امروز
به بهاي تخريب ميراث ملي
بچه هاي آباداني زير سقف هاي نو درس مي خوانند
|
|
آبادان مدارس تاريخي خود را از دست مي دهد تا بچه هاي آباداني به جاي درس خواندن در مدارس قديمي و فرسوده، در يكي از صدها ساختمان نوسازي كه در اين شهر ساخته مي شود و تناسبي با ويژگي هاي محيطي جنوب كشور ندارد، درس بخوانند.
سازمان نوسازي و تجهيز مدارس خوزستان درست يك سال بعد از بستن قرارداد با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر مرمت تاريخي، سه مدرسه تاريخي آبادان را تخريب كرد و 37 مدرسه تاريخي ديگري كه در اين شهر قرار دارند نيز احتمالا در نوبت رسيدن اجل قرار گرفته اند.
اين درحالي است كه پنج مدرسه از مدارس تاريخي آبادان در فهرست آثار ملي ثبت شده اند و قدمت آنها به دوره پهلوي اول و دوم برمي گردد.
سازمان نوسازي و تجهيز مدارس درخوزستان، دليل تخريب اين مدارس تاريخي را استحكام بخشي، تعميرات و نوسازي آنها عنوان كرد.
تعدادي از انجمن هاي دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان و مردم اين استان در نامه اي خطاب به رئيس جمهوري كه رونوشت آن را به سازمان بازرسي كل كشور، وزارت آموزش و پرورش، استاندار خوزستان و مجلس شوراي اسلامي ارسال كرده اند خواستار توقف اين تخريب ها شدند.
در اين نامه آمده است: بنابر شواهد و مدارك موجود اداره نوسازي و تجهيز مدارس آبادان با راهنمايي و هماهنگي آموزش و پرورش از سال 1382 بدون استعلام از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، برخلاف قوانين و مقررات و به بهانه قديمي و خطرساز بودن، روح نداشتن و مشكل بودن نظافت اقدام به تخريب وسيع مدارس تاريخي و منحصر به فرد آبادان كرده اند و به جاي اين مدارس، مدارس جديد و ناهمگون با اقليم جنوب خوزستان ساخته اند.
نويسندگان اين نامه خطاب به رئيس جمهوري افزوده اند: دستور دهيد سازمان نوسازي و تجهيز مدارس با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور به منظور انجام سريع عمليات مرمت و احياي مدارس تاريخي شهر آبادان هماهنگي كنند. چنين اتفاقاتي در كشور ما بارها رخ داده است. در اينگونه موارد اگر از تخريبگران دليل اين اقدامشان پرسيده شود، به بهانه نداشتن امكانات و تخصص لازم براي نگهداري اين بناها، كار خود را توجيه مي كنند.
به كساني كه در مدارس قديمي درس مي دهند، نظافت مي كنند و درس مي خوانند و بخصوص در منطقه جنوب با مشكل حشرات موذي، گرما و... دست به گريبان هستند هم بايد حق داد كه آسايش خود در سطحي حداقل را به حفظ يك مدرسه تاريخي ترجيح دهند.
اگر ميراث فرهنگي نمي خواهد مدارس تاريخي كشور نابود شوند بايد فراتر از نوشته هاي روي كاغذ براي فراهم كردن امكان استفاده از اين اماكن اقدام كند. راه حل حفظ اين مدارس نيز تخليه آنها و جلوگيري از تخريب بيشتر يا تخريب كلي به دليل مشكل بودن كاربري آنها نيست، مدارس آبادان با صداي جيغ و فرياد و شادي و دعواهاي بچه ها بيش از پنج دهه در هواي شرجي جنوب كه عمر ساختمان ها را بسيار كوتاهتر از حد معمول مي كند دوام آورده اند، اگر به نرده ها و پنجره هاي چوبي آنها دست هاي كودكانه كشيده نشود در فراموشي مرگ فرو مي روند. ارزش يك ساختمان تاريخي بدون روح زندگي بسيار كمتر از ارزش ميراثي زنده است.
مدارس آبادان با سرپا ماندن و گذشتن از همه عوامل طبيعي و جنگ، نشان داده اند كه مي خواهند زنده بمانند، اين مدارس جايگاه خاطرات بسياري از بزرگسالاني است كه اكنون در آبادان هستند يا به عنوان جنگ زده در سراسر كشور پراكنده شده و ديگر به شهر خود بازنگشته اند. دست اين مدارس تاريخي را بگيريم تا گوشه اي از تاريخ فرهنگي را از مرگ نجات داده باشيم.
|