چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۲
در مرزهاي غربي كشور
مسير قاچاق بنزين معكوس شده است
گالن هاي بيست ليتري بنزين كه از كردستان عراق به شهرهاي مرزي وارد مي شود، به قيمت ۶۰۰ تومان خريد و فروش مي شود.
به گزارش خبرنگار ما هم اكنون در شهر مريوان هر ليتر بنزين وارد شده از شهرهاي كردستان عراق كه هم مرز با ايران هستند، به قيمت ۲۰ تومان به دست مردم مي رسد.
به گفته منابع محلي، هر ليتر بنزين وارداتي از عراق در شهر كامياران، جنوبي ترين شهر استان كردستان ۳۰ تومان فروخته مي شود.
نكته جالب توجه اين كه گالن هاي پلاستيكي ۲۰ ليتري حاوي بنزين نيز قيمت پيدا كرده اند و گاه تا هزار تومان معامله مي شوند.
بر پايه اين گزارش توزيع مايحتاج مصرفي مردم عراق توسط آمريكايي ها و به ويژه كردستان عراق موجب شده تا مازاد آن 
به سرعت وارد ايران شود، به گونه اي كه هم اكنون هر گوني برنج آمريكايي به قيمت ۱۲ هزار تومان وارد بازار شهرهاي مرزي ايران شده است.
اگرچه حجم و ميزان كالاهاي وارداتي به مرزهاي ايران 
در حال حاضر رقم قابل توجهي نيست اما همين مقدار كم، مسير رد و بدل شدن كالاي بدون مجوز را معكوس كرده است.
تا چند ماه قبل بنزين كردستان عراق از طريق جاده هاي شوسه و مال رو به صورت قاچاق تأمين مي شد به گونه اي كه كنترل هاي سخت مرزي و قانوني براي مقابله با اين مشكل از سوي مسؤولان ايراني، ايجاد شده بود.
با گذشت حدود يك ماه از فروكش كردن آتش جنگ آمريكا عليه عراق، تغيير ساختار اقتصادي منطقه غرب ايران به ويژه در همسايگي با كردستان عراق پيامدهاي خاصي را به دنبال 
داشته است.
در حالي كه با آغاز جنگ ايران و عراق و حتي پيش از آن تبادل كالاهاي مصرفي بين مرزنشينان ايران و عراق وجود داشته است، اما تحولات اساسي در توزيع مواد مصرفي به دليل حضور نيروهاي آمريكايي ظرف مدت يك ماه، ساختار اقتصاد معيشتي منطقه را دستخوش تغيير و دگرگوني كرده است.
اگر پيش از اين آرد و فرآورده هاي سوختي مهمترين كالاي مورد تقاضاي همسايگان ما در شمال عراق بود و ايرانيان متقاضي خريد بسياري از اقلام مصرفي مورد نياز بودند، به نظر مي رسد كه ديگر براي مرزنشين ايراني به صرفه نيست كه به ازاي وارد كردن يك دستگاه تلويزيون و يا انتقال چند گوني آرد، به سود حداقلي قانع شود. همان طور كه در اين فرصت به دست آمده بنزين وارداتي از كردستان عراق، ورود بقيه كالاها را تحت تأثير خود قرار داده است.

آمريكا نمي خواهد قيمت نفت كاهش يابد
قيمت نفت تا دو سال آتي در محدوده ۲۰ تا ۲۵ دلار باقي خواهد ماند.
001902.jpg
رئيس پژوهشكده پولي و بانكي ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار قلم سبز ايران افزود: بسياري در ابتدا پيش بيني مي كردند با پايان جنگ عراق و آمريكا، قيمت نفت به شدت كاهش يابد در حالي كه عملكرد آمريكا طي اين دوره زماني نشان داده است سياست آنها بر كاهش قيمت نفت استوار نيست.
احمد مجتهد در توضيح اين مطلب افزود: عراق در حال حاضر توانايي توليد بيش از دو ميليون بشكه را ندارد به همين خاطر ورود دو ميليون بشكه به بازار نمي تواند تحول چشمگيري را در بازارهاي جهاني نفت ايجاد كند.
او ادامه داد: ظرفيت توليد نفت عراق نيز محدود است و حتي با جذب انبوه سرمايه ها نيز نمي توان بيش از ۳ الي ۴ ميليون بشكه نفت در روز توليد كرد.
وي چنين نتيجه گيري كرد كه با وجود چنين وضعيتي نبايد توقع داشت آمريكايي ها درصدد كاهش قيمت هر بشكه نفت برآيند
چرا كه در آن صورت سرمايه گذاري ها سودده نخواهند بود.
او با اشاره به تضعيف اقتصاد آمريكا طي ماه هاي اخير گفت: حداكثر درآمدي كه آمريكا مي تواند از نفت عراق كسب كند ۲۰ الي ۲۵ ميليارد دلار است كه تأثير چنداني بر ترميم اوضاع نابسامان اقتصاد اين كشور نمي گذارد.
وي گفت: ظرفيت توليد نفت عربستان در حال حاضر به ۱۰ ميليون بشكه و ظرفيت توليد نفت روسيه به ۸ ميليون بشكه در روز رسيده است به اين ترتيب عراق تا زمان تأثيرگذاري بر بازار نفت راه درازي پيش رو دارد.

انرژي
اقتصاد
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |