دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۴
جوجه اردك زشت در اصفهان
مجموعه اي از فيلم  هاي ساخته شده براساس داستان هاي هانس كريستين اندرسن در جشنواره فيلم هاي كودكان و نوجوانان به نمايش در مي آيد
004146.jpg
هانس كريستين اندرسن نويسند ه اي است كه بسياري از آثارش در ايران ترجمه شده اند جوجه اردك زشت، لباس نو امپراتور، پري دريايي كوچك، دختر كبريت فروش و بندانگشتي از جمله نوشته هاي او هستند
مجموعه اي از فيلم  هاي
ساخته شده براساس داستان هاي هانس كريستين اندرسن به مناسبت دويستمين سالگرد تولد اين نويسنده دانماركي در بيستمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان به نمايش در مي آيد.
اين فيلم ها عبارتند: از اندرسن جوان، ملكه برفي قوهاي وحشي ، داستان يك مادر، فندك و هانس لنگ.
هانس كريستين اندرسن نويسند ه اي است كه بسياري از آثارش چندين و چندبار در ايران ترجمه شده اند. جوجه اردك زشت، لباس نو امپراتور، پري دريايي كوچك، دختر كبريت فروش و بندانگشتي از جمله نوشته هاي او هستند.
سيزدهم فروردين امسال اندرسن 200 ساله شد، اما در ايران تنها 74 سال سن دارد. اولين بار مسعود فرزاد در سال 1310 اندرسن را به خواننده فارسي زبان معرفي كرد. از آن پس بود كه مترجمان زيادي به سمت آثار اين نويسنده دانماركي جلب شدند.
زندگي سخت
نويسنده نامدار كودكان ونوجوانان، هانس كريستين اندرسن، در خانواده اي تهيدست در شهر كوچك ادنزه، در دانمارك به دنيا آمد. پدرش پينه دوزي فقير ولي عاشق كتاب و اهل مطالعه بود و برايش قصه هاي بسيار از جمله از داستان هاي هزار و يك شب مي خواند. كمي پس از فوت پدر، وقتي كه 14 ساله بود، به دليل علاقه اش به بازيگري به كپنهاگ، پايتخت دانمارك رفت و از راه بازيگري و خوانندگي به سختي گذران زندگي كرد تا اينكه فرد صاحب منصبي استعداد نويسندگي را در او كشف كرد. از آن پس با پشتيباني و حمايت مالي دولت، به مدرسه بازگشت و ادبيات را به عنوان راه  آينده زندگي خود انتخاب كرد.
اندرسن جواني بسيار زشت بود و هميشه با ظاهر خود مشكل داشت. هنگامي كه او جوجه اردك زشت را مي نوشت، در واقع براساس تجربه شخصي چنين حكايتي را به رشته تحرير در مي آورد. زندگي شخصي وي در گمنامي تاثرانگيزي آغاز شد و هرگاه كه مي خواست از اين موقعيت دردناك راه نجاتي براي خود به بيرون باز كند، ناآزمودگي و ظاهر غير عادي كه داشت تلاش هاي او را خنثي مي كرد، اما بالاخره استعداد باورنكردني اش وي را به شهرت و ثروت رساند. تعجبي هم ندارد كه او براي زندگينامه خود عنوان قصه پريان زندگاني من را انتخاب كرده بود.
اندرسن پسر قد بلند و زشتي بود با بيني دراز و پاهاي بزرگ و در حالي كه همراه با صداي دلنشين براي آوازخواني و ميل شديد براي تئاتر بزرگ مي شد، كودكان ديگر او را با بي رحمي بسيار مورد اذيت و آزار قرار مي دادند و به باد تمسخر مي گرفتند. از همان آغاز طرز رفتار پرشور و بي آلايش او كه يك اراده بسيار مصمم و يك طبيعت به طور سرسختانه
جاه طلب را در پشت خود مخفي كرده بود، در جلب توجه حامي هايي براي خود در محفل هاي ادبي و نمايشي كپنهاگ بسيار موفق از آب درآمد. طولي نكشيد كه او مورد حمايت فرد نيكوكاري قرار گرفت و وي كه داراي دوستان متنفذ بسياري نيز بود، ترتيب آموزش و تحصيل اندرسن را به هزينه دولت داد. اندرسن در كنار قصه پرياني كه او را به شهرت رساند، همچنين نمايشنامه ها و داستان كوتاه براي بزرگسالان، سفرنامه و گزارش هاي خبري نيز مي نوشت. اما داستان هاي كودكان او براي هميشه شيوه اي را بنيان گذاشتند كه افراد بالغ نيز مي توانستند از اين داستان ها لذت ببرند. اندرسن دوست داشت آثارش را با صداي بلند براي ديگران بخواند و البته بازيگر و هنرمندي بود كه مي  توانست كودكان را افسون كند.
مي توان گفت كه تمام آشنايانش او را دوست مي داشتند و وي هميشه ميهماني بود كه در همه جا با روي باز پذيرفته مي شد، بويژه پس از آنكه به شهرت رسيد. هرچند كه البته ديدار او از چارلز ديكنز در 1857 در گادز هيل خود يك فاجعه بود. دختر ديكنز او را آن كسل كن استخواني ناميده بود.
اندرسن باوجود موفقيت عظيمي كه به دست آورده بود، اما زندگي بعدي او را به هيچ وجه نمي توان آرام دانست. او تلاش مي كرد كه خانواده اش را از خود دور نگه دارد. در حالي كه به تمام نقاط جهان مسافرت مي كرد و به هزينه ديگران در رفاه زندگي مي كرد، مادرش در يك نوانخانه و خواهر ناتني اش در محله بدنام كپنهاگ مردند. براي سالهاي متمادي دائما خاطره پدربزرگ پدري در برابر چشمانش ظاهر شده و عذابش مي داد. اين پدر بزرگ در سنين پيري عقل خود را از دست داده بود و در حالي كه موهايش را با گل و برگ گياهان مي آراست در خيابان ها پرسه مي زد، اما هنگامي كه خود اندرسن نيز به پيري رسيد، دچار حالت هاي عجيب و غريب شده و با ظاهري ناآراسته و نامرتب درست مانند پدر بزرگش در خيابان ها مي گشت و مورد تمسخر مردم قرار مي گرفت. ليكن اندرسن در شرايطي چشم از جهان فرو بست كه بخوبي توسط دوستانش پرستاري مي شد و آنها پس از مرگش براي او يك مراسم تشييع جنازه رسمي نيز ترتيب دادند.
هانس كريستين اندرسن در سال 1875 از دنيا رفت، در حالي كه 157 قصه، هشت رمان۸۰۰، قطعه شعر ،چهار زندگينامه و چند سفرنامه از او به جا ماند. 70 سال زندگي اندرسن گرچه با آرامش و راحتي زيادي همراه نبود و او هميشه از گذشته خود شرمگين و ناراحت بود، اما براي كودكان منشا آثار فراواني بود. بهار امسال به مناسبت دويستمين سال تولد او در سراسر دنيا و از جمله ايران مراسمي برگزار شد و اكنون جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان كه از 7 تا۱۲ مهرماه در اصفهان برگزار مي شود، چند فيلم كه از آثار او ساخته شده  اند را به نمايش مي گذارد.

با صورت زخمي بازي كنيد
علاقه مندان فيلم صورت زخمي مي توانند سال آينده شاهد به بازار آمدن يك بازي جديد ويدئويي بر اساس اين فيلم كلاسيك و شخصيت محبوب آن باشند.
آل پاچينو در سال 1983 با بازي در نقش توني مونتانا در اثر كلاسيك صورت زخمي به يكي از محبوب ترين گانگسترهاي تاريخ سينما تبديل شد. حالا شركت كانادايي راديكال اينترتينمنت قصد دارد يك بازي ويدئويي به نام صورت زخمي: دنيا از آن توست بر اساس اين شخصيت براي شركت ويوندي يونيورسال بسازد كه قابليت سازگاري با رايانه هاي شخصي، پلي استيشن 2 و كنسول ايكس باكس را دارد.
كم وبر، سازنده بازي ويدئويي صورت زخمي مي گويد: توني مونتانا تبديل به بخشي از فرهنگ عامه شد. پوسترهاي فيلم همه جا ديده مي شود و مردم معمولا آن را به عنوان يكي از 10 فيلم برگزيده خود انتخاب مي كنند. قرار است پاچينو فقط چهره خود را به قهرمان اصلي بازي وام بدهد و خبري از صداي او در اين بازي جديد نيست. ضمن اينكه يكي از بازيگران كشته مرده پاچينو به جاي شخصيت مونتانا در بازي حرف خواهد زد. بازي جديد، درست از جايي آغاز مي شود كه اليور استون فيلمنامه نويس و برايان دي پالماي كارگردان، بازسازي خود را از نسخه اصل سال 1932 همانجا به پايان برده بودند. بازي صورت زخمي: دنيا از آن توست اواسط سال آينده ميلادي وارد بازار مي شود.

معرفي جيمزباند جديد
004128.jpg
الكس اولاچلان، ستاره جوان سينماي استراليا، يكي از چهار بازيگري است كه ماه گذشته براي حضور در تست بازيگري نقش جيمز باند به انگلستان سفر كرد.
بازيگر 28 ساله استراليايي درباره تجربه عجيب خود چنين مي گويد: واقعا نمي توانستم باور كنم. وقتي به لندن رسيدم، چند نفر به استقبالم آمدند و حسابي از من پذيرايي كردند. بعد از اصلاح موهايم، يك لباس مرتب و گرانقيمت پوشيدم و يكي دو صحنه از فيلم را بازي كردم. من نقش جيمز باند را بازي مي كردم. بايد از اين بيشتر برايتان تعريف كنم؟
اصلي ترين رقباي اولاچلان براي رسيدن به نقش جيمز باند جديد سينما، گوران ويسنيچ، هنري كاويل و يوان استيوارت اسكاتلندي هستند كه آنها هم در استوديوهاي پاينوود مقابل دوربين مارتين كمبل قرار گرفتند و تست دادند. كمبل سابقه كارگرداني چشم طلايي از سري فيلم هاي جيمز باندي را در كارنامه هنري خود دارد و كازينو رويال را هم خود او كارگرداني خواهد كرد.
پيش از اين از چند ستاره استراليايي ديگر از جمله اريك بانا، هيو جكمن و جولين مك ماهون براي بازي در نقش جيمز باند نام برده مي شد كه در اين ميان فقط با مك ماهون مذاكره جدي شد. به گفته اولاچلان، جانشين پيرس برازنان ايرلندي ظرف 20 روز آينده انتخاب و معرفي مي شود: واقعيت اين است كه شايد اصلا من جيمز باند نشوم، ولي همين كه بين چهار نفر نهايي بودم، بي اندازه هيجان زده ام. از وقتي از انگليس برگشته ام، مردم اينجا طور ديگري با من برخورد مي كنند و بيشتر جدي ام مي گيرند.
تهيه كنندگان كازينو رويال در پي بازيگري ناشناس هستند تا نقش جيمز باند را به او بسپارند. يون گروفود، بازيگر نقش هوراشيو هورن بلوئر، يكي از جدي ترين رقباي بازي در اين نقش بزرگ بود، اما حضور در چهار شگفت انگيز شانس او را براي جيمز باند شدن به صفر رساند.

مهران مديري و آلبومي جديد
مهران مديري اين روزها علاوه بر اينكه مشغول آماده سازي مقدمات فيلمبرداري مجموعه جديدش در ايستگاه جابرآباد است، قصد دارد تا دومين آلبومش را نيز منتشر كند.
او كه چند سال پيش آلبوم از روي سادگي را با آهنگسازي فردين خلعتبري و بابك بيات روانه بازار كرد، آلبوم دومش را نيز با همكاري فردين خلعتبري آماده خواهد كرد. در اين آلبوم آثاري كه مديري در كنسرت زمستان گذشته اجرا كرده و در آلبوم اول استفاده نشده بود، گنجانده خواهد شد.
ضمنا خلعتبري چند قطعه جديد را نيز براي مديري خواهد ساخت.
هنوز زمان دقيق انتشار اين آلبوم مشخص نشده است. مهران مديري زمستان سال  گذشته كنسرتي را در سالن ميلاد و با آثاري از فردين خلعتبري اجرا كرد.
مديري اين روزها مشغول آماده سازي متن هاي مجموعه 90 شبي جديدش است كه تا چند ماه ديگر روي آنتن خواهد رفت.
مديري تنها بازيگر-كارگردان تلويزيون نيست كه خوانندگي مي كند . مهران غفوريان، ديگر كارگردان طنز هاي 90 شبي تلويزيون نيز در حال آماده سازي آلبوم خود است .
مديري در مجموعه تلويزيوني معما نيز موسيقي اجرا كرده است .

در فرهنگسراها
نمايشگاه نگارگري خط و تذهيب
خانه فرهنگ شيخ هادي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران به منظور
ارج نهادن به هنر و گسترش آن، اقدام به برگزاري نمايشگاه نگارگري، خط و تذهيب كرده است. اين نمايشگاه از بيست و دوم لغايت بيست و هفتم مرداد ماه از ساعت 9 الي 12 و از ساعت 15 الي 19 در اين مركز واقع در خيابان وليعصر (عج)، نرسيده به جمهوري ، كوچه وزيري، كوچه شهيد سخنور برپا مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن  هاي 8 66498587 تماس حاصل فرمايند.
مسابقه سه چرخه سواري
خانه فرهنگ شهيد آويني وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، به منظور گسترش نشاط و شادي در بين كودكان و خانواده هاي آنها، اقدام به برگزاري مسابقه دوچرخه و سه چرخه سواري كرده است.
اين مسابقه بيست و چهارم مرداد ماه ساعت 19 در اين مركز واقع در شهر ري، خيابان هلال احمر، محله هاشم آباد، ضلع جنوبي حرم برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 55950374 تماس حاصل فرمايند.
جشن ميلاد امام محمد تقي (ع)
خانه فرهنگ خزانه وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران به مناسبت گراميداشت ولادت امام محمد تقي (ع) جواد الائمه اقدام به برگزاري جشن ميلاد كرده است.
اين مراسم در تاريخ بيست و پنجم مرداد ماه از ساعت 17 در خانه فرهنگ خزانه واقع در فلكه اول خزانه بخارايي، خ شهيد پرستويي برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانندبا شماره تلفن 55312922 تماس حاصل فرمايند.
اردوهاي تفريحي
كتابخانه شهيد صدوق وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران به منظور بسط نشاط و شادي در بين شهروندان، اقدام به برگزاري اردوهاي تفريحي پارك آبي، ارم،  دركه و تله كابين توچال كرده است.
اردوي پارك آبي بيست و سوم، ارم بيست و چهارم، دركه بيست و پنجم و تله كابين توچال بيست و ششم مرداد ماه برگزار مي شود.
علاقه مندان جهت شركت در اين اردو مي توانند به نشاني شهر ري، ميدان دولت آباد، جنب پارك مهران مراجعه يا با شماره تلفن 33754041 تماس حاصل فرمايند.

ذهن زيبا
اولين مرحله انجام كار خيرتمايل به آن است.
رولند هيل

يكي از معجزات عشق اين است كه ما از درد هاي آن نيزلذتي احساس مي كنيم.
ژان ژاك روسو

اشك هاي ديگران را مبدل به نگاه هاي پرازشادي نمودن،بهترين خوشبختي هاست.
بودا

دشمني كسي را در دل راه مده كه تو راهميشه غمگين دارد .
ارسطو

شبكه
امشب فيلم سينمايي شالاكو ساخته ادوارد ديميتريك از شبكه دوم پخش خواهد شد.
شالاكو، يك وسترن اجتماعي است كه ادوارد ديميتريك، يكي از فيلمسازان كهنه كار سينما آن را كارگرداني كرده است. فيلم بر اساس نوول پرفروش لوئيس لامور ساخته شده و شون كانري در آن در نقش موسس كارلين (ملقب به شالاكو) بازي كرده است.
بريژيت باردو، استفن بويد، جك  هاوكينز و وودي استراد هم در ديگر نقش هاي مهم فيلم ظاهر شده اند. قصه فيلم (كه يكي از بهترين نوشته هاي وسترن لوئيس لامور است) در غرب وحشي اتفاق مي افتد؛ جايي كه صحراهاي خشك، كوه هاي بلند، سرخپوستان رنگ شده، دليجان هاي چوبي و هفت تيركش هاي مبارز هويت آن را مي سازند. حضور يك گروه جهانگرد فرانسوي در يك منطقه مرزي باعث عصبانيت سرخپوستان مي شود. شالاكو، يكي از هفت تيركش هايي كه با ماموران دولتي همكاري دارد، پس از نجات دادن جان كنتس ايرينا لازار (باردو) به او و همراهانش مي گويد كه منطقه را ترك كنند، اما جهانگردان به نصيحت شالاكو گوش نمي دهند و صبح روز بعد با حمله سرخپوستان رو به رو مي شوند. آنها همراه شالاكو به سمت يك منطقه امن فرار مي كنند، ولي سرخپوست ها در تعقيب آنها هستند. نبرد نهايي ميان دو طرف در نوك قله يكي از كوه ها در مي گيرد. برخي منتقدان، فيلم را يك وسترن سنتي خسته كننده ارزيابي كرده اند، اما صحنه هاي اكشن فيلم خيلي خوب كار شده است. فيلم در دل قصه سرگرم كننده خود مضمون طمع انساني را نيز بيان مي كند و پرسش هايي در باب حق و حقوق اجتماعي تمام طرف هاي درگير مطرح مي كند. ديميتريك در شالاكو سعي كرد تصويري واقع بينانه تر از سرخپوستان ارائه كند؛ كساني كه در فيلم هاي قبلي وسترن فقط و فقط به صورت موجوداتي منفي به تصوير كشيده شده بودند. اما حدود ساعت 21 هم مي توانيد قسمت ديگري از مجموعه خارجي شواليه سياه را از همين شبكه تماشا كنيد. مردي با فريبكاري از راز قلعه توفان مطلع مي شود و راز قلعه توفان را ظاهر مي كند، پس از آن پرنس جان و آيوانهو داخل قلعه توفان حبس مي شوند، مردو سعي مي كند آنها را از بين ببرد و به اين وسيله قدرت قلعه توفان را به دست بياورد، ولي در ادامه ماجرا آيوانهو...
از سوي ديگر اگر ديشب موفق به تماشاي فيلم رابين هود از شبكه دوم نشديد، امروز حدود ساعت 14 مي توانيد تكرار اين فيلم را تماشا كنيد.
فيلم هاي زيادي بر اساس قصه زندگي رابين هود، اين شخصيت افسانه اي سينما ساخته شده كه ماجراجويي هايي رابين هود (1938) ارول فلين يكي از آنهاست. اين فيلم كلاسيك را مايكل كورتيس با همكاري ويليام كيگلي كارگرداني كرده است و فلين در آن در نقش شاهزاده راهزنان جنگل هاي شروود ظاهر شده است. اوليويا دهاويلند، ديگر چهره كلاسيك سينما هم در فيلم حضور دارد و نقش مقابل فلين را بازي كرده است. قصه فيلم كه در قرون وسطي رخ مي دهد، انگليس را در دوران حكومت يك شاه مستبد به تصوير مي كشد. زماني كه پرنس جان و نجيب زادگان نورمن، فشار اجتماعي و اقتصادي را بر مردم محروم و فقير منطقه افزايش مي دهند، اهالي بجز صبر و بردباري نمي توانند كار ديگري كنند. ريچارد پادشاه منطقه به سفر رفته و پرنس جان در حال تركتازي است. در چنين شرايطي است كه يكي از نجيب زادگان منطقه به يك عنصر شورشي تبديل مي شود. او گروهي از دهقانان ناراضي را گرد خود جمع كرده و يك ارتش تشكيل مي دهد. آنها از ثروتمندان مي دزدند و به فقرا مي دهند. بزودي رابين هود محبوب اهالي منطقه مي شود و پرنس جان تمام تلاش خود را براي نابودي او مي كند. پايان فيلم كورتيس به شكل ديگري فيلمبرداري شده بود و آن چيزي نيست كه در نسخه فعلي ديده مي شود؛ اما تهيه كنندگان آن پايان را نپسنديده و كورتيس مجبور شد آن را عوض كند. اين فيلم يكي از كارهاي درخشان كورتيس است، ولي دوستداران سينما او را بيش از هر چيز به خاطر كارگرداني درام سياسي، كازابلانكا مي شناسند. اين فيلم تنها اثر سينمايي كورتيس است كه وي را نامزد دريافت اسكار بهترين كارگرداني كرد.

در شهر
نمايشگاه كتاب
واحد كتابخانه فرهنگسراي اقوام وابسته به سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان به ميهن اسلامي، اقدام به برگزاري نمايشگاه كتاب كرده است. اين نمايشگاه كه شامل هزار عنوان كتاب (تاريخي، شعر، خاطره و ...) با موضوع بازگشت آزادگان است، از بيست و چهارم مرداد ماه افتتاح و تا سي ام مرداد ماه ادامه دارد. علاقه مندان جهت كسب اطلاع بيشتر مي توانند با شماره تلفن  66218568 تماس حاصل فرمايند.
مسابقه تلفني مهربان ترين پدر
مراكز منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مناسبت فرا رسيدن خجسته  زادروز ميلاد امام علي (ع) و روز پدر، اقدام به برگزاري مسابقه تلفني مهربان ترين پدر كرده است. اين مسابقه بيست و دوم الي بيست و هفتم مرداد ماه در خانه هاي فرهنگ ميعاد (55032500) و خزانه (55312922) برگزار مي شود.

خبرسازان
آرمانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |