صفحه اول روزنامه هاي جهان
نيويورك تايمز: آمريكا نگران دستيابي ايران به سلاح هاي اتمي است كريستين ساينس مونيتور: طالبان با سازماندهي خود دوباره جمع مي شوند
brown.gif
HAMSHAHRI
No 3044 ,May 9, 2003
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۴۴
صفحه اول روزنامه هاي جهان
هاآرتص: حداقل يك نفر در حمله موشكي به غزه كشته شد وال استريت ژورنال: آمريكا برخي از تحريم هاي عراق را بر مي دارد
به رغم ادعاي خبرگزاري ها درباره موافقت حماس با آتش بس
احمدياسين: حملات ادامه مي يابد
يك مقام آمريكايي خبر موافقت حماس با توقف حملات را تأييد و ابراز اميدواري كرد
003745.jpg
دو طرف هرچه سريع تر مراحل اجراي طرح صلح خاورميانه اي جديد آمريكا را آغاز كنند
يك هلي كوپتر تهاجمي رژيم اشغالگر قدس روز گذشته با حمله به شمال شهر غزه سه موشك به سوي يك دستگاه خودرو شليك كرد. دو موشك به خودروي مذكور برخورد كرده و يك فروند موشك با انحراف از مسير خود به ديوار يك منزل مسكوني اصابت كرد.
راديو اسرائيل دقايقي پس از اين حمله ادعا كرد در تهاجم به شمال غزه يكي از رهبران ارشد حماس هدف قرار گرفته و كشته شده است. تنها يك روز قبل از اين عمليات نيز يكي از رزمندگان حماس در انفجار بمبي كه در داخل آپارتمان محل سكونت او در كرانه باختري كار گذاشته شده بود جان خود را از دست داد.
حملات اخير نيروهاي اسرائيل به مواضع و عوامل گروه هاي مبارز فلسطيني در حالي صورت مي گيرد كه نمايندگان دو طرف گفت وگوهاي فشرده اي را براي دستيابي به اتفاق نظري براي پايان دادن به خشونت ها و اجراي عملي طرح صلح خاورميانه اي بوش موسوم به نقشه راهنماي صلح خاورميانه آغاز كرده اند.
در همين حال روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز به نقل از محمود عباس، نخست وزير حاكميت فلسطيني ادعا كرد شارون و دولت راست گراي افراطي او عامل اختلال در روند توقف خشونت ها و تأخير در برداشتن گام هاي آشتي جويانه در راه تحقق بندهاي طرح صلح جديد خاورميانه است.
سايت مركوري نيوز درست در هنگامه يورش نظاميان اسرائيلي به رهبران گروه هاي مبارز فلسطيني روز چهارشنبه ادعا كرد گفت وگوهاي محرمانه مقامات فلسطيني با رهبران گروه هاي مبارز و از جمله حماس به انعقاد توافقنامه اي مبني بر توقف دو ساله حملات ختم شده است. اين توافقنامه از سوي مطبوعات غرب پيروزي اي چشمگير براي دولت جديد فلسطيني تلقي شده و از آن به عنوان طلايه صلح خاورميانه ياد شده است. خبر موافقت رهبران حماس با توقف حملات عليه منافع اسرائيل اولين بار روز سه شنبه و از سوي يكي از نشريات وابسته به ارتش اسرائيل مطرح شد كه هيچ يك از مقامات حماس حاضر نشد در اين مورد اظهارنظر كند. به ادعاي ناظران مسائل خاورميانه چنانكه اين خبر صحت داشته باشد راه را براي دستيابي به توافق بين نمايندگان فلسطين و اسرائيل در اولين نشست امنيتي دوطرف طي يك سال گذشته كه ديروز برگزار شد هموار مي كند.
در واشنگتن هم يك مقام آمريكايي خبر موافقت حماس با توقف حملات را تأييد كرده و ابراز اميدواري كرد دو طرف هرچه سريع تر مراحل اجراي طرح صلح خاورميانه اي جديد آمريكا را آغاز كنند. آمريكا با هدف كمك به توقف حملات عليه منافع اسرائيل قرار است طي روزهاي آينده ۵۰ دستگاه جيپ نظامي در اختيار نيروهاي امنيتي فلسطيني قرار دهد. اين نيروها كه اكنون تحت نظارت محمد دهلان وزير كشور جديد فعاليت مي كنند قرار است فعالانه با انجام حملات جدي عليه اهداف اسرائيل مقابله كنند. مقامات اسرائيلي و آمريكايي در تلاشند با اعمال فشار بر دولت جديد فلسطيني آنان را به رويارويي با گروه هاي مبارز ترغيب كنند. روز چهارشنبه اين هفته سيلوان شالم وزير امور خارجه اسرائيل عباس و دهلان را مورد انتقاد قرار داده و ادعا كرد اين دو به جاي رويارويي با گروه هاي مبارز فلسطيني دنباله رو آنها شده اند و با تضرع و التماس از آنان مي خواهند حملات را متوقف كنند.
تحولات در سرزمين هاي فلسطيني به سمت و سويي مي رود كه هريك از طرفين ذي نفع سعي دارد آن را در جهت منافع خود تفسير كند. در حالي كه رسانه هاي غربي از تلاش حاكميت جديد براي توقف حملات و در صورت لزوم سركوب گروه هاي فلسطيني براي جلوگيري از انجام حملات جديد خبر مي دهند گالف نيوز روز گذشته از گسترش شكاف بين دو طرف خبر داد.
يكي از مهم ترين موارد اختلاف نظر دو طرف مسئله بازگشت آوارگان فلسطيني ساكن اردوگاه هاي آوارگان در اردن، لبنان و فلسطيني تبارهاي مهاجر به كشور فلسطين است كه در پس مراحلي كه در طرح صلح جديد پيش بيني شده متولد خواهند شد. آريل شارون مصرانه خواستار حذف اين بند است در حالي كه عباس تأكيد دارد نمي تواند از اين خواست فلسطينيان چشم بپوشد.
در همين حال شبكه News24 از تكذيب خبر توقف حملات حماس به منافع اسرائيل بر اساس توافقنامه دوجانبه به امضا رسيده بين نمايندگان دولت محمود عباس و رهبران حماس توسط شيخ احمد ياسين، رهبر روحاني حماس خبر داد. احمد ياسين تأكيد كرد حملات عليه اسرائيل تا نبرد نهايي دو طرف ادامه خواهد يافت.
در طرح صلح خاورميانه اي بوش گام اول در مسيري است كه به تشكيل كشور مستقل فلسطين ختم مي شود، برقراري صلح و توقف حملات رزمندگان فلسطيني به اسرائيل است. در ادامه اين طرح تخليه بخشي از شهرك هاي يهودي نشين پيش بيني شده كه گفت وگوهاي دو طرف بر سر تعيين وضعيت حقوقي بيت المقدس، مسائل مرزي و قلمروي به تشكيل كشور مستقل فلسطين ختم خواهد شد.

نگاه جهان
003730.jpg
منبع: msnbc

ائتلاف طالبان، القاعده و حزب اسلامي
003755.jpg
يك مقام دولت انتقالي افغانستان، از سازماندهي مجدد ائتلاف طالبان، القاعده و حزب اسلامي «گلبدين حكمتيار»، خبرداد.
وي كه خواست نامش فاش نشود، به ايرنا گفت: نيروهاي وفادار به طالبان، القاعده و حزب اسلامي، اخيراً از طرف رهبري آن ها از نقاط مختلف افغانستان و پاكستان فراخوانده شده اند و بسياري از افراد اين سه گروه كه در ۱۵ ماه گذشته در حالت تداعي قرار داشته و در انتظار به سر مي بردند، بار ديگر فعال و سازماندهي مجدد آنان آغاز شده است. وي افزود: بسياري از اين افراد، در بدنه قدرت هاي محلي در افغانستان، مناطق روستايي اين كشور و مدارس ديني، ايالات سرحدي و مناطق آزاد پاكستان زندگي مي كنند كه هم اكنون در حال نقل مكان به مكان هاي واحدي در خاك پاكستان و مناطق مرزي با افغانستان هستند. منبع ياد شده، حملات اخير افراد اين سه گروه مخالف دولت افغانستان به نقاط مرزي و به ويژه تصرف ۴۸ ساعته شهرستان «داي چوپان» ولايت زابل اين كشور را، حاصل اين ائتلاف و سازماندهي مشترك گروه طالبان، سازمان القاعده و حزب اسلامي عنوان كرد.
وي گفت: ادامه تحركات نظامي مخالفان دولت افغانستان و خروج آنان از فاز دفاعي به حالت تهاجمي، بدون داشتن يك پشتيباني قوي، غيرممكن است. وي، يكي از محورهاي عمده مذاكرات چندي پيش «حامد كرزاي» رئيس دولت انتقالي افغانستان با ژنرال «پرويز مشرف» رئيس جمهوري پاكستان در سفر به اسلام آباد را اين موضوع اعلام كرد و گفت: كرزاي در اين سفر مداركي را دال بر پشتيباني جناح هايي در پاكستان از اين سه گروه مخالف دولت كابل، ارائه كرد. اين منبع همچنين، جنگ آمريكا در عراق، تغيير تاكتيك نيروهاي آمريكايي از امور نظامي به امور امنيتي و بازسازي، ضعف دولت در ارائه دستاوردهاي چشمگير در عرصه هاي بازسازي و كاهش كمك هاي بين المللي به افغانستان را، از جمله عوامل مهم آغاز فاز تهاجمي طالبان، القاعده و حزب اسلامي در اين كشور عنوان كرد. وي اظهار داشت: آمريكا با نيروهاي ناشناخته در درون افغانستان مواجه است و با آگاهي از اين موضوع كه حضور طولاني مدت در افغانستان افزايش نارضايتي ها را به دنبال خواهد داشت، فرار به جلو و خروج تدريجي از افغانستان را آغاز كرده است. اين منبع، تغيير كاركرد نيروهاي نظامي آمريكا از امور نظامي به تامين امنيت و مشاركت در بازسازي را، جزيي از طرح فرار به جلو عنوان كرد. وي اظهارات «دونالد رامسفلد» وزير دفاع آمريكا مبني بر پايان جنگ در افغانستان و شكست تروريسم در اين كشور كه در سفر اخيرش به كابل مطرح شد، را يك «بلوف سياسي» خواند. وي گفت: اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه در كمتر از دو ماه اخير، تحرك هاي نظامي و حركت هاي تهاجمي طالبان و متحدان آن در افغانستان، افزايش چشمگيري يافته است.

تيراندازي به مركز جنبش الفتح در جنوب لبنان
003750.jpg
در تيراندازي بامداد روز پنجشنبه به يكي از مراكز جنبش «الفتح» در اردوگاه پناهندگان «عين الحلوه» در جنوب لبنان، يك فلسطيني زخمي شد. «ابراهيم الشايب» يكي از مسئولان جنبش الفتح در اردوگاه عين الحلوه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در بيروت گفت كه در اين تيراندازي «اسامه زيدان» برادر يكي از مسئولان جنبش الفتح هدف دو گلوله قرار گرفت و براي درمان به يكي از بيمارستان هاي صيدا انتقال يافت. وي در پاسخ به اين پرسش كه چه كسي مسئول اين تيراندازي شناخته شده، گفت كه افراد ناشناس براي ناامن كردن اردوگاه پيوسته به مراكز جنبش الفتح تيراندازي و يا نارنجك پرتاب مي كنند. افراد ناشناس همچنين ديشب يك بمب صوتي در بازار تره بار اين اردوگاه ۶۵ هزار نفري منفجر كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۳۱و۰۱ـ
اذان مغرب: ساعت ۲۰و ۱۹
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و۲۸

پنتاگون و مداركي از سلاح هاي كشتار جمعي عراق
يك ژنرال آمريكايي، اعلام كرد مدارك متعددي در عراق درباره برنامه فعال سلاح هاي كشتار جمعي «صدام حسين» به دست آمده است. ژنرال «ويليام والاس» يكي از فرماندهان آمريكايي در عراق، با اعلام اين مطلب افزود: بيشتر مدارك به دست آمده، در قالب سند بوده و نشان مي دهند كه برنامه توليد سلاح هاي غيرمتعارف در عراق، وجود داشته است. والاس كه در نشست خبري پنتاگون سخن مي گفت، افزود بيشتر اين مدارك، از مقام هاي رده پايين عراقي به دست آمده كه اطلاعات پراكنده اي از برنامه سلاح هاي كشتار جمعي صدام دارند. وي افزود: بررسي كامل اين اسناد و مدارك، مدت زماني به طول خواهد انجاميد. با آنكه هفته ها از اشغال عراق مي گذرد، آمريكا هنوز نتوانسته هيچ نوع سلاح شيميايي يا ميكروبي در اين كشور بيابد. آمريكا و انگليس با هدف خلع سلاح عراق به اين كشور حمله كردند. يافتن سلاح هاي كشتار جمعي در عراق، مي تواند به مشروعيت اين جنگ كمك زيادي كند. مقام هاي آمريكايي، اخيراً اعلام كردند كه يك آزمايشگاه سيار كه احتمالاً ويژه سلاح هاي شيميايي و ميكروبي بوده است، در عراق پيدا كردند. والاس گفت: بررسي ها روي اين آزمايشگاه ادامه دارد. آزمايشگاه ياد شده در شمال عراق پيدا شده و سپس براي تحقيقات بيشتر به بغداد منتقل شده است.

اخبار كوتاه
آمريكا برخي تحريم هاي عراق را لغو كرد
003740.jpg

دولت آمريكا اعلام كرد كه برخي تحريم هاي اين كشور عليه عراق، لغو شدند. «جان اسنو» وزير خزانه داري آمريكا، با اعلام اين خبر افزود «جورج بوش» رئيس جمهوري آمريكا، براي كمك به بازسازي عراق، خواستار لغو اين تحريم ها شده است و تسهيل برخي از تحريم هاي عراق، موجب سرازير شدن كالاها و كمك هاي زيادي به عراق مي شود. به دنبال دستور بوش، «اداره كنترل سرمايه هاي خارجي» وزارت خزانه داري آمريكا، با لغو برخي تحريم ها، ارسال كمك هاي بشردوستانه دولتي و خصوصي را به عراق، آزاد كرد. لغو اين تحريم ها، ماهانه تا ۵۰۰ ميليون دلار روانه عراق مي كند. به گفته اسنو، لغو ساير تحريم ها كه به امنيت ملي آمريكا مربوط مي شود، نيازمند مجوزهاي خاص دولتي هستند. تحريم هاي آمريكا عليه عراق در سال ۱۹۹۰ ودر پي اشغال كويت اعمال شدند. رئيس جمهوري آمريكا، همچنين مصرانه خواستار لغو تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه عراق شد. بوش كه در يك كنفرانس خبري مشترك با «خوزه ماريا آزنار» نخست وزير اسپانيا سخن مي گفت، افزود: هيچ كشوري نبايد با استفاده از تحريم، اميد مردم عراق را تضعيف كند. رژيمي كه تحريم هاي سازمان ملل عليه آن وضع شده بود، ديگر بر عراق حكومت نمي كند. رئيس جمهوري آمريكا، خاطرنشان كرد: فضاي حاكم بر شوراي امنيت، تغيير يافته و زمان آن فرا رسيده كه تحريم هاي سازمان ملل عليه عراق، لغو شود. بوش از كمك هاي اسپانيا در جريان حمله آمريكا به عراق، تشكر كرد و از كمك هاي ديپلماتيك آزنار و استفاده آمريكا از فضا و پايگاه هاي هوايي اسپانيا تشكر و از كشته شدن دو روزنامه نگار اسپانيايي در جريان اين جنگ، اظهارتاسف كرد. پيش از جنگ در عراق، اسپانيا و انگليس تنها حاميان سرسخت آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل بودند.
سربازان اندونزي راهي آچه شدند

003800.jpg

هزاران تن از نيروهاي اندونزي عازم استان آچه اين كشور شدند، تا به بحراني كه جدايي طلبان اين استان به راه انداخته اند، خاتمه دهند و اين در حالي است كه وزير امور خارجه اين كشور اعلام كرده هنوز مي توان با اين شورشي ها به توافق رسيد. به گزارش رويتر، حدود ۳ هزار نيروي نظامي اندونزي به سوي اين استان كه از نظر منابع طبيعي غني محسوب مي شود، حركت كرده اند تا در صورت لزوم وارد جنگ شوند. ژنرال اندريارتونو سوتارتو، فرمانده نظامي اين نيروها در جمع خبرنگاران گفت: «چنانچه شورشيان جنبش آزاديبخش آچه، سلاح هايشان را بر زمين نگذارند، تنها راه حل اين بحران حمله نظامي است.» در صورتي كه اين بحران تشديد شود امنيت سرمايه گذاري خارجي در اندونزي كاهش مي يابد، چرا كه افكار عمومي هنوز حادثه بمبگذاري اكتبر گذشته در اين كشور را از ياد نبرده است. با اين حال وزير امور خارجه اين كشور تاكيد كرد كه تماميت ارضي اندونزي بيش از هر چيز ديگري براي اين دولت اهميت دارد.

يادداشت سياسي
حكومت نظامي ديجيتالي
اردشير زارعي قنواتي
جنگ آمريكا در عراق بر بستري از اصطكاك هاي بين المللي شكل گرفت و در پايان نيز با ناديده گرفتن سازمان ملل متحد و نقض حقوق بين المللي نتوانست مشروعيت مورد نظر را كسب نمايد. اين مسئله جدا از ابعاد بين المللي آن نشان دهنده تغييرات گسترده اي در حيطه وظايف نهادهاي قدرت در چارچوب حاكميت سياسي اين كشور نيز بوده است. از شروع بحران عراق ديپلماسي ايالات متحده به جاي وزارت خارجه در حيطه اقتدار وزارت دفاع و شخص دونالد رامسفلد نمود داشته است. اين واقعيت موجب شد تا جايگاه وزارت خارجه كشور به تابعي از زيرمجموعه هاي وزارت دفاع تنزل يابد. اين چرخه در قدرت بازمي گردد به شرايط نوين بين المللي و مجموعه اطرافيان رئيس جمهور كه همگي چه در تفكر و چه در ارتباطات شخصي تحت تأثير يك ميليتاريسم مدرن قرار دارند. هرچند كه حوادث تروريستي يازدهم سپتامبر فرصت تازه اي براي اين مجموعه به وجود آورد تا با بازنگري در تعريف امنيت، روابط بين الملل و منافع به چنين رويكردي صورت واقعيت ببخشند. ولي همين راهبرد و استراتژي تازه نيز منطقي بود كه در چارچوب نهادهاي قانوني داخلي و وظايفي كه براي هركدام از آنان تعريف مي شد انجام پذيرد. در حالي كه هم اكنون به نظر مي رسد دونالد رامسفلد وزير دفاع بازيگردان اصلي در صحنه ديپلماسي آمريكا گرديده است.
آنچه مسلم است سياست هاي راهبردي در ايالات متحده محصول توافق جمعي و نهايي مجموعه سياستگذار اين كشور است. اما انفعال كنوني و نقض تصميم گيري رسمي در امور بين المللي از سوي كالين پاول و نهاد وزارت خارجه سوال برانگيز است. همين مسئله موجب شده تا در مناسبت هاي مختلف دونالد رامسفلد به تبع موقعيت نظامي خود مناسبات بين المللي را دستخوش پارادوكس بين اقدام ديپلماتيك و اقدام نظامي قرار دهد. چنين شرايطي به خصوص بعد از پيروزي نظامي در عراق ابعاد گسترده تري يافته و بر مناسبات جهاني و منطقه خاورميانه سايه انداخته است. سفر رامسفلد به خاورميانه و اظهارات او در جمع نيروهاي آمريكايي در ستاد سرفرماندهي عمليات عراق در قطر بدون شك در همين چارچوب قابل تحليل است. او در سخنراني خود گفت كه آمريكا اكنون وارد عصر نويني شده است كه در آن بايد به اقدامات پيشگيرانه دست بزند و از تهاجم تروريست ها و دولت هاي تروريست جلوگيري كند. رامسفلد مي گويد ممكن است اوضاع جهان نابسامان باشد اما آمريكا و متحدانش «شيوه زندگي ما» را حفظ خواهند كرد و مي افزايد: جنگ در افغانستان و عراق نشان داد كه آمريكا در اين راستا آغاز خوبي داشته است. تأكيد وزير دفاع آمريكا بر «اوضاع نابسامان جهان» و «آغاز خوب» مويد اين مسئله است كه بازي پايان نيافته و دومينوي آمريكايي هنوز در آغاز راه است. اين سخنان ستيزه جويانه را زماني كه درارتباط با اظهارات هفته هاي گذشته او در ارتباط با اتهام به كشورهاي سوريه، ايران و كره شمالي مورد مطالعه قرار دهيم اصرار حلقه نظاميان كاخ سفيد براي تداوم جنگ هاي سريالي روشن تر مي شود. خطرناك بودن اظهارات تهديدآميز دونالد رامسفلد از آنجا ناشي مي شود كه از شرايط عملياتي صحنه نبرد شكل گرفته است و همين خصوصيت احتمال اقدامات نسنجيده را افزايش مي دهد. براساس اين تفكر هرگونه اخلالي در استراتژي عملياتي ناشي از دخالت غيرقابل قبول، يك عامل بيروني خواهد بود و به همين دليل فرافكني وجه مشخصه آن است. تظاهر اين مسئله در روزهاي اوليه جنگ و به واسطه مقاومت هاي غيرمنظم نيروهاي عراقي با اخلال روبه رو شد و بي درنگ سوريه در مظان اتهام قرار گرفت. بعد از پيروزي آمريكا در عراق نيز زماني كه شيعيان با تجمع خود نارضايتي نسبت به آمريكا را ابراز داشتند نوبت ايران بود كه در معرض اتهام دخالت در عراق قرار گيرد. اين اتهامات بي اساس كه بهانه تهديدات منطقه اي قرار گرفت هيچ گاه مورد تحقيق مسئولانه براي حفظ ثبات و امنيت منطقه اي واقع نشد. بدون شك اين مسئله ساده را استراتژيست هاي آمريكايي بهتر از هر كس ديگر مي دانند، اما قصد دارند از هم اكنون از يك سو بهانه هاي لازم براي فشار بر اين گونه كشورها را نهادينه كنند و از سوي ديگر اعتراضات گسترده مردم عراق نسبت به اشغال كشورشان را معلول دخالت خارجي قلمداد نمايند. اين مسئله البته به معني قريب الوقوع بودن اقدام نظامي يا همان گونه كه توني بلر در كنفرانس مطبوعاتي ماهيانه خود مي گويد «توهم توطئه» نيست اما نشان دهنده تهديدات ملموسي است كه بايد جدي گرفته شود. نخست وزير بريتانيا روز دوشنبه در اين كنفرانس ضمن درخواست شفافيت در مواضع ايران و سوريه حمله به آنان را توهم توطئه ناميده و گفته بود كه او علاقه اي به اين حرف ها ندارد.
از طرف ديگر فعال مايشاء بودن دونالد رامسفلد در مقابل نقش درجه دومي كه كالين پاول هم اكنون ايفا مي كند نيز به مفهوم تضاد در دستگاه سياسي آمريكا نخواهد بود. بلكه اتكاي معطوف به قدرت كنوني در ايالات متحده موجب شده است تا راه براي محوريت وزارت دفاع و رامسفلد در حيطه سياستگذاري كلان اين كشور باز شود. به همين دليل تحولات آينده درعرصه بين المللي را بايد قبل از همه از زبان شخص رامسفلد و زيرمجموعه هاي وزارت دفاع شنيد. چنين واقعيتي در شرايطي كه اخلال در نظام بين الملل وسعت دوچنداني يافته است بيش از هميشه خطر رويارويي هاي نظامي را شدت بخشيده است. چرا كه ماهيت و شكل تصميم گيري در نهادهاي نظامي به عكس نهادهاي سياسي از ظرافت هاي ديپلماتيك كه اكثر مواقع موجب حل مسالمت آميز مناقشات مي گردد بي بهره خواهد بود. بنابراين آنچه هم اكنون در چرخه قدرت آمريكا نمود دارد جدا از نگرش كلان نسبت به نظم نوين جهاني، اولويت نهاد نظامي نسبت به نهاد سياسي در سياست خارجي آمريكا است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |