دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۷ - Mar.17,2003
الطمع رق مؤبد.
آزمندي، بردگي هميشگي است.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
نقش هر نغمه كه زد راه به جايي دارد
مطرب عشق عجب ساز و نوايي دارد
كه خوش آهنگ و فرح بخش هوايي دارد
عالم از ناله عشاق مبادا خالي
به ياد زنده ياد فرخ تميمي
سال ۸۱، براي من قمر در عقرب بود!
005650.jpg
محمدهاشم اكبرياني - نزديك به دو سال قبل، اولين بار بود كه براي گفتگو به سراغ فرخ تميمي رفتم. شاعري كه شعرهايش در دهه هاي ۳۰ و ۴۰ در نشريات ادبي جايگاه خاصي داشت. گفتگو، درباره زندگي و شعر او بود كه قرار شد براي چند جلسه ادامه پيدا كند اما كسالت و بيماري اش وقفه اي طولاني در انجام گفتگو به وجود آورد. در همين دوره، البته با وي در تماس بودم و گله هميشگي اش، سرنزدن دوستان و بروبچه ها بود. گذشت تا آن كه وضع استاد رو به بهبودي رفت و سه چهار جلسه گفتگو (اين بار از طريق دوستم پژمان فيروزبخش) انجام شد و ادامه گفتگوها ماند تا...
حدود دو هفته پيش به او تلفن زدم. گفتم استاد دوست دارم براي روزنامه گفتگويي بگيرم. با همان شوخ طبعي هميشگي اش گفت: بالاخره يكي سراغ ما آمد. گفتم: هميشه در خدمتيم...
طبقه سوم منزلش فقط يك اتاق داشت، اتاقي كه مخصوص كار تميمي بود. وقتي من و فيروزبخش در كنارش نشستيم پس از گپي كوتاه، سئوال اول را پرسيدم: روزگار چگونه مي گذرد؟ پاسخ داد: «سال ۸۱ بدترين سال عمر من بود. بدبياري پشت بدبياري. مي گويند قمر در عقرب، آخر قمر در عقرب هم يك هفته مي شود، يك ماه مي شود نه دوازده ماه» و بعد با كمي مكث ادامه داد: «بالاخره اميدوارم سال بعد، سال خوبي باشد...»
و او به سال بعد نرسيد، گرچه شعرهايش به سال بعد و سالهاي بعد خواهد رسيد. در لابلاي گفتگو پرسيدم آخرين كاري كه مي كنيد چيست؟ گفت: «دارم مجموعه اي از شعر جوان ها را انتخاب مي كنم و ناشر هم در يكي از روزنامه ها آگهي داده كه هر شاعر جوان، شعري يا مجموعه دارد بفرستد تا بهترين ها را براي چاپ انتخاب كنم...» دلش به حال شعر مي سوخت، مي گفت: «هميشه در انتظارم كه دوباره شعري را ببينم كه جوان ها، روشنفكرها و جامعه آن را مي خوانند...»
سال ۱۳۸۱، بدترين سال عمر تميمي بود و همين سال نيز او را از ما گرفت. تميمي رفت. گفتگويش در دست ماست كه آن را مفصل تقديمتان خواهيم كرد. روحش شاد.
مجلس ترحيم زنده ياد تميمي فردا از ساعت چهار تا پنج و سي دقيقه بعد از ظهر در مسجد الجواد ( ميدان هفت تير ) برگزار مي شود.

شب آفتابي مجوز گرفت
شوراي صدور پروانه فيلمسازي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجوز ساخت فيلم سينمايي «شب آفتابي» به كارگرداني بهزاد بهزادپور را صادر كرد.
براساس گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي اين شورا همچنين با تغيير نام فيلمهاي «دختر گاريچي» به كارگرداني سميرا مخملباف به «پنج عصر» و« ماهواره» به كارگرداني بهمن قبادي به «چه كسي جنگ را پيشگويي كرد » موافقت كرد.

سخنگوي خانه سينما:
هنوز از نمايش فيلم هاي نوروزي خبري نيست
در حالي كه چند روز بيشتر به آغاز سال نو باقي نمانده، همچنان وضع نمايش آثار سينمايي در ايام نوروز مشخص نيست و سالنهاي سينما سرگردانند. خانه سينما اعلام كرد كه هنوز وضع جدول نمايش فيلمهاي نوروزي مشخص نيست. «سيمون سيمونيان» به ايرنا گفت: تا زماني كه پروانه نمايش آثار سينمايي توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد صادر نشود، شوراي صنفي نمايش نمي تواند براي جدول نمايش فيلمهاي نوروزي تصميم گيري كند.
براساس آخرين اخبار، پروانه نمايش فيلمهاي سينمايي هنوز توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي صادر نشده است.
سيمونيان توضيح داد:  در صورتي كه پروانه نمايش فيلمهاي سينمايي صادر شود،  شوراي صنفي نمايش بلافاصله براي تعيين جدول اكران نوروزي برنامه ريزي مي كند. وي ابراز اميدواري كرد، امروز و فردا وضع نمايش آثار نوروزي سينماها مشخص شود. يك مسئول دفتر اداره كل نظارت و ارزشيابي در تماس خبرنگار ما اعلام كرد كه بزودي پروانه نمايش فيلمهاي فصل بهار صادر مي شود اما وي به زمان دقيقي اشاره نكرد.

جشنواره فيلم موج ارديبهشت برگزار مي شود
دومين جشنواره فيلم كوتاه موج اواسط ارديبهشت ۸۲ توسط خانه سينماگران جوان برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي خانه سينماگران جوان در پي برگزاري موفق دوره اول جشنواره و استقبال فيلمسازان جوان، دومين دوره اين جشنواره در ارديبهشت سال جديد در تالار حافظ دانشگاه كيش برگزار مي شود.
برپايه اين گزارش در اين جشنواره حدود ۵۰ فيلم كوتاه از آثار سينماگران جوان كشور همراه با جلسات تخصصي نقد و بررسي به نمايش درمي آيد.
روابط عمومي خانه سينماگران جوان در انتها از تمامي فيلمسازان جوان و علاقه مندان دعوت نمود آثار خود را براي شركت در جشنواره به آدرس: ميدان هفت تير - خيابان كريمخان - خيابان شهيد حسيني - پلاك ۳۳ - طبقه دوم ارسال دارند.

مخالفت ستارگان موسيقي با جنگ
005655.jpg
كنسرت شنبه شب شايد آخرين فرصت اعتراض هنرمندان به جنگ قريب الوقوع آمريكا و متحدانش عليه عراق بود
كريس مارتين خواننده پاپ بريتانيايي به جمع هنرمنداني پيوست كه با جنگ آمريكا با عراق مخالف هستند.
مارتين روز شنبه در جريان برگزاري كنسرت «يك نه بزرگ» در لندن اسم خود را به فهرستي افزود كه شامل افرادي مانند پل ولر و رونان كيتينگ است. در كنسرت ياد شده پيامهاي ويدئويي التون جان و يوكو اونو نيز در مخالفت با جنگ پخش شد.
ناظران معتقدند اين كنسرت يكي از آخرين فرصتهاي موجود براي ابراز مخالفت هنرمندان با جنگ بود. ماكسي جاز موسيقيدان عضو گروه «فيث لس» از اهميتي كه در رسانه ها به نظر هنرمندان داده مي شود، اظهار تعجب كرد. وي گفت:  گويي ظاهر شدن بر صفحه تلويزيون باعث مي شود نظر هنرمند بيش از سايرين اهميت پيدا كند.
جورج مايكل خواننده پاپ نيز پيشتر مخالفت خود را با جنگ اعلام كرده بود. اما نوئل گالاگر عضو يك گروه موسيقي با بدبيني اعتراض به جنگ را اتلاف وقت خواند و گفت: «آمريكا تصميم خود را براي حمله به عراق گرفته است و مخالفت بيهوده است.»

مديرعامل انجمن سينماي جوان:
سينماي كوتاه حرفه اي مي شود
مديرعامل  انجمن  سينماي  جوانان  از حرفه اي  شدن  توليد فيلمهاي  كوتاه  درسال  ۸۲ خبر داد.
«مجتبي  اقدامي» در گفت  وگوبا ايرنا،خاطرنشان  كرد:محصولات  سينماي  كوتاه بايد در حوزه  موضوعي  وفني  بصورت  حرفه اي توليد شود و بازده  اقتصادي  داشته  باشد.
وي  توضيح  داد: طرحهاي  فيلمسازي  باتوجه  به  موضوع هايي  همچون  «مشاهير»، «طبيعت» و «آداب  و رسوم» توسط شوراي  توليد فيلم  كوتاه  تصويب  و حمايت مي شود.
وي ، رعايت  قانون  «كپي رايت» واحترام  به  حقوق  مولف  را براي  ساماندهي به  وضع  توليدآثارسينمايي  اساسي  دانست  وافزود: براي  ارتقاي محصولات  بصري رعايت  حقوق  معنوي  الزامي است .
اقدامي خاطرنشان  كرد: براي  نمايش  فيلم  كوتاه  نياز به  سالنهاي  بزرگ  نيست و با ايجاد سالنهاي  كوچك  باتعامل  شهرداريها، شوراي  شهر و نهادهاي  مسئول ، رونق توليدات  فيلم  كوتاه  امكان  پذير مي شود.
وي  توجه  به  هنر عكاسي  را از برنامه هاي  انجمن  سينماي  جوانان  در سال ۸۲ ذكركرد و گفت : نمايشگاه  «عكس  خبري» با حضور عكاسان  برجسته  بين المللي ، فروردين  ماه  آينده  درمجموعه  باغ  فردوس  تهران  برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پاسخ پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است كه آيا درست است كه هفته گذشته يك زن سالخورده ديگر كه در ويلچر خود به خواب رفته بود به علت خم شدن گردن سكته كرده است . وي ضمن تاييد اين خبر گفته است كه گردن يك سالخورده بايد عمدتا به صورت عمودي قرار داشته باشد و خم شدن آن براي مدتي طولاتي خطر انسداد سرخرگ و سكته دارد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
به گزارش مشاور يك مدرسه متوسطه امريكا كه ناپدري يك دانش آموز ۱۲ ساله او را درشب و در سرماي سخت در سگداني محبوس كرده و كودك بيمار شده است ، ناپدري توسط پليس دستگير و به دادگاه تسليم شد . اين مرد درجلسه جمعه گذشته دادگاه ضمن اعتراف به عمل خود گفت كه به منظور تنبيه ناپسري كه همه ساعات فراغت را صرف تماشاي كارتون مي كرد دست به اين كار زده است. قاضي او را به يك ماه حبس محكوم كرد و براي اين كه كار خود را از دست ندهد به او پيشنهاد كرد كه اگر نمي خواهد به زندان برود بايد به مدت يك ماه شب ها را در يك سگداني يك متر دريك متر و ۳۰ سانتيمتر ( ۳ فوت در چهار فوت ) بخوابد و اين سگداني كه از سوي شهرداري تهيه خواهد شد در خارج از خانه بايد قرار گيرد و يك مامور پليس ضمن گشت خود در محل به آن سر بزند . ضمنا كودك هم به پدربزرگش در فلوريدا تحويل داده شود. محكوم براي اين كه كار خود ازدست ندهد قبول كرد كه تا سي روز در چنين سگداني كوچكي بخوابد.
- سازمان دولتي پيشگيري از بيماري ها اعلام داشت كه متوسط طول عمر در ايالات متحده افزايش يافته و به ۷۷ سال و ۲ ماه و ۱۵ روز رسيده است.
ماندگار
در اين روز در مارس سال ۱۹۱۴ زماني كه اروپا در آستانه جنگ بزرگ ( جهاني اول ) بود و دولتهاي اروپايي سرگرم يارگيري و تقويت نظامي خود بودند مادام هانريت كايو همسر ژوزف كايو وزير دارايي وقت فرانسه و نخست وزير پيشين اين كشور به دفتر روزنامه محافظه كار فيگارو رفت و با شليك شش گلوله « گاستون كالمه » سردبير اين روزنامه را كشت. اين رويداد كه هنوز فراموش نشده است در طول تاريخ بي سابقه بوده است. فيگارو از زماني كه ژوزف كايو نخست وزير فرانسه بود و دم از سازش با آلمان مي زد و حاضر نمي شد بر طول خدمت سربازي بيفزايد با او در افتاده بود. اين روزنامه قبلا هم زماني كه كايو وزير بود و با دادن امتيازهايي به آلمان در مراكش و چند نقطه ديگر افريقا موافقت كرده بود تا صلح را بخرد دست به مخالفت زده بود و نوشته بود كه كوتاه آمدن در برابر تجاوزگر او را در ارتكاب تجاوز جري تر خواهد كرد. « كايو » پس از كناره گيري از نخست وزيري و قبول سمت وزارت دارايي تصميم گرفت كه ماليات ثروتمندان را تصاعدي بالا ببرد كه فيگارو به عنوان صداي محافظه كاران ( صاحبان ثروت ) انتقاد كردن از او را از سر گرفت . فيگارو اين بار به افشا گري از زندگي خصوصي و خانوادگي كايو پرداخت و به چاپ نامه هاي عاشقانه سالهاي پيش « كايو » كه مردي متاهل بود دست زد تا او را از ميدان به در كند كه اين كار بر همسر او گران آمد و با خريد يك تپانچه براونينگ به دفتر روزنامه رفت و سردبير آن را كشت و بازداشت گرديد و شوهرش هم ناچار كناره گيري كرد. كايو سالها بعد بارديگر وارد سياست گرديد و در كابينه دالاديه وزير شد و از مشوقان او به سازش با هيتلر و موسوليني و جلوگيري از جنگ بود . وي در نوامبر ۱۹۴۴ در گذشت .
يادگار
ناصر الملك كه درست شش ماه پس از فوت عضدالملك نخستين نايب السلطنه سلطان احمد شاه قاجار كار خود را به عنوان نايب السلطنه تازه آغاز كرده بود در اين روز از اسفندماه ۱۲۸۹ خورشيدي ضمن نطقي تاكيد كرد كه از تاسيس حزب و انتشار روزنامه و استفاده مجلس از همه اختيارات قانوني خود حمايت خواهد كرد. وي كه مدتها در انگلستان بسر برده بود گفت كه به سود ايران است كه به معناي واقعي كلمه حكومت پارلماني داشته باشد. چون احمد شاه هنگام خلع پدرش خردسال بود ، عضدالملك رئيس اسمي طايفه قاجار را كه ريشه مغولي داشتند به نيابت سلطنت انتخاب كرده بودند. وي كه مردي نا آگاه از امور سياست و اوضاع جهان بود در نيمه شهريور ۱۲۸۹ درگذشت و مجلس، اول مهرماه راي به انتخاب ناصر الملك به عنوان نايب السلطنه داد .وي در لندن بود و پنج ماه طول كشيد تا به ايران باز گردد و در نيمه اسفند در مجلس حضور يافت و سوگند ياد كرد و به كار پرداخت. وي كه در اروپا با اصول حكومت پارلماني آشنا شده بود پس از اداي سوگند در مجلس گفته بود كه وظيفه او تنها امضاي فرمان رئيس الوزراء است بقيه كارها را بايد مجلس و دولت انجام دهند و نشريات و احزاب ناظر بركارهايشان باشند. مجلس دستمزد ماهانه ناصر الملك را ده هزار تومان تعيين كرده بود كه تا آن زمان در ايران رقمي بي سابقه بود. ناصرالملك محمد ولي خان تنكابني ( سپهسالار ) را مامور تشكيل كابينه كرد و از او خواست چون ديگر خطري مشروطيت را تهديد نمي كند مجاهدين بايد به شهرهاي خود بروند زيرا متهم به ارتكاب تعدي و سوء استفاده شده اند.
* «آلدو مورو » نخست وزير وقت ايتاليا و رئيس حزب حاكم دمكرات مسيحي اين كشور دراين روز در سال ۱۹۸۷در شهر رم ضمن يك درگيري خياباني توسط افراد بريگاد سرخ ربوده شد. در اين درگيري پنج محافظ وي كشته شدند . مورو كه پنج بار نخست وزير ايتاليا شده بود ۵۴ روز بعد در اسارت كشته شد.


گنجينه
آغاز رستن نبات
فروردين ماه به زبان پهلوي است، معني اش چنان باشد كه اين آن ماه است كه آغاز رستن نبات دروي باشد و اين ماه، مر برج حمل راست كه سرتاسروي آفتاب اندر اين برج باشد. حكيم عمرخيام نيشابوري
نوروزنامه

گشتي در دنياي خبرها
ازدواج كم خرج راسل كرو
سيدني: راسل كرو برنده جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد در سال ۲۰۰۱ در سي و نهمين سالگرد تولدش ازدواج خواهد كرد.
همسر كرو، دانيل اسپنسر خواهد بود با آنكه كرو از ثروت هنگفتي برخوردار است اما قصد دارد مراسم ازدواج خود را كاملا خصوصي و كم خرج برگزار كند.
مراسم عروسي دختر رئيس جمهور
كاراكاس: هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا روز شنبه يك مراسم عروسي باشكوه براي دخترش برگزار كرد.
داماد رئيس جمهور، يكي از بستگان وزير دفاع اين كشور است.
چاوز بيش از ۳۰۰ نفر را براي شركت در اين مراسم دعوت كرده بود وكيك اين جشن به حدي بزرگ بود كه با آن مي شد از هزار نفر پذيرايي كرد.
قرار بود فيدل كاسترو نيز در اين مراسم شركت كند.
بازداشتگاه براي سارقان خودرو
بوگوتا: در كشور كلمبيا به ازاي هر دو خودرويي كه خريد و فروش مي شود يك خودرو به سرقت مي رود، و هنگامي كه سارقان خودرو دستگير مي شوند، به زندان انتقال يافته و به همين دليل ماليات دهندگان مجبور هستند خرج اسكان و خوراك زندانيان را بپردازند. اخيرا مردم كلمبيا به ويژه توليدكنندگان خودرو از دولت خواسته اند تا سارقان خودرو را در بازداشتگاههاي جنگلي زنداني كنند و به آنان غذا ندهند. اين عمل باعث خواهد شد تا سارقان براي تهيه غذاي مورد نياز خود به كشاورزي مشغول شوند.
فرار از زندان با مواد منفجره
پاريس: دو روز پيش ۵ مرد مسلح تصميم گرفتند يكي از دوستان خود را كه در زنداني واقع در حومه پاريس زنداني بود آزاد كنند. آنها ابتدا با شليك چند گلوله، نگهبانان برج مراقبت زندان را از پاي درآوردند و وارد محوطه شدند. آنها سپس به سراغ سلولي كه دوستشان در آن زنداني بود رفتند و مقدار زيادي مواد منفجره تحويل وي دادند.
او نيز مواد منفجره را منفجر كرد و ميله هاي سلول را از سر راه برداشت. در پي اين انفجار، زنداني به همراه همدستانش از صحنه گريختند.
سكوي پرتاب موشك
برلين: يك پسر ۱۱ ساله در آلمان كه براي سرخ كردن ماهي، چيزي مشابه سكوي پرتاب موشك ساخته بود، توسط پليس دستگير شد.
اين پسربچه براي سرخ كردن ماهي كه به سرقت برده بود با استفاده از يك فندك، طپانچه آبي و نارنجك كوچك، برجي از آتش ساخته بود كه هر لحظه احتمال انفجار آن وجود داشت.
به هر حال پيش از وقوع حادثه، پليس دست به كار شد، پسر بچه را دستگير و از انفجار برج آتش جلوگيري كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۴و۴۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۳ دقيقه

گل و گياه
گل ختمي
005645.jpg
نام علمي:Malva sylvestris mauritiana
خانواده: MALVACEAE
اين گياه دائمي از بهار تا اواسط پاييز بطور متناوب گلدهي دارد و گلهاي آن بنفش - ارغواني هستند. حداكثر بلندي گياه ۲/۱ متر و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه از ساقه هاي سخت گياه كه (در اثر كوتاه كردن گياه پس از پژمردن اولين سري گلها) از سطح زمين مي رويند امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |