نظام آموزشي نيازمند تحول است
نشاط و تغذيه؛ دو حلقه گمشده
|
|
بنيامين صدر- قديمي بودن و فرسودگي بيشتر مدارس، كمبود آموزگاران، نبود وسايل آموزشي و شرايط نامتوازن بدني دانش آموزان و سوءتغذيه بسياري از آنان مهمترين مشكلات بخش آموزش و پرورش ايران است.
در همين حال و به گفته مسئولان آموزش و پرورش، از تعداد دانش آموزان در مدارس ايران كاسته شده، اما مشكلات اين بخش كماكان به كاهش كيفيت فرهنگ و آموزش در كشور منجر مي شود.
16ميليون دانش آموز، در حالي از چند روز آينده پا به مدارس سراسر كشور مي گذارند كه هنوز مدارس با كمبود نيمكت، كلاس و آموزگار روبه رو هستند.
كاهش تعداد دانش آموزان در دوسال گذشته باتوجه به آنكه قريب به يك ميليون نفر از آنان نيز در مدارس غيرانتفاعي درس مي خوانند، خبر خوشي براي مسئولان آموزش و پرورش كشور است، اما اينكه اين خبر خوش تا چه حد سبب تحرك و پر كردن خلاءهاي موجود در اين بخش مي شود، موضوعي است كه بايد مسئولان با صراحت پاسخگوي آن باشند.
طرح تغذيه رايگان مدارس محروم و توزيع شير رايگان ميان دانش آموزان كه در سالهاي پيش و به دليل بروز سوءتغذيه و رشد نامتوازن اندام دانش آموزان در مدارس ابتدايي سراسر كشور صورت گرفت، امسال نيز قرار است در بين دختران دانش آموز مقطع راهنمايي دنبال شود.
اين طرح اگرچه در مجموع با استقبال مردم و كارشناسان روبه رو شد، اما با كاستي هايي نيز همراه بود.
به عنوان نمونه، در دو سال گذشته گزارش هايي از گوشه و كنار به گوش مي رسيد كه دانش آموزان در ازاي دريافت اين شيرها، وجوهي را نيز پرداخت كرده اند كه البته با واكنش مقام هاي مسئول آموزش و پرورش نيز همراه بود.
از اين گذشته موضوع كيفيت متفاوت شيرها در نقاط مختلف كشور و تفاوت طعم آنها، موضوعي بود كه برخي دانش آموزان را براي دريافت شيرهاي مختلف با ترديد رو به رو مي كرد. از گذشته توزيع شير رايگان در بسياري موارد بدون بررسي جغرافيايي و هدفمندي منطقه اي مدارس و ميزان بضاعت مالي دانش آموزان و خانواده هاي آنها صورت مي گرفت. به عنوان نمونه توزيع شير رايگان در برخي مدارس تهران كه به لحاظ جغرافيايي و منطقه اي در نقاط مرفه پايتخت قرار داشتند در چند مرحله انجام شد. هرچند كه اين طرح بايد به صورت گسترده و بدون در نظر گرفتن مكان مدارس و تركيب طبقاتي دانش آموزان با جديت دنبال شود، اما در شرايط خاص كه آموزش و پرورش با محدوديت منابع شير روبه روست و از طرفي كارخانه هاي توليد شير نيز شرايط خاص خود را براي توزيع شير رايگان دنبال مي كنند بايد در نحوه تخصيص ميزان شير رايگان به مدارس باتوجه به چگونگي استقبال و ضرورت تامين تغذيه رايگان دانش آموزان تجديدنظر شود و مولفه هايي همچون سطح رفاه اجتماعي و كيفيت زندگي دانش آموزان در مناطق مختلف نيز مورد بررسي قرار گيرد.
كارشناسان آموزش براي پاسخگويي به جمعيت دانش آموزان كه انتظار مي رود از سه سال آينده دوباره رشد فزايند ه اي به خود بگيرد و تعداد مدرسه روها افزايش يابد، استفاده از فنون مدرن آموزشي، ازجمله: آموزش از راه دور در دوره هاي بالاتر از ابتدايي، آموزش الكترونيك، راه اندازي مدارس مجازي و اينترنتي و گسترش واحدهاي آموزش با فن آوري نوين آموزش را از جمله راهكارهاي پيش رو مي دانند. از همه مهمتر پرداختن به دو مقوله نشاط آموزشي و مقابله با سوء تغذيه دانش آموزان كه به پويايي آموزش و ارتقاي خلاقيت ذهني و رشد فيزيكي دانش آموزان نيز مي انجامد، موضوعي است كه بايد به موازات هم و با دنبال كردن برنامه هاي وسيع و همه جانبه دنبال شود.
|