چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۶۲
معرفي جديدترين خودرو كلاس اس مرسدس
پيوند قدرت و تجربه
006522.jpg
جديدترين باراباس كلاس اس مرسدس بنز را مي توان به جرات تحول بزرگي در ساخت مدل هاي كلاس اس مرسدس بنز دانست؛ خودرويي كه سرآغاز برنامه هاي بلندمدت مرسدس بنز براي سدان هاي لوكس جديد به شمار مي رود.
علاوه بر لوكس بودن مسلما باراباس كه هميشه قدرت را در ذهن تداعي مي كند اين بار هم پرقدرت است. در مدل هاي جديد سري دبليو 221، موتورها توسط باراباس تقويت شده اند و علاوه بر آن همه آنها تا 62 هزار مايل يا سه سال گارانتي هستند.
نقطه قوت باراباس اس كلاس 2006، موتور پرقدرت با توربو 12 سيلندر آن با نام اس وي 12 اس است كه در تقويت و ساخت آن از همه تجربيات گذشته باراباس استفاده شده است. گنجايش اين موتور جديد به كمك سيلندرهاي بزرگتر و پيستون هاي فشرده تر به 6233 سي سي افزايش يافته است. فعاليت هاي دروني موتور هم به نحو مطلوبي اصلاح شده اند. براي نمونه ورودي و خروجي جريان گاز در سيلندرها اصلاح شده و موتور با كم شفت هاي اسپورت در خودرو تعبيه شده است.
علاوه بر آن متخصصان حرفه اي باراباس اين موتور جديد را با توربوشارژهاي بزرگتر، سيستم هاي خنك كننده جديدتر و سيستم خروجي استيل جديد تجهيز كرده اند كه در اين سيستم خروجي (اگزوز) چهار لوله براي هدايت جريان هواي استفاده شده در پيستون به بيرون خودرو وجوددارد. در اين موتور علاوه بر مهندسان مكانيك و طراحي، مهندسان الكترونيك هم دست به نوآوري هاي زيادي زده اند. از جزئيات كارهاي آنها روي موتور، اطلاعات زيادي در دست نيست اما طبق گفته خود آنها زمان بندي فعاليت هاي تمام اجزاي موتور به وسيله حسگرهاي ويژه بدون كوچكترين خطايي توسط سيستم الكترونيك موتور انجام مي شود. از اين سيستم هوشمند الكترونيك همچنين براي افزايش توان موتور و رعايت تمام استانداردهاي آلايندگي محيط زيست استفاده بهينه اي شده است.
با لحاظ كردن تجربيات فني مهندسان باراباس اعم از مكانيكي و الكترونيكي، اس وي 12 اس يكي از پرقدرت ترين موتورهاي حال حاضر دنيا به شمار مي رود. اين موتور در دور موتور 5100 مي تواند به قدرت 730 اسب بخار دست يابد. براي مقايسه اين قدرت وحشتناك بد نيست بدانيد نوعي نفربر آمريكايي به نام ام،۱۱۳ با وزني حدود 11 تن و بيشينه سرعتي برابر 64 كيلومتر از موتوري ديزلي با قدرت تنها 270 اسب بخار استفاده مي كند. پس 730 اسب بخار براي خودرويي كه قرار است در خيابان هاي معمولي از آن استفاده شود فراتر از يك روياست. از سيستم الكترونيكي كه پيشتر به آن اشاره شد براي محدود كردن گشتاور خودرو استفاده شده است و سقف 812 پوند فوت (1100 نيوتون متر) در دور موتور 2100 دور در دقيقه براي آن تعريف شده است. همان طور كه اشاره شد اين سدان، بسيار لوكس و راحت  بوده و حتي در ميان ماشين هاي كارخانه مرسدس كه به نرمي و رواني در هنگام رانندگي شهرت دارند يك اتفاق ويژه به شمار مي رود. با اين حال اين نرمي و رواني در رانندگي باعث نمي شود كه باراباس اس كلاس را خودرويي معمولي دانست. به جرات مي توان ادعا كرد باراباس اس كلاس مي تواند با بهترين خودروهاي اسپورت دنيا رقابت كند و گواه اين مدعا شتاب صفر تا 60 مايل ( صفر تا 100 كيلومتر بر ساعت) 4 ثانيه اي آن است. اين ميزان شتاب براي خودرويي كه در كلاس ماشين هاي سدان طبقه بندي مي شود يك شاهكار به شمار مي رود چون در دنيا فقط چند مدل اسپورت هستند كه شتاب صفر تا 60 مايل 4 ثانيه اي دارند. بيشينه سرعت اين ماشين پرشتاب 211 مايل بر ساعت (340 كيلومتر بر ساعت) است. در اينجا هم مسئولان مرسدس و باراباس با استفاده از سيستم كنترل الكترونيك مدل اس كلاس، سقفي را براي بيشينه سرعت آن تعيين كرده اند تا استانداردهاي ايمني اروپايي را رعايت كرده باشند.
در طراحي خارجي اين خودرو، مهندسان مرسدس بر اساس سليقه مشتريانشان عمل كرده اند. براي اينكه حالت ظاهري اين خودرو اسپورت باشد، مهندسان در جلو خودرو، نوآوري هاي زيادي به كار برده اند كه چراغ هاي كشيده شده جلو يكي از آنهاست. اين حالت در تمامي خودروها استاندارد است، اما در صورت درخواست مشتري در جلو خودرو اسپويلركربني باراباس هم تعبيه خواهد شد. هر دو خودرو مدل اس در تونل باد تست شده اند و بهترين گزينه آيروديناميكي براي طراحي آنان در نظر گرفته شده است.
در كنار تمام اين مشخصات فني، امكانات داخلي باراباس كلاس اس هم در نوع خود بي نظير است. يكي از نكات جالب، استفاده از تعدادي چراغ ال.اي.دي در اين خودرو است. به گونه اي كه فقط در اطراف هر در 5 چراغ از اين نوع تعبيه شده است. اين چراغ ها براي اين منظور در كنار درها تعبيه شده است كه هنگام واردشدن و خارج شدن از آن در مكان هاي تاريك، امنيت سرنشينان و راننده حفظ شود. براي روشن شدن خودرو هم سيستم كنترل از راه دور طراحي شده است. براي حفظ ظاهر اسپورت باراباس، در آن از چرخ هاي يك تكه يا چند تكه مونوبلاك باراباس استفاده شده؛ اين چرخ ها فوق العاده سبك هستند و طراحي بسيار زيبايي دارند. تاير هاي استاندارد اين خودرو پيرلي و يوكوهاما هستند. جالب است بدانيد ساسپنشيون اين خودرو بر اساس شكل ظاهري و جاي قرارگيري چرخ ها طراحي و تعبيه شده است. ارتفاع اين خودرو يك اينچ پايين تر آمده است تا رانندگي با آن اسپورت تر و لذتبخش تر باشد.
براي اين مدل جديد سه نوع ترمز جديد طراحي شده كه همگي ديسكي هستند و هم در جلو و هم در عقب تعبيه مي شوند. جنس ديسك هاي اين سيستم ها فولاد فشرده است كه علاوه بر كارايي بسيار بالا، دوام بالايي هم دارند.
در داخل، صندلي ها از نوع بسيار جديدي هستند كه طراحي آنها بر اساس معيارهاي ايمني انجام شده. پوشش تمام چرم مانند تمام ماشين هاي لوكس در داخل باراباس اس كلاس ديده مي شود. در صورت درخواست مشتري بسته  رسانه اي چند منظوره اي هم در آن تعبيه خواهد شد.
از اندازه هاي اين خودرو اطلاعات و آمار دقيقي در دست نيست. از ديگر مجهولات آن مي توان به قيمت آن اشاره كرد كه اين يكي احتمالا چندان معقول نخواهد بود.

خودروهاي ويژه
خودروهايي كه امروز به شما معرفي خواهند شد هر دو ثمره حدود يك قرن صنعت خودروسازي آلمان هستند. با اين تفاوت كه باراباس خودرويي در كلاس بالاتر جهاني ست و پاسات محصول فولكس واگن و اميد اول فولكس واگن براي ورود به باشگاه توليدكنندگان تراز اول خودروست.هر دو اين خودروها ويژه هستند و ماشين معمولي نيستند. باراباس خودرويي تقويت شده و پاسات يك مدل مفهومي است.

خودرويي براي آينده
006564.jpg
آرزوي هر تيونري دستيابي به بهترين، پايدارترين و دقيق ترين اجزا در يك خودروست. سيستم هاي هوشمند، سيستم هاي كنترل سازگار و استيل و طراحي بيروني جذاب از ديگر آرزوهاي تيونرهاي مدل هاي اسپورت است. همه اينها در كنار هم بيشتر يك رويا به نظر مي رسند اما اين رويا به واقعيت پيوسته است. براي اينكه تمامي اين خصوصيات در يك خودرو در كنار هم قرار بگيرند مهندسان در هر كارخانه اي بايد از تجربيات ديگران استفاده كنند و يك گروه بتنهايي نمي تواند همه اين ويژگي ها را براي يك خودرو تعريف كند. براي اين منظور شبكه گسترده مهندسان و طراحان فولكس واگن در سراسر جهان از تمامي تجربيات گذشته خود استفاده كردند تا خودرويي را به معرض ديد همگان بگذارند كه فراتر از همه آن چيزهايي ست كه تا به حال عرضه كرده اند. پاسات آرجي تي اولين بار به صورت مفهومي در نمايشگاه سال۲۰۰۵ SEMA عرضه شد. اين خودرو بيشتر از اينكه فقط يك مدل خودرو باشد، پاسخ به پرسش هاي بي شمار مسئولان فولكس واگن است. اين خودرو محكي ست براي بازار جهان و فولكس واگن با عرضه اين خودرو مي خواهد با پتانسيل هاي بازار جهان در مقابل خودروهاي نسل آينده اش بيشتر آشنا شود. پاسات آرجي تي در واقع برگرفته شده از طرحي اروپايي با نام پاسات 2/3 وي 6 اف اس آي  است كه از سيستم انتقال DSG بهره مي برد. براي طراحي پاسات آر جي تي مهندسان و طراحان فولكس واگن از امكانات فني و مهندسي مدل اروپايي 2/3 استفاده كرده اند. موتور جي آر تي همان موتور پرقدرت مدل 2/3 است. سيستم انتقال آن هم از مدل 2/3 برگرفته شده است كه اين سيستم در سال ارائه آن، بهترين مدل جهان شناخته شد. حتي شاسي مدل جي آر تي هم بدون كمترين تغييري از مدل 2/3 برگرفته شده است.
در ساخت اين مدل مفهومي، فولكس واگن از همكاري هاي گروه صنعتي HPA هم بهره برده است. نتيجه اين همكاري اين است كه HPA بدنه اي را براي جي آر تي طراحي كرده كه جي آرتي مي تواند با آن به رقابت با ديگر سوپر ماشين هاي دنيا بپردازد. طراحي، شكل ظاهري و حتي اندازه هاي اين بدنه در سطح بهترين هاي دنيا به صورتي بسيار حرفه اي طراحي شده اند. نكته جالب در مورد آن اينكه اين بدنه اصالت اروپايي دارد و در اولين نگاه مي توان متوجه شد محصول فولكس واگن است.
در قسمت فني يكي از جديدترين فن آوري هاي فولكس واگن براي بهبود عملكرد فني جي آر تي به كار گرفته شده است. اين فن آوري  جديد توربوشارژي پرقدرت به نام گارت جي تي 25 آر است. در همين قسمت سيستم هاي خنك كننده دوگانه جديدي به كار گرفته شده و گاز خروجي از سيستم اگزوز از سيستم خروجي جديدي مي گذرد كه اين سيستم با كنترل گرماي گازهاي خروجي بر روند عملكرد موتور نظارت مي كند. اين مراقبت هاي ويژه از عملكرد موتور پرقدرتي ست كه فعلا فقط مي دانيم 575 اسب بخار توان دارد و مسلما به همان نسبت هم گشتاور بالايي دارد. سيستم ترمز اين خودرو توسط شركت مشهور و معتبر برمبو تهيه شده است و لاستيك هاي استاندارد آن ميشلين هستند.
مدل مفهومي
احتمالا بارها در بحث خودروبا نام مدل مفهومي برخورد كرده ايد. مدل مفهومي خودرويي ست معمولا رويا گونه كه دريك نمايشگاه عرضه مي شود. تمام سيستم هاي اين مدل در نوع خود بهترين هستند اما مسئله مهم اين است كه تنها يك يا دو عدد از آنها ساخته مي شود. هدف اصلي از ارائه اين خودروها عملي كردن تجربيات شركت ها در مدل هاي بعدي ست كه معمولا در مدل هاي بعدي باتوجه به استقبال مردم از مدل مفهومي تغييرات لازم داده مي شود. بندرت پيش مي آيد كه يك مدل مفهومي بدون هيچ تغييري بعدها ساخته شود.

سبقت
سينا خاكياني
006534.jpg
تغيير عقيده فورد
فورد، اصلي ترين رقيب جنرال موتورز در آمريكا به رغم بيانيه هايي كه پيش از اين در مورد كاهش تعداد كاركنانش و همچنين صرفه جويي هاي بيشتر صادر كرده بود، هنوز دست به هيچ اقدام اجرايي در اين مورد نزده است. فورد هم همانندجنرال موتورز از بالا بودن هزينه هايش به ستوه آمده و قصد دارد از طرق مختلف از جمله كم كردن هزينه بيمه كاركنانش از اين مشكل رهايي يابد. بيل فورد - وارث خانوادگي كمپاني فورد و مدير اجرايي آن - بتازگي اعلام كرده كه اين شركت قصد ندارد همانند رقيبش جنرال موتورز به اقداماتي سريع در اين مورد دست بزند. فورد كه تقريبا يك ماه پيش مدير جديدي را براي مديريت هسته آمريكايي اش انتخاب كرده، مي گويد: بدترين كاري كه ما مي توانيم انجام دهيم اين است كه تنها بعد از 30 روز از آمدن يك مدير جديد، او را براي كاهش هزينه هاي شركت، تحت فشار قرار دهيم . با اين حال كارشناسان معتقدند به رغم صحبت هاي بيل فورد، اين شركت در آينده اي بسيار نزديك مجبور به تعطيل كردن چندين كارخانه و همچنين اخراج هزاران نفر از كاركنانش خواهد شد.
006549.jpg
آخرين دستاورد هيونداي
هيونداي، يكي از بزرگان خودروسازي كره جنوبي در اقدامي عجيب عكس هاي آخرين خودرو توليدشده اش را در سايت اينترنتي اين كمپاني كه به زبان كره اي  منتشر مي شود، قرار داده است. هنوز هيچ يك از شبكه هاي خبري آمريكايي يا اروپايي نتوانسته اند اطلاعات كاملي را راجع به اين مدل جديد هيونداي كه سانتا  اف.اي نام دارد، به دست بياورند اما اطلاعات غيررسمي به دست آمده در اين باره حكايت از اين دارند كه سانتا اف.اي ، شش سيلندر است و قدرت موتور آن به 263 اسب بخار مي رسد. اين خودرو پنج دنده و دو ديفرانسيل است و اين امكان را به خريدارانش مي دهد كه در صورت تمايل، يك رديف به صندلي هاي اتومبيلشان اضافه كنند.
اين خودرو قرار است سال آينده ميلادي و در كارخانه جديد هيونداي در مونت گومري مونتاژ و به بازار عرضه شود. خبر ديگر از هيونداي اين است كه اين كمپاني قيمت مدل جديد خودرو آزرا   را اعلام كرده است. اين خودرو شش سيلندر است و حجم موتور آن تقريبا به 3هزار و 800 سي سي مي رسد. آزارا، هشت كيسه ايمني هوا دارد و با امكانات ويژه اي كه برايش در نظر گرفته شده، قيمتش به 25هزار دلار رسيده است.
006537.jpg
جنرال موتورز در آستانه ورشكستگي
جنرال موتورز، بزرگ ترين كارخانه اتومبيل سازي جهان كه اين روزها سايه تويوتا را پشت سر خود مي بيند، در بدترين وضعيت ممكن از زمان تاسيسش قرار گرفته و اگر وضع براي اين كمپاني بزرگ آمريكايي به همين منوال ادامه پيدا كند، احتمال ورشكستگي آن دور از انتظار نيست.
چند روز پيش ريك واگونر مديراجرايي جنرال موتورز اعلام كرد كه اين شركت قصد دارد به منظور كاهش هزينه هاي سرسام آورش، پنج كارخانه مونتاژش را در آمريكاي شمالي تعطيل كند. در صورت به حقيقت پيوستن اين برنامه، بيش از 30هزار نفر از كاركنان جنرال موتورز كار خود را از دست خواهند داد،  اما در مقابل، اين شركت نزديك به چند ميليارد دلار در هزينه هايش صرفه جويي خواهد كرد و در آن صورت شايد بتوان اميدوار بود كه اين كمپاني بزرگ، اقتدارش را در راس خودروسازان جهان حفظ كند. هدف نهايي جنرال موتورز براساس گفته هاي مدير اين كمپاني اين است كه تا پايان سال 2006 ميلادي، هزينه هاي اين شركت حداقل 7ميليارد دلار كاهش بيابد.
006531.jpg
برندگان مسابقه طراحي فراري
لوكا دي مونته زمولو و سرجيو پينين فارينا   مديران ارشد فراري و كمپاني بزرگ طراحي خودرو پينين فارينا نتايج مسابقه هيجان انگيز و افسانه اي طراحي خودرو فراري را اعلام كردند. اين مسابقه به طور دقيق، رقابتي ست ميان طراحان مختلف از سراسر دنيا كه بهترين طرح هاي شان را براي ساخت خودرو فراري براي مسئولان اين شركت ارسال مي كنند.
در اين رقابت، گروه هاي مختلف طراحان و تيم هاي دانشجويي از كشورهاي ايتاليا،  انگلستان،  اسپانيا، آلمان،  آمريكا، ژاپن و كره شركت داشتند كه سرانجام 4 طرح از ميان 20 طرح نهايي به عنوان بهترين هاي اين دوره انتخاب شدند. برندگان اين مسابقه اين امكان را پيدا مي كنند تا تجربه كار در گروه طراحان حرفه اي فراري يا پينين فارينا را به دست بياورند. اين مسابقه علاوه بر حضور فراري و پينين فارينا از حمايت كمپاني بزرگ آلكوا كه به غول آلومينيوم دنيا مشهور است نيز بهره مي برد. اين شركت ساخت رينگ هاي آلومينيومي فراري را بر عهده دارد. برندگان اين رقابت عبارتند از:
1 - انستيتو طراحي اروپا از تورين ايتاليا 2 - مدرسه هنر و طراحي كاونتري انگلستان 3 - گروه طراحان توكيو 4 - انستيتو طراحي اروپا از تورين.

فرمول يك
006528.jpg
انتقال پيست جي پي ژاپن
بنابر گزارش روزنامه آساهي شيمبون، پيست گرندپري ژاپن از دو فصل آينده از سوزوكا به فوجي تغيير خواهد يافت. سوزوكا كه متعلق به تيم هونداست از سال 1978 ميزبان مسابقات فرمول يك بوده، اما دو سال قبل از آن، مسابقات در همين پيست فوجي برگزار شد. مهم ترين دليل اين انتقال را مي توان امكانات جانبي پيست سوزوكا دانست كه متعلق به دو دهه پيش است. پيست فوجي كه متعلق به تويوتاست در دامنه كوه معروف فوجي قرار دارد. از ايرادات وارده به برگزاري مسابقات مي توان به كمبود هتل در منطقه اشاره كرد كه تويوتا متعهد شده اين مشكل را تا سال 2007 برطرف كند.
006576.jpg
اولين زن فرمول يك
كاترين لگ در صورتي كه تست رانندگي تيم فرمول يك ميناردي را با موفقيت پشت سر بگذارد، اولين زني خواهد بود كه در فرمول يك رانندگي خواهد كرد. لگ پس از سه بار قهرماني در مسابقات تويوتا اتلتيك آمريكا، توجه مسئولان تيم فرمول يك ميناردي را به خود جلب كرد و از سوي اين تيم دعوت به همكاري شد.
لگ 25 ساله، اهل نورث همپتون انگليس است و جسارت زيادي در رانندگي دارد.
006519.jpg
غيبت بزرگان در فرمول يك
اين روزها داغ ترين بحث در مورد مسابقات فرمول يك به انتشار خبر جدايي پنج تيم بزرگ شركت كننده در اين مسابقات مربوط مي شود. ب.ام.و، دايملر كرايسلر (مرسدس)، رنو، هوندا و تويوتا كه اعضاي اصلي GPMA (اتحاد خودروسازان گرندپري) هستند، قصد دارند با جدا شدن از مسابقات فرمول يك، مسابقات جديدي را براي رقابت با يكديگر ابداع كنند. آخرين اخبار به دست آمده از اين موضوع، حاكي از آن است كه ISE (سازمان بين المللي سرگرمي هاي ورزشي) كه اصلي ترين شريك تجاري گروه GPMA است درصدد فراهم آوردن مقدمات جدايي اين گروه از فرمول يك است.
006501.jpg
آرزوهاي بزرگ هوندا
كمپاني خودروسازي هوندا اعلام كرده كه قصد دارد تا پايان سال جاري ميلادي، تمامي سهام شركت هوندا- بار كه 55 درصد آن متعلق به كمپاني بريتيش-آمريكن توباكو است را خريداري كند تا اين تيم درفصل آينده با مديريتي انحصاري در مسابقات فرمول يك شركت كند. هوندا به عنوان يكي از مهم ترين توليدكنندگان خودرو دنيا، سعي دارد با به دست آوردن افتخارات بيشتر در مسابقات فرمول يك، توانايي هايش را در توليد خودرو اثبات كند.
نيك فراي، مدير اجرايي هوندا- بار در يك كنفرانس خبري گفت: اين تغييرات،  هوندا را به صدر جدول مسابقات فرمول يك نزديك تر خواهد كرد .

محيط زيست
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |