دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۵ - Mar.3,2003
نمايشگاه كتاب هاي خارجي در مركز نشر دانشگاهي
003410.jpg
گروه علمي فرهنگي: نمايشگاه تخصصي كتاب ها و مجلات خارجي ناشران و مؤسسات تحقيقاتي كشورهاي اروپايي و آمريكايي ۱۲ اسفند در مركز نشر دانشگاهي برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه كه تا ۲۶ اسفند بر پا است ۷۵۰۰ عنوان كتاب در زمينه هاي علوم پايه، كامپيوتر، ادبيات و علوم انساني، اديان، معماري، فني و مهندسي، موسيقي، هنر و نقاشي در معرض نمايش و فروش قرار مي گيرد.
اين نمايشگاه در خيابان خالد اسلامبولي (وزراء)،  نبش خيابان نهم، شماره ۸۵ برگزار مي شود.

با حضور ۶۰۰ هزار دانش آموز در سراسر كشور
دوازدهمين دوره مسابقه هاي علمي دانش آموزان برگزار شد
گروه علمي فرهنگي: حدود ۱۰۰ هزار دانش  آموز از استان  تهران  روز يكشنبه  در دوازدهمين  دوره مسابقات  علمي  آينده  سازان  شركت  كردند. اين  مسابقات  ديروز همزمان  با تهران  در سراسر كشور برگزار شد.
«حيدر شرافتي » دبير برگزاري  اين  مسابقات  به  ايرنا، گفت  : اين دوره  از مسابقات  با حضور ۶۰۰ هزار دانش آموز مقاطع  پنجم  ابتدايي ، راهنمايي ، دبيرستان  و پيش  دانشگاهي  در ۲۸ هزار و ۵۰۰ مركز در سراسر كشور برگزار شد. وي  هدف  از برگزاري  اين  مسابقات  را ايجاد انگيزه  مطالعاتي  ، آشنا كردن دانش آموزان  با امتحان هاي  جامع  و چهار گزينه اي  ، آمادگي  براي  امتحان هاي  پايان  سال ، ارايه  نيم رخ  علمي  دانش آموزان  وايجاد رقابت  سالم  بين  دانش آموزان  عنوان  كرد. جواب  نهايي  مسابقه  علمي  آينده  سازان  نيمه  دوم  ارديبهشت  ماه  سال  آينده اعلام  خواهد شد. شرافتي  برگزاري  چهارمرحله  كنكور آزمايشي  را از ديگر اقدامات  اين  موسسه ذكر كرد و گفت  مرحله  نهايي  اين  آزمون 
۱۲ارديبهشت  ماه  سال  آينده  در ۷۰۱حوزه  كشوري  برگزار خواهد شد.

سال آينده ۵۰ ميليارد ريال وام به فرهنگيان اعطاء مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون  شركت  رفاه  فرهنگيان  وابسته  به  صندوق  ذخيره  فرهنگيان  اعلام  كرد۵۰، ميليارد ريال  وام  به  فرهنگيان  سراسر كشور پرداخت  مي شود.
«محمد رضا كلانتري» در گفت  و گويي با ايرنا اظهارداشت : اين  مبلغ  وام  به  دليل  آماده  نبودن  بانك  ها، از ابتداي سال  آينده  به  معلمان  پرداخت  مي شود.
وي افزود: تاكنون  ۳۰ ميليارد ريال  وام  جعاله  و قرض الحسنه  بين  فرهنگيان  آموزش و پرورش  استانها و سازمانهاي  وابسته  به  اين  وزارتخانه  توزيع  شده است .
وي  در ادامه  گفت : بيش  از ده  هزار كارت  اعتباري  تا پايان  امسال  بين همه  متقاضيان  فرهنگي  توزيع  مي شود.
دارندگان  اين  كارت ها كه  عضو صندوق  ذخيره  فرهنگيان  هستند، مي توانندمبلغ  يك  ميليون  ريال  پول  نقد از اين  صندوق  دريافت  كنند.
«كلانتري» گفت : تاكنون  حدود پنج  هزار دستگاه  پيكان  به  فرهنگيان  متقاضي واگذار شده و واگذاري  خودرو همچنان  ادامه  خواهد يافت .
وي  افزود: حدود هشت  هزار نفر از فرهنگيان  تا سال  آينده  براي  زيارت عتبات  عاليات  سوريه  به  اين  كشور عزيمت  مي كنند و به  هر زائر نيز ۲۰۰ هزار تومان  وام  اعطا مي شود.

۸۰۰ عنوان كتاب در هفته گذشته منتشر شد
گروه علمي فرهنگي: هفته  گذشته ، ۸۰۹ عنوان  كتاب  در شمارگان  سه  ميليون  و ۳۵۴ هزار و۳۸۱ نسخه  منتشر شد.
به  گزارش  روابط عمومي  خانه  كتاب ، شمارگان  متوسط هر عنوان از اين  كتابها سه  هزار و ۱۴۶ نسخه  بوده  و هر كتاب  به طور ميانگين  در ۲۱۴ صفحه  منتشر شده  است .
بنا بر اين  گزارش ، ۶۶ درصد مجموع  كتابها چاپ  نخست  بوده  و ۸۵ درصد كتابها را نيز آثار تأليفي  تشكيل  داده  است .
بيشترين  كتابها از نظر موضوعي ، با ۱۵۳ عنوان  در موضوع  زبان  منتشر شده  و كمترين  آن ، با ۱۴ عنوان  در موضوع  كليات  انتشار يافته  است .
در اين  هفته ، ۱۳ درصد مجموع  كتابها در حوزه  كودكان  و نوجوانان  بوده  وسهم  كتابهاي  كمك  آموزشي  و درسي  نيز ۱۰ درصد بوده  است .

آئين نامه نظارت بر اموال تاريخي دستگاه هاي دولتي تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  گفت : آئين نامه  نظارت  و مراقبت  از اموال  تاريخي ، فرهنگي  و هنري  موجود در دستگاههاي  دولتي  و عمومي  به  تصويب  هيأت  دولت  رسيد.
مهندس  «سيدمحمد بهشتي» روز يكشنبه  در گفتگو با ايرنا افزود: با تصويب  اين  آئين نامه ، سازمان  ميراث  فرهنگي  در جهت  حفاظت  از اشياء تاريخي  موجود در دستگاه هاي  دولتي  و عمومي  نقش  مهمي  را ايفا خواهد كرد.
وي  اعلام  كرد: تا قبل  از تصويب  اين  آئين نامه  ميراث  فرهنگي  كشور هيچگونه  نظارتي  بر اين  گونه  اموال  كه  در سازمانهاي  دولتي  و عمومي  موجود هستند نظارتي  نداشته  است .
وي  تصريح  كرد: از اين  پس  اشياء مذكور كه  تعداد آنها به  دهها هزار قطعه  مي رسد، نزد مراكز مذكور با نظارت  سازمان  ميراث  فرهنگي  نگهداري  مي شود.
مهندس  بهشتي  اظهار داشت : مسئولان  دستگاههاي  دولتي  و عمومي  دربرابر هرگونه  اتفاقي  كه  براي  اين  گونه  اشياء رخ  دهد پاسخگو خواهند بود درحالي كه  تا قبل  از تصويب  آئين نامه  مذكور آنها هيچ  گونه  تعهدي  در اين  زمينه  نداشتند.
به  گفته  وي  آئين نامه  نظارت  و مراقبت  از اموال  تاريخي ، فرهنگي  و هنري  موجود در دستگاههاي  دولتي  و عمومي  اواخر هفته  گذشته  به  تصويب  هيأت  دولت  رسيد.

آزمون دكتراي تخصصي پيام نور پنجشنبه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: آزمون ورودي دوره دكتري تخصصي زبان و ادبيات فارسي و حقوق بين الملل عمومي روز پنجشنبه ۱۵ اسفندماه برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه پيام نور، كارت ورود به جلسه اين آزمون ۱۴ اسفندماه در محل سازمان مركزي اين دانشگاه توزيع مي شود و محل برگزاري آن دانشكده زبانهاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي خواهد بود.
اصل رسيد پستي مدارك ارسالي، اصل شناسنامه عكس دار و دو قطعه عكس، از جمله مدارك مورد نياز جهت تحويل كارت ورود به جلسه اين آزمون است.

نهمين كنفرانس مطالعه و حفاظت بناهاي خشتي برگزار مي شود
003415.jpg
گروه علمي فرهنگي: «نهمين كنفرانس بين المللي مطالعه و حفاظت بناهاي خشتي» از ۸ تا ۱۱ آذر سال ۸۲ در شهر يزد برگزار مي شود.
اين كنفرانس با سه موضوع اصلي زيستگاه هاي خشتي، يادمان هاي معماري و آثار باستانشناختي و محوطه هاي فرهنگي برگزار خواهد شد.
در بخش زيستگاه هاي خشتي به موضوعاتي چون «حفاظت و احياي پايدار زيستگاه هاي تاريخي»، «بررسي زيست محيطي زيستگاه هاي شهري»، «زندگي و زيستگاه ها و طراحي و روش شناسي» و... پرداخته مي شود.
بخش يادمان هاي معماري به «شيوه هاي سنتي ساخت با توجه ويژه به معماري خشتي»، «مقدمه اي بر كارآيي نوين خشت و بناهاي خشتي»، «حفاظت و استمرار در استفاده از معماري خشتي»، «كاربرد سنتي خشت و فناوري نوين»، «احياء اماكن تاريخي و گونه شناسي» و «فناوري در معماري خشتي» اختصاص دارد. همچنين در بخش آثار باستانشناختي و محوطه هاي فرهنگي به دو موضوع «حراست، حفاظت و نگهداري از ابنيه خشتي» و «صنايع و حرفه ها» پرداخته مي شود.
«نهمين كنفرانس بين المللي مطالعه و حفاظت بناهاي خشتي» با همكاري استانداري يزد، ايكوموس ايران (شوراي بين المللي بناها و محوطه هاي تاريخي)، كميسيون ملي يونسكو در ايران، ميراث فرهنگي يزد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده هنر و معماري دانشگاه يزد، سازمان يونسكو، ايكروم (مركز بين المللي مطالعه، نگهداري و مرمت گنجينه هاي فرهنگي) و دانشكده معماري گرنوبل فرانسه برگزار خواهد شد.

تجليل از استاد خوشنويسي
گروه علمي فرهنگي: «حسين رسام» استاد خوشنويسي عصر روز شنبه با حضور معاون امور مجلس و هماهنگي استانهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار مجتمع فرهنگي و هنري تبريز مورد تقدير قرار گرفت.
«غلامحسين اميرخاني» استاد معاصر خوشنويسي ايران در اين آيين با تجليل از شخصيت  استاد «رسام» تصريح كرد: فرهنگ و هنر با پشتوانه غني و تاريخي نشانگر زمينه مساعدي براي باروري هنرهاست. حسين رسام حقيقي در سال ۱۳۱۸ در شهر تهران ديده به جهان گشود و ۳۵ سال در رشته خوشنويسي فعاليت كرد.

موقعيت انگليسي به عنوان زبان غالب در اروپاي مركزي تثبيت مي شود
003335.jpg
با سقوط كمونيسم علاقه به يادگيري زبان انگليسي در اروپاي مركزي دامنگير شده است. بسياري دوست دارند اين زبان را براي مواردي از قبيل شغل يابي تا استفاده از اينترنت بياموزند. به گفته هانس يورگن كروم استاد زبان در دانشگاه وين كه سرپرستي مطالعه اي را در مورد آموزش زبان خارجي در اروپاي مركزي برعهده دارد، گفت: زبان روسي كه يادگيري آن در زمان سيطره كمونيسم اجباري بود، از سال ۱۹۸۹ تدريجا تحليل رفته و انگليسي به ميزان كمتري آلماني به سرعت جايگزين آن شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، درجمهوري چك و مجارستان، روسي از برنامه درسي دبيرستانها تقريبا حذف شده است. در اسلووني كه پيشتر از جمهوريهاي يوگسلاوي بود، فقط در ۴/۱ درصد دبيرستانها هنوز روسي تدريس مي شود. در لهستان كه در سال ۱۹۹۲، ۳۳ درصد مدارس روسي درس مي دادند، اين نسبت اكنون به ۱۰ درصد كاهش يافته است.
كشورهاي لتوني، ليتواني و استوني كه داراي جمعيت زياد روس هستند، تنها استثناي روند جديد هستند.
كروم گفت: «انگليسي به زبان غالب جهان بدل شده است يعني موقعيتي كه فرانسوي در گذشته داشت. انگليسي زبان جهاني شدن اقتصاد و سازمانهاي بين المللي است. منطقي است كه اين زبان در اروپاي مركزي ريشه بگيرد، همان طور كه در اروپاي غربي گرفت.»
هيچ كس بيشتر از جوانان نسبت به يادگيري زبان شكسپير و ييتس مشتاق نيست چرا كه آنان انگليسي را نماد غرب، شيوه فرهنگ آمريكايي و زبان شركتهاي چندمليتي مي دانند كه ظرف سالهاي اخير اقتصاد منطقه را احيا كرده است. آمار ارائه شده ازسوي وزارتخانه هاي آموزش كشورهاي اين منطقه حاكي از آن است كه امروز انگليسي بيشتر از آلماني در مدارس اروپاي مركزي تدريس مي شود. نسبت دانش آموزاني كه به يادگيري اين زبان مي پردازند، بين ۵۰ تا ۸۰ درصد متغير است. چنين روندي در مؤسسات آموزش تكميلي خصوصي نيز ديده مي شود. بيش از نيمي از دانش آموزان مؤسسه خصوصي برليتز در لهستان انگليسي ياد مي گيرند.
در پراگ اغلب مي توان شاهد مسافراني بود كه در مسير كار، در اتوبوس و قطار كتاب درسي انگليسي مي خوانند، اما ظاهرا هيچ كس در اين شهر آلماني نمي خواند. كروم گفت: از ۱۹۸۹ به بعد، تقاضا براي آلماني به طور بي سابقه اي افزايش يافت اما از سال ۱۹۹۵ روبه افول گذاشت. اكنون آلماني پس از انگليسي در جايگاه دوم زبان دوم است، چرا كه انگليسي  زبان همسايگان اروپاي مركزي در اتحاديه اروپا است و به علاوه دورنماي شغل يابي را در زندگي بهبود مي بخشد. به گفته وي، آلمان مرتبط با نازيسم در كشورهايي است كه قرنها زير سلطه آلمان بودند تا زماني كه رايش سوم در جنگ جهاني دوم شكست خورد.
برخي كارشناسان معتقدند تمايل اوليه نسبت به زبان آلماني پس از سقوط كمونيسم به اين دليل بود كه معلم كافي زبان انگليسي وجود نداشت. تعداد انگشت شماري از دانش آموزاني كه دست از خواندن روسي كشيدند، به فرانسوي روي آوردند كه همچنان يك زبان حاشيه اي در اروپاي مركزي محسوب مي شود، به غير از روماني و به ميزان كمتري بلغارستان كه قرار است در سال ۲۰۰۷ به اتحاديه اروپا بپيوندند.
گروهي بر اين اعتقادند كه گسترش اتحاديه اروپا باعث رشد نفوذ زبان فرانسوي در اين قاره خواهد شد، اما عده اي ديگر خاطرنشان مي كنند زبانهاي فرانسوي و آلماني آينده چنداني در اروپا ندارند مگر آنكه اتحاديه اروپا فعالانه بخواهد چند زبانگي را تثبيت كند.

نامه انجمن نويسندگان كودك و نوجوان به وزير آموزش و پرورش
خريد و انتشار كتابهاي كودك و نوجوان در آموزش و پرورش شفاف نيست
انجمن  نويسندگان  كودك  و نوجوان  در نامه اي  به  وزير آموزش  و پرورش ، نسبت  به  شفاف  نبودن  خريد و انتشار كتابهاي  كودك  و نوجوان  در نهادها وموسسه هاي  اين  وزارتخانه ، انتقاد كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  انجمن  نويسندگان  كودك  و نوجوان ،در اين  نامه به  موسسه هاي  انتشاراتي  نظير انتشارات  «تربيت »، «مدرسه » و «كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان » در اين خصوص  اشاره  شده  است .
بنابر اين  گزارش ، اين  انجمن  چندي  پيش  نيز به  مناسبت  روز جهاني  كودك  و بازگشايي  مدارس  با انتشار بيانيه هايي ، به  روند خريد كتاب  در مؤسسه هاي  وابسته  به  وزارت  آموزش  و پرورش  اعتراض  كرده  بود.
انجمن  نويسندگان  كودك  و نوجوان  در اين  نامه  خواستار پاسخگويي  «مرتضي حاجي » وزير آموزش  و پرورش  در اين  زمينه  شد.

نخستين و آخرين خواسته نابغه، عشق به حقيقت است « گوته»
مثل انديشمندان خلاقانه فكر كنيد!
اشاره: اگر نابغه هم نباشيد، مي توانيد از راهكارهايي كه ارسطو و اينشتين براي بهره گيري از نيروي خلاقيت و مديريت بهتر آينده شان استفاده مي كرده اند، كمك بگيريد. راه كارهايي كه در مقاله حاضر ارائه مي شوند، مي توانند به شما در تفكر خلاقانه و در حل مسايل كمك كنند. را ههايي كه ارائه مي شوند، راهكارهايي هستند كه افراد نابغه در علوم، هنر، صنعت و... از آن بهره  مي گيرند.
003340.jpg
۱- به مسأله از زواياي مختلف نگاه كنيد. زاويه اي را بيابيد كه تاكنون كسي از آن نگاه نكرده است. لئوناردو داوينچي بر اين باور بود كه براي به دست آوردن آگاهي درباره شكل يا صورت يك مسأله ،بايد ياد بگيريد مسأله را از نو براي خود تعريف كنيد يا آن را مجددا سازمان دهي كنيد. داوينچي مي گفت نخستين نظر و نگاه به مسأله ، نگاه جانبدارانه است. براي پرهيز از جانبداري يا سوگيري به مسأله بكوشيد، طرز نگاه خود را به مسأله عوض كنيد.
۲- دست به تصويرسازي بزنيد. منظور از تصويرسازي،  نقاشي كردن نيست. تصويرسازي كردن تفكر به صورت گرافيكي است. اينشتين وقتي به حل مسأله اي مي انديشيد تلاش مي كرد يك طرح گرافيكي رسم كند. دليل اينشتين اين بود كه هميشه واژه ها و اعداد راه به حل مسأله نمي برند، از اين رو بايد از امكانات خط و گرافيك هم بهره گرفت. استفاده از تصوير به تجسم فضايي مسأله در ذهن ياري مي كند.
۳- توليد كنيد. ويژگي بارز يك نابغه، آفرينندگي است. بي آن كه احساس ترس به خود راه دهيد تلاش كنيد ايده ها يا راه كارهايي را توليد كنيد، ابزارهايي بسازيد و طرح هايي را ارائه دهيد. هر گاه كه دست به توليد مي زنيد با نگاه ارزيابانه آن را توليد نكنيد. اجازه دهيد توليد صورت بپذيرد، سپس فرصت ارزشيابي آن را به دست خواهيد آورد. توماس اديسون در مجموع ۱۰۹۳ اختراع ثبت كرد، ولي فقط چند اختراع او كارساز شد و براي وي شهرت جهاني به دست آورد.
۴- تركيب هاي جديد ايجاد كنيد. ايده ها، افكار و تصاوير را با يكديگر تركيب كنيد، تركيب هاي ساخته شده را مجددا بازآرايي كنيد. قوانين مربوط به وراثت برگرفته از فعاليت هاي علمي گريگور مندل اتريشي است، مندل رياضيات و زيست شناسي را براي رسيدن به علم جديدي با يكديگر تركيب مي كرد.
۵- ايجاد ارتباط كنيد. بين موضوعات غيرمتشابه پيوند بزنيد. گفته مي شود كسي براي نخستين بار بيل مكانيكي را طراحي كرد،كه ايده طراحي خود را از مشاهده حركات گردن شتر گرفت. همين طور، ساموئل مرس ايده ابداع ايستگاه رله سيگنال هاي تلگراف را از مشاهده كاروانسراهاي اسب هاي امدادي دريافت كرد. به آنچه در اطرافتان رخ مي دهد يا وجود دارد به دقت بنگريد و نوع نگاه خود را تغيير دهيد و براي آنچه مي بينيد يا مي شنويد كاربرد ديگري بيابيد. براي مثال، فكر كنيد كه براي يك سنجاق قفلي به جز كاربرد معمول آن، چه كاربردهايي مي توانيد در نظر بگيريد.
۶- در جهت مخالف بينديشيد. نيلز بوهر، فيزيكدان معروف، بر اين باور بود كه انديشيدن در جهت مخالف مي تواند نيروهاي ذهني را فعال كرده و افق هاي جديدي ايجاد كند. بوهر با تصور نور به مثابه يك ذره و موج به مفهوم جديدي دست يافت كه امروز از آن به عنوان اصل مكمل ياد مي شود.
۷- به صورت استعاري فكر كنيد. ارسطو، استعاره را نشانه اي از نبوغ مي دانست و بر اين باور بود كه هر كس بتواند دو حوزه يا دو رشته متفاوت را به يكديگر پيوند دهد، كسي است كه داراي استعداد ويژه اي است. براي مثال، پيوند دادن دو پديده نظير سازمان و اقيانوس و ديدن حالت آن دو در يكديگر و عرضه ويژگي هاي مربوط به آنها، انديشيدن به صورت استعاري است.
۸- فرصت ها را نشانه بگيريد. در حالت عادي فرصت ها خود را نمايان نمي كنند. همانند يك عكاس يا فيلمبردار كه درصدد شكار سوژه ها يا موضوعات ويژه براي عكاسي و فيلمبرداري است، اشخاص ديگر هم بايد به دنبال شكار سوژه  هاي خود باشند. در تداول عامه به نشانه گرفتن فرصت ها، جستن فرصت هاي طلايي گفته مي شود. گاه اين باور فرهنگي كه، شانس يك بار در خانه را مي زند، اصل خوبي است براي توجه كردن و نشانه گرفتن فرصت ها. يكي از تعاريف هوش را «توانايي بهره گيري از فرصت ها» دانسته اند. به هر روي، آن گاه كه در انجام كار يا فعاليتي شكست مي خوريد از خود نپرسيد «چرا شكست خوردم؟» بلكه از خود بپرسيد «چه كارهاي ديگر بايد انجام دهم؟»
دكتر محرم آقازاده
منبع:
۱ - The Futurist, May,1998
2 - WWW.newhorizons.org/wwart- michalko1.html

بخشي از ساختمان تاريخي و ملي دانشگاه علوم پزشكي تهران تغيير شكل داد
بخشي از ساختمان هاي پرديس مركزي كه در اختيار دانشگاه علوم پزشكي تهران قرار دارد و در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده، با انجام رنگ آميزي و اقداماتي مشابه مورد تغييرشكل و تخريب جزيي قرار گرفته است.
به گزارش انجمن روزنامه نگاران حامي ميراث فرهنگي، مهندس «اسكندر مختاري» معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي استان تهران با بيان اين مطلب گفت: مسئولان دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران بدون اطلاع كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي اقدام به رنگ آميزي و تغيير پنجره هاي ساختمان اين دانشكده كرده اند كه اين امر برخلاف قوانين و مقررات حفظ آثار فرهنگي و بناهاي تاريخي است.
دكتر «محمدرضا فاضلي» معاون اداري و مالي اين دانشكده نيز با تصريح اين كه تغييري در مجموعه ايجاد نشده است،گفت: مسئولان دانشكده داروسازي تنها براي هماهنگ شدن ظاهر ساختمان قديمي با مجموعه اي جديد،اقدام به رنگ آميزي ديوارهاي دانشكده كرده اند و اين اقدامات در حد
ساخت و ساز نيست، بلكه تنها رنگ آميزي ديوارهاست.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |