نمي دانيم چند قسمت ديگر هم باقي مانده. به هر حال ساعت 22: 10 مي توانيد قسمت ديگري از اين سريال را ببينيد. بازخواني يك پرونده ساعت 23 پخش مي شود از شبكه تهران. حالا  كدام پرونده است دقيقا نمي دانيم.

نمايشگاه
نقاشي
نگارخانه اثر برگزار كننده نمايشگاهي از نقاشي هاي رضا هدايت است.
رضا هدايت تاكنون 18 نمايشگاه انفرادي برگزار كرده كه اين نوزدهمين آن است. او همچنين در 30نمايشگاه گروهي هم شركت كرده است. او برنده جايزه تشويقي نوماي اپن هم هست. اين نمايشگاه تا هفتم ارديبهشت داير است و علا قه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 11 تا 20 از اين نمايشگاه واقع در خيابان ايرانشهر، كوي برفروشان، شماره 13 ديدن كنند.

صحنه
وليوس سزار و 36
خبرهاي تئاتر امروز را با خبر روي صحنه رفتن وليوس سزار به روايت كابوس آغاز مي كنيم. اين اثر را كيومرث مرادي خردادماه امسال يعني درست يك ماه ديگر در تالا ر چهارسو روي صحنه مي برد. وليوس سزار به روايت كابوس را نغمه ثميني نوشته و در جشنواره تئاتر هم روي صحنه رفت. نام ديگر اين اثر كه احمد ساعتچيان، محمدرضا جوزي، بهنام تشكر، مهدي بجستاني و مسعود حجازي در آن بازي مي كنند، ترادي قيصر است. هم اكنون سانتا كروز به كارگرداني هما روستا در تالا ر چهارسو اجرا مي شود.
اجراي نمايش مشترك ايران و فرانسه خبر دوم ماست. 36، نمايشي مشترك از ايران و فرانسه است كه مرداد و شهريورماه 84 روي صحنه مي رود. اين نمايش توسط گروه تئاتر ويرگول و به كارگرداني آروند دشت آراي در كارگاه نمايش روي صحنه مي رود. همچنين فابريس نيكو از كشور فرانسه به همراه تعدادي از دانشجويان خود براي اجراي اين نمايش مشترك به تهران سفر خواهند كرد.

هوا
آسمان تكراري
دوباره ماييم و اين هواي تكراري. براي راحت نوشتن اين ستون سخت، اميدمان به رندي بهار بود، اما انگار بهار هم ديگر بي خاصيت شده. آسمان تكراري تهران روي هواي نيمه ابري پافشاري مي كند. فردا بيهوده لباس هايتان را سنگين نكنيد. وقتي كه آفتاب در آسمان است، دماي هواي تهران روي 27درجه سانتيگراد ثابت مي ماند و وقتي كه آسمان سياه شود هم دما به 15 درجه سانتيگراد مي رسد. بي صبرانه منتظر رسيدن خبرهاي تازه از آسمانيم.

ستون شما
خط كشي
خسته نباشيد.
- متشكرم.
مي  خواستم در مورد اتوبان هايي كه به تازگي آسفالت شده صحبت كنم.
- مشكلي پيش آمده؟
نه، فقط هيچ كدام آنها خط كشي ندارد و ماشين ها در هر مسيري كه بخواهند مي  رانند.
- صبر كنيد. همه كار را كه با هم انجام نمي  دهند. يكي از همين روزها كه از خواب بيدار شديد و با ماشين به اين بزرگراه ها رفتيد، سفيدي خط كشي ها را خواهيد ديد.
تلفن هاي اشغال
الو
- الو بفرماييد.
روزنامه  همشهري؟
- بفرماييد.
آقا خسته شديم بس كه شماره تلفن شما را گرفتيم. شايد يكي در حال مرگ باشد.
نكته: احتمالا  اين همشهري خوب ما تلفن ما را با تلفن سه رقمي اورانس اشتباه گرفته بودند.
تشكر از ساتيار
خواننده اي تماس گرفتند و از عكس زيباي خانم ساتيار كه از برج ميلا د گرفته بودند تشكر كردند.
تذكر مهم:
به همه دوستان مي  گوييم آقاي ساتيار صحيح است؛ساتيار امامي. شما خودتان قضاوت كنيد يك زن جرات رفتن به آن ارتفاع را دارد؟ تازه چه برسد به آن كه عكاسي هم بكند.
ستون شما
مطالبي كه در ويه نامه هايتان چاپ مي كنيد واقعا خواندني است. كاش هر روز يك ويه نامه داشتيد.
_ انتشار هر ويه نامه در ايرانشهر كه 8 صفحه هم بيشتر نيست تلا ش چند روزه و اضافه بر سازمان تمام همكاران را مي طلبد و تكرار اين روند باعث ايجاد مشكلا ت فراواني خواهد شد.
ويه نامه بعدي شما كي چاپ مي شود؟
_ شايد همين چند روزه...
دير گذشت
چند نفر از خوانندگان تماس گرفتند و پرسيدند كه چرا ماه فروردين دير گذشت. هر چه فكر كرديم ديديم اين سوال خود ما هم هست و جواب منطقي نمي توانيم بدهيم. اتفاقا سوال خوبي است. چرا فروردين دير گذشت؟

ذهن زيبا
در انتظار فرج(قائم آل محمد) باشيد و از رحمت خدا نوميد نباشيد.
حضرت علي (ع)
بعضي ها قدرت نگهداري يك مطلب دروغ را ندارند، چه رسد به حفظ يك مطلب راست و درست.
هاندي دوروينه
بدون تعقيب هدفي معين، زندگي لذتي ندارد.
كولا ني
براي پيشرفت 3 چيز لا زم است: اول پشتكار، دوم پشتكار و سوم پشتكار
لرد آويبوري

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |