يكشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۳
راه هاي حفاظت از 32 ميليارد برگ اسكناس
كيف هاي پول در خدمت اقتصاد كشور
مهمترين عامل تعيين كننده قيمت انواع كيف ها مدت زمان صرف شده براي طراحي  شان است كه اين مسئله بيشتر در مورد كيف هاي زنانه وجود دارد.مدل هاي جديد و پرطرفدار معمولا گرانترند
004077.jpg
در گذشته هاي دور كه هنوز چيزي به عنوان واسطه مبادله به طور مشخص تعيين نشده بود، مردم از طريق مبادله كالا به كالا به داد و ستد مي پرداختند. بعد از آن در جوامع مختلف، اشياي متفاوتي از قبيل ماهي خشك شده، صدف، سنگ هاي قيمتي، پوست حيوانات و سرانجام طلا و نقره به دليل ارزش ذاتي و نيز دوام و سهولت جابه جايي، نقش پول را يافتند.
پول علاوه بر دو مزيت بالا، داراي قابليت ذخيره سازي ارزش است و به دليل قابل تبديل بودن به هر كالايي، مي تواند نماينده عمومي انباشت ثروت در جامعه باشد. پول مهمترين وسيله پرداخت است.
مجموعه اين خصايص توانسته پول را از زمان هاي دور تا دوران اقتصادهاي پيچيده و پيشرفته كنوني در جايگاه يكي از مهمترين عوامل تنظيم كننده فعاليت هاي اقتصادي قرار دهد.
پول رايج درهركشور شامل اسكناس و سكه هايي است كه مردم در مبادلات روزمره از آن استفاده مي كنند.
نگهداري تعدادي اسكناس و سكه كه دائما در حال كم و زياد شدن هستند و دارنده آن در هر لحظه اي ممكن است مجبور به استفاده از آنها شود، اين الزام را ايجاد مي كند كه هر شخص، يك كيف پول كوچك داشته باشد. كيف هاي پول، در انواع زنانه و مردانه و در سايزهاي مختلف در بازار موجودند. اين كيف ها ممكن است از جنس چرم طبيعي، چرم مصنوعي، پارچه، برزنت و... باشند.
در اين ميان، كيف پول هايي كه از چرم طبيعي ساخته شده اند داراي بهترين دوام و كيفيت بوده و در سه نوع چرم گاوي، بزي و گوسفندي در بازار موجودند.
مشخصه اصلي چرم طبيعي اين است كه پشت آنها حالت مخمل مانند دارد. انواع چرم مصنوعي اين مشخصه را ندارند، اما اخيرا انواع خارجي چرم هاي مصنوعي هم به بازار عرضه شده كه شباهت بسيار زيادي به كيف پول هايي از جنس چرم طبيعي دارد. اما انواع مختلف كيف هايي كه از چرم مصنوعي تهيه شده اند لايه داخلي و پشتي آنها معمولا پارچه اي، برزنتي و تار و پوددار است.
مشخصه ديگر چرم هاي طبيعي، نرم بودن آنهاست كه باز هم بسته به اينكه گاوي، بزي يا گوسفندي باشد درجه نرمي و زمختي شان متفاوت است.
چرم هاي گوسفندي نرم ترين چرم ها هستند كه از آنها معمولا براي تهيه كيف پول هاي ظريف زنانه استفاده مي شود. درجه نرمي چرم هاي بزي از انواع گوسفندي كمتر است، ولي بازهم براي كيف هاي زنانه مناسب تر هستند و اما چرم هاي گاوي نسبت به دو نوع ديگر، كمي زمخت هستند و اغلب براي ساخت كيف پول هاي مردانه استفاده مي شوند.
طراحي كيف آقايان در دو سايز جيبي و كتي معمول است. پول در كيف هاي كتي بدون تاخوردگي قرار مي گيرد، پس سايز آنها معمولا از انواع جيبي بزرگتر است. كيف پول هاي مردانه نسبت به زنانه از تنوع پاييني برخوردار است. آقايان در انتخاب كيف پول، معمولا دو نكته را مدنظر قرار مي دهند، فضاي كافي براي قرار دادن كارت و اسكناس. آنها معمولا ترجيح مي دهند كيف شان جايي براي سكه يا همان پول خرد نداشته باشد. تنوع رنگ كيف هاي مردانه هم نسبت به زنانه ها بسيار كمتر است. مشكي، قهوه اي، كرم و بژ كه البته رنگ هاي مشكي و قهوه اي طرفدار بيشتري دارند و از طرفي چون تنوع در اين زمينه زياد نيست، كيف پول افراد جوان و مسن طراحي هاي متفاوت از هم ندارد. كيف مردها معمولا از چرم گاوي تهيه مي شود و از آنجايي كه آقايان نسبت به خانم ها تقريبا دقت كمتري در نگهداري از وسايل خود دارند، اين نوع چرم به خاطر دوام و ضخامت بيشتري كه دارد براي آنها مناسب تر است.
و اما كيف پول هاي زنانه كه معمولا از چرم هاي گوسفندي و بزي تهيه مي شوند در مقايسه با انواع مردانه از تمام جهات متنوع ترند.
انواع زنانه در بيش از 30 رنگ در بازار موجودند و طراحي هاي متفاوتي دارند كه همه روزه هم انواع جديدتري به بازار عرضه مي شوند، در سه سايز كوچك، متوسط و بزرگ.
دختران جوان معمولا ترجيح مي دهند از كيف هاي كوچك تر با رنگ هاي روشن استفاده كنند و به علت نرمي و ظرافت، چرم هاي گوسفندي را انتخاب مي كنند. خانم هاي ميانسال و مسن بيشتر طرفدار كيف هاي تيره و بزرگ هستند. البته در اين ميان استثنا هم وجود دارد، يعني ممكن است خانم هاي مسن كيف هاي كوچك و رنگ روشن را انتخاب كنند، اما معمولا به طرف رنگ هاي گرم تيره مي روند.غير از موارد بالا، جادار بودن كيف و داشتن جاي عكس زياد و پول خرد براي خانم ها، حائز اهميت است.
آنها در انتخاب كيف پول به خاطر تنوع بيشتري كه وجود دارد نسبت به آقايان سختگيرترند، اما قيمت كيف پول هايي كه از چرم طبيعي ساخته شده اند بسته به چندعامل، متفاوت است.
مهمترين عامل تعيين كننده قيمت اين نوع كيف ها مدت زمان صرف شده براي طراحي  شان است كه اين مسئله بيشتر در مورد كيف هاي زنانه وجود دارد.
مدل هاي جديدتر و مدل هايي كه طرفدار بيشتري دارند معمولا گران تر هستند. در اين ميان ميزان چرم به كار رفته، چندان در قيمت كيف ها نقش تعيين كننده اي ندارد. قيمت كيف هاي مردانه چرم طبيعي از 7 تا 12 هزار تومان متفاوت است.
اما انواع زنانه با قيمت 8 تا 17 هزار تومان به دست مشتري مي رسند.خانم ها در انتخاب كيف، الگو و ظرافت به كار رفته را مورد توجه قرار مي دهند و اين فاكتور در تعيين قيمت كيف تاثير گذار است.
ممكن است كيف سايز كوچكي داشته باشد، اما به خاطر دارا بودن طراحي پيچيده و مدت زمان زيادي كه صرف آن شده، به نسبت انواع بزرگتر قيمت بيشتري پيدا مي كند. گاهي اوقات پيش مي آيد كه در يك كيف زنانه هر دو نوع چرم گوسفندي يا بزي به كار رفته باشد و گاهي البته كيف زنانه از چرم گاوي هم در بازار موجود است. يعني اين نوع چرم مختص كيف هاي مردانه نيست. از سوي ديگر اگر كيف چند تكه باشد، نسبت به انواع يك تكه قيمت كمتري دارد، معمولا كيف هايي كه اصطلاحا به آنها تكه دوزي شده گفته مي شود، از باقيمانده هاي چرم محصولات چرمي مثل كت، مانتو، كيف هاي بزرگ و ... تهيه مي شوند و به همين خاطر قيمت كمتري دارند.
اما كيف هاي پولي كه از چرم مصنوعي، برزنت، پارچه و ... تهيه مي شود با قيمت هاي متفاوت از 500 تا 7 هزار تومان به دست مشتري مي رسند، كيف هاي گران تر معمولا از انواع مارك دار هستند. در اين ميان انواع كيف هاي چيني مانند ساير اجناس چيني هم به بازار عرضه شده كه قيمت هاي نازلي دارد، البته كيفيت و دوام اين كيف ها به هيچ وجه قابل مقايسه با كيف پول هاي چرمي نيست.
كيف هاي مرغوب حداقل 3 سال عمر مفيد دارند و اگر از آنها به درستي استفاده شود، بعد از اين مدت هم علاوه بر حفظ ظاهر خوب، همچنان سالم و قابل استفاده مي مانند. اما انواع ديگر اين كيف ها بسته به كيفيت شان عمر متفاوتي دارند كه ممكن است از يك ماه تا دو سال باشد، اما بعد از اين مدت مطمئنا پاره شده يا عيبي پيدا مي كنند، اما استفاده از كيف پول بايد چگونه باشد تا عمر و دوام بيشتري پيدا كند؟ كيف پول ها از جنس چرم طبيعي هرگز نبايد با آب شسته شوند، علاوه بر اين عطر و ادكلن هم باعث آسيب ديدن آنها مي شود. اين كيف ها با خشكشويي تميز مي شوند، توجه كنيد كه خشكشويي متفاوت از آب شويي است. براي لطافت اين كيف ها مي توانيد از واكس ها و لوسيون هاي مخصوص چرم استفاده كنيد.
با رعايت اين نكات، كيف شما ظاهر زيبايش را حفظ كرده و صاحب عمر طولاني تري مي شود، اما بد نيست بدانيد كه خانم ها معمولا بيشتر از آقايان از كيف پول استفاده مي كنند، يعني مردها به ندرت براي خودشان كيف پول مي خرند و شايد نصف آنها كه اين وسيله را دارند، آن را به عنوان كادو از نزديكان خود گرفته باشند.
شايد اسكناس كثيف ترين چيزي باشد كه همه هميشه آن را همراه خود دارند و بسياري اوقات از آلوده بودن آن غافلند و شايد يكي از دلايلي كه باعث شده قدما بگويند: پول چرك كف دست است بي ارتباط با كثيفي پول نباشد، پس اگر مي خواهيد از انواع و اقسام بيماري هاي پوستي در امان بمانيد، حتما يك محافظ براي پول هايتان فراهم كنيد. صرف چند هزار تومان پول براي خريد يك كيف پول علاوه بر اينكه شما را از ابتلا به بيماري هاي پوستي كه در اثر تماس مكرر با پول ايجاد مي شود حفظ مي كند، مزاياي ديگري هم دارد كه بسيار به نفع اقتصاد كلان مملكت است. خوب است بدانيد كه متوسط هزينه چاپ هر برگ اسكناس 146 ريال است كه هر چه مبلغ اسكناس بالا مي رود، به دليل رعايت فاكتورهايي همچون ايمني هزينه چاپ نيز افزايش مي يابد. هزينه چاپ هر برگ اسكناس يكصد ريالي، 92 ريال و اسكناس 10 هزار ريالي، 240 تا 250 ريال است.
سالانه بيش از 700 ميليون قطعه اسكناس فرسوده از رده خارج مي شود كه هزينه چاپ اين تعداد اسكناس براي جايگزيني بيش از 103 ميليارد ريال برآورد مي شود. رعايت نكردن اصول نگهداري و استفاده از اسكنان همچنين عدم استفاده از پول الكترونيك موجب مي شود سالانه مبالغ زيادي صرف جمع آوري اسكناس هاي فرسوده و چاپ مجدد آن شود.
از طرف ديگر اسكناس هاي ايراني داراي 20 فاكتور ايمني و كيفيت مطلوب هستند كه اين ويژگي ها هم باعث افزايش هزينه هاي چاپ اسكناس مي شود.
در حال حاضر حجم پول در گردش كشور حدود 32 ميليارد برگ است. عمر مفيد اسكناس در ايران حدود 5 سال است و هزينه متوسط چاپ هر برگ اسكناس حدود 15 تومان است. سرعت فرسودگي پول در كشور ما بسيار بالاست به طوري كه سالانه بايد يكهزار و 200 ميليون برگ اسكناس امحا شود، اما به خاطر هزينه بالاي امحا، فقط 700 ميليون برگ اسكناس فرسوده از گردش پولي در كشور خارج مي شود و اسكناس هاي فرسوده در دست مردم هر روز فرسوده تر از قبل مي شود.
هيچ فكر مي كرديد اسكناس هاي فرسوده سالانه حدود 10 ميليارد تومان خرج روي دستمان بگذارند. حالا اگر هر ايراني در نگهداري از پول كمي دقت بيشتر به خرج دهد به طوري كه عمر مفيد اسكناس از 5 سال به 6 سال برسد، اين يعني يك صرفه جويي 10 ميليارد توماني كه هر پنج سال تكرار مي شود كه البته اين رقم مي تواند با افزايش بيشتر عمر اس كناس ها بيشتر و بيشتر شود. چند برگ اسكناس، در مقابل 10 ميليارد تومان رقم بسيار ناچيزي است، پس اين مبلغ را مي پردازيم و در مقابل آن يك كيف پول مناسب تهيه مي كنيم با اين كار هم به پول هايمان سر و ساماني مي دهيم و هم خوشحاليم كه قدمي در جهت حفظ سرمايه هاي عمومي برداشته ايم.

دريچه
ساماندهي فروشگاه هاي زنجيره اي
فروشگا ه هاي زنجيره اي كه حدود يك دهه از فعاليتشان در شهر تهران مي گذرد، از چند جهت مورد توجهند.
اين فروشگاه ها از آن جهت كه حاوي انواع و اقسام اجناس خوراكي، لوازم خانگي و به طور كلي مايحتاج و لوازم ضروري و مورد نياز خانواده ها هستند، كار خريدار را راحت مي كنند. يك شهروند با ورود به فروشگاه و با برداشتن يك چرخ دستي مي تواند با خيال راحت به گردش در فروشگاه پرداخته و ضمن مقايسه اجناس مشابه و مختلف، اقلام مورد نياز خانواده را تهيه كند، اما از طرف ديگر، قيمت اجناس مختلف در برخي از اين فروشگاه هاي زنجيره اي گاهي تا 20 درصد بالاتر از نرخ آنها در مغازه هاست. اين مسئله باعث شده اقشار كم درآمد، توانايي خريد از اينگونه فروشگاه ها را نداشته باشند و زحمت از مغازه اي به مغازه ديگر رفتن براي خريد كردن را، به پرداخت هزينه بالا در قبال كالاها ترجيح دهند.قرار است تا دو ماه آينده، كانون ساماندهي فروشگاه هاي زنجيره اي تشكيل شود.
در شهرستان ها، فروشگاه هاي زنجيره اي وجود ندارد و اگر هم باشد مختص خود شهر است. فروشگاه ها نيز بايد مجوز لازم را از وزارت بازرگاني دريافت كنند.اين كانون به منزله اتحاديه صنفي است و مي تواند علاوه بر نظارت بر فعاليت فروشگاه هاي زنجيره اي، وظايف اتحاديه هاي صنفي را در فروشگاه هاي بزرگ انجام دهد.با تشكيل اين كانون،  نحوه نظارت بر فروشگاه ها و رسيدگي به تخلف هاي احتمالي در برخي از فروشگاه هاي بزرگ ساماندهي مي شود.
چاي، نوشيدني ارزان و خوشمزه
004098.jpg
چاي، پرطرفدارترين نوشيدني ايراني است. مردم از هر طبقه و با هر سطح درآمد، هميشه چاي را در سبد خانوار خود دارند. چاي براي خانواده هاي ايراني تقريبا همان حكم مايه حيات يعني آب را دارد. از يك فنجان تا چندين ليوان بسته به ذائقه، مصرف روزانه چاي هر ايراني است.
پس در اين صورت مي توان نتيجه گرفت، صنعت چاي در كشور ما رونق خوبي دارد و از آنجايي كه سطح زير پوشش چاي در زمين هاي شمالي كشور بسيار زياد است، پس اين نتيجه گيري قطعي مي شود. اما در اين مورد خبرهاي ديگري به گوش مي رسد. برداشت چاي از مزارع كشور به طور غير اصولي و بدون توجه به مباني برداشت صورت مي گيرد و برگ سبز چاي همراه ضايعات، توسط كشاورزان برداشت مي شود.
در حال حاضر 35 هزار هكتار از اراضي كشور زير كشت چاي هستند و از اين زمين ها 70 هزار تن چاي برداشت مي شود كه 50 هزار تن آن علف ها و ضايعات هستند. متاسفانه ميزان برداشت برگ سبز چاي نسبت به دو دهه گذشته كاهش يافته است. مصرف سالانه چاي در كشور ما بيش از 100 هزار تن است كه نيمي از آن از طريق واردات چاي و قاچاق تامين مي شود.
برخي از چاي هاي خارجي محبوبيت زيادي بين مردم پيدا كرده اند و از سوي ديگر تعداد واحدهاي غيرمجازي كه به بسته بندي و عرضه چاي داخلي مي پردازند هر روز در حال افزايش است و در اين زمينه مقابله اي از سوي نهادهاي مسئول صورت نمي گيرد.
از بيش از يكصد كارخانه بسته بندي و توليد چاي در كشور، تنها چند واحد انگشت شمار با رعايت معيارهاي توليد مشغول فعاليت هستند.
برخي چاي هاي مرغوب ايراني از نظر قيمت با انواع خارجي رقابت مي كنند و البته طعم و رنگ خوبي هم دارند، اما برخي چاي هاي ارزانقيمت داخلي نه رنگ خوبي دارند و نه خوش طعمند.

زاويه ديگر
بحران بازار زعفران با افزايش توليد
004107.jpg
قيمت محصولات مختلف، هميشه تابعي از عرضه و تقاضاست. اگر يك محصول، توليد كمي داشته باشد و در مقابل طرفداران زياد، اين قضيه باعث افزايش قيمت آن محصول مي شود. زعفران، گياه خوش رنگ و طعمي است كه در برخي مناطق كشور ما توليد مي شود.
اين گياه داراي ارتفاع تقريبي 30 سانتيمتر با برگ هاي سبز و دراز است و زعفراني كه در بازار به فروش مي رسد، انتهاي خامه و كلاله گل است.
اين محصول ايراني كه باعث خوش رنگي و طعم دادن به انواع غذاها و دسرها مي شود در بسته بندي هاي كوچك از گرم تا مثقال به فروش مي رسد. زعفران از اين بابت با طلا رقابت مي كند. يك مثقال زعفران از يكهزار و 600 تا 3 هزار تومان قيمت دارد.
بالا بودن قيمت زعفران باعث شده كه روستاهاي محل توليد اين محصول، فعاليت زيادي در جهت گسترش كشت زعفران انجام دهند.
آنها با هدف دستيابي به درآمد بيشتر، اين كار را انجام دادند، غافل از اين اصل اقتصادي كه افزايش عرضه باعث پايين آمدن قيمت مي شود.
روستاييان تربت حيدريه، كشت زعفران را گسترش دادند و با يك بحران مواجهند. اين گسترش باعث كم شدن قيمت زعفران شد و حالا عرضه زياد و كاهش خريد زعفران توسط بازرگانان باعث افت شديد قيمت ها شده، به طوري كه كشاورزان مجبور شده اند آن را به قيمت توليد به بازار عرضه كنند.
هر هكتار زعفران در سال به طور متوسط 8 ميليون تا 5/9 ميليون ريال هزينه دارد و عرضه روزانه بيش از 400 كيلو زعفران در روزهاي برداشت محصول به بازار، نشان داده كه كشاورزان امسال حتي نتوانسته اند هزينه توليدشان را تامين كنند. در اين رابطه نبود يك سنديكاي منسجم در امر صادرات و نبود نظارت دقيق و علمي بر اساس كيفيت محصول در هنگام صادرات و نبود شناخت كافي از بازارهاي مصرفي، مهمترين عوامل كاهش قيمت اين محصول است.
امروزه يكي از كشورهاي اروپايي در مورد توليد و صادرات جهاني زعفران با ايران رقابت مي كند.
كشور اسپانيا، سالانه حدود 3 برابر ايران زعفران توليد مي كند.
اين كشور شايد حدود دو دهه گذشته اصلا رقيب مهمي به شمار نمي رفت، اما در اين زمينه بازاريابي هم مهم است. مشكل اصلي و هميشگي محصولات داخلي كه از اين بابت توان رقابت با كشورهايي را كه در اين زمينه سابقه اي حدود يك قرن را دارا هستند، به هيچ وجه ندارد.
امروزه زعفران در شهرستان هاي مركزي و جنوبي خراسان محصول مهمي است كه بر تمام شئون زندگي فردي و اجتماعي مردم تاثير گذاشته است.
براي تعيين استاندارد زعفران، معمولا محصولات شركت هاي مختلف نمونه برداري شده و با توجه به مرغوبيت و كيفيت محصول، استانداردها تعيين مي شود. در حال حاضر كشور ما داراي بيش از 20 شركت توليدكننده زعفران است كه داراي نشان استاندارد ملي هستند و بيش از 10 شركت نيز موفق به دريافت استاندارد جهاني شده اند.
زعفران باعث كاهش چربي و كلسترول خون مي شود و علاوه بر آن، آرامش بخش و اشتها آور است، اما براي خريد زعفران از انواع بسته بندي شده و استاندارد استفاده كنيد. زعفران هاي فله اي فاقد استاندارد و معمولا غير بهداشتي هستند. پلو و خورش هاي خانگي را با زعفران هاي استاندارد، خوش عطر و رنگ كنيد و البته مواظب باشيد اين محصول گرانقيمت را بيهوده هدر ندهيد.

دخل و خرج
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
زيبـاشـهر
فرهنگ
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |