دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۷
گلبانگ مسلماني
003714.jpg
اذان، گلبانگ مسلماني ست. خلاصه اعتقادات ماست. صداي اذان آنقدر در گوش ما تكرار شده كه گاهي به معناي كلمات آن توجه نمي كنيم، اما هر قدر بي تفاوت باشيم، يك صدا آنقدر دلنشين و خوش آهنگ اذان مي گويد كه هر شنونده اي را متوجه خود مي كند. اذان مرحوم موذن زاده اردبيلي، زيباترين اذان به گوش ماست؛ اذاني كه هر جا مي شنوي به ياد افطارهاي ماه رمضان مي افتي، آن هم پس از ربناي شجريان. الله اكبر گفتنش شيريني افطار را دو چندان مي كند. اذاني كه در دستگاه موسيقي ايراني اجرا شده؛ دستگاه بيات ترك، گوشه روح الارواح.
بسياري را مي شناسيم كه هميشه آرزوي داشتن صداي مرحوم موذن زاده را با خود نگه داشته اند. دوست دارند در كنار همه موسيقي هايي كه به آنها گوش مي دهند، گاهي نيز صداي پيرمرد دل پاك و خوش صداي اردبيلي، گوششان را بنوازد.
موسسه سروش وابسته به سازمان صدا و سيما به مناسبت ماه رمضان، آلبومي از اذان هاي مشهور ايراني را به بازار عرضه كرده است.
در اين آلبوم،  سه اذان از مرحوم عبدالرحيم موذن زاده اردبيلي وجود دارد و در كنار آن اذان هاي ديگري از افرادي چون عباس سليمي، محمد غفاري، جواد رفيعي، مصطفي خلش، محمد آقايي و حسن رضائيان گنجانده شده است.
زنده ياد عبدالرحيم موذن زاده اردبيلي فرزند شيخ عبدالكريم (اولين موذن راديو) بود كه به دليل موذن بودن پدر، نام خانوادگي اش موذن زاده شد. او در سال 1304 به دنيا آمد و در خرداد ماه سال 84 در 80 سالگي درگذشت. اذان معروف و ماندگاري كه توسط او اجرا شد، از جميع جهات، شيعي ترين و ايراني ترين اذان در جهان اسلام است.
او يك بار در مورد اذان گويي اش، گفته بود: مرحوم پدرم سال 1322 براي نخستين بار اذان را در راديو گفت و همين طور تا سال 1326 كه برنامه سحري را به صورت زنده اجرا مي كرد. او در سال 1329 سكته كرد و من قبول كردم به جاي او اذان بگويم.
البته اين اذان گفتن در خانواده ما موروثي ست. 150 سال است كه خانواده ما اذان مي گويند، حتي زماني كه در اردبيل آن موقع ها شناسنامه مي دادند به تناسب شغل و حرفه، نام خانوادگي انتخاب مي كردند. به بابايم هم گفته بودند، تو چيكاره اي؟ گفته بود، موذن. گفته بودند نام خانوادگي شما موذن است.
زماني كه سال 1329 پدرم فوت كرد و من جاي او رفتم، گوينده ها مي گفتند اذان، اذاني ست كه به وسيله استاد (موذن زاده اردبيلي) گفته شده است. لذا اين زاده اردبيلي از آن موقع به اسم ما اضافه شد. يك روزي هم تصميم گرفتم تا يك اذان يادگاري بگويم. در استوديوي 6 صدا و سيما هر گوشه اي انتخاب نشد تا اينكه آن را در روح الارواح آواز بيات ترك به اين شكل كه بيش از 50 سال پخش مي شود، گفتم. ما ايراني هستيم و اذان ما بايد برخاسته از خودمان باشد.
الان اذان خوان هايي هستند كه تقليد مي كنند از عربستان و اين پسنديده نيست و خود ما بايد ابتكار به خرج دهيم. الان 50 سال است كه كسي نتوانسته روي اين اذان من اذان بگويد، حتي برادرم سليم كه آن صداي گيرا و زيبا را دارد و اين خواست خداست؛همان خدايي كه مي گويد اگر با من يك صدايي كنيد، محبت شما را به قلوب همه مي اندازم. البته 20 سال پيش مي خواستم يك اذان ديگر به مدت 15 دقيقه كه در وسط آن دعاست را پر كنم، اما نگذاشتند و گفتند كه اذان 6 دقيقه بيشتر نمي شود، ولي در كل مي خواهم بگويم در هركاري كه خدا و اخلاص در نظر گرفته شود، آن كار جواب مثبتي خواهد داشت .
براي خريد اين آلبوم اذان مي توانيد به نمايندگي هاي سروش مراجعه كنيد يا با اين شركت تماس بگيريد.

ترش مزگي دلچسب
003702.jpg
ماجراي اين بخش از صفحه راهنما، كم كم دارد به موضوع جدي تحريريه تبديل مي شود. دوستان هر روز با پيشنهادهاي مختلفي مي آيند و انتظار دارند، غذاي موردعلاقه آنها در اين ستون معرفي شود. در همين چند روز، بحث هاي مختلفي درگرفته كه مثلا اسم قيمه ريزه، كوفته ريزه است يا فلان غذا به شيوه ديگري هم طبخ مي شود و قس علي هذا. پيشاپيش عرض كنم كه اين ستون ويژه ماه مبارك رمضان است و اصلا قصد نداريم آن را به اين شيوه ادامه دهيم. ويژه ماه مبارك رمضان بودن، اقتضائاتي دارد و از آن جمله، يكي همين است كه سعي مي كنيم غذاهايي را معرفي كنيم كه پخت آن آسان و از طرفي با ذائقه سفره افطار همخوان باشد. مي توانيم چيزهاي ديگري بگوييم و اصلا كتاب مستطاب آشپزي استاد نجف دريابندري را جلويمان بگذاريم و باگرته برداري از آن تركيباتي معرفي كنيم، اما هم شأن استاد، اجل از اين حرف هاست و هم از طرفي مي خواهيم پيشنهادهايمان رنگ و بوي سفره افطار داشته باشد و از طرفي براي درست كردن آنها خيلي به دردسر نيفتيد. گفته اند عليكم بالمتون لابالحواشي. از همين رو برويم سراغ اصل مطلب. پيشنهادم براي امروز كوفته سماق است. در كشور ما كوفته به انواع مختلف و با نام هاي متفاوت طبخ مي شود كه البته اصالتا اين غذا ريشه در خطه قهرمان پرور آذربايجان دارد و به همين جهت به آن كوفته تبريزي مي گويند و با مواد مختلف و متفاوت عمل مي آيد كه معروف ترين شكل آن با زرده تخم مرغ و آلو همراه است. اما كوفته سماق شكل اصالتا تهراني كوفته برنجي است. بازهم گوشت چرخ كرده مي خواهيم و مقداري لپه و برنج و قدري سماق شاخه اي. اشتباه نكنيد، منظورمان از سماق، سماقي كه به همراه چلوكباب استعمال مي شود نيست، بلكه سماق شاخه اي تازه است كه بايد از عطاري ها ابتياع كرد. وارد عطاري كه شويد و بگوييد سماق براي كوفته مي خواهم، خودشان مي دانند كه چه تحويلتان دهند. با اصل جنس به منزل مي آييد. سماق را با آب مي جوشانيد و آن را از صافي رد مي كنيد. آنچه بر جاي مي ماند، مايع عنابي رنگ ترش مزه اي ست كه فعلا با آن كاري نداريم. لپه پخته و برنج نيم پز را با گوشت چرخ كرده و سبزي كوفته كه تركيبي ست از ترخون، مرزه، جعفري و سبزي هاي معطر ديگر كاملا مخلوط مي كنيم و اين كار را آنقدر ادامه مي دهيم تا اين تركيب اصطلاحا دست به هم دهد. سپس آن را به صورت گلوله هاي بزرگ آماده مي كنيم. حالا احتياج به قابلمه اي نسبتا بزرگ داريد، كمي روغن و پياز خرد شده مي خواهيم تا پياز داغ فراواني آماده شود. اضافه كردن كمي رب و زردچوبه به پياز داغ بدك نيست. حالا، آب سماق را داخل قابلمه مي ريزيم و به آن مقداري آب اضافه مي كنيم و صبر مي كنيم تا خوب بجوشد. حالا زماني ست كه بايد گلوله هاي كوفته را يكي يكي داخل قابلمه قرار داده و پس از پايان آن، شعله اجاق را پايين كشيد تا كوفته ها در مدت زماني حدود نيم ساعت الي 45دقيقه با شعله كم، آرام آرام، بخارپز شود.حالا غذاي شما آماده است. در قابلمه را برداريد و از بوي مطبوعي كه از تركيب سماق و گوشت و برنج و سبزي هاي معطر فراهم آمده، لذت ببريد. بازهم توصيه ما نان سنگك پشت و رو خشخاش برشته است. مي توانيد از آب اين غذا به عنوان آبگوشت با نان سنگك استفاده كنيد.
براي ميل كردن كوفته ها، پياز تازه و سبزي و تربچه به عنوان همراه،  توصيه مي شود. نوش جان، روزه تان قبول.

آدم ها
اين مرد را به خاطر بسپاريد
مرد حافظه ايران، به دعوت موسسه بين المللي memory mega براي شركت در همايش بين المللي (تقويت حافظه) راهي سوئيس شد.دكتر محمد سيدا كه در سال 2001 ميلادي موفق به اخذ عنوان برترين حافظه در بين مقالات ارائه شده از 74 كشور جهان شده،  به همين دليل مرد حافظه ايران لقب گرفته بود. اين بار به دعوت موسسه بين المللي memory mega (موسسه جهاني تقويت و پرورش حافظه) به عنون سخنران و پژوهشگر در اين عرصه، راهي سمينار جهاني تقويت حافظه در سوئيس شد. اين سمينار هر 4 سال يك بار در يكي از كشورهاي جهان برگزار مي شود كه اين بار قرعه به نام كشور سوئيس افتاده است. اين هموطن مهابادي به خاطر برخورداري از نعمت حافظه اي خارق العاده و كسب مهارت هاي ويژه در يادگيري و تقويت حافظه تاكنون با حضور در مجامع مختلف توانسته با ارائه گوشه هايي از توانمندي هاي خود موجبات حيرت دانشمندان و كارشناسان برجسته جهان را فراهم كند.
سيدا با اشاره به هوش برتر ايرانيان مي گويد: ترديدي نيست كه ايرانيان از لحاظ هوشي جزو برترين ابناي بشر محسوب مي شوند، اما متاسفانه به دليل عدم انسجام در شيوه هاي فراگيري و آموزش، ايران در جدول برترين ها، كمتر از يك درصد از سهم توليد علم را به خود اختصاص داده است !
وي درخصوص ضرورت فراگيري تكنيك هاي يادگيري و تقويت حافظه معتقد است: استفاده از شيوه هاي نوين و هدايت صحيح در امر يادگيري و تقويت حافظه مي تواند عاملي باشد براي بالا بردن درصد توليد علم و درنتيجه ترقي جايگاه علمي ايرانيان . وي مي افزايد: تقويت حافظه در هر سني و با هر شرايطي باعث افزايش دقت شغلي، به حداقل رسيدن اشتباهات فردي و در نهايت با اطرافيان و استحكام روابط شخص با اطرافيان مي شود. در دنياي امروز كسي موفق تر است كه بيشتر بداند و ياد بگيرد .سيدا تصريح كرد: در چند سال گذشته بسياري از مديران ارشد شغلي و آموزشي با فراگيري اين تكنيك ها به رشد قابل ملاحظه اي در بازده كار خود رسيده اند .وي كه داراي حافظه اي خدادادي و حيرت انگيز است در سال 75، موسسه ذهن برتر را با هدف آموزش تكنيك هاي يادگيري تاسيس كرده و تاكنون براي شركت در سمينارها و همايش هايي در اين زمينه به كشورهاي متعددي مانند امارات، هند، آمريكا، سوئيس، فرانسه، آلمان، اسپانيا، سوئد و بلژيك و بسياري ديگر از كشورهاي اروپايي و آسيايي سفر كرده است.
مرد حافظه ايران در اين سفر علاوه بر سوئيس در فرانسه، آلمان و اسپانيا نيز حضور يافته و در همايش ها و سمينارهايي كه به افتخار وي ترتيب داده شده، طي سه هفته به تبادل نظر در خصوص ذهن برتر پرداخت.

كتابخانه
زنده باد داستان كوتاه
003696.jpg
لاتاري، چخوف و داستان هاي ديگر يكي از آن مجموعه داستان هاي بي نظيري ست كه نمونه اش كم پيدا مي شود. يعني كم پيش مي آيد كه بشود چنين داستان هاي كوتاه جذابي را در يك مجموعه و در كنار هم پيدا كرد. به خاطر همين اگر از آنها كه عشق داستان كوتاه دارند و مي دانند لذت خواندن يك داستان كوتاه خوب يعني چه، بخواهيد مجموعه داستان هاي محبوب شان را نام ببرند به احتمال زياد يكي از آنها همين كتاب لاتاري... است.شايد بزرگترين دليل جذابيت اين مجموعه اين باشد كه گردآورنده و مترجم آنها خودش يك نويسنده است و از قضا داستان هاي كوتاه خوبي هم مي نويسد. جعفر مدرس صادقي اين كتاب را در اوايل دهه 70 (سال 1371) توسط نشر مركز منتشر كرد كه دو سال پيش (1382) تجديد چاپ شد.كتاب از هفت داستان كوتاه تشكيل شده كه ربط مستقيمي با هم ندارند، يعني همان طور كه گردآورنده توضيح داده، هركدام از اين داستان ها از بهترين داستان هاي نويسنده اش است و ملاك انتخاب تنها خود داستان ها بوده اند. در واقع مدرس صادقي قصد نداشته با كنار هم قرار دادن اين داستان ها به نتيجه اي برسد يا جريان و سبك خاصي را معرفي كند، اما به قول خودش پيوند عميقي بين خود داستان ها وجود دارد كه كنار هم نشستن آنها را توجيه مي كند.
لاتاري نوشته شرلي جكسن آغازگر اين مجموعه است و پس از آن داستان هاي شام خانوادگي (كازوئو ايشي گورو)، ذوق زبان (آن تايلر)، آن طرف خيابان (جان آپدايك)، خانه واندا (آن بيتي)، آن ميلر ديگر (توبياس ولف) و چخوف (ريموند كارور)
قرار گرفته است. در پايان اين داستان ها هم پيوستي ضميمه شده كه در آن شش مقاله درباره نويسندگان اين مجموعه به چاپ رسيده است. در ضمن پيش از شروع داستان ها، مدرس صادقي هم مطلبي نوشته با عنوان زنده باد داستان كوتاه كه در آن درباره هر يك از داستان ها و نويسنده هايشان توضيحاتي داده است.همان طور كه پيشتر اشاره شد كتاب جذاب و منحصربه فردي ست و داستان هاي بي نظيري در خود دارد. اين كتاب 183 صفحه اي كه يكهزار و 450 تومان هم قيمت دارد پيشنهاد مناسبي براي ساعت هاي بيكاري ست.

كلينيك
به جاي زولبيا
مي دانم كه ممكن است شما هم ديوانه زولبيا و باميه باشيد، اما آن طور كه متخصصان تغذيه مي گويند در ماه رمضان بهتر است از اين خوراكي خوشمزه كمتر استفاده كنيم.
متخصصان تغذيه به روزه داران توصيه مي كنند به جاي مصرف زولبيا و باميه، از كشمش و خرما كه قند طبيعي دارند و سودمند هستند، استفاده شود، چون قندهاي مصنوعي مثل نقل و نبات و زولبيا و باميه مي توانند اثرهاي جانبي داشته باشند. مصرف قند در بروز بيماري هاي قلبي- عروقي سهيم است و به نسبت افزايش آن در بدن، بدن از مواد غذايي ديگر محروم مي شود. حتي يكي از متخصصان گفته است: قند موجود در خرما و كشمش سريع جذب مي شود، به نحوي كه جذب از مخاط روده نيز صورت مي گيرد و به اين ترتيب ضمن ايجاد سيري از ورم و التهاب معده پيشگيري مي كند . پس، از همين امشب در سفره افطاري  خود سعي كنيد به جاي زولبيا، خرما بخوريد. گرچه واقعا زولبيا و باميه وسوسه كننده هستند!
در وصف خوبي هاي خرما زياد گفته اند؛ ميوه  درخت نخل و مناطق گرمسيري كه در ماه رمضان يكي از مهمترين مواد تغذيه اي در سفره هاي افطاري و سحري مسلمانان است.
خرما حاوي شكر و فيبر بوده و ميزان چربي اش كم است. فيبرهاي خرما كه بسيار هم براي انسان مفيد هستند- پلي ساكاريد هايي شامل سلوله و پكسين و نيز پروتئين هاي نامحلول هستند. خرما حاوي 7 ويتامين و 11 ماده مغذي ست كه به عنوان يك مكمل مهم غذايي بويژه از سوي صحرانشين ها شناخته شده و مصرف مي شود.
متخصصان تغذيه مي گويند نياز روزانه هر فرد به مواد قندي 60 درصد، چربي 30 درصد و پروتئين ها 10 درصد كل انرژي ست و انرژي مورد نياز بدن بايد در قالب گروه هاي مختلف مواد غذايي ( ميوه و سبزي ها، گوشت ها، حبوبات و لبنيات ) در دو وعده سحر و افطار تامين شود.
يكي از بيماري هاي شايع ماه رمضان يبوست است كه افراد مي توانند با خوردن سبزي ها، ميوه  ها و حبوبات كه مقدار قابل توجهي پروتئين، فيبر، نشاسته،  انرژي و ويتامين دارند از بروز يبوست جلوگيري كنند. ضمن اينكه چاي، قهوه و كاكائوي غليظ و فراوان موجب يبوست مي شود.
متخصصان تغذيه براي رفع اين مشكل پيشنهاد مي كنند از آلو بخارا،  انجير و توت خشك يا خيس كرده استفاده كنيد.

مجله
فارابي ويژه كودك
003756.jpg
يكي از آن مجلات و نشريات جذاب و تئوريك سينمايي كه سابقه طولاني هم دارد، فصلنامه فارابي  ست كه هر شماره اش براي خودش يك كلاس درس است. مخصوصا براي طرفداران جدي و پيگير سينما. با اين پيش زمينه و با توجه به اينكه براساس يك قانون نانوشته مهرماه موسم سينماي كودك است ـ به خاطر برگزاري جشنواره فيلم هاي كودك و نوجوان اصفهان ـ چند روزي مي شود كه شماره جديد فارابي ويژه سينماي كودك و نوجوان منتشر شده است. اين شماره همان طور كه از عنوانش برمي آيد به بررسي اوضاع و شرايط فيلم هاي كودك و نوجوان و آسيب شناسي اين ژانر پرمخاطب در ايران پرداخته است.در اين شماره از مجله مي توان مطالبي با عناوين نگاهي به سير سينماي كودك در ايران، تاريخچه سينماي كودك و نوجوان ايران، خانه دوست كجاست، تجربه زندگي تجربه سينما، آنچه سينماي كودك ايران ندارد، همراه ملك جمشيد در امتداد جوي آبي كه گل هاي صورتي با خود مي آورد، ترانه در فيلم هاي انيميشن، انيميشن و تمثيل، مروري كوتاه بر گذشته، حال و آينده انيميشن در ايران، بايد قصه هاي خودمان را پيدا كنيم، جاي خالي سينماي نوجوان، هيچ گاه در داوري توصيه پذير نبودم، حضور جدي آموزش و پرورش در عرصه سينماي كودك، انيميشن پيش پرده يا ليدر فيلم نيست، پيش به  سوي نهضت ساخت انيميشن هاي بلند و بايد به دنبال هدف و چشم اندازي مشخص باشيم پيدا كرد كه برخي از آنها در قالب مقاله و برخي ديگر به صورت گفت وگو با فعالان اين حوزه منتشر شده اند.از هنرمنداني هم كه در اين شماره با آنها گفت وگو شده، مي توان به ابراهيم فروزش، رسول صدرعاملي، ابوالحسن داوودي، محمدعلي طالبي، عبدالله عليمراد، بهروز يغماييان و فريال بهزاد اشاره كرد.
فصلنامه فارابي همان طور كه از عنوانش برمي آيد توسط بنياد سينمايي فارابي منتشر مي شود و سردبيري آن برعهده داريوش نوروزي ست و حسين سلطان محمدي دبير تحريريه آن  است. پنجاه و ششمين شماره اين فصلنامه تخصصي سينمايي را كه 250 صفحه هم دارد، مي توانيد با قيمت يكهزار و۸۰۰ تومان از روزنامه فروشي ها تهيه كنيد.

آب و هوا
وضعيت ناپايدار
003771.jpg
صبح كه از خانه بيرون آمدم، مردم انگار لباس هاي گرمشان را از چمدان ها بيرون آورده بودند و شهر اندكي سرمازده شده بود. البته هوا آنقدر هم سرد نبود كه آدم بلرزد، اما در هر صورت مي شود گفت كه صبح اول وقت و شب ها ديگر هوا گرم نيست. اگر جدول هواشناسي ما را دنبال مي كنيد و احيانا مي بينيد كه آنچه پيش بيني  شده با آنچه اتفاق مي افتد، تفاوت دارد، تقصير ما نيست. مشكل سه علت دارد، اول جداول و نقشه هايي ست كه ما از آنها استفاده مي كنيم و دوم وضعيت ناپايدار جوي ست. در هر صورت هواشناسان از وضعيت آب و هوايي اين فصل به انقلابات پاييزي تعبير مي كنند. پس نمي توان انتظار داشت هوا هميشه آن طوري باشد كه پيش بيني شده و سرانجام سومين علت مربوط مي شود به كلي  نگري جدول. ممكن است در يك شهر بزرگ مانند تهران، در يك لحظه چندين و چند وضعيت جوي را در نقاط مختلف شهر شاهد باشيم. آنچه توسط جدول ما اعلام مي شود برآيندي از كل شهر است. مثلا روز شنبه هواي شمال شهر تهران نيمه ابري و هواي جنوب شهر آفتابي بود و جدول، هوا را آفتابي اعلام كرده بود. در هر صورت در آسمان كشور هنوز از توده هواي پرفشار و ابرهاي باران زا خبري نيست.

دكه
كتاب ماه ادبيات و فلسفه( 80-79)
003699.jpg
چند روزي مي شود كه هم شماره جديد كتاب ماه ادبيات و فلسفه منتشر شده و هم شماره جديد كتاب ماه هنر .
گزارش نشست كتاب ماه درباره آخرين كتاب هوشنگ مرادي كرماني با عنوان شما كه غريبه نيستيد ، گزارش اصلي اين شماره ادبيات و فلسفه است كه در آن مي شود علاوه بر نظرات نويسنده كتاب، گفته هاي احمد سميعي، بلقيس سليماني و رويا صدر را نيز درباره اين كتاب پيدا كرد. از ديگر بخش هاي جالب اين شماره هم مي توان به گفت وگو با جورج گريكوري (استاد دانشگاه بخارست) اشاره كرد كه طي آن به مطالعات اين استاد دانشگاه در قرآن كريم و ديگر متون فلسفي و ترجمه آنها به زبان رومانيايي پرداخته شده است.علاوه بر اين دو مطلب، مي توان نوشته هاي خواندني و جذابي هم از نويسندگاني همچون احمد سميعي، دكتر ميرجلال الدين كرزاي، رهنورد زرياب و دكتر محمدعلي آنش سودا پيدا كرد. در بخش نقد و بررسي كتاب اين شماره هم مطالبي درباره كتاب هاي من مجردم، خانوم و وسوسه هاي ارديبهشت منتشر شده است. در انتهاي كتاب هم مثل هر شماره فهرست كاملي از كتاب هاي منتشر شده در حوزه ادبيات و فلسفه به چاپ رسيده است.
شماره جديد كتاب ماه هنر هم ويژه نامه جذابي دارد درباره هزار و يك شب كه به  مناسبت سال جهاني اين كتاب و بزرگداشت آن از سوي يونسكو جمع آوري شده است و در آن مي توان مطالب جالبي پيدا كرد. اولين بخش اين ويژه نامه گفت وگويي ست با بهرام بيضايي و محسن ميهن دوست و بعد از آن مي شود نوشته هاي متفاوتي از نويسنده هاي مختلف را درباره اين افسانه جذاب پيدا كرد. مثلا يكي از خواندني ترين آنها نوشته اي ست كه خورخه لوئيس بورخس با عنوان مترجمان هزار و يك شب نوشته و عبدالله كوثري آن را به فارسي برگردانده. مرگ مي گريزد نوشته نغمه ثميني، كتاب شن نوشته سروش مظفرمقدم، تدبيرهاي داستاني در ادبيات مردم پسند نوشته اولريش مارزلف، هنر ايراني سنت و خلاقيت نوشته احمد مسجد جامعي و نگاهي ديگر بر هزار و يك شب نوشته بهمن نوروززاده چگيني از ديگر نوشته هاي اين ويژه نامه است.
شماره 80 ـ 79 كتاب ماه هنر در 158 صفحه منتشر شده و 800 تومان قيمت دارد.

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
من هر چه بگويم از تو، بيهودگي است
جز بود تو، هرچه هست، نابودگي است
تنها تو مطهري و غير از تو، وجود
گر خود همه پاكي است، آلودگي است
مرتضي جام آبادي يتيم

يادداشت
عناصر هنر و زيبايي هاي ديني
علي طهماسبي، نويسنده و پژوهشگر ديني به عنوان يكي از كارشناسان حاضر در همايش زيبايي شناسي ديني  ست، مي گويد جز با عنصر هنر نمي توان از زيبايي هاي دين سخن گفت.
او نويسنده و مولف تعداد زيادي كتاب با رويكرد عارفانه است. دو كتاب اندوه يعقوب و دغدغه هاي فرجامين از اين نويسنده مطرح به چاپ رسيده است. گزيده اي از نظرات وي در خصوص نقش هنر در بيان زيبايي هاي دين را مي خوانيد.
رويكرد عرفاني به دين، رويكردي شالوده شكنانه است و عارف با ذوق زيباشناسانه خود از دين، جهاني ديگر و روابطي ديگر و انسان را به گونه اي ديگر تصوير مي كند.
آنچه از عرفان اسلامي براي ما قابل دسترسي ست، شرح احوالات و همچنين زبان و ادبياتي ست كه از عارفان بزرگ برجاي مانده و معيار سنجش ما ميان زيباشناسي، هنر وعرفان، بيشتر همين ميراث
ادبي-عرفاني ست.
درباره ارتباط رويكرد عرفاني و رويكرد شريعت گرا به دين تمام عارفاني كه آثاري ماندگار در فرهنگ و ادبيات ما بر جاي نهاده اند، كساني بوده اند كه قبل از ورود به عرصه عرفان، مراحل علمي را در حوزه هاي علميه آن روزگار طي كرده  پس از مدرسه به خانقاه روي آورده اند.
اگر مدرسه يا همان حوزه هاي علميه را جايگاه رسمي فقيهان و شريعتمداران تلقي كنيم، خانقاه نيز جايگاه رسمي عارفان بوده است. بنابراين هر صوفي و عارف بزرگي، پيش از آنكه از طريقت سخن بگويد، شريعت را آموخته بوده و پيش از آنكه از عشق سخن بگويد، عقل و عقلانيت را تجربه كرده است.
ديالكتيك ميان عقل و عشق يا ميان فقه و عرفان، به معناي نفي و ناديده گرفتن يكي به سود ديگري نيست؛ يعني عارف، نفي فقه و شريعت و عقل نمي كند، بلكه توقف در اين مرحله را مذموم مي شمارد.
از نگاه عارف، انسان هماني نيست كه اكنون هست، بلكه چيزي ست كه بايد بشود و در آينده شكل بگيرد. بنابراين آخرت ، بهشت و همه آن سخناني كه دين براي فرجام آدمي بيان كرده، مقوله هايي ست كه جز با عنصر هنر و با زبان شعرگونه نمي توان از آن سخن گفت.
زيبايي شناسي ،خطاطي و كتاب آرايي قرآن كريم به طور عام يك هنر قدسي ست كه مهمترين مشخصه آن آگاهي فرا حسي در انسان است. در حال حاضر خطاطي و هنرهاي مرتبط با كتابت قرآن كريم به گونه اي با هنرنقاشي تلفيق شده است كه زمينه اعجاب انسان را فراهم مي كند.

از صبح تاشب
حميد رضا پور نصيري
شبكه 2 در ساخت برنامه هايي كه به نمايش فيلم هاي كوتاه و سينماي متفاوت اختصاص دارند سابقه خوبي دارد و در چند سال گذشته چندين نمونه از اين برنامه ها را روي آنتن فرستاده است. از هفته پيش هم پخش برنامه جديدي با عنوان سينماي ديگر در اين شبكه شروع شده كه به نمايش فيلم هاي كوتاه و مستند اختصاص دارد؛ برنامه جذاب و ديدني  هم به نظر مي رسد و در آن مي شود فيلم هاي كمتر ديده شده اي را تماشا كرد كه بعضي هايشان هيچ چيزي از شاهكارهاي سينمايي كم ندارند. اين هفته هم قرار است فيلم هاي كوتاه رقص هيچ ، راهنماي تهران گردي و آينه فردا از ايران و فيلم كوتاه تخلف ساخته كريستين واندلت در اين برنامه نمايش داده شوند. در اين دوراني كه هيچ كس به فكر فيلم هاي كوتاه و مستند نيست، همين برنامه هم براي خودش غنيمتي ست فقط حواس تان باشد كه دوشنبه شب ها ساعت 21 از شبكه 2 پخش مي شود.
به روال شب هاي گذشته هم مي توانيد در ساعت 18:05 قسمت ديگري از مجموعه او يك فرشته بود را تماشا كنيد و بعد از آن در ساعت 18:40 به تماشاي متهم گريخت بنشينيد و پس از آن در ساعت 19:15 به سراغ شبكه تهران و مجموعه براي آخرين بار برويد. شبكه 3 هم اين شب ها در ساعت 20 مجموعه مستندي را پخش مي كند با عنوان يادگاري كه وقتي تمام شد و يكي از آن مسابقه هاي تلفني هم به خوبي و خوشي برگزار شد، نوبت به پخش مجموعه شب هاي برره كه هنوز نتوانسته در دل بينندگان ثابت طنزهاي 90 شبي جايي پيدا كند، به خاطر همين شنيده مي شود مهران مديري تصميم گرفته تا باز هم از رضا شفيعي جم در مجموعه تازه اش استفاده كند،مي رسد.
از اين برنامه ها هم كه بگذريم ساعت 22 قسمت ديگري از مجموعه مرده متحرك از شبكه اول پخش مي شود كه اين مجموعه هم نتوانسته بينندگان زيادي را جلب كند. بزرگترين دليل اين عدم موفقيت هم به فاصله زماني اش نسبت به سريال هاي ديگر شبكه هاي تلويزيوني برمي گردد و اينكه پس از تماشا كردن سه، چهار مجموعه شبانه ديگر براي بينندگان تلويزيون رمقي نمي ماند تا يك مجموعه ديگر را هم دنبال كنند. اما حضور اسماعيل خلج در مرده متحرك نكته جالب توجهي ست و شايد بد نباشد چند قسمتي از آن را تماشا كنيد.
ساعت 1:15 بامداد هم مثل شب هاي گذشته مجموعه گمگشته نمايش داده مي شود. شبكه تهراني ها هم هر شب ساعت 23:15 مجموعه اي را با عنوان بازگشت به حيفا پخش مي كنند كه اين سريال هم چندان ارزش وقت گذاشتن و تماشا كردن ندارد. بهتر است همان نود فردوسي پور را تماشا كنيد كه با توجه به بازي تيم ملي و بازي هاي ليگ، برنامه جذابي به نظر مي رسد. ساعت پخشش را هم كه حتما مي دانيد؛ حدود 22:30 از شبكه سوم.
البته اگر بي خوابي به سرتان زد و خواستيد تا نيمه هاي شب بيدار بمانيد برنامه هاي 24 ساعته شبكه 1و 2 سيما تعدادي از سريال هاي آرشيوي و تاريخ مصرف گذشته اش را پخش مي كند.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |