درصورت تامين اعتبارات و تحقق برنامه هاي شركت مترو افتتاح مي شود
ايستگاه ميدان محسني دو سال ديگر
امير موسي كاظمي
براي تهراني هايي كه انتظار 15 دقيقه اي جهت رسيدن قطارهاي مترو را تجربه كرده اند، كاهش فاصله حركت قطارها به چهاردقيقه بيشتر شبيه يك رويا مي ماند تا واقعيت، رويايي كه قرار است در نيمه دوم امسال محقق شود؛ البته اگر 15 قطاري كه معاون بهره برداري مترو وعده آن را داده است به موقع وارد كشور شده و به پايتخت برسد. مهندس بهرام عبابافي مي گويد: از 15قطار خريداري شده؛ چهارقطار به دستمان رسيده، دو قطار در بندرعباس تخليه شده و دو قطار ديگر نيز از چين بارگيري شده و در حركت است .
معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه همچنين به قرارداد ساخت 11قطار توسط واگن سازي پارس اشاره مي كند و مي گويد: برنامه نهايي مترو كاهش فاصله زماني حركت قطارها به دو دقيقه در داخل شهر و پنج دقيقه براي تهران- گلشهر است كه اميدواريم در سالهاي آينده به اين هدف نزديك شويم .
او پروسه كاهش تدريجي فاصله زماني حركت قطارها از 15 دقيقه در سه سال گذشته به پنج دقيقه و سپس چهاردقيقه در نيمه دوم امسال را حاصل مديريتي مي داند كه در طول سالهاي گذشته در شركت مترو اعمال شده است.
عبابافي معتقد است: استقبال بي نظير مسافران از قطارهايي كه در هر مسير دو هزار نفر را جابه جا مي كنند به مديريت مدوني نياز داشت كه بتواند بهترين خدمات را ارائه دهد و در همين راستا علاوه بر افزايش واگن ها، تجهيز ايستگاه ها و قطارها به امكانات رفاهي در دستور كار قرار گرفت .
او به سيستم فروش و كنترل بليت، سيستم كنترل مسافر، تكميل پله برقي ها، تجهيز ايستگاه هاي اصلي به سرويس هاي بهداشتي و راه اندازي فروشگاه هاي بزرگ اشاره مي كند و مي گويد: در حال حاضر واگن ها از لحاظ سيستم هاي گرمايشي مشكلي ندارند و تمامي قطارهاي خريداري شده نيز به سيستم هاي سرمايشي مجهز هستند. ضمن اينكه قرارداد كولردار كردن واگن هاي فعلي نيز بسته شده و تاكنون كار تجهيز سه قطار تمام شده است .
اين در حاليست كه پيش بيني دو ماه پيش معاون پشتيباني شركت مترو نيز چيزي جز اين نبود. مهندس ربيعي معتقد بود: با ورود قطارهاي جديد كولردار و انعقاد قرارداد با شركت ايراني براي مجهز كردن قطارهاي قديمي به كولر تا پايان تابستان امسال 30درصد قطارها مجهز به كولر مي شوند.
او تجهيز 27 دستگاه قطار قديمي باقيمانده را نيز به تابستان سال آينده موكول كرده بود: پيمانكار ايراني با اعتباري در حدود 6/10 ميليارد تومان موظف به تجهيز اين قطارها به كولر است كه تا تابستان سال آينده اين مشكل به طور كامل برطرف خواهد شد .
ربيعي وجود برخي مشكلات فني، اجرايي، تاخير پيمانكاران ايراني و بوروكراسي را علت اصلي تاخير در تجهيز قطارها به كولر مي دانست و معتقد بود: مسئولان شركت مترو نيز جزئي از مردم هستند و تمام تلاش را براي رفع اين مشكلات به كار گرفته اند و فقط مي توان گفت كه ما شرمنده مردم هستيم . مشكلاتي كه گرچه معاون بهره برداري مترو هم آنها را قبول دارد، اما سعي مي كند با اشاره به حسنات راه آهن شهري، اين مشكلات را كمرنگ كند: در حال حاضر بيش از 2هزار نفر در ساعات اوج مسافر با مترو جابه جا مي شوند اين در حاليست كه نهايت ظرفيت اتوبوس براي سوار كردن مسافر 50 نفر است و براساس محاسبه كارشناسان، قطارهاي مترو در ساعات شبانه روز معادل 4 هزار دستگاه اتوبوس و 20هزار دستگاه سواري مسافر جابه جا مي كنند .
مهندس بهرام عبابافي با بيان اينكه اين عملكرد معادل يك چهارم ظرفيت واقعي مترو تهران است مي گويد: در صورت تامين واگن و كاهش فاصله زماني حركت قطارها، ظرفيت جا به جايي مسافران به چهاربرابر ميزان فعلي رسيده و به اين ترتيب مترو معادل بيش از 10هزار دستگاه اتوبوس و 100هزار دستگاه سواري در روز سرويس ارائه خواهد داد .
او معتقد است: براساس محاسبه كارشناسان متوسط طول سفر با مترو تقريبا دوبرابر كمتر از متوسط طول سفر با ساير وسايل است، به طوري كه اگر فردي از كرج سوار قطار شود، مي تواند در اين مسير به ايستگاه حرم مطهر يا ميرداماد نيز برود و به اين ترتيب معادل 60 كيلومتر مسير را با يك وسيله نقليه در كمترين زمان طي مي كند كه با در نظر گرفتن طول مسير، سهم مترو در كاهش ترافيك شهر به 10 درصد مي رسد .
از سوي ديگر به اعتقاد مدير عامل شركت قطارهاي شهري تهران و حومه، براساس پيش بيني هاي انجام شده طي 10سال آينده بايد 16ميليارد دلار براي بخش حمل و نقل درون شهري هزينه شود.
مهندس محسن هاشمي مي گويد: از مجموع 16ميليارد دلار اعتبار پيش بيني شده براي حمل ونقل درون شهري تاكنون 5 ميليارد دلار آن تصويب و يك ميليارد دلار آن نيز براي مترو تهران هزينه شده است و حدود۱۱ ميليارد دلار ديگر مورد نياز است .
به گفته مدير عامل شركت مترو هم اكنون بيش از 200 كيلومتر مترو سنگين در تهران، 380 كيلومتر ريل قطار سبك شهري در كلانشهرها و 170 كيلومتر راه آهن شهري براي اتصال به شهرهاي اقماري، بويژه در تهران وجود دارد.
هاشمي با اشاره به انجام 750 هزار سفر درون شهري روزانه از طريق مترو معتقد است: اين ميزان سفر در آينده اي نزديك به يك ميليون خواهد رسيد .
مديرعامل شركت مترو همچنين مي گويد: در طول سالهاي اخير براي مترو تهران 2ميليارد و 600 ميليون دلار فاينانس در نظر گرفته شده كه متاسفانه تنها اعتبار 600ميليون دلار آن باز شده است، اين در حاليست كه آخرين فاينانس يك ميليون دلار براي خط چهار مترو تهران است كه هنوز دريافت نشده و به علت عدم هماهنگي ميان بخش هاي مختلف كار به كندي پيش مي رود و شايد بتوان گفت گشايش اين اعتبارات نزديك به 400 روز به طول مي انجامد .
احتمالا به همين دليل است كه پيشرفت اين خطوط به كندي صورت مي گيرد.
مهندس عبابافي در مورد آخرين وضعيت خطوط جديد مترو مي گويد: خط تجريش در دو فاز تعريف شده است كه فاز اول آن از ميرداماد تا پل صدر و فاز دوم از پل صدر تا تجريش خواهد بود. ضمن اينكه مسير ميرداماد به محسني به عنوان بخشي از فازاول طي يك برنامه دوساله به بهره برداري خواهد رسيد .
البته معاون بهره برداري مترو نيز اين امر را منوط به تامين اعتبارات لازم مي داند: براي تكميل فاز اول بايد منتظر باشيم تا اعتبارات لازم تخصيص داده شود و اين در حالي است كه تغييرات صورت گرفته در شهرداري و دو ماه بدون شهردار بودن پايتخت باعث شده تا وضع اعتبارات به طور دقيق مشخص نباشد .
در چنين شرايطي شايد حق با دكتر معظمي، مجري طرح توسعه شمالي مترو باشد كه از اعلام زمان دقيق بهره برداري خط تجريش خودداري مي كند.
پيشينه
دو سال و نيم پيش بود كه بوستان قيطريه به زمين خوردن كلنگ احداث ادامه خط يك مترو تهران- حد فاصل ايستگاه ميرداماد تا ميدان تجريش را به نظاره نشست. اين پروژه قرار بود در دو فاز 2 و 3 ساله با ظرفيت حمل 40 هزار مسافر در ساعت به طول 8 كيلومتر و 7 ايستگاه مجهز به پله برقي و آسانسور ويژه تردد معلولان و سالمندان و با هزينه 275 ميليون دلار احداث شود؛ هزينه اي كه براي اتصال شمال و جنوب تهران به هم كاملا منطقي به نظر مي رسيد.
اين خط كه با ادامه احداث آن در جنوب شهر، با طول 76 كيلومتر و با گذر از مسيرهاي تجريش، ميرداماد، هفت تير، ميدان شوش، شهر ري، بهشت زهرا، مرقد امام (ره)، شهرك واوان و فرودگاه امام خميني (ره)، بلندترين خط مترو تهران لقب مي گرفت، هم اكنون تنها ميان مرقد امام (ره) و ميرداماد فعال است و هنوز مشخص نيست چه زماني به سرانجام خواهد رسيد.
|