دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۹۵- March, 3, 2003
فوتبال و دختر امير
بحريني ها تجربه خوب برگزاري مسابقات فوتبال دختران در مدارس را داشته اند و همين به آن ها جسارت داده تا به فكر برگزاري مسابقات ملي فوتبال زنان باشند
002910.jpg
راينر هنيس
ترجمه: آرش راهبر
از روزي كه تيم ملي بحرين با تحميل شكست ۳ بر يك تيم ايران را از راهيابي به مرحله نهايي جام جهاني محروم كرد بيش از يك سال مي گذرد. اگر چه آن روز شكستي تلخ براي ما رقم خورد، اما روي ديگر سكه پيشرفت فوتبال بحرين در سايه اين پيروزي بزرگ بود. بحريني ها در يكي دو سال اخير سرمايه گذاري گسترده اي براي جذب طيف هاي مختلف مردم به سمت فوتبال تدارك ديده اند.
به طور مثال فوتبال زنان از رشد چشمگيري در اين كشور بسيار كوچك برخوردار شده است. «ما نمي خواهيم ارتباطمان را با دنياي پيرامونمان قطع كنيم. » اين شعار معروف رئيس سازمان جوانان و ورزش بحرين (GOYS) در مورد فوتبال بانوان است. اين شعار بيشتر از آنكه نشانه انديشه سياستگذاران ورزشي بحرين باشد نماد تغيير نگرش در نظام كشورداري اين سرزمين است. در واقع بحرين پس از آنكه در فوريه ۲۰۰۲ از شكل شيخ نشيني به پادشاهي تغيير كرد، تلاش وسيعي براي باز كردن درها به سوي غرب به خرج داده است.
•••
فوتبال در حال حاضر ورزش ملي بحرين به شمار مي رود. در منامه پايتخت اين كشور چندي است كه فوتبال خياباني با روش جالبي بازي مي شود. پس از پايان ساعات اداري و بيرون رفتن اتومبيل ها از پاركينگ هاي اداري نوجوانان و جوانان با برپا كردن دروازه هاي كوچك، بساط فوتبال خياباني مي چينند. دروازه هاي كوچك جاي اتومبيل ها را مي گيرند و زمين هاي فوتبال كوچك ساخته مي شوند. اين جا است كه فوتبال خياباني نابي را مي توان ديد. از سوي ديگر علاقه مندي فراوان زنان و مردان بحريني به فوتبال زمينه بروز استعدادها را در اين كشور افزايش داده است. كمتر كسي تصور مي كرد كه تيم جوان بحرين در مرحله مقدماتي جام جهاني بازي هاي خوبي از خود به نمايش بگذارد. بعدازظهر روز جمعه بسياري از خانواده ها به سمت پارك بزرگ و مشهور «كورنيش الفاتح» مي روند و در ميان درختان تنومند «پالم» روي چمن ها مي نشينند تا آخر هفته خوشي داشته باشند. فاطمه ۱۸ ماهه كمي آن طرف تر از خانواده اش با يك توپ چرمي مشغول بازي است. پشت سر او دو زن محجبه مشغول پك زدن به قليان هستند. مردان خانواده هم روي شن هاي ساحل دريا مشغول بازي فوتبال ساحلي هستند. به غير از قسمتي كه آن ها مشغول بازي هستند زمين هاي بازي فوتبال ساحلي در چند نقطه ديگر نيز به چشم مي خورد. آن ها در خنكاي بعدازظهر رقابت گرم و نفسگيري را انجام مي دهند، در حالي كه پشت سر آن ها مسجد جامع بزرگ ترين مسجد بحرين همه اين جمعيت را در هنگام ظهر در دل خود جاي داده بود. كمي دورتر از لب دريا جاده باريكي وجود دارد كه معمولا توريست هايي كه سوار بر شتر هستند از آن مي گذرند و بازي بحريني ها را تماشا مي كنند. جالب است كه تمام ديوانگان فوتبال نزديك به غروب دروازه ها را جمع مي كنند تا نماز جماعت در موعد مقرر برگزار شود. گاهي در بين اين هياهو و جنجال مناظر عجيب و در عين حال جالبي هم به چشم مي آيد. اين روزها كمتر كسي از ديدن بازي فوتبال بين پسران و دختران تعجب مي كند. به طور مثال ماريا و ماريانا دختراني هستند كه مهم ترين تفريح بعدازظهر جمعه آن ها بازي فوتبال در كنار پسربچه ها و نوجوانان است. ماريانا سرعت بسيار خوبي دارد و تكنيك فوتبال را هم به خوبي فرا گرفته است. ماريانا در پاسخ به اين سوال كه چرا به فوتبال اين بازي غيرمتداول براي زنان مي پردازد، لبخندي مي زند و مي گويد: «چرا كه نه؟ شك ندارم كه به زودي تيم ها و باشگاه هاي مخصوص دختران و بانوان تشكيل مي شود. » جالب اين جا است كه پدر و مادر ماريا و ماريانا هم كار او را تاييد كرده و هم از پيشرفت آن ها در فوتبال استقبال مي كنند.
روياي ماريانا به زودي به حقيقت خواهد پيوست. زيرا شيخ فواز محمد الخليفه رئيس سازمان جوانان و ورزش بحرين (GOYS) مثل همقطار خودش يعني شيخ عيسي بن راشد طرفدار تساوي حقوق در فوتبال زنان و مردان است. شيخ عيسي بن راشد رئيس كميته ملي المپيك قطر است. «فوتبال بانوان يك خبر داغ و جديد است. » اظهار نظر فواز محمدالخليفه نشانگر توجه جدي مسئولان ورزش بحرين است. بحريني ها تجربه بسيار خوبي در زمينه برگزاري مسابقات فوتبال دختران در مدارس داشته اند و همين مسئله به آن ها جسارت داده تا پا را فراتر از بحرين گذاشته و به فكر برگزاري مسابقات ملي براي فوتبال زنان باشند. «ما مربيان زيادي را تربيت كرده ايم كه مي توانند فوتبال را به ديگران آموزش دهند. توسعه فوتبال زنان مثل ريشه زدن چمن، در حال پيشرفت است. » شيخ فواز الخليفه يكي از زنان مستعد بحريني را مسئول تشكيل و آماده سازي تيم زير ۱۸ سال بانوان كرده است. امل الدو ساري مسئول تشكيل تيم زير ۱۸ سال با استقبال حيرت انگيزي روبه رو شده كه انرژي بيشتري را براي ادامه كار به او مي دهد. «همه چيز طبق برنامه پيش مي رود و مثل ساعت دقيق است. من از اين همه استقبال لذت مي برم. » الدوساري از اكتبر سال گذشته مربيگري را آغاز كرده و ممكن است تيم خوبي را هم براي اولين ديدار در سال ۲۰۰۳ آماده كند. اولين حريف بحرين به احتمال زياد تيم فوتبال دختران زير ۱۸ سال اردن خواهد بود.
ليگ فوتبال براي دختران عرب نيز مدتي است كه در حال برنامه ريزي است. سحر الهواري مصري كه از اعضاي رسمي كميته فوتبال بانوان فيفا است مسئوليت برگزاري ليگ فوتبال دختران كشورهاي عربي را بر عهده گرفته و به بحريني ها قول داده كه هر گونه درخواست آن ها را برآورده كند. حركتي كه در بحرين آغاز شده ممكن است به كشورهاي ديگر مثل امارات و قطر سرايت كند. به هر حال دختران بحريني اگر چه بعد از كشورهاي شمال آفريقا مبادرت به بازي فوتبال كرده اند، اما موج به وجود آمده توسط آن ها ممكن است به كشورهاي ديگر نيز اشاعه پيدا كند. بحريني ها يك شانس بزرگ ديگر هم دارند و آن علاقه مندي بيش از حد امير بحرين به فوتبال است. امير بحرين چندي پيش از «اولي ماسلو» مربي مشهور آلماني كه سابقه مربيگري در بوروسيا دورتمند و شالكه ۰۴ را دارد دعوت كرده تا در جلسات خصوصي به دخترش و برخي از دوستانش فوتبال ياد بدهد. ماسلو پيش از اين مربي تيم الريفا قهرمان ليگ بحرين بوده و همين مسئله باعث شد كه به مجرد اتمام قراردادش با اين باشگاه به شغلي نان و آبدارتر دست يابد. ماسلو در يك زمين چمن بسيار عالي در مجموعه سلطنتي امير بحرين به دخترش و بقيه دختران مقامات ارشد آموزش فوتبال مي دهد، در حالي كه قبل و پس از تمرين، اتومبيل هاي گرانقيمت ضدگلوله، آژيركشان اين ديوانگان فوتبال را در شهر حمل مي كند.
پي نوشت:
* راينر هنيس يك ژورناليست آزاد آلماني است كه تخصص ويژه اي در زمينه فوتبال بانوان دارد.
منبع: نشريه فيفا

مجمع شكوه و گلايه
002895.jpg
امير عليزاده
پنج شنبه هفته گذشته، جلسه سالانه مجمع فدراسيون تنيس در آكادمي المپيك تشكيل شد. در اين جلسه عباس خزايي رئيس فدراسيون، ناصر ميرزايي رئيس كميته فني و اجرايي و سرپرست تيم ملي و عيسي خدايي دبيرفدراسيون و سرمربي تيم ملي حضور داشتند. ضمن اينكه روساي تمامي هيأت هاي تنيس، فائزه هاشمي نايب رئيس كميته ملي المپيك به عنوان نماينده كميته و علي كفاشيان نيز حضور داشتند. كفاشيان كه معاون فني سازمان تربيت بدني، رئيس دفتر امور مشترك فدراسيون ها و رئيس مجمع تمامي فدراسيون هاي ورزشي است، اخيرا سرپرستي فدراسيون سواركاري را نيز برعهده گرفته و همانند جلسات ساير مجامع در مجمع فدراسيون تنيس نيز حرف اول و آخر را در جلسه مي زد. جلسه با معرفي و بررسي برنامه هاي سال ۸۱ توسط عباس خزايي آغاز شد. برگزاري چهار جام بزرگ، ۳ جام در تهران و يك جام در اروميه، برگزاري مسابقات گروه ۳ آسيا و اقيانوسيه جام ديويس سال ۲۰۰۲ در تهران كه تيم ملي ايران در آن به مقام نخست رسيد و به گروه دوم صعود كرد، ميزباني مسابقه مرحله اول گروه دوم آسيا و اقيانوسيه جام ديويس سال ۲۰۰۳ مقابل لبنان كه به شكست ۳ بر ۲ ايران منجر شد، اردوي بلندمدت تيم ملي در تهران پيش از مسابقه با لبنان، شركت در بازي هاي قهرماني آسيا در تاشكند، انتخاب تيم ملي زير ۱۸ سال، و ارسال آنها به سه تورنمنت بين المللي و فعاليت بخش آموزشي كه شامل برگزاري كلاس آموزشي ژاك هربر در تهران و ارسال مربي و داور به خارج جهت شركت در دوره هاي آموزشي، از عمده فعاليت هاي فدراسيون تنيس در سال ۸۱ بود. ضمن اينكه خزايي عدم اجازه حضور تنيسورها در بازي هاي آسيايي بوسان و حمايت بي نظير صدا و سيما را از اتفاقات مهم سال ۸۱ به شمار آورد. او در پايان برنامه هاي سال ۸۱ اظهار داشت كه ۹۵ درصد برنامه هاي در نظر گرفته شده در اين سال از لحاظ كيفي اجرا شده است.
سپس رئيس فدراسيون تقويم سال ۸۲ را اعلام كرد كه شايد مهم ترين رويداد آن مسابقه ايران و تاجيكستان در گروه بازنده هاي گروه دوم آسيا و اقيانوسيه جام ديويس، به ميزباني تاجيك ها از پانزدهم تا هفدهم فروردين ماه باشد. تقويم سال ۸۲ با موافقت تمامي اعضاي مجمع تصويب شد. از ديگر كارهاي بسيار مهم فدراسيون در سال ۸۲ كه فعلا در حد شعار است، ساخت زمين هاي سخت (Hardcourt) است كه از دغدغه هاي هميشگي تنيس ايران بوده. مثل پروژه ساخت يك سايت تنيس در كرج كه شامل هشت زمين سخت است و هزينه اي بالغ بر ۶ ميليارد ريال دارد. اين پروژه كه به گفته خزايي با حمايت و پشتيباني شهرداري كرج انجام مي گيرد، جهت ميزباني مسابقات بين المللي خواهد بود. اما بخش عمده جلسه مجمع مربوط به گلايه خزايي و اعضاي مجمع از مشكلات مالي سرسام آور آنها بود كه با واكنش هاي بي تفاوت كفاشيان روبه رو شد. خزايي خطاب به كفاشيان گفت كه با وجود اينكه گردش مالي در تنيس در سطح جهان حتي از فوتبال هم بيشتر است، اعتبار و توجه مسئولين بيشتر به ورزشي معطوف است كه خارج از ايران صد نفر هم در طول يك جام از آن ديدن نمي كنند.
براي ذكر يك نمونه، سازمان تربيت بدني براي برگزاري مسابقه ايران و لبنان در اواسط بهمن ماه تنها ۱۰ ميليون تومان به فدراسيون داد. اما اين بودجه براي پوشش هزينه هاي بالاي ميزباني از قبيل هزينه اسكان تيم ميهمان كافي نبود و فدراسيون همچنان بدهكار است. ضمن اينكه سرمايه گذاري هاي ثابت و عمراني فدراسيون به خاطر تنگدستي و مشكلات فراوان مالي در سطح صفر بود. به همين جهت خزايي حمايت بيشتر سازمان را خواستار شد. كمك جهت برگزاري اردوهاي تداركاتي براي آمادگي بيشتر جهت شركت در المپيك آتن و بازي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه قطر از ديگر مواردي بود كه خزايي به آن اشاره كرد. اما اين خواهش ها و به قول كفاشيان چانه زني ها با پاسخ هاي كلي كفاشيان مواجه شدند. پاسخ هايي از قبيل «پيشنهاد خود را ارائه بدهيد، بررسي مي شود» و. . .
در ادامه روساي ساير هيأت ها نيز صحبت كردند جالب اينكه آنان نيز بيشتر اوقات از مشكلات و كمبود امكانات حرف زدند، اگر چه گلايه برخي ها نيز تمركز بيش از حد فدراسيون روي تهران بود. اما كفاشيان به آنها نيز جواب هاي كلي و گاهي اوقات همراه با مزاح مي داد و سعي داشت ختم جلسه را هر چه زودتر اعلام كند.
رئيس هيأت تنيس گيلان مي گفت: «ما در كل استان حتي يك زمين هم كه قابل استفاده باشد نداريم. اما ديگر از خواهش و التماس خسته شده ايم چون فايده اي ندارد. »
اما واقعا از كفاشيان كه رسيدگي به امور تمامي فدراسيون ها را برعهده دارد، با وجود مشغله فراوان مي توان انتظار معجزه داشت؟

باشگاه هاي مشهور اروپا
پاري سن ژرمن (فرانسه)
002900.jpg
سهيلا قاسمي
مشخصات
نام رسمي: Paris-Saint-Germain Football Club
تاسيس: ۱۹۶۰
آدرس باشگاه: ۱۱۰,avenue Victor Hugo ۹۲۱۰۰ Boulogne Billancourt
تلفن: ۰۰۳۳۸۲۵۰۶۵۰۶۸
فكس: ۰۰۳۳۱۴۱۱۰۶۱۰۰
آدرس اينترنتي: www.psg.fr
استاديوم: پارك دپرنس (Parc des Princes)
ظرفيت ۴۸۸۴۳ نفر
آدرس استاديوم:
۲۴,ruedu Commandant Guilbaud,750l6, Paris
لباس اصلي: پيراهن آبي و قرمز، شلوارك آبي، جوراب قرمز
لباس دوم: پيراهن خاكستري، شلوارك و جوراب سفيد
حامي مالي: Wanadoo,Mairie de Paris,Nike,Thomson
رئيس باشگاه: لوران پرپر
سرمربي: لوئيز فرناندز
بهترين ديدار: فصل ۹۴ - ،۹۳ پاري - سن - ژرمن و سنت اتين (ده بر صفر)
بهترين گلزن: دومينيك روشتو، ۱۰۰ گل
(۱۹۸۶ - ۱۹۸۰)
افتخارات: قهرماني ليگ فرانسه (۱۹۹۴ ـ ۱۹۸۶) قهرماني جام حذفي (۱۹۸۲ ، ۱۹۸۳ ، ۱۹۹۳ ، ۱۹۹۵ ، ۱۹۹۸) قهرماني جام اتحاديه (۱۹۹۸ و ۱۹۹۵) قهرماني جام قهرمانان اروپا (۱۹۹۶)
تاريخچه
تاسيس باشگاه پاري - سن ـ ژرمن در اصل به ۱۲ اوت سال ۱۹۶۰ برمي گردد. در حدود بيست هزار نفر از شخصيت هاي پاريسي كه آرزو مي كردند دوباره باشگاه بزرگي در پاريس متولد شود مشتركا زير قراردادي را امضا كردند. اين افراد كه نام رئيس كالبرسون و نايب رئيس ريسينگ كلوب دوفرانس نيز در ميانشان به چشم مي خورد، مسئولين باشگاه سن ژرمن را متقاعد كردند كه به آنها بپيوندد.
به اين ترتيب تيم اول سن ـ ژرمن ـ آن - له با
Fc Paris ادغام شد تا قدرتي مضاعف به دست آورد. اين ادغام موفقيتي خارق العاده داشت و تيم جديد يعني پاري - سن - ژرمن توانست قهرمان دسته دوم شده و به دسته اول صعود كند.
فصل بعد آنها توانستند جايگاه شانزدهم را از آن خود كنند. اما دوباره شكافي ميان پاريسي ها و سن  ـ   ژرمني ها به وجود آمد. اعضاي حرفه اي تر تيم، كار خود در دسته اول را با نام تيم پاريس. اف. ث. ادامه دادند و پاري  ـ  سن  ـ   ژرمن به شكل يك تيم كاملا آماتور در دسته سوم حاضر شد. فصل ۶۳ - ۶۲ پاري  ـ  سن  ـ   ژرمن موفق شد كه در دسته خود دوم شود و به هر ترتيب بود به دسته دوم صعود كرد. فصل ۶۴ - ۶۳ اين تيم كاملا حرفه اي شد و در جام حذفي نيز تا مرحله يك چهارم نهايي پيش رفت. اين بار هم در جايگاه دوم گروه خود قرار گرفت و روز چهارم ژوئن ۱۹۶۴ توانست به دسته اول برسد. در آن سال پاريس. اف. ث به دسته دوم سقوط كرد.
از آن تاريخ به بعد پاري - سن - ژرمن، اين باشگاه جوان و نوپا هميشه به عنوان يكي از مطرح ترين تيم هاي فرانسوي عرض اندام كرده است. اين تيم با تدابير خاص در استخدام بازيكن به سرعت پيشرفت كرد. حضور اين تيم در دسته اول هنوز به ده سال نرسيده بود كه توانست قهرمان فرانسه شود.
سال ۱۹۸۲ پاري - سن - ژرمن نخستين جام قهرماني را در آغوش گرفت و قهرمان جام حذفي شد. سال ۱۹۸۶ نيز به عنوان قهرماني ليگ دسته اول - لوشامپيونا - دست يافت.
سال ،۱۹۹۱ شبكه تلويزيوني كانال پلوس (canal) كه ميشل دنيزو مديريت آن را بر عهده داشت، باشگاه را خريد و به اين ترتيب پاري - سن - ژرمن صاحب بيشترين بودجه ممكن در دسته اول شد. باشگاه، مدت هاي مديد در مكان هاي بالاي جدول جا خوش كرد و در سال ۱۹۹۴ دوباره جام قهرماني ليگ دسته اول فرانسه را به دست آورد. در سال هاي ،۱۹۹۳ ۱۹۹۶ و ۱۹۹۶ نيز نايب قهرمان شد. عملكرد اين باشگاه در رقابت هاي اروپايي نيز بسيار درخشان است. پاري - سن - ژرمني ها پنج سال پياپي به مرحله نيمه نهايي و يا فينال اين رقابت ها راه يافتند يعني از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶. چنين نتيجه اي براي يك باشگاه فرانسوي كاملا منحصر به فرد به نظر مي رسد. در سال ۱۹۹۶ پاري - سن - ژرمن نخستين جام اروپايي يعني جام قهرمانان را نيز به دست آورد.
فصل ۹۸ - ۱۹۹۶ با دو قهرماني در جام حذفي فرانسه و جام اتحاديه به پايان رسيد. در اين فصل عملكرد آنها در لوشامپيونا نيز بسيار فريبنده مي نمود. فصل ۹۹ـ   ۹۸ با وجود بازيكنان بين المللي، تيم نتيجه جالبي به دست نياورد و مربي آن ناچارا استعفا داد. فصل ۲۰۰۰ ـ  ۹۹ باشگاه دوباره اوج گرفت و توانست در مكان دوم جدول رده بندي جاي بگيرد و به اين ترتيب مجوز ورود به ليگ قهرمانان را به دست آورد. آنها توانستند تا مرحله دوم گروهي هم پيش روند. در نهايت فصل ۲۰۰۲ - ۲۰۰۱ نيز با كسب مقام چهارم ليگ فرانسه سپري شد و اين تيم به بازي هاي جام يوفا ۲۰۰۲ راه يافت. اين تيم در فصل جديد جلوه چنداني نداشته و دائما در ميانه هاي جدول دست و پا مي زند. بايد منتظر بمانيم و ببينيم آيا لوئيز فرناندز در اين زمان باقي مانده خواهد توانست تغييري در تيمش ايجاد كند يا نه.

حاشيه ورزش
• هم مي خواهند، هم نمي خواهند
002905.jpg

چند سالي بود كه بحث انتقال رسول خطيبي به پرسپوليس مطرح مي شد، شايعات قوت مي گرفتند، مبالغ هر روز و هر روز بالا مي رفتند، مذاكرات هر روز جدي تر مي شد و دست آخر، فصل آينده اش مي ديدي كه هنوز رسول پيراهن تيم پاس را به تن دارد. پس از پايان فصل ۸۱-۸۰ ليگ برتر، باز هم بحث پرسپوليسي شدن خطيبي مطرح شد. تمام جرياناتي كه امسال براي خطيبي و پرسپوليس رخ داد همان هايي بود كه هميشه مي شنيديم و مي خوانديم. دوباره فصل شروع شد و خطيبي مثل هميشه در تركيب پاس قرار گرفت، اما چيز عجيبي نبود، ديگر همه به اين مسئله عادت كرده بودند. رسيدن مسابقات به نيم فصل، دوباره زمان مناسبي بود براي شايعات قديمي. اين بار پرسپوليس براي جذب خطيبي جدي تر عمل كرد. غمخوار و سردار آجرلو دور يك ميز نشستند. قيمت هاي ۴۰۰ ميليون قطعي و ۱۰۰ ميليون قرضي مطرح شد، دست آخر هم معلوم نشد كه صحت داشت يا نه، اما در نهايت دو طرف به توافق نرسيدند و رسول پاسي ماند. اما سبزپوش بودن او زياد طول نكشيد. استقلال براي به خدمت گرفتن رسول اقدام كرد و موفق شد. بنابر شايعات مبلغ انتقال او ۲۵۰ ميليون تومان بود. يعني ۱۰۰ ميليون بيش از آخرين مبلغي كه پرسپوليسي ها حاضر بودند براي رسول بپردازند. اما آبي پوش شدن خطيبي، پرسپوليسي ها را به عكس العمل واداشت. غمخوار براي آوردن خطيبي با فتح الله زاده مذاكره كرد. البته با همان مبلغي كه استقلالي ها براي گرفتن خطيبي پرداخته اند. ولي كسي نگفت كه اگر واقعا پرسپوليس به خطيبي نياز داشت چرا از همان ابتدا اين قدر جدي عمل نكرد و اگر بودن يا نبودن خطيبي مهم نبود امروز چه دليلي باعث تغيير تفكر مديران پرسپوليس شده است؟ اين سوالي است كه كسي نه پرسيده و نه كسي جوابش را داده.

• بهترين حد نصاب دوي ۳۰۰۰ متر
«هايله گبرسيلاسي» دونده اتيوپيايي بهترين حدنصاب جهاني دو ۳۰۰۰ متر داخل سالن را در سال جاري با زمان ۶ دقيقه ۲۸ ثانيه و ۴۰ صدم ثانيه به دست آورد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از كارلسروهه (آلمان) اين حد نصاب در مسابقات دو و ميداني داخل سالن كالسروهه به ثبت رسيد. اين ركورد تنها ۳ ثانيه با ركورد جهاني اين ماده كه در اختيار دانيل كومان كنيايي است اختلاف دارد. همچنين در اين مسابقات بهترين حد نصاب جهاني پرش سه گام زنان نيز توسط ياميله آلداما از كوبا با پرش
۸۸/۱۴ متر ثبت شد. آلداما صاحب مدال نقره همين ماده در مسابقات قهرماني جهان ۱۹۹۹ است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |