گفت وگو با عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پيرامون لايحه بودجه سال آينده
مسير سخت لايحه بودجه 86
علي ابراهيمي
عكس: عليرضا بني علي
|
|
|
|
لايحه 229 هزار ميليارد توماني بودجه سال 86 كه چندي پيش به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد، از 23 بهمن ماه جاري در كميسيون تلفيق بودجه مورد بررسي قرارخواهدگرفت. اين در حالي است كه با ارائه اين لايحه، كارشناسان و نمايندگان مجلس ديدگاه هاي متفاوتي پيرامون لايحه بودجه سال آينده و امكان عملياتي شدن آن مطرح كرده اند. برخي جهت گيري و انضباطي عمل كردن دولت در تنظيم بودجه را به فال نيك گرفته و بودجه انقباضي دولت را اميدواركننده عنوان كرده اند. اين در حالي است كه برخي ديگر امكان عملياتي شدن اين لايحه در صورت تصويب نهايي در مجلس را ضعيف مي دانند. تثبيت قيمت دلار به 890تومان كه كاهش هزينه واردات مواد اوليه صنايع را به دنبال خواهد داشت، همچنين كاهش اتكا به درآمدهاي نفتي و كاهش پايه نفتي به 7/33 دلار از جمله نكات اين لايحه است كه بيشتر كارشناسان آن را معقول و مثبت قلمداد مي كنند.
برخي ديگر اين لايحه را انبساطي دانسته و معتقدند از يك سو افزايش بودجه شركت هاي دولتي در چارچوب لايحه پيشنهادي، نشانگرنبود عزم جدي دولت براي اجرايي كردن سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي در بودجه 86 و از جمله نقاط ضعف اين لايحه بوده و از سوي ديگر امكان عملياتي شدن اين لايحه و تحقق درآمدهاي پيش بيني شده از محل فروش شركت هاي دولتي و ساير اهداف مدنظر براي كنترل نرخ تورم و اتمام پروژه هاي نيمه تمام عمراني ضعيف بوده و همانند سنوات گذشته احتمال استفاده از اعتبارات عمراني پيش بيني شده، براي مصارف جاري دولت وجود دارد.با عادل آذر، عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي پيرامون لايحه بودجه 86 و امكان عملياتي شدن اهداف پيش بيني شده دولت در اين لايحه گفت و گو كرده ايم كه در زير مي خوانيد.
*لايحه بودجه انقباضي دولت در سال 86 تا چه حد عملياتي خواهد شد؟
- در لايحه بودجه سال 86 كارهايي از سوي دولت انجام شده كه نشان از ثبات رفتار اقتصادي و مديريتي در دولت دارد.
كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي در بودجه به ميزان 2/29 درصد و كاهش نرخ تبديل ارز از دلار به ريال از 895تومان در بودجه سال جاري به 890 تومان در لايحه۸۶ ، كاهش قيمت هر بشكه نفت خام از 44 به 7/33 دلار در لايحه بودجه نشان از تمايل دولت به كنترل نقدينگي و كاهش كسري بودجه و كنترل نرخ تورم در 86 دارد، يعني اينكه دولت در بودجه سال آينده به رفتار انقباضي روي آورده است.
از سوي ديگر دولت مي خواهد كاهش اتكاي بودجه عمومي به درآمد هاي نفتي را با ساير اقلام درآمدي مانند درآمدهاي مالياتي، واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و واگذاري دارايي هاي مالي مانند فروش اوراق مشاركت و سهام شركت هاي دولتي جبران كند.
* درآمدهاي پيش بيني شده دولت در چارچوب لايحه بودجه سال آينده تا چه حد امكان تحقق دارد، تاثير عدم تحقق اين درآمدها بر بودجه سال۸۶ چگونه خواهد بود؟
- آنچه موجب نگراني در ميان اهل فن شده و تا حدودي اجرايي شدن بودجه سال آينده را با ترديد روبه رو مي كند، احتمال عدم تحقق بخش عمده اي از اقلام درآمدهاي غير نفتي، چون فروش سهام شركت هاي دولتي است. در سال 85 دولت تنها كمتر از 80 ميليارد تومان فروش سهام داشته، اين در حالي است كه در لايحه بودجه 86 پيش بيني شده است تا دولت از محل واگذاري سهام شركت هاي دولتي۷ هزار ميليارد تومان درآمد داشته باشد كه اين ميزان افزايش درآمد پيش بيني شده از اين محل بلند پروازانه بوده و اين گونه درآمدها مشكوك الوصول تلقي مي شود.
* در لايحه بودجه سال آينده چه موضوعاتي مورد غفلت قرار گرفته يا دولت كمتر به آن توجه كرده است؟
- در شرايطي كه دولت درصدد كاهش يارانه واردات بنزين است، رفتار دولت در لايحه بودجه 86 حكايت از آن دارد كه سرنوشت بنزين همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد به خصوص آنكه در اين لايحه 5/2 ميليارد دلار يارانه براي واردات بنزين پيش بيني شده و بند و تبصره 13 نيز همچنان بر دونرخي كردن يا سهميه بندي بنزين اصرار داشته و هنوز دولت برنامه مشخص و معيني در اين زمينه ندارد.
همچنين در زمينه هدفمند كردن يارانه ها، بهسازي مسكن روستايي و شهري، انبوه سازي و جدا كردن قيمت زمين از مسكن نيز ابهاماتي در تبصره هاي بودجه 86 وجود دارد. به علاوه به كار گيري سياست افزايش پلكاني معكوس در حقوق كاركنان دولت به دليل مغايرت با قانون برنامه چهارم نيازمند اخذ مصوبه از مجلس شوراي اسلامي بوده وبا شيوه كنوني كه دولت ارائه كرده اين موضوع قابليت تدوين و اجرا نخواهد داشت.
* امكان اجرايي شدن اعتبارات عمراني پيش بيني شده در لايحه تا چه حد است؟ احتمال استفاده از اين اعتبارات براي مصارف جاري دولت را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- دولت رشد بودجه عمومي را در بودجه عمراني متمركز كرده است، به طوري كه از 16هزار ميليارد تومان در سال۸۵ به 18 هزار ميليارد تومان در سال 86 افزايش يافته است.
آنچه مسلم است اجراي لايحه بودجه 86 بر مبناي 29ميليارد و 550 ميليون دلار درآمدهاي نفتي با وضعيت عدم تحقق درآمدهاي غير نفتي امكانپذير نيست چنانچه قيمت نفت به كمتر از 45 دلار در بازارهاي جهاني در سال آينده كاهش نيابد دولت احتمالا در سال۸۶ با متمم هاي مكرر بخواهد عدم تحقق درآمدهاي غير نفتي را جبران كند.
به عبارت ديگر چنانچه وضعيت ارزش نفت در بازارهاي جهاني به حالت صعودي برگردد، پيش بيني اين است كه اين لايحه با۴۵دلار در هر بشكه در سال۸۶ قابل اجرا باشد، اما در صورتي كه روند كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني ادامه يابد، دولت بايد از مكانيزم هاي مديريتي و اقتصادي قوي تري مانند چون سرمايه گذاري خارجي، تشويق ايرانيان خارج از كشور به خريد سهام در ايران روي آورد تا درآمدهاي غير نفتي پيش بيني شده را محقق كند. در غير اين صورت دولت ناچار است از بودجه عمراني خود به نفع بودجه جاري بكاهد، همانند سياستي كه كميسيون برنامه و بودجه در خصوص لايحه متمم اخير دولت در پيش گرفت. بدان معنا كه به دولت اجازه داد بدون برداشت از حساب ذخيره ارزي از بودجه عمراني و جاري بين دستگاه ها 3 هزار و۳۰۰ميليارد تومان براي جبران هزينه هاي جاري خود برداشت كند.
*پيش بيني كنترل نرخ تورم در چارچوب لايحه بودجه انقباضي دولت در چه شرايطي امكان تحقق و عملياتي شدن خواهد داشت؟
- چنانچه راهكارهاي مذكور و اجراي نظام مند قانون بودجه سال۸۶ مدنظر دولت قرار داشته و اجرايي شود و دولت به سيستم انقباضي خود در لايحه بودجه سال آينده تا پايان سال وفادار و پايدار بماند، مي توان شاهد كنترل نرخ تورم و حتي كاهش تورم در سال 86 بود، ولي با توجه به شرايط اقتصادي كشور، تهديدهاي بين المللي، تحريم هاي مورد نظر دشمنان نظام و شرايط اقتصاد جهاني مسلماً دولت با مسير سختي در اجرايي كردن لايحه بودجه سال آينده مواجه خواهد بود كه اميدواريم اين حركت نخست دولت در تدوين و تنظيم لايحه بودجه 86 همچنان با درايت مديريتي و برنامه ريزي هاي معقول تا پايان سال آينده ادامه يابد.
|