سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۲ - Jun 14, 2005
به حضرت امام جعفر صادق (ع) گفتند: گروهي از دوستان شما به گناه مي پردازند و مي گويند: به رحمت خدا اميدواريم. امام (ع) فرمودند: دروغ مي گويند، دوستان ما نيستند. آنان كساني هستند كه آرزوهاي دلخوش كننده خيالي بر ايشان چيره شده است. هر كس به چيزي اميدوار باشد، براي آن به عمل بر مي خيزد و هر كه از چيزي بترسد از آن مي گريزد.
اصول كافي ۲ / ۶۹-۶۸
امروز با حافظ
كه مونس دم صبحم دعاي دولت توست
به جان خواجه و حق قديم و عهد درست
ز لوح سينه نيارست نقش مهر تو شست
سرشك من كه ز طوفان نوح دست برد
كميته بررسي مسائل تئاتر تشكيل مي شود
نشست معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با جمعي از كارگردانان تئاتر، به منظور بررسي مشكلات حوزه تئاتر برگزار شد.
به گزارش ايسنا، معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: در اين جلسه كه دكتر خسرونشان، رئيس مركز هنرهاي نمايشي، مدير عامل خانه تئاتر و دبير شوراي تئاتر شهر نيز حضور داشتند، كارگردانان حاضر مسائل تئاتر را مطرح كردند.
دكتر محمدحسين ايماني خوشخو، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين نشست با تاكيد بر تعامل هنرمندان با مسئولان گفت: به منظور بررسي مواردي كه در نامه كارگردانان تئاتر عنوان شده، بايد كميته اي از سوي مركز هنرهاي نمايشي و خانه تئاتر تشكيل شود و اين كميته به بررسي مسائل كلان حوزه تئاتر بپردازد. ايماني درباره بدهي هاي معوق مركز هنرهاي نمايشي به هنرمندان تئاتر گفت: پس از پيگيري هايي كه به منظور پرداخت بدهي هاي معوقه انجام شد و جلساتي كه با حضور نماينده وزارت ارشاد و سازمان مديريت و برنامه  ريزي صورت گرفت مبلغي براي پرداخت بدهي هاي معوقه به اين هنرمندان اختصاص يافته است كه از اين طريق ۸۷۱ ميليون تومان بدهي مركز به هنرمندان تئاتر در سال ۱۳۸۳ به زودي پرداخت مي شود.
معاون امور هنري وزارت ارشاد در ادامه افزود: هنوز بودجه تئاتر و مركز هنرهاي نمايشي در سال ۱۳۸۴ ابلاغ رسمي نشده و ما تلاش داريم كه بودجه امسال تئاتر نسبت به سال قبل كاهش پيدا نكند.
وي خاطرنشان كرد: انعقاد قراردادهاي نمايش هاي اجرا شده در سال ۱۳۸۴ و يا در حال اجرا در اولويت است و به زودي قرارداد آنها منعقد مي شود.
رييس مركز هنرهاي نمايشي:
براي بازگشت به شيوه نامه نيازمند ۹۰۰ ميليون تومان هستيم
وقتي شيوه نامه را در سال گذشته ابلاغ كرديم با مخالفت اهالي تئاتر روبرو شديم. اين درحالي است كه در حال حاضر آنان نسبت به آيين نامه جديد معترض و خواهان بازگشت به شيوه نامه هستند.
دكتر خسرونشان رييس مركز هنرهاي نمايشي پس از ديدار روز يكشنبه جمعي از هنرمندان كه به همراه وي و دبير شوراي
تئاتر شهر با دكتر محمدحسين ايماني خوشخو معاون هنري وزارت ارشاد انجام گرفت ضمن بيان اين مطلب گفت: براي بازگشت به شيوه نامه بايد مساله بودجه را در نظر داشت. وي با اشاره به اين كه درصورت بازگشت به شيوه نامه علاوه بر بودجه تخصيصي نيازمند ۹۰۰ ميليون تومان هستيم گفت: اين در صورتي است كه يا بايد به بودجه سال گذشته برگرديم و يا به طريقي سرفصل هاي بودجه را جابه جا كنيم و در جاهايي نيز صرفه جويي كنيم كه صرفه جويي نيز يا در هزينه هاي پرسنل و يا كاستن از بودجه جشنواره امكان دارد.
رييس مركز هنرهاي نمايشي ضمن مثبت ارزيابي كردن ديدار با معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: به طور كلي مشكلات مطرح شده در جلسه روز يكشنبه حول دو محور عمده بود. يكي بدهي هاي گروه هاي نمايشي در سال گذشته و ديگري بازگشت به شيوه  نامه تدوين شده در سال پيش كه بدهي هاي معوقه را معاونت هنري به عهده گرفتند.

۳ جايزه جهاني به ۳ فيلم ايراني اهدا شد
ايرنا: فيلم  «ساكنين  سرزمين  سكوت » نخستين  ساخته  بلند سامان  سالور، جايزه  ويژه تماشاگران  جشنواره  بين المللي  اسلووني  را دريافت  كرد.
دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  اسلووني  به  تازگي  دراين  كشور برگزارشد.
سالور به ايرنا گفت : فيلم  ساكنين سرزمين  سكوت  از ميان  ۱۶ اثر حاضر از كشورهاي  مختلف  دراين  رويداد هنري انتخاب  شده  است .
وي  توضيح  داد: جايزه  ويژه  تماشاگران  جشنواره  اسلووني  شامل  خريد و حقوق پخش  فيلم  از تلويزيون  اين  كشوراست .
فيلم  ساكنين  سرزمين  سكوت  كه  پيشتر در بخش  انتقادي  جشنواره  بين المللي  ونيز حضور داشت ، داستان  راننده اي  است  كه  پس  از سال ها دوري  هنگام  بازگشت به  زادگاه  خود، با دو نوجوان  بزهكار روبه  رو مي شود.
سالور كه  توليد فيلم  چند كيلو خرما براي  مراسم  تدفين  را به  عنوان  دومين  تجربه  بلند دستمايه  كار قرار داده  است ، افزود: اين  طرح  سينمايي  درمرحله  پيش  توليد است  و بزودي  فيلمبرداري  آن در لرستان  و اطراف  تهران  آغار مي شود.
فيلم هاي  مستند «پنجره اي  رو به  آفتاب » و «آب  را گل  نكنيم » ساخته  بيژن زمان  پيرا، جايزه  بزرگ  بخش  مسابقه  بين الملل  جشنواره  «اكو سينما» يونان را دريافت  كرد.
پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند محيط زيست  اكو سينما به تازگي  در آتن  پايتخت  يونان  برگزار شد.
انجمن  سينماي  جوانان  گزارش  داد: جشنواره اكو سينما به منظور توجه  عموم  مردم  و هنرمندان  به  موضوع  محيط زيست  همه  ساله  در يونان  برپا مي شود.

ايل بيگي مدير روابط عمومي فارابي شد
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي حبيب ايل بيگي طي حكمي از سوي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي به سمت مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي بنياد منصوب شد.
در اين حكم بر اهميت ايجاد ارتباط و توليد و توزيع اطلاعات در ميان دست اندركاران سينما، مخاطبان و جامعه فرهنگي هنري كشور و اصحاب رسانه ها تأكيد شده است.
حبيب ايل بيگي فعاليت فرهنگي _ هنري خود را از سال ۷۲ با همكاري در معاونت سينمايي آغاز كرد و سپس در سيمافيلم و انجمن سينماي جوان، با سمت مديريت روابط عمومي به فعاليت ادامه داده و در سال هاي اخير عهده دار مسئوليت معاونت مديركل روابط عمومي و دفتر وزارتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود كه اين مسئوليت تاكنون نيز ادامه دارد.

چاپ تازه «مشتي نور سرد» ضياء موحد
گروه ادب و هنر: چاپ تازه اي از مجموعه شعر «مشتي نور سرد» ضياء موحد از سوي انتشارات نيلوفر به بازار كتاب عرضه شده است. به گزارش همشهري در اين چاپ دو شعر «مرثيه ها» و «دريغ از هيچ» حذف و به جاي آن شعر تازه اي به نام «قصد» آمده است. موحد كه در حيطه فلسفه و منطق نيز فعال است و دو سال قبل كتاب منطق موجهات وي جايزه كتاب سال را گرفته بود، از دهه ۱۳۴۰ تاكنون در شعر و فلسفه و نقد حضوري موثر داشته است. شعرهاي وي با ساختار منسجم، تصاوير دقيق، طنز ظريف و بياني كه هميشه در خدمت محتواست، خواننده را به چند بار خواندن خود فرا مي خواند. از موحد تاكنون سه دفتر شعر «بر آبهاي مرده» ، «غرابهاي سفيد» و اثر اخير منتشر شده است. شعرهاي وي به زبانهاي انگليسي، آلماني، سوئدي، هلندي و عربي ترجمه و در نشريات معتبر چاپ شده است.

فيلم امام خميني(ره) در تلويزيون تايلند
شبكه  سراسري  تلويزيون  تايلند روز شنبه  اولين  بخش  فيلم  تهيه  شده  توسط اين شبكه  درباره  امام  خميني  (ره ) را پخش  كرد.به  گزارش  سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  در بانكوك ، تيم  خبري تلويزيون  تايلند پيش  از اين  براي  تهيه  گزارش  از برگزاري  مراسم  شانزدهمين سالگرد ارتحال  امام  راحل  به  ايران  سفر كرده  بودند.بر اساس  اين  گزارش ، در اين  فيلم  خانم  كوسوما خبرنگار اعزامي تايلند به ايران  از شخصيت  كم نظير و رهبري  امام  خميني  در ايجاد و ادامه  انقلاب  اسلامي تجليل  كرد.
مراحل  مختلف  حيات  امام  خميني (ره ) از جمله  مراجعت  ايشان  از پاريس ، پيروزي انقلاب  و شركت  ميليوني  مردم  در تشييع  پيكر ايشان  در اين  فيلم  به  تصويركشيده  شده  است .همچنين  صحنه هايي  از بيت  امام  راحل  با تأكيد بر ساده زيستي  آن اسوه  تقوابه  نمايش  گذارده  شده  است .

اقدام جالب بنياد هانس كريستين اندرسن در كپنهاگ
ايسنا: در ادامه مراسم گوناگون كه در سال ۲۰۰۵ به مناسبت سال  هانس كريستين اندرسن در دانمارك برگزار مي شود، نقش كفش هاي اين نويسنده بر روي پياده روهاي كپنهاگ ثبت مي شود.بنياد  هانس كريستين اندرسن با استفاده از قالب كفش  هانس رد كفش اين نويسنده بزرگ كتاب كودكان را بر كف پياده روهاي اين شهر نقش و مسيرهايي كه او در زمان حياتش مي پيموده را نشانه گذاري كرده و در جاهايي كه در زندگي اين نويسنده نقشي داشته، تابلويي نصب  كرده  است كه حاوي اطلاعاتي درباره آن مكان و ارتباطش با زندگي  هانس كريستين است.

حبيب الله آيت اللهي:
براي رشد فرهنگ ،مجلس و دولت بايد هماهنگ باشد
خبرگزاري فارس: حبيب الله آيت اللهي چهره ماندگار در رشته هنرهاي تجسمي گفت: دولت آينده بايد زمينه هاي رشد علم، فرهنگ و هنر را در جامعه فراهم كند و اين به هماهنگي دولت آينده با مجلس بستگي دارد.وي با تأكيد بر اين نكته كه اگر جامعه اي در عرصه علم، فرهنگ و هنر پيشرفت نكند بايد يوغ بندگي ديگران را به گردن بكشد، گفت: ما ايراني هستيم و بايد خود باشيم و بايد فرهنگ، هنر و علم را خود توليد كنيم تا براي اين زمينه ها به بيگانگان وابسته نشويم.
اين استاد دانشگاه پيشرفت كشور را وابسته به پيشرفت، علم، فرهنگ و هنر دانست و خاطر نشان كرد: دولت آينده بايد زمينه هاي رشد علم، فرهنگ و هنر را در جامعه فراهم كند.وي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري كه تأكيد بر توليد علم دارند، افزود: متاسفانه با اينكه ما در كشور سالي به نام توليد علم داشتيم، فعاليت هاي چشمگيري انجام نشد.
متاسفانه در جامعه كنوني ما به شخصيت هاي علمي، فرهنگي و هنري اهميت زيادي داده نمي شود و اغلب اين افراد از لحاظ مالي تامين نيستند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه بودجه تحقيقاتي و دانشگاهي كشور بايد افزايش پيدا كند، گفت: اگر در جامعه اي دانشمند، متفكر، فيلسوف و هنرمند آن تامين نباشند، فرصت فكر كردن ندارند و نمي توانند در حوزه فعاليت خود مؤثر باشد.
براي رسيدن به اهداف عالي و پيشرفت در زمينه علم و فرهنگ كه منجر به رشد اقتصاد مي شود علاوه بر رئيس جمهور، ديگر مسؤولان نيز بايد همكاري كنند و مجلس و دولت ما بايد با هم هماهنگ باشند.

مرد عنكبوتي و ۲ فيلم ديگر در حوزه هنري
به همت روابط عمومي موسسه آموزش عالي سوره حوزه هنري، ۳ فيلم سينمايي «خانه اي از شن و مه» ، «مرد عنكبوتي» و «نجات سرباز رايان» با زبان اصلي در سالن اجتماعات اين موسسه به نمايش در مي آيد.
به گزارش گروه فرهنگ وهنر مهر،
فيلم هاي سينمايي : «خانه اي ازشن ومه» ساخته وديم پرلمن و «مرد عنكبوتي» ساخته سام ريمي ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۲۴ خرداد ماه و همچنين فيلم سينمايي «نجات سربازرايان» ساخته استيون اسپيلبرگ چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه جاري ساعت ۱۶درسالن اجتماعات اين موسسه به نمايش گذاشته مي شود.

برگي از تاريخ
گسترش عقايد «ماني» در چين
۱۴ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۶۴۵ ارتش پادشاهي انگلستان از هوادارن مسلح پارلمان شكست خوردند كه بعداً سلطنت در انگلستان به حالت تعليق درآمد. در سال ۱۶۴۲ مهاجرنشين انگليسي ماساچوست مقررات آموزش وپرورش اجباري و رايگان را به اجرا گذارد كه بعداً گسترش يافت و تا به امروز در سراسر آمريكا ادامه دارد. در سال ۱۸۱۱ « هاريت بيچر ستو» نويسنده قرن ۱۹ آمريكا كه بر ضد بردگي داستان نوشته به دنيا آمد. معروفترين داستان او كه يك شاهكار ادبي است «كلبه عمو تام» نام دارد. از وي كه نخست يك آموزگار بود، ده داستان باقي مانده است. هاريت كه ۸۵ سال عمر كرد از مردم شمال شرق ايالات متحده بود. وي مخصوصاً صحنه دلخراش جدا كردن كودكان بردگان سياهپوست را از مادرانشان براي فروش در شهري دور دست و نامعلوم كه براي هميشه امكان ديدن يكديگر را نداشتند چنان منعكس كرده است كه با خواندن آن، مردم ايالات شمال شرقي و شمالي آمريكا از برده داري متنفر شدند. در سال ۱۸۹۹ «ياسوناري كاواباتا» داستان نويس بنام ژاپن متولد شد. در سال ۱۹۲۵ «پير سالينجر» روزنامه نگار معروف آمريكايي كه اخيراً در فرانسه فوت شد، به دنيا آمد بود كه به اظهار بسياري از اصحاب اين حرفه، اصول ژورناليسم را فداي سياست و يا اميال خود نكرد. وي از مدافعان روزنامه نگاري حرفه اي و بي طرف بودن و حب و بغض نداشتن روزنامه نگار بود. سالينجر سال ها ساكن فرانسه بود و از اينجا مطالب خود را براي رسانه هاي آمريكا مي فرستاد. در سال ۱۹۲۸ دكتر ارنستو (چه) گوارا پزشك آرژانتيني و قهرمان انقلابيان چپگراي قرن ۲۰ پا به عرصه وجود گذارد. وي كه يك سوسياليست بود، در جريان انقلاب كوبا دستيار فيدل كاسترو شد. در سال ۱۹۳۶ نويسنده شهير روس، ماكسيم گوركي، درگذشت. در سال ۱۹۴۰ پاريس به اشغال نظامي آلمان در آمد. هيتلر دستور داده بود كه از بمباران پاريس و تخريب آن خودداري شود. درسال ۱۹۶۷ چين داراي بمب هيدرژني شد.
و اينك برگي از تاريخ: امپراتور وقت چين از دودمان «تانگ» ۱۴ ژوئن سال ۷۳۲ ميلادي طي صدور فرماني ترويج آيين مانوي را كه زادگاه و گهواره آن از ايران بوده در قلمرو چين بلامانع اعلام كرد. پيروان اين آيين در سال ۷۰۵ چنين درخواستي را داده بودند كه به سبب وقوع كودتا در چين و بركناري ملكه اين كشور، كار رسيدگي آن به تعويق افتاده بود. «ماني» در نيمه قرن سوم ميلادي آيين خود را در ايران مطرح ساخت كه از ايران تا اروپا و آسياي ميانه گسترش يافت و بعداً آيين رسمي قوم اويغور قرار گرفت و از اين طريق تا چين بسط پيدا كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم دي منشيا
علائم ابتلاء به دي منشيا (بيماري هاي ضعف حافظه) كدامند؟ دكتر روزنفلد: علائم اين بيماري كه نتيجه غير عادي شدن كار مغز است، عبارتند از: گيجي، مشكل شدن تمركز حواس، ناتواني در تنظيم برنامه ها و محاسبات، دشوار شدن انجام وظايف، احساس خستگي، تنبل شدن، رفتار غيرعادي و بدون ملاحظه، تغيير شخصيت، فراموش كردن نام ها و محل قرار دادن اشياء و...

بهارستان
اگر در خانه اميري شوي كه به نقش و گچ كنده كرده باشند، روزگاري دراز صفت آن گويي و تعجب كني و هميشه در خانه خدايي، هيچ تعجب نكني، كه خانه بس بزرگ است و چشم تو بس مختصر و در وي نمي گنجد.
كيمياي سعادت _ محمد غزالي

تازه  هاي دنياي رسانه ها
شتاب بي سابقه استفاده از اينترنت در ايران
اتحاديه جهاني ارتباطات مخابراتي از شتاب گرفتن استفاده از اينترنت در ايران گزارش داده است. طبق اين گزارش، شتاب گسترش استفاده از اينترنت در ايران از همه كشورهاي خاورميانه و ممالك اسلامي بيشتر است و برآورد شده است كه شمار استفاده كنندگان ايراني اينترنت تا پايان دسامبر سال جاري به ۱۵ ميليون نفر برسد. با توجه به اين كه اين رقم در سال ۲۰۰۳ نزديك به پنج ميليون نفر بود، پيشرفت شگفت آوري را نشان مي دهد. طبق اين گزارش، استفاده عمومي از اينترنت در ايران از ۱۹۹۲ آغاز و از ۱۹۹۷ شتاب گرفت و از بسياري از كشورها جلو افتاد. در ايران، همه روزنامه ها نسخه اينترنتي و تقريباً همه سازمان ها وب سايت و عده اي از مقامات و معاريف وبلاگ دارند كه اخبار، عقايد و نظرات خود را در آنها قرار مي دهند. سايت تاريخ (www.iranianshistoryonthisday.com) هم در اينترنت به زبان فارسي است. اكثر روزنامه هاي ايران برخلاف ساير ملل همه مطالب خود را به همان صورتي كه در نسخه چاپي آشكار مي شود در اينترنت قرار مي دهند. متوسط استفاده روزانه هر استفاده كننده ايراني از اينترنت، بر حسب روز، سه تا پنج ساعت گزارش شده است. شمار وب سايت ها و وبلاگ هاي فارسي، ماه ها است كه از رقم يكصد هزار تجاوز كرده و گروهي از وبلاگ نويسان وعده داده اند كه زبان انگليسي را هم بر وبلاگ خود اضافه خواهند كرد و انديشه ها و اخبار خود را به هر دو زبان خواهند نوشت تا در سطح جهان به اطلاع عده بيشتري برسد و ارتباطات جهاني بيشتر شود.
نظريه مهم «ماكس وبر» : چه كسي بايد رئيس دولت باشد
امروز (۱۴ ژوئن) سالگرد درگذشت «ماكس وبر» انديشمند بزرگ آلماني و جامعه شناس و فرضيه پرداز اقتصاد سياسي و علم حكومت است. در ميان نظرات او يكي اين است كه رئيس دولت بايد فردي باشد كه بتواند بهترين انتصابات را به عمل آورد و توان خواندن نامه هاي مردم و رسيدگي مستقيم به شكايات و انتقادهاي آنان را داشته باشد. از مجموع تفسيرهاي اين نظر ماكس وبر، كتابي تحت عنوان «هنر رئيس يك دولت» تنظيم و انتشار يافته كه در پايان آن اين نتيجه گيري به دست داده شده است: رئيس دولت را هنگامي موفق مي توان خواند كه ملت مرفه و بي دغدغه، كشور بدون مسئله و در حال پيشرفت و در آن عدالت عمومي برقرار باشد و اين هدف به دست نخواهد آمد مگر اين كه رئيس دولت كار خود را با انتصابات شايسته و خالي از هرگونه ايراد و پشيماني بعدي آغاز كند و كارها را به كاردانان بسپارد و خود، بيشتر وقتش را به رسيدگي مستقيم به نارسايي ها و ضعف ها كه در شكايات مردم و مقامات خطاب به او ارسال مي شود بدهد، حوصله اي بي پايان و علاقه مندي بسيار به خواندن شكوائيه ها و گوش كردن به انتقادها و درددل ها و بررسي و توجه به نظرات واصله داشته باشد و در حل مسائل درنگ نكند كه هر لحظه ابعاد بيشتري مي يابند. انتصابات خوب، رئيس دولت را از درگيري در امور حزيي باز مي دارد كه درگيري در امور روزمره اداري است كه يك رئيس دولت را به شكست مي كشاند. رئيس دولت بايد زندگاني ساده و نه لوكس تر از متوسط ملت داشته باشد. نظر مهم ديگر «ماكس وبر» تعريف ملت است كه مي گويد افراد داراي يك نياي مشترك (تاريخ و ريشه مشترك)، فرهنگ و تمدن مشترك، احساس و عواطف و خصلت هاي مشترك، يك ملت را تشكيل مي دهند، ولو اين كه داراي چند دولت و نظام حكومتي باشند .
سالروز تأسيس نخستين دوره آموزش روزنامه نگاري در ايران و چگونگي آن
نخستين دوره آموزش روزنامه نگاري در ايران كه يك تحول مطبوعاتي بزرگ در تاريخ وطن ما به شمار مي آيد، ۲۴ خرداد ۱۳۳۵ در ساختمان مؤسسه مطبوعاتي اطلاعات واقع در خيابان خيام (مركز شهر تهران) آغاز به كار كرد. اين دوره، پس از فراهم آمدن مقدمات كار و تنظيم برنامه و يافتن مدرس (در داخل و از خارج) كار خود را شروع كرده بود. دانشجويان اين دوره، توسط كارشناسان دانشگاه تهران و به سبك مدارس روزنامه نگاري آمريكا از ميان صدها متقاضي از طريق امتحان كتبي معلومات عمومي و هوش، سنجش استعداد و نيز مصاحبه و داشتن قيافه و برخورد اجتماعي متناسب انتخاب شده بودند كه پس از شروع به كار، ژورناليسم ايران را متحول ساختند. شمار پذيرفته شدگان به اين دوره محدود نبود و هر متقاضي كه نمراتش (طبق معيار مصوب) از نصاب مشخص پايين تر نبود پذيرفته شد، ولي از ميان صدها داوطلب تنها ۱۳ تن قابل پذيرش بودند و ظرفيت كلاس پر نشد. غلامحسين صالحيار، ر. اعتمادي، محسن ميرزايي، همايون فروزان، دكتر مستوفي، يوسف خوشرو، هوشنگ پورشريعتي، منوچهر صمصامي، محمدعلي مقدس زاده، يدالله ذبيحيان و نوشيروان كيهاني زاده از جمله شاگردان اين دوره بودند.به شاگردان اين دوره تأكيد شده بود كه پس از روزنامه نگار شدن، دست كم روزنامه اي را كه در آن كار مي كنند، هر روز به طور كامل بخوانند كه ايرانيان به اين كار عادت نكرده اند. به علاوه نبايد توسط مقامات دولتي تطميع شوند و يا از آنان بهراسند و براي جمع آوري خبر نبايد تنها به منابع دولتي متكي باشند و....پس از اين دوره، دو دوره كوتاه تكميل آموزش روزنامه نگاري با كمك دولت آمريكا و استادان آمريكايي در محل دانشكده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد و در دهه ۱۳۴۰ دانشگاه تهران رشته روزنامه نگاري ۴ ساله داير كرد و بعداً اين دوره در ساير دانشگاه ها داير شد ولي گمان نمي رود كه پذيرش در اين دوره ها از طريق امتحان اختصاصي سنجش استعداد و هوش باشد كه در دانشگاه هاي ساير كشورها براي دوره روزنامه نگاري الزامي است. بايد دانست كه مهارت در روزنامه نگاري بر پايه استعداد، تجربه و علاقه مندي بسيار استوار است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
منتظر
دوباره صداي لاستيك ماشين روي آسفالت خيابان به گوشش رسيد. با خودش گفت: «بالاخره اومد!» دويد جلوي پنجره و بيرون را نگاه كرد.
ماشيني در كار نبود. برگشت سرجايش و نشست. مطمئن بود كه هر جا باشد همين روزها پيدايش مي شود. دوباره صداي آشناي لاستيك و آسفالت شنيده شد . براي چندصدمين بار در ظرف اين سي روز به سمت پنجره دويد. ولي باز هم مزاحم ها آمدند و نگذاشتند بيرون را نگاه كند. سوزش تكراري آمپول را در بدنش احساس كرد. ميان خواب و بيداري، با گريه مي گفت: «از رنگ لباس هاي سفيدتون متنفرم، كجاي دنيا منتظر بودن، ديوونگيه؟» پرستو عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
ازدواج هاي مذهبي در انگليس رواج مي يابد
ايسنا: از اين پس در مراسم ازدواج انگليسي ها خوانده شدن اشعار و زمزمه هايي با منشأ عقايد مذهبي و ديني قانوني خواهد بود.
به نقل از شبكه خبري بي.بي.سي تاكنون خواندن آوازهاي مذهبي در مراسم ازدواج انگليسي ها ممنوع بود. با اين حال اخيراً دفتر آمار ملي در انگليس اين ممنوعيت را مورد بررسي دوباره قرار داده و بدين ترتيب گفته مي شود كه به زودي اين ممنوعيت برداشته خواهد شد.
بالوني با تلسكوپ به فضا رفت
فارس: ناسا توسط بالون، تلسكوپي را براي مطالعه بر روي ساختار ستارگان به فضا فرستاد.
سخنگوي شركت فضايي سوئد اعلام كرد: ناسا بالون هليومي بزرگي را كه به همراه خود تلسكوپي حمل مي كرد از شمال كشور سوئد براي مطالعه بر روي ساختار ستاره ها به فضا فرستاد. اين اولين بار است كه ناسا چنين مأموريت مهمي را توسط بالن و به اين شكل انجام مي دهد. در اين مأموريت دانشمندان قصد دارند اشعه هايي كيهاني را مورد بررسي قرار دهند.
اين بالون ۳۹۶ فوت ارتفاع دارد و مساحت آن ۴۶۲ فوت است و در روزهاي آينده حدود ۵۲ مايل از زمين ارتفاع خواهد گرفت. اين بالون با ۳/۱ ميليون يارد مكعب گاز هليوم پر شده است. گفتني است كه ساخت اين تلسكوپ حدود ۵۹۴۰ پوند هزينه داشته است.
موفقيت در سايه جنجال
مهر: سرانجام جنجال هاي مطبوعاتي به ثمر نشست و موجبات موفقيت فيلم «آقا و خانم اسميت» با شركت «براد پيت» و «آنجلينا جولي» را فراهم كرد.
اين اثر كه از مدت ها پيش كانون توجه مطبوعات بود، در نخستين هفته اكران بالغ بر ۵۱ ميليون و۱۰۰ هزار دلار فروش كرد و مقام نخست جدول فروش آمريكا را به خود اختصاص داد. «آقا و خانم اسميت» كه نام «داگ ليمان» را درمقام كارگردان دارد، از روز جمعه در سينماهاي آمريكا به نمايش در آمده است.
اين اثر، واپسين پروژه «داگ ليمان» كارگردان فيلم هاي «هويت بورن» و «برو» به شمار مي رود و داستان زوج جواني را روايت مي كند كه از زندگي خود راضي نيستند و در مي يابند قاتلاني هستند كه براي قتل همسرانشان اجير شده اند.
اين اثر كه بر اساس فيلمنامه «سيمون كينبرگ» جلو دوربين رفته حال و هواي فيلم «دروغ هاي حقيقي» را دارد. يكي از دلايل موفقيت فيلم درگيشه، شايعه ازدواج دو هنرپيشه محوري اين اثر بود. «كرگ اليس» ، «اليجا الكساندر» ، «ترزا باريرا» از ديگر هنرپيشگاني هستند كه در اين اثر به ايفاي نقش مي پردازند.
خشم از نقاشي صحنه قتل
ايسنا: برنامه يك نقاش براي به تصوير كشيدن چگونگي كشته شدن مردي در انگليس موجي از عصبانيت در ميان كارآگاهان پليس اين كشور به راه انداخته است.
كارآگاهان انگليسي گفته اند كه اين اقدام موجب برانگيخته شدن احساسات خانواده اين مرد خواهد شد. اليستر ويلسون در ماه نوامبر و به وسيله شليك گلوله يك فرد مسلح در آستانه ورودي منزلش به قتل رسيد.
ديدار اسپيلبرگ با نخست وزير ژاپن
فارس: «استيون اسپيلبرگ» ، كارگردان آمريكايي كه به قصد اكران آخرين فيلمش به ژاپن سفر كرده است، روز گذشته در توكيو با «كويزومي» ، نخست وزير اين كشور ديدار كرد. در اين ديدار دوستانه اسپيلبرگ از «كويزومي» براي حضور در افتتاحيه نمايش آخرين فيلم خود با نام «جنگ جهانيان» دعوت كرد.
در اين فيلم كه قرار است امروز براي اولين بار در توكيو به نمايش درآيد، بازيگراني چون «تام كروز» ، «ميراندا اوتو» ، «داكوتا فانينگ» و «تيم رابينز» ايفاي نقش مي كنند.
اين فيلم كه محصول كمپاني فيلمسازي «پارامونت» است، در قالب ژانري «علمي - تخيلي» جنگي مافوق تصور را از نگاه يك خانواده آمريكايي به تصوير مي كشد كه هدف اصلي آن نجات حيات آينده بشري است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
گل ترمس (لوپن)
004584.jpg
نام علمي: Lupinus nanus شPixie Delight'
خانواده: LEGUMINOSAE
گياه يكساله به بلندي ۵۰ و گستردگي ۲۳ سانتي متر است. داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل بوده و سنبله هاي گل آن به رنگ هاي صورتي، آبي، بنفش و سفيد در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك نسبتا غني و سبك با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |