يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۴
تاريخچه انجمن خوشنويسان ايران
نقطه وخط
006789.jpg
محمدرضا كلهر
كاتب دربار و استاد خوشنويسي ناصرالدين شاه در اعتلا و ترويج هنر خوشنويسي به خصوص خط نستعليق تلاش نمود، محل دفن اين هنرمند در قبرستاني واقع در ميدان حسن آباد فعلي بوده است. به يادبود اين هنرمند، سنگ قبري بر ديوار آتش نشاني ميدان حسن آباد نصب شده است.
006681.jpg
006684.jpg
006687.jpg
006690.jpg
006693.jpg
006696.jpg
006699.jpg
006702.jpg
006705.jpg
006708.jpg
سرگذشت پيدايش خط در دوران قبل از اسلام بحث مفصل تري مي برد كه در اين مجال نمي گنجد، وليكن در دوره اسلامي و مقارن قرن هاي اول و دوم هجري برپايه خطي موسوم به نبطي و حجازي، خط كوفي شكل گرفت و در دوره هاي بعد به ترتيب و تدريج خطوط سته، ثلث، نسخ، ريحان، رقاع، محقق و توقيع و سپس خط تعليق به دست هنرمندان ايراني ابداع شد، تا نوبت به قرن هشتم و ظهور خط نستعليق رسيد، اين قلم از تلفيق خط نسخ و تعليق و نوعي خط تحرير كه در بين مردم ايران رايج بود به وجود آمد و اندكي بعد، در قرن دهم خط شكسته نستعليق پديدار شد. خطوط رايج در ايران اسلامي عبارتند از ثلث، نسخ، نستعليق و شكسته نستعليق، اين خطوط از مواريث گرانقدر ملت با فرهنگ ايران به شمارآمده و در موزه هاي بزرگ دنيا چون جواهرات بي نظير نگهداري مي شوند كه موجب افتخار و نشانه ظرافت طبع ملت كمال طلب و هنردوست و هنر  آفرين ايران است. هنر خوشنويسي و نستعليق ويژگي هنر ناب را در ساختار هندسي خود دارد و با نمود خود در منـزلت و جايگاهي قرار گرفته است كه نهضت امپرسيـونيزم و آبستره مـي خواهـد به آن برسـد و سـاختار هندسي و رياضي هنر خوشنويسي و وجود تناسب هاي ايزدي و طلايي در اين هنر ويژگي ها و امتيازات خاصي به اين هنر بخشيده است، ميدان و محتواي هنر خوشنويسي كه مبتني بر دستاوردهاي ملي و دينـي است از طرفي در ذهن و قلب مردم جاري است و مردم با آن آشنايي بصري وسيع دارند و اين نگرش قداست خاصي براي اين هنر ايجاد كرده است.
اين قداست و پاسداري از ارزش هاي هنر خوشنويسي در اين سال ها، مرهون خانه اي است در خيابان خارك تهران كه نام انجمن خوشنويسان ايران را بر پيشاني خود دارد، صفحه نمايشگاه امروز، اختصاص به سابقه و پيشينه اين انجمن مي پردازد. انجمن خوشنويسان ايران از سال 1329 با همت استادان بزرگواري همچون زنده ياد سيدحسين ميرخاني و ديگر استادان والامقام نظير شادروانان علي اكبر كاوه، ابراهيم بوذري و سيدحسن ميرخاني، با اهتمام زنده ياد دكتر مهدي بياني( محقق و استاد دانشگاه) و با همكاري وزارت فرهنگ و هنر وقت تأسيس و راه اندازي شد و نام كلاس هاي آزاد خوشنويسي زينت بخش اين خانه عشق و دلدادگي گرديد. اين نهاد اصيل و مردمي بنياد نامه رسمي خود را با نام انجمن خوشنويسان ايران در تاريخ 19 شهريور ماه 1346 اخذ و فعاليت هاي درخشان و تأثيرگذار خود را پي گرفت. انجمن خوشنويسان ايران به تدريج و در آغاز دهه سوم حيات پربار خود دوره رونق و گسترش را تجربه كرد و در مواجهه با رويكرد وسيع و پرشور اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان اقدام به تأسيس فراگير شعب در سراسر كشور نمود كه اين روند همچنان ادامه دارد.
انجمن خوشنويسان ايران پرسابقه ترين سازمان هنري مستقل كشور است و مي توان گفت از نظر قدمت تشكيلاتي و فرايند تأثير گذاري در جهان كم نظير و در خاورميانه بي نظير است.
تصويب خط مشي ها و برنامه هاي كلي، بررسي و تصويب اساسنامه انجمن برعهده مجمع نمايندگان، كه در رأس اركان انجمن قرار دارد، مي باشد. شوراي عالي انجمن، منتخب مجمع نمايندگان است، كه با عضويت نمايندگان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مركز مشاوره و تصميم گيري هاي انجمن را تشكيل مي دهد. مديريت اجرايي منتخب شوراي عالي و ركن شوراي ارزشيابي هنري، بازرسان و هيأت رسيدگي و داوري، اركان شش گانه انجمن خوشنويسان ايران را تكميل مي كنند. اهداف انجمن عبارتند از :
- ترويج خطوط چهارگانه در داخل و خارج كشور.
- آشنا نمودن مردم با هنر خوشنويسي و نقش و كاربرد آن در توسعه فرهنگي كشور .
- دفاع از حقوق خوشنويسان.
- ايجاد ارتباط سازماني و همكاري مطلوب ميان خوشنويسان.
- ايجاد ارتباط و تعامل با ساير مؤسسات فرهنگي به منظور رشد، اعتلا، نوآوري و افزايش غناي معنوي و فرهنگي كشور و نيز معرفي دستاوردها به ساير ملل و آموزش هنرها و فنون مرتبط با هنر خوشنويسي.
انجمن خوشنويسان ايران بيش از 220 شعبه در سطح كشور و خارج كشور نظير شعبه توكيو و پاريس و ... تأسيس نموده و تاكنون حدود پنج هزار نفر از انجمن خوشنويسان ايران با درجه  ممتاز  فارغ التحصيل گرديده اند.
تعداد استادان و مدرسان انجمن از مرز هفتصد و پنجاه نفر گذشته و بيش از شصت هزار هنرجو دارد. آمار ثبت نام سال تحصيلي و تابستاني را در دوره هاي مقدماتي، متوسط، خوش، عالي و ممتاز تشكيل مي دهند، تحرير و چاپ ده ها رسم الخط و آداب الخط و كتب نفيس با شمارگاني بالغ بر صدها هزار از متون ادب، عرفان و اخلاق و برگزاري هزارها نمايشگاه از آثار خوشنويسي در داخل و خارج كشور نمونه هاي ديگري از فعاليت هاي مثبت و تأثيرگذار فرهنگي - هنري انجمن را شامل مي گردد.
انجمن خوشنويسان ايران و جامعه بزرگ خوشنويسي در عرصه تاريخ و فرهنگ ايران اسلامي نقش مؤثري داشته و بجز ثبت و ضبط زبده آثار ماندگار و اغناي گنجينه مواريث هنري ناب در قالب كتابت ، كتيبه، قطعه نويسي و. .. حضور دائمي و فرهنگ ساز داشته، نيز در متن يا در كنار هنرهاي سنتي همچون نگارگري و تذهيب و قلمدان و چاقو سازي و هنرهاي وابسته به چوب، پارچه، فرش و. .. سهم ويژه اي داشته است.

نمايشگاه
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |