دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۵ - Mar.3,2003
أنا يعسوب المؤمنين، والمال يعسوب الفجار.
من پيشواي مؤمنانم و مال، پيشواي تبهكاران .
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
گفت برخيز كه آن خسرو شيرين آمد
سحرم دولت بيدار به بالين آمد
تا ببيني كه نگارت به چه آيين آمد
قدحي دركش و سرخوش به تماشا بخرام
هفته فيلم و عكس در اروميه
هشتمين هفته فيلم و عكس جوان اروميه ديروز گشايش يافت.
اين جشنواره در دو بخش مسابقه عكس و فيلم كوتاه به مدت سه روز در محل مجتمع فرهنگي و هنري اروميه برگزار مي شود.
در بخش فيلم كوتاه ۱۵ عنوان با موضوعات مستند، مذهبي، تحقيقاتي و در بخش عكس ۸۲ قطعه عكس از هنرمندان عضو انجمن سينماي جوان اروميه به نمايش درمي آيد.
در بخش عكس ۲۰ نفر عكاس جوان حضور دارند كه پنج نفر از آنان را هنرمندان عكاس زن تشكيل مي دهند.
در بخش جنبي اين هفته ۲۶ فيلم كوتاه منتخب جشنواره هاي كشوري و بين المللي و سه فيلم بلند سينمايي به نمايش درخواهد آمد.

جوايز جنبي جشنواره فيلم فجر امروز اهدا مي شود
مراسم  اهداي  جوايز جنبي  بيست  و يكمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر، ساعت  ۱۸ امروزدر سينما صحرا برگزار مي شود.
در اين  مراسم  كه  پنجمين  دوره  آن  فردا برپا مي شود، سينماگران  و فيلم هاي  منتخب  سازمان  ها، نهادها و مؤسسات  علاقه مند به  عرصه  هنر هفتم  معرفي  مي شوند و از آنان  تقدير خواهد شد. ستاد احياي  امر به  معروف  و نهي  از منكر، معاونت  فرهنگي  هنري  ستاد كل نيروهاي  مسلح ، مجمع  فيلم  و عكس  دانشجويان  كشور، جشنواره  روستا، وزارت  آموزش  و پرورش ، كانون  مدرسان  سينما، سازمان  توانير، انجمن حمايت  از حقوق  كودكان ، سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  تهران  و ستاد اقامه  نماز و احياي  زكات  تهران  از جمله  شركت  كنندگان  در اين  مراسم هستند.گفتني  است ، توجه  فيلم سازان  به  هنجارهاي  مذهبي  و اجتماعي  و قوانين  و مقررات  و بهينه سازي  رفتار اجتماعي  از جمله  مسايل  مورد توجه  داوران جوايز جنبي  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر است  كه  از دوازدهم  تا بيست  و دوم  بهمن  در تهران  برگزار شد.

نشست دوم مقدمه اي بر معني شناسي
هفتاد و پنجمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به بخش دوم نشست مقدمه اي بر معني شناسي اختصاص دارد كه در آن درباره نظريه ها و رهيافت هاي معني شناسي، معني شناسي فلسفي، فلسفه زبان و معني شناسي، تفاوت هاي معني شناسي و نشانه شناسي و كارايي مطالعه معني در مطالعه ادبيات بحث و گفت وگو مي شود. اين نشست در ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۱۳ اسفند و با حضور دكتر كوروش صفوي، دكتر حميدرضا شعيري، دكتر آزيتا افراشي و دكتر فرزان سجودي در خانه كتاب برگزار مي شود.
خانه كتاب در خيابان انقلاب، بين صبا و فلسطين، شماره ۱۱۷۸ قرار دارد.

محمدرضا شرف الدين:
جلوه هاي ويژه براي فيلمسازان ايراني ناشناخته است
محمدرضا شرف الدين مديرجلوه هاي  ويژه گفت: براي  اغلب  فيلمسازان  ايراني كاركرد جلوه هاي  ويژه  ناشناخته  است .
وي در گفت  وگو با ايرنا، يادآورشد:آثار سينمايي  بااستفاده  از جلوه هاي  ويژه  به  ظرفيتهاي  مناسب  بصري  درجذب مخاطب  دست  مي يابند.
وي  كه  مديريت  جلوه هاي  ويژه  فيلمهايي  همچون  «كاني  مانگا»، «كيميا» و «قارچ  سمي» را در كارنامه  خود دارد،افزود: جلوه هاي  ويژه  ازبخش هاي  پرهزينه در حوزه  توليد فيلم  به  حساب  مي آيد و معمولا تهيه كننده ها و سرمايه گذاران طرحهاي  سينمايي ، هزينه هاي  مربوط به  اين  بخش  را نمي پذيرند.
او به استفاده  گسترده  سينماگران  جهان  از تجهيزات  نوين  در حوزه  جلوه هاي ويژه  اشاره كرد و گفت : براي  استفاده  مناسب  از فناوري  نوين  درحوزه  جلوه هاي ويژه ، شناخت  تجربيات  گذشته  وامروز در عرصه  فني ، صنعت  فيلمسازي  ضروري  است .
به  گفته  وي  سينماي  ايران  بعضا در عرصه جلوه هاي  ويژه  ميداني ، ازكشورهاي صاحب  اين  صنعت  جلوتراست ، اما مشكل  اساسي  به  بخش  تركيبي  جلوه هاي  ويژه  وناهماهنگي  اين  بخش  با ساير بخشهاي  فني  در حوزه  توليد فيلم  مربوط مي شود.

جدال ستارگان هاليوود و مفسران رسانه ها بر سر جنگ احتمالي عليه عراق
هياهوي بسيار براي هيچ
جين فوندا كه در اعتراض به جنگ ويتنام به اين كشور سفر كرد
پس از بازگشت، به چشم يك خائن نگريسته مي شد
شون پن، بازيگر آمريكايي كه ماه گذشته به بغداد سفر كرده
نگران است مشكلاتي شبيه جين فوندا پيدا كند
003435.jpg
هنرمندان سينماي آمريكا به تدريج خود را به عنوان مؤثرترين صداي مخالف جنگ احتمالي آمريكا عليه عراق مطرح مي كنند به گونه اي كه در مخالفت صريح با دولت جمهوري خواهان به رهبري بوش، از حزب دمكرات، رقيب سنتي حزب حاكم در آمريكا پيشي گرفته اند.
به گزارش بي بي سي از نيويورك، آن ها با به راه انداختن راهپيمايي ها، حضور در برنامه هاي تلويزيوني و حتي سفر به عراق مخالفت هاي خود را مطرح مي كنند.
حرف اكثر آن ها اين است كه هر چند صدام حسين بايد مهار شود، اما نيازي به حمله نظامي عجولانه عليه عراق وجود ندارد.
دني گلاور، بازيگر سينما كه سرسختانه با جنگ مخالفت مي كند، تهديد جنگ را نشانه اي از توسعه طلبي ايالات متحده مي داند.
او مي گويد: «مسئله اين است كه چه كسي آقاي دنيا خواهد بود، چه كسي تعيين خواهد كرد كه ساير مردم چه بگويند و چكار كنند. در حال حاضر مسئله عراق مطرح است، اما ماجرا ادامه پيدا خواهد كرد و معلوم نيست كجا متوقف شود. بنابراين بايد سعي كنيم همين جا جلويش را بگيريم.»
سايرين قدري محتاط ترند و سرنوشت جين فوندا و سفر سال ۱۹۷۲ او را به ويتنام شمالي در نظر دارند. فوندا كه به عنوان يك اقدام ضد جنگ به ويتنام سفر كرده بود، پس از بازگشت، توسط بسياري از همكارانش به چشم يك خائن نگريسته شد. او حتي پس از عذرخواهي علني، هنوز هم نتوانسته است همه عواقب آن سفر را خنثي كند.
جرج كلوني، فيلمساز و بازيگر سرشناس و مخالف ديگر جنگ عقيده دارد حرف زدن بازيگران و هنرمندان در اين باره قدري مخاطره آميز است زيرا چنانچه تسلط كافي بر موضوع نداشته باشند، با حرف زدن كار را خراب تر مي كنند.
شون پن، بازيگر آمريكايي كه ماه گذشته به بغداد سفر كرده بود، نگران است مشكلاتي شبيه مشكلات جين فوندا برايش پيش بيايد. او اخيرا ادعا كرده كه « ليست سياه هاليوود» دوباره احياء شده است. پن عليه يك تهيه كننده هاليوود شكايت كرده كه نقش او را در يك فيلم، به خاطر سفرش به عراق و مخالفتش با جنگ از او گرفته است. تهيه كننده مذكور در لايحه دفاعيه اش از پن به عنوان «يك ديوانه غيرمعقول» ياد كرد. از سوي ديگر مفسران محافظه كار رسانه ها نيز از حمله لفظي عليه اين قبيل هنرمندان ابايي ندارند. باب گرانت، مجري يك برنامه گفتگوي پر بيننده در تلويزيون، آنها را «از نظر سياسي، مشتي احمق» خوانده است. او در بخشي از برنامه اش گفت: «آن ها بي مقدمه وارد گود شده اند و انتظار دارند حرف هايشان مثل نظرات كارشناسان و متخصصاني كه مدام با اطلاعات و تصميمات دقيق و روزآمد سروكار دارند، در نظر گرفته شود. خب! اين احمقانه است.»
ستارگان هاليوود از اين انتقادها عصباني هستند و احساس مي كنند چون در سينما فعاليت مي كنند، حرفهايشان جدي گرفته نمي شود. اما حتي محافظه كارترين مفسران نيز، شيوه اعتراض هنرمندان و سازماندهي آن توسط مخالفان جنگ را تحسين مي كنند. از جمله جان لئو، مجري تلويزيون مي گويد:  «تصور من اين است كه اين بار جنبش صلح خردمندانه ترعمل مي كند. استفاده از ستاره هاي سينما، هر چقدر هم حرفشان نادرست باشد، روي آمريكايي ها تأثير مي گذارد.» در بيشتر مراسم مهمي كه اخيرا برگزار شده، مانند مراسم گلدن گلاب، بفتا، سزار و گرامي، هنرمندان از فرصت هاي سخنراني شان براي مخالفت با جنگ استفاده كرده اند و انتظار مي رود در مراسم اسكار نيز چنين كنند. اما آيا تمام اين ها تأثيري هم دارد؟
تاد گيتلين، استاد روزنامه نگاري دانشگاه كلمبيا در اين مورد مي گويد: «نه! خيلي بعيد است.» ظاهرا اين سروصداها همه هياهوي بسياري است براي هيچ.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
فرهاد اول شاه ايران از دودمان اشكاني در مارس سال ۱۷۸ پيش از ميلاد (۲۱۸۱ سال پيش در اسفندماه) دستور ساختن «ري» نوين را در غرب شهر ري صادر كرد كه بعدا «ايوان كي» ناميده شد. درتاريخ هاي يوناني آن را «گاراكس يا خاراكس» نوشته اند. يونانيان «ري» را هم «راگس» مي نوشتند.
* دولت انگلستان در اين روز از ماه اسفند سال ۱۳۱۸ درخواست دولت وقت ايران را براي فروش هواپيماي نظامي رد كرد. نيروي هوايي ايران سال ها پيش از آن با خريد هواپيما از آلمان و شوروي تاسيس شده بود. دلخوري انگليسي ها بيشتر از اين بابت بود كه ايران با كمك ايتاليا براي خود يك نيروي دريايي كار آمد به وجود آورده بود .
* دكتر مصدق نماينده تهران در مجلس شوراي ملي در جلسه۱۲ اسفند سال ۱۳۲۴ شديدا به شوروي كه حاضر به خارج ساختن نيروهايش از ايران نمي شد اعتراض كرد و سران مسكو را افرادي خواند كه به تعهد خود و ميثاق هاي جهاني و موازين بين المللي كه ضامن رعايت حقوق ملت هاست بي اعتنا هستند و با اين كار خود، حاكميت ملتها و صلح جهاني را به مخاطره مي افكنند و كره زمين را به صورت جنگلي كه قوي ضعيف را پاره مي كند درمي آورند و تمدن بشر را تضعيف و نابود مي سازند.
* ۱۲ اسفند ۱۳۲۹ اجتماعات تهران با هدف درخواست لغو قرارداد نفت با انگلستان و ملي كردن صنعت نفت بيش از روزهاي ديگر بود و چهار روز بعد رزم آرا نخست وزير كه مخالف ملي شدن نفت بود جان خود را بر سر اين مخالفت گذارد.
ماندگار
«ادگار ساندرسون» در جلد سوم تاليف ده جلدي خود، شش هزار سال تاريخ، يك قسمت از صورتجلسه سوم مارس سال ۵۲ پيش از ميلاد سناي روم، حاوي اظهارات چند افسر رومي در باره شكستشان از ايران در جنگ كارهه (حران) را كه اواخر بهار سال پيش از آن صورت گرفته بود و ضمن آن كراسوس كنسول روم كشته شده بود به اين شرح آورده است: سپهبد سورنا فرمانده ارتش ايران در اين جنگ از تاكتيك و سلاح هاي تازه استفاده كرد. هر سرباز سوار ايراني با خود مشك كوچكي پر از آب حمل مي كرد و مانند ما دچار تشنگي نمي شد. به پيادگان با شتر آب و مهمات مي رساندند. سربازان ايراني به نوبت با تاكتيك خاصي كه براي ما تازگي داشت از ميدان خارج مي شدند وبه استراحت مي پرداختند. سواران ايران قادر به تيراندازي از پشت سر هستند كه ما تجربه آن را نداريم. ايرانيان كمان هاي تازه اختراع كرده اند كه با آنها توانستند پاي پيادگان ما را كه با سپرهاي بزرگ در برابر آنها و براي محافظت از سوارانمان قلعه درست كرده بوديم به زمين بدوزند. ايرانيان داراي زوبين هاي دوكي شكل بودند كه با دستگاه كاملا تازه اي تا فاصله دور پرتاب مي شد. شمشيرهاي آنان شكننده نبود. هر واحد تنها از يك نوع سلاح استفاده مي كرد و مانند ما خود را سنگين نمي كرد. سربازان ايراني حق عقب نشيني و تسليم شدن ندارند و تا آخرين نفس مي جنگيدند. اين بود كه ما شكست خورديم و هفت لژيون را به طور كامل از دست داديم و به چهار لژيون ديگر تلفات سنگين وارد آمد.
روزگار
* اعلاميه نشست سران عرب در شرم الشيخ مصر خلاف آن چه بود كه پيش بيني مي شد. اين نشست با رد كامل تهاجم آمريكا به عراق و تهديد آن يا هركشور عربي ديگر پايان يافت.اجلاس در بيانيه خود اعلام داشت كه اگر قراراست منطقه از وجود سلاح هاي كشتار جمعي پاك شود، اسراييل هم بايد عاري از اين نوع سلاح ها شود.
*دولت روسيه ملاحظات را كنار گذارد و رسما گفت كه آماده است به خاطر حفظ ثبات جهان در شوراي امنيت از « وتو » استفاده كند و مانع جنگ با عراق شود.
*دستگاه هاي سنجش افكار گزارش كرده اند كه شيراك رئيس جمهوري فرانسه با مخالفت سرسختانه با حمله به عراق براي خود و فرانسه در سطح جهان پرستيژ ويژه كسب كرده است. پارلمان تركيه با استقرار نيروهاي زميني آمريكا در آن كشور و حمله از خاك تركيه به عراق موافقت نكرد.
*تظاهرات ضد جنگ در سراسر جهان ادامه دارد .
پرسش هاي پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به اين پرسش كه آيا چاي و قهوه براي ديابتي ها زيان آور است گفته است كه غليظ آن ها ، بله.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

گنجينه
بخيل
آورده اند كه خواجه اي بود عظيم بخيل، و غلامي داشت كه به ده هزار دينار خريده بود، و او به هزار درجه از خواجه بخيل تر بود. روزي خواجه گفت: «اي غلام نان بياور و در ببند» غلام گفت: «اي خواجه خطا گفتي! مي بايست گفت: در ببند و نان بياور، و آن به حزم نزديك تر بودي» پس خواجه را اين خوش آمد و او را آزاد كرد.
سديد الدين محمد عوفي
جوامع الحكايات

گشتي در دنياي خبرها
عذرخواهي قاضي
لندن: ديروز يك قاضي انگليسي از يك مجرم عذرخواهي كرد. او مرد مجرم را به تحمل ۹ سال حبس محكوم كرد و وي را به زندان فرستاد، اما دو ساعت پس از صدور حكم او را مجددا به دادگاه فراخواند و از او عذرخواهي كرد.
قاضي گفت: من از شما عذرخواهي مي كنم چون به اشتباه شما را به تحمل ۹ سال حبس محكوم كردم در حاليكه مجازات واقعي شما تنها ۶ سال حبس است.
اخراج ۱۱ بازيكن
ريودوژانيرو: شنبه شب اتفاق بسيار جالبي در فوتبال باشگاه هاي برزيل رخ داد و در بازي دو تيم بانگو اولاريا، داور مسابقه، هر ۱۱ بازيكن تيم ميهمان را اخراج كرد. در حاليكه تنها ۱۰ دقيقه به پايان اين بازي زمان باقي بود، داور يك ضربه پنالتي به سود تيم بانگو اعلام كرد.
بلافاصله پس از اعلام تصميم داور، هر ۱۱ بازيكن و مربيان تيم اولاريا گرد نقطه پنالتي ايستادند و اجازه ندادند كه ضربه پنالتي نواخته شود.
سرانجام پس از ۱۰ دقيقه، داور بازي هر ۱۱ بازيكن تيم ميهمان را از زمين اخراج كرد و بازي به پايان رسيد.
حمله سگ ها به خودروهاي شهروندان
مونيخ: دو شب قبل تعدادي سگ خشمگين به چند خودرو بدون سرنشين حمله ور شده و خسارات سنگيني به آنها وارد كردند. صداي ناشي از تخريب خودروها به حدي بود كه شهروندان در ساعت ۳۰/۴ بامداد از خواب بيدار شدند.
معمولا سگ ها تمايلي به تخريب خودروها ندارند اما در اين حادثه سگ ها با دندان هاي تيز خود به جان وسايل نقليه شهروندان افتادند. علت اين حادثه هنوز معلوم نيست.
مجسمه لير
رم: يكسال پس از اينكه، «يورو» در ايتاليا جايگزين «لير» شد، بسياري از مردم اين كشور دچار دلتنگي براي واحد پول قديمي خود شدند.
ديروز از يك مجسمه برنزي كه براي گراميداشت ياد «لير» در يكي از شهرهاي ايتاليا ساخته شده است، پرده برداري شد.
اين مجسمه ۱۲۰۰ كيلوگرمي كه ۳/۳ متر ارتفاع دارد از ۲۰۰ سكه لير ساخته شده است. در سال ۱۸۶۱، لير رسما به عنوان واحد پول ايتاليا اعلام شده بود.
اعتراف كان
برلين: اليور كان دروازه بان تيم ملي فوتبال آلمان كه به عنوان بهترين بازيكن جام جهاني ۲۰۰۲ برگزيده شد ديروز اعتراف كرد قصد ازدواج مجدد دارد آن هم در شرايطي كه قرار است همسر وي دو هفته ديگر نوزادي به دنيا آورد.
پس از اينكه مطبوعات آلمان طي چند روز اخير اين موضوع را فاش كردند، كان مجبور به اعتراف شد .كان ديروز گفت: من در اين رابطه با همسرم صحبت كرده ام و قرار است به طور مشترك در اين رابطه تصميم بگيريم.
پيرزن بي گناه
رم: يك خانم ۹۷ ساله در ايتاليا به جرم رانندگي با خودروهاي گرانقيمت در اطراف منطقه تاريخي شهررم، ۹۰۰ قبض جريمه دريافت كرده است: نكته جالب اينكه اين پيرزن نه گواهينامه دارد و نه خودرو.
اين پيرزن گفت: من تاكنون در طول عمر خود نه خودرو خريده ام و نه رانندگي كرده ام اما هر روز قبض هاي جريمه به آدرس خانه ام پست مي شد كه مجموع جريمه ها در حدود ۱۳۲ هزار دلار بود.
سرانجام يك روز به اداره پليس مراجعه كردم و در آنجا مشخص شد كه تعدادي از بستگانم چند دستگاه خودرو به نام من خريد  ه اند و با آن ها تخلف مي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۲ دقيقه

گل و گياه
پاپيتال
003430.jpg
نام علمي: Hedera helix شGracilis'
خانواده: ARALIACEAE
گياه رونده دائمي و هميشه سبز، داراي ساقه هاي چوبي كه جهت پوشاندن ديوارها مورد استفاده قرار مي گيرد. داراي برگهايي با نوب هاي نوك تيز، به رنگ سبز تيره و دمبرگ قرمزرنگ است. حداكثر طول ساقه ها به ۵ متر مي رسد.
نيازها: در مكان سايه به خوبي رشد مي كند، به خاك قليايي كه داراي زهكش خوب باشد نياز دارد. براي كنترل بلندي و گستردگي ساقه ها گياه را در فصل بهار هرس مي كنند و شاخه هاي آسيب ديده را حذف مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم يا خوابانيدن شاخه در آخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |