سكونت چه معنايي دارد؟
ثريا تفكر با وجود تكامل خانه ها باز هم اين توافق به طور گسترده وجود دارد كه خانه هايي كه ما در آنها زندگي مي كنيم براي مردم امروز طراحي نشده اند و شرايط نشان مي دهد كه ما به فرم جديد و ساختار كاملا متفاوتي از خانه ها نياز داريم كه پاسخگوي ويژگي ها و شرايطمان باشد، چرا كه به نظر مي رسد خانه هاي امروز معناي جديدي پيدا كرده اند.
با روند رو به رشد جمعيت، بحران فضا امري بديهي است. مسلما فضاي زندگي محدودتر مي شود و بايد پرسيد در اين شرايط سكونت چه معنايي دارد؟ خانه ديگر در طبيعت ساخته نمي شود، در نتيجه روابط مسكن و فضا ساختگي و تصنعي است. استفاده رو به گسترش از فن آوري ديجيتال و ارتباطات، محدوديت فضاي زندگي، توجيه اقتصادي، نحوه عملكرد و زندگي ما، نياز به فضاهايي براي تفكر و تناسب فيزيكي و سلا متي روان و تغذيه روح انساني، ارتباط با محيط شهري و در عين حال برخورداري از خلوتي دروني و شخصي و... همه و همه ما را نيازمند يك بازانديشي ملي در مورد موضوع سكونت مي سازد.
فرم خانه دايما تكامل يافته است و ما نمي توانيم به برداشت و تصور قبلي مان از خانه ادامه دهيم و در عين حال مشكلا ت را برطرف سازيم؛ يكي از اشتباهاتمان كم بها دادن به امكانات الگوهاي جديد و پافشاري بي مورد بر الگوهاي رايج يا گذشته است. بسياري از پيشتازان اين زمان معتقدند كه ما در انقلا ب صنعتي ديگري هستيم، در سده پيش رو خانه هايمان را گريز از طرح ها و ايده هاي بنيادين فرداهاي ديروز نيست.
صراحت لهجه از نوع هلندي
بهرام هوشيار يوسفيدر دنياي افتخارات معمارانه، هرگز چيزي را به حساب خوش اقبالي نگذاريد؛ در اين بين گويي افتخارات رم كولهاس معمار هلندي — كه اين روز ها ديگر به شنيدن نام او در اخبار معماري عادت كرده ايم — پاياني ندارد! هفته گذشته افتخاري ديگر براي كولهاس رقم خورد، جايزه دو سالا نه ميس وندرو( جايزه اتحاديه اروپا براي معماري معاصر) اين بار به وي براي طراحي سفارت هلند در برلين (از ميان 28 نامزد) تعلق گرفت. اين جايزه 50هزار يورويي كه عمدتا به دليل تماميت، تكنيك و كيفيت ساخت يك اثر معماري بدان تعلق مي گيرد و هر 2 سال يك بار (از سال )۲۰۰۱ به معماران ارايه مي شود، بيش از آنكه ارزش مادي داشته باشد، حايز ويژگي هايي است كه گوياي درك بالا ي دريافت كننده آن از گستره اجرايي ساخت و ساز در كنار جنبه هاي خلا قانه آن است. نكته جالب توجه در جايزه امسال، حضور 3 شخصيت شاخص از دنياي شرق در هيات داوران بود؛ اين جايزه امسال توسط هيات داوراني به رياست ظه حديد (معمار زن عراقي الا صل) و با حضور چهره هايي چون سوها ازكان (معمار ترك) و محسن مصطفوي (معمار ايراني و رئيس دانشكده معماري و شهرسازي دانشگاه كرونل) در اين هيات، به معمار بلند قد و عبوس هلندي رم كولهاس تخصيص يافت. جايزه معماري اتحاديه اروپا، 11 آوريل در مراسمي كه در پاويون بارسلونا منعقد شد به دست صاحب آن سپرده شد.
|
|
استاد دانشگاه وين در مشهد
احمد شمالي دكتر آرمين محسن دانشگر فارغ التحصيل دانشكده معماري وين - اتريش و داراي مدرك دكتراي معماري و مدرس فعلي دانشكده معماري وين و استاد ميهمان در دانشكده هاي لندن، نيويورك و هنگ و كنگ است. روز هاي 22و 23 فروردين جاري، دانشگر ميهمان 2 روزه در شهر مشهد بود؛ در روز اول، استاد ايراني دانشگاه وين، ميهمان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بود كه با پيگيري هاي فراوان، چند ساعتي در دانشكده معماري دانشگاه آزاد اسلا مي مشهد حضور يافتند. در بدو ورود، دانشگر كه مبدع نظرات جالب توجهي در عرصه معماري سايبر است، به بازديد از پروژه هايي با ايده سايبر اسپيس در بين پروژه هاي دانشجويي پرداختند و بازديدي از كارهاي آرشيو دانشكده داشتند. عمده پروژه هاي مورد بازديد دكتر دانشگر، پروژه هاي طرح 6 و طرح 7 دانشكده بود. سخنراني و معرفي تعدادي از پروژه هاي دكتر دانشگر در سالن آمفي تئاتر دانشكده ادامه يافت.... پروژه مجموعه برج هاي سيتي سنتر تهران، سفارت ايران در وين (اتريش)، نمونه سقف هاي طراحي شده روي خانه هاي شهر وين، يك كارخانه نوشابه سازي و... كه عمدتا آثار برگزيده در رقابت هاي معماري بودند، از جمله آثار معرفي شده از جانب اين معمار جوان ايراني بود.انديشه هاي دانشگر پيرامون ديدگاهي نو در عرصه معماري سايبر، نظر بسياري از منتقدان را در سراسر جهان به خود جلب كرده است.
|
|
مسجد بايراكلي بلگراد
آرونا يكي از بناهاي اسلا مي و فرهنگي و آخرين مسجد باقي مانده از دوران 300 ساله فرمانروايي مسلمانان در بلگراد، پايتخت يوگسلا وي، مسجد بايراكلي با گنبد و ابعاد كوچكش و سبك معماري عثماني است.ابعاد خارجي اين مسجد 12/80 * 12/80 متر است و نام خود را بنا به كاركرد آن زمانش از مناره مسجد با پرچم (بايراك در زبان تركي به معناي پرچم است) كسب كرده است.
اين مسجد در دوران اشغال دوم اتريش )۱۷۱۷ - 1739( در تاريخ 3 سپتامبر 1730 به كليساي مسيحي ها تبديل شد و تا تصرف بلگراد در سال 1739 به همين منظور فعاليت داشت.مسجد با سنگ هاي تراشيده زيبا ساخته شده است؛ ديوار سمت چپ مسجد از جهت شمالي و ديوار نزديك به محراب باز بوده است، اين كار براي كار گذاشتن محراب بايد انجام مي شده است. جاهاي باز ديوار با آجر و گچ مرمت شده است و ديوارهاي مسجد از داخل و خارج براي آنكه يكنواخت به نظر بيايد گچكاري شده است. مسجد بايراكلي تا به امروز پايدار مانده است.تاكيد براي دريافت اجازه توسعه و بازسازي تنها مسجد موجود در بلگراد ادامه دارد تا مجموعه كاملي به وجود آيد؛ بر اساس طرح آرشيتكت ميريانالوكيچ كه ماكت اين مجموعه فرضي را نيز تهيه كرده است، مسجد جديد بايستي در نزديكي مسجد فعلي تاسيس شود تا ارزش تاريخي اين مكان نيز حفظ شود. بر اين اساس مناره جديدي ايجاد و فضاي خالي بين مسجد قديمي و جديد توسط گنبدي شيشه اي مرتبط خواهد شد.
معماري براي كودكان
در كشوري با سابقه تمدن چند هزار ساله شايسته است حساسيت، شناخت و درك نسبت به يكي از شاخص ترين نمادهاي اين تمدن، يعني معماري ايجاد شود و اين حساسيت و شناخت در قالب آموزش هاي ابتدايي به كودكان منتقل شود. جامعه مهندسان معمار اين امر را جدي گرفته است. كارگاه هاي آموزش معماري براي كودكان در محل خانه هنرمندان با جديت به فعاليت خود ادامه مي دهد؛ هدف از برگزاري چنين دوره اي اين است كه بچه ها نسبت به موضوع معماري حساس بشوند و ساختمان ها و معماري شهرشان را بشناسند. در حال حاظر، كودكان در 2 گروه سني 5تا 8 سال و 9تا 12 سال براي اين كارگاه پذيرفته مي شوند و برگزاركنندگان اميدوارند در آينده بتوانند براي گروه هاي سني بالا تر نيز كارگاه داشته باشند. در جلسات هفتگي، هر بار يك فضا، به صورت بازديد و پرسش و پاسخ، به كودكان معرفي شده، سپس بچه ها در كارگاه تمرين هاي مختلفي انجام مي دهند.