سه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۹ - Nov 1, 2005
مديرعامل سازمان پاركها:
اطلس بوستانهاي تهران تدوين مي شود
006474.jpg
گروه شهري - جمشيد پور اسكندر: براي نخستين بار در كشور، اطلس بوستانهاي تهران توسط سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهيه و تدوين مي شود.
مهندس علي محمد مختاري _ مديرعامل سازمان پاركها با بيان اين مطلب كه اطلس بوستانهاي كلانشهر تهران در حال تدوين بوده و بزودي منتشر و در دسترس شهروندان قرار مي گيرد، افزود: هدف از تهيه اين اطلس، نمايش گسترده بوستانهاي همسايگي، ناحيه اي، منطقه اي و فرامنطقه اي شهري و جنگلي و چگونگي دسترسي شهروندان و استفاده بهينه از آنها مي باشد.
به گفته مختاري، آشنايي شهروندان، گردشگران داخلي و خارجي با بوستانهاي شهر تهران و چگونگي دسترسي و امكانات هر يك از بوستانها، ساماندهي و كاهش ترافيك ناشي از آن دسته از سفرهايي كه با هدف استفاده از بوستانها انجام مي شود، ايجاد يك پايگاه اطلاعاتي براي دستگاههاي اجرايي، علمي و پژوهشي و ترويج فرهنگ آشنايي علاقه مندان به ويژه دانش آموزان و دانشجويان با امكانات تفريحي و تفرجي شهر تهران از جمله مزيت هايي است كه براي اطلس بوستانهاي تهران مدنظر قرار گرفته است.
مديرعامل سازمان پاركها خاطرنشان كرد: اطلس بوستانها به زبانهاي فارسي و انگليسي و CD مولتي مديا به زبان فارسي آماده سازي و منتشر مي شود.
وي گفت: بخش هاي اطلس بوستانها شامل نقشه هاي مكان يابي ۱۴۰۰ بوستان فعلي و آتي با مقياس ۱۲۵۰۰/۱ و راههاي دسترسي به آنها، نقشه هاي بزرگ مقياس ۹۰ بوستان مهم همراه با نمايش راههاي دسترسي، ساختمانها، امكانات رفاهي و مبلمان شهري و ساير اطلاعات مورد نظر بصري است.
مهندس مختاري، اطلاعات تفصيلي بوستانهاي مهم كه با توجه به نوع كاربرد، ساخت و محل انتخاب گرديده اند (مانند ويژگي هاي طراحي، ساخت و عناصر گياهي) و همچنين اسامي بوستانهاي فعلي و در دست طراحي و ساخت از ديگر بخش هاي اين اطلس به شمار مي آيد.
به گفته وي هم اينك ۱۳۵۷ بوستان، محله اي، ناحيه اي، منطقه اي و شهري در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران وجود دارد و ۱۳۵ بوستان ديگر نيز در دست ساخت مي باشد.

بزرگراه همت غرب هفته آينده بازگشايي مي شود
ايرنا: معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  گفت : بزرگراه  همت  غرب  هفته  آينده بازگشايي  مي شود.
احمد دنيامالي  افزود: مذاكراتي  براي  حل  مشكل  دسترسي  اهالي  كن  به  مركز شهر كه  با احداث  بزرگراه  همت  غرب  پيش  آمده  بود، صورت  گرفته  و اين  بزرگراه  هفته  آينده بازگشايي  مي شود.
وي  اظهار داشت : عمليات  احداث  مسير دسترسي  كن  شمال  به  كن  جنوب  درحال  اجراست  كه  با افتتاح  آن از هفته  آينده  بزرگراه  همت  غرب  بازگشايي  خواهدشد.
بزرگراه  همت  غرب  در مناطق  پنج  و ۲۲ تهران ، از سيزدهم  مهر ماه  امسال  وپس  از يك  روز از افتتاح  آن ، توسط جمعي  از شهروندان  ساكن  درمنطقه  مسدود شد.
ساكنان  منطقه  كن  با بيان  اينكه  شهرداري  با احداث  اين  بزرگراه ، مسير تردد روزانه  آنان  را مسدود كرده  و مشكلاتي  را به  وجود آورده  است ، خواستار رفع  اين  مشكل  ازسوي  شهرداري  تهران  شدند.
درپي  اين  اقدام ، شهردار تهران  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا دراين باره اعلام  كرد كه  علايم  راهنمايي  و رانندگي  و دسترسي ها در اين  مسير ايجاد مشكل كرده  بود كه  بزودي  رفع  مي شود.محمدباقر قاليباف  گفت : براي  رسيدن  به  جنوب  منطقه كن ، شهروندان  وارد ضلع شمالي  اتوبان  همت  مي شوند، اما چون  بيش  از يك  و نيم  كيلومتر راه  براي  رسيدن  به  دوربرگردان  ايجاد شده  تا مردم  وارد باند جنوبي  شوند، موجب  نارضايتي  آنان شده  است .وي  تأكيد كرد: تا عيد سعيد فطر، اين  مشكلات  برطرف  خواهد شد و خودروها به راحتي  مي توانند همچون  قبل ، در مسيرهاي  خود در منطقه  كن  تردد كنند.

تجليل شهرداري از خادمان قرآن و مساجد
006465.jpg
گروه شهري: معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۱۲تهران اعلام كرد در راستاي گسترش فرهنگ رمضان، دهها برنامه فرهنگي و آموزشي در طول ماه مبارك رمضان اجرا شد.
محمد باصري گفت: شهرداري با مشاركت شهروندان و همكاري نهادها از جمله مساجد به برگزاري دهها برنامه ويژه ماه مبارك رمضان از جمله محافل انس با قرآن، اطعام مستمندان و تجليل از تازه تكليف ها اقدام كرد.
به گفته باصري، برپايي ايستگاههاي صلواتي، توزيع افطاري، تجليل از مكبرين و مؤذنين از ديگر برنامه هايي بود كه توسط شهرداري منطقه ۱۲ به مورد اجرا درآمد.
وي همچنين تصريح كرد: در طول ماه مبارك رمضان، مسابقه ۳۰ روز _ ۳۰ حديث در سطح مساجد منطقه ۱۲ تهران برگزار شد و هداياي نفيسي به برگزيدگان اعطا گرديد.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران:
ساخت شهرك در اطراف مادر شهرها به
كاهش جمعيت آنها منجر مي شود
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: دولت با واگذاري زمين ارزان قيمت به انبوه سازان، كاهش بهره وام مسكن و افزايش زمان بازپرداخت آن، قشرهاي آسيب پذير را در تأمين مسكن ارزان قيمت ياري دهد.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران، در گفت وگو با خبرنگار ما با مثبت خواندن مصوبه اخير مجلس مبني بر تأمين مسكن موقت براي زوج هاي جوان افزود: در حال حاضر بهاي زمين و هزينه ساخت برابر است و همين عامل گراني مسكن است. در نتيجه تحت هيچ شرايطي زوج هاي جوان و قشرهاي آسيب پذير نمي توانند صاحب خانه شوند. ازاين رو، ضروري است دولت از يك سو، زمين هاي ارزان قيمت در اختيار انبوه سازان قرار دهد و از سوي ديگر، انبوه سازان تحت نظارت وزارت مسكن به ساخت واحدهاي كوچك بپردازند و اجاره به شرط تمليك را محقق سازند.
وي گفت: همان طوري كه در كشورهاي توسعه يافته در كنار شهرهايي نظير لندن و پاريس، شهرك هايي با كليه امكانات رفاهي و خدماتي احداث شده كه امكان تردد آسان ساكنان اين شهرك ها به شهرهاي مذكور از طريق مترو، ترن و ساير وسايل نقليه همگاني وجود دارد پيشنهاد مي شود در حاشيه شهرهاي بزرگ با برنامه ريزي، شهرك هايي ايجاد شود كه در آنها همه امكانات رفاهي، تجاري، آموزشي و خدمات شهري پيش بيني شده باشد تا انگيزه لازم براي سكونت در اين شهرك ها وجود داشته باشد و در نتيجه از تراكم جمعيت مادر شهرهايي نظير تهران و ساير كلان شهرهاي كشور كاسته شود، چراكه تجربه نشان داده است در كشورهاي توسعه يافته با ايجاد شهرك هايي از اين دست، شهروندان هنگام روز براي كار و اشتغال به كلان شهرها وارد مي شوند و براي گذران بقيه اوقات به شهرك ها بازمي گردند. البته در حاشيه تهران شهركهايي از جمله شهرك پرديس احداث شده كه متاسفانه به دليل كمبود خدمات طبعا نتيجه مطلوب حاصل نشده و نارضايتي ساكنان آن را در پي داشته است.
خزانه دار شوراي شهر تهران افزود: با تعاملي كه براساس مصوبه اخير مجلس بين نهادهاي مختلف دست اندركار ساخت و ساز ايجاد مي شود، وزارت مسكن مي تواند زمينه لازم را با كمك ساير نهادها براي ساخت شهرك هاي مورد نظر توسط انبوه سازان در حاشيه تهران فراهم سازد كه اين گامي مثبت در راستاي كاهش جمعيت تهران خواهد بود ضمن آن كه دولت بايد در كنار ساخت و ساز اين خانه ها، تسهيلاتي در بخش وام به صورت ويژه براي انبوه سازان در نظر بگيرد كه طبيعتا اين وام ميان متقاضيان واحدهاي آپارتماني مورد نظر توزيع و سرشكن خواهد شد.
به تصريح اين عضو شوراي شهر تهران، بايد وامي كه دولت براي اين واحدهاي آپارتماني در نظر مي گيرد با بهره پايين در اختيار قشرهاي آسيب پذير و زوج هاي جوان قرار بگيرد تا اين افراد بتوانند از اين طريق صاحب مسكن شوند.
خبرنگار ما به نقل از وي مي نويسد: باتوجه به اين كه دولت پيش از اين اعلام كرده است كه قصد دارد بهره بانكي را يك رقمي بكند درصورتي كه اين هدف محقق شود و از سوي ديگر تقسيط وام باتوجه به ميزان حقوق متقاضيان تعيين و بازپرداخت آن طولاني شود، امكان خانه دار شدن زوج هاي جوان و قشرهاي آسيب پذير فراهم خواهد شد.
وي ضمن انتقاد از شيوه هاي ساخت و ساز فعلي گفت: ما همچنان به شيوه سنتي به ساخت و ساز نگاه مي كنيم هرچند كه محاسبات فني در ساخت و سازها صورت مي گيرد و مهندس ناظر و محاسب در فرايند آن حضور دارند اما در چگونگي استفاده از مصالح و مصرف بهينه آن نكات فني رعايت نمي شود درصورتي كه در كشورهاي توسعه يافته در بخش هاي مختلف ساخت و ساز اعم از تأمين مصالح، محاسبه و شيوه اجرا با استفاده از فناوري هاي پيشرفته و تكنولوژي روز، نكات ظريف و فني رعايت مي شود كه اين روند افزون بر تسريع در ساخت و ساز، صرفه جويي در هزينه و استحكام بنا را درپي دارد.وي تأكيد كرد: وزارت مسكن و سازمان نظام مهندسي بايد به سمت و سويي بروند كه دست اندركاران ساخت و ساز با تكنولوژي و نوآوري هاي صنعت ساختمان آشنا شوند و اين دانش و ساير تجربيات كشورهاي پيشرفته به داخل كشور منتقل شود تا چرخه ساخت و ساز در كشور هماهنگ با دانش روز جهان صورت پذيرد چراكه ساختمان سرمايه ملي است و هرچه عمر مفيد آن بالاتر برود سرمايه ملي ما پايدارتر خواهد بود.

بررسي مطالبات شهرداري از دولت
006468.jpg
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران از بررسي مجدد مطالبات شهرداري تهران از دولت خبر داد.نادر شريعتمداري در گفت و گو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سئوال كه براي اخذ بدهي هاي شهرداري از دولت شورا بايد اقدام كند يا شهرداري، تصريح كرد: بر آوردهاي لازم و دقيق بايد از طريق شهرداري صورت بگيرد سپس از طريق رايزني مشترك ميان شورا و شهرداري براي اين موضوع اقدام شود.
وي در پاسخ به اين نكته كه اين بررسي ها در گذشته صورت گرفته، افزود: بررسي هايي در گذشته انجام گرفته اما شهردار جديد خواستار بررسي مجدد مطالبات است ضمن آن كه مطالبات جديد نيز بايد محاسبه شود.

بزرگراه تهران - كرج سرسبز مي شود
006471.jpg
رفوژ مياني بزرگراه تهران - كرج با تامين آب براي كاشت درخت، بزودي سرسبز مي شود.معاون فني و عمراني فرمانداري كرج، گفت: رفوژ مياني بزرگراه تهران - كرج وضعيت نامناسبي دارد و عليرغم برنامه ريزي هايي كه پيش از اين براي سرسبزي اين مسير انجام شده، تاكنون تغييري در آن به وجود نيامده است. عطاء الله رباني افزود: با تامين آب براي كشت درخت در رفوژ مياني اتوبان تهران - كرج، مسير اين بزرگراه در محدوده اين شهرستان به طور كامل زير كشت مي رود. وي، خاطر نشان كرد: با هماهنگي هاي به عمل آمده با سازمان پاركها و فضاي سبز كرج و نيز اداره منابع طبيعي، اين طرح به زودي به مرحله اجرا درمي آيد و چشم انداز زيبايي در اين مسير ايجاد خواهد شد.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان مناطق ۵ ، ۸ و ۱۶
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران جهت بررسي و حل مشكلات شهروندان، چهارشنبه (فردا) در مناطق ۸ ، ۵ و ۱۶ حضور خواهند داشت.مهندس حسن بيادي نايب رئيس شورا در منطقه ۸ و مهندس اميرضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۶ به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند.همچنين حبيب كاشاني در منطقه ۵ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهد كرد.شهروندان مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي مناطق يادشده مراجعه كنند.

انتصاب در شهرداري تهران
گروه شهري: دكتر قاليباف طي حكمي، مسعود كرباسيان را به سمت معاون خدمات شهري شهرداري تهران منصوب كرد.
كرباسيان داراي مدرك دكتراي مديريت بوده و قبل از پذيرش مسئوليت معاونت خدمات شهرداري تهران، در سمت رئيس كل گمرك و معاون وزير اقتصاد و دارايي مشغول فعاليت بوده است.
براساس اين گزارش همچنين مراسم معارفه مهندس عليرضا سرگل زهي، دكتر اصغر نصيري و مهندس غلامرضا نگهبان به ترتيب به عنوان شهرداران مناطق ۹ ، ۲۲ و ۲ برگزار شد.
در مراسم معارفه شهرداران جديد، فرهاد يعقوبي _ معاون امور مناطق شهرداري تهران توجه به ساختار شهرداري و ظرفيت سازي براي استفاده از آخرين فناوري ها را مورد تأكيد قرار داد و افزود: شهرداري تهران بايد به يك سازمان به روز و ارائه دهنده خدمات مؤثر تبديل شود.
وي در تبيين نقش سياست منطقه محوري در مديريت شهر تهران گفت: منطقه محوري و اولويت دادن به محله ها از مسائل مورد تأكيد دكتر قاليباف مي باشد و در اين راستا در برنامه هاي آتي اختيارات كافي به مناطق داده خواهد شد.يعقوبي در ادامه خواستار توجه به زيرساختها علاوه بر موارد جاري در شهرداري هاي مناطق شد و تصريح كرد: بودجه شهرداري براي حل مشكلات تهران به هيچ وجه كافي نيست و در اين راه نيازمند ياري دولت و مشاركت بخش خصوصي هستيم.

نرخ جديد كرايه تاكسي ها
006462.jpg
ايسنا: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: نرخ جديد كرايه  تاكسي ها بزودي اعلام مي شود.سردار ساجدي نيا افزود: به موجب مصوبه هيات وزيران كليه رانندگان خودروهاي سواري مكلفند از روز ۱۵ آبان ماه جاري تنها يك نفر را بر روي صندلي جلو سوار كنند و متخلفان ۴۰ هزار ريال جريمه خواهند شد.وي گفت: هماهنگي هاي لازم با سازمان تاكسيراني شهر تهران در اين خصوص انجام شده است و متخلفان اعمال قانون مي شوند.وي گفت: رانندگان تاكسي ها از شهريور ماه كه موضوع استفاده اجباري از كمربند ايمني براي سرنشينان رديف جلو خودروها مطرح شد، نرخ كرايه تاكسي ها را افزايش دادند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |