چهارشنبه ۱ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۲۹
زنان مسلمان ايراني از صعود به اورست مي گويند
۸ هزار متر بالاتر از نقطه صفر
000309.jpg
عكس:سايت فدراسيون كوهنوردي
سعيده امين
آن بالا از هر طرف كه نگاه مي كردند، دنيا يك شكل ديگر داشت. حتي در آن لحظات، نه فرخنده صادق و نه لاله كشاورز به افتخار ورزشي خود فكر نمي كردند، آنها فقط به عظمت خداوند و قدرت انسانيت فكر مي كردند
آنجا در ارتفاع 8 هزار متر بالاتر از سنگ و يخ 90 درجه، تيم 8 نفره تمام بارهايشان را روي زمين گذاشتند. قله اورست برف بود و يخ. بوران به سر و صورت آدم ها مي كوبيد. اورست زير پاي اولين بانوان مسلمان دنيا قرار گرفت. حالا ديگر كسي، چه زن و چه مرد از گريه ابايي نداشت. لاله كشاورز و فرخنده صادق، اولين بانوان مسلمان در دنيا و در ايران به قله اورست صعود كرده بودند. آنها 8 هزار متر به اوج رفته بودند؛ چيزي كه تصورش هر دو را به گريه انداخت.
پرچم سه رنگ ايران با آرم باشكوه وسط آن در ميان دستان شش مرد و دو زن بر فراز قله اورست نصب شد.
فرخنده صادق و لاله كشاورز صد و يك و صد و دومين نفري بودند كه از زنان كل دنيا، جبهه جنوبي اورست را فتح كردند.
اولين ها بودن خيلي لذتبخش است، بويژه اينكه آدم در سالهاي جواني باشد. لاله كشاورز مي گويد: به جايي رسيديم كه هدف ديگر تنها براي من يا او نبود. هدف برايمان به شكل يك سمبل درآمده بود و همه به ما مي گفتند كه شما در برابر زنان دنيا مسئول هستيد، همين افكار فشار زيادي را به ما وارد مي كرد. و اما وقتي به قله رسيدند، مثل يك پرنده سبكبال شدند.
90 روز در اردو بودن و دوري از خانواده و محاصره در برف و يخ، خستگي را به جان آدم مي اندازد، اما حالا فقط سر پاييني بود. تمام آن راهي را كه آمده بوديم، مي بايست برمي گشتيم. كشاورز آنقدر خوشحال بود كه سختي هاي بالا آمدن را كمتر به ياد مي آورد. فرخنده صادق اگرچه كمي از كشاورز 25 ساله بزرگتر است و قبلا قله پوموري (دختر اورست) را فتح كرده بود، اما ايستادن روي بلندترين بام دنيا به او شعف كودكانه اي بخشيده است كه خودش مي گويد هرگز آن را تجربه نكرده است. از اول، از همان 12 سال قبل كه كوهنوردي را آغاز كرده است و تا به حال كه به درجه داوري در رشته سنگنوردي رسيده است، تسخير اورست هميشه برايش يك رويا بوده، چه اينكه مادر پيرش نيز خواب ديده بود دخترش روي يك قله بلند ايستاده است و لبخند مي زند.
لاله كشاورز از مراحل اردو مي گويد: 75 روز را در چادر سپري كرديم. چنين مدت طولاني با هم زندگي كردن به غير از مقاومت به آدم قدرت تطبيق با شرايط و افراد مختلف را مي دهد. صعود به اورست فقط قله نبود. براي 44 عضو تيم صعودكننده يك تجربه جديد زندگي بود. آدم به جايي مي رسد كه به معناي واقعي كلمه كم مي آورد. اگر براي هريك قدمم خدا را صدا نمي زدم، به قله نمي رسيدم.
يك كپسول اكسيژن چهار و نيم كيلويي و كوله پشتي مجهز روي شانه هركدام سنگيني مي كرد. حتي مردان هم بسختي بالا مي رفتند، حتي سخت تر از ما.
جبهه جنوبي اورست بسيار غير مسطح و ناهموار است، جايي مناسب براي توقف و استراحت پيدا نمي شود. به مرور كه بالا مي رفتيم، در كمپ سه، در ارتفاع 7300 متري خانم ها مجبور شدند كه از ماسك اكسيژن استفاده كنند. مقاومت ها عنقريب در هم مي شكست. در كمپ دو، يكي از دختران به نام ليلا بهرامي به خاطر فشار زياد و كمبود اكسيژن به اغما رفت. سرگروه به سرعت به گروه امداد بيسيم زد و بهرامي را با هلي كوپتر به پايين بردند. حالش آنقدر بد بود كه با تخت گردان به ايران و به يكي از بيمارستان هاي شهر منتقل شد. كشاورز مي گويد: بزرگترين مشكل ما بوران بود كه سرعت گروه را كند مي كرد. اين سفر براي لاله كم ماجرا نداشت. وقتي جلو مي رفت، پايش را روي شكافي گذاشته بود كه برف آن را پوشانده بود. يك لحظه خودم را در انبوه برف ميان زمين و هوا ديدم. گفتم همه چيز تمام شد، اما نشده بود. طنابي كه به من متصل بود، به جايي نصب شده بود و بچه ها مرا بالا كشيدند. لحظه وحشتناكي بود، اما به ياري خدا بعد از چند روز از حساسيت افتادم. روز هفتاد و پنجم سفر بود. سر شب گروهي از بچه ها براي بالا رفتن انتخاب شدند. شش مرد و دو زن ساعت 7:10 از كمپ سه واقع در ارتفاع 7300 متري به سوي نقطه 8 هزار متري حركت كردند. نزديك به كمپ چهار، آقايان هم ماسك به صورت زدند، همينطور قدم برمي داشتيم، در صورت عادي طي كردن مسير فقط يك ساعت طول مي كشيد، اما به دليل برخورد با ديواره 90 درجه جنوبي ساعت 10:30 به وقت محلي و 9:15 به وقت تهران به قله رسيديم.
براي او و هيات همراه رسيدن به قله نقطه اوج بود، چه اينكه اين اواخر براي لاله كشاورز اتفاق مبارك ديگري نيز افتاد. درست وسط اردوهاي آمادگي تيم براي صعود بود كه لاله به عقد مردي كه تجربه اي در ورزش نداشت، درآمد. دو ماه قبل از حركت به سمت اورست عقد كردم، وقتي برگشتم همسرم به اندازه يك كوه در مورد ورزش كوهنوردي اطلاعات جمع آوري كرده بود. اگر تشويق خانواده ام و نظر مساعد وي نبود، هرگز نمي توانستم حتي دامنه اورست را طي كنم.
او دندانپزشكي است كه بزرگترين راز زندگي را در سلامتي پيدا كرده است. آن بالا همه چيز، حتي مشكلات آدم ناچيز به نظر مي رسد. اگرچه بسختي نفس مي كشيديم، اما پاك ترين هواي دنيا را به درون ريه هايمان مي فرستاديم.
آن بالا از هر طرف كه نگاه مي كردند، دنيا يك شكل ديگر داشت. خلقت در شمايل عالي به چشم ديده مي شد. حتي در آن لحظات، نه فرخنده صادق و نه لاله كشاورز به افتخار ورزشي خود فكر نمي كردند، آنها فقط به عظمت خداوند و قدرت انسانيت فكر مي كردند.
حالا كه بايد همه آن راه ها را برمي گشتند، بهتر مي توانستند مسير طي شده را ببينند. موقع بازگشت بود كه فهميديم چه كرديم. بچه هايي كه در كمپ سه منتظر ما بودند با ديدنمان هورا كشيدند. بعضي گريه مي كردند. همديگر را بغل كرده و از يكديگر قدرداني  كرديم. به هم خسته نباشيد مي گفتيم. نه كينه اي بود، نه حسادتي و نه رذالت  هاي انساني! از هيچكدام خبري نبود.
حلقه هاي گل روي گردن زنان فاتح قله اورست گذاشته شد. اين قسمت از همه شيرين تر بود، وقتي نگاه اشكبار مادران و گردن افراشته پدران و همسران اول بار بر صورت فاتحان اورست افتاد. ديگر چيز ديگري از خدا نمي خواستم. اورست با آن ارتفاع و عظمت هنوز نمي توانست جاي زيبايي پيوندهاي خانوادگي را بگيرد. ديگر به اورست فكر نمي كنم، به فكر فتح قله هاي 8 هزار متري ديگر هستم. 14 قله 8 هزار متري در دنيا داريم كه اورست مهمترين آنهاست. مي خواهم اگر خدا بخواهد اين بار از آنها بالا بروم.
كاش همه مي توانستند اين لذت را دريابند. زنان ايران از شانس يا بهتر بگويم از همت كمتري براي رسيدن به اين مراحل برخوردار هستند. كشاورز مي گويد: زنان ايراني در كوهنوردي تنبل هستند. شايد بخشي از آن به شرايط اجتماعي آنها برگردد، چون كوهنوردي براي يك آقا تنها يك كار مشكل است. يك خانم وقتي مي خواهد تنها به كوه برود، هزاران مشكل دارد.
اما غلبه بر مشكلات ناممكن نيست. وجود دختراني مثل لاله كشاورز و فرخنده صادق و ساير افراد تيم كوهنورد مويد اين موضوع است. به هر حال به قول معروف وقتي مصمم به عملي شديد، بايد درهاي ترديد را به روي خود ببنديد.

پرويز پرستويي جلوي دوربين بهزاد فراهاني مي رود
بهزاد فراهاني و ميهماني از كارائيب
000279.jpg
بهزاد فراهاني قصد دارد بزودي اولين فيلم بلند سينمايي خود را جلوي دوربين ببرد. اين بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون مدت زيادي است كه قصد دارد اولين فيلم بلند خود را كارگرداني كند، اما به دلائل مختلفي كه مهمترين آنها عدم صدور مجوز كارگرداني از سوي كانون كارگردانان خانه سينما بوده، موفق به انجام اين كار نشده است.
فراهاني قصد دارد در صورت فراهم شدن شرايط مناسب، فيلمي با نام ميهماني از كارائيب را جلوي دوربين ببرد. به گفته فراهاني اين فيلم براي مخاطبان طالب عدالت اجتماعي ساخته خواهد شد.
فيلمنامه ميهماني از كارائيب نوشته خود فراهاني است و داستانش درباره پيرمردي است كه در جريان سفرسال 1379فيدل كاسترو به ايران برايش كت و شلواري مي دوزد .
او درباره زمان ساخت فيلم مي گويد كه هنوز مجوز كارگرداني ام صادر نشده واميدوارم در دولت نوين اين مطلب در حق ما بشود .
فراهاني با اعلام اينكه ميهماني از كارائيب در فضايي اجتماعي و عاشقانه قراردارد مي گويد: اين اثر با دغدغه و كارهايم در تئاتر متفاوت است و خيلي به فضاي آمريكاي لاتين و ادبيات جادويي گابريل گارسيا ماركز نزديك است .
به اعتقاد فراهاني مخاطبان اين فيلم در وهله اول عاشقان عدالت اجتماعي هستند و در وهله بعد جوان هايي كه شور فلسفي واجتماعي دارند .
بهزاد فراهاني براي بازي در نقش اول فيلم ميهماني از كارائيب، پرويز پرستويي را انتخاب كرده است. پيش از اين پرستويي و فراهاني چند سابقه همكاري با يكديگر داشته اند كه آخرين آنها به نمايشنامه حيدر بهار نوشته و كار بهزاد فراهاني مربوط مي شود كه با حضور پرويز پرستويي به شيوه راديويي اجرا  شد. اين نمايشنامه چندي پيش در جلسات نمايشنامه خواني ويژه هفته جشن تئاتر روخواني شد و پرويز پرستويي نيز در آن به ايفاي نقش پرداخت. پرستويي قرار است تا چند روز ديگر در نمايش فنز به كارگرداني محمد رحمانيان روي صحنه رود. اين نمايش كه در مورد هواداران تيم فوتبال منچستر يونايتد در چند دهه گذشته است، بزودي در تالار قشقايي اجرا خواهد شد. به جز پرويز پرستويي، حبيب رضايي، ترانه عليدوستي و مهتاب نصيرپور نيز در فنز بازي خواهند كرد.
بهزاد فراهاني اميدوار است تا شروع فصل تابستان مجوزهاي لازم صادرشود و فيلم ميهماني ازكارائيب جلوي دوربين رود، زيرا فيلم در فضايي سبز و پر از گياه جريان دارد و بايد در تابستان ساخته شود.
اما بهزاد فراهاني مدتي است كه به عنوان دبير نخستين مسابقه ادبيات نمايشي ايران به فعاليت مي پردازد. نخستين مسابقه ادبيات نمايشي ايران توسط انجمن نمايشنامه نويسان خانه تئاتر با حمايت مركز هنرهاي نمايشي بزودي و با هدف انتخاب بهترين هاي عرصه ادبيات نمايش ايران برگزار خواهد شد.
بهزاد فراهاني كه سال گذشته نمايش مفتش را در بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر روي صحنه داشت، در عرصه بازيگري سينما تاكنون در فيلم هايي نظير سگ كشي به كارگرداني بهرام بيضايي ، توتيا به كارگرداني ايرج قادري، قلب هاي ناآرام به كارگرداني مجيد مظفري و تردست به كارگرداني محمد علي سجادي ايفاي نقش كرده است.
او در عرصه تئاتر نيز نمايش هايي مانند مريم و مردوايچ ، داش آكل و ... را كارگرداني كرده است.

رابرت دنيرو و نقاشي هاي پدر
تماشاي نقاشي هاي پدر در نمايشگاهي در يك شهر كوچك در شمال فرانسه باعث شد اشك در چشمان بازيگر بزرگي به نام رابرت دنيرو حلقه بزند.
رابرت دنيرو پس از ديدن حدود 60 قطعه از تابلوهاي نقاشي پدر خود شامل مناظر طبيعي، زندگي روزانه مردم و پرتره هايي به قلم پدرش در شهر روباي گفت: از اينكه مي بينم از پدرم با اين احترام، در اينجا استقبال شده خوشحالم. من عاشق كارهاي او هستم. پدر من در مورد انتخاب ها و ذائقه اش بسيار خوش سليقه بود. او به عنوان يك هنرمند در مورد آنچه دوست داشت يا نمي پسنديد بسيار پيچيده عمل مي كرد.
دنيرو در نمايشگاه نقاشي هاي پدرش كه تا اواخر ماه اوت در موزه هنر و صنعت روباي برپاست، آثاري را ديد كه تا پيش از آن هرگز نديده بود. بازيگر بزرگ آمريكايي در اين مورد گفت:  وقتي با دقت به اين نقاشي ها نگاه مي كنم تازه مي فهمم كه خيلي از آنها را سالها و برخي را اصلا نديده ام. از اينكه پدرم اينجا نيست تا نقاشي هاي خودش را ببيند واقعا متاسفم. پدر دنيرو كه در سال 1993 درگذشت، سالهاي آخر عمرش را در فرانسه گذراند تا به آموختن رموز نقاشي از اساتيد فرانسوي بپردازد.

كيومرث پوراحمد و نوك برج
كيومرث پوراحمد چند روز پيش تدوين تازه ترين ساخته اش با نام نوك برج را با همكاري سياوش زادي به پايان رساند.
اين فيلم چندي ديگر و با اتمام مراحل صداگذاري و ميكس نهايي موسيقي كه توسط فريبرز لاچيني ساخته خواهد شد، براي نمايش عمومي آماده مي شود. نويسنده نوك برج سروش صحت است و در خلاصه داستان آن آمده: مير هرچه مي گويد عاشق شده است كسي حرفش را جدي نمي گيرد، ولي وقتي او را نوك برج مي بينند كه در وضعيت نامتعادلي ايستاده مي فهمند موضوع جدي است و تازه ماجرا شروع مي شود.
در نوك برج محمدرضا فروتن، نيكي كريمي و اميرحسين صديق به ايفاي نقش مي پردازند. كيومرث پوراحمد كه در كارنامه  هنري اش ،شب يلدا، به خاطر هانيه، سرنخ و قصه هاي مجيد را دارد، بشدت علاقه مند است فيلم بعدي اش را شروع كند.او كه چند هفته پيش فيلم گل يخ را روي پرده سينماها داشت، دوست دارد فيلم بعدي اش در ژانر پليسي- اجتماعي و در حال و هواي مجموعه سرنخ باشد.نوك برج آخرين ساخته پوراحمد به احتمال فراوان در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درخواهد آمد.

پيشخوان
000297.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز موضوع خبر اول خود را به ديدار كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا از سرزمين هاي اشغالي اختصاص داده است. اين روزنامه در بخشي از اين خبر با اشاره به ملاقات رايس با محمود عباس (ابو مازن) رئيس تشكيلات خودگردان، از حمايت وزير امور خارجه آمريكا از طرح عقب نشيني رژيم صهيونيستي از نوار غزه خبر داده است. عكس اين روزنامه نيز به موضوع انتخابات لبنان و ادعاي سعد حريري، - پسر رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان- از نامزدهاي انتخاباتي مبني بر پيروزي در انتخابات پارلماني اختصاص يافته است.
000315.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسه زبان فيگارو نيز افزايش بي سابقه قيمت  جهاني نفت را به عنوان تيتر اول خود برگزيده است. اين روزنامه در خبر دوم خود نيز به موضوع شكست اخير اروپايي ها در فرآيند تصويب بودجه پرداخته و آن را مورد نقد و بررسي قرار داده است.
000324.jpg
ايريش تايمز
روزنامه ايريش تايمز، چاپ جمهوري ايرلند نيز با اختصاص دادن تيتر اول خود به موضوع چالش هاي پيش روي اتحاديه اروپا از كند شدن روند پذيرش اعضاي جديد به اتحاديه اروپا خبر داده است. پس از راي نه! مردم فرانسه و هلند به قانون اساسي اروپا و عدم تصويب بودجه اروپا و لاينحل باقي ماندن مسئله سهم انگلستان در بودجه اروپا اين قاره وارد دوران جديدي از تاريخ خود شده است.
000378.jpg
واشنگتن پست
روزنامه انگليسي زبان واشنگتن پست موضوع عراق و موانع و مشكلات پيش روي نيروهاي آمريكايي را موضوع عكس اول خود قرار داده است. لازم به ذكر است پس از گذشت بيش از دو سال از سقوط صدام، نيروهاي آمريكايي هنوز موفق به برقراري امنيت در عراق نشده اند. اين روزنامه در بخشي ديگر از خبرهاي خود به بررسي  انتخابات ايران پرداخته است.

ذهن زيبا
حكومت طلايي آنجاست كه نتوان قوانين را با پول خريد.
برناردشاو

كارهاي بزرگ تنها از مردان بزرگ ساخته است و مردان هنگامي بزرگ مي شوند كه بخواهند.
شارل دوگل

چون راه رفتن آموختم به دويدن پرداختم.
نيچه

تو فقط امروز زنده نيستي ، فكر آينده هم باش.
مارسل آشارچ

پيروزي واقعي جان آدمي، فكركردن است.
هوگو

شجاعت مانند عشق از اميد تغذيه مي كند.
ناپلئون بناپارت

شبكه
از امشب به احتمال فراوان تكرار مجموعه ايراني مردان آنجلس از شبكه اول پخش خواهد شد. اين مجموعه روايت زندگي اصحاب كهف است و چند سال پيش از همين شبكه روي آنتن رفت.
قسمت جديد مجموعه تا غروب نيز امشب از شبكه دو پخش خواهد شد. در اين قسمت خانواده دكتر، براي به دادگاه كشاندن او اقدام مي كنند تا به اين وسيله مجبور به تقسيم ارث شود. ولي روناك و رامين (فرزندان دكتر) مخالف اين كار هستند. اما فرهاد و پروانه (داماد و عروس دكتر) سعي دارند براي اقدام قانوني از همديگر سبقت بگيرند. بنابراين شكايتي تنظيم مي كنند و دكتر راهي دادگاه مي شود، ولي او در اين هنگام متوجه بيماري مزمني در خود مي شود و ...
اين مجموعه حدود ساعت 21 از شبكه 2 روي آنتن خواهد رفت.
قسمت جديد مجموعه شبي از شب ها هم از شبكه سه پخش خواهد شد. در اين قسمت ساجدي و ملك زاده اثاث خود را در حياط مي گذارند، اما براي رفتن به داخل آپارتمان كليد ندارند. كرم نيز كه براي نجم الدين كار مي كند و خود نيز مستاجر نجم الدين است، از ورود آنها به ساختمان جلوگيري مي كند. ساجدي و ملك زاده در پي دستگيري نجم الدين به دنبال آزادي او از زندان هستند. ولي موفق به اين كار نمي شوند. از طرف ديگر دادگستري ساختمان را پلمپ مي كند و ...
مجموعه خارجي حامي وحش نيز امشب حدود ساعت 19 از شبكه تهران پخش خواهد شد.
در اين قسمت تام با آنابل، دادستان جنايي تماس مي گيرد و او را از آخرين وضعيت آلودگي آب هاي رودخانه لير آگاه مي كند. پس از اينكه تام نمونه را به بايگاني مي برد، بايگاني در انفجاري مهيب آتش مي گيرد و تمام مدارك مي سوزد. آنابل معتقد است شركت سريلا نك ها به جاي تصفيه مواد زائد، آنها را به رودخانه مي اندازد و به همين دليل سعي داشته شواهد و مدارك را از بين ببرد، اما با فرد ناشناسي ملاقات مي كند كه ...
ضمنا امشب مي توانيد فيلم سينمايي خوب، بد، زشت را در برنامه جشنواره فيلم هاي سينمايي شبكه دو و در ساعت 23:15 تماشا كنيد.

ديدني ها
نمايشگاه 2+4
نمايشگاهي از آثار گرافيك مرتضي مميز، قباد شيوا، فرشيد مثقالي، ساعد مشكي، سيامك فيلي زاده و ايليا تهمتني در تاريخ يكم تيرماه 1384 در مجموعه موقت مان هنر نو به مدت يك ماه برپا مي شود.
در اين نمايشگاه علاوه بر پوستر، آثار تصويرسازي، طراحي جلد، آگهي چاپي و محيطي به نمايش درخواهد آمد. مجموعه دائم مان هنر نو نيز در كنار مجموعه موقت از تاريخ يكم تير ماه تا هشتم تيرماه در 4 بخش گرافيك، فيلم و عكس، طراحي صنعتي و طراحي معماري گشوده مي شود.
مان هنر نو از تمامي علاقه مندان دعوت مي كند تا در اين گشايش هنرمندان را همراهي كنند.
ساعت بازديد از اين نمايشگاه همه روزه به جز پنج شنبه و جمعه از ساعت 15 تا 20 است.

در فرهنگسراها
مشاوره حقوقي و ورزش
سلسله جلسات مشاوره حقوقي به صورت رايگان در فرهنگسراي سالمند برگزار مي شود.
اين جلسات با حضور وكيل پايه يك دادگستري برگزار مي شود. در اين جلسات، مشاوره و راهكارهاي لازم در خصوص تمامي مسائل و مشكلات حقوقي شامل اختلافات ملكي، نفقه، طلاق، مالك و مستاجر، چك و ... ارائه مي شود.
جلسات مشاوره حقوقي هر هفته سه شنبه ها از ساعت 15 اجرا مي شود و حضور تمامي شهروندان آزاد است.
همچنين واحد آموزش فرهنگسراي سالمند با هدف گسترش ورزش همگاني و توجه به سلامت جسماني شهروندان، اقدام به برگزاري كلاس هاي آمادگي جسماني ويژه بانوان كرده است.
نمايشگاه گروه هنرهاي تجسمي گروه ميعاد در نگارخانه آبي فرهنگسراي سالمند برپاست. در اين نمايشگاه تعداد 40 اثر هنري شامل حجم، نقاشي و كلاژ به نمايش گذاشته شده است.
در نمايشگاه فوق تعداد 10 نفر از هنرمندان جوان آثار خود را با 3 موضوع آزاد، دفاع مقدس و حضرت فاطمه (س) در معرض ديد عموم قرار داده اند.
همچنين در كنار نمايشگاه، بازارچه فروش آثار هنري گروه ميعاد نيز داير است. نمايشگاه گروه ميعاد با هدف حمايت از هنرمندان جوان و گسترش هنرهاي تجسمي از تاريخ 30/3/84 لغايت 9/4/84 برپاست.
از سوي ديگر واحد آموزش فرهنگسراي سالمند با هدف توانمندسازي بانوان در امر مديريت خانواده، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش آشپزي كرده است.
در اين دوره آموزشي كه ويژه بانوان است، هنرجويان با نحوه پخت انواع غذاهاي ايراني آشنا مي شوند.

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |