شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۱
سايه كفش هاي چيني هنوز محو نشده است
گذر هزار پا از بازار ايران
اوايل كفش چيني با قيمت 8 سنت در بازار تهران به فروش مي رسيد و قيمتي معادل 1500 تا 2000تومان داشت، اما با وجود تعرفه ها اكنون اين كفش ها با قيمتي حدود 7 الي 8 هزار تومان به فروش مي رسد
000543.jpg
اينكه قديمي ها مي گفتند: پاي شما قلب دومتان است ، شايد در برخورد اول كمي عجيب و غريب به نظر برسد. درهر حال فاصله قلب و پا خيلي بيشتر از آن است كه بتوان ارتباطي به اين نزديكي ميان اين دو عضو متصور شد! اما حتي تجربه شخصي هم نشان مي دهد كه وقتي كفش تنگ يا نه چندان راحتي به پا داريم، احساس آرامش خود را از دست مي دهيم. در زمستان هاي سرد هم قبل از هر چيز سرما را كف پاي خود احساس مي كنيم. ظاهرا قديمي ها كه پا را قلب دوم انسان مي دانستند، توجه بيشتري هم به توليد پاي افزارهاي نرم، سبك، راحت و با كيفيت داشته اند. رويه گيوه ها را معمولا با قلاب مي بافتند، براي رويه كفش از پوست استفاده مي كردند. ته و زيره كفش را از كنف كوبيده يا چرم گاو و گاوميش مي ساختند و آستر كفش معمولا از پوست بز بود. به اين ترتيب كفشي كه از كارگاه هاي هنرمندان و صنعتگران توليد كننده كفش ايراني بيرون مي آمد، محصولي بود كاملا طبيعي، ارزنده، مرغوب و مقرون به صرفه و بادوام. امروز اما، اگر براي خريد كفش سري به بازارهاي رنگارنگ و متنوع موجود بزنيد، با وضعيت جديدي روبه رو خواهيد شد.
واردات انبوه، صادرات اندك
با ورود انواع زيره هاي كفش خارجي و نه چندان مرغوب به بازار، توليد انواع كفش با استفاده از مشمع هاي مصنوعي و زيره هاي تزريقي رونق يافته و استقبال عمومي مصرف كنندگان از اين توليدات خوش قيمت سبب افت توليد كفش هاي ارزنده ايراني شده است.
از سوي ديگر واردات بي رويه انواع كفش هاي خارجي و بيش از همه كفش هاي چيني بازار كفش را به گونه اي اشباع كرده كه طي چند سال گذشته 80 درصد كارگاه هاي توليد كفش دستدوز داخلي تعطيل شده و تنها 20 درصد از اين واحدهاي توليدي فعال بوده اند. علاوه بر اين كفش و دمپايي چيني در تسخير بازارهاي كشورهاي همسايه از جمله افغانستان و عراق نيز موفقيت قابل تاملي داشته است. همين موضوع سبب شده كه صادرات اين محصول براي مثال از شهر قم به اين كشورها كه تا پيش از اين خريدار كفش توليدي قم بودند از 2 ميليون و 215 هزار و 913 دلار در سال 82 به يك ميليون و 366هزار و 33 دلار كاهش يابد.
كفش ايراني از نظر صادرات در وضعيت مساعدي قرار ندارد و در نتيجه نمي تواند با فشار بازار جهاني مقابله كند. ميرآفتابي عضو هيات مديره اتحاديه صنف كفاش تهران مي گويد: كشوري مثل چين در واقع جنس تمام شده را صادر مي كند و توليدكننده اي كه صادرات دارد از ماليات معاف است، اما ما تازه روي قيمت جنس تمام شده ماليات و عوارض و صد رقم هزينه ديگر هم مي پردازيم. به اين ترتيب دست ما براي صادرات باز نيست و سال به سال هم ماليات اضافه مي شود.
آنچه مسلم است ورود 300 ميليون جفت كفش چيني براي 70 ميليون جمعيت، فرصتي براي فعاليت توليدكنندگان داخلي باقي نمي گذارد.
تعرفه اي براي بهبود اوضاع
كفش هاي چيني ظاهر زيبايي دارند؛ رنگارنگ و متنوع و در طرح ها و شكل هاي مختلف. قيمت اين كفش ها هم در مقايسه با كفش هاي وارداتي از ساير كشورها يا كفش هاي داخلي بسيار ارزان تر است. عضو هيات مديره اتحاديه صنف كفاش تهران مي گويد: ما با وزارت بازگاني وارد مذاكره شديم و درخواست صدور تعرفه را داديم. وقتي با واردات كفش چيني به صورت انبوه مواجه هستيم، دست كم بايد تعرفه هاي قيمتي وجود داشته باشد كه امكان رقابت را براي توليدكنندگان داخلي فراهم آورد. اوايل كفش چيني با قيمت 8 سنت در بازار تهران به فروش مي رسيد و قيمتي معادل 1500 تا 2000تومان داشت، اما با وجود تعرفه ها اكنون اين كفش ها با قيمتي حدود 7 الي 8 هزار تومان به فروش مي رسد و در نتيجه كفش ايراني دست كم قابليت رقابت بيشتري به دست آورده است.
اتحاديه صنف كفاشي تهران از سال 1380 تا كنون پيگير مسئله واردات كفش چيني به ايران است و نامه نگاري هاي متعددي در اين زمينه داشته است.
هشداري جدي
اما علاوه بر مشكلي كه حضور انبوه كفش هاي چيني در بازار كفش براي صنف كفاشان فراهم آورده است، خريداران و مصرف كنندگان نيز با خريد كفش هاي ارزانقيمت چيني صرفه چنداني نمي برند. ظاهرا بي كيفيتي كفش هاي چيني در نگاه اول و براي مشتري عادي چندان قابل تشخيص نيست. به همين منظور و به صرف جلوگيري از گرم شدن بي رويه بازار كفش هاي چيني كه پيش بيني مي شود به نابودي صنعت كفش ايراني بينجامد، اتحاديه صنف كفاشان اعلاميه هايي صادر كرده و نسبت به خريداري انواع كفش هاي چيني، به مصرف كنندگان هشدار و آگاهي داده است.
اتحاديه همچنين به كليه واحدهاي صنفي خود اعلام كرده است كه در صورت فروش كفش هاي بي كيفيت چيني از خدمات ويژه اتحاديه محروم خواهند شد. ميرآفتابي مي گويد: كفش هاي چيني از كيفيت بسيار نازلي برخوردارند. خيلي زود خراب و تكه تكه مي شوند و نوع مشمعي كه در ساخت آنها به كار رفته سبب بوي بد پا مي شود. اين كفش ها صددرصد مصنوعي و در واقع به نوعي پتروشيمي هستند.
اگرچه عضو هيات مديره اتحاديه صنف كفاش تهران از بازگشت 30 درصدي كارگران كارگاه هاي توليد كفش دستدوز به حرفه اصلي خود خبر مي دهد، اما به نظر مي رسد اقبال عمومي به كالاي ارزانقيمت خارجي، دست و پاگير بودن شرايط صادرات كالا به خارج از كشور و اشباع بازار از هزاران جفت كفش چيني، راه رشد هنر و صنعت كفش را در ايران بشدت مسدود كرده است تا آنجا كه پيش بيني ها از توقف كامل اين صنعت در آينده اي نه چندان دور خبر مي دهند.

بازار
يك كيلووات 31 تومان
000522.jpg
قيمت هر كيلو وات ساعت برق در سال جاري از سوي هيات وزيران 31 تومان تعيين شد. به گزارش نشريه برنامه، قيمت برق در سال 84 بر مبناي قيمت هر كيلو وات ساعت برق، به قيمت  صادراتي يا وارداتي به علاوه هزينه هاي انتقال يا توزيع و فروش و عوارض تكليفي به صورت ميانگين 31 تومان است.
بنا بر اين گزارش، شركت هاي برق منطقه اي موظف هستند برق مصرفي مصرف كنندگان داخلي را به قيمت مصوب عرضه كرده و ما به التفاوت را با قيمت مصوب و با توجه به ميزان فروش، ضمن ثبت در بدهكار حساب شركت توانير و بستانكار حساب خزانه داري كل كشور به شركت توانير براي اعلام به خزانه داري كل كشور اطلاع دهند.
كاغذ ارزان شد
قيمت هر بند كاغذ با كاهش چشمگير به 12 تا 17 هزار تومان كاهش يافته است. رئيس اتحاديه كاغذ و مقوا با اشاره به فعاليت 20 ساله در عرصه كاغذ گفت: در حال حاضر توليدكنندگان ضرر و زيان زيادي را متحمل مي شوند. هزينه كاغذ بين 22 و 27 هزار تومان بوده كه در حال حاضر به 12 تا 17 هزار تومان رسيده است. دولت بايد سوبسيد مربوط به كاغذ را بردارد، چرا كه اين سوبسيد تنها به نفع رانت خواران است. به نظر مي رسد يكي از راه حل ها، راه اندازي كارخانه هاي توليد كاغذي است كه از باگاس – تفاله نيشكر – استفاده شود.
خط فقر
000537.jpg
خط فقر مطلق براي يك خانوار متوسط در شهرهاي ايران 200 هزار تومان و در روستاها 145 هزار تومان در ماه است. فرهاد خرمي، استاد دانشگاه علامه طباطبايي به فارس گفت: در خط فقر مطلق ميزان درآمدي كه فرد بتواند نيازهاي روزانه زندگي خود را برآورده كند، در نظر گرفته شده است. وي افزود: معيار ديگر براي سنجش فقر نسبي در جامعه ضريب جيني است كه اگر اين ضريب حدود 5/0 باشد به توزيع مناسب درآمد نزديك تر بوده و بهتر است، ولي در ايران اين ضريب حدود 42/0 است كه مطلوب نيست.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چند درصد جامعه زير خط فقر مطلق قرار دادند، گفت: طبق برخي آمارهاي اعلام شده بين 10 تا 12 ميليون نفر زير خط فقر مطلق قرار دارند، ولي اين آمارها تخميني است.

زاويه ديگر
نخريدن ؛ سزاي گرانفروش
براي خيلي از ما اتفاق افتاده است كه با قيمت هاي نابرابري براي محصولات مختلف از خوراكي گرفته تا مصرفي مواجه شده ايم. مثلا در يك مغازه در جنوب شهر قيمت يك كالا حتي نصف قيمت همان كالا در شمال شهر است يا حتي در همان بخش از شهر با قيمت هاي متفاوتي رو به رو مي شويم.
سالهاست براي مبارزه با گرانفروشي ستادهاي مختلفي تشكيل شده است و بازرسان مختلفي از سوي سازمان تعزيرات حكومتي راهي مغازه هاي مختلف شهر مي شوند و براي جلوگيري از چنين اتفاقي فروشندگان را موظف به نصب كد و قيمت كالا بر اجناس كرده اند. در بسياري از كالاها نيز قيمت روي محصول درج شده است، اما گاهي ديده مي شود كه قيمت همان كالاها نيز در نقاط مختلف شهر متفاوت است. از فروشندگان كه دليل اين تفاوت قيمت را پرس و جو كنيد جوابي چون درآمد كم است، مغازه خرج ماليات، اجاره و آب و برق دارد و فروشندگي صرف ندارد را دريافت خواهيد كرد. گاهي نيز ابراز مي دارند كه همين امروز قيمت ها افزايش يافته است.
بخصوص در مورد اجناس وارداتي كه به قول فروشندگان توسط مسافر به كشور آمده است، قيمت ها به دست فروشنده است. او هر طور كه تصميم بگيرد به قيمت جنس مي افزايد و جز سود خود نكته ديگري را در نظر نمي گيرد.
به نظر مي رسد در چنين شرايطي تنها راه مقابله، عدم پرداخت وجه نامشروعي از سوي مشتريان است. مشتريان مي توانند با عدم پرداخت وجوه اضافه و ناحق به فروشندگان يا تحريم خريد از چنين مغازه اي كار بازرسان تعزيرات حكومتي را آسان كرده و به آنها درباره نظارت به چنين اقدامي ياري  رسانند. از سوي ديگر تماس با اين سازمان مي تواند از فعاليت چنين فروشندگاني جلوگيري و پروانه كسب آنها را باطل كنند.
آنچه هر كس مي تواند در اين رابطه انجام دهد، نخريدن اجناس بدون جر و بحث با فروشنده است. اگر تمامي مشتريان چنين رويه اي را پيشه كنند، گرانفروش بي رحم ناچار است نرخ كالاها و اجناس مغازه را به قيمت واقعي آنها عرضه كند. اين اتحاد زماني مي تواند ميان مشتريان ايجاد شود كه مثل معروف بني  آدم اعضاي يكديگرند همواره و هميشه مد نظر باشد. اما آيا چنين اتحاد و ديدگاهي ميان شهروندان برقرار است؟ بي شك پاسخ اين سئوال منفي است چه، در اين صورت گرانفروشي در شهر وجود نداشت. بنابراين كافي است عده اي كه توان خريد بيشتري دارند اندكي به فكر اقشار آسيب پذير باشند و در يك اقدام منسجم خريد كردن از گرانفروشان را تحريم كنند.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
علمي
محيط زيست
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |