د انشگاه هايي كه هر روز به تعدادشان اضافه مي شود
راه رفته تا كجا خطاست
شيرين نجوان
|
|
دانشگا ه هاي دولتي و خصوصي
در هيچ كجاي دنيا دانشگا ه هاي دولتي و خصوصي – به جز موارد اندك- رشته هاي مشترك ندارند. هنگامي كه دانشگاهي دولتي نمي تواند در رشته اي خاص سرمايه گذاري كند، آن را به دست دانشگاه هاي خصوصي مي سپارد و اين در حالي است كه زمان تاسيس دانشگاه آزاد، مؤسسات دولتي به اندازه نياز جامعه دانشجو پرورش مي دادند و نياز در اين بود كه به رشته هاي خاص و روز جامعه تاكيد شود، در حالي كه رشته هايي مشابه، متقاضيان را به خود جلب كرد! اگر تاسيس مؤسسات عالي متعدد و متفاوت به منظور كاهش اضطراب و ترس از عدم ورود به دانشگاه، كاهش رقابت بر سر دانشگاه سراسري، افزايش سطح علمي عمومي و... باشد، بايد ديد كه به كدام يك از اهداف مربوطه تا به امروز دسترسي يافته ايم.
روزي فكر مي كرديم كه اگر نام دانشگاه هاي متعدد به زبان ها بيافتد، عطش ورود به دانشگاه، به ويژه دانشگاه سراسري كاسته مي شود. اين فكر خيلي زود تحقق پيدا كرد و ما نام هايي چون دانشگاه آزاد، جامع علمي- كاربردي، پيام نور، مجازي و... را ياد گرفتيم و رسيديم تا به امروز؛ حالا مي توانيم نام دانشگاه ها را به ترتيب قوت به زبان آوريم در حالي كه آنچه برايمان در رأس وجود دارد، همچنان دانشگاه سراسري و عطش ورود به آن است!
به كجا رسيديم
تفكر تاسيس دانشگاه هاي مختلف به عقيده ناصر قاسم زاده- استاد دانشگاه و روانشناس- زماني تحقق يافت كه هنوز فرهنگسازي نشده بود. مانند زميني كه براي زراعت آماده نشده باشد، بذرپاشي كرديم و اندك سودي كه اين طرح به دنبال داشت، سهل شدن كسب مدرك بود . حالا به راحتي مي توانيم پس از اعلام نتايج كنكور حتي اگر نمراتمان از آنچه كه بايد، بسيار فاصله داشته باشد، به طرق مختلف كلمه دانشجو را پسوند نام مان كنيم و براي رسيدن به مدرك رويايي مان تلاشي دوباره را آغاز كنيم. دكتر مصطفي اقليما كه سال هاي بسياري را در خارج از كشور به تحصيل پرداخته است، مي گويد: در هيچ كجاي دنيا دانشگا ه هاي دولتي و خصوصي – به جز موارد اندك- رشته هاي مشترك ندارند. هنگامي كه دانشگاهي دولتي نمي تواند در رشته اي خاص سرمايه گذاري كند، آن را به دست دانشگاه هاي خصوصي مي سپارد و اين در حالي است كه زمان تاسيس دانشگاه آزاد، مؤسسات دولتي به اندازه نياز جامعه دانشجو پرورش مي دادند و نياز در اين بود كه به رشته هاي خاص و روز جامعه تاكيد شود، در حالي كه رشته هايي مشابه، متقاضيان را به خود جلب كرد! اگر تاسيس مؤسسات عالي متعدد و متفاوت به منظور كاهش اضطراب و ترس از عدم ورود به دانشگاه، كاهش رقابت بر سر دانشگاه سراسري، افزايش سطح علمي عمومي و... باشد، بايد ديد كه به كدام يك از اهداف مربوطه تا به امروز دسترسي يافته ايم.
دكتر شيري- استاد دانشگاه- معتقد است: آنچه تاكنون اثبات شده در اين است كه ما در كوتاه مدت نمي توانيم استانداردسازي كنيم . وي اضافه مي كند: دانشگاه هاي مختلف في النفسه خوب است. امروز شاهد بازگشايي مراكز عالي در مناطقي هستيم كه تا به حال دانشگاهي نداشته اند. مردم معمولاً مي گويند منطقه محرومي كه نمي تواند نيازهاي اوليه اش را برآورد كند، چرا بايد دانشگاه داشته باشد! به عقيده من، ما دچار تمركزگرايي شده ايم و تمايل داريم همه آنچه كه مي خواهيم، اطرافمان باشد و سريع موضع مي گيريم .
وي معتقد است كه تمامي اعتراض هاي موجود، مختص امروز است. ... در كوتاه مدت اعتراض ها آغاز مي شود، همان طور كه در سال 61 نيز با تاسيس دانشگاه آزاد مخالفت مي شد، اما با سپري شدن زمان، خدمات اين دانشگاه اثبات شد، بنابراين بهتر است به جاي اعتراض و مقاومت در تاسيس مراكز عالي متفاوت به آينده فكر كنيم! دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان اولين همراه مؤسسه عالي دولتي و دومين گزينه انتخابي كنكوري ها اگرچه امروز با سطح علمي بالا و استادان برجسته تاثير زيادي در افزايش سطح سواد عمومي ايفا مي كند، اما شهريه هاي سنگين اين دانشگاه به عنوان سدي بلند، راه ورود به آن را مسدود كرده است. در اين شرايط، گزينه هاي ديگر به كمك كساني مي آيند كه مي خواهند از ماراتن كنكور بي نصيب خارج نشوند.
قاسم زاده معتقد است: تا زماني كه عده اي ورود به دانشگاه را به دليل پرستيژ اجتماعي، موفقيت در ازدواج، ترفيع شغل و مقام اجتماعي يا حتي به عنوان سرگرمي مي شمارند و مي خواهند تا تنها به مدرك مربوطه برسند، سطح سواد عمومي با تاسيس دانشگاه هاي معتبر تغييري نخواهد كرد ... اما زماني كه مؤسسات عالي مختلف به عنوان ضميمه اي مجزا در كنار مؤسسه هاي دولتي شكل گرفتند، آمدند تا نقص هاي موجود در نظام آموزشي كشور را بپوشانند و نظامي سازمان داده شده و نيرومند را به وجود آورند. به عنوان مثال هدف از تاسيس دانشگاه جامع علمي- كاربردي اين بود كه در كنار ارائه دروس تئوريك، بخش عملي آن نيز دنبال شود يا پيام نور كه با شيوه آموزشي باز و از راه دور، عمدتاً با توجه به ويژگي هاي اقليمي و جمعيتي مناطق مختلف كشور شكل گرفت، مي خواست براي همه اقشار جامعه، امكان تحصيل را فراهم كند يا دانشگاه هاي مجازي با توجه به دنياي جديد، تشكيل شان اجتناب ناپذير بود. همين طور دانشگاه هايي كه با تاكيد بر مسائل مذهبي سعي بر استحكام بنيان ديني جامعه دارند و... اما در اين ميان تب دو دانشگاه پيام نور و علمي- كاربردي همچنان داغ است.
پيامي از راه دور
... در حقيقت آنچه امروز از دانشگاه پيام نور وجود دارد، پيش ساخته چيزي است كه اغلب در وهله نخست پيدايش هر مركزي با آن دست و پنجه نرم مي كنيم. اين دانشگاه كه به دليل كثرت داوطلب و كمبود امكانات آموزش حضوري تاسيس شد، در 5 رشته تحصيلي فعاليت خود را از سال تحصيلي 68-67 آغاز كرد. اين دانشگاه به عنوان بخشي خصوصي توان مالي براي گسترده ساختن شعبه هاي خود نداشت، لذا در سال 73، طبق دستور وزير فرهنگ و آموزش عالي وقت به واسطه استفاده از محل كمك هاي مردمي و محلي، توسعه دانشگاه مقدور شد، تا به امروز كه در سراسر كشور با 129 مركز و 99 واحد در 10 منطقه ساماندهي شده است... و حالا به راحتي مي توان با انتخاب گزينه اي چون دانشگاه پيام نور، سري در ميان ساير دانشجوها بيرون آورد.
كار چندان سختي نيست. مي توان با در دست داشتن ديپلم نظام قديم يا مدرك پيش دانشگاهي نظام جديد به يكي از شعبه ها مراجعه كرد و... اما تا اينجا هنوز با دانشجو شدن فاصله وجود دارد. دانشپذير دوره هاي فراگير بايد در نيم سال دانشپذيري در آزمون تمامي دروس اختصاصي (تا 8 واحد) و تمامي دروس عمومي (8 واحد) شركت كند و در هيچ درسي نمره كمتر از 10 – كه در مناطق مختلف متغير است- كسب نكند... اما شرايط به همين سادگي نيز پيش نمي رود. در اين شروع تا پايان، دست اندازهاي فراواني وجود دارد كه درصد قابل توجهي از دانشجويان را مجبور به انصراف مي كند.
يكي از متقاضيان اين دانشگاه مي گويد: ... پس از ثبت نام و تهيه كتاب هاي مربوطه در كلاس هاي هفتگي كه اغلب در حد رفع اشكال است، شركت كردم. بعد از آن به دليل ناكافي بودن اطلاعات مجبور شدم علاوه بر شهريه اي كه براي ترم اول پرداخت كرده بودم در كلاس هاي مكمل آزاد كه به صورت عمومي برگزار مي شد، شركت كنم. تمام تلاشم در راستاي ورود به اين دانشگاه بود، اما متاسفانه نتوانستم از عهده دروسي كه بدون استاد و راهنماي مجرب مطالعه كرده بودم، برآيم و حالا صرف هزينه مجدد و اقدام دوباره برايم غيرممكن است... اقليما معتقد است: تاسيس و ادامه فعاليت دانشگاه پيام نور به عنوان دانشگاهي خصوصي- دولتي با نواقص بسياري همراه است . از نظر وي اين دانشگاه تنها در قبال پول، آموزش مي دهد و دانشجويان را در نيمه راه تنها مي گذارد... و اين در حالي است كه دانشجويان ممتاز و برتر اين دانشگاه نيز در كنار مابقي حضور دارند و توانسته اند با مشكلات موجود اين دانشگاه كنار بيايند. با اين وجود امروز كه هزاران دانشجوي بومي و غيربومي با پرداخت هزينه هاي مشخص به هر اميدي – چه كسب علم و يا مدرك- دل به دانشگاهي سپرده اند كه بشود به جاي سپري شدن وقت در را ه هاي طولاني و پرداخت هزينه هاي سنگين، به دانش مطلوب رسيد، مديران چنين مؤسسه اي نيز دم از مشكلات موجود مي زنند.
همان طور كه دكتر علي احمدي- رئيس دانشگاه پيام نور- چندي پيش اعتراض خود را در تخصيص كمترين امكانات دولتي به دانشگاه پيام نور اعلام كرد و گفت: در حال حاضر اين دانشگاه، دو برابر ظرفيت تمامي دانشگاه هاي دولتي وزارت علوم سرويس دهي مي كند و اين در حالي است كه كمترين امكانات دولتي به اين دانشگاه اختصاص مي يابد .
وي سياست هاي در نظر گرفته شده براي توسعه دانشگاه پيام نور در گذشته را ناقص مي داند و مي گويد: بايد با يك سياست جديد اين برنامه ريزي را به بهترين شكل تغيير داد . و همين طور تاكيد غلامرضا كاتب – معاون برنامه ريزي و ارزيابي دانشگاه پيام نور- كه چندي پيش نسبت به كسري بودجه 342 ميليارد توماني دانشگاه هشدار داد. وي گفت: ... در صورت عدم جبران اين كسري بودجه، دانشگاه در سال 1385 با چالش جدي مواجه مي شود . ... بودجه اي كه اين دانشگاه براي داشتنش به دست و پا افتاده است، 192ميليارد تومان در بخش جاري و 58 ميليارد تومان در قسمت پروژه هاي عمراني است ... بودجه اين دانشگاه امسال براي اولين بار در سازمان مديريت و برنامه ريزي بودجه دانشگاهي تنظيم شده است. از نظر كاتب در بخش فرهنگي و همچنين بخش تحقيقات و پژوهش نيز ميزان اعتبارات دانشگاه صفر است... و اين در حالي است كه به دليل شرايط نابسامان در آموزش عالي، شهريه هاي سنگين و... در سال آينده، قطعاً به تعداد متقاضيان اين دانشگاه افزوده مي شود ...، اما مشكلات و نواقص موجود در شعبه هاي حومه تهران و شهرستان ها نيز اشاعه پيدا كرده است تا حدي كه حجت الاسلام حسن ترابي – امام جمعه بروجرد- اعلام كرد: ... در هر شهر، مراكز دانشگاهي به عنوان آبرو، حيثيت و نمادي از فرهنگ آن شهر است، بنابراين مشكلات دانشگاه پيام نور اين واحد بايد مورد رسيدگي قرار گيرد و بروز چنين مشكلاتي ناشي از كوتاهي مسئولان است .
دانشجويان اين واحد به دليل ناكافي بودن مراكز مربوطه، مجبورند كلاس هاي درس شان را در مدارس آموزش و پرورش برگزار كنند و... محمود يعقوبي – معاون استاندار لرستان- در اين رابطه مي گويد: مكان آموزشي دانشگاه پيام نور اين واحد، دور از شأن و منزلت دانشجو است . ... امروز كه 550 هزار دانشجو در 270 مركز آموزش اين دانشگاه تحصيل مي كنند، مي دانند كه در مؤسسه اي عالي به دنبال دانش مي گردند كه نوپاست و با اندك حمايت مالي فعاليت مي كند و تنها آنچه همچنان پابرجا مانده است و آنها را به سوي اين دانشگاه جذب مي كند، معتبر بودن مدرك تحصيلي و همچنين شهريه اندك – در مقايسه با دانشگاه آزاد- است ... و با وجود شرايط فوق مسئولان مربوطه همچنان در تلاش هستند. اين دانشگاه را به خارج از مرزهاي ايران نيز گسترش دهند! به گونه اي كه چندي پيش روابط عمومي اين دانشگاه اعلام كرد: ... در زمان حاضر دانشجوياني از بيش از 40 كشور جهان در مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در مركز بين المللي اين دانشگاه به تحصيل اشتغال دارند ! علاوه بر اين، مسئولان دانشگاه فوق بيان كرده اند كه اگر فرزندان ايرانيان خارج از كشور بخواهند در راستاي حفظ زبان فارسي و ارتقاي سطح تحصيلات تكميلي در رشته هاي اين دانشگاه تحصيل كنند، مركز برون مرزي اين دانشگاه در زمان حاضر آماده پذيرش آنها به صورت دانشجوي نيمه حضوري و در مرحله بعد به صورت دانشجوي مجازي خواهد بود! و ...
علمي يا كاربردي
دانشگاهي كه همچنان نام جذابي برايمان دارد و جامع علمي – كاربردي است كه ويژگي هايش چنين توصيف مي شود. سيستم آموزشي دانشگاه جامع
علمي – كاربردي به گونه اي طراحي شده است كه بخشي از هزينه هاي مربوط به تحصيل در مركز آموزش عالي كشور را به دانشجويان منتقل مي كند.
به همين دليل هيات امناي دانشگاه كه رياست آن با وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري است، براي چهار گروه آزمايشي، صنعت و كشاورزي، هنر و خدمات اجتماعي هر سال شهريه را مصوب و به دانشگاه براي اعلام به مراكز آموزش علمي، كاربردي ابلاغ مي كند.
شهريه تحصيل در دوره هاي بلندمدت مراكز آموزش علمي، براي گروه هاي چهارگانه آموزشي دانشگاه به تربيت ميزان اين شهريه در حال حاضر در دوره كارداني، گروه صنعت 12980000 ريال، در گروه كشاورزي 9200000، در گروه هنر 10620000 و در گروه خدمات اجتماعي 9444000 است. اما ويژگي منحصر به فردي كه اين دانشگاه – پس از تاسيس – به واسطه آن شناخته شد، برگزاري دوره هاي پودماني بود. اين دوره ها نوعي از آموزش هاي منفصل و گام به گام به شمار مي آيند كه فقط در دانشگاه جامع علمي – كاربردي برگزار مي شود و تا مقطع كارداني ادامه مي يابد.
به اين ترتيب دوره پودماني كاربردي از دوره هاي پودماني عمومي، پايه، تخصصي و احيانا كارآموزي تشكيل شده است. واحدهاي درسي در دوره هاي پودمانِي، در بسته هاي آموزشي به نام پودمان جاي گرفته كه هر پودمان منجر به كسب مهارت خاص مي شود و با قرارگرفتن اين مهارت هاي خاص در كنار هم مدرك رسمي كارداني در رشته پودماني كه مورد تاييد وزارت علوم نيز است، صادر مي گردد.
لازم به ذكر است كه مدت تحصيل در دوره هاي پودماني بين 3 تا 6 سال است. اما برخي ويژگيهاي دوره هاي پودماني از طرف اين دانشگاه چنين شرح داده مي شود: گزينش دانشجو بدون توجه به نوع ديپلم و عدم نياز به مدرك پيش دانشگاهي براي دوره هاي كارداني و كارشناسي ناپيوسته، گزينش دانشجو براساس معدل سال آخر دبيرستان و تناسب نوع ديپلم با نوع رشته انتخابي، اعطاي مدارك دوره هاي پودماني همسان با ارزش مدرك دوره هاي بلندمدت از نظر علمي و استخدامي و شهريه هاي مربوط كه براي هر واحد تئوري 1000 ريال و براي هر واحد عملي 15000 ريال است. و اين دانشگاه در نظام كلي سعي در برگزاري يك يا چند رشته به صورت متغير و با توجه به نياز بخش اشتغال فارغ التحصيلان دارد.
به عبارت ديگر تقاضا و بازار مطلوب براي رشته اي خاص سبب توجه مسئولان دانشگاه فوق مي شود. در حقيقت اين مركز سعي دارد با تاكيد بر كاربردي بودن شاخه هاي تحصيلي مختلف را دنبال كند و با ارائه بخشي از دروس 40-57درصد واحدهاي مربوطه را به صورت عملي و كارگاهي برگزار كند. اما فعاليتي كه اين دانشگاه در زمينه افزايش سطح سواد عمومي انجام مي دهد، اختصاص درصدي از ظرفيت هر رشته يا كل ظرفيت آن با شاغلين دستگاه هاي دولتي با توجه به درخواست آنهاست.
اقليما در اين رابطه مي گويد: تاريخچه اين موسسه به تحصيل ضمن خدمت بازمي گردد. زماني كه از طرف اداره اي دولتي، تعدادي از كارمندان علاوه بر كار به تحصيل مشغول مي شوند و به ترفيع و ... مي رسند و اين شرايط باعث افزايش سطح سواد كاركنان دولتي مي شد. از نظر وي تاسيس دانشگاه جامع علمي – كاربردي در سال 1371 به شكلي كه امروز وجود دارد، با فعاليتهاي تكميلي متفاوت باعث تضعيف خدمات دولتي فوق مي شود و اين در حالي است كه هدف اين دانشگاه فراهم آوردن موجباتي بود كه مشاركت سازمانها و دستگاه هاي دولتي و غيردولتي را براي تربيت نيروي انساني متخصص و مورد نياز كشور فراهم كند.
با اين وجود قبل از هر چيز بايد از سدي نه چندان بلند به نام آزمون جامع علمي – كاربردي گذشت. آزموني كه شما را به مدركي رهنمون مي كند كه وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است و اين مدارك مانند ساير دانشگاه هاي دولتي در سراسر كشور معتبر است و... اما چرا با همه اين توصيف ها، اهداف و برنامه ريزي، اين دانشگاه به نام توليدكننده مدرك در ميان جوان ها شناخته شده است. رسولي – مدرس دانشگاه مي گويد: اهداف سازنده اين دانشگاه بسيار قوي و دقيقا هماني است كه بايد كل نظام عالي منطبق با آن شكل مي گرفت اما گويا امروز راه رفته كج شده است، اهداف معتبر فوق به كمرنگي، پشت سياست هاي ديگري كه كاهش عطش ورود به دانشگاه و مدرك زايي است، گم شده است. شايد با تغيير و چيدمان ساده مديراني مجرب تر به راحتي بتوان به اهداف والاي اين مركز رسيد.
|