چهارشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۲
سرطان پوست و روش هاي درمان
مراقب بخشندگي آفتاب باشيد
000294.jpg
آناهيتا بنيسي
سرطان پوست يكي از شايع ترين و در عين حال قابل پيشگيري ترين سرطان هاست. اكثر اشكال سرطان پوست در نقاط برهنه بدن مانند صورت، دست، ساعد و گوش ايجاد مي شود، از اين رو پوست بايد در برابر اشعه خورشيد محفوظ بماند
پوست بزرگترين عضو بدن بوده و وظيفه آن ذخيره چربي، خنك نگه داشتن بدن و ساختن ويتامين D در بدن است و بدن را از عفونت، نور، از دست رفتن آب و ساير مايعات و جراحت حفاظت مي كند.
سرطان پوست،نوعي بيماري است كه در آن سلول هاي بدخيم از بافت پوست نشات مي گيرند و به طور نامنظم و فزاينده اي تكثير يافته و به طريقي از سيستم ايمني و دفاعي بدن عبور مي كنند بدون اينكه موجب عكس العمل تدافعي و تهاجمي در سيستم ايمني بدن شوند. مهمترين عامل پيشتاز و مستعد سرطان پوست، جهش در DNA سلول بر اثر اشعه ماوراي بنفش است كه منجر به شروع تراريختي سلول و سرطاني شدن آن مي شود. هر يك از انواع سرطان پوست نشانه ها و عوارض خاص خود را دارد.
با توجه به نوع سلول پوستي كه دچار تراريختي و سرطان شده است، اشكال مختلفي از سرطان پوست وجود دارد كه هر كدام نشانه ها و عوارض خاص خود را دارد. شايع ترين اشكال سرطان پوست عبارتند از:
- سرطان سلول هاي بنياني يا پايه
- سرطان سلول هاي فلسي
- سرطان سلول هاي ملانوسيست
سرطان سلول هاي بنياني
سرطان سلول هاي بنياني شايع ترين نوع سرطان پوست به شمار مي آيد و نسبت به ديگر اشكال سلول هاي سرطاني پوست خطر كمتري دارد. سرطان سلول هاي بنياني كه در پايه اپيدرم (لايه خارجي پوست) قرار دارند، سرعت رشد كم و آرام داشته و بندرت گسترش مي يابند.
سبب شناسي سرطان سلول هاي بنياني پوست عبارت است از: در معرض تابش نور شديد آفتاب قرار گرفتن بدن از جمله صورت، گوش ها، گردن، سر، شانه ها و پشت، تماس با مواد شيميايي مانند آرسنيك و مواد راديواكتيو، جراحت هاي باز، سوختگي، خالكوبي و واكنش هاي حساسيتي نسبت به واكسن.
افرادي كه پوست و موي روشن و چشم آبي، سبز و خاكستري دارند و همچنين اشخاصي كه مشاغل آنها در فضاي باز است و به طور متوالي در معرض نور آفتاب هستند نيز از خطر بالاتري براي ابتلا به سرطان سلول هاي بنياني پوست برخوردارند. سرطان ملانوما رشد بدخيم سلول هاي ملانوميسم است. اين سلول ها رنگدانه هاي تيره پوست، مو، چشم و خال هاي بدن را توليد مي كنند. از اين رو تومورهاي نمونه اي از سرطان ملانوما اكثرا قهوه اي يا سياه است، ولي در موارد معدودي نيز سرطان هاي ملانوم رنگدانه توليد نكرده و به رنگ پوست، صورتي، قرمز يا بنفش ظاهر مي شوند.
ملانوما از خطرناك ترين انواع اشكال سرطان پوست به شمار مي رود. اين نوع سرطان اگر زود تشخيص داده شود، درمان صد درصد آن امكانپذير است، اما چنانچه حالت تهاجمي پيدا كرده و به ساير بافت هاي بدن سرايت كند، درمان آن امكانپذير نخواهد بود.
اشكال سرطان هاي ملانوم به چهار دسته تقسيم مي شوند:
-1 ذملانوم سطحي
-2 لنتيگوماليگنا
-3 ملانوم اكرال لنتيجينوس
-4 ملانوم گره اي
الگوهاي درماني سرطان پوست
تظاهرات باليني سرطان پوست در هر شخص متفاوت است، از اين رو تعيين درمان مناسب بستگي به سن، وضعيت بدن، سابقه طبي بيمار، پيشرفت بيماري، سازگاري بدن بيمار با دارو و الگوهاي مختلف درماني دارد.
در مجموع الگوهاي درماني سرطان پوست عبارتند از:
جراحي: برداشتن بافت بدخيم و كمي از بافت سالم پوست كه روش معمول الگوي درماني سرطان پوست است و به اشكال مختلف انجام مي شود و عبارتند از:
- كرايوتراپي يا استفاده درماني از سرماي شديد براي تخريب بافت. در اين روش ضايعه بدخيم با استفاده از نيتروژن مايع منجمد شده و در نتيجه آن، سلول هاي سرطاني نابود شده و از بين مي رود.
- خشكاندن و تخريب بافت هاي سرطاني از طريق جريان الكتريكي پرفركانس.
- كورتاژ يا پاك كردن سطح مبتلا به بيماري با استفاده از كورت (وسيله قاشقي شكل). در اين روش، جراح ضايعه بدخيم را تراشيده و به وسيله كورت پارك و تميز مي كند.
- پيوند پوست (Graft) كه روي بستر پوست آسيب ديده ناشي از جراحي و برداشتن توده سرطاني حاصل شده انجام مي گيرد.
- درمان ليزري كه به وسيله پرتو نوري ليزر، سلول هاي سرطاني برداشته شده و از بين مي روند.
علائم هشدار دهنده سرطان بنياني پوست
- زخم هاي بازي كه خونريزي در آن پس از سه هفته يا بيشتر ترميم نيافته باشد.
- لكه سرخ يا حساسيتي كه ممكن است حالت خشكي، درد يا خارش داشته و بهبود نيابد.
- برآمدگي شفافي كه به رنگ صورتي، قرمز و سفيد است يا در افراد با پوست هاي تيره به رنگ قهوه اي و سياه نمايان شود و گاهي با خال اشتباه گرفته مي شود.
- لكه صورتي كه با حاشيه برآمده و فرورفتگي خشك در مركز آن همراه است. در اين مورد با رشد لكه، رشته هاي نازك رگ هاي خوني ممكن است بر سطح آن ايجاد شود.
سرطان سلول هاي فلسي پوست
سرطان سلول هاي فلسي دومين شكل شايع سرطان پوست به شمار مي رود كه مي تواند تمام بدن از جمله لايه هاي مخاطي را دربرگيرد.
اكثر اشكال سرطان سلول هاي فلسي مدت ها به لايه اپيدرم محدود مي ماند و در صورت درمان نشدن به لايه هاي زيرين پوست سرايت كرده و بافت هاي ديگر را مورد تهاجم قرار مي دهد.
در معرض تابش نور شديد آفتاب قرار گرفتن اعضاي بدن مانند صورت، گردن، اطراف گوش ها، پوست سر بدون پوشش مو، دست، شانه، پشت بدن و لب پايين دهان، از جمله علل ابتلا به اين نوع سرطان است.
زخم هاي باز، تابش اشعه ايكس و تماس با مواد شيميايي مانند آرسنيك و فرآورده هاي نفتي از ديگر عوامل ابتلا به سرطان سلول هاي فلسي پوست است. درمان توسط داروهاي سركوبگر سيستم دفاعي بدن، احتمال ابتلا به اين نوع سرطان پوست را افزايش مي دهد. نشانه هاي ابتلا به اين نوع سرطان در موارد بسيار معدودي در پوست هاي سالم ديده شده است كه محققان آن را ناشي از عوامل ژنتيكي تلقي مي كنند.
علائم هشداردهنده سرطان
سلول هاي فلسي پوست
- رشد ضايعه زگيل مانند كه حالت خشكي پيدا كرده و خونريزي كند.
- لكه فلس مانند با حاشيه نامنظم كه ممكن است حالت خشكي و خونريزي داشته باشد.
- زخم بازي كه خونريزي داشته يا خشك شده و براي مدت طولاني بهبود نيافته باشد.
- وجود توده اي برآمده كه مركز آن فرو رفته و خونريزي كند، چنين توده اي ممكن است سريع بزرگتر شود.
- سرطان ملانوما
جراحي ميكروگرافي مه: در اين روش ضايعه سرطاني با كمترين صدمه به بافت سالم برداشته مي شود و طي آن، جراح با استفاده از ميكروسكوپ، مقطع بافت سرطاني را مورد بررسي قرار مي دهد تا به طور كامل از نابودي سلول سرطاني اطمينان حاصل كند.
راديوتراپي: الگوي درماني ضايعه سرطاني با استفاده از اشعه يونيزان كه منجر به انهدام سلول هاي سرطاني و كوچك شدن اندازه ضايعه سرطاني مي شود.
شيمي درماني: استفاده از داروهاي شيميايي، منجر به انهدام سلول هاي سرطاني پوست مي شود. براي درمان سرطان پوست دو نوع شيمي درماني وجود دارد:
شيمي درماني موضعي كه استعمال لوسيون يا كرم روي پوست است كه منجر به انهدام سلول هاي بدخيم مي شود. در اين روش كرم و لوسيون هاي شيميايي كه معمولا حاوي اسيد تريكلرو استيك (Trichloracetic acid) هستند روي پوست قرار داده مي شوند (نبايد روي پوست ماليده شود).
شيمي درماني باليني كه داروهاي شيميايي از طريق خوراكي يا تزريق وريدي يا داخل عضلاني تجويز مي شود.
شيمي درماني الكتريكي: استفاده از الگوي شيمي درماني توام با ارتعاشات الكتريكي جهت مهار كردن رشد فزاينده سرطان پوست.
پرتو درماني : فوتوديناميك تراپي استفاده از رنگ و نور است. در اين شيوه، رنگ به داخل يك وريد تزريق و سپس در تمام بدن منتشر مي شود. بعد از چند روز، اين رنگ فقط در سلول هاي بدخيم باقي مي ماند، سپس با تابش نور قرمز رنگ ليزري، رنگ درون سلول سرطاني نور را جذب مي كند و منجر به عكس العمل فوتوشيميايي كه مخرب سلول ها است، مي شود.
درمان بيولوژيك يا ايمنولوژيك: مشتمل بر بازسازي، تحريك، هدايت و تقويت سيستم طبيعي دفاعي بدن بيمار است و با استفاده از آنتي بادي و هدايت سيستم دفاعي خود بيمار جهت مبارزه با سرطان صورت مي گيرد. استفاده از عوامل مانند اينترفرون سلول هايي كه فعاليت ضدتوموري مستقيم دارند و آنتي بادي هاي مونوكلونال كه اثرات تداخل بقاي سلول را دارند- رشد سرطان را كاهش مي دهد.
سرطان پوست يكي از شايع ترين و در عين حال قابل پيشگيري ترين سرطان هاست. اكثر اشكال سرطان پوست در نقاط برهنه بدن مانند صورت، دست، ساعد و گوش ايجاد مي شود، از اين رو پوست بايد در برابر اشعه خورشيد محفوظ بماند و كرم هاي ضدآفتاب مناسب كه فاكتور محافظت در برابر آفتاب آنها (SPF)، 15 يا بيشتر است توصيه مي شود.

با اقدامات وزارت بهداشت
طرح پزشك خانواده، به شكست منتهي مي  شود
رئيس سازمان نظام پرستاري گفت: وزارت بهداشت مي خواهد به بهانه اجراي طرح بيمه روستايي، طي يك ماه، 500 ميليارد تومان اعتبار اين طرح را هزينه كند و 30 هزار نيروي جديد را با عنوان تيم پزشك خانواده استخدام كرده، به همين بهانه وام بانك جهاني را نيز خرج كند. چنين كاري از هر نظر غير ممكن است و قطعا با شكست مواجه مي شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، غضنفر ميرزا بيگي در جمع خبرنگاران افزود: طرح پزشك خانواده به خودي خود طرح خوبي است و سازمان نظام پرستاري جزو اولين مدافعان و مطرح كنندگان آن بود، اما اجراي غير كارشناسي، فراموش كردن قشر عظيم پرستاران و نياز مردم به خدمات آنها و نيز ساير گروه هاي درماني، تعجيل در هزينه كردن اعتبار 500 ميليارد توماني كه به هدر رفتن بيت المال منجر مي شود و نيز استخدام بدون برنامه 30 هزار نيروي جديد روندي را به وجود آورده كه قطعا اين طرح بزرگ را به شكست مي كشاند.
وي اضافه كرد: افزايش 58 درصدي بودجه وزارت بهداشت در سال 84، تصويب قانون بيمه روستاييان و تامين اعتبارات اجرايي آن و اجازه استخدام 30 هزار نيروي جديد، علاوه بر مستثني شدن وزارت بهداشت از قانون استخدام۵۰ درصد خروجي ها، مسئولان وزارت بهداشت را در موقعيتي قرار داده كه مي خواهند هر طور شده براي جبران كاستي هاي قبلي خود اجراي اين طرح را به نام خود تمام كنند و با اين كار چالش هاي بزرگي را براي دولت آينده و نيز طرح پزشك خانواده به وجود آورند.
وي ادامه داد: در اجراي اين طرح، پرستاران كه بيش از 70 درصد خدمات مراقبتي به بيماران را در همه دنيا انجام مي دهند به طور كلي فراموش شده اند. ساير گروه ها مانند متخصصان علوم آزمايشگاهي، راديولوژي و داروسازي در اين طرح جايي ندارند و فقط پزشكان و ماماها به كارگيري مي شوند.
وي گفت: بر اساس اطلاعات موجود، برنامه كامل و مناسبي براي اجراي طرح سنگين پزشك خانواده نوشته نشده، آموزش ها و مقدمات لازم براي اجراي آن فراهم نشده و مثلا در حالي كه وزير بهداشت ادعا مي كند خانه هاي بهداشت روستايي براي استقرار پزشكان خانواده آماده شده اند، فقط يكهزار تا 2 هزار و۵۰۰ باب از مجموع 16 هزار و 555 خانه بهداشت روستايي آماده سازي شده اند، ضمن اينكه معلوم نيست همين تعداد خانه هاي بازسازي شده بر اساس چه گزينش و در كجاها آماده شده اند.
ميرزا بيگي اضافه كرد: استقرار پزشك خانواده در روستاها، حق انتخاب روستاييان را براي مراجعه به پزشك از بين مي برد و روستاييان فقط مجبورند به پزشكي كه وزارت بهداشت معرفي مي كند مراجعه كنند و اين برخلاف عدالت اجتماعي است. در طرح پزشك خانواده، سلامت محوري و پيشگيري از بروز بيماري براي مردم كه مطابق قانون اساسي وظيفه حاكميتي است فراموش شده و به همين خاطر پرستاران كه 41 واحد درسي آنها به مراقبت هاي پيشگيرانه مربوط مي شود حذف شده اند و فقط پزشكان محوريت دارند، در حالي كه در همه دنيا به ازاي فعاليت هر پزشك، سه پرستار بايد حاضر باشند.
وي ادامه داد: نمونه شكست خورده اين طرح در شهر بم با تاسيس مجتمع سلامت وجود دارد كه نارضايتي عموم مردم بم و اعتراض شديد آنها از اينكه نمي توانند به پزشكان بهتري در شهر كرمان مراجعه كنند، به وضوح به چشم مي خورد.
ميرزابيگي اضافه كرد: وزارت بهداشت با استدلال بيمه نبودن خدمات پرستاري، حذف پرستاران را از طرح نظام ارجاع توجيه مي كند، در حالي كه بيمه نبودن خدمات پرستاري و نبود تعرفه خدمات پرستاران ناشي از سوء  مديريت وزارت بهداشت است و لازم بود مسئولان وزارت بهداشت ابتدا اين مسئله را حل كرده و سپس به اجراي طرحي به اين بزرگي اقدام مي كردند.
وي گفت: از طرف ديگر استخدام شبانه روزي پزشك با حقوق يك ميليون و 200 هزار توماني غير ممكن است و اگر بخواهند از دو شيفت پزشك استفاده كنند، با حقوق 600 هزار تومان هيچ پزشكي حاضر به كار در روستا نمي شود و پزشكان، اولين فراريان طرح پزشك خانواده خواهند بود كه اين مسئله قطعا چالشي را براي دولت آينده به وجود خواهد آورد. وزارت بهداشت طي يك سال نتوانست اعتبار 20 ميلياردي پرستاران را بموقع هزينه كند و نسبت به كمبود شديد نيرو در بيمارستان ها و بخصوص پرستاران اقدام موثري انجام نداد و قطعا نمي تواند در مدت يك ماه طرحي به اين بزرگي و سنگيني را كه نياز به تامل، رفتار سنجيده و كارشناسي دقيق دارد، اجرا كند.

اتاق انتظار
الكل و زوال عقل
اختلالات حافظه و زوال عقل از عوارض غيرقابل بازگشت استفاده از الكل است.
دكتر محمد حسين حريرچيان، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب در گفت وگو با ايسنا گفت: الكل از جنبه هاي مختلفي مي تواند بر سيستم عصبي مركزي و محيطي تاثيرات سوء خود را نشان دهد. اما يكي از عوارض شناخته شده مصرف طولاني الكل، آتروفي يا كوچك شدن مغز خصوصا در ناحيه مخچه است كه خود را به صورت عدم تعادل و در مراحل پيشرفته تر زوال عقل نشان مي دهد.
وي گفت: مصرف الكل به دلايلي مي تواند سبب سوء تغذيه و كمبودهاي ويتاميني شود، خصوصا كمبود ويتامين B1 در بيماران الكلي كاملا شناخته شده است. اين امر مي تواند سبب نوعي التهاب خونريزي دهنده در قسمت هاي قاعده اي مغز شود كه خود را عمدتا با عدم تعادل و اختلالات حركات چشمي نشان مي دهد. در موارد شديدتر نيز اختلال حافظه و نهايتا زوال عقل از عوارض اغلب غيرقابل بازگشت بيماري است.
دكتر حريرچيان افزود: گاهي اين عوارض تغذيه اي به كاهش بينايي دو طرفه در بيماران الكليك مي انجامد كه البته اين مسئله جدا از عارضه هاي ناشي از مصرف الكل متانول به جاي اتانول است كه منجر به كوري دو طرفه حاد معمولا غيرقابل بازگشت مي شود. مسموميت با متانول در بيماران الكلي به كرات ديده مي شود. در بيماران الكلي همچنين اعصاب محيطي با مكانيسم هاي متعددي درگير مي شود كه خود را با علائم گزگز و مورمور شدن اندام ها و نهايتا ضعف عضلاني نشان مي دهد. به علاوه اختلالات عملكرد عضلاني نيز در اين بيماران مي تواند سبب ضعف عضلاني شود كه گاهي اين اختلالات عضلاني در عضلات قلب به صورت بارزتري وجود دارد.
دكتر حريرچيان افزود: مصرف الكل همچنين در افرادي كه زمينه ابتلا به صرع را دارند، مي تواند سبب حملات تشنجي شود و از نظر پزشكي استفاده از الكل براي آنها منع مطلق دارد. از سوي ديگر به دنبال مصرف طولاني مدت الكل، قطع ناگهاني آن نيز مي تواند سبب صرع شود و لذا قطع الكل در فرد الكليك بايد تحت نظر پزشك باشد. متاسفانه با وجود اين همه مضرات، بعضي با استناد به چند مقاله پزشكي مبني بر آنكه الكل با درجه پايين و با مقادير كم ممكن است بروز تصلب شرائين را كاهش دهد، مصرف الكل به ميزان كم را از جهت پزشكي قابل توصيه مي دانند، در حالي كه گرچه ممكن است الكل اثرات مفيدي نيز داشته باشد، ولي مضرات آن مسلما بيشتر از نفع آن است. به علاوه در بسياري موارد افراد معتاد به الكل در ابتدا با همين استدلال شروع به مصرف مقادير كم الكل مي كنند و به تدريج به يك فرد الكليك تبديل مي شوند.
كمبود فاكتور 8 كماكان قرباني مي گيرد
مديرعامل كانون هموفيلي از كمبود فاكتور 8 انعقادي خبر داد و گفت: كمبود فاكتور 8 كماكان قرباني مي گيرد.
احمد قويدل در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار كرد: باوجود اعلام رسمي مركز مديريت بيماري هاي خاص متاسفانه تاكنون كمبود فاكتور 8 رفع نشده است و بيماران در رنج بسر مي برند. با وضعيت فعلي صرفا با تمهيداتي كه كانون هموفيلي پيش بيني كرده، افرادي كه مشكل خونريزي دارند امكان تزريق در مركز درمان جامع برايشان فراهم شده كه اين امر زندگي روزمره بيماران را تضمين، اما هزينه هاي مختلف را به خانواده ها براي رساندن بيمار به اين مركز تحميل مي كند.
مدير عامل كانون هموفيلي با اشاره به تداوم كمبودهاي فاكتور 8 هموفيلي اظهار كرد: حدود 3 ماه در تهران و 4 ماه در شهرستان اين كمبودها قابل ارزيابي  و ذخيره بيماران براي درمان در منزل خاتمه يافته است.
قويدل گفت: با توجه به فصل تابستان و سفرهاي بين شهري تمامي بيماران هموفيلي كه قصد مسافرت دارند نمي توانند با آرامش خاطر تصميم بگيرند. در حال حاضر دو روز است كه موجودي داروخانه صفر و بيش از 600 نفر در نوبت تحويل فاكتور 8 قرار دارند، ولي وضعيت ديگر فرآورده هاي انعقادي خوب است و بيماران مصرف كننده با مشكل عمده اي روبه رو نيستند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: مطلع شده ايم مجددا سفارش ساخت دارو از پلاسماي ايراني به شركت آلماني پيوست داده شده كه با توجه به توليد قبلي حاصل اين قراردادها كه به علت نداشتن پروانه ساخت و عدم رعايت استانداردها با مشكلات جدي در توزيع مواجه شد، فقط مي توانيم ابراز اميدواري كنيم كه در عقد قرارداد جديد تمامي شرايط استاندارد و ايمني رعايت شود.

كلينيك
000222.jpg
هر شش دانش آموز آمريكايي يك نفر آسمي
از هر شش دانش آموز دوره دبيرستان در ايالات متحده آمريكا يك نفر آسم دارد و از ميان اين مبتلايان به آسم يك سوم آنها در طول سال گذشته دچار حمله شديد آسمي شده اند. به گزارش فارس، محققان با بررسي 13 هزار دانش آموز پايه هاي نهم الي دوازدهم دبيرستان هاي آمريكا دريافتند كه 19 درصد اين دانش آموزان (حدودا يك نفر از هر پنج نفر) حداقل براي مدتي از نظر پزشكان، مبتلا به آسم بوده اند و 16 درصد آنان (حدودا  يك نفر از هر شش نفر) در حال حاضر مبتلا به آسم محسوب مي شوند.
يافته هاي اين محققان نشان مي دهد كه ازميان دانش آموزان مبتلا به آسم، 38 درصد آنها در طول سال گذشته لااقل يك بار دچار حمله شديد آسم شده اند. (يك نفر از هر سه نفر)
شايان ذكر است كه ميزان آسم در ميان سياهپوستان بيش از سفيد پوستان گزارش شده است .
برخي محققان معتقدند كه شدت استفاده از مواد شيميايي، خصوصا شوينده ها و تميزكننده ها عامل اصلي بروز بيش از حد آسم در سالهاي اخير است.
ورود اتباع افغاني و پاكستاني در شيوع وبا بي تاثير نيست
رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با بيان اينكه وبا مختص ايران نيست و در كل منطقه وجود دارد، گفت: وباي نوع بومي بيشتر بچه ها را گرفتار مي كند، در حالي كه توزيع سني مبتلايان به وبا در كشور نشان مي دهد كه بيش از 60 درصد مبتلايان، افراد بالاي 25 سال هستند و بنابراين نمي توان ورود اتباع خارجي را در اين زمينه بي تاثير دانست.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، محمدمهدي گويا در جمع معاونان بهداشتي دانشگاه هاي علوم پزشكي افزود: متاسفانه برخي از مسئولان كشور ادعا مي كنند كه مسئله وبا در كشور يك مسئله كم اهميت است و وزارت بهداشت آن را بزرگ مي كند، در حالي كه ما تلاش مي كنيم با دلايل علمي آنان را قانع كنيم كه مسئله واقعا جدي است و اگر اقدامات فوري وزارت بهداشت نبود، اكنون با وضعيت به مراتب نگران كننده تري رو به رو بوديم.
وي اضافه كرد:  بيماي وبا يك بيماري پيچيده است و نمي توان به صراحت گفت كه عامل اوليه پيدايش آن چه كسي و در كجا بوده است. در هيچ كشوري نيز نظام قرنطينه و كنترل در مرزها براي اتباع خارجي نمي گذارند و ما هم چنين توصيه اي نداريم.
گويا گفت: بيماري در كل منطقه به چرخش درآمده، وقتي در كشوري مثل افغانستان 100هزار نفر به وبا گرفتار شده اند يعني چيزي حدود 10ميليون نفر در آن كشور ميكروب وبا را از راه مدفوع دفع مي كنند، چنين افرادي ممكن است كاملا هم بي علامت باشند و براحتي وارد كشور ما يا هر كشور ديگر شوند و بيماري را منتقل كنند.
وي افزود: همين الان در شهر قم از 134 مورد شناسايي شده، 9 مورد افغاني و دو مورد پاكستاني داشته ايم؛ كساني كه تازه وارد كشور شده بودند. اما بستن مرزها هيچ مشكلي را حل نمي كند، بايد سطح آگاهي مردم را بالا ببريم تا بدانند چگونه از خودشان مراقبت كنند.
وي اضافه كرد: بيماري وبا فعلا در حال افزايش است و حداقل تا پايان مهرماه تا زماني كه هوا كاملا سرد شود، ادامه خواهد داشت و بيشترين نگراني ها نيز در شهرها و استان هاي شرقي و جنوبي است كه هنوز موارد ابتلاي زيادي از آنها گزارش نشده و بزودي وبا به اين مناطق وارد مي شود.
تشديد نظارت بر كنترل كيفي آب آشاميدني و بسته بندي
رئيس اداره آب و فاضلاب وزارت بهداشت از فعاليت شبانه روزي اكيپ بهداشتي سيار در قم خبر داد و اعلام كرد: نظارت بر كنترل كيفي آب آشاميدني و كارخانجات توليدي آب بسته بندي تشديد شده است.
مهندس دست آموز در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به يكي، دو مورد قطعي آب در سطح شهر تهران در روزهاي اخير اظهار كرد:  از شركت آب و فاضلاب خواسته شده با توجه به شرايط ويژه موجود، از قطعي موقت آب جلوگيري شود.
وي با اشاره به گزارش يكي- دو مورد كدورت و وجود اجسام شناور در آبهاي معدني و بسته بندي شده، از صدور اطلاعيه هاي لازم براي سالم سازي سبزي ها و استخرها و رعايت بهداشت فردي و موادغذايي خبر داد و اظهار كرد:  از شهرداري ها خواسته شده تا فروشندگان دوره گرد را جمع آوري كنند، همچنين ميزان كلر آب لوله كشي نيز تا 1ppm افزايش يافت.
وي با اشاره به اينكه قم بيشترين آمار مبتلايان به وبا را به خود اختصاص داده است، گفت: اطلاعات بهداشتي به زوار در مورد آب و مواد غذايي و نذورات در پاركينگ اتوبوس ها،  اطراف حرم مطهر و مسجد جمكران ارائه شده است.
مهندس دست آموز با اشاره به فعاليت شبانه روزي اكيپ هاي سيار بهداشتي در قم و صدور دستورالعمل بهداشتي يكسان براي پيشگيري از ابتلا به وبا در كشور تصريح كرد: رعايت اصول بهداشتي و بهداشت فردي مهمترين عامل پيشگيري از ابتلا به وباست.

درمانگاه
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |