بهزيستي كوچك مي شود
وزير رفاه و تامين اجتماعي معتقد است سازمان بهزيستي بايددر آينده كوچك شده و تمامي امور امدادي و حمايتي به موسسات و نهادهاي غيردولتي و مردمي واگذار شود تا زمينه پرداختن به حوزه هاي تخصصي مربوط به آن با دقت و توجه بيشتري فراهم شود. محمد حسين شريف زادگان با تاكيد بر اينكه سازمان بهزيستي تنها نهاد تخصصي امور اجتماعي كشور است در جلسه شوراي معاونان و مديران ستادي اين سازمان، وظايف و امور مختلف بهزيستي را علمي و تخصصي قلمداد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا)، وزير رفاه و تامين اجتماعي تصريح كرد: وظايف بهزيستي پيش از انقلاب اسلامي از طريق انجمن هاي غيردولتي صورت مي گرفت كه بعد از آن با تاسيس سازمان بهزيستي اين وظايف برعهده اين سازمان قرار گرفت و مديران و كاركنان آن نيز نيروهاي علمي هستند كه دلسوزانه كليه امور را تحت پوشش دارند و اكنون در شوراي هفت نفره هماهنگي رفاه وتامين اجتماعي استان هاي كشور، مديران كل بهزيستي هر استان مباني و استدلالات علمي برجسته اي مطرح و نظرات كاربردي و ارزشمندي ارائه مي كنند.
در اين نشست پيش از سخنان وزير رفاه وتامين اجتماعي، دكتر راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي ضمن معرفي بخش هاي مختلف خدمات امدادي، حمايتي و تخصصي، اهداف و برنامه هاي سازمان را تشريح كرد.
همچنين كارانديش، معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي نيز ضمن بر شمردن ويژگي هاي سازمان بهزيستي در مورد برنامه ها و اعتبارات سازمان، خواستار توجه دولت در تامين نيازها و برطرف كردن مشكلات شد.
وي در اهداف پيش بيني شده برنامه چهارم، سازمان را در بخش نيروي انساني و تامين كيفيت آن مثبت ارزيابي كرد و افزود: سال گذشته با تشخيص هيات مميزي در ارتباط با ارتقاي شغلي، رتبه اول متعلق به سازمان بهزيستي بوده است.
معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان بهزيستي ادامه داد: همچنين سازمان بهزيستي براساس برنامه چهارم توسعه بايد 5درصد كاهش نيروي انساني را محقق مي كرد كه اين مهم 5/6 درصد بود. همچنين ارتقاي سطح تحصيلي 5/4 درصد معين شده بود كه به ميزان 7درصد انجام گرفت.
وي شرايط كار در اين سازمان را بسيار سخت و دشوار ارزيابي كرد و متذكر شد: تاكنون اعتبارات سازمان نه كامل و 100 درصد تخصيص يافته و نه به موقع پرداخت شده و ميزان پرداخت هاي حقوق و مزايا به كاركنان سازمان در مقايسه با ديگر سازمان هاي هم رديف بسيار پايين تر است.
مشكل دانش آموزان در يادگيري پايدار
معاون آموزش عمومي و امور تربيتي آموزش و پرورش گفت: بچه هاي ما دچار اشكال جدي در سواد خواندن و يادگيري پايدار هستند.
مختار موسوي در ميزگرد راه هاي گسترش رغبت مطالعه و توسعه سواد خواندن كه در اولين روز پنجمين گردهمايي نمايندگان نشريات رشد سراسر كشور برگزار شد، ادامه داد: پايان نيافتن، ناتمام رها شدن و عدم ارزشيابي بسياري از برنامه ها، عدم انتقال فلسفه ايجاد طرح ها و برنامه ها به نسل بعدي و كم توجهي به بازنگري اهداف و فلسفه ايجاد طرح ها، برنامه ها و متناسب ساختن آنها با زمان، سه ويژگي برنامه هاي تعليم و تربيت در چهار دهه گذشته بوده است كه اين ويژگي ها سبب عقب ماندن آموزش و پروش از تحولات پوياي اجتماعي شده است.
وي ادامه داد: در اين دوره مهمترين ويژگي آموزش و پرورش اين بود كه قصد تحول داشت و به دنبال آن بود كه در كنار نظام رسمي، يك نظام غير رسمي يا فوق برنامه مكمل را ايجاد كنند.
همچنين از جمله موضوعاتي كه در اين دوره شكل گرفت، توسعه سواد خواندن به عنوان مهمترين اقدام آموزش و پرورش پيشرفت خواه بود كه اين بحث، شامل نشريات كمك آموزشي نيز مي شود.
معاون وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين مطلب كه ويژگي بارز نظام مكمل و فوق برنامه در تناسب آن با ويژگي هاي بومي و محلي است، ادامه داد: نشريات رشد هيچ چيز كمتر از كتاب هاي درسي ندارد، مشكل بزرگ ما كه در اثر تكيه بيش از حد بر كتاب هاي درسي و در نتيجه بيرون راندن نشريات، مجلات و منابع ديگر حاصل شده، اين است كه بچه هاي ما دچار اشكال جدي در سواد خواندن و يادگيري پايدار هستند و اين چيزي است كه ما بايد بخشي از آن را از طريق نشريات رشد حل كنيم.
موسوي در ادامه ضمن اشاره به اين نكته كه نشريات از اركان مهم و محكم تعليم و تربيت دموكراتيك هستند، تصريح كرد: ما بايد از نشريات و كتاب هاي كمك آموزشي براي پوشش نيازها و ذائقه هاي متفاوت كه اكنون نظام آموزشي پاسخگوي اين تنوع و تكثر نيست استفاده كنيم.
پنجمين گردهمايي نمايندگان نشريات رشد سراسر كشور به مدت دو روز در اردوگاه شهيد باهنر با حضور معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي برگزار شد.