يكشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۸۰۳
هنر مدرن به تهران رسيد
سرانجام پس از سالها، گنجينه اي از آثار بزرگترين هنرمندان هنرهاي تجسمي جهان در موزه هنرهاي معاصر به نمايش گذاشته شد
001653.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد
هنوز يك ماه تا پايان مهمترين اتفاق تجسمي سال مانده است. نمايشگاه جنبش هنر مدرن كه اين روزها در موزه هنرهاي معاصر تهران برپاست، شامل 170اثر نقاشي و 15 اثر مجسمه است؛مجموعه كاملي از هنرهاي معاصر غربي كه براي اولين بار بعد از انقلاب اسلامي به نمايش گذاشته مي شوند. اين مجموعه كه از گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران بيرون آورده شده، آثار با ارزش تجسمي قرن نوزدهم تا 1980 را در برمي گيرد.
در نمايشگاه هنر مدرن، آثاري از تمامي سبك هاي مهم هنر مدرن وجود دارد. غني ترين بخش اين نمايشگاه مربوط به سبك اكسپرسيونيسم انتزاعي است كه در دوران بعد از جنگ دوم جهاني به مهمترين و پررواج ترين سبك تبديل شده بود. در اين قسمت از نمايشگاه نزديك به 20 اثر از هنرمنداني چون جكسون پولاك، ويليام دكونينگ، مارك رتكو، فرانز كلاين و مارك تابي به نمايش گذاشته شده است. از سبك هاي مهم ديگري كه در اين نمايشگاه معرفي و به نمايش درآمده است،  مي توان به اكسپرسيونيسم، پاپ  آرت، دادائيسم و ميني ماليسم اشاره كرد.
انتشار كتاب راهنماي موزه
موزه هنرهاي معاصر، در روز افتتاح نمايشگاه جنبش هنر مدرن اعلام كرد: سه اثر كه به لحاظ هنري شايستگي حضور در اين نمايشگاه را دارند؛ متاسفانه در مجموعه وجود ندارند. يكي به دليل اينكه در خارج از ايران است و به محض ورود اثر به ايران، به مجموعه اضافه خواهد شد و دو اثر ديگر به دليل داشتن تصاوير خلاف شئونات اسلامي به نمايش درنيامده اند .
اشاره او به يكي از پرتره هاي فرانسيس بيكن است كه هم اكنون در گالري ادين برو به نمايش گذاشته شده است و دو تابلويي كه خلاف شئونات بوده اند، يكي گابريل اثر رنوار و ديگري دوران طلايي اثر آندره درن است.
سميع آذر، سرپرست وقت موزه هنرهاي معاصر تهران كه چند روزي است جاي خود را به عبدالمجيد حسيني راد داده، اعلام كرده است: پيش از اين با برگزاري پنج نمايشگاه دوره اي، حدود 70درصد از آثار موجود در گنجينه به نمايش گذاشته شده است . با اين حال اين اولين بار است كه تمام گنجينه اين موزه در معرض ديد هنرمندان و علاقه مندان به هنر مدرن قرار مي گيرد. همزمان با برگزاري نمايشگاه هنر مدرن، كتاب  راهنماي موزه هم منتشر شده؛ كتابي كه تهيه و تدوينش حدود چهار سال زمان برده است.
فقط در ايران
برگزاركنندگان نمايشگاه جنبش هنر مدرن در موزه هنرهاي معاصر تهران اعلام كرده اند، نمايشگاه حاضر، كاملترين مجموعه هنرهاي قرن بيستم در خارج از آمريكا و اروپاست؛ ادعايي كه ادوارد لوسي اسميت،  مورخ انگليسي و منتقد برجسته هنر معاصر جهان نيز تاييد كرده است. اين منتقد در روزنامه آرت ديلي نوشته است: بخش غير ايراني تابلوهاي موجود در موزه هنرهاي معاصر تهران بي ترديد يكي از بزرگترين مجموعه هاي غيرقابل انتظار موزه هاي جهان بوده و در واقع مهمترين مجموعه هنري از اين دوره زماني در خارج از مرزهاي اروپا و آمريكاي شمالي در جهان است .
لوسي اسميت نوشته است: روس ها ممكن است با در اختيار داشتن مهمترين شاهكارهاي قبل از انقلاب بلشويكي 1917 به خود ببالند، اما موزه ها و مجموعه هاي آن، آثار مهم جنبش هاي هنري قرن بيستم مانند انقلاب سورئاليسم (فاصله بين دو جنگ جهاني)، نقاشي هاي امپرسيونيستي و جنبش پاپ آرت را ندارد . با اينكه بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند اين نمايشگاه بايد به شكل دائم در محل موزه هنرهاي معاصر تهران برپا باشد، مسئولان برگزاري اعلام كرده اند اين نمايشگاه فقط تا اواخر مهرماه ميزبان علاقه مندان است.

يك اتفاق
نمايشگاه جنبش هنر مدرن، درست 25 سال پس از خريد آخرين اثر اين مجموعه به نمايش گذاشته شده است.
تمام اين سالها، آثار ارزشمند هنرمندان معاصر غربي در انبار موزه هنرهاي معاصر تهران خاك مي  خورده است، بنابراين اهميت برگزاري اين نمايشگاه، علاوه بر ارزش آثار ارائه شده، اين است كه يك اتفاق در هنرهاي تجسمي بعد از انقلاب به حساب مي  آيد؛ اتفاقي كه اميد به تكرارش وجود دارد.

پرسوناژ
ساناز اقتصادنيا
001659.jpg
گلچهره سجاديه
بي حاشيه است. بي حرف و حديث. كم كار است و گزيده كار. بعد از بازي اش در فيلم نگين اصغر هاشمي، خبر پررنگ ديگري از او نداشتيم تا جشنواره بين المللي تئاتر فجر سال گذشته كه او با نمايش مده آ به عنوان كارگردان و بازيگر در تئاتر شهر حاضر شد.
نزديك شدن زمان اجراي نمايش مده آ اين فرصت را در اختيارمان مي گذارد تا كمي خودمان را به سجاديه نزديك كنيم. سجاديه اي كه معمولا كم حرف است و خيلي اهل مصاحبه نيست.
مي توانيد تمام مجلات سينمايي و غيرسينمايي كه در مدت فعاليت سجاديه منتشر شده و مي شود را زير و رو كنيد؛ مي بينيد كه تعداد گفت وگوهاي او به تعداد انگشتان يك دست هم نمي رسد. به نظر، هنرپيشه سختگيري است كه هم كم كار مي كند و هم كم مصاحبه. اگرچه به بازي و اصلا حضورش در فيلم نگين اصغر هاشمي خورده گرفتند، اما اين هم دليل بر خط بطلان كشيدن بر انتخاب هاي دقيقش در گذشته نمي شود.
اگر اهل اينترنت و وبگردي باشيد، سايت هاي مختلفي مي بينيد كه در آنها از مخاطبان مي خواهند تا برگزيده هاي خود را در رشته هاي مختلف (مثل بازيگري، كارگرداني و...) انتخاب كنند و از نتيجه آمار، محبوب ترين هاي هر رشته را در همان سايت معرفي مي كنند. در رشته بازيگري، گلچهره سجاديه در تمامي سايت ها، جزو پنج بازيگر برگزيده مخاطبان است.
او كه فارغ التحصيل رشته تئاتر از دانشكده هنرهاي زيباي تهران است نخستين بار با نمايش جعفرخان از فرنگ برگشته به كارگرداني كامران فاضل روي صحنه رفت و پس از آن در حالي كه 23 سال بيشتر نداشت، نقش كوتاهي را در فيلم كلاغ به كارگرداني بهرام بيضايي بر عهده گرفت و اين فيلم مقدمه اي شد براي حضور دائم او در عرصه سينما.
در بيستمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، از گلچهره سجاديه در كنار پرويز پرستويي تجليل شد. به مناسبت بزرگداشت او، فيلم هاي گروهبان، سرزمين خورشيد، دندان مار، هيوا و... را نمايش دادند. اگرچه اسمش بزرگداشت بود و تجليل، اما راستش خيلي هم به دل ننشست. سجاديه بازيگري است قابل تقدير كه بايد براي او بيشتر از اينها مراسم برگزار كرد، بلكه با خودش، با سينما، با مطبوعات و اصلا با دنيا آشتي كند و سكوت هميشگي اش را بشكند. شايد نمايش مده آ بهانه خوبي باشد براي شكستن اين سكوت.

ذهن زيبا
وقتي كه دارايي از دست مي رود، دوست از دشمن معلوم مي شود.
امام علي(ع)

سعي كن درست صحبت كني، وگر نه عاقلانه است كه سكوت كني.
جورج هربرت

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري
ساعت 9 صبح مي توانيد تكرار جوانترين  پدرخوانده را كه ديشب از شبكه 2 پخش شد تماشا كنيد و بعد هم اگر شيفته سريال هاي سيروس مقدم باشيد به سراغ شبكه 3 برويد و ساعت 13:40 تكرار ريحانه را ببينيد يا تا ساعت 15 صبر كنيد تا تكرار مزرعه كوچك از شبكه اول نمايش داده شود. ساعت 21 نوبت به پخش قسمت ديگري از سريال پيله پرواز مي رسد كه پخشش  تازه شروع شده و اگر هنوز آن را نديده ايد، چيز زيادي از دست نداده ايد.
۱۵ 10 دقيقه اي هم كه از ساعت 10 شب گذشت، شبكه يك را تماشا كنيد تا ماموران مخفي پليس را برايتان پخش كنند. به نظر مي رسد اين مجموعه هم از سريال هاي جذاب خارجي باشد كه اين روزها از تلويزيون پخش مي شود و ماجراي گروهي به نام استيكر است كه سعي مي كنند به  هر نحوي شده در ميان خلافكاران نفوذ كنند.
شبكه چهاري ها هم ساعت 18:45 مستند خارجي و ساعت 22:45 آسمان شب را نشان مي دهند كه برنامه زنده اي  است با موضوع ستاره شناسي و علاقه مندان نجوم مي دانند اين تنها برنامه اي است كه از رسانه ملي برايشان پخش مي شود.
امروز بازار فوتبال هاي اروپايي هم داغ است و به احتمال بسيار زياد از بين بازي هاي امروز، ليورپول ـ منچستر يونايتد و ليورنو ـ رم پخش مي شود. بازي اول احتمالا حدود ساعت 6 تا 7 عصر پخش مي شود و بازي دوم ساعت 23؛ البته شايد مسئولان پخش بي سليقگي كنند و بجاي بازي ليورپول ـ منچستر، سراغ ليگ آلمان بروند و بازي شالكه ـ هرتابرلين را نشان بدهند كه بايد اميدوار باشيم چنين اتفاقي نيفتد! درضمن اگر شبكه سه اي ها اين وسط وقتي هم پيدا كنند، پرده شيشه اي را نشان مي دهند كه هر بار يك فيلم را به طور خلاصه همراه با معرفي بازيگران و كارگردان آن نشان مي دهد.
اگر هم از طرفداران سينما هستيد و بدتان نمي آيد مقداري در اين باره آموزش ببينيد مي توانيد هر روز ساعت 21:30 به سراغ شبكه آموزش برويد و برنامه آموزش فيلمسازي را تماشا كنيد كه اين روزها به آموزش چهره پردازي اختصاص دارد و قرار است در روزهاي آينده به سراغ ديگر حرفه هاي سينمايي برود. مي دانيم تماشا كردن شبكه آموزش آن هم ساعت نه و نيم شب، وقتي اعضاي خانواده مي خواهند سريال هاي شبكه هاي ديگر را ببينند آسان نيست، اما اين عشق به سينما بايد يك جايي خودش را نشان بدهد ديگر!

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |