دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۵
كارنامه ها؛ گوياي همه ماجرا
004116.jpg
اين روزها، روزكارنامه است. روزهاي امتحان يكي پس از ديگري سپري مي شوند و روزكارنامه فرا مي رسد، كلاس اولي ها احتمالا تا امروز كارنامه هايشان را گرفته اند. تصور همه ما ديدن نمره هاي 20 در كارنامه است.
براي پايه هاي بالاتر البته انتظار ما به واقعيت نزديك تر مي شود و انتظار نمره هايي غير از 20 را نيز داريم، هرچند كه در بيشتر موارد فرزندان مان انتظار ما را برآورده نمي كنند و ما سرخورده از شرايط موجود تن به واقعيت مي سپاريم، اما فراموش مي كنيم كه خشم فروخورده مان را به شكلي مناسب از بين ببريم و گاه وبيگاه رفتار ناشايستي با فرزندمان داريم. سركوفت زدن، طعنه زدن و سرزنش گاه و بيگاه از جمله بارزترين عكس العمل هايي است كه پس از كارنامه در خانه ها رخ مي دهد.
يك برخورد نامناسب مي تواند همه تلاش هاي والدين، معلمان و مسئولان مدرسه را با ناكامي روبه رو كند اما كارشناسان تربيتي به خانواده ها توصيه مي كنند كه هنگام دريافت كارنامه دانش آموزان و اطلاع از نمرات ضعيف فرزندان خود، مواظب روح و روان آنها باشند. برخي از اين توصيه ها عبارتند از : مواظب شخصيت فرزند خود باشيد. به او برچسب هايي نظير تنبل، كودن، بي عرضه و... نزنيد بلكه با تاكيد بر نقاط مثبتش در وي انگيزه فعاليت ايجاد كنيد.
درهنگام دريافت كارنامه، بهتر است او را در موقعيت هايي قرار دهيم كه فعاليت هايش توام با موفقيت و تجربه هاي شيرين باشد. همواره سعي كنيد توانمندي هاي او را مد نظر قرار دهيد، نه ضعف هاي او را. به تفاوت هاي فردي فرزندتان توجه كنيد، مبادا او را با ديگران مقايسه كنيد بلكه تنها مي توانيد نمرات او را با يكديگر مقايسه كنيد. توقع و انتظار از فرزندتان در حد توانايي هاي او باشد. وقتي نمرات فرزندتان ضعيف است، تنها او را مقصر ندانيد و اين پرسش ها را از خود بپرسيد كه آيا الگوي تلاش و جديت براي او بوده ايد؟ آيا جريان تحصيل او را پيگيري كرده ايد؟ آيا محيط خانه براي درس خواندن آماده بود؟ آيا دوستان او را مي شناسيد؟ آيا ضعف جسماني و بيماري نداشت؟
چنانچه نمره خوب يا نسبتا خوب دركارنامه وجود دارد به آن اشاره كنيد. اگر همه نمرات در سطح پايين است، باز مي توانيد به نمرات ديگر بالاتر اشاره كنيد و سپس علت ضعيف بودن نمرات را از فرزند خود جويا شويد و به فرزندتان بگوييد: چه كمكي از دست ما برمي آيد؟
با يكديگر همه راه هاي ممكن را بررسي كنيد و به او اطمينان دهيد كه شما حامي او هستيد و او را دوست داريد.
اگر بعد از بررسي علل، درصدد رفع ضعف خود است، تا آنجا كه امكان دارد شرايط فعاليت را براي او آماده كنيد و به فرزند خود قوت قلب دهيد و متذكر شويد كه هنوز دير نشده است. با نگاه دقيق به كارنامه، نمرات درس هاي مختلف را با ميانگين درس هاي كلاس مقايسه كنيد و نمرات خوب و خوب تر را مورد توجه قرار دهيد و براي تلاشي كه در كسب آنها صورت گرفته، وي را تحسين كنيد.
با كمك و تمايل فرزند خود، برنامه اي براي آمادگي و مرور درس هاي تجديدي براي او تنظيم كنيد تا دانش آموز از هم اكنون به فكر امتحانات مجدد (شهريور ماه) باشد.
عدم موفقيت دانش آموز در درس ها نبايد سبب محروميت او از تفريح، مسافرت، گردش با دوستان و استراحت شود بلكه بايد براي همه كارهاي او برنامه ريزي كرد زيرا فرزند شما به همه آنها نياز دارد.
فراموش نكنيم كه دانش آموز ناموفق نيز مانند ساير دانش آموزان حدود 9 ماه تلاش كرده و براي موفقيت در امتحانات و ورود به سال تحصيلي آينده، نياز به گردش و تفريح و استراحت كافي دارد.
با مشاور مدرسه نيز مشورت كنيد تا شما را در پيدا كردن بهترين راه حل و علت مشكل ياري كند.

گزارشي از جايگاه اخبار در زندگي جوانان
بين ما و تو فاصله بسيار است
صدا و سيما ظاهرا فقط به دو نكته تاكيد دارد. صداي جذاب داشتن و تسلط بر خواندن. اما در دنياي امروز اين دو خصلت براي گويندگان كافي نيست. اعضا بايد داراي مجموع مهارت ها و ارتباط كلامي و غير كلامي باشند
004176.jpg
عكس: علي اكبر شير ژيان
نيلوفر رستمي
شما روزانه چقدر وقتتان را صرف شنيدن اخبار مي كنيد؟
رابطه تان با برنامه هاي خبري راديو و تلويزيون چگونه است؟
به هيچ مي انگاريدش ، يا از سر علاقه يا حتي علاقه شديد، اخبار دنياي پيرامونتان را دنبال مي كنيد يا برحسب تصادف، توفيق اجباري نصيبتان مي شود كه بعضي از اخبار را گوش كنيد.
متاسفانه از آنجايي كه ما هيچ وقت بخش آمارمان دقيق نيست، در اين خصوص هم آماري وجود ندارد كه مثلا چند درصد از جوان ها برنامه هاي خبري را دنبال مي كنند و بيشتر چه برنامه هايي را؟ اما خودمانيم، در اطراف من كه جوان ها چندان علاقه اي به پيگيري اخبار ندارند مگر اخبار ورزشي و علمي. اگرچه خودشان هم از اين وضعيت راضي نيستند، اما به گمانشان اخبار چيزي ندارد كه آنها را به خود جلب كند.
آنها بيشتر اخبار شبكه هاي خارجي را دنبال مي كنند يا آنهايي كه چندان هم به سياست و صداقت شبكه هاي خارجي اعتماد ندارند يا اصلا چيزي به نام ماهواره در چارچوب وسايل زندگي شان وجود ندارد، يا از طريق اينترنت و پديده تازه وبلاگ از اخبار مهم روز دنيا باخبر مي شوند و چنان علاقه و وابستگي به اينترنت در ميان جوانان زياد شده كه در بسياري از خانواده ها، جعبه كوچك جادويي فقط مختص بزرگسالان شده است.
اگرچه جوان ها هم از اين وضعيت راضي نيستند اما به گمانشان اخبار چيزي ندارد كه آنها را به خود جذب كند. اين در حالي است كه شنيدن اخبار دنياي پيرامون، هميشه از تلويزيون وطني جذاب تر است.
تقصير از خبرنگاران است
حسين قندي، مدرس وكارشناس ارتباطات، با اشاره به اينكه بسياري از جوان ها علاقه مند به دنبال كردن اخبار هستند اما جذابيت خبري را نمي يابند، مي گويد:به نظرم علت بزرگ عدم برقراري اين ارتباط تقصير خبرنگاران است. به خبرنگاران آموزش داده نشده است كه هر خبري بايد طبق ذات خودش تهيه و تنظيم شود. مثلا همانطور كه خبر اقتصادي تنظيم مي شود با همان شيوه هم خبر هنري. يك نوع قاعده كلاسيك در تهيه و تنظيم اخبار در ميان ما جا افتاده است، به عبارتي ما يك نوع نگاه به خبر داريم و همان را توسعه مي دهيم. مسلما اينگونه پردازش ها جذابيت را مي كاهد. ما خبرنگاران متخصص نداريم. ممكن است تعداد زيادي خبرنگار حرفه اي داشته باشيم اما متخصص در يك رشته نداريم.
اينها بقيه صحبت هاي حسين قندي است كه با خنده مي گويد: شايد به همين دلايل تقصير خود خبرنگاران باشد كه جوان ها از كالاهايشان استقبال نمي كنند.
او به جرات قسم مي خورد كه ما حداقل در زمينه هنري هيچ خبرنگار متخصص و برنامه شاخص خبري نداريم.
اين درحالي است كه يكي از نقش هاي برجسته راديو و تلويزيون اطلاع رساني است. از سوي ديگر انتشار خبر به لحاظ اثر بخشي در مخاطب بخصوص قشر جوان در دنياي امروزي بسيار حائز اهميت است و كسب خبر در جهان به عنوان يك نياز روزمره و دائمي شناخته شده است. در واقع در همه زمان ها و نسل ها، اطلاع رساني به شيوه سنتي و... وجودداشته و نياز همه از هر قشري بوده است.
گويندگان اخمو
تا اينجا دليل عدم ارتباط متوجه نوع تنظيم و نگارش اخبار شد اما از لحاظ ريخت شناسي و زيباشناسي نيز برنامه هاي خبري ما نقايص فراواني دارد. يكي از ركن هاي اصلي در ارائه خبر، فضاسازي زيبا از لحاظ بصري است كه اين خود از انتخاب گوينده مناسب آغاز مي شود تا دكوراسيون و شيوه پردازش استوديوهاي خبري و... توجه به اين امور بخصوص در جلب مخاطبان جوان بسيار مهم است. عظيم فضلي پور، روزنامه نگار و معاون سابق شبكه ام. بي.سي و العربي در ايران در اين باره نظرات جالبي دارد و مي گويد: استوديوهاي خبري از لحاظ معماري و نوع چيدمان هميشه تكراري و يكنواخت است، در حالي كه شبكه هاي بزرگ خبري جهان، مرتب استوديوهاي خود را از لحاظ رنگ و دكوراسيون تغيير مي دهند چرا كه بسيار در جلب مخاطب موثر است.
وي همچنين به گوينده ها هم اشاره مي كند و مي گويد: در خبرهاي رسمي بويه خبرهاي ساعت 2 بعد از ظهر و 4 شب گوينده هاي ما از چهره هاي جوان نيستند.
صدا و سيما ظاهرا فقط به دو نكته تاكيد دارد. صداي جذاب داشتن و تسلط بر خواندن. اما در دنياي امروز اين دو خصلت براي گويندگان كافي نيست. بخصوص براي جوانان كه به همين راحتي اقناع نمي شوند. اعضا بايد داراي مجموع مهارت ها و ارتباط كلامي و غير كلامي باشند، در حالي كه گوينده هاي ما همه رسمي با چهره هاي غير جوان، اخمو و بيگانه از ارتباط صميمانه هستند.
اخبار بالاجبار بامزه
مدتي است كه دو برنامه خبري با شيوه متفاوت در تلويزيون پخش مي شوند؛ 60 ثانيه خبر و خبر 20:30 كه از كانال سه پخش مي شود. 60 ثانيه خبر، وسط سريال ها و برنامه هاي تلويزيوني پخش مي شود و البته پس از آن مخاطب مجبور است شاهد چند دقيقه پيام بازرگاني هم طبق روال گذشته باشد كه كمي لذت خبر را ناخوشايند مي كند و اما خبر 20:30، برنامه اي است كه اخبار مهم مملكت بويه در حوزه سياسي را به گونه متفاوت پخش مي كند. شوخ طبعي، بي پروايي و تلاش براي ايجاد فضاي باز و غيررسمي ويگي هاي بارز اين برنامه است.
اوايل اين برنامه مخاطبان زيادي را به خود جذب كرد چرا كه در پرداخت خبر يك نوع سنت شكني به حساب مي آمد و جوانان بخصوص به خاطر
غير رسمي بودن حالت گوينده و برنامه خبري، اين برنامه را پيگيري مي كردند. اما به مرور بسياري نظرشان تغيير كرد.
دكتر حسين قندي درباره اينگونه برنامه هاي خبري مي گويد: اين برنامه انگار مي خواهد اجبارا بامزه باشد و چون تلاشش باسمه اي است به دل نمي نشيند. ظاهرا از بعضي برنامه هاي خبري خارجي تقليد شده است. مشكل عمده عاميانه نوشتن خبر است، عاميانه نوشتن بسيار سخت است و حفظ يكدستي آن سخت تر. به نظرم اين اشتباه بزرگ است كه اخبار را به شيوه عاميانه بنويسيم چرا كه سطح خبر را پايين مي آورد. اگر بخواهيم به بيننده نزديك شويم بهتر است زبان ساده تر را انتخاب كنيم اما نه عاميانه، آن وقت نتيجه اين مي شود كه عده اي با طنز به اين اخبار نگاه كنند.
فضل پور هم كه روزنامه نگار جواني است و در دو طيف روزنامه هاي داخلي و خارجي، كار كرده است. او مي گويد: ويگي بارز اين برنامه جانبداري به تمسخر و توهين است. در حالي كه شوخي و تمسخر در خبر بسيار ارزان و بيهوده است و حاصلش جدي نگرفتن آن از سوي مخاطب است.
وي درباره اخبار 60 ثانيه هم مي گويد: يك دقيقه خبر به ذات بسيار مفيد و ارزنده است اما وقتي وسط يك سريال پرطرفدار پخش مي شود و بلافاصله پس از آنهم پيام بازرگاني پخش مي شود ذهن فعال جوانان شرطي مي شود و به اين سمت كشيده مي شود كه به خاطر جذابيت بيشتر پيام هاي بازرگاني اين برنامه اضافه شده بنابراين شايد جوانان از سر لجبازي يك دقيقه را هم جلوي تلويزيون تاب نياورند.
اين روزنامه نگار در آخر حرف هايش به خبر ساعت 10 شبكه سوم اشاره مي كند و آن را اتفاق بسيار خوبي به حساب مي آورد. هر چند كه سالها قبل بايد اينگونه برنامه هاي خبري اضافه مي شد. او ويگي مهم را در اين برنامه، كوتاه بودن و توجه  به تهيه گزارش هاي خبري مي داند.

۴ساله ها در راه پيش دبستاني
004128.jpg
معاون آموزش عمومي آموزش و پرورش اعلام كرد: 723 هزار و 422 كودك 5 تا 6 ساله در سال تحصيلي 85-84 به مقطع پيش دبستاني راه مي يابند. مختار موسوي زمان ثبت نام پيش دبستاني هاي 85-84 را از ابتداي خرداد ماه اعلام كرد و با بيان اين كه محدوديتي براي پايان ثبت نام آنها وجود ندارد، گفت: سال گذشته 543 هزار و 422 نفر از 5 تا 6 ساله ها در دوره پيش دبستاني پذيرفته شدند و برآورد مي شود تا در سال 85-84 ، 180 هزار نفر به اين تعداد افزوده شود. وي خبر داد: سال تحصيلي آينده براي اولين سال، 4 تا 6 ساله هاي كشور نيز جهت تكميل مصوبه شوراي عالي آموزش و پروش تحت پوشش آموزش هاي پيش دبستاني قرار مي گيرند. معاون آموزش عمومي آموزش و پرورش گفت: سال گذشته بيش از 100 هزار نوآموز به جمعيت دوره آمادگي افزوده شد. موسوي با اعلام اجراي طرح آمادگي كودكان دو زبانه  براي ورود به مدرسه اظهار كرد: نوآموزان مناطق دو زبانه جهت يادگيري زبان فارسي و آشنايي با مدرسه از شهريورماه سال جاري به مدت يك ماه تحت پوشش آموزش هاي رايگان آمادگي قرار مي گيرند.

خبر
رويكرد خارجي در اخبار IT رسانه ملي
004203.jpg
مدير گروه دانش شبكه 4 سيما گفت: در بازتاب اخبار IT در رسانه ملي بايد به رويكرد بومي سازي آن توجه كرد. سيد محمد علي عمادي به ايسنا، درباره فرهنگسازي IT در صدا و سيما گفت: تنها ساخت يكسري برنامه در حوزه فن آوري اطلاعات سبب نهادينه شدن فرهنگ IT در كشور نخواهد شد، بلكه اين حوزه نياز دارد ابتدا چالش هاي پيش روي آن شناسايي و سپس با طرح اين مشكلات و رفع آنها به فرهنگسازي بپردازيم.
به اعتقاد او براي نهادينه كردن فرهنگ IT در كشور بايد تمام نهادهاي درگير با اين حوزه با يكديگر همكاري كنند، به طور مثال طرح تكفا كه براي توسعه كاربري فن آوري اطلاعات در داخل كشور برنامه ريزي شده است، بايد مشخص شود كه جوابگوي نيازهاي اين حوزه بوده است و تا چه حد از اين بودجه براي توسعه سخت افزاري و نرم افزاري IT استفاده شده است.
وي درخصوص بازتاب خارجي اخبار IT در صدا و سيما نيز گفت: در اين رابطه بخش خبري با عنوان فن آوري برتر هرشب از شبكه 4 سيما پخش مي شود كه اختصاص به بازتاب اخبار خارجي و داخلي كشور دارد، اما در حوزه داخلي دريافت اخبار از سوي منابع همواره با مشكلات فراواني روبه رو بوده است كه اميدواريم با همكاري نهادهاي درگير با اين حوزه، اين مشكلات برطرف شود، چراكه پيشرفت فن آوري اطلاعاتي در كشور نياز به بومي سازي آن دارد.
حضور راديو در انتخاب نهم
انتخاب نهم عنوان ويه برنامه اي است كه به صورت زنده در روز 27 خردادماه 84 از ساعت 8:30 تا 22 از گروه فرهنگ و جامعه راديو فرهنگ پخش مي شود.اين برنامه ويه انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري با موضوع بررسي و بيان جايگاه و اهميت رياست جمهوري و انتخابات براي حضور آگاهانه و حداكثري مردم كشورمان در پاي صندوق هاي راي است.
در اين برنامه در حدود 25 كارشناس و 10 نفر هم به صورت تلفني از شوراي نگهبان در برنامه حاضر مي شوند.
وبلاگ در خدمت انتخابات
004209.jpg
در حال حاضر كه به زمان برگزاري انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري نزديك مي شويم، تبليغات اينترنتي كانديداها افزايش يافته است.
شايد روزگاري تبليغات كاغذي، تنها ابزار تبليغاتي و اطلاع رساني ممكن بود، اما اكنون تبليغات كاغذي به صورت يكبار مصرف است. استفاده از وب سايت، هزينه ها را به حداقل مي رساند و موجب صرفه جويي در هزينه ها مي شود. تبليغات براي نهمين دوره رياست جمهوري در فضاي سايبر كه براي نخستين بار در ايران به اين گستردگي انجام مي شود، باعث شگفتي است به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، با نگاهي به سايت هاي نامزدهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مي بينيم كه مهدي كروبي با سايت vefagh.com ، علي لاريجاني با larijani.ir ، محسن رضايي با rezaee.ir، محمدباقر قاليباف با ghalibaf.ir، اكبر هاشمي رفسنجاني با hashemi Rafsanjani.ir، محمود احمدي ناد با mardomyar.com ، محسن مهرعليزاده با mehrnevesht.com و مصطفي معين با moeen.ir به معرفي خود پرداخته اند. همچنين در بين كانديداها مصطفي معين به طور مستمر به وبلاگ نويسي مي پردازد.
در برابر باد نخستين وبلاگ تبليغاتي رياست جمهوري در ايران است كه قسمت بالايي آن ،كه در صدر وبلاگ قرار دارد، مربوط به لينك هاي خبرهاي انتخاباتي است و در پايين آن خبرهايي مستقيم كه بيشتر در ارتباط با معين باشد، منتشر مي شود.
همچنين در بين كانديداها، محمود احمدي ناد، مهدي كروبي و علي لاريجاني داراي وبلاگ هاي طرفدار و حامي هستند. وبلاگ ها و سايت هاي شخصي افراد، صورت ديجيتالي افراد هستند كه از اين طريق حتي مي توان به هويت افراد و سوابق شخصيت ها پي برد.

امروز
وبلاگ محيطي براي پوشش خبر
004125.jpg
رسانه اي به نام وبلاگ و وبلاگ نويسي پديده اي است كه با رشد اعجاب آميز خود حتي گريبان سياستمداران ايراني را نيز گرفت و برخي از آنها را در مجموعه وبلاگ نويسان حرفه اي قرار داد. شايد زماني كه خانم مگ هوربهان 32ساله، در فكر ابداع وبلاگ بود، خود نيز باور نداشت كه به اين زودي ابداع او جهان را در نوردد. او كه به عنوان يكي از مخترعان اساسي گسترش، طراحي، استفاده از فن آوري ارتباطي وبلاگ و وبلاگ  شناخته شده ، همچنان سعي دارد اختراعش را به بهترين شكل موجود تكميل كند.
در اين ميان هرچه كه باشد، وبلاگ، مبين برخي لايه هاي پنهان است كه نمي توان آنها را به طور آشكار در جامعه بيان كرد.
به عنوان مثال موافقان نادپرستي در آلمان عقايدشان را در وبلاگ هايشان بيان مي كنند، در واقع وقتي ضوابط و هنجارهاي محيط، شرايط مساعدي را براي ابراز هر عقيده اي فراهم نياورد ناخودآگاه آنان به سمت وبلاگ نويس روي مي آورند.
وبلاگ امكان ارزشمندي است تا جوانان دانشجو بدون وابستگي و واهمه از فشار و تهمت، در عرصه هاي متفاوت سياسي، اجتماعي و فرهنگي اقدام به نشر نقطه نظرات خود كنند و آراي ديگران را نيز آزادانه مطالعه و درباره آن اعلام نظر كنند.
از سوي ديگر وبلاگ عرصه اي است براي آنان كه مايلند درباره رويدادهاي محيط، بي واسطه نگاه و ارزيابي نقادانه اي داشته باشند. امروز به جايي رسيده ايم كه كانديداهاي رياست جمهوري فهميده اند بايد وبلاگ بنويسند و سايت داشته باشند تا با جوانان ارتباط برقرار كنند و اخبار و رويدادهاي سياسي- اجتماعي و تحولات پيرامون خودرا به گوش آنان برسانند.
اهميت اين گفتارها و تعامل با وبلاگ، زماني بيشتر نمايان مي شود كه بدانيم وبلاگ محيطي است كه به نويسنده امكان انتشار ايده ها، افكار و ديدگاه هاي خود، همانند يك روزنامه نگار را مي دهد. احتياجي نيست كه نويسنده يك مقاله يا داستان طولاني بنويسيد، بلكه يك وبلاگ نويس ذهنيات خود پيرامون مسائل مورد علاقه اش را ارائه مي كند، بدون اينكه اين ايده ها به طور كامل بررسي شده باشند يا مثلا از لحاظ دستوري يا زيبايي جمله در حد عالي باشند. اين امر براي جوانان ايراني كه در حوزه هاي ادبي از ذهن خلاقي نيز برخوردارند يك ايده آل است پس بي سبب نيست كه مي بينيم بيشتر وبلاگ هاي ايراني و نويسندگان آنها به نثرهاي ادبي و هنري گرايش بيشتري نسبت به ساير موضوعات نشان مي دهند.
در اين بين مهمترين تفاوتي كه ميان وبلاگ هاي فارسي و غيرفارسي از نظر محتوايي ديده مي شود ناشي از خطرقرمزهايي است كه در فضاي سياسي و اجتماعي كشور وجود دارد.
شايد به همين دليل است كه وبلاگ هاي ايران توانسته اند در زمينه وبلاگ نويسي در جهان از نظر عنوان، رتبه  خوبي را داشته باشند.
از نگاه غيررسمي، وبلاگ اصلي ترين رسانه طبقه متوسط شهري به شمار مي رود. البته ممكن است هنوز شرايطي مهيا نشده باشد كه وبلاگ ها به عنوان رسانه قلمداد شوند، اما اين توانايي را دارند كه در آينده به عنوان رسانه اي با هدف انتقال هويت ايراني مطرح شوند. به عنوان نمونه در خصوص خليج هميشه فارس، وبلاگ اين رسانه كوچك توانست بسيار تاثيرگذارتر از رسانه هاي بزرگ ملي عمل كند.
وبلاگ واقعيتي است كه بخشي از رفتارهاي اجتماعي معاصر در آن ديده مي شود. در همه دنيا هر بخش از زمان و ادبيات راهمان محاوره و ادبيات كوچه و بازار مي شناسند و همه جا نيز اين مناقشه وجود كه چقدر بايد به آنها رسميت بخشيد و توجه كرد.
اگر تصور كنيم در آينده تمامي افراد جامعه به شبكه دسترسي داشته باشند و هر يك وبلاگي را براي طرح عقايد و آراي هر فرد در نظر بگيريم، بنابراين با بررسي وبلاگ ها مي توان با ويگي هاي فرهنگي و اجتماعي آن جامعه از نزديك آشنا شد.
با اين وجود هنوز به اين پرسش، پاسخ رسمي داده نشده كه آيا وبلاگ همچون ديگر رسانه ها از كاركرد صرف رسانه اي برخوردار است يا خير؟ اما نمونه هاي جهاني، واقعيت هاي زياد و ملموسي را فرا روي تحليلگران قرار داده اند.
سردبير سايت اينترنتي نيويورك تايمز در اين خصوص مي گويد: وبلاگ پديده بسيار مهم و تاثيرگذار روزنامه نگاري نوين است كه نيويورك تايمز نمي توانست آن را ناديده بگيرد.
لن اپكار تاكيد مي كند: با اين نگرش و باتوجه به اينكه بايدكار سطح بالا و خوبي ارائه مي دادند، وبلاگ نيويورك تايمز را راه اندازي كردند.ما بر اين باوريم كه وبلاگ هاي زيادي هم اكنون مشغول به فعاليتند، بسياري از اين وبلاگ ها نيز سياسي اند، اما لزوما تعداد زياد وبلاگ هاي دليل خوب بودن آنها نيست. لذا ما بايد محكم و قوي وارد مي شديم، اين بود كه طرح وبلاگ Times on the Trail را داديم و پس از تصويب به اجرا درآمد.
آمار وبلاگ هاي فارسي زبان نيز نشان مي دهد كه تعداد وبلاگ هاي فعال فارسي در دنيا 5/18 درصد است و 60 درصد وبلاگ نويسان، جوان هستند. به اين ترتيب بايد پذيرفت كه رفته رفته وبلاگ به جزئي از زندگي جوانان ايراني تبديل خواهد شد.
اكنون انسان وارد چرخه اي شده كه به هيچ عنوان امكان توقف اتومبيل پيشرفت كه اكنون در مسير سراشيبي قرار گرفته وجود ندارد. پس جاي تعجب نيست كه تئوريسين هاي قرن جديد مدعي باشند بشر روز به روز به دهكده جهاني نزديك مي شود.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |