بزرگراه ها هم به سيستم حمل ونقل هوشمند مي پيوندند
آمارتان را همه جا دارند
|
|
مهرداد مشايخي
رانندگان با داشتن اطلاعات بيشتر در مورد حجم ترافيك بزرگراه ها مي توانند ساعات تردد و برنامه رفت و آمد خود را تنظيم و مسيرهاي خلوت تري را انتخاب كنند، در آن صورت حجم ترافيك در بازه زماني و مكاني بزرگتري تقسيم مي شود
راستش را بخواهيد هم موضوع ترافيك تكراري است، هم بهانه نوشتن اين مطلب خبري است كه چند روز پيش در همين روزنامه به شما داديم، اما نوشتن در مورد ترافيك در شرايطي كه همه شهروندان بدون استثنا دغدغه برنامه۴ ساله رئيس جمهور آينده را دارند هم كاري نيست كه در زمان و مكان فعلي، كوچك و كم معنا به نظر بيايد.
براساس نظرسنجي هاي منتشر شده در گذشته(اوخر دهه هفتاد) بسياري از تهراني ها ترافيك را بعد از تورم مهمترين مشكل شهر دانسته اند. باتوجه به افزايش تعداد خودروهاي پايتخت، اين موضوع بيش از گذشته ذهن شهروندان را به خود مشغول كرده و بيش از پيش در امور روزمره زندگي آنان هزينه وارد كرده است چنانكه حتي گاه حركت در سطح شهر براي عابران پياده هم با مشكل روبه رو بوده است.
از سالها پيش مديران شهري تهران براي حل مشكل ترافيك دست به اقدامات وسيع و برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلندمدت زده اند و در اين بين گسترش شبكه بزرگراهي كشور را براي تسهيل در سفرهاي طولاني تر شهري در اولويت هاي خود قرار دادند، هرچند كه گاه با برخي برنامه ريزي هاي غلط اين بزرگراه ها به راه هاي درجه دوم تبديل شدند. براي نمونه بزرگراه رسالت با ايجاد فروشگاه ها و ساير كاربري ها در امتداد آن به يك خيابان شهري بدل شد.
اما تمام اقدامات مديريت شهري براي حل مشكلات ترافيك، اقدامات فيزيكي نبود و در اين بين نياز بود تا با ارائه و اجراي راهكارهاي نرم افزاري نظير اصلاح يا تدوين برخي قوانين يا راه ا ندازي مراكزي براي جمع آوري و تحصيل اطلاعات ترافيك، راه براي اصلاحات مداوم در حمل ونقل شهري و بهبود وضعيت ترافيك، هموار شود. مثلا براي گردآوري داده هاي ترافيكي و نظارت و كنترل جريان ترافيك، شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران تاسيس شد كه با استفاده از دوربين هاي مداربسته در تقاطع ها و شريان هاي اصلي شهر، اين اطلاعات را جمع آوري كرده و حتي توسط راديو پيام اقدام به اطلاع رساني مي كرد ( و مي كند) اما نيازهاي شهر نشان داد كه اين فعاليت ها در حوزه كنترل ترافيك كافي نيست.
براي اطلاع از وضعيت ترافيك شهر و دريافت حجم ترافيك در ساعات مختلف روز، نياز به ابزار بيشتري بود. چيزي كه به تحليلگران و برنامه ريزان اين امكان را بدهد كه دقيقا پيش بيني كنند در يك تقاطع اصلي چه تعداد خودرو در ساعات اوج ترافيك در رفت وآمدند و اصلاحات هندسي يا اقدامات ديگر ترافيك چه تاثيري مي تواند روي اين حجم ترافيك بگذارد.
رفت و آمد شما را حس مي كنند
لابد شما هم بارها شاهد آن بوده ايد كه وقتي پشت چراغ قرمزي كه شمارشگر معكوس دارد، متوقف مانده ايد، شمارشگر روي عدد خاصي متوقف مي شود يا ناگهان از عددي به صفر مي رسد. تصور عاميانه از اين رفتار چراغ راهنمايي اين است كه چراغ به خوبي عمل نمي كند و نسبت به زماني كه براي سبز يا قرمز ماندن تنظيم شده است وفادار نيست، در صورتي كه مركز كنترل ترافيك تهران توضيح بهتري براي آ ن دارد.
دكتر كامران رحيم اف، مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران توضيح مي دهد كه در برخي تقاطع ها كه شمارشگر معكوس نصب شده اند، سيستم چراغ هوشمند هم به كار گرفته شده است. اين سيستم هوشمند با اندازه گيري بار ترافيك از طريق حسگرهاي نصب شده در كف تقاطع و انتقال آن آمار به دستگاه محاسبه گر، تنظيم هاي چراغ را تغيير داده و مثلا چراغ قرمز مسيري كه بارترافيك بالايي دارد، براساس آن اطلاعات، زمان كمتري خودروها را متوقف مي كند.
رحيم اف در مورد سيستم حمل و نقل هوشمند (Intelegent transport system يا ITS)مي گويد: ابزار اين سيستم به چند دسته تقسيم مي شود، دسته اول به دستگاه هاي موقعيت ياب جغرافيايي (GPS) مرتبط است.دسته دوم مربوط به ارسال اطلاعات است كه از طريق فيبر نوري، ماهواره يا آنتن هاي مخابرات انجام مي شود و بخش سوم مربوط به پردازش اطلاعات است كه اطلاعات برداشت شده را تحليل، ارزيابي و مدل سازي مي كند.
در اين بين برداشت اطلاعات به صورت خودكار انجام مي شود. مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران حس گرهاي نصب شده در زيرزمين يا سنسورهاي ليزري را ابزار اين برداشت اطلاعات معرفي مي كند و بخش آخر سيستم حمل و نقل هوشمند را نمايش اطلاعات مي داند.
او سپس براي ملموس تر بودن نتيجه عملكرد اين سيستم مي گويد: براي مثال از اين سيستم مي توانيم در اتوبوسراني تهران استفاده كنيم. به اين صورت كه دستگاه موقعيت ياب جغرافيايي نصب شده روي اتوبوس مي تواند موقعيت مكاني آن را نشان داده و از طريق آنتن يا ماهواره اطلاع دهد، پس از آن حسگرها وضعيت اتوبوس و ترافيك منطقه را هم به مركز اطلاع مي دهند و در نهايت اين اطلاعات پس از تحليل به وسيله نرم افزار مخصوص از طريق تابلوي ديجيتال نصب شده در ايستگاه آن اتوبوس به شهروندان منتقل مي شود. شهروندان مي توانند به اين وسيله از زمان دقيق رسيدن اتوبوس به ايستگاه، شلوغي يا خلوتي آن و اطلاعاتي نظير آن مطلع شوند.
اجراي سيستم حمل و نقل هوشمند در اتوبوسراني تهران پيشتراعلام شده بود و در حال حاضر شركت كنترل ترافيك و اتوبوسراني تهران درصددند تا اين تكنولوژي را در شبكه اتوبوسراني به خدمت بگيرند. رحيم اف اولين خطي كه به اين سيستم مجهز مي شود را خط انقلاب- سپاه (محور خيابان طالقاني) و زمان بهره برداري از آن را اواخر شهريورماه اعلام مي كند.
بزرگراه هاي متفكر
آمارها نشان مي دهد كه 51 درصد بنزين مصرفي خودروهاي تهران كه روز به روز به ميزانشان اضافه مي شود، در راهبندان ها مي سوزد و اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند با روان سازي ترافيك تهران روزانه 6 ميليون ليتر در مصرف بنزين كلانشهر تهران صرفه جويي مي شود. با يك حساب و كتاب ساده مي توان به اين نتيجه رسيد كه كم شدن مصرف اين حجم بنزين معادل است با حدود يك ميليارد و 600 ميليون تومان صرفه جويي در سرمايه هاي ملي.
كامران حاج نصراللهي، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، اواخر خرداد ماه با ارائه اين آمار مرتبط با صرفه جويي بنزين و ترافيك تهران اهميت روان سازي ترافيك تهران را در اين بعد توضيح داد. البته در مورد زيان هاي ناشي از ترافيك تهران مصاديق بيشتري مي توان مثال آورد. ضررهاي ناشي از تلف شدن وقت شهروندان يا متوقف ماندن خودروهاي امداد در ترافيك از آن جمله است. معاون عملياتي سازمان آتش نشاني تهران پيشتر اعلام كرده بود كه ترافيك تهران زمان اطفاي حريق در اين شهر را 7 تا 8 برابر افزايش داده است. امروز ديگر براي شهروندان قابل پيش بيني است كه در برخي از ساعات روز حتي بزرگراه هاي تهران هم مانندخيابان هاي مركزي با ترافيك سنگين روبه رو هستند. به همين دليل گاه شهروندان در اين ساعات با سردرگمي در انتخاب مسير كوتاه تر و البته خلوت تر مواجه مي شوند. يكي از راننده هاي تاكسي مي گويد كه با وجود بيشتر بودن مسافر در اين ساعات، ترجيح مي دهد كه در سطح شهر تردد نكند و بعد از خلوت تر شدن خيابان مشغول به كار شود، اما روشن است كه همه شهروندان نمي توانند مثل اين راننده تاكسي در ساعات اوج ترافيك، قيد تردد در شهر را بزنند.
مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران معتقد است كه رانندگان با داشتن اطلاعات بيشتر در مورد حجم ترافيك بزرگراه ها مي توانند ساعات تردد و برنامه رفت و آمد خود را تنظيم و مسيرهاي خلوت تري را انتخاب كنند، در آن صورت حجم ترافيك در بازه زماني و مكاني بزرگتري تقسيم مي شود. او مي گويد: سيستم حمل و نقل هوشمند قابل تعميم به شبكه بزرگراهي تهران هم هست. به همين دليل در نظر داريم تا امسال بزرگراه هاي مدرس، چمران و همت را به اين سيستم مجهز كنيم. به اين صورت كه دوربين هاي نظارت و سنسورهايي كه در لوپ اين بزرگراه ها نصب مي شود، اطلاعات را دريافت و بعد از پردازش به طور خودكار از طريق تابلوهاي متغير خبري به شهروندان اطلاع مي دهند.
در حال حاضر تابلوهاي متغير خبري و قسمت انتقال اطلاعات به مركز نصب شده اند و قرار است تمام مراحل اين طرح تا پايان امسال اجرا شود. رحيم اف توضيح مي دهد كه در به خدمت گرفتن تكنولوژي و سيستم هاي هوشمند، كارشناسان با همكاري دانشگاه ها ما را به مرحله اي رسانده اند كه در حال حاضر به تنهايي در خاورميانه صاحب اين تكنولوژي هستيم و مي گويد كه شرايط ترافيك تهران به وضعيتي رسيده است كه با روش هاي سنتي نمي توان آن را حل كرد. البته دانستن اين ضرورت علاوه بر اينكه نياز مديران شهري است، از اطلاعات لازم هر راننده اي در تهران محسوب مي شود. داشتن اطلاعات مربوط به مسيرها در زمان هاي مختلف طول روز و برنامه ريزي مناسب براي هر سفر شهري اين امكان را به راننده ها و البته ديگر مسافران مي دهد كه دغدغه اتلاف وقت خود در ترافيك را به كشف حقايق تازه اي در مورد وضعيت ترافيك، با دريافت اطلاعات ترافيك تبديل كنند.
|