پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۶
شيوه هايي براي رهايي از تنيدگي ذهن
تا رهايي خواهم جنگيد...
006030.jpg
همه ما در دوره اي از زندگي و يا حتي براي لحظاتي كوتاه به حالت هاي ناخوشايندي چون احساس شكست، افسردگي، كلافگي و بي حوصلگي، تنهايي و سرخوردگي و... دچار شده ايم كه اين حالت ها به ويژه در طول يك تعطيلات بلند مدت، يك روز تعطيل، ساعت هاي پاياني روزهاي تعطيل، ساعت هاي اوليه اولين روز هفته، روزهاي پاياني سال كهنه و روزهاي آغازين سال نو و... ممكن است تشديد شود.
افسردگي، دلتنگي و غم ممكن است به دلايل مختلف چون مشكلات شخصي، درگيري هاي ذهني و كاري و يا حتي به دلايل ساده و به ظاهر بي اهميتي چون تغيير وضعيت آب و هوا (از هواي آفتابي به ابري)، تغيير فصل (از تابستان به پائيز)، شنيدن لحن بي اعتنا يا افسرده دوستمان و... و يا بسياري دلايل ريز و درشت ديگر بروز كند. اما همه اين احساس هاي ناخوشايند با كمي دقت به چند پيشنهاد ساده به راحتي برطرف مي شود.
۱ - حضور در جمع و مثبت  انديشي
شخص دلتنگ و غمگين، به آخرين گزينه اي كه مي انديشد، حضور در جمع و بودن در كنار ديگران است. در حقيقت احساس دلتنگي و غم، فرد را از اجتماع دور مي كند و بيمار دوست دارد اغلب اوقات در منزل و يا حتي اتاق شخصي خود زنداني شود. اين حالت كه از آن به مردم گريزي ناشي از افسردگي ياد مي كنند با حالت هايي مثل علاقه به شنيدن موسيقي غمناك و يا ديدن اين قبيل فيلم ها تكميل مي شود.
روانشناسان معتقدند برخلاف تصور افراد بيمار، حضور در جمع- جمعي كه بيمار علاقه به حضور در آن دارد اما به دليل افسردگي گوشه گير شده است- و ساعتي صحبت كردن با آنها؛ تماشاي فيلم يا تئاتر؛ پياده روي و به طور كلي حضور در جمع، گزينه خوبي براي تغيير حالت بيمار و خارج شدن از پيله افسردگي است. در شرايط حاد، چند جلسه گفت وگو با روانشناس توصيه مي شود.
به خاطر داشتن يك نكته كه؛ ما هماني هستيم كه مي انديشيم ؛ افكار ما را از دلتنگي و افسردگي به سوي شادي و نشاط هدايت مي كند. كنترل بر اعمال و رفتار و مهم تر از همه افكار، راهي جهت هدايت ذهن از غم به شادي است.
۲ - فعاليت ها يا برنامه هايي را فقط براي رضايت خود انجام دهيد
قدري خودخواه باشيم! به كارها و برنامه هايي فكر كنيم كه دوست داريم فقط براي خوشايند خودمان انجام بدهيم.
اين به خود انديشيدن مي تواند از خريد يك جوراب يا پيراهن مورد علاقه تا برنامه ريزي براي يك سفر تفريحي متغير باشد. در حقيقت هدف از انجام اين كار، تمركز بر روي خواسته شخصي و اهميت دادن به خود است. اين تغييرات، هر چند كوچك، مي تواند ذهن را از غرق شدن در افكار ناخوشايند نجات داده و روح را به سوي آرامش و مثبت انديشي سوق دهد.
روانشناسان معتقدند تغيير در شكل ظاهري چون كوتاه كردن مو، لاك زدن ناخن، رنگ كردن مو، تغيير رنگ و فرم لباس ها به ويژه لباس هايي كه دايماً آنها را مي پوشيد- مانتو و روسري- مي تواند تأثير بسيار مثبتي بر روحيه فرد داشته باشد.
۳ - به ديگران هديه بدهيم
يكي ديگر از راه هاي فرار از افكار ناخوشايند، انديشيدن به چيزي فراتر و مهم تر از افكار كسالت بار روزمره است. فكر كردن به دوستان، خانواده و يا حتي افراد نيازمند و يافتن راهي براي شاد كردن آنها چون خريد هديه- هرچند كوچك- كمك كردن به آنها و... افكار انسان را به سوي خوبي ها سوق مي دهد.
بخشش و كمك به ديگران- نه الزاماً مادي- يكي از بهترين شيوه هاي تسلط بر ذهن و سوق دادن افكار به سوي مثبت انديشي است. روانشناسان عقيده دارند افرادي كه بخشي از اوقات فراغت خود را به حضور در مؤسسات خيريه و شركت در فعاليت  هاي جمعي اين گروه ها اختصاص مي دهند؛ بسيار كمتر از ديگران به افسردگي و حالت هاي ناخوشايندي چون دلزدگي، كسالت و... دچار مي شوند.
انديشيدن به آنچه قرار است به عنوان هديه به عزيزي داده شود و يا قدم هاي خيري كه قرار است براي رفع مشكلي برداشته شود، به شدت بر ذهن و افكار فرد تأثيرگذار است و او را از انديشيدن به نكات منفي بازمي دارد.
۴ - تماشاي فيلم يا تئاتر شاد و مفرح
خنديدن ، شاخص ترين محرك براي تغيير روحيه افراد است. پژوهش ها نشان مي دهد خنديدن باعث توليد هورمون ايندورفين - هورموني كه از آن به عنوان محرك احساس ياد مي كنند- مي شود. هورموني كه حتي بيش از گلبول هاي قرمز و سلول هاي تي، دو نوع از سلول هاي مهم بدن كه باعث افزايش مقاومت سيستم ايمني بدن مي شوند- در افزايش مقاومت بدن- با تأثير بر سيستم ايمني بدن- مؤثر است.
هنگامي كه مي خنديم- جدا از ترشح هورمون- ذهن را وامي داريم تا از وضعيت نابسامان و نامتعادل خود خارج شده و به چيز ديگري بينديشد. با ديدن فيلم، سريال و يا داستاني مفرح، با شخصيت هاي قصه درگير مي شويم و با انديشيدن به داستان فيلم و شخصيت آن؛ ذهن را به جهتي ديگر متمركز مي كنيم.
اين تغييرات به ويژه اگر با خنديدن همراه باشد،تأثيري دو چندان خواهد داشت. روانشناسان تماشاي حداقل 3 فيلم مفرح در هفته را پيشنهاد مي كنند. فراموش نكنيم كه خنديدن به مراتب مؤثرتر از لبخند زدن است!
۵ - مديريت زمان و ذهن
غصه خوردن براي خود؛ احساس تأسف و اندوه، تمركز بر روي كمبودها و مشكلات- اغلب بي دليل- بيماري هاي كوچك و پيش پا افتاده و... عواملي جهت بروز و تشديد حالت اندوه و افسردگي و سرخوردگي است.
روانشناسان توصيه مي كنند با هجوم اولين تفكر منفي بر ذهن، به سرعت ذهن را به سويي ديگر متمركز كنيم. بهترين شيوه تقسيم بندي زمان و پر كردن آن به طرق مختلف است. يكي از بهترين برنامه ها عيادت از بيماران است؛ بيماراني كه با وجود ابتلا به بيماري هاي حاد، درست و منطقي با زندگي برخورد مي كنند و مانند افراد كاملاً سالم براي هر لحظه اي زندگي شان برنامه مشخصي دارند.
بعضي معتقدند عيادت از بيماران نوعي حس ترحم، احساس جدايي،  برتري و دور بودن از مشكلات را به صورت كاذب در ذهن افراد القاء مي كند؛ اما روانشناسان معتقدند با عيادت و هم صحبتي با بيماران، فرد افسرده اراده و مقاومت را از آنها مي آموزد؛ مي آموزد كه چگونه ديگران با وجود درگيري با مشكلات كوچك و بزرگ به زندگي اميدوار بوده و براي هر لحظه اي آن ارزش قايلند.
۶ - فراموش كردن گذشته و زندگي در اكنون
دكتر اسپنسر جانسون در كتاب هديه ، از زمان حال به عنوان هديه اي براي هر فرد ياد مي كند و معتقد است انديشيدن به گذشته، فقط براي عبرت گرفتن از آن در جهت برنامه ريزي بهتر براي آينده و زندگي بهتر در زمان حال است؛ و غصه خوردن براي گذشته اي كه هيچ گاه باز نمي گردد، حماقتي بيش نيست.
روانشناسان معتقدند به زندگي و بازيگران آن- انسان ها- بايد به شكل مجموعه اي در حال حركت از گذشته تا اكنون و آينده بنگريم؛ مجموعه اي كه پس از پشت سر گذاشتن تجربه هاي گذشته به اكنون رسيده است. همان طور كه انديشيدن به زمان حال، بدون برنامه ريزي براي آينده نادرست و غيرمنطقي است؛ ماندن در گذشته نيز جز هلاكت چيزي به دنبال نخواهد داشت.
اجازه بدهيم زخم ها و غم هاي كهنه، عصبانيت ها و دلخوري ها التيام يابند و انديشه مثبت، سرزندگي و شادابي جراحت ها را ترميم كنند؛ زندگي را از همين حالا آغاز كنيم.
۷ - پياده روي
پياده روي يكي از ارزان ترين و بهترين ورزش هايي است كه پزشكان براي بيماران مبتلا به افسردگي و تنيدگي ذهني تجويز مي كنند.
بعضي از افراد از نگاه كردن به ويترين مغازه ها لذت مي برند؛ اگر شما نيز از اين تفريح لذت مي بريد، مكاني را براي پياده روي انتخاب كنيد كه در حين پياده روي به اين تفريح نيز بپردازيد و با قدم زدن از هر دو كار- پياده روي و لذت بصري ناشي از تماشاي ويترين مغازه ها- لذت ببريد؛ به حرف هيچ كس نيز اهميت ندهيد و به ديدن ويترين مغازه ها در حين پياده روي ادامه دهيد.
اگر از نشستن در پارك لذت مي بريد با خريد نوشيدني، خودتان را خوشحال كنيد و اگر به برقراري ارتباط با ديگران علاقه داريد، سعي كنيد با افرادي كه احساس مي كنيد صحبت كردن با آنها در تغيير روحيه تان مؤثر خواهد بود، ارتباط برقرار كنيد؛ دوستان خوبي از همين گپ و گفت وگوها پيدا مي كنيد.
داشتن برنامه منظم براي پياده روي يكي از توصيه هاي پزشكان به بيماران و حتي افراد سالم، براي جلوگيري از ابتلا به افسردگي است.
۸ - با دوستان مثبت انديش و موفق تان در تماس باشيد
هر چند برقراري ارتباط با دوستان مثبت انديش، موفق و شاد بسيار مهم است، اما نبايد وابستگي بي مورد و يا سربار شدن را در پي داشته باشد و شما به مزاحم و سرباري براي دوستتان تبديل شويد.
بهترين نتيجه زماني حاصل مي شود كه در ديدارهاي دوستانه، بيشتر شنونده باشيم تا گوينده؛ چرا كه با شرح معضل مشكلات و نابساماني هاي روحي مان طرف مقابل را نيز افسرده كرده و ديگر انرژي مثبتي از سوي او به ما انتقال نمي يابد بنابراين بهتر است با آگاهي از افكار مثبت، فعاليت ها و برنامه هاي طرف مقابل، رفتارها و مشكلات روحي مان را تصحيح كنيم.
۹ - مديتيشن، يوگا و موسيقي
مديتيشن و يوگا زماني مؤثر است كه واقعاً به اين شيوه هاي درماني معتقد باشيم. بنابراين در صورت اعتقاد به اين دو نوع ورزش و انتخاب يكي از آنها،  گام هاي مؤثري در جهت درمان خود برداريد.
گوش كردن به موسيقي شاد- موسيقي غمگين ممنوع- و گاه ورزش كردن با آن شيوه خوبي جهت استراحت ذهن و تمركز دادن آن به سوي افكار مثبت است.
۱۰ - خلاق باشيم
بيكاري و وقت گذراني   از مهم ترين علل افسردگي و غرق شدن در افكار ناخوشايند است. انتخاب و دنبال كردن يك هنر مانند موسيقي، خط، نقاشي، گلدوزي، بافتني، آشپزي و... بهترين روش براي پر كردن اوقات فراغت و جلوگيري از هجوم افكار منفي است.
۱۱ - مطالعه
مطالعه كتاب، مجله، روزنامه و... بهترين ورزش ذهني است. حل جدول نيز به شدت ذهن را درگير كرده و مانع از بروز تفكرات ناخوشايند مي شود. دقت كنيم كتاب نبايد باعث تشديد حالات افسردگي شود و همواره به خاطر داشته باشيم، تنها خود ما هستيم كه مي توانيم با مديريت ذهن، از تنيدگي برهيم. سلامت باشيد...
منبع: كلينيك مايو آمريكا
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

تعادل رواني- رفتاري
به هم خوردن تعادل رواني- رفتاري چيزي نيست كه بتوان آن را پيش بيني كرد و اغلب نيز زماني مورد تهاجم قرارمان مي دهد كه منتظرش نيستيم.
هر چند نمي توان كلافگي يا بي حوصلگي موقتي را افسردگي دانست. اما همين تنيدگي كوتاه و گذرا زنگ خطري براي اطلاع از حضور دشمن در پشت مرزها است.
علت هر چه هست، مي توان با توجه به نكاتي ساده، اما مهم، مشكل را هر چه سريع تر برطرف كرد و زندگي را و آن طور كه حقيقتاً جاري است؛ و نه آن طور كه ما مي بينيم و دوست داريم كه ببينيم، امن و آرام طي كرد.

اجازه دهيد كودكتان در لحظه زندگي كند
صديقه احمدي- در لحظه بودن خالصترين نوع سلامت فكر است. اگر بتوانيد هر روز كمي بيش از ديروز خود را به زندگي در حال كردن نزديك كنيد، در واقع به سبك زندگي مستقل و فارغ از قيود نزديكتر شده ايد. يك لحظه به اين امر مهم فكر كنيد. اگر در لحظه كنوني دچار يأس و افسردگي شويد، در واقع اجازه داده ايد (لحظه كنوني) زندگيتان براي رخدادي كه گذشته يا هنوز پيش نيامده، به هدر رود، اين اتفاق هرچه مي خواهد باشد،  ليكن شما بدين وسيله توان دروني خود را براي احساسي خوشايند داشتن در لحظه كنوني به هدر مي دهيد، اما چنانچه در لحظه فعلي به كلي غرق مي شديد نمي توانستيد احساس غم و افسردگي كنيد. اگر در لحظه كنوني واقعاً غرق باشيد مريض بودن را احساس نمي كنيد...
اگر خود را به زندگي كردن با اين شيوه عادت دهيد، اين توانايي دروني را پيدا خواهيد كرد كه به كلي خود را وقف و سرگرم برنامه اي سازيد. بچه ها نيز دقيقاً اين خصوصيت را دارا مي باشند. به زندگي افراد كسل و بي روحيه و كساني كه در بيمارستانهاي رواني بستري هستند دقيق شويد. هرچه اين افراد از لحظه كنوني و واقعيت وجودي خود دورتر شوند، كسالت و غم بيشتري را احساس مي كنند. هرچه بيشتر نگران پيشامدهايي باشند كه در گذشته بايد يا نبايد رخ داده و اينكه در آينده چه پيش خواهد آمد، برايشان زندگي در حال دشوارتر خواهد شد.
لحظه كنوني جايي است كه در آن فقط شما به گونه اي منحصر به فرد، مي توانيد آنچنان خود را سرگرم و مشغول سازيد كه ديگر جايي براي افكار آزاردهنده و ناخوشايند باقي نماند. چنانچه بياموزيد چگونه به طور كامل از هر لحظه زندگي خود بهره بجوييد و به آن به صورت اعجازي كه صرفاً براي شما فراهم آمده تا از آن استفاده كنيد، بنگريد، در واقع به اساس و اصول آنچه فلاسفه شرق قرنهاست به آن اشاره داشته يا شخصاً تجربه كرده اند پي خواهيد برد.
بچه ها از بدو تولد اين معجزه را به همراه دارند و اين پاره اي از طبيعت وجودي آنها است. آنها با اين توانايي و ظرفيت كه از لحظه به لحظه زندگي خود به طور كامل استفاده كنند به دنيا مي آيند، دقيقاً نظير همان توانايي سرشتي كه در وجود پرنده تازه به دنيا آمده وجود دارد كه مي داند چگونه پرواز كند، اين توانايي در درون يك يك ما به وديعه گذاشته شده و وظيفه اين است كاري نكنيم كه اين خصلت ذاتي قبل از آنكه فرصت تبلور و شكوفايي پيدا كند، خاموش و سرد شود. ما پيوسته بين گذشته و حال، و حال و آينده در نوسانيم. هر فردي مي تواند با اراده، خود را از زمان حال جدا سازد. با تأسف خوردن درباره بخت بدي كه داريم، با غصه خوردن درباره حوادثي كه ممكن است در آينده انتظارمان را بكشد، ما عمداً خود را از حال دور مي سازيم و اين انتخاب توسط كسي جز خودمان صورت نمي گيرد، بچه ها نيز با فشارهايي كه معلمين يا والدين به آنها وارد مي سازند، مانند بزرگسالان عمل مي كنند.
جسماً و روحاً در حال زندگي كردن، و به لحظه كنوني با شگفتي و اعجاز نگريستن، ممكن است از نظر شما غيرعملي بيايد، با وجود اين، چنانچه دوست داريد فرزنداني مستقل و آزادانديشي داشته باشيد، بايد به اين نگرش با دقت و تأمل بنگريد. كودكي كه ياد مي گيرد همواره در حال زندگي كند، از عقل و درايتي كامل و كافي برخوردار است. ستايشگر هر لحظه از زندگي بودن، در هر موقعيتي خود را شاداب و زنده نگاه داشتن و به ساده ترين پديده هاي طبيعي با شگفتي و ستايش نگريستن، شكل خاصي از سلامت فكر است.
در حال زندگي كردن نه تنها به معني بي برنامه يا بي هدف بودن نيست، بلكه فرسنگها از آن فاصله دارد. با زندگي كردن در لحظه شما دروازه هاي پيشرفت و ترقي را به سوي فرزندانتان مي گشاييد و به آنها مي آموزيد فارغ از ناتواناييهاي ناشي از عصبيت در جاده زندگي، به گونه اي كامل قدم بردارند، بدون آنكه در مقابل هر فرازي، به مقابله و جنگ و ستيز برخيزند، براي آنكه بچه ها بياموزند چگونه در اين خالصترين شكل سلامت فكر باقي بمانند لزومي ندارد به آنها درسهاي گوناگوني بياموزيد، فقط كافي است از سر راه آنها كنار رويد و كاري نكنيد كه از اين موهبت سرشتي كه آنها را به سوي هوشياري و روشنگري هدايت مي كند محروم بمانند.
بچه ها را در هر سن و وضعي كه هستند به همان صورت بپذيريد، والدين غالباً از فرزندان خود انتظاراتي دارند و لذا با همين نگرش به آنها چشم مي دوزند. كودكان پيوسته با سئوالاتي از قبيل (تو تصميم داري در آينده چكاره شوي؟) روبه رو هستند. آنچه از اين سئوال آشكارا مي توان استنباط كرد اين است: (تو را به عنوان انساني كامل هنوز نمي توان قبول داشت) و چنانچه كودك پاسخ دهد (من كاره اي نخواهم شد، همين حالا هم براي خودم كسي هستم)، براي پدر و مادر گران تمام مي شود و آن را حداقل، بي احترامي و توهين تلقي مي كنند، آري آنها از معجزات لحظه كنوني آگاهند پس به جاي پند و موعظه كردن، از آنها درس بگيريد، لحظه از خودش مراقبت مي كند.

نوستالوژي
ناهنجاري ساختار قامتي دانش آموزان
فارس: نتايج سنجش ساختار قامتي دو ميليون و 264 هزار و 311 دانش آموز پسر و دختر در سال تحصيلي 84-1383 اعلام شد.
مجيد كاشف مديركل فعاليت هاي ورزشي آموزش و پرورش افزود: درصد ناهنجاري سركج مشاهده شده در دانش آموزان به تفكيك مقطع شامل مشاهده 16/4 درصد در دانش آموزان دختر ابتدايي، 36/4 درصد در دانش آموز دختر راهنمايي، 53/5 درصد در دانش آموز دختر متوسطه و 68/4 در دانش آموز پسر راهنمايي است. وي اضافه كرد: درصد ناهنجاري شانه نامتقارن مشاهده شده در دانش آموزان شامل مشاهده 50/27 درصد در دانش آموز دختر ابتدايي، 61/33 درصد در دانش آموز دختر راهنمايي، 52/37 درصد در دانش آموز دختر متوسطه و 11/12 درصد در دانش آموز پسر راهنمايي است.
كاشف ادامه داد: درصد ناهنجاري پشت كج مشاهده در دانش آموزان شامل مشاهده 11/1 درصد در دانش آموز دختر ابتدايي، 12/1 درصد در دانش آموز دختر راهنمايي،  34/1 درصد در دانش آموز دختر متوسطه و 53/6 درصد در دانش آموز پسر راهنمايي است. وي افزود: درصد ناهنجاري پشت گرد مشاهده شده در دانش آموزان شامل مشاهده 93/9 درصد در دانش آموزان دختر دوره چهارم ابتدايي، 90/11 درصد در دانش آموزان دختر راهنمايي، 34/13 درصد در دانش آموزان دختر متوسطه و 06/7 درصد در دانش آموزان پسر راهنمايي است.
مديركل فعاليت هاي ورزشي آموزش و پرورش گفت: درصد ناهنجاري پشت صاف مشاهده شده در دانش آموزان 7شامل مشاهده 7/1 درصد در دانش آموزان دختر چهارم ابتدايي، 24/1 درصد در دانش آموزان دختر راهنمايي، 31/1 درصد در دانش آموزان دختر متوسطه و 85/2 درصد در دانش آموزان پسر راهنمايي است. وي اضافه كرد: درصد ناهنجاري كمر گود مشاهده شده در دانش آموزان شامل مشاهده 17/14 درصد در دانش آموزان دختر چهارم ابتدايي، 25/19 درصد در دانش آموزان دختر راهنمايي، 75/21 درصد در دانش آموزان دختر متوسطه و 99/16 درصد در دانش آموزان پسر راهنمايي است.
كاشف گفت: درصد ناهنجاري زانوي ضربدري مشاهده شده در دانش آموزان شامل مشاهده 03/7 درصد در دانش آموزان دختر ابتدايي، 37/6 درصد در دانش آموزان دختر راهنمايي، 63/6 درصد در دانش آموزان دختر متوسطه و 94/13 درصد در دانش آموزان پسر راهنمايي است. وي ادامه داد: درصد ناهنجاري زانوي پرانتز مشاهده شده در دانش آموزان شامل مشاهده 18/6 درصد در دانش آموز دختر ابتدايي، 23/9 درصد در دانش آموز دختر راهنمايي، 90/11 درصد در دانش آموز دختر متوسطه و 31/3 درصد در دانش آموز پسر راهنمايي است. مديركل فعاليت هاي ورزشي آموزش و پرورش افزود: درصد ناهنجاري كف پاي صاف مشاهده شده در دانش آموزان شامل مشاهده 98/9 درصد در دانش آموزان دختر ابتدايي، 65/10 درصد در دانش آموزان دختر راهنمايي، 71/9 درصد در دانش آموزان دختر متوسطه و 20/7 درصد در دانش آموزان پسر راهنمايي است.
وي اضافه كرد: درصد ناهنجاري شصت كج مشاهده شده در دانش آموزان شامل مشاهده 27/17 درصد در دانش آموزان دختر ابتدايي، 09/20 درصد در دانش آموزان دختر راهنمايي و 15/20 درصد در دانش آموزان دختر متوسطه است.
شيوع افسردگي در زنان ميانسال
مهر: بررسي ها نشان مي دهد: زناني كه در دوران زندگي هرگز دچار افسردگي نشده اند، در سنين ميانسالي با فرا رسيدن دوره يائسگي مبتلا به افسردگي مي شوند. مركوري نيوز اعلام كرد: اين بدان معني نيست كه تمامي زنان بدون استثناء دچار افسردگي مي شوند اما اكثر آنان در دوران ميانسالي با توجه به پديده يائسگي دچار يك دوره حساسيت روحي شديد شده و احتمال بروز افسردگي در آنان تشديد مي شود.
متخصصان توصيه مي كنند: در چنين مواردي خانم ها تصور نكنند به دليل فرا رسيدن دوره يائسگي دچار افسردگي شده اند. اين امر طبيعي بوده و به خودي خود نيز درمان مي شود، بلكه به دنبال درمان بوده و به متخصص مراجعه نمايند.محققان دريافته اند، اين دوره از تغيير و تحولات جسمي در زنان كه منجر به تغيير در كار هورمونها مي شود بر سيستم روحي و عصبي تاثير مي گذارد و احتمال ابتلا به افسردگي را 2 تا 5 برابر افزايش مي دهد.از نشانه هاي تغييرات هورموني هم، احساس حرارت بالا و تعرق زياد در خانم ها است كه تحقيقات نشان مي دهد در اين زمان حساسيت روحي و عصبي به شدت زياد شده و افراد در معرض ابتلا به افسردگي قرار مي گيرند.

آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |