سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۳۶
آموزش
Front Page

چگونه از يك ارتباط اينترنتي امن استفاده نمائيم؟
001101.jpg
اينترنت محيطي است كه در آن همه نوع آدمي پيدا مي شود از افراد تحصيلكرده و محقق تا افراد بي بند و بار و گوشه گير، بنابراين طبيعي است در صورتي كه بچه هاي كوچكي داريد نگران استفاده آنها از اينترنت باشيد. البته ما هنوز نيز بر اين نكته اصرار داريم كه قبل از استفاده از اينترنت توسط كودكانتان بهتر است آنها را به خطرهايي كه در اين رسانه در كمين نشسته است آشنا نمائيد. براي اعمال كنترل بيشتر بر استفاده اعضاي خانواده تان از اينترنت روش هايي در ذيل ذكر گرديده كه شما با توجه به سليقه تان مي توانيد آنها را به كار بنديد:
استفاده از ISP (شركتهاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي) خاص
بعضي از شركتهاي ISP داراي فيلترهايي جهت مرور در صفحات وب هستند. براي اعمال محدوديت بر استفاده از اينترنت شما مي توانيد از اين شركتها جهت استفاده از اينترنت استفاده كنيد.
استفاده از يك صفحه خانگي خاص
يكي از روش هايي كه شما براي اعمال محدوديت بر روي استفاده از اينترنت مي توانيد استفاده كنيد استفاده از صفحات خانگي خاص مي باشد. بعضي از اين صفحات به صورتي طراحي شده اند كه يك محيط جذاب و ايمن را براي جستجوي كودكتان فراهم مي آورند. اگر به كودكانتان بياموزيد كه براي استفاده اينترنت از اين صفحه استفاده كنند تا حدي مي توانيد بر  روي استفاده آنها از اينترنت كنترل نمائيد. يكي از اين سايتها Yahooligans به آدرس www.yahooligans.com مي باشد.
از Chat (گپ زني) كودكتان تا حد الامكان جلوگيري كنيد
در اينترنت بدترين چيزي كه ممكن است اتفاق بيفتد روبه رو شدن فرزندتان با كلمات، جملات، تصاوير و موضوعاتي است كه شما آنها راتأييد نمي كنيد. اتاق هاي Chat يكي از جاهايي كه در آن ممكن است اين اتفاق بيفتد.هر ساله كودكان زيادي هستند كه در اين اتاقها مورد سوءاستفاده قرار مي گيرند.
استفاده از Content Advisor جهت جلوگيري از مشاهده صفحات خاص
Content Advisor يك سيستم ارزش گذاري مربوط به RSAC مي باشد كه بازيها و نرم افزارها را ارزش گذاري مي نمايد. اين سيستم ارزش گذاري (RSAS) يك امتياز بندي يك تا چهار را براي موضوعات مختلفي چون Langvage (زبان)، Sex (مسائل جنسي)، Violence (خشونت) و Nudity (تصاوير زننده) تعريف مي نمايد. اين امتياز بندي به صورتي است كه اگر مثلاً روي صفر تنظيم گردد مقدار محدوديت كمتر و اگر روي چهار تنظيم گردد با حداكثر محدوديت اعمال مي گردد.
چگونگي تنظيم Content Advisor
۱- در پنجره اصلي مرورگر Internet Explorer گزينه Internet Options را از منوي Tools انتخاب نمائيد تا كادر محاوره اي Internet Options در روي صفحه نمايش ظاهر گردد و در روي آن به روي عنوان Content كليك كنيد.
۲- از پارامترهاي قابل تنظيم ظاهر شده بر روي كليد Enable كليك كنيد تا پنجره Content Advisor در روي صفحه نمايش ظاهر گردد. در پنجره فوق بر روي عنوان Ratings كليك كنيد.
۳- در اين پنجره همان طور كه مشاهده مي كنيد شما مي توانيد به روي هر كدام از عناوين Language (زبان)، Nudity (تصاوير زننده)، Sex (مسائل جنسي) و Violence (خشونت) كليك كرده و گزينه مورد نظرتان را به وسيله اهرم Adjust امتياز بندي نمائيد.
۴- بعداز امتياز بندي گزينه هاي فوق بر روي عنوان General كليك كنيد تا پارامترهاي مربوط به آن در روي صفحه نمايش ظاهر گردد. در اين صفحه گزينه Users can see sites that have no rating را انتخاب كنيد تا صفحاتي كه فاقد ارزش يابي هستند نمايش يابند، همچنين مي توانيد براي ويرايش اين تنظيمات نيز براي خود يك كلمه رمز تعيين نمايد.
۵- بر روي عنوان Approved Sites كليك كنيد. در اين قسمت شما مي توانيد استثناهايي را براي بعضي از سايتها قائل گرديد. براي اين منظور سايتي را كه مد نظر داريد را در قسمت Allow This Web Site وارد كنيد و در صورتي كه مي خواهيد هميشه نمايش يابد بر روي كليد Always و در صورتي كه مي خواهيد هرگز نمايش نيابد بر روي كليد Never كليك كنيد و در انتها كليد OK را انتخاب كنيد.

چگونه يك آيكون Address bar براي سايت خود ايجاد كنيد؟
001104.jpg
شما مي توانيد آيكون ويژه جست وجوگر وب (IE) را برداشته و به جاي آن لوگوي انتخابي را جايگزين نماييد. اگر به سايتتان مراجعه كنيد متوجه مي شويد كه يك لوگوي (e) آبي با يك كادر سفيد در پايين صفحه، Status bar، نوار عنوان و در آدرس سايت  ها قبل از URL، Address bar وجود دارد. مشابه همين لوگو در منوي Favorites و پنل folderقبل از آدرس سايت ها نيز وجود دارد. شما مي توانيد اين علامت را با آيكون ويژه و مطلوب خودتان عوض كنيد. تمام كاري كه انجام مي دهيد اين است كه تصويري را طراحي كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه فرمت و اندازه آن مناسب و درست است. سپس آن را در Root Directory سايت خودتان Upload كنيد. مي توان از هر كدام از بسته هاي نرم افزاري گرافيكي كه كاركردن با آن را مي دانيد جهت ايجاد چنين آيكوني استفاده كنيد و يا اين كه يك برنامه مخصوص ايجاد آيكون را از اينترنت پيدا كنيد تا كار برايتان راحت تر شود. در اين برنامه ها فايل هاي الگويي وجود دارند كه ايجاد آيكون مورد نظر را برايتان ساده مي كنند. يكي از اين برنامه ها Microangel 5.05 است كه در سايت (www.impact soft.com) قرار دارد. سايت هاي ديگري كه در اين زمينه مي توانند به شما كمك كنند،
((www.icon factory.com و(www.iconedit.com) مي باشند. ما در اين قسمت از Iconedit استفاده مي نماييم.
گام اول - نرم افزار را نصب كنيد
پيش از هر اقدامي بايد نرم افزار Iconedit را كه نرم افزار ساده اي است، نصب كنيد. كار شما ايجاد يك تصوير با كيفيت بالا است كه هدف سايت شما را به روشني معرفي كند.
گام دوم - اندازه ها را معين كنيد
يك لوگوي ۱۶*۱۶ يا ۳۲*۳۲ pixel را انتخاب كنيد. پيشنهاد مي شود از سايز ۱۶*۱۶ استاندارد استفاده كنيد.
گام سوم - لوگو بايد واضح باشد
نمايان بودن لوگو بسيار مهم است، به ويژه براي سايت ها و فعاليت هاي جا افتاده كه يك لوگوي مبهم غالباً گويا نخواهد بود. مي توانيد يك لوگوي آماده را وارد كنيد و سپس آن را طبق دلخواه تغيير دهيد.
گام چهارم - آيكون خود را Upload كنيد
حالا مي توانيد لوگوي خود را در شبكه بگذاريد. اگر مي خواهيد آيكون ويژه جديد شما در تمام صفحات سايت تان ظاهر شود، بايد تصوير را در دايركتوري Root روي سايت بگذاريد و اطمينان حاصل كنيد كه آن را «Favicon.ico» نامگذاري نموده ايد. به طور مثال www
.yourwebsite .com/favicon.ico
براي هر يك از ساب فولدرهاي سايت بايد اين كار را انجام دهيد و بايد وضوح هر يك را به طور جداگانه در هر بخش از سايت اصلي تان اصلاح كنيد.
گام پنجم - يك Favourite جديد بسازيد
اگر براي ايجاد سايت تان از ابزار online استفاده كرده ايد، مانند Lycos Tripod service در آن صورت ممكن است لازم باشد، كه فايل آيكون را به صورت Gif روي سايت ببريد و سپس آن را تحت Favico.ico مجدداً نامگذاري كنيد. حتماً لازم است اين كد را در ابتداي صفحه HTML اضافه كنيد:
< Link rel="address bar icon" href= "http://www.yourwebsite .com/favicon.ico")
همه Link سايت هايتان را در Favourites پاك كنيد، history را نيز پاك كنيد. سپس دوباره به سايت تان بازگرديد و يك favourites تازه بسازيد.
گام ششم - اگر آيكون ظاهر نشد
بعضي وقت ها، حتي وقتي كه آيكون جديد در منوي favourites شما ظاهر مي شود، در address bar مشاهده نمي شود. لازم است يك بار همه مرورگرها و صفحات باز را ببنديد و مجدداً آنها را بازكنيد. حالا به جاي آن لوگوي IE آبي رنگ، قديمي ، تكراري مي توانيد اثري كه خودتان خلق كرديد را مشاهده كنيد.

آيا مي دانيد كه؟
001098.jpg
آيا مي دانيد چگونه از شر صداي اتصال مودم
راحت شويد؟
يكي از صداهاي هيجان انگيزي كه بعضي خيلي به آن علاقه دارند صداي اتصال (يا قيژ قيژ) مودم است. ولي همين صدا هنگامي كه شما مثلاً در نيمه شب مي خواهيد به اينترنت متصل بشويد تبديل به يك فاجعه مي شود و صداي هم اهالي خانه را سر شما بلند مي كند. براي قطع سروصداي مودم در ويندوز XP به آدرس:
Control Panel Iphone and Modem\ opene\ Modems\ Properties\ Advanced\Extra settings
رفته و در اين قسمت atmo را وارد كنيد.
در ويندوز ۹۸ به آدرس:
ControlPanel\ Modems\Open\
General\Proprties\Conection\
Advanced\Extra settings
رفته و در اين قسمت atmo را وارد كنيد.
آيا مي دانيد فري هند ۱۱ نيز به بازار آمد؟
در بهار امسال شاهد به بازار آمدن نسخه فري هند MX (يا ۱۱) بوديم. اين نسخه فري هند يكي از كامل ترين برنامه هاي گرافيك برداري است. از خصوصيات بارز اين نسخه كاربردي تر شدن پنجره اصلي برنامه، اضافه شدن چندين ابزار به جعبه ابزار و هوشمند شدن فضاي كار در اين برنامه است به نحوي كه با استفاده از اين برنامه شما به ديگر برنامه هاي گرافيكي برداري نيازي نخواهيد داشت.
آيا مي دانيد براي گرفتن يك اسكن خوب از يك تصوير چه كارهايي را بايد انجام دهيم؟
براي رسيدن به يك نتيجه مطلوب در اسكن به نكات زير توجه نماييد:
* گرم شدن اسكنر: هنگامي كه قصد گرفتن اسكن را داريد حدا لامكان سعي نمائيد نيم ساعت قبل از گرفتن اسكن آن را روشن كنيد تا لامپ داخل اسكنر كه وظيفه جاروب نمودن تصوير را دارد گرم گردد.
* پاك نمودن گرد و غبار و اثر انگشت: قبل از اسكن نمودن با يك دستمال نرم شيشه اسكنر را از هر گونه گرد و غبار و اثر انگشت پاك نماييد، علاوه بر اين ممكن است عكس ها نيز داراي گرد و غبار و اثر انگشت باشند.
* صاف گذاشتن عكس بر روي اسكنر: بهتراست به جاي صاف كردن تصاوير در نرم افزارهاي ويرايش عكس تصوير را از ابتدا بر روي شيشه اسكنر صاف بگذاريد.
* نمونه گيري: در اسكن تصاوير از نمونه گيري هاي پي درپي غافل نگرديد و آن را تا حدي كه به يك نتيجه مطلوب برسيد ادامه دهيد.
آيا شما مي دانيد كه مي توانيد متن و نوشته را اسكن كرده و آن را در كامپيوتر ويرايش نماييد؟
يكي از راههايي كه شما مي توانيد متون و دست نوشته ها را اسكن كنيد و آنها را ويرايش نماييد استفاده از برنامه OCR جهت اسكن نمودن است. اين برنامه در واقع مجموعه اي از تكنيك هاي نرم افزاري مختلف مي باشد كه متن اسكن شده را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و آن را به حروف، كلمه ها وجمله ها تبديل مي كند. معمولاً براي متوني كه بدين صورت اسكن مي شوند بايد چند درصدي خطا در نظر گرفت. متأسفانه هنوز برنامه OCR كه بتواند متون فارسي را اسكن و ويرايش كند ساخته نشده است.
آيا مي دانيد چگونه بايد از ماوس نگهداري كرد؟
ماوس ها نياز به نگهداري اندكي دارند. گوي چرخان در زير ماوس گرد و خاك را به خود جذب مي كند و در نتيجه حركت ماوس را مختل مي سازد، شما به سادگي مي توانيد اين گوي را درآورده و تميز نماييد و هر گونه گرد و غبار و آلودگي را از روي چرخ دنده ها پاك نماييد.
ماوس پد را هميشه تميز نگه داريد و از خراشيده شدن و خم شدن آن جلوگيري نماييد. در هنگام كار از فشار بي مورد به ماوس بپرهيزيد زيرا هر چقدر فشار بر روي ماوس بيشتر باشد حركت آن كندتر خواهد شد.
آيا مي دانيد ما چند نوع هكر داريم؟
ما در دنياي هكرها با چند نوع هكر روبه رو هستيم كه عبارتند از:
هكرهاي سامورايي:اين هكرها، هكرهايي هستند كه هدفشان از نفوذ به كامپيوتر ها و شبكه ها نشان دادن ضعف هاي سيستم و شبكه است.
هكرهاي واكر:(Wacker) اين هكرها، هكرهايي هستند كه هدفشان از نفوذ به كامپيوتر ها و شبكه ها استفاده از اطلاعات آنهاست.
هكرهاي كراكر:(Cracker) اين هكرها هكرهايي هستند كه هدفشان از نفوذ به كامپيوترها و شبكه ها خرابكاري و ايجاد اختلال در سيستم هاي كامپيوتري است.
هكرهاي پراكر:(Preaker) اين هكرها از قديمي ترين هكرها هستند كه براي كارشان نياز به كامپيوتر ندارند و كارشان بيشتر نفوذ به خطوط تلفن براي تماس مجاني و استراق سمع است.
آيا مي دانيد هر بيت چند رنگ را در روي مانيتور نمايش مي دهد؟
هر بيت دو رنگ را نمايش مي دهد و زماني كه گفته مي شد يك مانيتور قابليت نمايش ۱۶بيت رنگ را دارد بدين معني است كه مانيتور ۲ به توان ۱۶ رنگ را مي تواند نمايش دهد.
آيا مي دانيد در ايران چه كساني بيشترين استفاده را از اينترنت مي كنند؟
بيشترين استفاده از اينترنت را در ايران كاربران اتاق ها? چت مي كنند و اغلب افرادي هستند كه در سنين نوجواني و جواني هستند. بيشتر اين افراد از اينترنت فقط با چت كردن آشنايند و از ديگر قابليتهاي اينترنت غافلند. اين نوع كاربران حداقل در روز ۴ ساعت چت مي كنند و اين مقدار گاهي به ۸ ساعت نيز مي رسد. اگر چه استفاده از اتاق هاي چت خوب است ولي نه به آن اندازه كه ديگر مسائل زندگي را تحت الشعاع قرار دهد.

|  آموزش  |   خبر  |   گزارش  |   گوناگون  |   مسابقه انفورماتيك  |   مقاله  |

|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   بازگشت   |