مراجعه به مراكز معاينه فني سه برابر شده است
در آنجا به شما مي گويند كه سهم خودرو شما در آلودگي هوا چقدر است و چقدر بنزين اضافه مصرف مي كند، مشخص مي كنند كه سيستم ترمز خودرو شما چقدر با عملكرد استاندارد فاصله دارد، بدنه آن چقدر دچار پوسيدگي است و شماره موتور و شاسي و پلاك با كارت ماشين مي خواند يا نه. در مركز معاينه فني علاوه بر اينها، يكي، دو قسمت ديگر خودرو را هم معاينه مي كنند و اگر ايرادي به آن وارد نبود، كارت و برچسب معاينه فني صادر مي شود. ظاهرا همه اين موارد هم به نفع صاحب خودرو است و هم به نفع شهروندان ديگر، اما با وجود اين، استقبال از مراكز معاينه فني هنوز رضايتبخش نيست. بر اساس آمار همچنان 60 درصد ظرفيت مراكز معاينه فني خالي است و فرهنگ انجام اين آزمايش هاي فني در بين شهروندان رواج پيدا نكرده است.
مدير عامل ستاد معاينه فني خودرو در گفت وگو با ايرانشهر اعلام كرد كه استقبال از مراكز معاينه فني در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست سال قبل، سه برابر شده است، اما با اين وجود هنوز بسياري از شهروندان از مراجعه به اين مراكز و انجام معاينه فني سرباز مي زنند.
اميري صفت در مورد عدم اطلاع برخي از شهروندان از نحوه انجام معاينه فني گفت: بسياري از شهروندان تهراني از امكانات و خدمات ما در اين مراكز اطلاعي ندارند. چند روز پيش داريوش ارجمند، بازيگر سينما و تلويزيون خودرو خود را به مركز معاينه فني آورده بود و وقتي با امكانات و تجهيزات مدرن ما مواجه شد، گفت كه انتظار نداشته است چنين خدماتي در اينجا ارائه شود.
يكي از دلايلي كه باعث مي شود شهروندان به مراكز معاينه فني مراجعه نكنند، نگراني از مخارج بالاي تعمير خودرو براي دريافت معاينه فني است. در اين مراكز، بازبيني ظاهري (شيشه، چراغ و بدنه)، بازبيني ايمني (ترمزها و چرخ ها) و تست آلاينده ها (ميزان انتشار آلاينده ها و احتراق صحيح موتور) انجام مي شود. شايد اگر معاينه فني به دو مرحله آزمايش آلاينده ها و ساير آزمايش ها تقسيم مي شد و شهروندان تنها به انجام معاينه آلاينده ها ترغيب مي شدند، استقبال بيشتري را شاهد بوديم، ضمن اينكه بيشترين تاكيد براي انجام معاينه فني هم به وسيله سازمان حفاظت از محيط زيست و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و به منظور بهينه شدن مصرف بنزين و كم شدن انتشار آلاينده ها بوده است، اما اميري صفت مي گويد: ممكن است مرحله اي كردن معاينه فني و در اولويت گذاشتن تست آلاينده ها، استقبال از انجام اين معاينه را بيشتر كند، اما اين امر بر اساس آئين نامه نحوه اجراي معاينه فني قابل اجرا نيست. در اين آئين نامه آمده است كه هر سه آزمايش براي دريافت برگه معاينه فني لازم است و بنابراين هر تغييري در نحوه انجام معاينه فني و صدور برگه مربوط، به تغييرات قانوني نياز دارد، ضمن اينكه تجهيزات و امكانات مدرن و كاملي در مراكز معاينه فني براي هر سه آزمايش مستقر شده است كه در صورت انجام ندادن برخي آزمايش ها، بلااستفاده مي ماند.
به گفته اميري صفت هزينه انجام معاينه فني در مرحله اول پنج هزارو دويست تومان است و در صورت مراجعه مجدد يك هزار و پانصد تومان. اين نرخ ها توسط شوراي اسلامي شهر تهران تصويب شده است.
ديزلي ها هم به فكر تنظيم موتور باشند
صرفه جويي در مصرف سوخت و كم كردن آلاينده هاي ناشي از احتراق موتور تنها مربوط به خودروهاي بنزيني نيست. حدود 500 هزار دستگاه خودرو ديزلي در كشور در تردد هستند كه سالانه 13 ميليارد و 140 ميليون ليتر گازوئيل مصرف مي كنند؛ رقم بالايي است، بنابراين صرفه جويي يا احتراق مناسب اين خودروها هم بايد تاثير زيادي داشته باشد. همين طور هم هست؛ مشخص شده است كه تنظيم به موقع موتور، حداقل هشت درصد و حداكثر 14 درصد از مصرف سوخت خودروهاي ديزلي را در سال كاهش مي دهد، به طوري كه سالانه در كمترين حد 190 ميليون دلار و در بيشترين حد 330 ميليون دلار صرفه جويي ارزي نصيب كشور مي كند.
اكثر خودروهاي سنگين موجود در كشور از موتورهاي ديزلي با فن آوري قديمي استفاده مي كنند و به طوري كه مشخص شده است، اين موتورها زودتر از موتورهاي معمولي از تنظيم خارج مي شوند و در نتيجه احتراق ناقص در محفظه سيلندر كه افزايش مصرف سوخت را به همراه دارد، ايجاد آلودگي زيست محيطي نيز مي كنند.
همچنين در بسياري از موارد، خودروهاي ديزلي به دليل استفاده از سوخت هاي نامرغوب، تردد در جاده هاي غير استاندارد و انجام ندادن صحيح تعمير، دچار اختلال در كاركرد منظم موتور مي شوند.
گفتني است تنظيم موتور خودروهاي ديزلي كه در قالب تنظيم اجزاي مختلف موجود در سيستم سوخت رساني و احتراق انجام مي شود، يكي از موثرترين راه حل هاي كاهش مصرف سوخت و كاهش توليد آلاينده ها و نيز افزايش عمر و قدرت موتور است.