راه هايي براي بهبود كيفيت آموزش
به خانه دانش آموزان سر بزنيد
مينا شهني
هر گاه احتياجات اوليه كودك برآورده نشود، نمي توان انتظار داشت كه با حواس جمع سر كلاس حاضر باشد و در يادگيري كوشش كند. بازديد از خانه كودك مي تواند با اهداف از پيش تعيين شده اي انجام شود
زنگ مدرسه به صدا درمي آيد. سر كلاس بچه ها كنار هم وول مي خورند. زمزمه اي به گوش مي رسد. آقا اجازه زنگ خورد و تكرار مي شود، معلم تسليم شده و كلاس را ترك مي كند و كلاس پر مي شود از هياهوي شادي، شتاب براي بيرون پريدن از كلاس و رفتن به فضاي باز مدرسه و سرازير شدن در خيابان و كوچه پس كوچه هاي محل، كيف ها در هوا مي چرخد و فرياد شادي منتشر مي شود، ناظم سعي مي كند نظم را حفظ كند، نظمي كه هميشه متلاشي مي شود با شيطنت كودكان.
شهريور بوي مدرسه در مشام مي پيچد و كله پر مي شود از بوي چوب نيمكت هاي كهنه كه هر سال اسمي جديد بر آنها كنده مي شود؛ نويد، پيمان، علي، فرشيد، حسين و ... يادگاري سالهاي دور و نزديك كنده روي چوب ضخيم نيمكت.
باد شهريور كه مي وزد به خاطر مي آوريم كه براي بچه مدرسه ا ي ها فكري بكنيم، كيف پارسال را وارسي مي كنيم، شايد با وصله بتوان امسال هم قابل استفاده اش كرد.
لباس ها، اما حكايت جديدي دارند؛ با اين قد كشيدن روز به روز كودكان، هر سال شلوارها كوتاه مي شود و دست ها از آستين بيرون مي ماند، پس بايد به فكر رخت و لباس جديد بود.
شهريور است، تا دير نشده، بايد به فكر بود. راستي كاپشن پارسال برادر بزرگتر امسال به كار برادر كوچك مي آيد؟
معلم ها در تمدد اعصابشان كوشش مي كنند تا سال بهتري با روي خوش تري در كنار كودكان باشند.
چقدر شاگردها را مي شناسيم
معلم به صورت تك تك بچه ها نظر مي كند، از روي قد همه را مي چيند و بالاخره كلاس، رسمي مي شود. بعضي ها با شاخه اي گل آمده اند تا روز اول مدرسه را به معلم جديد عزيز تبريك بگويند.
قد و نيم قدها يكي يكي بلند مي شوند و نام هايشان را مي گويند، فرزانه، مريم، سمانه، آيدا، تارا و ... همه و همه اسمشان را مي گويند و مي نشينند، در كلاس هاي ديگر حسين، مهدي، سينا، ميثم، آرش و ... خودشان را معرفي مي كنند، با نام و نام خانوادگي و دوباره كنار هم روي نيمكت مي نشينند. برق چشم هايشان از شيطنت نهفته خبر مي دهد و معلم زل مي زند به چشم هايشان و در انديشه اش قبض برق و قسط بانك و بيماري فرزند و بگومگو با همسر مي گذرد.
فكر مي كنيد چقدر دانــش آموزهايمان را مي شناسيم؟
بــه دست آوردن اطلاعاتي پيرامون زندگي شخصي دانش آموزان و فضاي خانه آنها، مهمترين عامل براي برقراري ارتباط بهتر با دانش آموزان است.
اگر كودك احساس امنيت نكند، نمي توان انتظار داشت با اضطراب، نگراني و سرخوردگي قدرت فراگيري را از دست بدهد.
بديهي است كه هر گاه احتياجات اوليه و فيزيولوژي كودك برآورده نشود، نمي توان انتظار داشت كه با حواس جمع سر كلاس حاضر باشد و در يادگيري كوشش كند. بازديد از خانه كودك مي تواند با اهداف از پيش تعيين شده اي انجام شود، مي توان در اين بازديدها علايق، ترس ها، مهارت هاي خوردن و خوابيدن، منابع محرك ادراكي و نظارت در مورد مدرسه را جست وجو كرد.
از سوي ديگر مي توان نظر پدر و مادرها را درباره مدرسه، روش هاي انضباطي و درك نقش معلم جويا شد.
سبك زندگي خانوادگي كودك نيز از جمله مواردي است كه مي تواند تاثير مهمي در رشد شخصيت كودك داشته باشد.
اين بازديدها براي معلمان باعث كسب اطلاعاتي درباره وضع كودك در خردسالي و توقع والدين از او مي شود. اين بازديدها بايد در والدين احساس راحتي به وجود آورد و در مدرسه نيز با روي خوش از آنان استقبال شود.
در واقع اين ارتباط سبب مي شود تا خانواده ها در تعليم و تربيت فرزندانشان نقش پررنگ تري داشته باشند.
كودكان و طلاق
در مورد برخي كودكان كه پدر و مادرشان از يكديگر جدا شده اند و داراي دو خانه مجزا از يكديگر هستند، در صورت لزوم مي توان با مراجعه به هر دو خانه كودك شرايط ويژه زندگي اش را بررسي كرد.
تصويري كه آموزگار از هر يك از شاگردانش دارد، كمك بزرگي خواهد بود. مشكلات ريز و درشت كودكان در يادگيري و انجام تكاليف با همكاري مستمر ميان خانه و مدرسه بهتر حل خواهد شد.
بهداشت رواني در مدرسه
پس از آنكه طرح ارزشيابي توصيفي در سال تحصيلي 82 – 81 به شكل پيش آزمايشي در 25 كلاس و در سال بعد (83 – 82) در 200 كلاس و بالاخره سال گذشته در 300 كلاس پايه اول و 200 كلاس پايه دوم اجرا شد، نتايج حاصله نشان داد كه سطح بهداشت رواني محيط ياددهي و يادگيري در سالهاي گذشته افزايش داشته و رضايت والدين، اولين نشانه اين بهبود است.
ريزش و تكرار پايه دانش آموزان تحت پوشش اين طرح نيز بسيار كاهش يافته، به طوري كه تنها يك درصد دانش آموزان تحت پوشش، مردود شده اند.
آخرين سال آزمايش
سال آينده، آخرين سال اجراي آزمايشي اين طرح است، اما به گزارش ايسنا، به گفته كارشناسان، اين طرح هنوز اجراي سراسري آن قطعي نشده است.
به هر حال از سالهاي بعد ممكن است اين طرح به شكل سراسري اجرا شود كه مي تواند در بهداشت رواني دانش آموزان، بويژه در سالهاي آغازين ارتباط با مدرسه موفق باشد.
حلقه هاي ارتباطي
حلقه ارتباطي ميان خانه، مدرسه و اداره و تصوير درست از دانش آموزان، مي تواند مهمترين گام در پيگيري آموزش همه جانبه از سوي معلمان باشد.
زنگ مي خورد
زنگ به صدا درمي آيد، بچه ها از سر و كول يكديگر بالا مي روند، باد و حياط مدرسه را پشت سر مي گذارند، راستي امروز چه كسي زودتر از همه به در خروجي رسيد؟
از مدرسه كه مي روند انگار رها شده باشند، به فردا فكر نمي كنند كه قرار است خواب آلود باز گردند، اما دوباره چشم هايشان برق مي زند.
|