مشخصات درج شده بر روي بسته بندي 60درصد كالاهاي داخلي كامل نيست
حقوق ازدست رفته مصرف كنندگان
|
|
الهام آبكار
سال 1384 در شرايطي به پايان رسيد كه هنوز كار بررسي لايحه حمايت از حقوق مصرف كننده در مجلس شوراي اسلامي به پايان نرسيده و مصرف كنندگان به دليل فقدان مقررات كافي، از حمايت هاي لازم برخوردار نيستند و سازماني مسئول حمايت از آنان است كه همزمان، مسئوليت حمايت از توليد كننده را نيز برعهده دارد.
اين در حالي است كه در اواخر سال گذشته و در پنجمين همايش روز ملي حمايت از مصرف كننده، دكتر پرويز داودي- معاون اول رئيس جمهوري- اعلام كرد: 90 هزار ميليارد تومان اعتبار و تسهيلات بانكي براي حمايت از مصرف كننده اختصاص مي يابد، ضمن اينكه اين اعتبارات به سمت واحدهاي توليدي مستقر در نقاط محروم كشور هدايت مي شود .
امروزه رعايت حقوق مصرف كنندگان و جلب رضايت مشتري، مورد توجه بازار، توليد كنندگان ومسئولان دولتي در تمام نقاط دنياست و از نظر اقتصاددانان توسعه، مصرف كننده، حاكم بازار تلقي مي شود.
حقوق مصرف كننده به عنوان حقوق اساسي شهروندان و خانوارها از زواياي مختلفي قابل بررسي است. بنابراين بايد به اين پرسش اساسي پاسخ دهيم كه آيا اساساً حقوقي براي حمايت از مصرف كننده در كشور ايران وجود دارد يا خير؟
اقتصاددانان براي ايجاد انعطاف در بازار كالا و خدمات و به وجود آوردن درجه رقابت پذيري در توليدكنندگان و صنعتگران، توصيه مي كنند كه توجه به رعايت سليقه و رضايت مشتري بايد محور برنامه هاي توليد كنندگان و توزيع كنندگان كالا قرار گيرد. اينكه چه نهادها و چه نوع قوانيني براي حمايت از آنان بايد مورد توجه باشد بحثي است كه در سال هاي اخير با افزايش توليد و كاهش شكاف بين عرضه و تقاضا مورد توجه قرار گرفته است و ضرورت پيگيري شكايات خانواده ها از عرضه و توليد نامناسب برخي كالاها و خدمات را مطرح كرده است. توصيه مي شود كه خانواده ها در چنين مواقعي به سازمان هاي مسئول، اتحاديه ها، مجامع امور صنفي، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات اطلاع بدهند و از اين طريق حفظ حقوق خود را پيگيري كنند.
چه كالايي را از كجا بخريم؟
بسياري از خريداران كالاها و استفاده كنندگان از خدمات نمي دانند كالاهايي كه خريداري مي كنند آيا داراي شرايط مناسب و استانداردهاي لازم هستند يا خير.
در واقع خريد بيشتر كالاها در بازار مانند خريد هندوانه نبريده است كه خريدار نمي داند آيا كالاي مورد خريداري ارزش پولي را كه مي دهد، دارد يا خير و مهم تر آنكه آيا پس از خريد، حق هيچ گونه اعتراض يا شكايتي براي مصرف كننده وجود دارد يا خير؟
ممكن است هر كدام از ما تجربه خريد كالاهاي نامرغوبي را داشته باشيم كه پس از خريد و مصرف، متوجه نامرغوب بودن آن شويم، اما هيچ اعتراضي به فروشنده نكرده يا اگر اعتراضي هم كرده ايم راه به جايي نبرده ايم و به عبارتي پول خود را دور ريخته ايم. زيرا به خوبي آگاهيم كه اگر به عرضه كنندگان كالا يا خدمات اعتراض كنيم، نتيجه اي نخواهيم گرفت و به جز هدردادن انرژي خود نتيجه مطلوب را نخواهيم گرفت. برخي مردم مي گويند اي آقا! در كشور ما تنها كسي كه حقوقي برايش وجود ندارد مصرف كننده است . متأسفانه در سال هاي گذشته، نبود استانداردهاي لازم از يك سو و قائل نشدن حقي براي خريدار از سوي ديگر موجب شده است تا اين روند همچنان ادامه يابد. اين در شرايطي است كه طي دو دهه گذشته به دليل كمبود توليد و عرضه كالا و خدمات و همچنين محروم بودن از واردات در دهه 60، توليد كنندگان داخلي خود را در بازار مصرف بي رقيب احساس مي كردند؛ به شكلي كه هر نوع كالايي را با هر كيفيتي كه توليد مي كردند به دليل وجود تقاضاي بالا در بازار به راحتي مي فروختند و مصرف كنندگان نيز به دليل فقدان كالاهاي با كيفيت به ناچار مجبور به استفاده از كالاي توليد داخل بوده اند و حتي در مواردي با خريد كالا به قيمت بالا و گزاف، احساس اجحاف به حقوق خود را داشته اند.
كدام حقوق؟
رعايت حقوق مصرف كنندگان در كشور ما تاكنون كمتر مورد توجه قرار گرفته و شرايط توليد و مصرف به شكلي بوده كه به دليل فقدان قوانين حمايتي از مصرف كننده و محدوديت دامنه انتخاب، نه توليد كنندگان و نه حتي مصرف كنندگان چيزي به عنوان حقوق مصرف كننده برايشان معني نداشته است و مصرف كننده هميشه تابع شرايطي بوده است كه از سوي توليد كننده و فروشنده بر او تحميل شده است. در واقع برخلاف روند طبيعي عرضه و تقاضا، اين توليد كنندگان بوده اند كه مصرف كنندگان را تحت فشار قرار داده اند و در حقيقت مصرف كنندگان به دنبال اندك كيفيت بيشتر كالاها بوده اند؛ حال با هر قيمتي كه عرضه شده است.
با وجود يك سازمان دولتي به نام سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان و چند نهاد مدني حامي مصرف كننده، حتي يك قانون جامع حمايت از حقوق مصرف كننده وجود ندارد به طوري كه 60 درصد كالاهاي توليد داخل فاقد مشخصات توليدي نظير تاريخ مصرف، استاندارد، نحوه مصرف، درجه حرارت لازم و ... هستند و حداقل كاري كه در اين زمينه مي توان كرد، آگاهي دادن به خانواده ها از مشخصات كيفي و استانداردهايي است كه مثلاً مواد غذايي بايد داشته باشند تا سلامت مردم تضمين شود و مردم بدانند كه چه كالايي و با چه مشخصاتي به لحاظ كيفي و فني مصرف كنند.به اعتقاد عده اي از كارشناسان اقتصادي، حمايت از مصرف كننده در استفاده از بازار كالاهاي توليد داخل ضروري است و توليد صنايع داخلي بدون حمايت مصرف كنندگان راه به جايي نخواهد برد. به عنوان مثال مردم بايد بدانند كه مواد غذايي كنسرو شده و بسته بندي شده تاريخ مصرف دارند يا ضرر، تا در هنگام خريد به تاريخ مصرف و بسته بندي مناسب براي حفظ ارزش غذايي كالا توجه كنند.
كسب حقوق مصرف كنندگان در مرحله گذار
شرايط حال حاضر اقتصاد ايران به گونه اي است كه در مرحله گذار از اقتصاد دولتي به اقتصاد رقابتي و مردمي است كه با افزايش توليد كالا و خدمات همراه است.
اين وظيفه تا حدودي بر عهده توليد كنندگان است تا براي حفظ سهم خود از بازار و افزايش قدرت رقابتي در برابر واردات كالاهاي ارزان قيمت و كم كيفيت از چين و ... به گونه اي عمل كنند تا مصرف كننده ايراني از مصرف كالاهاي ساخت داخل رضايت داشته باشد.
به عبارت ديگر بزرگ ترين حامي توليد كننده، دولت نيست بلكه مصرف كننده و مردم، بزرگ ترين حامي توليد كنندگان در كشور هستند. به عنوان مثال اگر مردم توليدات خودروسازان را نمي خريدند چگونه مي توانستيم امروز شاهد توليد يك ميليون خودرو در سال باشيم؟ بنابراين بزرگ ترين حامي توليد كننده همانا مصرف كننده است و توليد كنندگان بايد به پاس اين حمايت با بهبود كيفيت و كاهش قيمت و ارائه خدمات پس از فروش مناسب از بزرگ ترين حامي خود حمايت كرده و كاري كنند كه مشتري و خانواده ها احساس تعلق كنند و مطمئن باشند كه به آنها احترام مي گذارند. اكنون حدود 60 درصد كالاهاي توليدي داخل، حداقل فاقد يكي از مشخصات فني و كيفي و اطلاعات لازم براي مشتري هستند و كمتر كالايي داراي تاريخ مصرف و نشانه هاي استاندارد و... به طوري كه در بخش عمده اي از بازار محصولات داخلي نصب برچسب قيمت، فاكتور خريد و خدمات پس از فروش كه از ابتدايي ترين حقوق مصرف كننده اند رعايت نمي شوند و متأسفانه بسياري از حقوق مصرف كنندگان پايمال مي شود و نه تنها در بخش كالا بلكه در بخش خدمات نيز اين حقوق رعايت نمي شود به طوري كه خانواده ها از نرخ شفاف و درست كرايه خودرو، آرايشگاه ها، خدمات بانكي، خدمات آموزش فرزندان، بازار هنر، خدمات فني مانند لوله كشي، برق، گاز و تلفن آگاهي كافي ندارند.اين در حالي است كه بسياري از مصرف كنندگان هنگام خريد كالا كوچك ترين حقي براي خود قائل نيستند چرا كه قانون جامع حمايتي كه بتوانند به آن استناد كنند وجود ندارد و يا مصرف كننده از آن اطلاع ندارد و براي آگاهي مردم نيز آگاهي و اطلاع رساني لازم براي كسب حقوق مصرف كننده صورت نمي گيرد.اين موضوع باعث شده است كه توليد كنندگان نيز كمتر توجهي به افزايش كيفيت كالاهايشان داشته باشند تا فقط كالاي خود را بفروشند و سود ببرند.
تاكنون در كشور ما قانون مدون و متمركزي براي احقاق حقوق مصرف كننده وجود نداشته است و تنها در قوانين تعزيرات، جزا و قانون نظام صنفي آن هم به صورت بسيار محدود و ناقص به حمايت از حقوق مصرف كننده اشاره شده است. در حالي كه مطالعات و مقايسه وضعيت ايران از اين منظر با ساير كشورهاي جهان بيانگر آن است كه در بيش از 80 كشور دنيا دولت يا سازمان و نهادهاي غير دولتي در قالب قوانين مشخص مسئول دفاع از حقوق مصرف كنندگان هستند.
نامگذاري روزهايي براي حمايت از مصرف كنندگان و آگاهي بخشي به خانواده ها از طريق مطبوعات، رسانه ها و نهادهاي مدني و اتحاديه هاي صنفي ضرورت دارد. برخي كارشناسان مي گويند: در جامعه اين پرسش مطرح است كه حداقل حقوق مصرف كننده چيست و چگونه بايد به آن رسيد؟
ضرورت دارد تا با اطلاع رساني صحيح و شفاف و آموزش مداوم، دقيق و مستمر مصرف كنندگان را با حقوق خود آشنا كنيم. مثلاً اگر خانواده اي از خدمات برق كشي، لوله كشي، فاضلاب، شوفاژ، مبل سازي، كولرسازي و انواع تعميرات ساختمان در خانه ناراضي هستند، مي توانند به اتحاديه هاي صنفي مربوطه مراجعه كنند و شكايت خود را پيگيري كنند. اميدواريم كه با تصويب قانون حمايت از مصرف كننده، دستيابي به حقوق از دست رفته مردم از طريق مراجع قانوني فراهم شود و اتحاديه هاي صنفي، مجامع، وزارت بازرگاني، انجمن و تشكل هاي حمايت از مصرف كننده تقويت شوند و براي جلوگيري از اجحاف به حقوق مصرف كننده تلاش كنند.
رقابت و حقوق مصرف كننده
بهبود وضعيت اقتصادي مردم با بالا رفتن درآمد سرانه و افزايش توليد كالا در داخل، رفع موانع غيرتعرفه اي و ورود كالا به داخل كشور و تنوع محصولات، به افزايش قدرت انتخاب مصرف كننده و توجه به حقوق مصرف كننده كمك كرده است به عنوان مثال با آزادسازي واردات خودرو و توليد يك ميليون خودرو در سال انتقاد از كيفيت پايين خودروهاي توليد داخل افزايش يافته است در حالي كه كيفيت خودرو و تنوع محصول بيشتر شده است اما در عين حال سطح انتظارات مردم و دفاع از حقوق مصرف كننده نيز افزايش يافته است و مردم انتظار دارند تا مدل هاي جديد، مشاركت خودروسازان خارجي در بازار ايران و واردات خودروهاي نو و با كيفيت را شاهد باشند.
طي سال هاي اخير در عرصه شرايط رقابتي، توليدكنندگان به ناچار براي عرضه كالاهاي خود، اقدام به تأمين نياز و خواست مشتري از قبيل تنوع بخشي به محصول، استفاده از تكنولوژي روز در توليد كالا، افزايش كيفيت و به دنبال آن كاهش قيمت و شرايط مناسب عرضه كالا مانند ليزينگ ، اجازه به شرط تملك و فروش اقساطي و ارائه مطلوب خدمات پس از فروش و راه اندازي واحدهايي به نام رسيدگي به شكايت شده اند كه مي توان اين اقدامات را گامي مؤثر براي توجه به حقوق مصرف كنندگان دانست. به عنوان مثال اگر خودروسازان امداد جاده اي، خدمات پس از فروش، افزايش كيفيت و كاهش قيمت و فروش اقساطي را دنبال نكنند قطعاً در فروش يك ميليون خودرو با مشكل روبه رو مي شوند.
|