پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۲
بارسلون در يك نگاه
هزار توي معماري و شهرسازي مدرن
001611.jpg
آرش نهاوندي
به رغم آنكه بارسلونا در كرانه درياي مديترانه قرار دارد، جلوه هاي يك شهر مديترانه اي كمتر در آن به چشم مي خورد و معماري و فرهنگ زندگي شهرنشيني در آن بيشتر از شهرهاي شمال غربي اروپا تاثير پذيرفته است
شهربندري بارسلونا آثار بديع و متنوعي در عرصه هاي معماري و شهرسازي را در خود جاي داده است، اين تنوع و تفاوت جلوه و شخصيت خاصي به شهر بخشيده است.از همين رو است كه بسياري از دانشجويان و علاقه مندان به رشته هاي معماري و شهرسازي براي تكميل پروژه ها و داده هاي مورد نظر خويش شهر بارسلونا را برمي گزينند.
شهر بارسلونا توسط تپه هاي كويسرولا و رودخانه هاي يوبرگات و بسوس احاطه شده است. وجود اين مرزها و موانع طبيعي از رشد بي رويه شهر جلوگيري كرده و تراكم جمعيتي بسيار بالايي را در محدوده اي با وسعت بسيار پايين درپي داشته است.به رغم آنكه بارسلونا در كرانه درياي مديترانه قرار دارد، جلوه هاي يك شهر مديترانه اي كمتر در آن به چشم مي خورد و معماري و فرهنگ زندگي شهرنشيني در آن بيشتر از شهرهاي شمال غربي اروپا تاثير پذيرفته است. طي سالهاي اخير كارخانه هاي داخلي جاي خود را به كارخانه هاي جديد داده اند كه اين امر موجب ركود بازار توليدات سنتي شده است.
همزمان با تحولات اخير، سرمايه گذاري خارجي و حضور شركت هاي چندمليتي در اين شهر كه ديگر به واقع نمي توان آن را اسپانيايي و داراي فرهنگ لاتيني دانست، به طرز بي سابقه اي افزايش يافته است. به تبع سرمايه گذاري هاي گسترده، استفاده از تكنولوژي امروزي در بارسلونا نيز رواج پيدا كرده است. مجموع اين عوامل بارسلونا را به عنوان نقطه ثقلي در ميان شهرهاي مديترانه اي مطرح كرده است.
به رغم اين تفاسير، بارسلونا نيز مانند ساير شهرهاي مهم و عمده جهان در زمينه حمل و نقل، داراي مشكلات حادي است.
ترافيك گسترده، هر روزه تردد خودروها را با معضلات عديده اي مواجه ساخته است. بارسلونا از نظر آلودگي صوتي نيز در اروپا مقام دوم را پس از صوفيا پايتخت بلغارستان از آن خود ساخته است.
قديم و جديد
پــــــس از سقوط امپراتوري روم و هجوم گودها و ويسيگودها به اسپانيا شهر جديد بارسلونا بر ويرانه هاي شهر رومي بنا شد. از همين رو است كه با كند و كاو در بخش زيرين مناطق مسكوني مركز شهر براحتي مي توان به بقاياي شهر رومي دسترسي پيدا كرد، طي سالهاي اخير با حفاري هاي انجام شده بخشي از شهر رومي و خيابان ها و معابر آن كشف شده اند. در واقع بيشترين حجم حفاري هاي باستان شناسانه در اروپا در شهر بارسلونا انجام گرفته اند.
البته محدوده اي كه حفاري ها در آن انجام مي شود نيز به سبب آنكه به قرون وسطي تعلق دارد از ساختار كهن شهري برخوردار است. با ورود به كوچه هاي تنگ و باريك اين منطقه، ترس و وحشت سراپاي وجود هر رهگذري را فرا مي گيرد، البته اين ترس بيشتر از آنجا ناشي مي شود كه هر فرد پس از عبور از چند كوچه باريك، خود را در هزار تويي اسرارآميز از كوچه هاي قرون وسطايي محصور مي بيند و تصور گم كردن مسير بر ذهن او غلبه مي كند.
با گذر از اين منطقه و عبور از رودخانه خشك به خيابان رامبلا مي رسيم كه امروزه تنها محل تردد عابران پياده است، در گذشته اي نه چندان دور اين منطقه كه بيشتر صنايع آلاينده در آن قرار داشت، تحت عنوان ال راوال، ناميده مي شد.
ال راوال توسط برج و باروهاي كهن شهر احاطه شده بود و طي دوران انقلاب صنعتي – قرن هفدهم- كارخانه هاي مصالح كوره هاي آجرپزي در ال راوال قرار داشتند.
اما در سال 1850، براساس نقشه هاي طراحي شده توسط ايلدفونس سردا ، حصارهاي كهن شهر فرو ريخته شدند و پروژه گسترش و نوسازي شهر آغاز شد.
طرح سردا اولين نقشه مدون شهرسازي معاصر بود. البته سردا به هنگام اجراي اين طرح از ايده هاي كارل ماركس و تعدادي ديگر از فيلسوفان و جامعه شناسان نوانديش، تاثير پذيرفته بود.
چند سال پس از اجراي اين طرح، شهر از هر سو گسترش يافت و تمام مناطق، شهرك ها و روستاهايي كه در حاشيه بارسلونا قرار داشتند به شهري منظم تبديل شدند.
منطقه گارسيا پيش از الحاق به بارسلونا نهمين شهر بزرگ اسپانيا محسوب مي شد كه پس از به اجرا درآمدن طرح سردا، هويت مستقل خود را از دست داد و به يكي از مناطق بزرگ شهر تبديل شد.
طرح سردا زمينه ساز تحولات وسيع در امر شهرسازي شد و در آينده نيز الگوي بسياري از طراحان شهرسازي بارسلونا قرار گرفت و موجب ايجاد تغييرات گسترده اي در شهر بارسلونا طي سالهاي قرن بيستم شد.امروزه بارسلونا بزرگترين بندر اسپانيا و يكي از زيباترين و دلفريب ترين شهرهاي دنيا محسوب مي شود كه پيش از اين نيز ميزباني بازي هاي المپيك 1992 را بر عهده داشت. به هر حال سردا و طرح هاي انقلابي وي كه در ابتدا به نظر برخي غيركارشناسانه بودند، امروزه سبب تحولات مثبتي در شهر شده اند و پيشرفت و توسعه شهري را طي سالهاي بعد در پي داشته اند.

بناپارت ،امپراتور مترجم
001647.jpg
آرش نهاوندي - ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسويان علاقه زيادي به فراگيري زبان انگليسي داشت.
براساس اسنادي كه براي اولين بار درباره دوران زندگي ناپلئون در تبعيد انتشار يافته اند، امپراتور فرانسويان به منظور خواندن مطالبي كه روزنامه هاي بريتانيايي در مورد وي مي نوشتند، در جزيره سنت هلن به فراگيري زبان انگليسي مي پرداخت. براي اثبات اين مسئله موزه ملي دريايي بريتانيا
National maritime museum روز سه شنبه نمونه هايي از برگه هايي كه توسط امپراتور فرانسويان به منظور يادگيري زبان انگليسي مورد استفاده قرار مي گرفت، را به نمايش گذاشت. در ميان اسنادي كه در موزه به نمايش گذاشته شده اند، مواردي از ترجمه هاي امپراتور از زبان انگليسي به فرانسه نيز به چشم مي خورند. پيش از اين نيز كنت امانوئل دولاسكاس كه ناپلئون را از زمان شكست واترلو تا تبعيد به سنت هلن همراهي كرده بود، در يادداشت هاي خويش كه تحت عنوان كتاب تقريرات ناپلئون انتشار يافت، به موضوع فراگيري زبان انگليسي توسط امپراتور فرانسويان اشاره كرده بود.
براساس نوشته هاي كنت دولاسكاس، ناپلئون بناپارت براي اولين بار در روز 17 ژانويه 1816 تمايل خويش را نسبت به يادگيري زبان انگليسي ابراز كرد و در جلسه اول با استفاده از يك جدول افعال زبان انگليسي و يك عدد فرهنگ لغت، چند سطر را از فرانسه به انگليسي ترجمه كرد. با خواندن سطرهايي از ترجمه هاي امپراتور كه از آن زمان به جاي مانده اند، به احساس وي از دوران تبعيد پي مي بريم: شما حتي پس از سپري شدن دوران تبعيد من به عقل و هوش و درايت دست پيدا نخواهيد كرد. اما من هوشياري خويش را پس از عبور از مرز و رسيدن به خاك فرانسه به دست خواهم آورد. در آن زمان من خوشحال ترين مرد دنيا خواهم بود. او در فرازهايي از نوشته هايش احساسات خويش را نسبت به همسر و تنها فرزند ذكورش اينچنين ابراز داشته است: همسرم بايد در كنار من زندگي خويش را سپري كند و فرزندم نيز بايد بزرگ و قدرتمند شود. زمان ( به مانندپرندگان) از بال برخوردار نيست (تا بتوانيم به كمك آن به عقب يا جلو پرواز كنيم).
او در جمله اي ديگر به زبان انگليسي خطاب به همسرش نوشته است: اگر نزد من بيايي، درخواهي يافت كه همواره دوستت داشته ام.
نلسون
براساس گفته هاي دكتر پيتر هيكس، مورخ مشهور، نيز مي توان دريافت كه ناپلئون علاقه چنداني به فراگيري زبان انگليسي مانند يك بچه مدرسه اي نداشته است. با اين حال دكتر هيكس مي گويد: نبايد ناپلئون را ضد بريتانيايي دانست، زيرا در آن زمان بريتانيا دشمن فرانسه بود و او به عنوان امپراتور فرانسويان طبيعتا بايد با نيروهاي انگليسي به نبرد برمي خاست. او مي افزايد: در حالي كه امروزه مردم فرانسه از اينكه ناپلئون به فراگيري زبان انگليسي مي پرداخته است احساس غرور مي كنند، خود امپراتور با كمترين رغبتي به فراگيري زبان اصلي ترين دشمنان خويش مي پرداخت. اين مورخ بريتانيايي در ادامه با لحني طنز آميز مي گويد: ناپلئون مي خواست بداند در صورتي كه در زمان جواني به ترجمه متون انگليسي روي مي آورد، چقدر پول از اين كار عايدش مي شد. اين اسناد تاريخي در موزه دريايي بريتانيا در كنار اسناد و مدارك موجود درباره امير البحر نلسون به نمايش درآمده اند. در واقع نمايشگاه نلسون - ناپلئون به مناسبت دويستمين سالگرد درگذشت امير البحر نلسون كه در نبرد ترافالگار به بزرگترين پيروزي دريايي در برابر فرانسويان دست يافته بود، برگزار شده است. در ميان اسناد به نمايش درآمده در اين موزه، تعداد زيادي نامه، تابلوي نقاشي و اشياي شخصي به جا مانده از اين دو شخصيت كه از سوي موزه هاي اروپايي نزد، موزه دريايي بريتانيا به وديعه گذاشته شده اند، به چشم مي خورند.

شهرهاي آينده، شهرهاي بدون خودرو
طي قرن گذشته، شهرهاي ما به سود صنايع خودروسازي و نفت شكل گرفتند، اما امروز با سير نزولي منابع نفتي، با چالش هاي پس از نفت مواجهيم. تصاحب ميادين نفتي كشورها مشكلات زيست محيطي را حل نخواهد كرد. ساخت شهر است كه به مردم كمك مي كند، نه ساخت خودرو.
انرژي مورد نياز براي حركت يك انسان 60 كيلويي را با حركت دادن همان فرد در طول همان مسير، اما پشت يك SUV دو تني مقايسه كنيد.
يك فرد عادي قادر است در پياده روي سريع خود حداكثر 10 كيلومتر در ساعت حركت كند، در حالي كه يك خودرو به طور متوسط 80 كيلومتر در ساعت حركت مي كند. با اينكه درون يك خودرو دو تني مي شود هشت برابر سريع ترحركت كرد، اما رسيدن به اين حد از سرعت، نيازمند سوزاندن يكهزار و 900 برابر انرژي بيشتر است. اين نشان مي دهد كه اميد بستن به خودروهاي مصرف كننده سوخت هاي فسيلي در چشم انداز آينده اي كه تشنه نفت است، كار عاقلانه اي نيست.
البته مشكل، تنها نفت نيست. حتي اگر خودروها با بيوديزل، هيدروژن يا نورخورشيد كار كنند، باز هم خودرو شخصي بخشي از يك سيستم شهري است كه نياز به شبكه گسترده اي از خيابان ها، بزرگراه ها و پاركينگ ها دارد تا بتواند در خدمت شهرهاي شلوغ باشد.
ما كه با فرهنگي خودرودوست بزرگ شده ايم گمان مي كنيم كه همه دنيا همين خيابان هاي شلوغ پر از خودرو است، اما واقعيت اين است كه تنها يك سيزدهم افراد روي كره زمين صاحب خودرو هستند. اين يعني حدود 92 درصد از مردم دنيا خودروي شخصي ندارند و فقط 8 درصد مسئول گرم شدن جهاني هوا و مشكلات زيست محيطي اند.
اگر صنعت خودروسازي بخواهد در جهان پس از نفت آينده اي پيش روي خود ببيند، بايد كارگرانش را طوري آموزش دهد كه سيستم هاي حمل نقل داراي بهره وري بالاتر ايجاد كنند كه در قرن بيست و يكم شهرها و روستاهاي سبزتري به ارث بگذارند. متخصصان محيط زيست و خودروسازان بايد براي ساخت شهرهايي بدون خودرو و كم مصرف اقدام كنند. با يك حسابرسي دقيق از انرژي لازم براي استخراج نفت، ساخت آسفالت، ايجاد بزرگراه ها، استخراج و ساخت فولاد لازم براي خودرو و استخدام نيرو براي ايجاد امنيت خطوط لوله مي توان به اين نتيجه رسيد كه مشكل موجود خيلي بزرگتراز اين حرف هاست.
البته اين كار سختي است. چطور مي شود كاري به عظمت جلوگيري از مرگ تنوع زيست محيطي گياهي و ايجاد تمدني هماهنگ با طبيعت كار ساده اي باشد؟
اولين قدم براي ايجاد شهرهاي سبز، شناسايي مراكز اصلي تجاري و حواشي شان براي ايجاد تراكم بيشتر است. تغيير نقشه به سمتي كه مراكز مراجعات افراد نزديك به يكديگر باشد باعث مي شود از ابزار حمل و نقل كمتري براي رسيدن به اين مراكز استفاده شود.
اما آيا زيستن در شهرهاي متراكم، كار مشكلي نخواهد بود؟ پاسخ اين است كه اگر ساختمان ها طوري طراحي شوند كه از نور كافي و وسايل گرمايي بدون سوخت فسيلي برخوردار شوند، مشكلي وجود نخواهد داشت. در عوض مي توان از فضاي باقيمانده اطراف براي ايجاد فضاي سبز و مزارع استفاده كرد. ساختمان هاي شهر سبز از طريق پل ها به يكديگر متصل خواهند شد تا جمعيت، مشكلي از لحاظ مسير عبور پيدا نكنند. تراس هايي كه باغ هاي عمومي دارند، ميوه هاي تازه را دراختيار مردم قرار خواهند داد و پارك هايي كه روي سقف ها ايجاد شده اند، تبديل به مركز سرگرمي ساكنان مي شوند.
مراكزي كه به نور كمتري احتياج دارند مثل تئاتر، استوديوي ظهور عكس و انبارها در طبقه همكف قرار مي گيرند. خيابان هاي سرپوشيده عظمت كليساهاي بزرگ را يادآور مي شوند. ساختمان هاي مركز شهر هم براي ادارات در نظر گرفته مي شوند. صدها هزار نفري كه زماني از طريق بزرگراه ها براي كار به مركز شهر سرازير مي شدند، امروز پياده يا با دوچرخه سر كار خود مي روند.در ابتدا خيابان ها و سپس مناطق بدون خودرو ساخته مي شوند.
بازسازي شهرهايي كه در خدمت مردمند و نه خودروها، چندين دهه به طول خواهد انجاميد،  اما اين تغييرات آخرين راه حل براي مشكلات زيست محيطي جوامع امروز است.

پيشخوان
001695.jpg
گلوب اندميل
روزنامه گلوب اندميل در خبر اول خود دولت كانادا را به دليل بي توجهي به مسئله فقر جهاني مورد انتقاد شديد قرار داده است.
در بخشي از خبر اول اين روزنامه آمده است: كنسرت هاي روز شنبه كه به منظور جلب توجه جهانيان به فقر در قاره آفريقا برگزار شده بودند، هيچ اثري بر تصميمات دولتمردان كانادايي نداشته و آنان به مانند سياستمداراني ناشنوا، مجددا بر طرح هاي سابق خويش تاكيد كرده اند وحاضر به افزايش تعهدات مالي خود به كشورهاي آفريقايي نشده اند.
001704.jpg
واشنگتن تايمز
روزنامه واشنگتن تايمز نيز مهمترين خبر خود را به موضوع پيشنهاد بخشش كامل بدهي هاي كشورهاي آفريقايي اختصاص داده است.
اين روزنامه با بررسي بدهي كشورهايي نظير اوگاندا به كشورهاي توسعه يافته، اوضاع تازه آفريقا از نظر اقتصادي را بسيار وخيم توصيف كرده است.
001623.jpg
نووهرالد
روزنامه نووهرالد موضوع برخورد كاوشگر ناسا به جرم دنباله دار را به عنوان خبر اول خود برگزيده است.
يك كاوشگر فضايي آمريكايي كه به منظور دريافت اطلاعات قابل استفاده در شناخت پيشينه منظومه شمسي به سمت يك جرم دنباله دار پرتاب شده بود به سطح اين جرم اصابت كرد.
001641.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسوي زبان فيگارو خبر اول خود را به اجلاس مشترك سران روسيه، فرانسه و آلمان كه پيش از اجلاس گروه۸ برگزار شد، اختصاص داده است.
اين در حالي است كه سران اتحاديه آفريقا در اجلاس خود كه در ليبي جريان دارد از هشت كشور صنعتي جهان خواسته اند علاوه بر 40 ميليارد دلاري كه فقيرترين كشورهاي آفريقا به غرب مقروضند، باقي بدهي هاي اين قاره را نيز ببخشند.

ذهن زيبا
اراده بهترين راهنماي طبيعت است.
اسمايلز

اتلاف وقت، خودكشي واقعي است.
يونگ

زيبايي كه با فضيلت توام نباشد، گل بي عطر وبويي را ماند.
ويكتورهوگو

با رسيدن به نقطه هدف ، هدف ديگري آغاز مي شود.
جان ديوئي

دنيا از آن كساني است كه حرارت و انرژي دارند.
ناپلئون

شبكه
امشب فيلم سينمايي چه روياهايي مي آيد ساخته وينسنت وارد، از شبكه اول و برنامه سينما يك پخش مي شود. اين فيلم چند هفته پيش هم در اين برنامه به نمايش درآمد، اما با توجه به درخواست بينندگان قرار شد تا مجددا در اين برنامه تكرار شود.
اين فيلم ماجراي زندگي دكتر كريس نولان و همسرش آني است كه زندگي خوب و راحتي دارند، اما زندگي آنها با مرگ ناگهاني فرزندانشان طي يك تصادف دستخوش نابساماني مي شود.
پس از اين اتفاق، زندگي اين زوج با سختي ها و مشكلات زيادي همراه شده و تحمل اين زندگي بخصوص براي آني سخت مي شود. زماني كه كريس مي ميرد و بهشت مي رود، درمي يابد كه آنجا خيلي جذاب تر و عجيب تر از آن چيزي است كه او هميشه تصور مي كرده است. مرگ كريس آخرين رشته ارتباط آني با دنياي زميني را قطع مي كند و او از شدت غصه و درد ديگر نمي تواند زندگي را تحمل كند. او دست به خودكشي مي زند و از آنجا كه اين كار يك گناه بزرگ محسوب مي شود، راهي سفر به نقطه اي مي شود كه كاملا متفاوت از دنياي كريس است. كريس هم كه متوجه بداقبالي همسرش شده است، تصميم مي گيرد او را پيدا كرده و كمكش كند. رابين ويليافر، گودنيگ جونيور، آنابلا سيورا و ماكس فون سيدو بازيگران اين فيلم را تشكيل مي دهند. فردا شب نيز فيلم سينمايي تغيير چهره ساخته جان وو از شبكه 2 پخش خواهد شد. اين فيلم حادثه اي، محصول 1997 آمريكاست و جان تراولتا و نيكلاس كيج در آن بازي مي كنند.

در شهر
كلاس هاي فرهنگي و هنري در اسلامشهر
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر با همكاري انجمن هاي ادبي، موسسات و كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد و با مشاركت شهرداري و شوراي اسلامي شهر اسلامشهر، كلاس هاي فرهنگي و هنري ويژه تابستان را برگزار مي كند. اين كلاس هاي آموزشي شامل، خوشنويسي، موسيقي، معرق، تذهيب، گلسازي، مباني گرافيك، عكاسي، فيلمبرداري، شعر، داستان نويسي، شاهنامه خواني و كامپيوتر در 24 مركز فرهنگي و هنري برگزار مي شود. اردوهاي فرهنگي و سياحتي، نمايش هفتگي فيلم، برگزاري كارگاه نمايش، بازيگري، كارگرداني و نمايشنامه نويسي و نمايشگاه هاي فرهنگي و هنري، از جمله برنامه هاي ديگر اين اداره است. تمامي علاقه مندان مي توانند جهت شركت در كلاس ها به كتابخانه هاي عمومي،  كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد، فرهنگسراي شهيدصارمي، فرهنگسراي الغدير و موسسات فرهنگي و هنري وابسته به اين اداره مراجعه يا با شماره تلفن هاي 2229747- 2237001 واحد فرهنگي و هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر تماس حاصل كنند.

خواندني ها
آينه هاي ناگهان
چاپ ششم مجموعه شعر آينه هاي ناگهان ، شعرهاي سالهاي 71 - 64 قيصر امين پور توسط نشر افق منتشر شد. قيصر امين پور در سال 1338 در گتوند، منطقه اي در دزفول متولد شد. سال 1357 براي ادامه تحصيل در دانشگاه تهران به تهران عازم شد و از همان سالها به شاعراني كه در حوزه هنري فعاليت مي كردند، ملحق شد. فعاليت هاي ادبي او و فريدون عموزاده خليلي منجر به تشكيل و انتشار نشريه سروش نوجوان شد. البته امين پور در كنار سرودن شعر و تحقيق، پژوهش هاي دانشگاهي در محافل ادبي، برگزاري جلسات ادبي و اداره آنها و انتشار نشريه حضوري فعال و تاثير گذار داشته است. امين پور جوايز متعددي را از آن خود كرده است كه مي توان به تنديس مرغ آمين در سال 1376، جايزه ويژه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سالهاي 1376 - 1365 اشاره كرد. از قيصر امين پور نزديك به 20 عنوان كتاب منتشر شده است.
از عرش تا عرش
چاپ اول كتاب  از عرش تا عرش نوشته محمد علي بشارتي با عنوان تاريخ تحليلي ايران بعد از اسلام توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. كتاب حاضر حاصل سالهاي متمادي و طولاني مطالعه و تحقيق در تاريخ صدر اسلام است كه در 15 فصل با هدف توجه بيشتر به مقاومت هاي مثال زدني حضرت زهرا (س) در پاسداري از ارزش ها نوشته شده است. محمد علي بشارتي هدف از نوشتن كتاب را ارائه يك الگوي عملي و يك روش اجرايي از افكار و اعمال و انديشه هاي حضرت زهرا (س)  به عنوان يك دختر نمونه، همسر فوق العاده و مادر آسماني و خلاصه يك زن بزرگ و برجسته يا بهتر بگوييم بزرگترين و برجسته ترين زنان عالم دانست. وي همچنين مي گويد: نويسنده ادعا ندارد كه در اين كتاب به كشف بزرگي نائل شده يا به كار فوق العاده اي دست زده است، اما عشق و ارادت ديرپاي و اعتقادي ما به ساحت مقدس مادرمان، سرانجام با عنايت ويژه اين مادر آسماني به تهيه اين كتاب انجاميد. اكنون معنا و معرفت بخوبي مي توانند حاصل آن همه عنايت را ملاحظه كنند.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |