سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۹ - Aug 9, 2005
بازار سرمايه از حالت تك محصولي خارج شد
عرضه نخستين اوراق مشاركت خصوصي در تالارهاي بورس
004407.jpg
گروه بورس: عرضه نخستين اوراق مشاركت خصوصي روز گذشته در تالارهاي مبادلات بورس اوراق بهادار آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما با عرضه اين اوراق بورس تهران ۳۹ سال پس از تأسيس خود از حالت تك محصولي و انجام مبادلات يك نوع محصول مالي به نام «سهام» خارج شد. مسئولان بورس تهران در روزهاي اخير اعلام كرده اند قرار است علاوه بر اوراق مشاركت ظرف دو ماه آينده سبدهاي مشاع به عنوان محصول مالي ديگري در قالب بازار سرمايه ايران عرضه شود.
از سوي ديگر بنا به گزارش هاي دريافتي ديگر مسئولان بورس هاي كالا سرانجام پس از پيگيري هاي فراوان استفتائات لازم براي انجام معاملات آتي و اختيار معامله را كه در بازارهاي بين المللي به آپشن و فيوچر معروفند، دريافت كرده اند.
به اين ترتيب با حل شدن شبهه موجود در شرعي نبودن اين گونه معاملات به نظر مي رسد راه براي عرضه انواع پيشرفته تر ابزارهاي مالي در بازار سرمايه و بورس اوراق بهادار باز شده باشد.
دكتر حسين عبده تبريزي دبير كل بورس اوراق بهادار روز گذشته ضمن اعلام خبر عرضه اوراق مشاركت ايران خودرو به عنوان نخستين اوراق مشاركت خصوصي گفت: ايران خودرو ناشر اوراق مشاركتي است كه پذيره نويسي آن در بورس اوراق بهادار، شبكه كارگزاري  آن و بانك صادرات انجام مي پذيرد.
وي خاطر نشان كرد: ناشر اوراق مشاركت ايران خودرو اصل پول و سود ۱۹ درصدي اوراق مشاركت را تضمين كرده است.
آيين نامه اجرايي انتشار اوراق مشاركت خصوصي در بورس تابستان سال گذشته به تصويب هيأت وزيران رسيد.
براساس اين آيين نامه اعلام شد: شركت هاي پذيرفته شده در بورس طبق مقررات و به منظور تأمين قسمتي از منابع مالي مورد نياز در طرح هاي توسعه شركت مجاز به انتشار اوراق مشاركت و عرضه آن از طريق بورس هستند.
دارندگان اوراق مشاركت به نسبت قيمت اسمي و طي مدت زمان مشاركت در مجموعه منافع حاصل از اجراي طرحهاي مربوطه سهيم خواهند بود.
براساس گزارش ايران بورس ميزان اوراق مشاركت منتشره ايران خودرو يكهزار ميليارد ريال است. اين اوراق مشاركت مربوط به طرح توسعه ايران خودرو خراسان و نرخ سود علي الحساب اين اوراق ۱۹ درصد است كه به صورت سالانه پرداخت مي شود و معاف از ماليات است.
اين اوراق در زمان سررسيد قابليت تبديل به سهام شركت ايران خودرو خراسان را دارند و دارنده اين اوراق از تخفيف ۱۰ درصدي نسبت به قيمت روز بازار برخوردار مي شود. سود قطعي اوراق پس از پايان دوره محاسبه خواهد شد.
پيش از اين دكتر حسين عبده تبريزي، دبيركل بورس اوراق بهادار، از انتشار اوراق مشاركت ايران خودرو در روز يكشنبه خبر داده بود و گفته بود: نسبت به فروش اين اوراق كه حدود هزار ميليارد ريال است، بسيار خوش بين هستيم، بنابراين انتشار اين اوراق بر رشد شاخص هاي بورس اثرگذار خواهد بود.
به گفته او انتشار اوراق مشاركت نقدينگي زيادي از بازار جمع مي كند و در صورت بالا بودن حجم بالا قطعا بر روي شاخص بورس هم اثرگذار خواهد بود.
در همين زمينه شاهين شايان آراني، كارشناس بازار سرمايه، درباره انتشار اوراق مشاركت از سوي ايران خودرو و اينكه با نرخ ۱۹ درصد و به صورت پنج ساله متقاضي زيادي خواهد داشت، گفت: انتشار اين اوراق به جمع آوري نقدينگي كمك مي كند.
وي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد با بيان اينكه به دليل ريسك كم اوراق مشاركت بسياري از افراد اقدام به فروش سهام خواهند كرد، گفت: اثرات موجود در اين اوراق بسته به ميزان حجم آن خواهد داشت. يعني با حجم پايين تاثير چنداني نخواهد داشت اما با حجم بالا تاثير منفي خواهد گذاشت و شايد ما به اين زودي ها شاهد اثرات آن در بورس باشيم.
نصر الله برزني، كارگزار بورس هم، اوراق مشاركت را رقيبي براي بازار سهام دانست و گفت: در بازاري كه هنوز تعادل نسبي بين عرضه و تقاضا برقرار نيست، اگر ابزار ديگري به بازار معرفي شود به طور قطع آثار خود را خواهد گذاشت.
وي با اشاره به اينكه ريسك اوراق مشاركت كمتر از اوراق سهام است، خاطرنشان كرد: به طور قطع بازدهي اوراق مشاركت تضمين شده بوده، بنابراين در كوتاه مدت يك عده تشويق شده كه سهام خود را فروخته و به اوراق رو آورند.
دكتر غلامرضا اسلامي بيدگلي كارشناس بازار سرمايه هم  درباره تأثير فروش اوراق مشاركت بر بازار سهام معتقد است: در بازار خارج از بورس كه شامل بانك ها و بازار موازي بانك هاست، نقدينگي بسيار زيادي وجود دارد، بنابراين انتشار هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت اثر چنداني بر روي بازار سهام ندارد.
وي با اشاره به اينكه دولت اواخر هر سال اوراق بانك مركزي يا سازمان هاي دولتي منتشر مي كند، خاطر نشان كرد: اين اوراق اثري بر بازار سهام نخواهد داشت به دليل اينكه نقدينگي خارج از بورس بسيار زياد است اما در صورت نامناسب بودن اوضاع بورس، اوراق مشاركت ركود را تشديد خواهد كرد، بنابراين در اين شرايط افرادي كه تازه وارد بازار مي شوند پول خود را از بازار خارج كرده و به خريد اوراق مشاركت اقدام مي كنند.
اسلامي گفت: بهترين گزينه براي افرادي كه ريسك پذير نبوده و به سود پايين قانع اند اوراق مشاركت است ولي كساني كه خواستار سود بالايي باشند به طور حتم بايد ريسك را بپذيرند و وارد بازار سهام شوند.
تا به حال فقط دولت، شركت هاي دولتي و بانك مركزي مجاز به انتشار اوراق مشاركت بوده اند، اما بعد از تصويب آيين نامه انتشار اوراق مشاركت بخش خصوصي، شركت هاي پذيرفته شده در بورس نيز در صورتي كه در دو سال پياپي زيان نداشته باشند، مجاز به انتشار اوراق مشاركت خواهند بود.
كمبود نقدينگي از جمله مشكلات عمده واحد هاي صنعتي در ايران است و انتشار اوراق مشاركت از سوي بخش خصوصي مي تواند تا حدودي نيازهاي مالي صنايع را كه سيستم بانكي از تامين آن عاجزند، برطرف كند.
بنابراين برداشتن انحصار انتشار اوراق مشاركت ازسوي دولت و اجازه ورود بخش خصوصي به اين عرصه، بخشي از برنامه اصلاحات اقتصادي دولت به شمار مي آيد كه مي تواند به افزايش تقاضاي شركت ها براي ورود به بورس منجر شود.

زمان برگزاري مجامع سه شركت اعلام شد
گروه بورس: تاريخ و محل برگزاري ۳ شركت بورسي از طريق اطلاعيه هاي جداگانه اي به اطلاع سهامداران رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، قرار است مجمع عمومي فوق العاده سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه ۲۵ مردادماه در محل موزه امام علي واقع در بزرگراه آفريقا، بلوار اسفنديار برگزار شود. در اين جلسه در خصوص افزايش سرمايه شركت تصميم گيري مي شود.همچنين مجمع عمومي فوق العاده سوليران، به منظور افزايش سرمايه ۲۹ مردادماه در محل قانوني شركت تشكيل مي شود.
بنا بر اين گزارش، سهامداران نيرو ترانس هم مي توانند ۳۰ مردادماه جاري رأس ساعت ۹ صبح جهت شركت در مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده اين شركت به محل سالن اجتماعات شركت مادر تخصصي ساتكاب واقع در خيابان خرمشهر مراجعه كنند.در اين جلسه اعضاي هيأت مديره شركت انتخاب مي شوند.

شبكه خبري بي .بي. سي گزارش مي دهد
حركت ۸ساله بازار سرمايه ايران
004410.jpg
بي بي سي: سهامداران بازار سرمايه ايران اگر خاطره ركود يك سال اخير را فراموش كنند، بورس تهران در هفت سال پيش از آن، همواره از پربازده ترين بازارهاي مالي بين المللي بوده و خاطره هاي خوشي را در سودآوري براي آنها رقم زده است؛ به طوري كه اگر سهامداري در سال ۱۳۷۶ معادل۱۰۰ ريال در بورس تهران سرمايه گذاري كرده بود، با احتساب بازده ۱۲۵ درصدي سال ۱۳۸۲و بازده اندك سال ۱۳۸۳هم اينك حداقل بايد صاحب۸۰۰ ريال سرمايه شده باشد. اين در حالي است كه شاخص تورم در طول اين سالها كمتر از ۲۵۰ واحد رشد كرده است.
پس از سقوط بورس تهران در سال۱۳۷۵ خورشيدي و ادامه كاهش بازده آن به منفي ۱۵درصد در سال ،۱۳۷۶ بازار سرمايه ايران تا پايان سال ۱۳۸۱ به طور متوسط سالانه بيش از ۳۰ درصد براي سهامداران ايراني بازده داشته كه در حدود دو برابر متوسط نرخ تورم اقتصاد ايران در اين سالها بوده است.
يك سال پس از انتخاب سيدمحمد خاتمي به عنوان رئيس جمهوري، سير صعودي شاخص هاي بورس بار ديگر آغاز شد.
در فاصله سال هاي ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ بسياري از منتقدان بازار سرمايه، دبير كل وقت بورس تهران را به محافظه كاري افراطي در اداره بازار سرمايه ايران متهم مي كردند.
با وجود افزايش نظارت سازمان يافته بر بورس تهران تعداد فعالان اين بازار از كمتر از ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۷۶به حدود يك ميليون و۸۰۰ هزار نفر در سال۱۳۸۲ افزايش يافت.
بسياري از فعالان بازار سرمايه از حسين عبده تبريزي به واسطه تحصيل در رشته مديريت مالي و داشتن گرايش هاي اقتصادي بازار محور حمايت كردند. كارشناسان حامي او معتقد بودند: بورس تهران دوران بازسازي را پشت سر گذاشته و براي توسعه روز افزون نيازمند مديري غير محافظه كار است.
در واكنش به اين اظهار نظرها عبده تبريزي كار خود را با شعار كاهش دخالت در بازار و تن دادن به مكانيزم بازار آغاز كرد.
در همين حال، سياست توسعه فيزيكي بورس تهران با افتتاح تالارهاي معاملاتي در مراكز استانهاي ايران بر ميزان تقاضاي خريد سهام از سوي ايرانيان افزود.
اما در وضعيتي كه بورس تهران از مشكلات ساختاري رنج مي برد، سياست هاي توسعه طلبانه دبيركل بورس تهران نتيجه مثبتي داد. با ورود سرمايه هاي جديد به بازار سهام ارزش جاري بورس تهران از ۲۷ هزار و۱۲۸ ميليارد ريال در سال۱۳۷۶ به ۳۷۸ هزار و۵۴۷ ميليارد ريال در پايان سال ۱۳۸۳ افزايش يافت. شاخص كل بورس تهران نيز از ۱۶۵۳واحد در اولين سال روي كار آمدن دولت خاتمي به۱۲هزار و۱۱۳ واحد در خاتمه سال گذشته خورشيدي رسيد.
در سال ۱۳۸۳ به ازاي هر يكصد ريال سپرده گذاري در بانك ها ۶۸ ريال سرمايه به بورس تهران وارد مي شد. اين در حالي بود كه در سال۱۳۷۶ اين نسبت يكصد در مقابل ۲۳ ريال بوده است.
در اين مدت نسبت ارزش جاري بازار سرمايه ايران به توليد ناخالص داخلي اين كشور از ده درصد به ۲۹ درصد افزايش يافت و تعداد شركت هاي عضو بورس تهران از۲۶۳ شركت به۴۲۰ شركت رسيد.
شمار خريداران سهام نيز از ۱۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۷۶ به يك ميليون و پانصد هزار نفر در سال ۱۳۸۳ بالغ شد. ارزش معاملات بورس تهران هم از دو هزار ميليارد ريال در سال۱۳۷۶ به ۱۰ هزار ميليارد ريال در سال گذشته خورشيدي رسيد.
در اواخر پاييز سال گذشته خورشيدي كه شاخص كل بورس تهران نزول خود را از ۱۳ هزارو ۸۰۰ واحد آغاز كرد، دبير كل بورس تهران گفت: اين روند «تصحيح انتظار غيرعقلايي سهامداران» از بازدهي بورس تهران در سال۱۳۸۲ است و شرايط حاكم در بورس تهران تا بازگشت قيمت ها به سطح واقعي ادامه خواهد يافت.
شاخص كل بورس تهران در پايان معاملات سال گذشته به ۱۲ هزار و۱۱۳ واحد كاهش يافت و اين سير نزولي تا پايان هفته آخر تير ماه جاري به كمتر از ۱۱ هزار و۸۰۰ واحد رسيد.
با اين وجود، تلاش گسترده سازمان بورس اوراق بهادار تهران در تدوين و اصلاح لايحه جديد بازار سرمايه كه بر اصلاح ساختار كهنه و چهل ساله بورس تهران تاكيد دارد، بازار سرمايه ايران را در آستانه يك دگرديسي قرار داده است.
در شرايطي كه به زعم بسياري از كارشناسان بازار سرمايه، اجراي اين لايحه موجب شفاف سازي بورس تهران و رفع موانع ساختاري توسعه آن مي شود، و تصويب نهايي آن موجب مي شود تا اصلاح ساختار بازار سرمايه ايران به دولت محمود احمدي نژاد موكول شود. با اين وجود بورس تهران در طول هشت سال گذشته تا حدي توسعه يافت كه اينك بازتاب تصميم هاي دولتمردان ايراني را با نوسان شاخص هاي خود منعكس مي كند.

شاخص كل ۱۴ واحد افت كرد
004404.jpg
گروه بورس: معاملات روز گذشته بورس تهران در حالي به پايان رسيد كه شاخص كل قيمت سهام با ۱۴ واحد كاهش، رقم ۱۱ هزار و ۳۶۱ واحد را نشان مي داد.به گزارش خبرنگار ما ديروز شاخص عملكرد تالار اصلي بيشتر از شاخص عملكرد تالار فرعي كاهش يافت. در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي ۱۶ واحد افت را تجربه كرد و روي عدد ۱۱ هزار و ۲۱۶ واحد ايستاد. اما شاخص عملكرد تالار فرعي تنها دو واحد كاهش يافت و به رقم ۱۰ هزار و ۷۷۷ واحد رسيد.بنابراين گزارش عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس تهران ديروز مثبت ارزيابي نشد.
در اين روز شاخص مالي ۹۷ واحد پايين آمد و به رقم ۳۱ هزار و ۸۳ واحد بازگشت.
در نتيجه عملكرد نامطلوب شركت هاي صنعتي بورس ديروز شاخص صنعت ۴/۸ واحد كاهش را تجربه كرد و تا رقم ۸ هزار و ۶۸۱ واحد پايين آمد.اين گزارش حاكي است: شاخص بازده نقدي و قيمت روز گذشته ۳۷ واحد افت كرد و شاخص بازده نقدي بدون تغيير در رقم ۴ هزار و ۴۰۸ واحد ثابت شد.اين گزارش نشان مي دهد: ديروز شاخص سهام نفت و پتروشيمي و شاخص گروه وسايل نقليه روندي نزولي داشتند و هر يك به ترتيب ۱۸۹ واحد و ۵ واحد كاهش يافتند.

تشكيل بورس تخصصي معاملات نفتي را شفاف مي كند
گروه بورس: تشكيل بورس نفت، گاز و پتروشيمي در ايران، تحول مهمي در راستاي سياست خصوصي سازي و شفاف سازي معاملات نفت و مشتقات آن در كشور تلقي مي شود.
دكتر حسين كدخدايي، در گفت  وگو با شانا افزود: تصويب طرح بورس نفت در شوراي بورس و شروع فعاليت اين بورس با توجه به معاملات جهاني نفت، اگر چه مي تواند بسيار مهم و مؤثر باشد؛ اما به نظر مي رسد هنوز درباره جزئيات اين بورس و نحوه فعاليت آن سؤالات و ابهاماتي وجود دارد كه بايد با كار كارشناسي در سطح داخلي و خارجي به كليه اين مسايل پاسخ داده شود.
وي اضافه كرد: با راه اندازي بورس نفت ايران، امكان مانور در منطقه توسط ايران به خصوص از نظر اقتصادي و سياسي فراهم مي شود و اين بورس مي تواند بر ساير بورس هاي مشابه دنيا كه سابقه و وزن سنگيني دارند تأثير گذاشته و با آنها وارد رقابت در تجارت نفت و محصولات آن شود.
وي با اشاره به ويژگي هاي ساختاري اقتصاد ايران و كاركردهاي سيستم هاي بانكي، مالي، بيمه اي و گمركي كشور گفت: طبيعتاً وقتي بورس نفت با معامله چند نوع محصول پتروشيمي آغاز به كار كند زمينه براي مشخص شدن نقاط مشكل ساز و برطرف كردن آنها فراهم مي شود.
وي افزود: با شفاف سازي قيمت هاي محصولات نفت و پتروشيمي ضمن واقعي شدن قيمت ها و اجرايي شدن سيستم «هزينه- فايده» امكان نظارت عمومي بر اين معاملات فراهم مي شود. از سوي ديگر يك كارشناس  بورس  گفت : شعبه اي  از بورس  نفت  در اهواز ايجاد مي  شود.
به گزارش  واحد مركزي  خبر از اهواز رضاييان  پيش  بيني  كرد: مركز اصلي  بورس  نفت  تا پايان  امسال  در كيش  و شعبه هاي  بورس  نفت  تا نيمه  نخست  سال  ۸۵ در اهواز و عسلويه  فعال  شود.وي  با اشاره  به  توليد زياد نفت  و گاز در استان  خوزستان ، راه اندازي  شعبه  تالار بورس  نفت  در اهواز را ضروري  دانست  و افزود: وجود شركت ها و صنايع  فعال  در خوزستان  موجب  فراهم  شدن  زمينه  بورس  تخصصي  فلزات  در اين  استان  شده  است .كارشناس  بورس  منطقه اي  خوزستان  گفت: اكنون  ۱۶ شركت  اين استان  سهام خود را در تالارهاي  بورس  كشور عرضه  مي كنند.

سمينار بررسي راهكارهاي توسعه
بازار سرمايه ايران در مشهد
ايسنا: سمينار بررسي راهكارهاي توسعه بازار سرمايه ايران در مشهد برگزار مي شود.
براساس گزارش هاي دريافتي با توجه به شرايط بورس هاي منطقه اي در كشور و نياز آنها به فرهنگ سازي در زمينه سرمايه گذاري در دارايي هاي مالي، شركت كارگزاري رضوي با همكاري بورس منطقه اي خراسان و مؤسسه سازمان اقتصادي رضوي اين سمينار را برگزار مي كند.محورهاي اين سمينار عبارتند از: جهاني شدن، بازار سرمايه، نقش تالارهاي منطقه اي در توسعه بورس، كارگاه آموزشي مباني سرمايه گذاري در بورس و كارگاه آموزشي ابزارهاي نوين است. اين سمينار يك روزه ۲۰ مرداد ماه جاري برگزار مي شود.

۶ شركت جديد امسال بورسي شدند
گروه بورس: نام ۶ شركت از ابتداي سال جاري در تابلوي فرعي بورس درج شده است.
به گزارش خبرنگار ما، براين اساس شمار شركت هاي حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به ۴۳۲ شركت مي رسد.بنابراين گزارش توليد محور خودرو، سيمان سفيد ني ريز، ليزينگ خودرو غدير، رايان سايپا، ايران ارقام و اخيرا سرمايه گذاري شاهد شركت هايي هستند كه نام آنها امسال در فهرست نرخ هاي بورس درج شده است.كارگزاري راهنماي سرمايه گذاران به عنوان كارگزار معرف دو شركت سيمان سفيد ني ريز و رايان سايپا معرفي شده است. ضمن اينكه مفيد، كارگزار معرف توليد محور خودرو، نهايت نگر كارگزار معرف ايران ارقام و كارگزارهاي بانك صادرات و بانك كشاورزي به ترتيب متعلق به ليزينگ خودرو غدير و سرمايه گذاري شاهد هستند.

سرمايه دو شركت افزايش يافت
گروه بورس: دو شركت باما و سايپاآذين سرمايه خود را افزايش دادند.
به گزارش خبرنگار ما بر اين اساس سرمايه باما معادل ۵۰ درصد از ۳۳ ميليارد ريال به ۵۰ ميليارد ريال افزايش يافت.همچنين سرمايه سايپا آذين از ۳۰ ميليارد به ۱۰۰ ميليارد ريال تغيير كرد. اين افزايش سرمايه ۲۳۳ درصدي از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران تأمين مي شود.

سهام ۷ شركت بازارگرداني شد
گروه بورس: كارگزاران بازگردان سهام ۷ شركت بورس را طي داد و ستدهاي ديروز بازارگرداني كردند.
به گزارش خبرنگار ما، در اين روز بازارگردانان براي دو ميليون و ۵۵۳ هزار و ۵۳۸ سهم سرمايه گذاري غدير، ۴۹۷ هزار و ۷۶۴ سهم پتروشيمي اراك، ۹۲۰ هزار و ۳۴۳ سهم سرمايه گذاري مسكن، ۴۵۸ هزار و ۷۰۱ سهم سيمان فارس و خوزستان و ۸۰۹ هزار و ۲۰۵ سهم سرمايه گذاري صنعت و معدن دستور خريد در سيستم هاي معاملاتي خود به ثبت رساندند.
سايپا ديزل و سرمايه گذاري ساختمان نيز از جمله شركت هايي بودند كه ديروز سهام آنها بازارگرداني شد تا به روان شدن بازار كمك شود. بنا بر اين گزارش، ديروز ۱۹ نفر با مراجعه به كارگزاري ها دستور خريد براي ۱۸۵ هزار و ۴۶۲ سهم كارخانجات داروپخش به ارزش ۹۷۷ ميليارد ريال صادر كردند.
ديروز در كفه تقاضا ۴ شركت سيمان تهران، سيمان شمال، سيمان كرمان و سيمان صوفيان حضور داشتند. در اين روز كاري بيشترين حجم عرضه مربوط به سرمايه گذاري غدير بود؛ به طوري كه ۵۴۸ نفر تعداد ۵ ميليون و ۴۵۲ هزار و ۷۴۰ سهم اين شركت به ارزش ۲۳ ميليارد ريال را براي فروش عرضه كردند. در اين گزارش آمده است: پتروشيمي اصفهان، سرمايه گذاري ساختمان و حمل و نقل توكا نيز از جمله شركت هاي حاضر در جدول عرضه ديروز بورس تهران بودند.

داروسازي اسوه ۱۰۰تومان سود پخش مي كند
گروه بورس: داروسازي اسوه پيش بيني سود هر سهم خود را مبلغ يك هزار و ۳۱۹ ريال اعلام كرد.به گزارش خبرنگار ما اين شركت قبلا درآمد خالص هر سهم خود را يك هزار و ۲۷۱ ريال پيش بيني كرده بود كه دليل تعديل را تحقق يافتن سود حاصل از سرمايه گذاري در شركت پخش رازي اعلام كرده است.
بنابراين گزارش داروسازي اسوه امسال قصد دارد به ازاي هر سهم مبلغ يك هزار ريال سود بين سهامدارانش تقسيم كند.اين شركت در بهار امسال با كسب ۴/۹ ميليارد ريال سود خالص به ازاي هر سهم ۵۲۰ ريال سود كنار گذاشت و براين اساس ۳۹ درصد بوده را محقق ساخت. در اين مدت، درآمد حاصل از فروش و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته شركت به ترتيب ۶/۱۳ميليارد ريال و ۵/۱۳ ميليارد ريال بود.

عرضه سرمايه گذاري شاهد به تعويق افتاد
گروه بورس: آماده نبودن كد معاملاتي سهامداران شركت سرمايه گذاري شاهد باعث شد سهام اين شركت ديروز عرضه نشود.
به گزارش خبرنگار ما بر اين اساس نماد اين شركت ديروز آماده انجام معامله نبود.
بنابر اين گزارش سهامداران كنوني سرمايه گذاري شاهد در حال حاضر بالغ بر ۲۰ هزار شخص حقيقي هستند. ضمن اين كه ۸۵ درصد سهام اين شركت متعلق به مؤسسه اندوخته شاهد، ۷/۲ درصد در اختيار شركت ذخيره شاهد و ۲/۲ درصد آن نيز متعلق به شركت سرمايه گذاري بعدي است.
براساس اين گزارش اين شركت كه در زمينه تأسيس و ايجاد كارخانه ها و واحدهاي توليدي، صنعتي، كشاورزي و ساختماني و نيز اداره، نگهداري و خريد و فروش سهام شركت هاي توليدي و خدماتي فعاليت مي كند، ۴۱۰ميليارد ريال سرمايه ثبت شده دارد.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۰
۰
۱,۸۷۷
آبگينه
۲.۹-
۳۵-
۱,۱۷۱
آزمايش
۰.۰۳-
۱-
۳,۷۹۵
آلومينيم پارس
۰.۲۸
۱۲
۴,۲۷۹
الكتريك خودرو شرق
۰.۰۱
۱
۷,۷۵۸
ايران ترانسفو
۰.۷-
۲۵-
۳,۵۷۱
ايران خودروديزل
۰.۵۵
۲۲
۴,۰۲۱
ايرانيت
۰.۸۵-
۱۰۵-
۱۲,۲۱۰
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰.۱۵-
۵-
۳,۳۸۰
بانك اقتصادنوين
۰.۵۲-
۲۰-
۳,۸۰۴
بانك كارآفرين
۰.۲۵-
۳-
۱,۲۰۸
بسته بندي ايران
۰.۴۲-
۶-
۱,۴۱۷
پارس خودرو
۰.۱۲-
۸-
۶,۶۳۵
پارس دارو
۰.۰۵-
۲-
۳,۹۱۳
پارس سويچ
۰.۳۴-
۳۹-
۱۱,۴۳۸
پتروشيمي اراك
۱.۶۴-
۲۴۱-
۱۴,۴۹۵
پتروشيمي اصفهان
۰.۰۳-
۳-
۱۱,۷۵۱
پتروشيمي خارك
۴.۹۷
۶۶
۱,۳۹۴
پرميت
۴.۹۵-
۵۸۵-
۱۱,۲۳۲
تامين ماسه ريخته گري
۰.۳۳
۱۳
۳,۹۹۶
تجهيزنيروي زنگان
۰.۳۲
۱۴
۴,۳۶۶
توسعه معادن روي ايران
۰.۹۹
۱۱۳
۱۱,۴۹۴
توليد سموم علف كش
۲.۵۵
۶۵
۲,۶۱۵
توليدفروموليبدن كرمان
۰.۲۶-
۳-
۱,۱۶۰
توليدمحورخودرو
۰.۵۵-
۱۲-
۲,۱۵۹
چيني ايران
۰.۲۷-
۲۴-
۸,۹۳۹
حمل و نقل توكا
۰
۰
۱۱,۲۷۳
خدمات انفورماتيك
۰.۳-
۴۱-
۱۳,۶۴۶
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۴.۳۹
۱۰۳
۲,۴۴۸
داده پردازي ايران
۰.۱۱-
۱۶-
۱۴,۹۹۲
دارويي رازك
۲.۳۱
۱۳۷
۶,۰۷۳
داملران
۰.۱۸-
۸-
۴,۳۷۴
رايان سايپا
۰.۲۴-
۴-
۱,۶۸۳
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰
۰
۱,۳۲۹
رينگ سازي مشهد
۱.۵۴-
۴۲-
۲,۶۸۴
ساختمان اصفهان
۰.۱۴
۲
۱,۴۲۲
ساسان
۰.۵-
۱۵-
۲,۹۸۱
سامان گستر اصفهان
۰.۷۱-
۴۰-
۵,۵۶۶
سايپاديزل
۰
۰
۱,۵۶۱
سرما آفرين
۰.۲۸-
۴-
۱,۴۰۹
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۱.۱۹-
۲۷-
۲,۲۴۶
سرمايه گذاري البرز (هلدينگ)
۰.۹۴-
۱۶-
۱,۶۹۲
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۶۲-
۲۱-
۳,۳۸۶
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۲-
۴-
۲,۰۰۵
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۰.۱۷-
۱۲-
۶,۹۹۶
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۷۴-
۲۴-
۱,۳۵۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۰۹-
۱-
۱,۰۵۲
سرمايه گذاري توسعه ملي
۰.۷۸-
۵۲-
۶,۶۴۱
سرمايه گذاري توكافولاد (هلدينگ )
۰.۰۷-
۳-
۴,۱۳۴
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰.۰۳
۱
۳,۵۰۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۰
۰
۱,۶۹۹
سرمايه گذاري سپه
۰.۵۵-
۱۵-
۲,۷۲۵
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۰.۴۳-
۸-
۱,۸۵۲
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱.۶۴-
۴۶-
۲,۷۶۰
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۵۱-
۱۳-
۲,۵۶۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۱۸۹
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ)
۱.۱۹-
۳۳-
۲,۷۳۶
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۳۵-
۱۳-
۳,۶۷۶
سرمايه گذاري مسكن
۰.۷۵-
۹-
۱,۱۹۲
سرمايه گذاري ملت
۰.۳۱-
۵-
۱,۵۸۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۰
۰
۲,۰۲۳
سرمايه گذاري نيرو
۰.۰۶-
۷-
۱۲,۳۶۱
سيمان تهران
۰.۰۶-
۱۱-
۱۷,۴۳۶
سيمان خاش
۰.۱۹-
۲۱-
۱۱,۳۲۵
سيمان سپاهان
۰-
۱-
۲۵,۸۰۸
سيمان شاهرود
۰.۱۲-
۷-
۵,۹۶۷
سيمان فارس و خوزستان
۲.۳۲
۱۳۱
۵,۷۷۲
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۴.۹۹
۳۶۱
۷,۵۹۸
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۳.۲۶
۲۴۰
۷,۶۱۳
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۲.۸۳
۱۱۹
۴,۳۲۴
شيشه همدان
۰.۰۵-
۲-
۳,۷۷۴
شيمي داروئي داروپخش
۲.۴۳-
۲۷-
۱,۰۸۵
صنايع آذرآب
۰.۰۸
۱
۱,۲۵۷
صنايع بسته بندي مشهد
۴.۵۲-
۳۶۹-
۷,۷۹۳
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۰۰۸
صنايع ريخته گري ايران
۰.۰۴-
۲-
۵,۱۳۹
صنايع لاستيكي سهند
۱.۵-
۲۱-
۱,۳۷۸
صنايع مخابراتي راه دورايران
۰.۰۶-
۲-
۳,۱۰۸
صنايع مس شهيد باهنر
۲.۱۳
۱۴۷
۷,۰۴۰
عمران و توسعه فارس
۰.۴۵-
۵-
۱,۱۰۰
فارسيت اهواز
۰.۳۹
۳۰
۷,۷۹۸
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۰
۰
۱,۹۰۳
فرآورده هاي نسوز آذر
۰
۰
۲,۷۱۸
فرآورده هاي نسوز پارس
۴.۹۸-
۵۳۷-
۱۰,۲۴۳
فرآوري موادمعدني ايران
۰.۴۵
۶
۱,۳۲۶
فنرسازي خاور
۰.۰۴-
۱-
۲,۵۴۸
فولاد كاويان
۱.۴۴-
۲۵-
۱,۷۱۴
قند پارس
۴.۷-
۶۸-
۱,۳۸۰
قند شيرين خراسان
۱.۸۳
۳۶
۱,۹۹۸
قند مرودشت
۰.۶۵-
۱۸-
۲,۷۳۴
قندنقش جهان
۰.۱۸-
۴-
۲,۲۲۶
كابل سازي ايران
۴.۵۱
۲۲۷
۵,۲۶۲
كارتن ايران
۳.۷۹
۱۰۹
۲,۹۸۲
كارخانجات صنعتي پيام
۰.۱۲
۲
۱,۷۳۸
كارخانجات قند قزوين
۰.۰۱-
۱-
۷,۰۴۹
كارخانجات مخابراتي ايران
۰.۲۷-
۱۱-
۳,۹۸۹
كاشي نيلو
۰.۵۷-
۸۸-
۱۵,۲۳۶
كالسيمين
۰.۱۷
۶
۳,۵۹۸
كمباين سازي ايران
۰
۰
۵,۴۲۴
كيميدارو
۰.۰۲
۱
۶,۴۷۶
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۰.۵۵-
۱۹-
۳,۴۱۲
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۳.۷۳
۳۹۹
۱۱,۰۸۶
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۰
۰
۱,۹۴۶
گلتاش
۰.۰۵-
۲-
۴,۰۹۹
لاستيك دنا
۱.۰۲-
۱۳-
۱,۲۶۱
لاميران
۰
۰
۵,۶۶۴
لبنيات پاك
۰.۳۱-
۵۷-
۱۸,۲۸۳
لوله و تجهيزات سديد
۰.۰۴-
۱-
۲,۷۸۹
لوله و ماشين سازي ايران
۳.۲-
۷۷-
۲,۳۳۰
ليزينگ ايران
۰.۲۱
۲
۹۵۲
ماشين سازي اراك
۴.۵۹
۱۱۵
۲,۶۲۰
ماشين سازي نيرومحركه
۰.۰۴-
۱-
۲,۶۰۲
مجتمع صنايع لاستيك كرمان
۱.۵-
۶۰-
۳,۹۳۱
مجتمع هاي توريستي و رفاهي آباد
۰.۱
۲
۲,۰۹۰
محورسازان ايران خودرو
۰.۰۲-
۱-
۵,۹۹۹
معدني املاح ايران
۰.۱۲-
۵-
۳,۹۹۵
معدني دماوند
۰.۲-
۱۰-
۴,۹۹۷
ملي سرب و روي ايران
۰.۶۷-
۲۳-
۳,۴۰۵
مهرام
۱.۴۱-
۳۹-
۲,۷۳۴
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱.۰۶-
۲۱-
۱,۹۵۳
موتوژن
۰.۸۳-
۲۱۶-
۲۵,۹۲۲
نفت بهران
۰-
۱-
۲۰,۶۷۰
نفت پارس
۰.۴-
۲۳-
۵,۶۹۸
نورد آلومينيوم
۰.۱۸-
۹-
۴,۹۱۸
نوسازي وساختمان تهران
۰.۱۱-
۲-
۱,۷۴۴
نيرو محركه
۱.۲۵-
۱۶-
۱,۲۶۵
نيروكلر
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت سهام
تا ساعت ۱۳‎/۱۵ديروز است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |