شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - - ۳۹۲۴
همه چيز درباره سينوزيت
مواظب سينوس هايت باش
001635.jpg
دكتر زهرا عباسپور تميجاني
شما سرفه و عطسه مي كنيد و احساس خستگي و درد عمومي در بدن داريد. فكر مي كنيد كه بايد سرما خورده باشيد، اما بعد، زماني كه داروهايي كه براي بهبود علائم سرماخوردگي مصرف كرده ايد، بي تأثير بوده و به سردرد وحشتناكي گرفتار مي شويد، خودتان را با عجله به پزشك مي رسانيد. وي پس از شنيدن شرح حال شما و معاينه صورت و پيشانيتان و احتمالاً درخواست يك راديوگرافي سينوس، به شما مي گويد كه سينوزيت داريد.
معني ساده سينوزيت اين است كه سينوس هاي شما عفوني يا ملتهب شده اند، اما اين فقط اندكي از درد و گرفتاري را كه در اين شرايط تحمل مي كنيد، نشان مي دهد. متخصصين معمولاً موارد سينوزيت را به سه دسته تقسيم مي كنند: 1 - سينوزيت  حاد كه 3 هفته يا كمتر به طول مي انجامد.2- سينوزيت مزمن كه معمولاً 3 تا 8 هفته طول مي كشد اما ممكن است براي ماه ها يا حتي سال ها ادامه يابد.3 - سينوزيت راجعه كه چندين حمله حاد در طول يك سال را شامل مي شود.
علائم
محل درد بستگي به سينوسي دارد كه گرفتار شده است:
- اگر سردرد شما، صبح ها در زمان بيدار شدن از خواب بروز كند، به صورت كاملاً مشخص به وجود مشكلي در سينوس اشاره دارد.
- درد در پيشاني، در محل سينوس هاي پيشاني در زمان لمس، نشان مي دهد كه سينوس هاي پيشاني التهاب دارند.
- عفونت سينوس هاي فك بالا مي تواند سبب درد در فك و دندان هاي بالايي و دردناكي گونه ها در زمان لمس كردن شود.
- از آنجايي كه سينوس هاي پرويزني نزديك مجاري اشكي در گوشه چشم ها قرار دارند، التهاب اين حفرات اغلب سبب تورم پلك ها و بافت هاي اطراف چشم ها و درد در بين دو چشم مي گردد. التهاب سينوس  پرويزني همچنين مي تواند در زمان لمس كناره هاي بيني، ايجاد درد نموده و اختلال در حس بويايي و پري و گرفتگي بيني را به همراه داشته باشد.
- گرچه سينوس هاي پروانه اي كمتر گرفتار مي شوند، عفونت در اين منطقه مي تواند سردرد، درد گردن و درد عميق در بخش فوقاني سر را سبب شود. البته بيشتر مبتلايان به سينوزيت (در زمان لمس شدن )، درد و دردناكي را در چندين نقطه تجربه مي كنند و علائم آنها معمولاً به روشني محل درگيري سينوس ها را نشان نمي دهد.ساير علائم سينوزيت مي تواند شامل تب، ضعف، خستگي، سرفه اي كه احتمالاً شب ها شديدتر مي شود، آبريزش يا احتقان بيني باشد. به علاوه، تخليه ترشحات مخاطي سينوس پروانه اي يا ساير سينوس ها در پشت حلق مي تواند گلودرد ايجاد كند. تخليه ترشحات همچنين مي تواند غشاهاي پوشاننده حنجره (مجراي تنفسي فوقاني) را تحريك نمايد. اما هر كس كه اين علائم را داشته باشد، لزوماً سينوزيت ندارد. در موارد نادر، سينوزيت  حاد مي تواند عفونت مغز و ساير عوارض جدي را به دنبال داشته باشد.
علل سينوزيت  حاد
در بيشتر موارد سينوزيت حاد با يك سرماخوردگي شروع مي شود كه عامل آن يك ويروس است. اين سرماخوردگي هاي ويروسي علائم سينوزيت را به وجود نمي آورند، اما حتماً سينوس ها را ملتهب مي كنند. هم سرماخوردگي و هم التهاب سينوس ها معمولاً در مدت دو هفته بدون درمان بهبود پيدا مي كنند، اما وجود التهاب مي تواند توضيح دهد كه چرا ابتلا به سرماخوردگي احتمال ابتلا به سينوزيت  حاد را افزايش مي دهد.
علل سينوزيت مزمن
تعيين علت سينوزيت مزمن، دشوار است. برخي پژوهشگران فكر مي كنند كه اين يك بيماري عفوني است، اما سايرين در اين مورد مطمئن نيستند. سينوزيت مزمن، يك بيماري التهابي است كه اغلب در مبتلايان به آسم بروز مي كند. اگر شما مبتلا به آسم هستيد، ممكن است سينوزيت مزمني داشته باشيد كه در مواردي وخامت مي يابد، اگر نسبت به موارد آلرژي زاي موجود در هوا از قبيل گرد و غبار، قارچ و گرده حساسيت داريد كه التهاب بيني ناشي از آلرژي را سبب مي شوند، ممكن است مبتلا به سينوزيت مزمن بشويد. پاسخ ايمني به مواد خارجي موجود در قارچ ها مي تواند سبب حداقل برخي از موارد سينوزيت مزمن باشد. به علاوه، كساني كه به قارچ، حساسيت دارند، ممكن است به علت آلرژي به قارچ به سينوزيت مبتلا شوند. اگر در معرض ابتلا به سينوزيت مزمن هستيد، هواي مرطوب، به ويژه آب  و هواي مناطق شمالي يا آلوده كننده هاي موجود در هوا و ساختمان ها مي تواند شما را به اين بيماري مبتلا كند.
تشخيص
از آنجا كه به دليل ابتلا به بيمار ي هايي مثل سرماخوردگي، بيني شما مي تواند دچار گرفتگي و احتقان شود، ممكن است احتقان ساده بيني را با سينوزيت اشتباه بگيريد، اما سرماخوردگي معمولا در حدود 7 تا 14روز طول مي كشد و سپس بدون درمان، خوب مي شود. سينوزيت مزمن اغلب بيشتر طول مي كشد و علائم آن به طور مشخص بيشتر از يك سرماخوردگي ساده هستند.
پزشك با گوش دادن به شرح حال شما، انجام معاينه باليني، درخواست راديوگرافي و در صورت لزوم MRI يا سي تي اسكن مي تواند سينوزيت را تشيخص بدهد.
درمان
پس از تشخيص سينوزيت و شناسايي علت احتمالي آن، پزشك مي تواند درمان هايي را براي كاهش التهاب و بهبود علائم تجويز كند.
سينوزيت حاد
اگر مبتلا به سينوزيت حاد هستيد، پزشك شما ممكن است موارد زير را توصيه كند:
- داروي ضد احتقان براي رفع پرخوني مخاط و گرفتگي بيني
- آنتي بيوتيك  براي كنترل عفونت ميكروبي در صورت لزوم
- مسكن  براي تخفيف درد
اما شما فقط براي چند روز مجاز به استفاده از قطره ها يا اسپري هاي ضداحتقان بيني موجود در بازار، با نسخه يا بدون نسخه پزشك هستيد.
مصرف اين داروها براي دوره هاي طولاني تر مي تواند حتي منجر به احتقان و تورم بيشتر لوله هاي بيني شود.
اگر عامل سينوزيت ميكروبي باشد، مصرف آنتي بيوتيك ها همراه با داروهاي ضداحتقان خوراكي يا موضعي (براي بيني) مي تواند كمك كننده باشد. پزشك مي تواند آنتي بيوتيكي را تجويز كند كه بر شايع ترين نوع باكتري عامل سينوزيت مؤثر باشد.
در بسياري موارد، سينوزيت حاد بدون آنتي بيوتيك به خودي خود بهبود پيدا مي كند اما در صورتي كه همراه با سينوزيت، مبتلا به آلرژي نيز هستيد، ممكن است براي تخفيف علائم آلرژي نياز به دارو داشته باشيد. اگر مبتلا به آسم هستيد و سينوزيت گرفته ايد، ممكن است آسم شما بدتر شود و بايد با پزشكتان در تماس نزديك باشيد.
به علاوه ممكن است پزشك شما يك اسپري كورتوني بيني همراه با ساير درمان ها تجويز كند تا احتقان، تورم و التهاب بيني شما كاهش يابد.
سينوزيت مزمن
پزشكان، اغلب درمان موفقيت آميز سينوزيت مزمن را كار دشواري مي يابند و مي دانند كه علائم، حتي پس از دريافت طولاني مدت آنتي بيوتيك ها ادامه مي يابد. همانگونه كه در زير بحث شده است، ممكن است پزشكان براي درمان، از داروهاي كورتوني مانند اسپري هاي كورتوني بيني استفاده كنند. بسياري از پزشكان، سينوزيت مزمن را به عنوان يك بيماري عفوني با آنتي بيوتيك و داروهاي ضداحتقان درمان مي كنند. ساير پزشكان از آنتي بيوتيك و اسپري استروئيدي بيني همراه با يكديگر استفاده مي كنند. براي تعيين اينكه بهترين شيوه درمان كدام است، نياز به پژوهش هاي بيشتري است.
در برخي بيماران مبتلا به آسم، درمان سينوزيت مزمن با آنتي بيوتيك، بهبود چشمگير علائم را به همراه دارد.
اگرچه داروهاي خانگي نمي توانند عفونت سينوسي را درمان كنند، اما مي توانند علائم شما را تسكين دهند:
- استنشاق بخار از يك دستگاه بخارساز يا يك فنجان آب داغ مي تواند سينوس هاي ملتهب را نرم كند.
- اسپري نمكي بيني كه مي توانيد آن را از داروخانه تهيه كنيد، مي تواند تسكين بخش باشد.
- استفاده از حرارت ملايم در اطراف بيني ملتهب مي تواند شما را راحت تر كند. در صورت شكست درمان هاي دارويي، جراحي مي تواند تنها جايگزين در درمان سينوزيت مزمن باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه اغلب كساني كه جراحي كرده اند، علائم بهتر و كيفيت بهتر زندگي را تجربه كرده اند. در كودكان، مشكلات اغلب با برداشتن آدنوئيدهاي مسدود كننده گذرگاه ميان بيني و سينوس، برطرف مي شود. بزرگسالاني كه سال ها مبتلا به آلرژي و بيماري هاي عفوني بوده اند، گاه پوليپ بيني پيدا مي كنند كه تخليه مناسب را مختل مي كند. برداشتن اين پوليپ ها يا اصلاح تيغه انحراف يافته بيني، براي اطمينان از باز بودن راه هاي هوايي، اغلب بهبود قابل توجه علائم سينوس را در پي دارد. رايج ترين روش جراحي كه امروزه انجام مي شود، جراحي سينوس از طريق اندوسكوپي است كه در آن، منافذ طبيعي سينوس گشاد مي شوند تا امكان تخليه را فراهم كنند. اين نوع جراحي نسبت به جراحي معمول سينوس، با برش و خونريزي كمتري همراه است و عوارض جدي آن نادر هستند.

همايش
افزايش آمار مبتلايان به سرطان سينه
دبير نخستين همايش كاربردي سرطان پستان با هشدار نسبت به آمار فزاينده اين سرطان در دنيا و از جمله در ايران گفت: هرساله در دنيا بيش از يك ميليون و يكصد هزار مورد جديد به آمار مبتلايان به اين سرطان افزوده مي شود كه اين آمار بسيار نگران كننده است.
دكتر آزاده جولايي به مناسبت برپايي اين همايش كه با عنوان عمومي بيوپسي غده لنفاوي سانتينل استاندارد جديد مرحله بندي سرطان سينه از 28 تا 30 بهمن ماه امسال در تهران برپا مي شود، سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: متأسفانه يك چهارم مبتلايان به اين سرطان همه ساله جان خود را از دست مي دهند.
وي با اشاره به اين كه براي مقابله با اين خطر جدي، ضروري است تا متخصصان اين رشته به طور مستمر از روش هاي جديد تشخيص و درمان اين نوع سرطان آگاهي يابند، تصريح كرد: با آگاهي از اين امر و به دنبال آن كاربردي كردن اطلاعات به دست آمده، مي توان جان بيماران بيشتري را نجات داد.
وي خاطرنشان ساخت: در نخستين همايش كاربردي سرطان سينه سعي شده است با كمك جمعي از صاحبنظران بين المللي، روش هاي جديد تشخيص و درمان سرطان سينه و روش هاي تصويربرداري اين سرطان به طور كامل مورد بحث قرار گيرد.
لازم به ذكر است اين همايش در تالار همايش هاي بين المللي امام خميني(ره) دانشكده علوم پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي برپا مي شود.

تازه ها
جديدترين داروي درمان افسردگي
001638.jpg
مديرعامل شركت كارخانجات داروپخش از توليد قرص داكسيپن (جديدترين داروي درمان افسردگي) براي نخستين بار در كشور توسط اين شركت خبر داد. دكتر سيدعليرضا حسيني با اعلام اين خبر گفت: قرص داكسيپن كه يك داروي درمان افسردگي (خفيف تا حاد) است، با كيفيتي برابر استانداردهاي جهاني در ايران توليد شده است.وي با تاكيد بر اينكه داروي فوق سبب ايجاد احساس آرامش بيشتر در بيماران مي شود، يادآور شد: داكسيپن تنها داروي ضدافسردگي است كه در درمان خارش هاي كهيري نيز موثر است.همچنين اين دارو در بيماران نرمال يا افسرده، به منظور تسكين دردهاي مزمن يا حاد مانند سرطان، ميگرن، سردرد، روماتيسم و دردهاي ديابتي و نيز در درمان برخي اختلالات ناشي از افسردگي مانند اعتياد به الكل، پاركينسون و هيجانات ناشي از قرص هاي اكستازي به كار مي رود.مديرعامل شركت كارخانجات داروپخش گفت: از مزاياي اين دارو، نداشتن تاثير بر فشار خون و ضربان قلب بيماران است .

درمانگاه
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
عكاس خانه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |