ا عتراض دامنه دار معلمان حق التدريس
جدال پايان نيافته
|
|
عكس: گلناز بهشتي
گزارش اول / زهره رجب نيا- كمتر از يك سال است كه مجلس شوراي اسلامي با تصويب طرح يك فوريتي استخدام 40 هزار معلم حق التدريس و تلاش هاي بسيار خود، سعي بر حل مشكل معلمان حق التدريس دارد، اما با گذشت تقريبا نزديك به يك سال از اين امر، همچنان 200هزار معلم حق التدريس به عدم استخدام خود معترض هستند و دامنه اين اعتراض ها هر روز گسترده تر مي شود.
شرايط سخت كار، اشتغال نيمه وقت، حقوق اندك و مشكلات طاقت فرسا نظير بعد مسافت محل تدريس و تعداد بسيار زياد فارغ التحصيل، سبب شده كه با وجود همه اين مشكلات، هنوز تعداد بسياري بخواهند به رغم وجود موانع قانوني براي استخدام، از طريق ورود به بدنه اين دستگاه عظيم نيروي انساني براي استخدام در وزارت آموزش و پرورش تلاش كنند!
شايد استخدام بي رويه معلم در دهه 60 بود كه سبب شد تا امروز بزرگترين دستگاه نيروي انساني كشور با حضور 25 هزار نيروي مازاد و اعتراضات گسترده 200 هزار معلم حق التدريس رو به رو شود!
وضعيت 25 هزار نيروي مازاد كه عمده آنان در شهر تهران به سر مي برند و 200 هزار حق التدريس معترض، مشكلات آموزش و پرورش را روز به روز پيچيده تر مي كند و ضرورت قانونمند كردن فعاليت اين افراد را در حوزه آموزش و پرورش الزامي مي سازد.
در اين خصوص كاظم قاسمي معاون پشتيباني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران مي گويد: بر اساس مصوبه مجلس، آموزش و پرورش شهر تهران تنها موظف به جذب يكهزار و 300 معلم است كه تاكنون بيش از يكهزار و 230 نفر آن جذب شده اند و مابقي پس از پذيرفته شدن در آزمون تخصصي كه در آبان ماه سال جاري از سوي اين سازمان برگزار خواهد شد به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد.
او اضافه مي كند: تنها دليل برگزاري آزمون اين است كه معلمان حق التدريسي كه داراي سه سال سابقه هستند، اما در آزمون ادواري پذيرفته نشده اند، بتوانند در اين سازمان جذب شوند.
وي مي گويد: در اين آزمون 400 نفر شركت خواهند داشت كه از ميان آنان تنها 70 نفر پذيرفته خواهند شد و مابقي در صورتي كه شرايطشان با آئين نامه اي كه از سوي معاونت برنامه ريزي و توسعه مديريت سازمان آموزش و پرورش هماهنگ باشد، مي توانند به فعاليت خود ادامه دهند. آئين نامه جديد به اين دليل تدوين شد كه روند به كارگيري معلمان حق التدريس كه تا پيش از اين برحسب دستور و ذائقه مديران صورت مي گرفت، قانونمند شود.
معاون پشتيباني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان كرد: از اين پس تنها معلماني مي توانند به صورت حق التدريس فعاليت كنند كه داراي حداقل مدرك تخصصي كارشناسي در رشته هاي مورد نياز براي تدريس در دوره ابتدايي و حداقل مدرك تخصصي كارشناسي ارشد در رشته هاي مرتبط مورد نياز براي تدريس در دوره هاي تحصيلي راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي باشند.
اما آئين نامه جديد داراي تبصره هاي مختلف نيز هست كه قاسمي درخصوص آنها مي گويد: در مناطقي كه بر اساس اعلام عمومي، امكان جذب دارندگان مدارك تحصيلي پيش بيني شده وجود ندارد، حداقل مدرك تحصيلي به يك مقطع تغيير مي كند، يعني معلمان دوره ابتدايي مي توانند با مدرك كارداني و معلمان مقاطع بالاتر با مدرك كارشناسي به فعاليت بپردازند.
اين مسئول، داشتن كارنامه قبولي در آزمون ادواري، رعايت شرايط عمومي گزينش و دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت قانوني براي آقايان را از ديگر شرايط فعاليت معلمان حق التدريس عنوان كرد.
قاسمي اضافه كرد: معلمان پذيرش شده به صورت حق التدريس و برابر ابلاغ رسمي از سوي مسئولان ذي صلاح ادارات آموزش و پرورش و حداكثر براي يك سال تحصيلي، خواهند بود.
با مطالعه مطلب فوق درمي يابيم كه اگرچه تدوين آئين نامه جديد براي قانونمند كردن فعاليت معلمان حق التدريس روش مناسبي ست، اما متاسفانه اين امر همانند مسكني ست كه به طور موقت اين درد را فرو مي نشاند و تاثير مناسبي بر حل اساسي اين مشكل نخواهد داشت، چرا كه با گذشت زمان بر تعداد حق التدريساني كه داراي شرايط استخدام هستند افزوده مي شود و دولت قادر نخواهد بود آنان را جذب كند. همچنين با گذشت چند سال ديگر و ادامه اين روند، بر جمعيت مازاد دستگاه آموزش و پرورش نيز افزوده شده و اين دور تسلسل سبب مي شود كه مشكلات اين وزارتخانه به قوت خود باقي بماند، بدون آنكه راه حلي مناسب براي آن انديشيده شود. دكتر علي عباسپور - رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس - نيز در پاسخ به اين سئوال مي گويد: حل مشكلات دستگاه آموزش و پرورش با وجود
۲۵ هزار نيروي مازاد در دست مجلس نيست و دولت موظف است كه طي اين سال ها تدبيري براي كاهش نيروي مازاد در دستگاه هاي دولتي خود بينديشد، چرا كه با حضور افراد مازاد در اين دستگاه كه از شرايط استخدامي برخوردار هستند، حل اين معضلات الزامي و ضروري تر به نظر مي رسد.
عباسپور با اشاره به اينكه متاسفانه در سال هاي پيش و در دولت هاي گذشته در آموزش و پرورش هر جا كه معلمان حاضر به خدمت نبوده اند از نيروي حق التدريس استفاده شده، گفت: اين امر سبب به وجود آمدن حق براي استخدام افراد شده است.
اين نماينده مجلس مي گويد: ادامه فعاليت حق التدريسان در آموزش و پرورش زماني ميسر است كه شرايط آنان با قوانين تدوين شده براي فعاليت نيروهاي حق التدريس هماهنگي داشته باشد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي و رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پايان تاكيد كرد: اولويت انجام فعاليت هاي آموزشي و تدريس در آموزش و پرورش با نيروهاي استخدامي وزارت آموزش و پرورش است.
آري اولويت انجام فعاليت در هر سازمان يا وزارتخانه اي با نيروهاي رسمي آن وزارتخانه است، با اين حال كشور ما داراي 30 ميليون نفر جمعيت جوان است كه دست يافتن به شغل و كسب درآمد، يكي از اساسي ترين نيازهاي آن برشمرده مي شود و در صورتي كه راهكاري براي حل مشكل آنان انديشيده نشود، اين امر در آينده اي نزديك، به يك بحران تبديل خواهد شد، اگرچه تا رسيدن به آن نيز فاصله چنداني نداريم؟
|