پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۷
ساخت و ساز بي رويه، اروميه را دچار نفس تنگي كرده است
باغ سياوش  هم رفت ...
002208.jpg
عكس:گلناز بهشتي
اي كاش مسئولان محترم با آينده نگري به نياز جامعه و شهر اروميه توجه كنند. مي توان باغ سياوش را به دليل موقعيت مناسبي كه دارد به پارك تفريحي ، تربيتي و فرهنگي مبدل كرد
اسماعيل يوردشاهيان- بسياري از اهالي اروميه هنوز خنكاي نسيم آن باغ را به ياد دارند؛وزش آرام نسيمي كه از برگ هاي درختان ستبر و كهنسال آن سر مي گرفت. باغ سياوش را مي گويم در خيابان دانشكده (بهشتي) اروميه، كمي بالاتر از دانشگاه قرار داشت، اما اكنون ديگر نيست. چند سال پيش كه خبر خيابان كشي و قطع درختان آن انعكاس يافت، من در اعتراض و هشدار، مقاله اي در روزنامه  گرامي همشهري شماره 2056 شنبه 30 بهمن سال 1378 تحت عنوان (بعد از باغ سياوش نوبت كدام باغ است) نوشتم و از تخريب، ويراني آن و دلتنگي مردم اروميه گفتم.
مرا با زادگاهم اروميه پيونديست. من قصه ها و افسانه هايش را نوشته ام، شعر دريايش را سروده و از درد مردمانش بسيار گفته ام، اروميه معرف آب و معني شهر آب را دارد. در گذشته نه چندان دور شهري بود سبز و آباد با هفت نهرگاه و هفت مسيل و باغات سبز و گسترده كه به هر سويش نگاه مي كردي جنگلي سبز بود و حضور آرامش، شهري با تاريخي تلخ و پرشور كه به عنوان يكي از معدود شهرهاي جهان از همزيستي اقوام و اديان مختلف شكل گرفته بود و فرهنگ و ساختار و معماري خاص خود را داشت.
اكنون اما ديگر آن شهر كوچك پيوسته و آن باغ هاي سبز و نهرگاه ها و خيابان ها و كوچه باغ ها وجود ندارند. شهر در طول 20 سال 10 برابر شده و توازن خود را از دست داده است. در خيابان هاي قديمي و وسط شهر جز ساختمان هاي كهنه و در حال ويران شدن ، پياده روهاي باريك ناهموار پر از اشكال و جوي  هاي كثيف و ترافيك نفس گير، چيز ديگري نيست. آيا استاندار و شهردار و ساير مقامات محترم استان و شهر هيچ به گذشته و حال شهر اروميه و ديگر شهرهاي استان توجه دارند؟ هيچ مي انديشند خيابان هاي قديمي شهر نياز به تعريض و بازسازي با دورانديشي حداقل 50 سال آينده را دارد؟ آيا هيچ مي انديشند شهر نياز به قطار شهري و اتوبوس برقي يا مترو دارد؟ آيا هيچ مي انديشند كه درياچه اروميه نياز به توجه و بندر گلمانخانه آن نياز به توسعه و بازسازي دارد؟ اكنون ديگر در اطراف اروميه فضا و باغ سبزي نمانده است، همه تقسيم و مبدل به ساختمان شده اند و اكنون آپارتمان ها و برج ها به صورت غيرمجاز و غيرمهندسي در كنار هم بدون توجه به آرامش مردم ساخته شده و مي شوند. طبق استاندارد جهاني در هر 10 هزارمترمربع (يك هكتار) دو تا سه بلوك آپارتماني 10طبقه اي مي توان ساخت، اما در شهر رها شده اروميه در يك هكتار 20بلوك آپارتماني 10 تا۱۵ طبقه ساخته اند، به طوري كه از پنجره  آپارتمان يك بلوك مي توان با فرد ديگر از پنجره  آپارتمان ديگري دست داد و سيگار روشن كرد. در اين فضاي متراكم آرامش را كجا بايد جست؟
باغ سياوش هم كه يكي از كهن ترين و قديمي ترين باغ هاي اروميه با تاريخي پرشور بود، اكنون نابود شده. چندي پيش با وجود اعتراض بسياري از مردم، به پاي درختان قطور سر به فلك كشيده اش نفت ريخته و آتش زدند، اما گويي درختان باغ از آينده باغ مطلع بودند و خواستند بمانند. پس بسياري از آنها با وجود تنه سوخته و سياه دوباره سبز شدند. اما دريغ كه سودجويان تاراجگر كه به فكر زمين و منافع خويشند و جز اين به چيز ديگري نمي انديشند در اين چند هفته تيغ و اره و تبر بر پيكر درختان باغ نهادند. اكنون عرصه باغ سياوش آكنده از تنه درختان بريده و سوخته است.
اما هنوز چندان دير نشده است و اي كاش مسئولان محترم با آينده نگري به نياز جامعه و شهر اروميه توجه كنند كه مي توان باغ سياوش را به دليل موقعيت مناسبي كه دارد به پارك تفريحي و تربيتي و فرهنگي مبدل كرد، يعني ضمن احداث پاركي سبز در وسط آن فرهنگسرايي مناسب با كتابخانه، سالن تئاتر و سالن گردهمايي و كنفرانس و كافه و رستوران فرهنگي مناسب براي استفاده اهالي، بخصوص جوانان و سالمندان ساخت و اما اگر توجه نشود، باغ تخريب، تفكيك و مبدل به ساختمان و برج شود، آنوقت حرفي جز اين نيست كه بگويم: بر اين باغ بسيار بايد گريست.

وقتي عرضه خودروهاي سواري بر امكانات شهري فزوني مي يابد
عادت به تخلف در شهر بزرگ
م.ه . احساني - تهران پاركينگ كم دارد و همين كمبود باعث شده تا شهروندان خودروها را در كنار خيابان ها پارك كنند. اما بتازگي پارك كردن خودرو در نزديكي چهار راه ها و تقاطع ها و پياده روها هم رواج پيدا كرده است، اينها تخلفات آشكار رانندگي است . در موقع آزمايش رانندگي، تعدادي از سئوالات در همين زمينه است، اما شهروندان ما فراموش مي كنند كه مقررات براي رفاه حال مردم شهرهاست، نه آنكه فقط روي كاغذ نوشته شوند يا به صورت سئوال در آزمايش رانندگي مطرح شوند. كمبود پاركينگ در تهران نبايد باعث شود كه عده اي خود را به ندانم كاري بزنند و خودروهايشان را در پياده روها پارك كنند. اين تخلف آنقدر پيش پا افتاده و معمولي شده است كه ديگر كسي به آن اعتراض هم نمي كند. مثلا در پياده رو پهن خيابان شهيد آيت،  حدفاصل چهارراه تا ميدان نبوت (هفت حوض سابق) مي توانيد شاهد پارك خودرو در پياده روها باشيد.
سد معبر در پياده رو توسط خودروها، بويژه در مقابل تعميرگاه ها، تعويض روغني ها و اگزوز سازي ها هم به صورت يك تخلف عادي درآمده است.
طبق آئين نامه راهنمايي و رانندگي، توقف ماشين در فاصله 50متري تقاطع ها و چهار راه ها ممنوع است اما در تهران بزرگ تا دلتان بخواهد اين ممنوعيت ناديده گرفته مي شود. شما به عنوان يك شهروند از همين امروز مي توانيد، در شهر بگرديد و تخلفاتي را كه بر شمردم ثبت كنيد. يكي توقف در پياده رو و ديگر در نزديكي چهارراه ها و تقاطع ها، آنوقت در بعضي از قبض هاي جريمه به هنگام اخذ برگه خلافي نشاني هايي دال بر تخلف يك خودرو قيد مي شود كه باعث حيرت مي شود. چند تا از گلايه ها را بنده در همين صفحه يا ديگر روزنامه ها خوانده ام. اگر از تخلفاتي مثل پارك كردن در پياده رو يا ناديده گرفتن حريم چهار راه ها و تقاطع ها پيشگيري نشود، به صورت عادت مضر در مي آيد كه متاسفانه در بعضي مناطق تهران شاهد رشد آن هستيم.
البته نبايد از نظر دور داشت، شهر بزرگي مثل تهران كه بشدت با كمبود پاركينگ روبه روست، جذب كننده بيش از نيمي از خودروهاي توليد داخلي است. در حالي كه در اين شهر اجراي طرح هايي كه متضمن گسترش و تكميل ناوگان حمل ونقل عمومي است، ضروري تر است. وقتي با تسهيلاتي مثل پرداخت وام، تبليغات جذاب تلويزيوني و ديگر شيوه ها مردم تشويق به خريد خودروسواري قسطي مي شوند، بايد به همان اندازه براي تامين پاركينگ اين خودروها پيش بيني شود والا تخلفاتي مثل اشغال پياده رو با پارك خودرو و مشابه آن، همچون يك اتفاق ساده عموميت بيشتري پيدا مي كند .

صنايع دستي در سراشيب
002220.jpg
شهربانو جاويدان- چندي پيش مطلبي را به قلم يكي از خوانندگان همشهري در صفحه سخنگاه درباره فرش دستباف ايران خواندم كه تاسف آور بود. نويسنده با ادله و براهين ثابت كرده بود كه فرش دستباف يا همان قالي ايراني در مدت 30 سال توسط متوليان و سازمان هاي گوناگون دست به دست گشته و در حال حاضر از لحاظ صادرات، نوع بافت و موقعيت جهاني در شرايط نامساعدي قرار گرفته است.
مي خواستم يادآوري كنم كه صنايع دستي ايران نيز يكي از امكانات مهم بالقوه اقتصادي براي رشد و تقويت اقتصاد ملي ما است كه متاسفانه آنچنان كه بايد مورد حمايت قرار نمي گيرد. سازمان صنايع دستي سالها وابسته به وزارت صنايع بود. بعد به جهاد سازندگي (پيش از تاسيس وزارت جهاد كشاورزي) ملحق شد كه به علت بازدهي منفي مجددا به وزارت صنايع اعاده شد. اين تحولات و دست به دست گشتن هاي يك سازمان كه بخش جدايي ناپذير صنعت گردشگري و رونق اقتصاد روستايي است، نشان مي دهد كه صنايع دستي در ايران تا چه اندازه مظلوم واقع شده است. آمارهاي رسمي همچنان حكايت از مهاجرت روزافزون روستاييان به شهرها، خالي و متروك ماندن روستاها، افزايش جمعيت و مشكلات گوناگون در شهرها دارند، در حالي كه يكي از اهرم هاي مهم و مفيد بازدارنده مهاجرت  هاي ناگزير از روستا به شهر يعني صنايع دستي مورد كم توجهي قرار گرفته است.
در دهه 60 هجري شمسي كه نگاه اصلي در بخش صنعت متوجه صنايع بزرگ شامل نساجي ها و توليدات پليمري بود، صنايع دستي در سايه قرار گرفت. اهل صنعت مي دانند كه هزاران موافقت اصولي در آن سالها با وجود اخذ وام از بانك ها،  در مرحله خريد زمين، نصب سوله و حتي نصب ناقص ماشين آلات متوقف ماندند، در حالي كه با يك چهارم هزينه هاي صرف شده مي توانستيم صنايع دستي كشور را سامان بخشيم. اكنون بخش مهمي از درآمدهاي ملي و ارزي كشور هندوستان از صنايع دستي تامين مي شود، اما روند بي توجهي به صنايع دستي در كشور ما چنان است كه خيلي از توليد كنندگان آن به خيل مسافركش هاي شخصي در تهران مي پيوندند!
اميدوارم، رئيس جمهور منتخب و دولت جديد توجه كافي و وافي به صنايع دستي مبذول دارند تا هم براي روستاييان كار توليد شود و هم اين منبع پايدار براي تقويت و رشد اقتصاد ملي ما مستحكم  شود. چنين كاري نيازمند عزمي راسخ است.

معلولان چشم به راه قانون 16 ماده اي
002181.jpg
ترانه ميلادي: نياز فاصله اي است ميان آنچه هست و آنچه بايد باشد. نيازهاي جامعه معلولان كشور ما شناسايي شده و راهكارهاي مناسب براي برطرف كردنشان نيز مشخص است. در ضرورت تامين چنين نيازي، قانوني تحت نام طرح جامع حمايت از معلولان در شانزدهم ارديبهشت ماه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است.
هيچ  كس نمي تواند اين واقعيت را انكار كند كه حضور در اجتماع و فعاليت در تمامي عرصه ها براي معلولان مستلزم وجود امكانات مناسب براي تردد در سطح شهرهاست، اما متاسفانه با گذشت بيش از يك سال از تصويب اين قانون، معلولان به خاطر وقوع حوادث گوناگون در معرض آسيب هاي جدي قرار دارند.
اجراي قانون 16 ماده اي حمايت از معلولان از آن رو ضروري است كه هنوز براي حضور فعال معلولان در جامعه با توجه به محدوديت هاي فيزيكي و جسمي  اين عزيزان، راهكارهاي مناسب را طراحي و اجرا نكرده و تدبيرهاي لازم را نينديشيده است.
به عنوان مثال معلولان براي عبور و مرور از عرض خيابان، دسترسي به وسايل نقليه عمومي، ورود به سازمان ها، استفاده از پياده روها و مراكز خريد، حضور در مراكز علمي و دانشگاهي و استفاده از سرويس هاي بهداشتي با مشكل رو به رو هستند . در نتيجه امكان فعاليت سازنده، رقابت هاي سازنده و حضور مفيد و بالنده در جامعه از آنها گرفته شده است كه چنين انزوايي لطمات جبران ناپذير فرهنگي، اقتصادي، روحي و رواني براي اين افراد و خانواده هاي آنان در بر دارد. اميد است، اين خواسته ها كه در گردهمايي خرداد ماه 1384 معلولان در تهران نيز منعكس شده و طي نامه اي براي رئيس جمهور كشورمان جناب آقاي خاتمي نيز ارسال شده است، مورد توجه قرار بگيرد و در آينده نزديك، معلولان شاهد رفع مشكلات كنوني باشند.
ازسوي ديگر كمبود امكانات مناسب وي‍ژه معلولان و جانبازان در سطح شهرهاي كشور ،بوي‍‍‍‍‍ژه كلانشهرهايي مانند تهران كه از لحاظ حجم بالاي رفت و آمد، بعد مسافت، زندگي شهروندان معلول را با اختلال روبه رو كرده است، سبب شده تا معلولان براي انجام امور اداري و شغلي خود با مشكلات متعددي مواجه شوند .
همچنين نبود امكانات رفاهي همچون مراكز تفريحي ويژه كه در آن معلولان بتوانند جداي از ديگر شهروندان به فعاليت ورزشي يا فرهنگي بپردازند، كاملا محسوس است .

طنز آباد
وعده سر برج !
002178.jpg
الف- كوهيار: حدود يك هفته خوش خيال با يك بغل اطلاعيه و پوستر به مجتمع مسكوني ما مي آمد و اصرار هم داشت كه همه آن اوراق بر در و ديوار مجتمع چسبانده شود. نوشته ها مضمون مشتركي داشتند و همه آنها لزوم صرفه جويي در ادارات و سازمان ها را مورد تاكيد قرار مي دادند.
بعضي از اطلاعيه ها با عكس ها و تصويرهاي جذابي كه حاكي از عمل به صرفه  جويي بود، زينت يافته بودند و بخصوص يك تصوير نشان مي داد كه چطور با هدر رفتن تعدادي كاغذ، يك درخت كوچك نابود مي شود. خوش خيال مي گفت: اينها فعلا مقدمه است، چون قرار شده همه ما، به صورت عملي صرفه جويي در محل كارمان را رعايت كنيم.
وقتي يكي از همسايه ها اينگونه استدلال كرد كه هدر دادن اين همه كاغذ براي سفارش به صرفه جويي ، خودش نوعي اسراف يا در واقع نابود كردن چند درخت است، خوش خيال برآشفته مي شد و مي گفت از اول برج وقتي برنامه هاي اصلي اداره ما براي صرفه جويي به اجرا درآمد، آنوقت متوجه مي شويد كه خيلي بجا بوده تا اين اوراق براي اطلاع من و شما چاپ بشود. خوش خيال وقتي از سركار مي آمد، گشتي هم در مجتمع مي زد تا ببيند، همه از فرهنگ مكتوب صرفه جويي برخوردار شده اند يا خير؟ كه البته نتيجه مثبت بود، حتي فرزند با ذوق يكي از ساكنان مجتمع، نقاشي جالبي با موضوع صرفه جويي كشيد و كنار اطلاعيه هاي چاپي قرار داد. بالاخره آن روزي كه خوش خيال وعده اش را داده بود رسيد و عصر، مطابق معمول، همه منتظر بوديم تا خوش خيال خبر داغي درباره صرفه جويي عملي براي اهالي مجتمع آپارتماني ما بياورد، اما وقتي او آمد، سگرمه هايش درهم بود و ديگر اوراق تبليغاتي صرفه جويي را نيز زير بغل نداشت. خوش خيال فقط پاكتي در دست داشت كه آن را به يكي از همسايگان داد. وقتي پاكت را باز كرديم نامه اي بود از سوي رئيس اداره خطاب به آقاي خوش خيال با اين مضمون كه از مورخ... براي اجراي طرح عملي صرفه جويي اضافه كاري  ثابت جنابعالي به ميزان 50 درصد كاهش مي يابد!

نكته
اين بيكاري و آن نياز
مريم - س -تهران: طبق آمار رسمي كه بتازگي منتشر شده، حدود 20 هزار نفر از ليسانسيه هاي مامايي در كشور ما بيكار هستند. نبود امكانات شغلي براي قشر تحصيلكرده موجب شده كه فارغ التحصيلان رشته هايي كه نيازشان در كشور احساس مي شد نيز بيكار بمانند. من از فارغ التحصيلان رشته مامايي دانشگاه آزاد اسلامي و يكي از اين 20 هزار نفر ماماي جوياي كار هستم.
در تمام دوران تحصيل از ابتدايي تا راهنمايي و دبيرستان و همچنين دانشگاه داراي موقعيت تحصيلي خوب و نمرات ممتاز بوده ام. حتي استادانم مي گفتند كه استعداد لازم براي تحصيل در رشته هاي پزشكي را نيز دارم، اما با اين همه انگيزه و استعداد، امروز بايد در صف بيكاران باشم.
بديهي است تعداد كساني كه وضعيتي چون من دارند زياد است، اما اطمينان دارم در زمينه توزيع مناسب كار در كشور نيز هنوز آمار، اطلاعات و برنامه ريزي درستي نداريم. مثلا پاييز پارسال كه با يك تور گردشگري به مناطق عشايري استان فارس رفته بوديم از نزديك مشاهده كردم كه بعضي از زنان عشاير و روستايي به علت عدم آگاهي از بهداشت و ضوابط بهداشتي بيمار شده اند و خود از آن آگاهي ندارند و زماني آنها را به بيمارستان هدايت مي كنند كه كار از كار گذشته باشد، يا متاسفانه در اين مناطق نرخ مرگ و مير زنان در هنگام زايمان بسيار بالاست. آيا نمي توان ماماهاي ليسانسيه را به خدمت گرفت و به اين مناطق اعزام كرد؟ مناطق عشايري فارس مشت نمونه خروار است و در استان هاي محروم ايران مي توان از اين موارد تاسف برانگيز كه حاصل نبود برنامه ريزي و سياست هاي درست دستگاه هاي ذي ربط است، فراوان يافت.

از ميان پيام ها
از ميان پيام ها
۲۰۴۷۵۸۸ - 9 تا 11 - به استثناي روزهاي تعطيل
كمبود بهداشت در بيمارستان
در بيمارستان ها معمولا بهداشت بايد بيشتر رعايت شود، اما در بيمارستان مردم واقع در خيابان پيروزي، اين اصل مراعات نمي شود بخصوص آزمايشگاه وضع مطلوبي ندارد.
يك مراجعه كننده
افزايش 12درصدي؟!
پس از ماه ها انتظار بالاخره يكي از مسئولان سازمان بازنشستگان كشور اعلام كرد كه احكام افزايش مستمري بگيران مشترك صندوق بازنشستگي كشوري در تيرماه صادر خواهد شد و اين افزايش نسبت به سال گذشته 12درصد خواهد بود. بايد پرسيد اين افزايش 12درصدي چه گرهي از مشكل بازنشستگان مي گشايد؟
يك بازنشسته
پارك اضطراري
تا اجراي طرح هاي اساسي براي تامين پاركينگ در نقاط پر رفت و آمد تهران، خوب است راهنمايي و رانندگي در جلوي بيمارستان ها و اماكن درماني قسمتي را براي توقف اتومبيل ها به صورت اضطراري اختصاص دهد تا كساني كه بيمار خود را به مطب پزشك يا بيمارستاني مي رسانند در مراجعت با قبض جريمه يا انتقال اتومبيل خود مواجه نشوند.
اسدي
قطع مكرر آب
قطع مكرر آب ساكنان شهرك قصرفيروزه را به ستوه آورده است. شايسته است شركت آب و فاضلاب به اين معضل رسيدگي كند.
ساكن شهرك
مسئله عابران پياده
در ميدان صدم نارمك، تقاطع خيابان شهيد آيت و فرجام، عبور ومرور عابران پياده با مشكلات و خطر روبه روست، براي ايمن سازي رفت و آمد در اين خيابان، بايد تدبيري انديشيده شود.
نانوايي غيربهداشتي
اميد است ساماندهي بهداشتي واحدهاي نانوايي در تهران شامل نانوايي خيابان 20 متري محمدي منشعب از خيابان جشنواره هم بشود تا اهالي اين محل شاهد پخت نان در محيط غيربهداشتي نباشند.
جمعي از اهالي محل
ترافيك سنگين
با بسته شدن رمپ بزرگراه همت به خيابان بني هاشم، تردد بي رويه و آلاينده خودروها در 8 متري خسروآبادي افزايش يافته، تقاضا داريم يا رمپ همت به بني  هاشم مجددا باز شود يا تردد در خيابان خسروآبادي از استاد حسن بنا ممنوع شود.
حسن مهري
خزان زودرس درختان
تعدادي از درختان خيابان ميرداماد، حدفاصل خيابان نفت تا نزديك ميدان مادر به علت نامعلومي دچار خزان زودرس شده اند. از شهرداري منطقه تقاضا داريم به اين مسئله زيست محيطي رسيدگي كنند.
اكبر عابدي اشلقي
از كولر استفاده كنند
از سازمان تاكسيراني تقاضا دارم به رانندگان تاكسي هاي سمند سفارش كنند از كولر خودرو استفاده كنند. قطعا تجهيزات اين تاكسي براي رفاه حال مسافران پيش بيني شده است و جنبه دكوراسيون ندارد!
محمدزاده- تهران
در انتظار حق الزحمه
در تابستان 1383 در 5 مدرسه از مدارس منطقه،۱۴ برنامه هاي پايگاه هاي تابستاني با همكاري معاونت اجتماعي شهرداري منطقه 14 به اجرا درآمد، اما كادرهاي آموزش و پرورش كه در اين 45 روز زحمت كشيدند، هنوز موفق به دريافت حق الزحمه خود نشده اند. اميدواريم با عنايت شهرداري تهران اين حق الزحمه هاي معوقه پرداخت شود.
ابراهيم نبي زاده، رئيس دبيرستان شهيدكمال
نبود آب در يك پارك
آب شرب پارك آبشار سعاد ت آباد قطع شده است. در اين فصل تابستان، كساني كه به پارك مي روند چگونه بايد رفع تشنگي كنند؟
حسينعلي - ط
كشتارگاه، آلاينده محيط زيست
وجود يك كشتارگاه در منطقه يك شهرداري تهران باعث آلودگي محيط زيست شده است. طبق ماده 3 حكم ديوان عدالت بايد اين محل پلمپ مي شد، اما از اين اقدام خبري نيست.
يك شهروند
استمداد از مجلس
با توجه به اين واقعيت كه تعدادي از شركت هاي خودروسازي به رغم تبليغات و برنامه هاي اعلام شده مبني بر خدمات بعد از فروش، نسبت به حقوق خريداران بي اعتنايي كرده و حتي با مراجعان، رفتار منطقي ندارند، براي ايجاد الزام به تعهدات شركت ها، تدبيري اتخاذ شود و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، مساعدت كنند تا شركت هاي متخلف، مجازات و به جامعه معرفي شوند.
يك مشتري زيان ديده
كمبود روشنايي و پل هوايي
اتوبان نور كه بتازگي احداث شده، نياز به چراغ دارد و همچنين فاقد پل هوايي است. اميدواريم اين كمبودها نيز برطرف شود.
آقاي موسوي

پاسخ
اصلاح شد
با عنايت به مطلب مندرج در۲۹ ارديبهشت ماه سال جاري تحت عنوان پل غيراستاندارد به آگاهي مي رساند، اصلاح پل از سوي معاونت فني و عمراني شهرداري منطقه 4 صورت پذيرفت.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |