دوشنبه ۱، ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۲۹
مديرعامل بانك كشاورزي:
سال گذشته ۸۳ هزار فرصت شغلي تازه  در بخش كشاورزي ايجاد شد
پيشرفته ترين كارخانه فرآوري سيب زميني با ۶ ميليون يورو سرمايه گذاري ارزي  و ۳۵ ميليارد سرمايه ريالي و با مشاركت متخصصان هلندي در اصفهان به بهره برداري رسيد
001535.jpg
سال گذشته با پرداخت يك هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال تسهيلات، بيش از ۸۳ هزار فرصت شغلي تازه و مولد در بخش كشاورزي ايجاد شده است.
مديرعامل بانك كشاورزي درجريان افتتاح پيشرفته ترين كارخانه فرآورده هاي سيب زميني كشور در اصفهان با بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: سال گذشته بانك كشاورزي بيش از ۲۲ هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال تسهيلات ريالي و حدود ۲۰۶ ميليون دلار تسهيلات ارزي در بخش كشاورزي پرداخت كرده است. مجموع تسهيلات ريالي و ارزي اين بانك در سال گذشته بالغ بر ۲۴ هزار ميليارد ريال شده است كه در مقايسه با سال ۸۰ كه ۱۶ هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده بود يك رشد ۵۰ درصدي را نشان مي دهد.
دكتر جلال رسول اف افزود: از مجموع ۲۴ هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده تقريباً يك هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال براي طرح هاي جديد و اشتغال زا پرداخت شده است و تا پايان اين سال بيش از ۸۳ هزار فرصت شغلي مولد و تازه در بخش كشاورزي ايجاد شده است. البته با به پايان رسيدن بعضي از طرح ها كه نياز به طي دوران سازندگي دارند- معمولاً اين زمان بيش از يك سال است- برآورد مي شود فرصت هاي شغلي ايجاد شده به حدود ۹۰ هزار نفر افزايش يابد.
عضو شوراي پول و اعتبار در مورد تعداد فرصت هاي شغلي ايجاد شده براي فارغ التحصيلان بخش كشاورزي گفت: تا پايان سال ۸۱ تعداد ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از دانش آموختگان بخش كشاورزي با دريافت تسهيلات ۲۰۰ ميليون ريالي مشغول به كار شده اند. علاوه بر آن در ساير طرح هاي عادي بانك نيز حدود يك هزار و ۲۹۰ نفر از فارغ التحصيلان بخش كشاورزي با دريافت تسهيلات، مشغول به كار شده اند و روي هم رفته تا پايان سال ۸۱ تعداد ۴ هزار و ۵۹۰ نفر از دانش آموختگان بخش كشاورزي از طريق دريافت تسهيلات صاحب فرصت هاي شغلي شده اند.
رسول اف در مورد ميزان تسهيلات درنظر گرفته شده بانك كشاورزي براي سال جاري اظهار داشت: بانك كشاورزي امسال ۲۶ هزار ميليارد ريال تسهيلات ريالي و ۳۰۰ ميليون دلار تسهيلات ارزي پرداخت مي كند كه روي هم رفته رقم تسهيلات پرداختي اين بانك در سال جاري بالغ بر ۳۰ هزار ميليارد ريال مي شود.
وي در مورد بيمه محصولات كشاورزي گفت: پارسال بيش از يك ميليون هكتار از اراضي كشاورزي كشور بيمه شدند كه گسترش اين سطح امسال نيز در دستور كار است.
همچنين در سال ۸۱ تنوع تعرفه ها از ۴۵۰ تعرفه به ۵۵۰ تعرفه رسيد. بيمه عوامل توليد، سرمايه گذاري ها و ماشين آلات كه قبلاً تحت پوشش بيمه نبودند و بيمه بعضي از محصولات جديد مثل كلزا، سبزي و صيفي و محصولات گلخانه اي از برنامه هاي سال جديد است. ضمناً روي بيمه قيمت محصولات در حال كار و بررسي هستيم و اميدواريم نتيجه مطالعات امسال آماده شود تا در كنار بورس كالاهاي كشاورزي بيمه قيمت ها را نيز داشته باشيم. همچنين طرح بيمه تام جوجه يك روزه نيز آغاز شده است و اميدواريم با اين كار نگراني پرورش دهندگان را كاهش دهيم.
مديرعامل بانك كشاورزي در مورد ميزان خسارت هاي پرداخت شده در سال پيش و پيش بيني رقم سال جاري اظهار داشت: پارسال ۴۰۰ ميليارد ريال خسارت به كشاورزان پرداخت شده است. البته اميدوار هستيم به كشاورزان هيچ گونه خسارتي وارد نشود كه ما بخواهيم به آنها خسارت بپردازيم، اما پيش بيني ما براي پرداخت خسارت در سال زراعي جاري ۵۰۰ ميليارد ريال است. همچنين در سال گذشته و از طريق صندوق كمك به خسارت ديدگان، بانك حدود ۴۱۰ ميليارد ريال بلاعوض به كشاورزان خسارت پرداخت كرده است. براي سال جاري هنوز اعتباري براي اين صندوق در نظر گرفته نشده است اما درصورت بروز خسارت، قطعاً بانك نقش خود را ايفا مي كند.
وي درمورد تسهيلات درنظر گرفته شده براي خريد تراكتور تصريح كرد: امسال براي خريد ۱۲ هزار دستگاه تراكتور سنگين، نيمه سنگين و سبك و ۲ هزار دستگاه تراكتور سنگين وارداتي و يك هزار دستگاه تراكتور باغي، به كشاورزان تسهيلات پرداخت مي شود.
رسول اف در زمينه خطوط اعتباري جديد بانك كشاورزي افزود: بانك هم اكنون ۳ ميليارد دلار خط اعتباري در اختيار دارد و فعالان و سرمايه گذاران بخش كشاورزي مي توانند براي سرمايه گذاري در طرح هاي كشاورزي و صنايع تبديلي و تكميلي از اين خط اعتباري استفاده كنند.
مديرعامل بانك كشاورزي در مورد كارخانه  فرآورده هاي سيب زميني پريس كه با مشاركت بانك كشاورزي پنج شنبه هفته گذشته در اصفهان به بهره برداري رسيد ،گفت: اين كارخانه با دريافت ۶ ميليون يورو تسهيلات از طريق ماده ۶۰ حساب صندوق ذخيره ارزي كشور كه توسط بانك كشاورزي پرداخت شده است به بهره برداري رسيد. با به بهره برداري رسيدن اين كارخانه براي ۲۰۰ نفر فرصت شغلي ايجاد شده است، ضمن آن كه ۱۰ درصد از توليد سيب زميني استان اصفهان از اين پس جذب اين كارخانه مي شود و تا حدودي كشاورزان اين استان دغدغه محصول مازاد نخواهند داشت.
مديرعامل پريس نيز با بيان اين مطلب كه اين كارخانه با سرمايه گذاري ارزي ۶ ميليون يورو و با مشاركت بانك كشاورزي ۳۵ ميليارد ريال سرمايه گذاري شخصي به بهره برداري رسيده است، گفت: اين كارخانه از آخرين تكنولوژي روز دنيا براي توليد فرآوري سيب زميني استفاده مي كند. متخصصان هلندي با مشاركت متخصصان ايراني دو خط خلال سيب زميني نيمه سرخ شده منجمد (فرنچ فرايز) و پودر سيب زميني (فليك) را به ظرفيت دريافت ۴۵ هزار تن سيب زميني در سال راه اندازي كرده اند.
كاظم ذره بيني در مورد زمان دريافت تسهيلات و مدت اجراي طرح افزود: با احتساب زمان نوشتن طرح توجيهي و تصويب طرح از سوي كارشناسان بانك ظرف ۴۰ روز ما توانستيم اعتبار ۶ ميليون يورويي را از بانك كشاورزي دريافت كنيم و مدت اجراي اين طرح تا زمان بهره برداري نيز ۲۰ ماه بود كه از اين نظر يك ركورد محسوب مي شود.
ذره بيني گفت: اين كارخانه قادر است ساعتي ۲ تن خلال نيمه سرخ شده منجمد و ۴۵۰ كيلو پودر سيب زميني توليد كند. سالانه حدود ۱۰ درصد از توليد سيب زميني استان كه حدود ۴۵۰ هزار تن است، توسط اين كارخانه جذب مي شود و ارزش افزوده اي بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ درصد توليد مي كند.
وي درمورد اهداف راه اندازي اين واحد توليدي افزود: دستيابي به بازارهاي بين المللي يكي از اهداف راه اندازي اين واحد است. با توجه به رواج زندگي ماشيني و فرصت هاي محدود پخت وپز اين محصول مي تواند كمك زيادي به زندگي مردم كند.
وي دستيابي به بازارهاي بين المللي، ايجاد فرصت هاي شغلي و كمك به خانم ها كه با توجه به رواج زندگي ماشيني اين روزها فرصت محدودتري براي پخت وپز دارند - اين محصول حداكثر ظرف ۵ دقيقه آماده خوردن مي شود- را از اهداف راه اندازي اين واحد توليدي و ويژگي هاي محصول توليد شده برشمرد، ضمن آن كه به دليل انجماد سريع، خواص سيب زميني كاملاً حفظ مي شود و درصد جذب روغن نيز در اين محصول بسيار پايين است و براي سلامتي جامعه مي تواند مفيد باشد.

آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |