يكشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۱- Feb.16,2003
000414.jpg
امروز با حافظ
خود غلط بود آنچه ما پنداشتيم
ما زياران چشم ياري داشتيم
حاليا رفتيم وتخمي كاشتيم
تا درخت دوستي كي بر دهد
سخنراني تناولي در حاشيه برپايي نمايشگاه آثارش
پرويز تناولي مجسمه ساز شهير ايراني در موزه هنرهاي معاصر تهران سخنراني خواهد كرد. اين سخنراني فردا رأس ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات اين موزه با عنوان «افتادن فرهاد» برگزار مي شود.
جلسه سخنراني ياد شده در حاشيه نمايشگاه آثار نقاشي و مجسمه هاي اين هنرمند است كه تا پايان سال جاري در محل موزه هنرهاي معاصر تهران داير خواهد بود و درپي آن تناولي به سئوالات حاضرين به ويژه دانش پژوهان علاقه مند پاسخ خواهد داد.

پرفروش  ترين فيلم هاي سال ۸۱
كلاه  قرمزي  و سروناز درصدر پرفروش  ترين  فيلم هاي  سال  ۱۳۸۱ قرار دارد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، فيلم  سينمايي  كلاه قرمزي  و سروناز ساخته  ايرج  طهماسب  با چهارصد و ده  ميليون  تومان  فروش  در تهران پرفروش ترين  فيلم  سال  ۸۱ تاكنون  بوده  است .
گفتني  است  اولين  فيلم  سينمايي  كلاه  قرمزي  نيز در زمان  خود ركوردفروش  فيلم  را از آن خود كرد.
نان ، عشق  و موتور هزار با چهارصد ميليون  تومان ، و دختر شيريني  فروش با ۳۹۵ ميليون  تومان  فروش ، در رتبه هاي  دوم  و سوم  قرار دارند.
من  ترانه  پانزده  سال  دارم ، زندان  زنان ، مزاحم ، ارتفاع  پست ، شام  آخر، ابي  و سام  و نرگس  نيز به  ترتيب  در رتبه هاي  چهارم  تا دهم  قرار دارند.

برندگان جوايز جشنواره فيلم برلين معرفي شدند
«وينتر باتوم» خرس بزرگ را شكار كرد
000456.jpg
در اين دنيا فيلم نيمه مستند مايكل وينتر باتوم كارگردان بريتانيايي، جايزه بزرگ خرس طلايي جشنواره برلين را به خود اختصاص داد.
اين فيلم يكي از سه فيلم اصلي اين جشنواره بود كه به موضوع مهاجرت مي پرداخت.
در اين دنيا ماجراي سفر پرمخاطره و سرنوشت تلخ دو پناهنده افغان را روايت مي كند كه در جستجوي زندگي بهتر به انگلستان مي گريزند، اما در آنجا با خصومت و رنج مواجه مي شوند.
به گزارش سايت اينترنتي جشنواره برلين، هيات داوران همچنين جايزه بزرگ خود را به همراه يك خرس نقره اي به فيلم اقتباس اثر سپايك جونز از ايالات متحده اهدا كردند.
پاتريك شيرو كارگردان فيلم برادرش از فرانسه جايزه بهترين كارگرداني را دريافت كرد و جايزه خرس نقره اي بهترين بازيگر زن مشتركا به بازيگران فيلم ساعت ها، مريل استريپ، نيكول كيدمن و جوليان مور تعلق گرفت.
سام راكويل بازيگر فيلم اعترافات يك ذهن خطرناك نخستين ساخته جرج كلوني در مقام كارگردان نيز جايزه بهترين بازيگر مرد را گرفت.
جشنواره فيلم برلين در كنار جشنواره ونيز و پس از جشنواره كن از معتبرترين جشنواره هاي سينمايي جهان است.

به دليل نپذيرفتن قانون كپي رايت
در جلب حمايت ناشران بين المللي ناتوانيم
دبير همايش بررسي حقوق مالكيت ادبي و هنري گفت: به دليل نپذيرفتن قانون كپي رايت از سوي ايران، جلب حمايت ناشران بين المللي با مشكلاتي همراه است كه اين امر براي كشور زيان هاي اعتباري و اقتصادي به همراه خواهد داشت.
دكتر محمد شكرچي زاده كه در آستانه برپايي همايش حقوق مالكيت ادبي و هنري سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: با وجود آنكه برخي مراكز دانشگاهي داراي چاپخانه هاي مجهزي هستند، اما به دليل نپذيرفتن قانون كپي رايت از سوي ايران، قادر به انتشار كتب مورد نياز دانشجويان كه بيشتر متون اصلي درسي آنان است، نيستند.
وي خاطرنشان ساخت: در شرايط كنوني برخي كتب دانشگاهي از ديگر كشورها به ايران وارد مي شود كه هزينه تهيه آن براي دانشجويان زياد بوده و غيراقتصادي است.
دبير همايش بررسي مالكيت حقوق ادبي و هنري گفت: تهيه كتاب به صورت افست، از ديگر راه هاي تهيه كتاب هاي درسي دانشجويان است كه اين روش نيز به لحاظ مسائل حقوقي و اخلاقي صحيح به نظر نمي رسد. وي اضافه كرد: در صورت آنكه متعهد به پذيرش قانون كپي رايت شويم، در صورت اجازه انتشار كتب خارجي از سوي ناشران بين المللي به غير از تامين كتب مورد نياز در داخل كشور مي توانيم نياز كشورهاي منطقه را نيز برطرف سازيم.
دكتر شكرچي زاده يادآور شد: باتوجه به اهميت پذيرش قانون كپي رايت در كشور، همايش بررسي حقوق مالكيت ادبي و هنري با هدف بررسي آثار و پيامدهاي پيوستن ايران به كنوانسيون هاي مالكيت ادبي و هنري از سوي دانشگاه تهران با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان جهاني مالكيت فكري برپا مي شود.

رهبران سابق دو ابرقدرت در فيلم كودكان ظاهر شدند
000450.jpg
ميخائيل گورباچف، رهبر سابق شوروي، بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق آمريكا و سوفيا لورن هنرپيشه قديمي در نسخه اي جديد از فيلم «پيتر و گرگ» كه يكي از داستانهاي قديمي كودكان است، نقش آفريني كردند.
اين اثر كه اسم آن به «گرگ و پيتر» تغيير يافته است، نوشته سرگئي پروكفيف نويسنده روسي است كه در سال ۱۹۵۳ فوت كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين داستان از ديدگاه گرگ نقل مي شود كه با تهاجم شهرنشيني به زيستگاه كوچك جنگلي خود روبرو مي شود.
فيلمبرداري بخش مربوط به اين سه تن روز دوشنبه در ساختمان صندوق گورباچف در مسكو انجام شد.موسيقي فيلم را اركستر ملي روسيه نواخته و متن آن را والت كرامر آمريكايي نوشته است.
000453.jpg

گورباچف مقدمه آغازين فيلم را به زبان انگليسي قرائت كرد. گورباچف تابه حال در ۱۵ فيلم از جمله يك فيلم تبليغاتي براي يك شركت فروشنده پيتزا ظاهر شده است.
قرار است كلينتون و لورن عوايد خود را به بنيادهاي خيريه ببخشند و گوباچف نيز دستمزد خود را به يك گروه طرفدار محيط زيست بدهد كه خود پايه گذاري كرده است.

گزارش همشهري از جشنواره موسيقي فجر
اركستر ملي و اجراهاي درخور تأمل
با اجراي اركستر ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني جشنواره هجدهم فجر روزهاي تازه اي را تجربه مي كند. اگرچه پيش از اجراي اركستر ملي اركستركر شايگان اجراي برنامه داشت. اين اركستر كه به رهبري و آهنگسازي هراتي، چند سالي است شكل گرفته است، در آهنگسازي نوع خاصي از موسيقي سبك را رواج داده اند كه به نوعي تأثير گرفته از آثار كيتارو، ونجليسي و ياني است، هراتي در آهنگسازي ملودي هاي راحت و رواني را انتخاب كرده و از طريق سازهاي الكترونيك آن را تنظيم كرده است. برهمين اساس، شنوندگان اين برنامه نيز در تالار وحدت اركستر نوازندگاني را مشاهده نكردند، اما اجراي هماهنگ گروه كر به همراه پخش آهنگ ضبط شده توانسته تماشاگران را راضي كند.
اركستر ملي به رهبري فخرالديني اگرچه چند اثر تازه را اجرا كرد، اما روح كارها همچنان در فضاي كارهاي گذشته اين اركستر بود و صداي برخي منتقدان را درآورد. درواقع تنظيم هايي كه فخرالديني از قطعات، ترانه ها و تصانيف به دست مي دهد، نوعي آهنگسازي دوباره است با تفسير فخرالديني از تصانيف و قطعات، درحالي كه تماشاگران منتظرند، آهنگسازي كارها براساس تنظيمي كه خود چهره هايي چون خالقي، زرين پنجه و... انجام داده اند، اجرا شود. عليرضا قرباني كه در چند سال گذشته به عنوان خواننده نخست اركستر ملي درخشيده است، در اجراي جمعه شب گذشته عليرغم تسلط بر كار نتوانست چهره پرفروغ گذشته را به تماشا بگذارد.
اجراهاي شنبه شب كيخسرو پورناظري و گروه شمس و نيز گروه «آراز» با استقبال بينندگان روبه رو شد.

شناسنامه
همشهري
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

شماره پيام گير
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
* در اين روز در سال ۱۹۳۶ هيتلر دستور آغاز توليد انبوه اتومبيل فولكس واگن را به مهندس «پورشه» طراح آن داد و نام اين خودرو را به اميد اين كه روزي هر آلماني يك دستگاه داشته باشد «اتومبيل مردم» گذارد.
* ۱۶ فوريه سال ۱۹۴۴ شهر برلن پايتخت رايش سوم (حكومت هيتلر) توسط ۸۹۱ بمب افكن انگليسي و آمريكايي بمباران شد كه از لحاظ تعداد هواپيما در طول تاريخ بي سابقه است.
* دولت وقت ايران ۲۷ بهمن ۱۳۲۶ اعلام كرد كه تصميم گرفته است معادل ده ميليون دلار اسلحه از آمريكا براي ارتش خريداري كند.

ماندگار
كتاب «ژورناليسم مجله نگاري» تاليف «ديويد رامنيك» يك سال پس از انتشار به چاپ سوم رسيد و اين چاپ در اين هفته انتشار يافته است. مؤلف در كتاب خود تاريخچه و جزئيات فن و روش هاي مجله نويسي را به دست داده و مجله هاي موفق را نام برده است.
وي نوشته است كه «مجله» پس از يك عقب نشيني تقريبا پنج دهه اي بار ديگر به دوران رونق سابق كه مؤلف آن را «دوران درخشان» خوانده باز گشته است و در سال ۲۰۰۱ تيراژها بارديگر چند ميليوني شده اند.
وي نوشته است: «مجله» در برابر تلويزيون شكست خورد و چهل سال طول كشيد تا ناشران مجلاتي كه هنوز ورشكسته نشده بودند ياد گرفتند كه چه مطالبي را بنويسند تا تلويزيون و روزنامه ها نتوانند تهيه كنند.
مؤلف اضافه كرده است كه ناشران مجله ها پس از سال ها كسب نظر مردم، ضعف ژورناليسم تلويزيوني را كشف كردند و متوجه شدند كه مردم انتظار رسانه اي را دارند كه جزئيات بيشتري از رويداد را برايشان بگويد و در عين حال سطح معلومات ايشان را بالا ببرد و روانتر بنويسد و از عكس، بيش از نوشته استفاده كند.

روزگار
تبليغات با «اي ـ ميل» ، در نهمين سال عمومي شدن استفاده از اينترنت به اوج كار خود رسيده است. اين كار كه تا كنون انفرادي بود اينك توسط شركت ها انجام مي شود. فرق آن باساير ابزارهاي تبليغ «ارزان بودن و سرعت كار» آن است. تا اينجا مسئله اي نيست، ولي به اظهار مديران بنگاه هاي بزرگ آگهي كه با تلويزيون عمومي آمريكا مصاحبه كرده اند تبليغات « اي ــ ميلي » دارد به سياست آلوده مي شود كه جاي نگراني دارد. اين مديران گفته اند كه اصحاب تبليغ « اي ــ ميلي » بدون ترس از تعقيب قضايي به كوبيدن رقيب سياسي نيز دست مي زنند.

پاسخ پزشكي
از دكتر گات سئوال شده است كه آيا درست است كه «ايبو بروفن» اگر همزمان با آسپرين مصرف شود اثر آسپرين در رقيق سازي خون را خنثي مي كند و او پاسخ مثبت داده و گفته است كه اين نتيجه اخيرا به دست آمده است و اضافه كرده است كه پيش از مصرف هر دارو بايد دكتر را درجريان بگذاريد زيرا همزمان مصرف كردن چند قلم دارو ممكن است تاثير يكديگر را خنثي كنند و حتي زيانبار شوند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com


گنجينه
وديعه و سوگند
اگر به كسي وديعتي نهي، پنهان منه... بي دوگواي عدل (شاهد عادل) چيز خويش به نزد هيچ كس وديعت منه و بدانچه دهي حجتي از وي بستان تا از داوري رسته باشي. پس اگر داوري افتد، در داوري دلير (گستاخ) مباش كه دليري به داوري، نشان ستمكاري بود. و تا تواني هرگز سوگند به دروغ و راست مخور و خويشتن را به سوگند خوردن معروف مكن تا اگر وقتي سوگند بايدت خوردن، چنانكه افتد (لازم شد)، مردمان تو را بدان سوگند «راست گوي» دارند.
اميرعنصرالمعالي كيكاوس ابن اسكندرابن قابوس( قابوسنامه)


گشتي در دنياي خبرها
مرگ  نخستين  حيوان  شبيه سازي  شده  جهان
ادينبرگ : گوسفندي  به  نام  دالي  كه  نخستين  حيوان  شبيه سازي  شده  از يك  سلول بالغ  در جهان  محسوب  مي شد، پس  از ابتلا به  يك  بيماري  ريوي ، توسط دانشمندان كشته  شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ادينبرگ ، دانشمندان  موسسه  روزلين در ادينبورگ  اسكاتلند پس  از آزمايش  اين  حيوان  متوجه  شدند دالي  كه  شش سال  از سن  آن  گذشته  بود به  يك  بيماري  پيش رونده  ريوي  مبتلا شده  و به  همين علت  تصميم  گرفتند كه  اين  جاندار را از بين  ببرند.
دالي  در سال  ۱۹۹۶ توسط محققان  موسسه  روزلين  در اسكاتلند از يك سلول  بالغ  شبيه سازي  شد و به  عنوان  نخستين  پستاندار همتاسازي  شده  در جهان از نظر علمي  اهميت  بسيار زيادي  پيدا كرد.

آزمايش تازه
نيويورك: همه روزه بيماران متعددي به اورژانس بيمارستانها مراجعه كرده و از درد سينه و حمله قلبي شكايت مي كنند، اما تنها ۲۲درصد از اين افراد پيش از مراجعه به بيمارستان با حمله قلبي مواجه شده اند.
اخيرا پزشكان توانسته اند با انجام يك نوع آزمايش خون از بروز حمله قلبي در افراد اطمينان حاصل كنند.
در اين نوع آزمايش ميزان آلبومين (يك نوع پروتئين) موجود در خون اندازه گيري شده تا مشخص شود كه آيا فرد دچار حمله قلبي شده است يا خير.

۲۰ سال حبس براي قتل همسر
هيوستون: يك خانم دندانپزشك كه همسر خود را زير گرفته و او را كشته بود به تحمل ۲۰ سال حبس محكوم شد. هنگامي كه اين خانم متوجه شد، شوهرش كه او هم دندانپزشك بود قصد ازدواج مجدد دارد، با خودرو آخرين مدل خود او را در محوطه يك هتل زير گرفت و وي را كشت. مجازات چنين جرمي، تحمل ۹۹ سال حبس است اما قاضي پرونده او را به تحمل ۲۰ سال حبس محكوم كرد. اين خانم دندانپزشك بارها مدعي شده بود كه او به صورت تصادفي همسر خود را زير گرفت.


عاقبت كتك زدن فرزند
دهلي نو: يك زن هندي به دليل كتك زدن دختر ۴ ساله خود در دادگاه محاكمه شد. اين زن ۲۶ ساله در داخل پاركينگ يك مركز خريد در هند، فرزند خود را كتك زد غافل از اينكه دوربين هاي مداربسته مشغول تصويربرداري از وي هستند.
به همين دليل وي در دادگاه محكوم به پرداخت ۵۰۰ دلار جريمه نقدي، شركت در كلاس هاي روانشناسي و يك سال حبس تعليقي شد.


آسپرين بچه
واشنگتن: بسياري از مردم براي جلوگيري از حملات قلبي از آسپرين بچه استفاده مي كنند، اما دانشمندان مي گويند مصرف اين نوع آسپرين تاثير چنداني در جلوگيري از لخته شدن خون در رگها ندارد. به همين دليل توصيه مي شود افرادي كه قصد جلوگيري از حملات قلبي را دارند، آسپرين بزرگسالان مصرف كنند.


ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۱ دقيقه


گل و گياه
ميخك هندي
000447.jpg
نام علمي:
Pittosporum crassifolium
خانواده:
PITTOSPORACEAE
درخت يا درختچه اي هميشه سبز و پرپشت با برگهاي سبز تيره و براق كه گلهاي بسيار معطر، ستاره اي شكل و سفيد رنگ آن اواخر بهار ظاهر شده و پس از مدتي به رنگ زرد- كرم در مي آيند. حداكثر بلندي ۶ متر و گستردگي آن به ۴ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك شامل خاك باغچه+ماسه+پيت ماس كه داراي زهكش خوب باشد و هميشه مرطوب نگهداشته شود ولي غرقابي نگردد. بهتر است در ضلع جنوبي يا غربي ديوار كاشته شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پائيز يا بهار يا قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران


صفحه آخر
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
اجتماعي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   ورزش جهان   |   ورزش   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |