دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۳
به بهانه سمينار يكروزه آسم و آلرژي
آسم، در صف اول چالش هاي درماني
001485.jpg
شيوع بيماري آسم در كشور ما چيزي حدود 8 تا 14 درصد است كه اين در مقايسه با ساير كشورها رقم بالايي است، اما طبق تخمين ها به نظر مي رسد وضع از آنچه كه هست وخيم تر باشد
عاصفه اله وردي
گرده هاي درختان كنار خيابان بدون اينكه از نظر بهداشتي كوچكترين آلودگي داشته باشند، حال شما را مي گيرند. بهار است و فصل، فصل حساسيت هاي تنفسي، همه ما از اينكه مجبور باشيم دائم عطسه و سرفه كنيم و مثل سرماخورده ها روزي چند جعبه دستمال كاغذي مصرف كنيم، اصلا خوشمان نمي آيد، اما آلرژي كسي را خبر نمي كند و به كسي آمادگي قبلي نمي دهد، فقط به قول دكترها هر وقت دلش خواست مي آيد و هر وقت خواست مي رود، امان از اينكه نرود و ما دائم دو  به  شك بمانيم كه آيا قرار است آسم بگيريم؟
«نشانه رشد و پيشرفت هر اجتماعي سلامتي است»، در اين جمله شكي نيست، اما سلامتي را دقيقا چه كسي به ارمغان مي آورد؟ اگر قرار باشد بتوانيم سرحال و سالم به كارهاي روزمره بپردازيم، بايد از قبل براي سلامتي خودمان نقشه كشيده باشيم. مسئولان بهداشتي درماني و پزشكان اسم اين نقشه كشيدن را مي گذارند پيشگيري و در سرتاسر سمينار آسم و آلرژي روي اين واژه تاكيد دارند، اما با اين ارقام نجومي بيماري ها، مسئولان تا چه حد توانسته اند در تحقق اين شعار موفق باشند؟
دكتر قره گوزلو، دبير علمي همايش معتقد است اتفاقاتي كه پيرامون ما افتاده، آسم را به يك بيماري مهم، شايع و پرهزينه تبديل كرده و از اين رو بيماري آسم را به عنوان شايعترين علت غيبت كودكان و بزرگسالان از مدرسه و كار معرفي مي كند.
حقيقت اين است كه تغييراتي كه بشر در اكوسيستم و فضا، اقتصاد، اجتماع، نوع تغذيه و محيط زندگي پيرامونش ايجاد كرده، عامل اصلي افزايش شيوع آسم است. در اين بين پزشكان حتي به وجود حيوانات اهلي در خانه ها هم اشاره مي كنند، اما مگر نه اينكه سالها قبل بشر انس و الفتي جدانشدني تر از امروز با طبيعت و حيوانات داشته است؟
سيگار و باز هم سيگار
آمار استفاده و مصرف سيگار در دهه هاي اخير در كشورمان چنان بالا رفت كه ايران به عنوان يكي از پيشروان كنوانسيون دخانيات در ژنو و تصويب آن، قوانيني را پذيرفت كه استفاده از سيگار در اماكن سرپوشيده و عمومي را ممنوع مي كرد. اما به گفته دكتر عليرضا دلاوري، معاون بيماري هاي غير واگير مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، صرف وجود قانون، تا چه حد مي تواند مردم را ملزم به اجراي بند بند اين كنوانسيون كند؟ شايد وقت آن رسيده باشد كه جامعه با ديدي حساستر، آگاهتر و توانمندتر در كاهش آلودگي هاي پيرامون محيط زيست خود قدم بردارد.
تغيير چهره بيماري ها
تا چندي پيش كشور ما درگير انواع و اقسام بيماري هاي واگير از جمله وبا، سرخك، فلج اطفال و ... بود. با تغييرات ايجاد شده در محيط زندگي، عملا اولويت هاي سلامت ما چهره ديگري پيدا كرد و بيماري هاي غير واگير كه ريشه ميكربي و ويروسي ندارد، به علت تغييرات سني جمعيت و شيوه زندگي مردم (شهرنشيني) عملا خود را بهتر نشان داد. آسم از اينگونه بيماري هاي غير واگير است. دكتر دلاوري مي گويد: «پشت اين واقعيت نيازي پيش مي آيد مبني بر اينكه وزارت بهداشت بايد برنامه اي براي آن داشته باشد. مسئولان وزارت بهداشت مي گويند ما بيماري آسم را پيگيري مي كنيم و درصدد كشف راه هاي موثرتري براي ارزشيابي آن هستيم، اما هنوز آمار دقيقي از تعداد مبتلايان به اين بيماري در كشور ما ارائه نمي دهند.
آسم مي تازد
امروزه حدود 300 ميليون نفر در جهان و 20 ميليون كودك در خاورميانه به آسم مبتلا هستند، اما پيش بيني ها از چيزي بيش از اين آمار خبر مي دهند. متخصصان معتقدند آسم يك بيماري پرسروصداست و چيزي كه باعث شده افراد از وجود اين بيماري در خود آگاه نشوند، تشخيص هاي افتراقي است. ممكن است افراد با وجود سرفه هاي مزمن و تنگي نفس، تا مدت ها به وجود آسم در خود شك نكنند و اين يعني زنگ خطر، چراكه در درمان اين بيماري تشخيص به موقع و پيشگيري از عواقب وخيم آن در آينده مهمترين مسئله است.
شيوع بيماري آسم در كشور ما چيزي حدود 8 تا 14 درصد است كه اين در مقايسه با ساير كشورها رقم بالايي است، اما طبق تخمين ها به نظر مي رسد وضع از آنچه كه هست وخيم تر باشد، چراكه ريزفاكتورهايي كه باعث ايجاد آسم مي شوند، وضع بدتري را ايجاد مي كنند. افزايش روزافزون آلودگي ها و آپارتمان نشيني در شهرها، افراد را با يك سير صعودي به سمت شيوع هرچه بيشتر مي برد.
آمارهاي غلط ،باورهاي غلط
با توجه به سيستم گزارش دهي ضعيف در شهرها و روستاهاي كشور و نبود يك آمار صحيح با منطقي درست،  نيازهاي برآورده نشده آسم را پر رنگتر نشان مي دهد. به اعتقاد دكتر دلاوري تشخيص، درمان، آموزش و سلامت محيط، مهمترين فاكتورهايي است كه در اين زمينه مطرح مي شود، وي مي گويد: «هر زماني كه در كشور بخواهيم اقدامي را براي كمك به مردم انجام دهيم، بايد سطح بندي درستي انجام دهيم، ما نمي توانيم تمامي يك خدمت را به يك متخصص در يك شهر بزرگ بدهيم و از او بخواهيم كه متولي بيماران آسمي در سراسر كشور باشد.» در اين زمينه، تلاش در توانمند ساختن مردم هم در بروز و شيوع بيماري هاي غير واگير مهم مي نمايد. دكتر دلاوري اميدوار است كه تا سال 85 ، حداقل گزارشي از ادغام برنامه آسم و آلرژي در برنامه هاي توانمند سازي شهرها و روستاها داشته باشيم. در اين ميان به نظر مي رسد به تنها چيزي كه دقت نشده، فهرست داروهاي مفيد آسم در كميته آسم و آلرژي كشور است. آموزش باورهاي غلط نسبت به يك بيماري در جامعه كاري نيست كه از دست يك يا دو متخصص بربيايد، شايد تنها ارگان هايي كه در اين زمينه مي توانند به طور كامل مثمرثمر باشند، رسانه هاي عمومي و مطبوعات هستند. و دست آخر اينكه بنا بر گزارش سازمان منطقه اي بهداشت جهاني، تعداد تخميني مبتلايان به آسم در شرق مديترانه، 20 ميليون كودك است و هزينه اي كه صرف درمان آنها مي شود چيزي حدود 2 ميليارد دلار، اما خوشبختانه اگر داروها درست تجويز شده و طبق تجويز پزشك مصرف شوند،  به كودكان كمك مي كنند تا راحت تر نفس بكشند، فعاليت كرده و زندگي كنند. سازمان جهاني بهداشت، بيماري آسم را در صف اول چالش هاي منطقه شرق مديترانه قرار داده است.

سلامت آزمون دستياري و آقاي وزير
ايسنا- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: آزمون دستياري سال۸۴ در نتيجه تلاش و دقت تمامي دست اندركاران با كيفيت و در زمان و شرايط مناسب به گونه اي برگزار شد كه جاي هيچگونه سخني را براي نقادان باقي نگذارد.
دكتر مسعود پزشكيان در خصوص آزمون دستياري سال،۸۲ تصريح كرد: از يك سال و نيم گذشته تاكنون دائما بحث هايي مربوط به تخلف افرادي در اين آزمون مطرح است، اين در حالي است كه براساس ارزيابي هاي وزارت بهداشت اين موضوع هنوز روشن نشده است . وزير بهداشت با اشاره به اعلام اتهام۴۰۰ نفر در پرونده آزمون دستياري سال۸۲ توسط بازپرس قوه قضائيه، گفت: اين مسئله در حد اتهام است، در غير اين صورت اگر متهمان اعتراف كرده اند، چرا حكم نهايي را صادر نكرده و متخلفان را اخراج نمي كنند.
وي ادامه داد: با اين حال وزارت بهداشت پس از صدور حكم نهايي براساس قانون و آئين نامه تخلفات و تقلب، اقدامات لازم را اعمال مي كند و به هيچ وجه از فرد متخلف نمي گذرد. وزير بهداشت در خاتمه با بيان اينكه مراجع مشخص در كشور پاسخگوي حقوق پايمال شده در آزمون سال 82 هستند، گفت: لزومي ندارد كه پزشكان به خيابان ها ريخته و حرف هاي بي منطق بزنند، بلكه بايد از مجاري قانوني مشكل خود را پيگيري كنند.
رزيدنت هاي قلابي
سال 82 وقتي  آزمون پذيرش دستياري مطابق سالهاي قبل برگزار شد، هيچكس فكرش را هم نمي كرد چنين آبروريزي وحشتناكي را به دنبال داشته باشد. از همان اوايل سال 83 سر و صداي تمام پزشكان به هوا بلند شد كه سوالات اين آزمون به فروش رفته است، اما نه تنها كسي توجه نكرد، بلكه آنها را به جوسازي هم متهم كردند. اواخر فروردين سال قبل، پزشكي با روزنامه تماس گرفت كه طرحش را در نزديكي رود ارس مي گذارند. اين آقاي دكتر با دلايلي واقعا جالب توجه بر فروش سوالات اصرار مي ورزيد. حاصل يك يا دو سال زندگي پزشكان مثل او به سادگي آب خوردن دود شد و به هوا رفت. اعتراض ها به جايي نمي رسيد. يكي از پزشكان مي گفت:آدمي كه در طول دوره عمومي خود، جز تفريح و فرار از بخش و مريض كاري نداشت و بعد به ضرب خواهش و التماس و بعضا رفاقت با استادان واحدها را پاس مي كرد چطور توانسته نفر اول رشته ... شود. و اين اتفاقات واقعا رخ داده بود. شايد حتي از لحاظ قانوني نتوان آنها را ثابت كرد، ولي دوست و آشنا و بخصوص استادان مي دانستند كه چه اتفاقي افتاده. آنها ديگر دوستان يا شاگردان خود را خوب مي شناختند. يكي از استادان مي گفت: رزيدنت من چيزهايي را نمي داند كه هرچقدر خوشبينانه  به آن نگاه مي كنم نمي توانم باور كنم يادش رفته است. شايد چنين مسائلي هم بي تاثير نبودند. به هر حال بايد پذيرفت كه آش چنان شور شد كه ديگر كسي نتوانست از مواجهه با آن طفره برود و پزشكان بدبخت را متهم به جوسازي كند. درس خواندن براي قبولي در امتحان دستياري يا همان رزيدنتي يك جهنم تمام عياراست. شايد از برخي جهات از كنكور دادن هم سخت تر باشد، چون هنگام امتحان رزيدنتي، پزشك مورد نظر ديگر بچه نيست كه بخواهد به جايي خود را وابسته كند. او بايد در فعاليت هاي اجتماعي حضور داشته باشد. بسياري از پزشكان متقاضي رشته هاي تخصصي متاهل هستند. حال با اين شرايط تصور كنيد چقدر سخت است كه يك نفر از كار، درآمد و خانه و خانواده  خود بزند و براي تخصص درس هاي بسيار سنگين پزشكي و رشته هاي وابسته را بخواند. پزشكي كه مي خواهد تخصص بگيرد دست كم 26 يا 27ساله است. بعد از خاتمه دوره تخصصي، او بالاي 30 سال خواهد داشت. يك پزشك جوان ريسك مي كند تا جواني باقيمانده خود را به قيمت دست يابي به چيزي بالاتر كنار بگذارد، شايد حتي دو سال ناچار شود درس بخواند، چون داوطلب خيلي زياد است، حال در اين شرايط آقايي با جيب پر از پول سر و كله اش پيدا مي شود و با قيمتي حول و حوش 15-10 ميليون تومان سوالات را مي خرد، بسادگي قبول مي شود و به ريش بقيه مي خندد. تكليف اين همه پزشك جوان چه مي شود؟ تكليف خانواده آنها چه مي شود؟ تكليف استاداني كه بايد چشم هاي خود را ببندند و به رغم ميل باطني به اين رزيدنت هاي قلابي درس بدهند چيست؟ و بالاتر از همه آنها، تكليف پزشكي مملكت چه مي شود؟ آيا قرار است اين دوستان مرگ و زندگي مردم را در دستان بي كفايت، اما پر از پول خود بگيرند؟
وزير بهداشت با قاطعيت از سلامت كامل امتحانات دستياري امسال خبر مي دهد. متقاضيان ورود به دوره هاي دستياري هم اميدوارند حرف هاي آقاي وزير درست باشد. يعني راستش چاره اي جز خوشبين بودن ندارند. اگر نداشتند كه نمي توانستند درس بخوانند. فساد سيستم ارزيابي ورود به رشته هاي تخصصي پزشكي، با اراده ترين و خوشبين ترين افراد را هم دلسرد كرده است، اما آنهايي كه با اعصاب فولادين درس خواندند و آمدند، اميدوارند اين بار ديگر وقايع قبلي تكرار نشود تا به قول آقاي وزير به خيابان نريزند.
اگر همه چيز درست و اصولي پيش رفته بود هيچ كس مرض ندارد تا براي گرفتن حق پايمال شده خود در خيابان داد و بيداد كند آقاي وزير!

كساني كه سيگار را ترك مي كنند نبايد چاق شوند
001488.jpg
ترك كردن سيگار آرزوي بسياري از سيگاري هاست. به ادعاي خود سيگاري ها ترك اين عادت به خودي خود كار دشواري است. مطلبي كه محققان اروپايي اعلام كرده اند شايد ترك سيگار را كمي سخت تر كند، ولي به مزايايش مي ارزد.
قضيه از اين قرار است كه محققان اروپايي بعد از انجام تحقيقي جامع به اين نتيجه رسيدند كه افراد سيگاري بعد از ترك اين موجود مزاحم نبايد اضافه وزن پيدا كنند، چون اين اضافه وزن مي تواند روي عملكرد ريه تاثير منفي داشته باشد.
اين نتايج حاصل تحقيق عظيمي است كه محققان 13 كشور اروپايي اطلاعات مربوط به،۲۷ كشور را تك به تك مورد بررسي قرار دادند. اطلاعات حاصل از مطالعه روي بيش از 6 هزار و 600 نفر، ارتباط قدرتمندي را بين اين عوامل، بخصوص در مردان نشان داد.
به ازاي هر كيلوگرم اضافه شدن وزن در مرداني كه سيگار را ترك كرده اند، عملكرد ريه 5/11 ميليمتر كاهش مي يابد. براي زنان اين رقم 7/3 ميليمتر گزارش شده است. در مجموع، اين مطالعه نتيجه مي گيرد اضافه وزن، تاثير مثبت ترك سيگار را حدود 38 درصد در مردان و 17 درصد در زنان از بين مي برد.
اما اين يافته ها نبايد سيگاري ها را نسبت به ترك آن دلسرد كند. دكتر دبورا يارويس، محقق ارشد سلامت عمومي در كينگزكالج لندن و يكي از سرپرستان اين طرح تحقيقاتي مي گويد: «اضافه شدن وزن، مزاياي مثبت ترك سيگار را كاهش مي دهد، اما هرگز آنها را از بين نمي برد.»
دكتر يارويس و همكارانش براي بيش از 6 هزار و 600 نفر در 27 كشور اروپايي كه در برنامه بررسي سلامت تنفسي اروپا شركت داشتند، پرسشنامه فرستادند. عملكرد ريوي آنها از سال 91 تا 93 يعني وقتي بيشتر آنها بين 20 تا 44 سال سن داشتند و سپس در خلال سالهاي 1998 تا 2003 مجددا ارزيابي شد.
در مجموع محققان دريافتند كاهش عمومي در عملكرد ريوي افراد با بالا رفتن سن آنها مشاهده مي شود. كاهش عملكرد ريوي سيگاري ها نسبت به افرادي كه اصلا سيگار نمي كشيدند يا كساني كه آن را ترك كرده بودند، به مراتب بيشتر بود،اما وزن اضافه شده به افرادي كه سيگار را ترك كرده بودند، تاثيري مستقيم بر عملكرد ريوي آنها داشت كه بر مبناي ميزان هواي وارد و خارج شده به ريه ها اندازه گيري شد.
دكتر يارويس مي گويد: «خيلي وقت است كه مي دانيم افرادي كه سيگار را ترك مي كنند، تمايل به اضافه وزن دارند و برخي مطالعات اوليه تاثير اين اضافه وزن را روي ريه نشان داده بود، اما اين براي نخستين بار است كه تاثير توامان ترك سيگار و اضافه وزن روي ريه مورد بررسي قرار مي گيرد.»
يارويس مي افزايد: «زماني كه اين مطالعه طراحي مي شد، اين مسئله را در نظر نگرفتيم كه به سيگاري ها در اين زمينه چه توضيحي بدهيم، اما همه مي دانند كه فعاليت فيزيكي مي تواند باعث كاهش وزن شود.»
يك متخصص ديگر هم هشدار يارويس به خوانندگان درباره اين نتايج را تاكيد مي كند. دكتر گيلبرت.ال راس، سرپرست بخش مشاوره پزشكي آمريكا در مركز علم و سلامت نيويورك معتقد است: «سيگاري ها نبايد با شنيدن اين مسائل در مورد ترك سيگار دلسرد شوند. تاثير منفي وزن روي ريه اين افراد صرفا به دليل تاثير منفي سيگار روي ريه و ساير اعضاي بدن است.» او مي افزايد: «بعضي از افرادي كه سيگار راترك مي كنند، دچار اضافه وزن نمي شوند، اما در افرادي كه به هر حال وزن اضافه مي كنند مزاياي ترك سيگار به طرز چشمگيري بيشتر از تاثيرات منفي اندك ناشي از اضافه وزن خواهد بود.»

اتاق انتظار
001491.jpg
بيشترين عقرب گزيدگي در ايران
ايسنا - دكتر عليرضا مغيثي، رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با بيان اينكه سالانه 36 هزار مورد عقرب گزيدگي در كشور گزارش مي شود، اعلام كرد: 67 درصد موارد عقرب گزيدگي كشور در استان خوزستان به ثبت رسيده است. وي اظهار كرد: طبق بررسي هاي سالهاي 80 تا 82 دريافتيم كه ميزان عقرب گزيدگي در ايران بالاترين ميزان در دنيا را به خود اختصاص داده و سالانه بالاي 30 مورد مرگ در 20 استان كشور گزارش مي شود.
او گفت: از آنجايي كه اين رقم حاصل بررسي دانشگاه هاي 20 استان است، به دليل نبود برنامه منسجم براي پيشگيري، اين آمار كم شماري است و براي دسترسي به عدد واقعي بايد اين آمار را 2 تا 3 برابر كنيم.
دكتر مغيثي با بيان اينكه بيشترين آمار عقرب گزيدگي مربوط به استان هاي گرمسيري و جنوبي كشور است، افزود: در استان خوزستان 67 درصد موارد گزش عقرب گزارش شده كه در رتبه هاي بعدي استان كرمان و سيستان و بلوچستان قرار دارند و بيشترين اندام هاي درگير به ترتيب پا، دست، سينه، سر و صورت و سپس گردن بوده است.
رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت، با بيان اينكه زمان اعمال مداخله پزشكي براي عقرب گزيدگي زمان طلايي است، تصريح كرد: طبق نتايج بررسي ها، افرادي كه 6 ساعت پس از گزش به مراكز درماني مراجعه مي كنند 2 برابر كساني كه بين 6 تا 12 ساعت و 5 برابر كساني كه بيش از 12 ساعت بعد به مركز درمان مي روند، شانس مرگ كمتري دارند.
دكتر مغيثي با اشاره به اهميت آموزش افراد در سطح بهورز در روستا، كاردان و كارشناس در شهر و سطوح تخصصي پزشكي، افزود: سال گذشته براي اولين بار برنامه پيشگيري از گزش جانوران سمي نظير مار، عقرب و حشرات سمي در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفت و كميته كشوري آن متشكل از سازمان هاي مرتبط نظير انستيتو پاستور، موسسه سرم  و واكسن سازي رازي و دانشگاه هاي علوم پزشكي تشكيل شد. وي با اعلام اينكه اولين كارگاه كشوري پيشگيري از گزش حيوانات سمي از 22 لغايت 24 خرداد ماه جاري به مدت 3 روز در كاشان برگزار مي شود، تصريح كرد: پس از برگزاري اين همايش، طرح كشوري پيشگيري از گزش عقرب، مار و حشرات سمي در قالب يك پروژه 3 ساله در كشور اجرا خواهد شد.
رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت، از گزش حشرات سمي در كشور به عنوان يك مشكل بهداشتي فراموش شده ياد كرد و گفت: اين پروژه با هدف بررسي پراكندگي عقرب در كل كشور آغاز مي شود. به عبارتي چنانچه نقشه عقرب هاي كل كشور طي 3 سال آينده مشخص شود مي توان با استفاده از سرم پلي والان ضد عقرب و آموزش اختصاصي، درمان مناسب را انجام داد.
به گفته وي، 1500 گونه عقرب در دنيا موجود است كه 50 گونه آن براي انسان خطرناك است و سالانه 5 هزار مرگ ناشي از عقرب گزيدگي در دنيا رخ مي دهد.
وي با تاكيد مجدد بر اينكه خوزستان به علت گسترش سكونت در حاشيه شهرها پرخطرترين استان از لحاظ عقرب گزيدگي است، ادامه داد: نوعي عقرب كشنده با نام محلي گارين در اين منطقه شايع است كه مي توان با آموزش هاي مجزا و توليد سرم هاي پلي والان درمان منطقه اي مناسب را اعمال كرد.
۴۰۰بيمار هموفيلي در انتظار دارو
ايسنا - مديرعامل كانون هموفيلي با تاكيد بر اينكه كمبود فاكتور 8 كماكان وجود دارد،  اعلام كرد: وزارت بهداشت با گزارش هاي مبهم از ارائه توضيحات شفاف خودداري مي كند. احمد قويدل ضمن تكذيب اظهارات سخنگوي اداره نظارت بر داروي وزارت بهداشت گفت: به اطلاع عموم مردم مي رسانم كه وجود فاكتور 8 در كشور با در دسترس بودن آن تفاوت اساسي دارد. وي ادامه داد: متاسفانه سخنگوي وزارت بهداشت بدون احساس مسئوليت در رابطه با جان بيماران با گزارش هاي مبهم از ارائه توضيحات شفاف خودداري مي كند. مديرعامل كانون هموفيلي افزود: چنانچه قبلا هم اطلاع داديم، در 11 ارديبهشت 84 پس از 50 روز از آخرين ارسال دارو به استان هاي كشور حواله توزيع دارو صادر شد كه احتمالا از اول هفته آينده به مقدار كمي به استان ها خواهد رسيد. احمد قويدل گفت: در تهران بالغ بر 400 نفر در ليست انتظار دارو قرار دارند كه با هيچ منطقي سازگاري ندارد. وي در پايان خاطر نشان كرد: مسئولاني كه مي گويند كمبود فاكتور 8 توهم است، مي توانند براي 400 بيمار دارو فراهم مي كنند؟

خرچنگ
دارويي جديد براي درمان سرطان پستان
در ادامه بحث درمان سرطان خبر جديدي درباره امكان درمان يكي از خطرناكترين و كشنده ترين انواع سرطان را نقل مي كنيم.
آزمايشات متعدد روي داروي هرسپتين در ايالات متحده نشان داد كه افزودن اين دارو به يك رژيم استاندارد شيمي درماني بعد از جراحي و برداشتن تومور سرطاني خطر عود مجدد اين سرطان را فوق العاده كاهش مي دهد. موسسه ملي سرطان ايالات متحده اين خبر را بر مبناي نتايج دو مطالعه كه 3 هزار و 300 بيمار را مورد بررسي قرار داده بود منتشر كرد. دكتراندرو فون اشنباخ سرپرست اين طرح از نتايج حاصله با عنوان پيشرفتي بي نظير ياد كرده و گفت:تمام اين موارد نشان مي دهد كه ما در نقطه عطف بزرگي قرار گرفته ايم تا بتوانيم از درمان براي كاهش رنج و مرگ ناشي از سرطان بهره مند شويم.
داروي هرسپتين هم اكنون براي مقابله با مراحل پيشرفته سرطان پستان در بريتانيا مورد استفاده قرار مي گيرد، اما بزرگترين مشكل در راه استفاده از آن، قيمت بسيار بالاي اين داروست.
اين دارو به صورت داخل وريدي مصرف مي شود و شانس زنده ماندن بيماران را يك تا۹ماه افزايش مي دهد، بدين ترتيب كيفيت زندگي افراد مبتلا به سرطان به شكل چشمگيري بهبود مي يابد.
سالانه حدود 41 هزار زن بريتانيايي به اين نوع سرطان مبتلا مي شوند كه در برخي از آنها پروتئيني به نام HER-2 افزايش مي يابد و هرسپتين اين پروتئين را از كار مي اندازد. چنين تومورهايي بدون استفاده از اين دارو تمايل فراواني براي عود خواهند داشت. پرفسور اندرو واردلي مشاور مركز سرطان شناسي در بيمارستان كريستي شهر منچستر مي گويد: در حال حاضر بيش از 5هزار و 500 زن در بريتانيا واجد اين نوع پروتئين و سرطان پستان هستند و چنين سرطاني مي تواند به سادگي به ساير نقاط بدن دست اندازي كند و اين دارو و روش درماني مي تواند اميد جديدي براي اين بيماران باشد.
در حال حاضر فقط يك سوم بيمارستان هاي بريتانيا براي تشخيص پروتئين HER-2 آزمايش هاي لازم را انجام مي دهند. قيمت اين دارو بنابر ادعاي شركت سازنده بزودي پايين تر خواهد آمد.
حفظ باروري
محققان آمريكايي گزارش كرده اند تركيب يك داروي ضد سرطان با يك هورمون كه در فرآيند لقاح خارج رحمي (IVF) مورد استفاده قرار مي گيرد، مي تواند قدرت باروري بيماران مبتلا به سرطان پستان را قبل از تحمل شيمي درماني بدون رشد تومور حفظ كند. هر سال حدود 15 درصد از زنان در ايالات متحده (حدود 25 هزار نفر) با تشخيص سرطان پستان روبه رو مي شوند كه همگي در سنين باروري قرار دارند. شيمي درماني براي معالجه اين سرطان خطرناك مي تواند با تاثير روي تخمدان ها امكان باروري اين زنان را به سرعت و به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش دهد.
اما نظرات جديد پيشنهاد تازه اي را مطرح مي كند. اين بيماران قبل از آغاز شيمي درماني مي توانند با روش لقاح خارج رحمي، جنين تازه تشكيل شده را فريز كرده و بعد از خاتمه درمان، در صورت تمايل والدين، سلول هاي تخم كه با روش خارج رحمي لقاح يافته اند، داخل رحم مادر كاشته خواهند شد.
دكتر كاتلوك اكتي، مسئول برنامه حفظ باروري مركز پزشكي توليد مثل و ناباروري در مركز پزشكي وايل كرنل نيويورك مي گويد: اين روش بي خطر به نظر مي رسد و با پيگيري هاي كوتاه مدت ما هيچ گونه افزايشي در ميزان عود سرطان مشاهده نكرديم. دوره هاي پيگيري يك سال و نيم بوده است. به هر حال دو محقق از موسسه سرطان دانا فاربر هشدار دادند كه تعداد نمونه ها فوق العاده كم و تكنيك مورد استفاده بسيار ابتدايي بوده است. در نتيجه نمي توان آن را به صورت روشي بي خطر بيمه كرد. در عين حال گزارش اين كار تحقيقاتي يازدهم آوريل در ژورنال سرطان شناسي باليني به چاپ رسيد. اكتي و تيمش، 60 زن جوان با تشخيص سرطان پستان را مورد مطالعه قرار دادند. 29 نفر پذيرفتند تا اين روش در موردشان به كار رود و 31 نفر نپذيرفتند. داروهاي باروري استاندارد در طول فرآيند IVF سطح استروژن را بالا مي برد و ممكن است باعث رشد سلول هاي سرطاني شود، بنابراين اكتي و تيمش يكي، دو داروي ضد سرطان به اين رژيم دارويي افزودند. اين داروها تاموكسيفين و لتروزول بودند كه تخمك گذاري را بدون رشد سلول هاي سرطاني تومور پستان تحريك كردند. يكي از زنان بعد از درمان خواستار انتقال جنين شد، ولي كاشت جنين موفقيت آميز نبود. اما براي زن ديگري با موفقيت جنين كاشته شده و او اكنون باردار است. 27 زن ديگر اين گروه هنوز درخواست انتقال جنين را نداشته اند.
ميزان عود سرطان بين گروه IVF و گروه كنترل يكسان بوده است. از 29 نفر گروه IVF سه نفر و از گروه كنترل نيز 3 نفر دچار عود سرطان شده بودند. اين عود بعد از 18 ماه رخ داده است. عود سرطان پستان بعد از جراحي و درمان دارويي بسيار شايع است.
اما دكتر آن پارتريج، سرطان شناس و محقق موسسه سرطان دانا فاربر ضمن تقدير از تلاش هاي دكتر اكتي معتقد است: به دليل كم بودن تعداد نمونه ها و دوره كوتاه مدت پيگيري فكر مي كنم براي اظهارنظر قطعي درباره بي خطر بودن اين روش هنوز خيلي زود است. در عين حال دكتر پارتريج و همكارش دكتر وينر معتقدند پايين بودن رقم بارداري گزارش شده در تحقيق دكتر اكتي مزاياي استراتژيك اين روش را با علامت سوال مواجهه كرده است.

درمانگاه
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |