موزه آذربايجان در يك نگاه
فرزانه هدفي- انديشه ايجاد گنجينه در شهر تبريز، طبق اطلاعات موجود به حدود 50 سال قبل برمي گردد. در آن سالها تلاش هاي زيادي از طرف فرهنگ دوستان شهر براي ايجاد گنجينه صورت گرفته تا اينكه در ارديبهشت 1337شمسي با هماهنگي ادارات فرهنگ و باستان شناسي و اوقاف وقت، لوح يادبود گنجينه آذربايجان برخاك نهاده شد. قبل از اين تاريخ تا گشايش رسمي گنجينه آذربايجان كه در مهر سال 1341شمسي صورت گرفت، از محل دبيرستان نجات سابق واقع در خيابان طالقاني، جنب ارك عليشاه تبريز، به عنوان محل نمايش اشياي باستاني استفاده مي شد. ساختمان كنوني گنجينه آذربايجان، واقع در خيابان امام خميني(ره) جنب مسجد كبود، بر اساس نقشه ترسيمي معمار و باستان شناس فرانسوي، آندره گدار و ترسيم مرحوم اسماعيل ديباج احداث شده است.اين گنجينه داراي سه سالن نمايش آثار در سه طبقه (زيرزمين، همكف و اول) به ابعاد 12*۳۷ متر و چند اتاق اداري و كتابخانه است.حوض مرمرين هشت پر، واقع در جلوي در ورودي موزه، مربوط به دوره قاجار است كه در خاكبرداري از اداره مخابرات در خيابان ارتش جنوبي، در سال 1347، كشف شده است. بناي ساختمان به صورت مستطيلي ساده با جرزهاي حجيم است، نماي آن آجري و داراي قاب بندي است و قاب هاي طاقي شكل زينت بخش قاب پنجره هستند. ورودي موزه در انتهاي پلكاني عظيم قرار دارد ولي حجم ورودي، برخلاف موزه ايران باستان در تهران، داراي سازه قابي و نه طاقي است.
مقاوم سازي در شهر و ساختمان
در ماهنامه شهر و ساختمان شماره 13 و 14 مي خوانيم: نقش بيمه در كنترل كيفيت ساختمان، مروري بر نقش مصالح استاندارد و نيروي شاغل، روياي مقاوم سازي كابوس زلزله، دلتنگي شهري، شهرنشيني از سانفرانسيسكو تا تهران، گزارشي تحليلي از جايگاه صنعت بيمه در كنترل كيفيت ساختمان و....
منشور با عنوان توسعه پايدار بم
قريب يك سال پيش، يعني هجدهم شهريور ماه 1383 ، كميته ملي توسعه پايدار با همكاري شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، وزارت كشور، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و استانداري كرمان در محل سالن اجتماعات وزارت مسكن و شهرسازي ميزبان همايشي بودند كه آن را كارگاه تخصصي تدوين منشور توسعه پايدار بم ناميدند.
در اين كارگاه، منشور توسعه پايدار بم كه حاصل توافق تعهدات مقامات و مسئولان دستگاه هاي ذي ربط در بازسازي و احياي بم با ديدگاه توسعه پايدار در زمينه عوامل زيست محيطي، كالبدي، اقتصادي، روانشناختي، فرهنگي و اجتماعي است، تدوين شد، يا قرار بود تدوين شود.
اكنون كه يك سال از آن زمان مي گذرد، بم هنوز مملو از كانكس است، مردم هنوز بي خانمان هستند و اصولا معلوم نيست كه تاثير اين منشور در ساخت و ساز شهر بم چه بوده است؟! شايسته است مسئولان ذي ربط گزارشي جامع از آنچه در بم اتفاق افتاده ارائه دهند.
وام مسكن شناور شود
اينكه وام 18 ميليوني به درد چه كساني مي خورد و اينكه آيا در تهران اقشار كم درآمد توانايي دريافت و بازپرداخت آن را دارند، موضوعي است كه پاسخ آن كاملا روشن است!
واقعيت اين است كه 18 ميليون تومان تنها در شهرهاي كوچك مي تواند پوشش دهنده مصداق خود؛ يعني 80 درصد بهاي مسكن متوسط باشد (آن هم با اين خوشبيني كه گيرندگان آن توانايي پرداخت اقساط قريب 300 هزار توماني آن را داشته باشند!). در وضعيت حاضر به نظر مي رسد شناور بودن وام به اين صورت كه سقف رقم آن در تهران حدود 40 ميليون تومان در شهرهاي بزرگ، غير تهران حدود 25 ميليون و در شهرستان هاي كوچك با سقف 18 ميليون، آن هم با مدت بازپرداخت 30 ساله و سود تسهيلات يك رقمي مي تواند، در نگاهي واقع بين، در صاحب خانه شدن مردم كارساز باشد. يادآوري مي شود كه راهكارهايي چون اجاره به شرط تمليك نيز نبايد فراموش شود.
جايزه اي براي زيبايي و خلاقيت
جايزه پالاديو كه نام خود را وامدار معمار دوره رنسانس است، با ديدگاه تكريم بهره گيري از خلاقيت هاي بشري در محيط مصنوع، با در نظرگرفتن دستاوردهاي انساني از گذشته تا حال و احياي سبك هاي گذشته، به انتخاب آثار مي پردازد.
جايزه امسال در عرصه مسكوني به ساختماني با سبك مستعمراتي كارائيب، اثري از معمار جيسون دانهام داده شد. اين خانه هرچند به لحاظ مباني نظري معماري حائز نكات جديدي نيست، اما تركيب چند رويكرد كه خاستگاه تاريخي دارند، توام با لحاظ كردن كاركردهاي لازم، آن را به محيطي زيبا و آرام جهت كاربر تبديل كرده است.